Paradox = svindel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kabelbransjen skal ihvertfall få skryt for en ting (uten at jeg tar grelle eksempler i forsvar):
    I følge mange her inne ser det ut som at disse smartingene har oppfunnet begrepet 'Sørg for eye-candy forpakning og ta en avanse på 2Pi'
    Har aldri hørt om dette i andre bransjer, så det er sikkert mye å lære fra dette.....
    Det kalles AUDI-faktoren. Bøyer litt på blekket og så er neste års modell klar. Same Shit New Wrapping :)
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Ettersom jeg representerer en kabelprodusent selv (DOXA) og i tillegg har vært importør for kjent kabelmerke tidligere i karriæren tenkte jeg at jeg kunne fortelle noe saklig om hvordan kabel-sirkuset fungerer. PS! Jeg skriver dette for å opplyse og være hyggelig. Dette er ikke en Doxa-reklame og jeg kommer ikke til å henge ut noen aktører. De opplysninger jeg har er nøytrale og saklige.

    Jeg har selv vært på 4 kabelfabrikker: en i kina(industri), en i tyskland(industri), en i sverige(industri) og en i UK(merkevare/hifi-produsent). Og har videre vært i dialog med et dusin andre. Jeg har også nære venner/kolleger som har vært på besøk hos andre svært profilerte hi-fi kabel produsenter. Jeg vil påstå at jeg har god oversikt.

    Grunnen til at jeg har vært på besøk hos industri-aktørene er at det er disse som er, i en eller annen grad, opphavet for alle oss kabel-produsenter. Det finnes det jeg vil kalle basic generiske produsenter. De fleste av disse er i Østen i dag pga hard priskonkurranse. De har dessverre gjerne mangelfulle sertifikater på det tekniske, renhet/metallurgi etc. og/eller holder ikke det de lover.

    Jeg var utrustet med noe så avansert som en magnet da jeg var på besøk i Kina. Det viste seg at denne enkle syretesten var nok til å avsløre at jeg ikke ville handle med dem. Det endte opp med at Kineserne i hvite frakker, lab-briller og hjelm stod i skammens giv-akt da plugger og koblinger hang fast i magneten min. Noe som skal lede et signal skal ikke henge fast i en magnet. De fleste greie plugger er i det minste laget av messing/brass (blanding av kobber og zink) Eksklusive plugger er gjerne renere kobber/sølv ol. Jeg har kuttet mange plugger i to med dremmel for å avsløre hva det egentlig er. Merkevarene holder som regel det de lover, men man må alltid passe på tenker jeg. Med et fint snitt gjennom metall kan selv uavnserte metallurgikere som meg selv, med enkle midler på kjøkkenbordet, avsløre faktisk innhold og renhet. Kommer et produkt uten ordentlig sertifikat er det grunn til å rynke på nesen.

    Det finnes heldigvis avanserte produsenter i vesten som er sertifisert av/for forsvaret, romfart, marin, aviasjon, medisin ol. for å tilvirke kabler på spec. Dette er ikke hi-fi produsenter men del av en svært seriøs industri uten glitter og stas. De leverer fullstendig og seriøst data-ark med riktig gradering av renhet/metallurgi, geometri, elektriske parametre osv osv. Her kan du få det du vil ha. Du kan tom bestemme avanserte ting som strekkhastighet ol. Ref. Cardas sin "oppdagelse".

    Rimligere kabler fra stort sett alle produsenter har sitt opphav i Kina. Ikke nødvendigvis fra den produsenten jeg besøkte og ikke nødvendigvis dårlig kvalitet, men de kommer ofte fra kina når prisen er lav(ere). Noen får kabelen komplett laget i Kina, med emballasje og det hele. Jeg har sett kjente merkenavn på ferdig pakkede ekser på fabrikk i kina som jeg vet ikke var kopi-vare. Noen tar seg bryet med å lodde på plugger og eventuell pynt i egen virksomhet, selv på ganske rimelige kabler, men selve ledningen og pluggene kommer fortsatt fra OEM i kina.

    På dyrere kabler (tør ikke si hvor denne grensen går på generell basis) så er det ofte vestlige produsenter som er opphavet for byggeklossene.

    Det er flere hifi-kabel-produsenter som har sin unike oppskrift/oppfinnelse på produktet sitt: Kimber, Nordost, Cardas, DH-Labs, Furutech og mange flere. Råvarene/byggeklossene er imidlertid fremstilt hos en respektabel ekspert på dette. En ekspert som kan gi dem det de vil ha. Likeså er plugger laget i tilsvarende fin industri for dette. Jeg har til godes å høre om en eneste hifi-kabel-produsent som kjøper råmaterialet(kobber,sølv,gull & what-not) i blokk/plate/bar-form, strekker dette, isolerer det, smir plugger osv osv. Men her skal jeg ikke uttale meg alt for bombastisk - så ta min påstand som en sannsynlig sannhet. Uansett så tror jeg kunder bare skal være glad for at en del er outsourcet. Om ikke hadde nok kabler blitt enda dyrere enn i dag. Dessuten finnes det en saklig industri uten gull og glitter som kan levere akkurat det du vil ha. (til grei pris) Jeg ser ingen grunn til at noen små-bedrifter skulle krølle med dette.

    Noen hifi-kabel-hus har noe så avansert som en flettemaskiner in-huse vet jeg men de lager fortsatt ikke tråden/isolasjonen. Noen trer tråden gjennom en "patent" de mener gjør godt, og driver med en del håndarbeid, men de lager fortsatt ikke tråden/råvarene. Noen utvikler egne plugger men de står ikke for selve produksjonen.

    Noen kabelprodusenter er lite seriøse og leverer mye tull og andre tror virkelig på det de gjør og har det jeg vil kalle saklige produkter basert på mye FOU + en porsjon håndarbeid. Kunder er også forskjellige: noen har god musikalsk hukommelse, andre ikke (gehør), noen er mest opptatt av utseende, noen av proveniens, noen av pris, noen av farger og andre tenker bare på damer. Det finnes en kunde for alt, tenker jeg.

    Så kan man til evig tid diskutere om det er mulig å høre forskjell på kabler, hvem som er best osv. Det skal ikke jeg legge meg opp i.

    I beste mening, Mvh Trond - DOXA
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Oversikten du linker er gammel info fra 2012, sannsynlig custom produserte OEM plugger til strøm relaterte produkter. Er det en direkte parallell her du ønsker å opplyse om som er relevant for Paradox=Svindel?

    OEM produsenten heter Guangzhou Wonplug Electrical Co.Ltd, "is professional manufacturer which was founded in 1990. We specialize in the research and production of various kinds of world travel adapters, universal travel plugs, Audio power plugs, electronic gifts, travel gift, business gift, etc."

    Link: Hi-Fi Power Plugs(socket)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.565
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Nei, Oyaide henter nok også tråden fra Furukawa før terminering og påføring av kabel-kosmetikk. Det gjør også Acoustic Revive.



    Jeg synes det er ok og bli korrigert hvis jeg tar feil........ men da må først den som korrigerer ha rett først....... det er ikke tilfelle denne gangen.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Takk for svar, vi er jo høvelig off topic allerede og sånt sett helt innenfor normalen for Hifisentralen:cool:...Bare litt nyskjerrige ser at DEQX HDP-4 har begrenset oppløsning for Digital audio inputs til 24-bit, 44.1 to 192 kHz og ikke støtter formater som DXD, DSD ELLER MQA, stemmer det?
    Stemmer forsåvidt. Nå synes jeg det kan være det samme med både DSD og MQA, av grunner vi har diskutert i andre tråder, og har ganske vanskelig for å se hvorfor man skulle ønske PCM samplerater så høye som 192 kHz, men det er nå meg. Derimot hadde det vært fint med et klokkesignal for å synkronisere signalkilden.

    Det kan også være verdt å legge merke til at signalveien for multipler av 44.1 kHz er separat fra den for multipler av 48 kHz. Det er et tydelig klikk av releer når man f eks skifter fra 44.1 kHz CD-kvalitet til 96 kHz hirez.

    https://www.deqx.com/products/hdp-4/
    Digital audio inputs
    TOSLINK (optical) 24-bit, 44.1 to 96 kHz
    S/PDIF (BNC) 24-bit, 44.1 to 192 kHz, 75Ω
    S/PDIF (RCA) 24-bit, 44.1 to 192 kHz
    AES/EBU (XLR) 24-bit, 44.1 to 192 kHz, 110Ω
    USB Audio Asynchronous USB Audio Class 2, 24-bit, 44.1 to 192 kHz
    Ærlig sak det, man har sine kjepphester.:cool:
    Hadde på hjemlån i vinter nye Bryston BDA-3 Dac som har fluss med HDMI kontakter, bortsett fra NAD M51 D/A er det få alternativer på markedet. Veldig bra produkt til relativt overkommelig pris. Noe som var interessant for min del var nettopp mulighetene med HDMI, bruk av ekstern Blu-ray spiller som driv-verk og opplevd mindre støy via HDMI en fra S/PDIF (BNC).
    De nyeste Dac'ene (Auralic, PS Audio, MSB for å nevne noen) benytter enda bedre femto clock'er med mulighet for I2s Lightning-Link/HDMI som vist nok gir mindre støy og er mer presise blant annet i tids domenet. Blir interessant å prøve ut etter hvert, kanskje vil lyden oppleves enda mer naturlig!!!...Ut i fra et teknisk ståsted/utvikling kan enkelte DPS systemer bli en flaskehals for dem som ønsker å prøve ut ny teknologi/løsninger om det er hørbart blir en annen diskusjon.;D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.477
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ettersom jeg representerer en kabelprodusent selv (DOXA) og i tillegg har vært importør for kjent kabelmerke tidligere i karriæren tenkte jeg at jeg kunne fortelle noe saklig om hvordan kabel-sirkuset fungerer. PS! Jeg skriver dette for å opplyse og være hyggelig. Dette er ikke en Doxa-reklame og jeg kommer ikke til å henge ut noen aktører. De opplysninger jeg har er nøytrale og saklige.

    Jeg har selv vært på 4 kabelfabrikker: en i kina(industri), en i tyskland(industri), en i sverige(industri) og en i UK(merkevare/hifi-produsent). Og har videre vært i dialog med et dusin andre. Jeg har også nære venner/kolleger som har vært på besøk hos andre svært profilerte hi-fi kabel produsenter. Jeg vil påstå at jeg har god oversikt.

    Grunnen til at jeg har vært på besøk hos industri-aktørene er at det er disse som er, i en eller annen grad, opphavet for alle oss kabel-produsenter. Det finnes det jeg vil kalle basic generiske produsenter. De fleste av disse er i Østen i dag pga hard priskonkurranse. De har dessverre gjerne mangelfulle sertifikater på det tekniske, renhet/metallurgi etc. og/eller holder ikke det de lover.

    Jeg var utrustet med noe så avansert som en magnet da jeg var på besøk i Kina. Det viste seg at denne enkle syretesten var nok til å avsløre at jeg ikke ville handle med dem. Det endte opp med at Kineserne i hvite frakker, lab-briller og hjelm stod i skammens giv-akt da plugger og koblinger hang fast i magneten min. Noe som skal lede et signal skal ikke henge fast i en magnet. De fleste greie plugger er i det minste laget av messing/brass (blanding av kobber og zink) Eksklusive plugger er gjerne renere kobber/sølv ol. Jeg har kuttet mange plugger i to med dremmel for å avsløre hva det egentlig er. Merkevarene holder som regel det de lover, men man må alltid passe på tenker jeg. Med et fint snitt gjennom metall kan selv uavnserte metallurgikere som meg selv, med enkle midler på kjøkkenbordet, avsløre faktisk innhold og renhet. Kommer et produkt uten ordentlig sertifikat er det grunn til å rynke på nesen.

    Det finnes heldigvis avanserte produsenter i vesten som er sertifisert av/for forsvaret, romfart, marin, aviasjon, medisin ol. for å tilvirke kabler på spec. Dette er ikke hi-fi produsenter men del av en svært seriøs industri uten glitter og stas. De leverer fullstendig og seriøst data-ark med riktig gradering av renhet/metallurgi, geometri, elektriske parametre osv osv. Her kan du få det du vil ha. Du kan tom bestemme avanserte ting som strekkhastighet ol. Ref. Cardas sin "oppdagelse".

    Rimligere kabler fra stort sett alle produsenter har sitt opphav i Kina. Ikke nødvendigvis fra den produsenten jeg besøkte og ikke nødvendigvis dårlig kvalitet, men de kommer ofte fra kina når prisen er lav(ere). Noen får kabelen komplett laget i Kina, med emballasje og det hele. Jeg har sett kjente merkenavn på ferdig pakkede ekser på fabrikk i kina som jeg vet ikke var kopi-vare. Noen tar seg bryet med å lodde på plugger og eventuell pynt i egen virksomhet, selv på ganske rimelige kabler, men selve ledningen og pluggene kommer fortsatt fra OEM i kina.

    På dyrere kabler (tør ikke si hvor denne grensen går på generell basis) så er det ofte vestlige produsenter som er opphavet for byggeklossene.

    Det er flere hifi-kabel-produsenter som har sin unike oppskrift/oppfinnelse på produktet sitt: Kimber, Nordost, Cardas, DH-Labs, Furutech og mange flere. Råvarene/byggeklossene er imidlertid fremstilt hos en respektabel ekspert på dette. En ekspert som kan gi dem det de vil ha. Likeså er plugger laget i tilsvarende fin industri for dette. Jeg har til godes å høre om en eneste hifi-kabel-produsent som kjøper råmaterialet(kobber,sølv,gull & what-not) i blokk/plate/bar-form, strekker dette, isolerer det, smir plugger osv osv. Men her skal jeg ikke uttale meg alt for bombastisk - så ta min påstand som en sannsynlig sannhet. Uansett så tror jeg kunder bare skal være glad for at en del er outsourcet. Om ikke hadde nok kabler blitt enda dyrere enn i dag. Dessuten finnes det en saklig industri uten gull og glitter som kan levere akkurat det du vil ha. (til grei pris) Jeg ser ingen grunn til at noen små-bedrifter skulle krølle med dette.

    Noen hifi-kabel-hus har noe så avansert som en flettemaskiner in-huse vet jeg men de lager fortsatt ikke tråden/isolasjonen. Noen trer tråden gjennom en "patent" de mener gjør godt, og driver med en del håndarbeid, men de lager fortsatt ikke tråden/råvarene. Noen utvikler egne plugger men de står ikke for selve produksjonen.

    Noen kabelprodusenter er lite seriøse og leverer mye tull og andre tror virkelig på det de gjør og har det jeg vil kalle saklige produkter basert på mye FOU + en porsjon håndarbeid. Kunder er også forskjellige: noen har god musikalsk hukommelse, andre ikke (gehør), noen er mest opptatt av utseende, noen av proveniens, noen av pris, noen av farger og andre tenker bare på damer. Det finnes en kunde for alt, tenker jeg.

    Så kan man til evig tid diskutere om det er mulig å høre forskjell på kabler, hvem som er best osv. Det skal ikke jeg legge meg opp i.

    I beste mening, Mvh Trond - DOXA
    Til dels enig i mye av det du sier, men det stilles faktisk veldig høye krav til renhet i kabler som ligger i hjemmet.
    Mye plugger er bare søppel, men jeg mener att den beste tilkobling av en kabel er rett i ht.
    Så lett er det jo ikke med en signalkabel.
    Det de fleste tror jeg henger seg opp i er den vannvittige prisen de tar for rent kobber med pyntestrømper.
    Med masse flotte forklaringer rundt deres kabel masse svada snakk om retninger og nedfrysinger og gud veit hva.
    Dette hører ingen sted hjemme.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I beste mening, Mvh Trond - DOXA
    Takk for et glimrende, grundig og saklig innlegg.
    Saklig! Nordost er plutselig seriøse! Flere av de "seriøse" aktørene nevnt får nettopp kablene fra Østen
    Hva svarer du på egentlig? Hvilket innlegg leste du? Jeg skrøt av et innlegg som forklarer hvordan hifikabel-produksjon fungerer. Råvarer fra kabelprodusenter kjøpes inn, pyntes og selges videre. Slik jeg sa tidligere.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.667
    Antall liker
    35.626
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Supra har en komplett produksjonslinje for kabler. I Sverige
    In House produksjon.
    Selv de får kobbertråden levert på rull, vikler og ekstruderer isolasjon utenpå den, men det er et langt steg mer integrert enn de som bare terminerer. Dette er en kabelfabrikk, på samme måte som f eks Habia eller Beldens fabrikker.

    Den helt spesielt interesserte kan sammenligne Supra-fabrikken (ved 0:17 i videoen) med den Nordost holder til i: https://www.google.no/maps/uv?hl=no...hUKEwigufSG7oPdAhXSl4sKHXByDsUQpx8wCnoECAoQDg
    (NB: Street view åpner med ryggen vendt mot Nordost HQ. Snu 180 grader for å se den.)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    De er ikke de første som har påpekt metallurgisk alignment av atomstrukturen når trådene strekkes.
    Jeg har dog mer tro på at en endring i dielektrikum etterhvert som isolasjonen tørker inn (dvs. påvirker kapasitansen) utgjør en hørbar forskjell.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.995
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel det som skjer under innspilling - innbrenning
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Uansett så tror jeg kunder bare skal være glad for at en del er outsourcet. Om ikke hadde nok kabler blitt enda dyrere enn i dag. Dessuten finnes det en saklig industri uten gull og glitter som kan levere akkurat det du vil ha. (til grei pris) Jeg ser ingen grunn til at noen små-bedrifter skulle krølle med dette.
    Så kablene er ikke dyre nok som de er? Er 7500,- kroner som Doxa tar for 0,6 meter av I - 3 signalkabel grei pris? Takke meg til "edrulig prising".
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.038
    Antall liker
    11.444
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lakkisolert "solide kåre" er standardvare i alt av transformatorer og motorer... er ikke akkurat oppfunnet av "HiEnd" sjarlataner, og kan forøvrig kjøpes for noen få kroner pr.meter enkeltleder, for de som gidder å tre på strømpa sjøl...

    At trekking av kobbertråder kan gjøre noe med molekystrukturen er "kanskje" plausibelt. Hvordan det rimer med retningvirkning, så lenge det handler om vekselstrømsignaler, kan kanskje noen gi seg ut på å forklare...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kornstruktur påvirkes naturligvis av mye rart, men spiller INGEN rolle. Kan påvirke serieresistansen bittelittegrann, men ikke noe som en økning av tverrsnittet med en prosent eller to ikke kompenserer for i lange baner.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.038
    Antall liker
    11.444
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har du vel rett i, men det var dette med retningsvirkningen jeg var ute etter..... hvilken retning er "riktig" når strømmen snur for hver halvperiode?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Uansett så tror jeg kunder bare skal være glad for at en del er outsourcet. Om ikke hadde nok kabler blitt enda dyrere enn i dag. Dessuten finnes det en saklig industri uten gull og glitter som kan levere akkurat det du vil ha. (til grei pris) Jeg ser ingen grunn til at noen små-bedrifter skulle krølle med dette.
    Så kablene er ikke dyre nok som de er? Er 7500,- kroner som Doxa tar for 0,6 meter av I - 3 signalkabel grei pris? Takke meg til "edrulig prising".
    Her tror jeg kanskje du misforsto. Jeg tror at poenget var at hvis hifikabel-produsenter skulle holde seg med egen kabelfabrikk, måtte prisene vært skyhøye for å dekke selvkosten med det i sammenhengen lille salgsvolumet de har.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det har du vel rett i, men det var dette med retningsvirkningen jeg var ute etter..... hvilken retning er "riktig" når strømmen snur for hver halvperiode?
    Hele påstanden om at det har betydning er selvsagt bare tull. Den neste grunnen til å retningsbestemme lydkabler som jeg kan komme på må være hvis det er heldig å jorde en evt. skjerm i den ene eller andre enden.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.306
    Antall liker
    9.125
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det snakkes jevnlig om at ikke alle produsenter av kabler til HIFI har egne kobbergruver, noe som høres rimelig ut.

    Men hvilke produsenter har faktisk dette, om ikke gruver så at de faktisk produserer lederne selv?

    Jeg tror at følgende har det:
    Neotech
    DH Labs (SilverSonic)
    Furutech/Furukawa

    Er noen av de over feil, og eller hvilke fler finnes eventuelt?
    DhLabs produserer alt fra scratch ja. Til en fornuftig penge..
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vil tru at døve (og ein del tunghøyrte) har problem med å høyre skilnad på kablar, ja.
    Sjølv er eg usikker på om eg er kabeldøv, men du kan kanskje hjelpe meg med å stille diagnose? Eg ville ha store problem med å få samanbrot om nokon hadde lurt seg inn og skifta kablar i anlegget mitt utan at eg var klar over det. Men om du skifta høgtalarane ut med t.d. eit greitt Sonos-anlegg, ville eg nok verte frustert.

    I alle fall om du ikke merket noen ting, men etter et par dager ble gjort oppmerksom på utskiftingen. :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det har du vel rett i, men det var dette med retningsvirkningen jeg var ute etter..... hvilken retning er "riktig" når strømmen snur for hver halvperiode?
    Hele påstanden om at det har betydning er selvsagt bare tull. Den neste grunnen til å retningsbestemme lydkabler som jeg kan komme på må være hvis det er heldig å jorde en evt. skjerm i den ene eller andre enden.
    Det er jordingssløyfe-problematikken som er hovedgrunnen til retningspilen på kabelen, ja.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Deilig med XLR, hun i en ende og han i andre. Samme med go'e gammeldagse tonearmskabler også "DIN" i en ende, og RCA i den andre. Nettkabler med Schuko i en ende og IEC eller Powercon i den andre.

    Nesten så man føler seg tatt vare på av en voksen.

    :D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det har evt kun betydning hvis skjermen ikke er signalbærende......
    Hva menes her?
    Hvis ikke den er koblet til chassis/signal lo i minst en ende, så er det jo ikke noe nytte i den.
    Ser du for deg en slags Faraday bur virkemåte?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvis skjermen ikke er forbundet i begge endene, så fører den heller ikke noe signal.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.038
    Antall liker
    11.444
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    FOr å bruke skjerm i denne sammenheng må kabelen være to-leder pluss skjerm, slik at skjermen bare er tilkoblet jord i ene enden. I profesjonelle kretser ( ikke audio) heter det at skjermen skal være tilkoblet jord i senderenden.... så får nå de audiodidakte strides om ene eller andre enden..... Interconnects ( fullstendig idiotisk navn på"norsk") er kanskje oftest bare en leder pluss skjerm.... bortsett fra de som sverget til uskjermede kabler....
     
    Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn