Fortsett slik du har gjort bestandig, vær veldig obs på forventningsbias, test blindt, ta noen målinger når du er usikker. Har helt sluttet å høre på folk som tror de kan omgås slike ting, og forteller at de hører forskjell på alt.Skulle ønske jeg også kunne kontrollere forventningsbias og at hjernen min lurer meg. Har du noe tips til hvordan man går frem for å kunne ignorere det?Kan jo bare svare for meg selv og her er BS-filteret på 24/7 Er blitt så gammel, og har hørt så mye utstyr at jeg vet eksakt i hvilken retning jeg vil ha lyden, og hva som fungerer for meg, innenfor de preferansene jeg setter. Kan faktisk ikke huske sist jeg hørte noe som spilte vesentlig bedre enn forventet i forhold til prisklasse.Tipper at det han vil frem til at det er ofte veldig lett å høre forskjeller på.de to forsterkerne/dacene osv når du er klar over når den dyre spiller og når du billige spiller.Skjønner ikke helt hva du vil frem til med innlegget over, men er noen så dum som du påstår, at ved at for eksempel en har to forsterkere hjemme for test der den ene er en high-end til 100k, og den andre er en kjøpt på Elkjiip til 5k, og en opplever at de låter kliss likt, så kjøper "gullørene" den til 100k? Så dum er ikke de fleste Audiofile, og dessverre så er det stort sett store forskjeller...
Når det gjelder en DAC (digital analog converter), så er det som jeg nevnte ikke den digitale delen som er utfordringen, men analogdelen, og i virkelig gode DACer består denne av både gode strømforsyninger og kvalitetskomponenter. Skal den være i toppklasse brukes også ofte rør
Men, i den rimelige enden av skalaen har utviklingen vert stor, det er riktig.
Det blir vesentlig vanskeligere å høre forskjeller når forventninger er borte. Altså når du ikke vet hvilken komponent som spiller. Forventningsbias kan slå veldig hardt inn og vi kan høre store forskjeller på ting som det egentlig er veldig liten forskjell på.
Nå sier ikke jeg at det ikke er forskjeller på ting altså, for det er det. Forskjellene er ofte mindre enn man kanskje tror..anbefaler alle å teste utstyr blindt. Det har gitt meg en god del aha opplevelser opp igjennom i hvertfall.
I går byttet jeg rør og stilte grunnbias på en forsterker for en kompis, og dette er en forsterker jeg har hatt maken til tidligere og tok da og spillte på den en stund for å sammenligne med de jeg har nå. Og ja det var ikke problem å høre at det er store forskjeller i kvalitet i det som kommer ut av høyttalerene. Skulle også bare mangle til over dobbel pris...
Jeg er forøvrig også meget imponert at du klarer å huske lydsignatur etter såpass lang tid. Selv har jeg problemer med dårlig lydhukommelse og må bruke raske ABX tester for å avdekke små forskjeller.
Helst blindt selv, siden dette er eneste måten jeg vet om for å forhindre forventningsbias hos meg selv. Så om du har noen tips, så tar jeg de i mot.
Har sikker tidligere nevnt om den supeskribenten fra Fidelity som hele kvelden skrøt av sine evner som lytter, og dac'er var null problem å høre forskjell på.
Litt senere falt påstandene hans litt i staver da jeg spurte han om han ikke hørte noe rart der han satt å lyttet iherdig på et anlegg, for svare hans var "nei spiller bra dette" - fakta var jo at anlegge spilte ut av face noe jeg merket etter ca to sekunder.
Kan tilføye at jeg høre forskjell på dac'er, men det er gjerne først når det kommer til veldige dyre saker der ikke lengre er transparente, og gjerne noe avrundede i kantene. Skikkelige Transparente dac'er koster ikke meget nå til dags
Sist redigert: