Digitale avspillere Parasound P5

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Det er norwegian custom audio på høvik som utfører service, de er kjappe og flinke
Skal levere inn min P5 dit til uka. De har funnet ut at det muligens er en serie som kan ha det samme problemet som min. De skal nå bytte printkortet i den.
Er jo bare en bagatell dette, men irriterende med knitrelyd når man justerer volumet. Greit å få det fikset.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Ønsker meg virkelig en p5 på veien bort fra surround og tilbake til 2kanals igjen. Men hva har dere klart å få den ned i? Alle butikker som har den sier bare de skal få til en god pris når jeg har funnet ut hva den skal drive. Jeg vurderer selvsagt a21 evt a23, men åpen for forslag der.
Ser etter p5 på brukten men om det legges ut noen er de borte på minutter, og selvsagt til en som kan hente på døra. Mao ser jeg aldri noen på Møre.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Ønsker meg virkelig en p5 på veien bort fra surround og tilbake til 2kanals igjen. Men hva har dere klart å få den ned i? Alle butikker som har den sier bare de skal få til en god pris når jeg har funnet ut hva den skal drive. Jeg vurderer selvsagt a21 evt a23, men åpen for forslag der.
Ser etter p5 på brukten men om det legges ut noen er de borte på minutter, og selvsagt til en som kan hente på døra. Mao ser jeg aldri noen på Møre.
Jeg fikk ikke prutet den ned et øre når jeg kjøpte den i begynnelsen av januar, da var den veldig populær. Oslo hificenter var da en av de ytterst få som hadde igjen noen på lager. Ble da kjøpt for 9 990kr.
Om den har blitt prutbar nå aner jeg ikke.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Ser de fleste har den til 10995,-
Høres ut på tilbakemeldingene at den er lett verdt 10000. =)
Jada, er en grom forsterker til prisen. Riaa trinnet i den er ikke all verden da men.. Dacen er bra, men fikk et løft på lyden med Arcam irdac.

Ser du vurderer effekt A21. Den vurderte jeg også, men endte opp med ATI 3002. Har ikke angret. Er en kombo som fungerer bra.
 

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
227
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Hvordan kobler jeg P5 på en reciever? er det PRE out fre reciever til P5?

kjører musikken/film fra PC via HDMI til reciever pre OUT til AW250R. tenkte AW250 gjør seg best med en skikkelig PRE. men vil jeg da få Sorround fra filmer spillt av på PC?
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Hvordan kobler jeg P5 på en reciever? er det PRE out fre reciever til P5?

kjører musikken/film fra PC via HDMI til reciever pre OUT til AW250R. tenkte AW250 gjør seg best med en skikkelig PRE. men vil jeg da få Sorround fra filmer spillt av på PC?
P5 har en bypass input hvor du kan koble inn fra receiverens pre-out. Da går lyden tvers igjennom P5 videre til din AW250. Da er det altså receiveren som funker som pre/volumknott. Dette vil du typisk gjøre når du kjører film/surround fra PC. På to kanals musikk derimot kan du koble fra PC direkte til P5 (gjerne digitalt så bruker du P5's glimrende DAC) og videre til AW250.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
Dette er en grei pre for mitt bruk. Hva slags erfaringer har dere med volumkontrollen på denne? Jeg har utelukkende dårlig erfaring med potmeterbaserte løsninger.

- Hvor nøyaktig er den på små justeringer (dvs flytter motoren volumknotten så langt slik at marginale justeringer er vanskelig/umulig)?
- Hvordan er kanalbalansen på de laveste volumene?
- Er det noe støy ved justering av volum?

Spesielt på de to første punktene pleier slike løsninger å være helt håpløse.
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
370
P5 passer også veldig godt til Moon 330A, som jeg har på hjemlån mens jeg venter på en ny int. forsterker. I mine ører er synergien her bedre enn med Bladelius Balder som jeg hadde tidligere.

Min P5 er forøvrig til salgs
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
370
Jeg opplever justeringen av volum som støyfri, finjustering via fjernkontroll fungerer nesten alltid bra. Preampen er gjennomsiktig nok til at du fint opplever endringer/forbedringer osv når du bytter komponenter. Dac'en er god, men etter min mening ikke i nærheten av så god som den løsningen som er i Audiolab 8200CDQ.
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Dette er en grei pre for mitt bruk. Hva slags erfaringer har dere med volumkontrollen på denne? Jeg har utelukkende dårlig erfaring med potmeterbaserte løsninger.

- Hvor nøyaktig er den på små justeringer (dvs flytter motoren volumknotten så langt slik at marginale justeringer er vanskelig/umulig)?
- Hvordan er kanalbalansen på de laveste volumene?
- Er det noe støy ved justering av volum?

Spesielt på de to første punktene pleier slike løsninger å være helt håpløse.
Jeg har ikke opplevd problemer på noen av punktene du nevner. Det vil muligens avhenge av hvor mye gain det er ellers i systemet ditt, og i hvilket område du derfor vil bruke volumjustering. Hos meg er volum på kl. 8 bakgrunnslavt, mellom 9 og 10 det jeg vanligvis bruker, og kl 12 naboklagehøyt. Ingen problemer med støy, manglende finjustering eller balanse.
 
M

MusicBear

Gjest
Har du noen erfaringer pcnr å dele fra Audiolab 8200CDQ så sier jeg; ja takk gjerne!!!

Apparaturer som dette trolig interesserer langt flere enn meg, så billig at jeg forstår den med god margin spiller til sin innkjøpssum og mere til, men er den virkelig så god som enkelte anmeldere hevder?
 

olebrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2006
Innlegg
139
Antall liker
85
Sted
Kristiansund
Har kjøpt P5 og den ligger å venter på at jeg skal komme hjem fra jobb offshore. Den skal styre en Parasound a21 som igjen driver et par Sonus faber Venere 3.0. Lurer hvor mye bedre den er en Onkyo 5007 som jeg har brukt til nå?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
Da blir det P5 på meg. Har hatt JC2 tidligere, men i et tidligere anlegg og rom så umulig å sammenligne. Byttet ut JC2 fordi den på daværende tidspunkt ikke hadde ht-passthrough. Likte den forsåvidt ikke noe særlig lydmessig heller i daværende anlegg, så den ble aldri savnet.
 

pcnr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
191
Antall liker
370
Har ikke all verdens sammenlikningsgrunnlag med andre dac'er, men 8200CDQ er virkelig et Columbi-egg, den gjør veldig mye veldig bra. Jeg sammenliknet den med digitalinngangen på min dcs p8i da jeg kjøpte den, og synes cdq var mer gjennomsiktig, rytmisk og like musikalsk, men den manglet storheten og punchen til dcs'en.

Også CD-delen er god, om ikke like bra som dcs'en som cd-spiller. Synes imidlertid ikke at den digitale volumstyringen til Audiolaben når opp til P5 ens analoge volumkontroll.

Har ikke prøvd hodetelefonforsterkerdelen i Audiolaben, men har skjønt at den også er god :)

Alt i alt er jeg sikker på at Audiolaben gir svært mye for pengene.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Dette er en grei pre for mitt bruk. Hva slags erfaringer har dere med volumkontrollen på denne? Jeg har utelukkende dårlig erfaring med potmeterbaserte løsninger.

- Hvor nøyaktig er den på små justeringer (dvs flytter motoren volumknotten så langt slik at marginale justeringer er vanskelig/umulig)?
- Hvordan er kanalbalansen på de laveste volumene?
- Er det noe støy ved justering av volum?

Spesielt på de to første punktene pleier slike løsninger å være helt håpløse.
Volumkontrollen på min skurret, så har fått den reparert på garanti.
Når det gjelder små justeringer er jeg enig, det er spesielt vanskelig med fjernkontroll. Nå bruker jeg balanserte kabler mellom P5 og effektforsterker, det gjør jo at gain øker noe på pre. Spiller usedvanlig høyt med volum rett opp (kl 12).
Har ikke merket noe problemer med kanal balansen.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
Jeg har nå hentet min P5 hos pcnr og fått koblet den opp. Helt strøken og takk for kjapt eksekvert handel. Ingen problemer med volumkontroll. Det er imidlertid en liten ting som er verdt å nevne angående HT-bypass funksjonen. Det står i manualen at denne skal være aktiv også når forsterkeren er avslått. Dette fungerer imidlertid ikke med XLR ut, bare med single ended. Konvertering til XLR krever strøm så helt ulogisk er det ikke, men likevel pussig at det ikke er nevnt noe sted.

Nå kan jeg selvsagt kjøre RCA mot effekttrinnet mitt, men dette svir mer enn å bare ha preen påslått.

De få tonene jeg har hørt på lavt volum for å sjekke funksjonalitet hørtes alt for dyre ut i forhold til hva denne preen kostet, spesielt med tanke på at samtlige preer jeg tidligere har eid har kostet 2-4 ganger mer enn denne i nypris. Jeg har imidlertid ikke fått testet noe særlig enda.

Jeg bruker kun preen som pre. DAC-funksjonaliteten er da også bare midt på treet i følge Stereophiles målinger, mens prefunksjonaliteten måler veldig bra. En skikkelig god DAC har jeg uansett fra før (tilkoblet via XLR).
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Blir spennende å høre hva du synes om den. Har luktet litt på den selv...
 
T

Tittentei

Gjest
Blir spennende å høre hva du synes om den. Har luktet litt på den selv...
Luktet den godt?

Synes all elektronikk lukter likt. Nye produkter lukter mest pga de fuktighetsabsorbentposene. Det er egentlig de som lukter, og de lukter kjempegodt.
 
T

Tittentei

Gjest
Marsboer, hva tenker du om P5 nå som du har hatt den en (stakket) stund?
 

olebrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2006
Innlegg
139
Antall liker
85
Sted
Kristiansund
Da har jeg oppdaget "skurring" i volume kontrollen på min P5.
Flere som har oppdaget det på sin P5?
Jævlig irriterende må jeg si....
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Noen som har sammenlignet P5 og Modell 2100 ?
Ser ingen svarte her, så det er kanskje ikke relevant lenger.
Men jeg hadde NC2100 når jeg hadde NC2250 som effektforsterker. Da brukte jeg Monitor Audio GS60.
Jeg synes den kombinasjonen ble altfor rocka og frempå i klangen. Likte det ikke i det hele tatt. Og det synes jeg ikke var NC2250 sin skyld siden jeg likte den veldig godt. Et annet problem med NC2100 var at jeg målte 60-65 desibel før jeg fikk sentrert lydbilde. Den ene kanalen gav nesten ikke lyd på lavt volum.

P5 solgte jeg for 1 uke siden til fordel for Primare prosessor. Synes P5 gav utrolig mye godlyd for pengene, samt fin å se på og gode funksjoner.
 

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Innlegg
866
Antall liker
457
Tipper du bare kan ta kontakt med butikken der du kjøpte den og få det fikset.
Har ikke hatt problemer på P5 (ennå), men min NC2100 måtte få reparert balansepotmeteret (samme problem som Focalius).
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.929
Antall liker
2.026
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!
Jeg bumper litt her, håper det er ok.

Dere gutta med Parasound New Classic effektforsterkere; hvordan er det med mekanisk/elektrisk støy på disse?
Er kvaliteten generelt god, eller..?
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Da har jeg oppdaget "skurring" i volume kontrollen på min P5.
Flere som har oppdaget det på sin P5?
Jævlig irriterende må jeg si....
Jeg hadde det samme, måtte inn til garantirep. Er vist et printkort som er dårlig på en serie som har kommet til landet.


Ta kontakt med Norwegian Custom Media Solution på Høvik, de er norske importøren. Da går alt mye raskere enn å ta det via forhandler.
 

titerjesen

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Innlegg
7
Antall liker
2
Sted
Arendal
Har overtatt en brukt P5 nylig og har akkurat oppdaget at den skurrer på venstre kanal når jeg justerer volumet... :-(
Er rett over et år gammel så det er vel garanti igjen håper jeg.....
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.990
Antall liker
8.858
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Har overtatt en brukt P5 nylig og har akkurat oppdaget at den skurrer på venstre kanal når jeg justerer volumet... :-(
Er rett over et år gammel så det er vel garanti igjen håper jeg.....
Ja er vel 5 års garanti på Parasound?
 

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Innlegg
953
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Ja, slike ting som dette er det 5 års garanti på ja.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.605
Antall liker
25.497
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Parasound har hatt problem med skurring både på forforsterkere og effektforsterkere. Såfremt den er kjøpt gjennom norsk forhandler er det bare å sende den inn til importøren :)
 

Lunesp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
273
Antall liker
79
Sted
Stord
Jeg har nettopp satt opp en P5 sammen med en A23 og det låter strålende:)
Når jeg kjører bypass på P5 opplever jeg en god del skurring/ støy i høytalerene. Har ikke prøvd P5 med noe annet en usb og bypass. Ved usb er det helt stille, men som sagt problemer ved bypass. Kan noen tenke seg til hva som er årsaken til dette?

Edit: Det blir stille ved bypas når jeg slår av P5èn så det tyder vel på at det er ett eller annet signal inne i P5èn som påvirker.

Mvh Espen
 
Sist redigert:

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Jeg har nettopp satt opp en P5 sammen med en A23 og det låter strålende:)
Når jeg kjører bypass på P5 opplever jeg en god del skurring/ støy i høytalerene. Har ikke prøvd P5 med noe annet en usb og bypass. Ved usb er det helt stille, men som sagt problemer ved bypass. Kan noen tenke seg til hva som er årsaken til dette?

Edit: Det blir stille ved bypas når jeg slår av P5èn så det tyder vel på at det er ett eller annet signal inne i P5èn som påvirker.

Mvh Espen
Jeg hadde en P5 koblet mot en ATI 3002 før, når jeg brukte surroundforsterker brukte jeg bypass funksjonen. Hadde aldri noe støy selv om P5 sto på.

Høres ut som noe er galt.
 

Lunesp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
273
Antall liker
79
Sted
Stord
Ja, jeg får kontakte forhabdler i morgen å finne ut om det er jeg som har gjort en feil i oppsettet eller om dette er en produksjonsfeil...

Edit: Etter mye prøving ser det ut til at støyen kommer fra min PC og at den blir forsterket når min P5 gjør signalet om fra ubalansert til balansert. Da er P5èn foreløpig friskmeldt og så får jeg finne ut hvordan jeg skal ta knekken på kilden. Blir nok en egen tråd ut av det :)
 
Sist redigert:

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Ja, jeg får kontakte forhabdler i morgen å finne ut om det er jeg som har gjort en feil i oppsettet eller om dette er en produksjonsfeil...
Det bør du gjøre. Hvis den må inn til rep kan du levere den rett inn til Norwegian Custom Media Solution, de er norsk importør.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Parasound P5

Nå som alle er komt ned igjen på bakken.
Hvor bra er denne boksen?

Jeg ser jo den har alt jeg kunne tenkt meg i en boks.
Min egen dac vil bli brukt da jeg regner med den er mye bedre enn den som er innebygget..
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Parasound P5

Nå som alle er komt ned igjen på bakken.
Hvor bra er denne boksen?

Jeg ser jo den har alt jeg kunne tenkt meg i en boks.
Min egen dac vil bli brukt da jeg regner med den er mye bedre enn den som er innebygget..
Ingen?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.749
Antall liker
11.362
Torget vurderinger
2
Din Heed Dac er nok bedre enn den innebygde i P5, ja. Men om din forforsterker er bedre, er jeg nok mer i tvil om. P5 er kanskje intet under i absolutt forstand, men har fin gjennomsiktighet, god dynamikk, og er nok mer fleksibel med hensyn til valg av effekttrinn. Du har dette med "rørmagi", selvsagt, akkurat det kan ikke P5 vise til.
Nå eier jeg ikke P5, men har hørt både den og forgjengerne ved gjentatte anledninger, så mine utsagn har begrenset verdi ut fra en langtidsperspektiv. Har du mulighet, bør du nok prøve P5 før du handler, på den annen side, om du kjøper brukt til en fornuftig sum, får du sikker tilbake pengene.

Mvh
Håkon Rognlien
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Parasound P5

Nå som alle er komt ned igjen på bakken.
Hvor bra er denne boksen?

Jeg ser jo den har alt jeg kunne tenkt meg i en boks.
Min egen dac vil bli brukt da jeg regner med den er mye bedre enn den som er innebygget..
Ingen?
Hadde den en liten stund mens jeg prøvde litt forforsterkere i klassen 10-20k.
De andre var Yamaha CX-A5000,Hegel P20 og Primare Pre32. Amp var EC AW2x120M. Pandion 30 høyttalere.
Slet med å høre forskjeller mot Yamaha og Primare, P5 hadde kanskje litt mer nivå i bassen som passet dårlige opptak.
Anså P5 som veldig god til prisen, helt til Hegel ble prøvd og viste seg å være et godt hakk opp i kvalitet.

Kan egentlig ikke se at P5 skal være bedre en den du har nå, så ville prøvd om forskjellene er verdt bryet.

Jeg også hadde problemer med skurr ved justering av volum på P5.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Parasound P5

Nå som alle er komt ned igjen på bakken.
Hvor bra er denne boksen?

Jeg ser jo den har alt jeg kunne tenkt meg i en boks.
Min egen dac vil bli brukt da jeg regner med den er mye bedre enn den som er innebygget..
Jeg hadde P5 selv, og har lånt den i ettertid når jeg har hatt behov når jeg har testet effektforsterkere.
Har ikke kjørt en seriøs direkte test mot min egen pre/dac, annet å teste det fort og i et annet oppsett. Her vil jeg si at D100 er ganske så mye mer oppløst og åpen med strammere bass. Men ville ikke blitt forundret hvis noen ville foretrukket P5 i det lange løp i mange oppsett. Mer organisk mot det litt mer kliniske i D100.

Mot prosessorer og surroundforsterkere sin pre/dac har jeg vanskelig for å se at de skal slå P5. Hvert fall når jeg testet det selv var det temmelig rått parti i favør P5, SPESIELT på stemmegjengivelse. Da satt jeg i mange timer og testet dette. Da mot en Onkyo receiver til 23.000 og en Primare prosessor til 33.000. Eide begge de samtidig, så jeg blir nøytral der. Primaren er mer oppløst og hifi riktig. Sikkert sær smak, men jeg foretrakk likevel P5 sin mer organiske klang.

P5 legger til ekstra i bassen, så har du allerede for fet bass ville jeg styrt unna. Har du slank klang vil den gi det et løft.
Litt klønete sagt, men jeg prøver å konkludere at dette ikke er et utpreget åpent og hifi-riktig produkt, men en glimrende musikkformidler til prisen.
 
Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Parasound P5

Nå som alle er komt ned igjen på bakken.
Hvor bra er denne boksen?

Jeg ser jo den har alt jeg kunne tenkt meg i en boks.
Min egen dac vil bli brukt da jeg regner med den er mye bedre enn den som er innebygget..
Ingen?
Hadde den en liten stund mens jeg prøvde litt forforsterkere i klassen 10-20k.
De andre var Yamaha CX-A5000,Hegel P20 og Primare Pre32. Amp var EC AW2x120M. Pandion 30 høyttalere.
Slet med å høre forskjeller mot Yamaha og Primare, P5 hadde kanskje litt mer nivå i bassen som passet dårlige opptak.
Anså P5 som veldig god til prisen, helt til Hegel ble prøvd og viste seg å være et godt hakk opp i kvalitet.

Kan egentlig ikke se at P5 skal være bedre en den du har nå, så ville prøvd om forskjellene er verdt bryet.

Jeg også hadde problemer med skurr ved justering av volum på P5.
Når jeg lånte kameraten min sin P5 for ca 1 år siden skurret det også litt i volumkontrollen. I tillegg gav den et markant skjevt lydbilde hvis jeg aktiverte tonekontrollene. Noe som man ikke finner ut av med det første og får panikk for at det er noe annet som er galt i kjeden.
 
Topp Bunn