Digitale avspillere Parasound P5

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Retep: Helt enig med deg. Rommet har på mange måter alt å si. Du har løst dette med DSpeaker Dual-core.

Gjør i det miste deg selv en tjeneste ved å velge riktig i forhold til ditt rom. Det er så alt for mange der ute som har dårlig lyd grunnet dårlig rom uten at de faktisk er klar over hva som er problemet. Det er klart at hvis ett rom bygges fra bånn akustisk korrekt, bør det takle det meste. Ta f.eks Jonas i tråden. Han er et ganske dårlig lytterom. Han har gjort få akustiske tiltak men har med P5 delt sine høyttalere opp i frekvens mens hans sub. som er kalibrert med D-speaker ta over nedover. Ikke helt optimalt, men en god løsning. Jeg gjør nesten det samme selv. Forskjellen er at jeg har stativhøyttalere som ikke går så dypt. Disse spiller også rent nok til at det blir minimale bassproblemer. Dette gjelder absolutt ikke alle stativhøyttalere. Der de runder av nedover tar min sub. over som selvfølgelig er kalibrert med D-speaker anti-mode. Bare det å bruke Sub. uten romkorreksjon er i de fleste tilfeller helt på trynet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Bare å kjøre på med bilder tce, i gloriøse farger og fullformat. :)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Retep: Helt enig med deg. Rommet har på mange måter alt å si. Du har løst dette med DSpeaker Dual-core.

Gjør i det miste deg selv en tjeneste ved å velge riktig i forhold til ditt rom. Det er så alt for mange der ute som har dårlig lyd grunnet dårlig rom uten at de faktisk er klar over hva som er problemet. Det er klart at hvis ett rom bygges fra bånn akustisk korrekt, bør det takle det meste. Ta f.eks Jonas i tråden. Han er et ganske dårlig lytterom (Helt firekantet). Han har gjort få akustiske tiltak men har med P5 delt sine høyttalere opp i frekvens mens hans sub. som er kalibrert med D-speaker ta over nedover. Ikke helt optimalt, men en god løsning. Jeg gjør nesten det samme selv. Forskjellen er at jeg har stativhøyttalere som ikke går så dypt. Disse spiller også rent nok til at det blir minimale bassproblemer (dette gjelder absolutt ikke alle stativhøyttalere). Der de runder av nedover tar min sub. over som selvfølgelig er kalibrert med D-speaker anti-mode. Bare det å bruke Sub. uten romkorreksjon er i de fleste tilfeller helt på trynet.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
At P5 gir veldig mye for pengene , og i tillegg er ganske unik i stereo sammenheng er jeg ikke i tvil om , og jeg kunne godt tenkt meg å prøvd en selv.

Og jeg skjønner ikke at ikke flere produsenter satser med på lignende 2 kanals produkter med muligheter for deling mot sub , EQ osv.... i "normale" prisklasser.
Det er liten tvil om det er mange som kunne hatt stor nytte av slike muligheter i vanlige stuer.
Hei har Selv et lignende produkt med romkorrektion og effekt forsterker i tilegg. Hk 990 som låter fantastisk på rf63. Dac og riaa fungerer også tilfredstillende og dette for knappe 15000.- Genialt med alt i en boks :)
 
T

tce-teams

Gjest
Ja lytterommet har alt og si , bare med det annlegget jeg har i stuen pr i dag , vart mye fram og tilbake med plasseringer. Men fant nå til slutt ein plassering som passet mine ører best. Jeg har brukt rom kallibrering på alle høyttalerene mine , og det angrer jeg ikke på musikk messig og film messig. Det som var vanskeligst med mitt annlegg var og få subwoofrene til og spille på lag , 2 10 tommere og 1 12 tommer som tar over der ikke 10 tommerne klarer og gå dypere. Men fikk nå det til og etter ein stund fram og tilbake.

Men nå handler denne tråden om p5 , og dette blir det siste ot jeg skriver. Beklager til den som startet denne tråden.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.960
Antall liker
4.664
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
@tce:

Lurer litt på hvordan du har tenkt og bestemt deg for det ultimate anlegget ditt. Har du hørt dette i det rommet eller tilsvarende du skal ha det i? Om ikke det er gjort, hvordan har du kommet frem til det?

Siden du sikter så høyt som du gjør, så regner jeg med du vet at et oppsett i ett rom og samme oppsettet i et annet rom, vil låte forskjellig. Enda til i et rom med samme dimensjoner, om vegger, tak og gulv er i andre materialer.

Jeg bare lurer...
Dette rommet er ikke bygget enda retep , jeg har hørt 3 forskjellige høyttaler par , som jeg er veldig inntrisert i. Rommet jeg skal bygge er ganske nøye planlagt med dette med akustikk og slik. At di høyttalerne som kommer inn passer til det rommet.
Har også vert i kontakt med ein del folk om akkustikk når det kommer til den og den høyttaleren , det er det siste jeg bekymrer meg over.
Di høyttalerene som står øverst på ønskelisten er martin logan summit x , disse har jeg hørt med jc2 forforsterker og jc1 mono blokker. Og det var ein opplevelse som jeg aldri glemmer. Men jeg skal høre summit x med burmester effektforsterker , har snakket med noen at det skal være enda råere lyd. Så jeg tar dette veldig forsiktig , rommet vil bli til ordnet di høyttalerne som kommer inn.
ÅÅåååå herregud dette kommer til å costa flesk!
Hvilket budsjett er det du opererer med. Hva kommer dette til å koste deg sånn passe estimert. Det kan ikke bli billig.
Men blir sikkert bra. Artig å følge guttedrømmen er det. Jeg må bare si lykke til uansett:)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Jeg mener ikke dette er å spore av fra tråden da P5 faktisk kan løse en del problemer med rommet ditt. Det er ganske utrolig at denne løsningen ikke er brukt mer på pre-amper. Det er på en måte som om stereo lever i steianderen mens hjemmekino leder ann teknologisk. Det kan selvfølgelig forklares med at Stereo skal være så enkelt som mulig.

Ja lytterommet har alt og si , bare med det annlegget jeg har i stuen pr i dag , vart mye fram og tilbake med plasseringer. Men fant nå til slutt ein plassering som passet mine ører best. Jeg har brukt rom kallibrering på alle høyttalerene mine , og det angrer jeg ikke på musikk messig og film messig. Det som var vanskeligst med mitt annlegg var og få subwoofrene til og spille på lag , 2 10 tommere og 1 12 tommer som tar over der ikke 10 tommerne klarer og gå dypere. Men fikk nå det til og etter ein stund fram og tilbake.

Men nå handler denne tråden om p5 , og dette blir det siste ot jeg skriver. Beklager til den som startet denne tråden.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Jeg mener ikke dette er å spore av fra tråden da P5 faktisk kan løse en del problemer med rommet ditt. Det er ganske utrolig at denne løsningen ikke er brukt mer på pre-amper. Det er på en måte som om stereo lever i steianderen mens hjemmekino leder ann teknologisk. Det kan selvfølgelig forklares med at Stereo skal være så enkelt som mulig.

Ja lytterommet har alt og si , bare med det annlegget jeg har i stuen pr i dag , vart mye fram og tilbake med plasseringer. Men fant nå til slutt ein plassering som passet mine ører best. Jeg har brukt rom kallibrering på alle høyttalerene mine , og det angrer jeg ikke på musikk messig og film messig. Det som var vanskeligst med mitt annlegg var og få subwoofrene til og spille på lag , 2 10 tommere og 1 12 tommer som tar over der ikke 10 tommerne klarer og gå dypere. Men fikk nå det til og etter ein stund fram og tilbake.

Men nå handler denne tråden om p5 , og dette blir det siste ot jeg skriver. Beklager til den som startet denne tråden.
Hvis jeg får bruke en bilanalogi til å illustrere forskjellen mellom hjemmekino og hifi.

Hjemmekino:



Hifi stereo:
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg mener ikke dette er å spore av fra tråden da P5 faktisk kan løse en del problemer med rommet ditt. Det er ganske utrolig at denne løsningen ikke er brukt mer på pre-amper. Det er på en måte som om stereo lever i steianderen mens hjemmekino leder ann teknologisk. Det kan selvfølgelig forklares med at Stereo skal være så enkelt som mulig.

Ja lytterommet har alt og si , bare med det annlegget jeg har i stuen pr i dag , vart mye fram og tilbake med plasseringer. Men fant nå til slutt ein plassering som passet mine ører best. Jeg har brukt rom kallibrering på alle høyttalerene mine , og det angrer jeg ikke på musikk messig og film messig. Det som var vanskeligst med mitt annlegg var og få subwoofrene til og spille på lag , 2 10 tommere og 1 12 tommer som tar over der ikke 10 tommerne klarer og gå dypere. Men fikk nå det til og etter ein stund fram og tilbake.

Men nå handler denne tråden om p5 , og dette blir det siste ot jeg skriver. Beklager til den som startet denne tråden.
Jeg har ikke problemer med rommet mitt pr i dag , alle har jo sine utfordringer med sine rom. 2 kanals stereo hos meg sliter jeg heller ikke med , jeg bruker marantzen som pre på pure direct og videre gjør sherbourn effektforsterkeren jobben sin.
Har jeg syntes det låt forferdelig i stereo , har jeg gått til annskaffelse av ein p5 eller ein inntrigert forsterker.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.888
Antall liker
670
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Retep: Helt enig med deg. Rommet har på mange måter alt å si. Du har løst dette med DSpeaker Dual-core.

Gjør i det miste deg selv en tjeneste ved å velge riktig i forhold til ditt rom. Det er så alt for mange der ute som har dårlig lyd grunnet dårlig rom uten at de faktisk er klar over hva som er problemet. Det er klart at hvis ett rom bygges fra bånn akustisk korrekt, bør det takle det meste. Ta f.eks Jonas i tråden. Han er et ganske dårlig lytterom. Han har gjort få akustiske tiltak men har med P5 delt sine høyttalere opp i frekvens mens hans sub. som er kalibrert med D-speaker ta over nedover. Ikke helt optimalt, men en god løsning. Jeg gjør nesten det samme selv. Forskjellen er at jeg har stativhøyttalere som ikke går så dypt. Disse spiller også rent nok til at det blir minimale bassproblemer. Dette gjelder absolutt ikke alle stativhøyttalere. Der de runder av nedover tar min sub. over som selvfølgelig er kalibrert med D-speaker anti-mode. Bare det å bruke Sub. uten romkorreksjon er i de fleste tilfeller helt på trynet.
Det er jeg ikke enig i ,men det er forutsetning at du kan flytte suben der hvor den låter best.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Retep: Helt enig med deg. Rommet har på mange måter alt å si. Du har løst dette med DSpeaker Dual-core.

Gjør i det miste deg selv en tjeneste ved å velge riktig i forhold til ditt rom. Det er så alt for mange der ute som har dårlig lyd grunnet dårlig rom uten at de faktisk er klar over hva som er problemet. Det er klart at hvis ett rom bygges fra bånn akustisk korrekt, bør det takle det meste. Ta f.eks Jonas i tråden. Han er et ganske dårlig lytterom. Han har gjort få akustiske tiltak men har med P5 delt sine høyttalere opp i frekvens mens hans sub. som er kalibrert med D-speaker ta over nedover. Ikke helt optimalt, men en god løsning. Jeg gjør nesten det samme selv. Forskjellen er at jeg har stativhøyttalere som ikke går så dypt. Disse spiller også rent nok til at det blir minimale bassproblemer. Dette gjelder absolutt ikke alle stativhøyttalere. Der de runder av nedover tar min sub. over som selvfølgelig er kalibrert med D-speaker anti-mode. Bare det å bruke Sub. uten romkorreksjon er i de fleste tilfeller helt på trynet.
Det er jeg ikke enig i ,men det er forutsetning at du kan flytte suben der hvor den låter best.
Bare det å bruke Sub. uten romkorreksjon er i de fleste tilfeller helt på trynet.

HELT ENIG!
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg mener ikke dette er å spore av fra tråden da P5 faktisk kan løse en del problemer med rommet ditt. Det er ganske utrolig at denne løsningen ikke er brukt mer på pre-amper. Det er på en måte som om stereo lever i steianderen mens hjemmekino leder ann teknologisk. Det kan selvfølgelig forklares med at Stereo skal være så enkelt som mulig.

Ja lytterommet har alt og si , bare med det annlegget jeg har i stuen pr i dag , vart mye fram og tilbake med plasseringer. Men fant nå til slutt ein plassering som passet mine ører best. Jeg har brukt rom kallibrering på alle høyttalerene mine , og det angrer jeg ikke på musikk messig og film messig. Det som var vanskeligst med mitt annlegg var og få subwoofrene til og spille på lag , 2 10 tommere og 1 12 tommer som tar over der ikke 10 tommerne klarer og gå dypere. Men fikk nå det til og etter ein stund fram og tilbake.

Men nå handler denne tråden om p5 , og dette blir det siste ot jeg skriver. Beklager til den som startet denne tråden.
Jeg har ikke problemer med rommet mitt pr i dag , alle har jo sine utfordringer med sine rom. 2 kanals stereo hos meg sliter jeg heller ikke med , jeg bruker marantzen som pre på pure direct og videre gjør sherbourn effektforsterkeren jobben sin.
Har jeg syntes det låt forferdelig i stereo , har jeg gått til annskaffelse av ein p5 eller ein inntrigert forsterker.
Anlegget du har i dag har ikke en gang 2 kanals forsterker/pre i mid-fi klassen. Du synes det låter såpass bra at P5 ikke vil kunne oppgradere ditt anlegg merkbart nok. Der er vi enige, fordi resten av ditt nåværende oppsett ikke holder P5 sitt nivå. Normalt så oppgraderer hifi folket i takt med kunnskap, interesse og økonomiske forutsetninger. Kjøp nytt om du har penger og brukt etter fornuften. Før du oppgraderer ditt system som i dag har mer enn 16 forskjellige merker (mye matching som må stemme), til et kvart millions high-end monster (som jeg bare kan drømme om), så anbefaler jeg deg i første omgang å starte med en integrert forsterker i 10000kr klassen og Arcams iRDac. Oppgraderingen vil mest sannsynlig gi deg et gledens sjokk og mange timer med lyd uten at du med det første vil tenke på kvart millions drømmen. Det å klatre stigen med et steg om gangen er fornuftig og gir deg mest lærdom. Lykke til.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.000
Antall liker
1.819
Sted
Sjælland. Danmark.
Retep: Helt enig med deg. Rommet har på mange måter alt å si. Du har løst dette med DSpeaker Dual-core.

Gjør i det miste deg selv en tjeneste ved å velge riktig i forhold til ditt rom. Det er så alt for mange der ute som har dårlig lyd grunnet dårlig rom uten at de faktisk er klar over hva som er problemet. Det er klart at hvis ett rom bygges fra bånn akustisk korrekt, bør det takle det meste. Ta f.eks Jonas i tråden. Han er et ganske dårlig lytterom. Han har gjort få akustiske tiltak men har med P5 delt sine høyttalere opp i frekvens mens hans sub. som er kalibrert med D-speaker ta over nedover. Ikke helt optimalt, men en god løsning. Jeg gjør nesten det samme selv. Forskjellen er at jeg har stativhøyttalere som ikke går så dypt. Disse spiller også rent nok til at det blir minimale bassproblemer. Dette gjelder absolutt ikke alle stativhøyttalere. Der de runder av nedover tar min sub. over som selvfølgelig er kalibrert med D-speaker anti-mode. Bare det å bruke Sub. uten romkorreksjon er i de fleste tilfeller helt på trynet.
Det er jeg ikke enig i ,men det er forutsetning at du kan flytte suben der hvor den låter best.
Bare det å bruke Sub. uten romkorreksjon er i de fleste tilfeller helt på trynet.

HELT ENIG!
Men det kan lade sig gøre uden problemer.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Jeg mener ikke dette er å spore av fra tråden da P5 faktisk kan løse en del problemer med rommet ditt. Det er ganske utrolig at denne løsningen ikke er brukt mer på pre-amper. Det er på en måte som om stereo lever i steianderen mens hjemmekino leder ann teknologisk. Det kan selvfølgelig forklares med at Stereo skal være så enkelt som mulig.

Ja lytterommet har alt og si , bare med det annlegget jeg har i stuen pr i dag , vart mye fram og tilbake med plasseringer. Men fant nå til slutt ein plassering som passet mine ører best. Jeg har brukt rom kallibrering på alle høyttalerene mine , og det angrer jeg ikke på musikk messig og film messig. Det som var vanskeligst med mitt annlegg var og få subwoofrene til og spille på lag , 2 10 tommere og 1 12 tommer som tar over der ikke 10 tommerne klarer og gå dypere. Men fikk nå det til og etter ein stund fram og tilbake.

Men nå handler denne tråden om p5 , og dette blir det siste ot jeg skriver. Beklager til den som startet denne tråden.
Jeg har ikke problemer med rommet mitt pr i dag , alle har jo sine utfordringer med sine rom. 2 kanals stereo hos meg sliter jeg heller ikke med , jeg bruker marantzen som pre på pure direct og videre gjør sherbourn effektforsterkeren jobben sin.
Har jeg syntes det låt forferdelig i stereo , har jeg gått til annskaffelse av ein p5 eller ein inntrigert forsterker.
Anlegget du har i dag har ikke en gang 2 kanals forsterker/pre i mid-fi klassen. Du synes det låter såpass bra at P5 ikke vil kunne oppgradere ditt anlegg merkbart nok. Der er vi enige, fordi resten av ditt nåværende oppsett ikke holder P5 sitt nivå. Normalt så oppgraderer hifi folket i takt med kunnskap, interesse og økonomiske forutsetninger. Kjøp nytt om du har penger og brukt etter fornuften. Før du oppgraderer ditt system som i dag har mer enn 16 forskjellige merker (mye matching som må stemme), til et kvart millions high-end monster (som jeg bare kan drømme om), så anbefaler jeg deg i første omgang å starte med en integrert forsterker i 10000kr klassen og Arcams iRDac. Oppgraderingen vil mest sannsynlig gi deg et gledens sjokk og mange timer med lyd uten at du med det første vil tenke på kvart millions drømmen. Det å klatre stigen med et steg om gangen er fornuftig og gir deg mest lærdom. Lykke til.
Fantastisk fornuftig innlegg. :)
 
M

MusicBear

Gjest
Enig med deg Ole Borgenvik, deg også Sven_Palvig, selv om deres synspunkter akkurat her ikke samsvarer.

Med utgangspunkt i det du sier Ole Borgenvik, så fatter jeg ikke at flere lager "bokser" for oss som løser en masse tilkoblingsporblemer & annen problematikk.
To eksempler fra meg, er Hegel H300 og Bladelius Thor Mk. III, som med enda bedre dac innebygget kun hadde trengt to høyttalere. Og tenk (tenker jeg!), om disse to - eller andre produsenter - hadde hatt enda mer forsterkerkraft og topp dac innabords. Hvorfor lager ingen dette? Hvis problematisk med strømforsyning innabords, ja så la den få sitt eget skjulte kabinett da (som f.eks. ASR). Fatter heller ikke at ikke flere kjøper komponenter fra samme produsent, som tross alt er laget for å passe til hverandre.
En som kanskje har "alt i ett" er franske Devialet 240 til drøyt 100 lapper. Er det ingen her på forumet som har denne, som tør stå frem med at de evt. har funnet en produsent som gjør alt bedre enn hva man selv setter sammen av div. komponenter fra div. produsenter? Tenker jeg.

Til deg Sven_Palvig; kan tenke meg ditt hjemmebygde/superutvikede anlegg låter utrolig bra til hva det har kostet deg. Men så er jo du og de rundt deg en "instustisjon" i utforskning av god lyd til minst mulig sum penger - heia Danmark! Basskassa di (du har omtalt den tidligere, husker jeg svakt), hvilket element benytter du og hvordan deler du den av?
:) Savner tiden her for noen år siden, forresten, med alle gode danske innlegg. Selv om ikke alle nordmenn tålte at en danske mente noe om sin egen hobby.
 
T

tce-teams

Gjest
Retep: Helt enig med deg. Rommet har på mange måter alt å si. Du har løst dette med DSpeaker Dual-core.

Gjør i det miste deg selv en tjeneste ved å velge riktig i forhold til ditt rom. Det er så alt for mange der ute som har dårlig lyd grunnet dårlig rom uten at de faktisk er klar over hva som er problemet. Det er klart at hvis ett rom bygges fra bånn akustisk korrekt, bør det takle det meste. Ta f.eks Jonas i tråden. Han er et ganske dårlig lytterom. Han har gjort få akustiske tiltak men har med P5 delt sine høyttalere opp i frekvens mens hans sub. som er kalibrert med D-speaker ta over nedover. Ikke helt optimalt, men en god løsning. Jeg gjør nesten det samme selv. Forskjellen er at jeg har stativhøyttalere som ikke går så dypt. Disse spiller også rent nok til at det blir minimale bassproblemer. Dette gjelder absolutt ikke alle stativhøyttalere. Der de runder av nedover tar min sub. over som selvfølgelig er kalibrert med D-speaker anti-mode. Bare det å bruke Sub. uten romkorreksjon er i de fleste tilfeller helt på trynet.
Det er jeg ikke enig i ,men det er forutsetning at du kan flytte suben der hvor den låter best.
Bare det å bruke Sub. uten romkorreksjon er i de fleste tilfeller helt på trynet.

HELT ENIG!
+1
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg mener ikke dette er å spore av fra tråden da P5 faktisk kan løse en del problemer med rommet ditt. Det er ganske utrolig at denne løsningen ikke er brukt mer på pre-amper. Det er på en måte som om stereo lever i steianderen mens hjemmekino leder ann teknologisk. Det kan selvfølgelig forklares med at Stereo skal være så enkelt som mulig.

Ja lytterommet har alt og si , bare med det annlegget jeg har i stuen pr i dag , vart mye fram og tilbake med plasseringer. Men fant nå til slutt ein plassering som passet mine ører best. Jeg har brukt rom kallibrering på alle høyttalerene mine , og det angrer jeg ikke på musikk messig og film messig. Det som var vanskeligst med mitt annlegg var og få subwoofrene til og spille på lag , 2 10 tommere og 1 12 tommer som tar over der ikke 10 tommerne klarer og gå dypere. Men fikk nå det til og etter ein stund fram og tilbake.

Men nå handler denne tråden om p5 , og dette blir det siste ot jeg skriver. Beklager til den som startet denne tråden.
Jeg har ikke problemer med rommet mitt pr i dag , alle har jo sine utfordringer med sine rom. 2 kanals stereo hos meg sliter jeg heller ikke med , jeg bruker marantzen som pre på pure direct og videre gjør sherbourn effektforsterkeren jobben sin.
Har jeg syntes det låt forferdelig i stereo , har jeg gått til annskaffelse av ein p5 eller ein inntrigert forsterker.
Anlegget du har i dag har ikke en gang 2 kanals forsterker/pre i mid-fi klassen. Du synes det låter såpass bra at P5 ikke vil kunne oppgradere ditt anlegg merkbart nok. Der er vi enige, fordi resten av ditt nåværende oppsett ikke holder P5 sitt nivå. Normalt så oppgraderer hifi folket i takt med kunnskap, interesse og økonomiske forutsetninger. Kjøp nytt om du har penger og brukt etter fornuften. Før du oppgraderer ditt system som i dag har mer enn 16 forskjellige merker (mye matching som må stemme), til et kvart millions high-end monster (som jeg bare kan drømme om), så anbefaler jeg deg i første omgang å starte med en integrert forsterker i 10000kr klassen og Arcams iRDac. Oppgraderingen vil mest sannsynlig gi deg et gledens sjokk og mange timer med lyd uten at du med det første vil tenke på kvart millions drømmen. Det å klatre stigen med et steg om gangen er fornuftig og gir deg mest lærdom. Lykke til.
Hva pokker meiner du med forskjellige merker , bare for jeg har marantz , sherbourn og klipsch subwoofere. Av front , center og surround høyttalere + høyttaler kabler er av samme merke. Og nei jeg kommer ikke til og kjøpe meg parasound p5 , faktisk har jeg gått til innkjøp av ein marantz sr 7007 i dette oppsettet jeg har nå. Grunnen jeg gjorde dette er for den forsterkeren er oppgradert mye meir enn 05 serien til marantz. Og jeg kan gjøre meir manuelle innstillinger på den. Og jeg kommer garantert til og få enda meir oppløftning når det kommer til stereo biten og hjemmekino biten. Sr 7007 har også 2 subwoofer utganger som sr 6005 som jeg har nå , men med sr 7007 kan du stille inn hver subwoofer på di 2 utgangene og dette er også ein merkbart forandring , jeg kommer til og høre. Annlegget mitt er ikke på høyde med parasound p5 , hvordan i all verden veit du hvordan mitt annlegg lyder jonas:confused:. Og det er ikke 16 forskjellige merker i oppsettet mitt pr i dag , åpne øynene dine og les litt før du åpner kjeften din. Og når det kommer til sherbournen er det den beste effektforsterkeren , jeg har hadt oppi gjennom tidene 5000 kr røver kjøp vil jeg si. Men sherbournen skal også skiftet ut i dette oppsettet jeg har pr i dag med marantz sin mm 7055. Psb høyttalerene mine blir så lenge til jeg får oppgradert til det andre jeg har planlagt. Når det kommer til klipsch subwoofrene mine , hvem veit kansje jeg bytter ut disse også om ein liten tid fram. Og når det kommer til deg jonas , når jeg ser signaturen din har jo du fleire forskjellige merker , enn hva jeg har i oppsettet mitt. Og da meiner jeg bare høyttalere og komponenter. Og for meg synes jeg heller ikke p5 er i midfi klassen , prisen på den er 10000 kr , marantz sr 6005 jeg har kostet 10000-11000 når den kom ut , men jeg synes heller ikke den er av midfi klassen. Når det kommer til marantz sin sr 7007 så koster denne 14000 kr , men jeg var heldig og fikk den på tilbud til 8000 kr. Hvilken klasse kommer 7007 i da , skal vi si budsjett klassen. Skjønner ikke heilt hvor du vil hen med dette jonas.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Syns dere er mye utenfor tråden.
Tråden blir ikke interessant for de som vil følge tråden. Men det er nå min mening.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.000
Antall liker
1.819
Sted
Sjælland. Danmark.
Tak for de pæne ord MusicBear. Den er fra Monacor SLH450 TC og er en 18 tommer. Jeg har valgt 60 hz som delefrekvens.

Håkon Rognlien var inde på rigtige med, at tingene skal have en vis kvalitet, for at man kan høre forskel.
Det bliver ihvertfald nemmere.
 
Sist redigert:

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.176
Antall liker
645
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Denne tråden skal handle om Parasound P5 og ikke om noens basshøyttaler eller drømmer om millionanlegg.
P5 står forøvrig og spiller her nå, måtte jo teste etter all skrytet. Kan si at den gjør en meget god jobb som analog preamp.
-m
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.416
Antall liker
11.267
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke alt dreier seg om deg TC. Skal du utbrodere om drømmer/planer/anlegg mm. har du din egen drodletråd. Fritt fram der.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Venter selv på en P5, som jeg har bestilt.
Synes en så prisgunstig og fleksibel forforsterker, som allerede har blitt skamrost i Fidelity og Watt fortjener en egen side.
Litt info: Parasound Halo P5 - Norsk Audio Teknikk

Til det kommer inn noen lytteinntrykk fra nye eiere, så kan jo de som allerede har bestillt, gi seg til kjenne, så vi har en liten oversikt over salgsdelen.




Da har jeg hatt P5 i en stund, nok til å bli klok på hva denne boksen gir i pris/ytelse forhold.

1 # Som total enhet, så er det en unik lydbombe med geniale muligheter og high-end egenskaper.

2 # Som pre/dac så leverer P5 kanonlyd til prisen, men her ligger dens eneste begrensning (legg merke til at jeg ikke sier svakhet). Jeg tipper dac delen alene er på 4000kr nivå, noe som er meget bra med tanke på at nettopp dacer har blitt grisegode på de siste 3 årene. En dac til 2500kr er på høyde eller bedre enn en cd spiller til 10000kr.

3 # Som pre er dette en helt fantastisk produkt, og en sterk kandidat i 20000-25000kr klassen. Legg til at den kan skreddersy samspillet mellom fronthøyttalere og sub. Plutselig falt de fleste av lasset fordi P5 er et produkt med så mange muligheter ingen andre kan matche.
Lyden ble drastisk mye bedre med en ekstern dac som Hegel H25 og Arcam irdac. Dette er mine 2 favoritt dacer som lydmessig og prismessig er forskjellige, men like gode. De banker f,eks min gamle cd spiller til 70000kr og gir vannvittig mye godlyd for pengene. Samspillet mellom irdac og P5 var makeløst på et nivå jeg ikke trodde skulle være mulig for 3 ganger prisen, om du hadde spurt meg for 1 år siden. 14500kr er det du må ut med for denne high-end komboen.
P5 har en silkemyk nøytral lyd som ikke stikker seg ut noen steder. Verken varm eller kald, med heldigvis rytmisk og musikalsk.

4 # P5 vil være et oppgraderings produkt for veldig mange. Enten om du er av dem som vil benytte både dens PRE/DAC del, for så å kunne oppgradere videre med en bedre ekstern dac. For min egen del, så bruker jeg den som ren forforsterker, og siden jeg har vannvittig problemer med booomete bass i min kjellerstua, så benytter jeg P5 sin geniale deling av crossoveren mellom frontene og subben. For FØRSTE gang siden jeg flyttet inn i boligen, så opplever jeg storslått, detaljert bass med herlig trøkk. Det skulle bare 20 integrerte forsterkere og 5 forforsterkere til før løsningen kom i hus. Takk Parasound for et nydelig produkt.
 
M

MusicBear

Gjest
Dette her jonas må jo langt på vei bety at en og samme regulering i forholdet mellom hovedhøyttalerne og sub (-er) i P5 må være noe av nøkkelen bak den fremragenhet du forteller om. Spesielt fordi mange (herav importøren) hevder JC2 er en bedre forforsterker enn P5, slik at man da sitter igjen (slik jeg oppfatter det) at dens egenskaper med tilpasning av bassene gjør susen. Så er vel også dette noe av det vanskeligste i hi-fi verden; intergrering av sub (-er) er. Jo, omtrent hva jeg tenker ut i fra det du skriver, før en meter snø herved skal fjernes rundt bilen min.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Dette her jonas må jo langt på vei bety at en og samme regulering i forholdet mellom hovedhøyttalerne og sub (-er) i P5 må være noe av nøkkelen bak den fremragenhet du forteller om. Spesielt fordi mange (herav importøren) hevder JC2 er en bedre forforsterker enn P5, slik at man da sitter igjen (slik jeg oppfatter det) at dens egenskaper med tilpasning av bassene gjør susen. Så er vel også dette noe av det vanskeligste i hi-fi verden; intergrering av sub (-er) er. Jo, omtrent hva jeg tenker ut i fra det du skriver, før en meter snø herved skal fjernes rundt bilen min.
P5 er ikke på nivå med JC2. De som tror det får drømme videre. MEN om rommet er vanskelig, kan P5 ha større potensial enn JC2 og derfor fungere bedre og gi bedre lyd (tror jeg). Jeg har testet P5 med og uten sub på ulike høyttalere som Kef XQ40, Energy Veritas 2.2i, B&W 703 og 805s med strålende lyd på alle.
 

dachild67

Medlem
Ble medlem
01.01.2014
Innlegg
12
Antall liker
1
Dette her jonas må jo langt på vei bety at en og samme regulering i forholdet mellom hovedhøyttalerne og sub (-er) i P5 må være noe av nøkkelen bak den fremragenhet du forteller om. Spesielt fordi mange (herav importøren) hevder JC2 er en bedre forforsterker enn P5, slik at man da sitter igjen (slik jeg oppfatter det) at dens egenskaper med tilpasning av bassene gjør susen. Så er vel også dette noe av det vanskeligste i hi-fi verden; intergrering av sub (-er) er. Jo, omtrent hva jeg tenker ut i fra det du skriver, før en meter snø herved skal fjernes rundt bilen min.
P5 er ikke på nivå med JC2. De som tror det får drømme videre. MEN om rommet er vanskelig, kan P5 ha større potensial enn JC2 og derfor fungere bedre og gi bedre lyd (tror jeg). Jeg har testet P5 med og uten sub på ulike høyttalere som Kef XQ40, Energy Veritas 2.2i, B&W 703 og 805s med strålende lyd på alle.
Du r inne på noe, men mener at P5 overgår JC2!!!
Trodde først at dette var n multienhet som var rimelig bra på d meste, fant ut at den var DRITBRA på allt!!!
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Venter selv på en P5, som jeg har bestilt.
Synes en så prisgunstig og fleksibel forforsterker, som allerede har blitt skamrost i Fidelity og Watt fortjener en egen side.
Litt info: Parasound Halo P5 - Norsk Audio Teknikk

Til det kommer inn noen lytteinntrykk fra nye eiere, så kan jo de som allerede har bestillt, gi seg til kjenne, så vi har en liten oversikt over salgsdelen.




Da har jeg hatt P5 i en stund, nok til å bli klok på hva denne boksen gir i pris/ytelse forhold.

1 # Som total enhet, så er det en unik lydbombe med geniale muligheter og high-end egenskaper.

2 # Som pre/dac så leverer P5 kanonlyd til prisen, men her ligger dens eneste begrensning (legg merke til at jeg ikke sier svakhet). Jeg tipper dac delen alene er på 4000kr nivå, noe som er meget bra med tanke på at nettopp dacer har blitt grisegode på de siste 3 årene. En dac til 2500kr er på høyde eller bedre enn en cd spiller til 10000kr.

3 # Som pre er dette en helt fantastisk produkt, og en sterk kandidat i 20000-25000kr klassen. Legg til at den kan skreddersy samspillet mellom fronthøyttalere og sub. Plutselig falt de fleste av lasset fordi P5 er et produkt med så mange muligheter ingen andre kan matche.
Lyden ble drastisk mye bedre med en ekstern dac som Hegel H25 og Arcam irdac. Dette er mine 2 favoritt dacer som lydmessig og prismessig er forskjellige, men like gode. De banker f,eks min gamle cd spiller til 70000kr og gir vannvittig mye godlyd for pengene. Samspillet mellom irdac og P5 var makeløst på et nivå jeg ikke trodde skulle være mulig for 3 ganger prisen, om du hadde spurt meg for 1 år siden. 14500kr er det du må ut med for denne high-end komboen.
P5 har en silkemyk nøytral lyd som ikke stikker seg ut noen steder. Verken varm eller kald, med heldigvis rytmisk og musikalsk.

4 # P5 vil være et oppgraderings produkt for veldig mange. Enten om du er av dem som vil benytte både dens PRE/DAC del, for så å kunne oppgradere videre med en bedre ekstern dac. For min egen del, så bruker jeg den som ren forforsterker, og siden jeg har vannvittig problemer med booomete bass i min kjellerstua, så benytter jeg P5 sin geniale deling av crossoveren mellom frontene og subben. For FØRSTE gang siden jeg flyttet inn i boligen, så opplever jeg storslått, detaljert bass med herlig trøkk. Det skulle bare 20 integrerte forsterkere og 5 forforsterkere til før løsningen kom i hus. Takk Parasound for et nydelig produkt.
Mao. er Arcam irDac langt bedre enn den innebygde i P5, som etter hva jeg forstår er identisk med Parasound zdac? De koster jo det samme i løssalg så det hadde vørt spennende å få svar på da en ny dac er noe jeg vurderer for tida.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Venter selv på en P5, som jeg har bestilt.
Synes en så prisgunstig og fleksibel forforsterker, som allerede har blitt skamrost i Fidelity og Watt fortjener en egen side.
Litt info: Parasound Halo P5 - Norsk Audio Teknikk

Til det kommer inn noen lytteinntrykk fra nye eiere, så kan jo de som allerede har bestillt, gi seg til kjenne, så vi har en liten oversikt over salgsdelen.




Da har jeg hatt P5 i en stund, nok til å bli klok på hva denne boksen gir i pris/ytelse forhold.

1 # Som total enhet, så er det en unik lydbombe med geniale muligheter og high-end egenskaper.

2 # Som pre/dac så leverer P5 kanonlyd til prisen, men her ligger dens eneste begrensning (legg merke til at jeg ikke sier svakhet). Jeg tipper dac delen alene er på 4000kr nivå, noe som er meget bra med tanke på at nettopp dacer har blitt grisegode på de siste 3 årene. En dac til 2500kr er på høyde eller bedre enn en cd spiller til 10000kr.

3 # Som pre er dette en helt fantastisk produkt, og en sterk kandidat i 20000-25000kr klassen. Legg til at den kan skreddersy samspillet mellom fronthøyttalere og sub. Plutselig falt de fleste av lasset fordi P5 er et produkt med så mange muligheter ingen andre kan matche.
Lyden ble drastisk mye bedre med en ekstern dac som Hegel H25 og Arcam irdac. Dette er mine 2 favoritt dacer som lydmessig og prismessig er forskjellige, men like gode. De banker f,eks min gamle cd spiller til 70000kr og gir vannvittig mye godlyd for pengene. Samspillet mellom irdac og P5 var makeløst på et nivå jeg ikke trodde skulle være mulig for 3 ganger prisen, om du hadde spurt meg for 1 år siden. 14500kr er det du må ut med for denne high-end komboen.
P5 har en silkemyk nøytral lyd som ikke stikker seg ut noen steder. Verken varm eller kald, med heldigvis rytmisk og musikalsk.

4 # P5 vil være et oppgraderings produkt for veldig mange. Enten om du er av dem som vil benytte både dens PRE/DAC del, for så å kunne oppgradere videre med en bedre ekstern dac. For min egen del, så bruker jeg den som ren forforsterker, og siden jeg har vannvittig problemer med booomete bass i min kjellerstua, så benytter jeg P5 sin geniale deling av crossoveren mellom frontene og subben. For FØRSTE gang siden jeg flyttet inn i boligen, så opplever jeg storslått, detaljert bass med herlig trøkk. Det skulle bare 20 integrerte forsterkere og 5 forforsterkere til før løsningen kom i hus. Takk Parasound for et nydelig produkt.
Mao. er Arcam irDac langt bedre enn den innebygde i P5, som etter hva jeg forstår er identisk med Parasound zdac? De koster jo det samme i løssalg så det hadde vørt spennende å få svar på da en ny dac er noe jeg vurderer for tida.
Jeg har hatt de fleste (og mest kjente) dacene mellom 4000-20000kr, og jeg liker Arcam irdac best.
Minner lydmessig Naim dac mest, men irdac er mer behagelig uten å være mindre musikalsk og dynamisk. Synes den er betydelig bedre enn Burson, Bel Canto 2.5 og Rega dac. Hvem som er best av Hegel HD25 og irdac blir som å kaste mynt og kron, da smaken er forskjellig, men jeg liker irdac bedre, da bassen er på et helt sykt høyt nivå. Strammeste, mest detaljerte bassen jeg har hørt (hjemme), med vannvittig skyv og rytme.
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Er her nokon som kan forklare meg heilt kort og konsist korleis eg skal koble parasound p5 opp i min framtidige heimekino? Og korleis den praktisk er i bruk når ein skal gå fra musikklytting til film og heimekino. Har ikkje kjøpt surroundreceiver enda. har velodyne dd18 og hegel h4s + div høgtalarar
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.221
Antall liker
2.820
Sted
Kongsberg
Hei.

En Parasound P5 kan selvfølgelig brukes til hjemmekino - via bypass inngang og utgang. Du trenger en bluerayspiller, en
surround forforsterker (prosessor) og en multikanal effektforsterker (3 eller 5 kanaler) for å drive center, bak (og eventuelt
sidehøyttalere) i tillegg), men Parasound har et langt bedre produkt for denslags bruk i sortementet;

Parasound P7.- en 7,1 kanals analog forforsterker der - så vidt jeg vet - de 8 (7,1) kanalene er bygd på samme lest som de
to kanalene i P5en.
Da trenger du i tillegg bare en Blueray spiller - med gode multikanal analogutganger (les Oppo BDP-105EU), og en multikanal
effektforsterker (3 eller 5 kanaler) for å drive center, bak (og eventuelt sidehøyttalere). Hegelen din bruker du videre til å drive
fronthøyttalerne. Subben din bruker du enten på LFE-kanalen (0,1), eller koblet mellom P7 og Hegelen for å supplere front-
høyttalerne i bassen (da trenger du nok en sub til LFE-kanalen).

Fordel med en slik løsning:
Klart bedre lydkvalitet i multikanal. SACD avspilling i multikanal. Samme lydkvalitet i stereo.

Ulempene med en slik løsning:
Må (eventuell) ha separat DAC og har kun 2 stk. 7,1 innganger (men mange stereoinnganger). Krever gode analogsignaler.
Få TV-tunere, spillkonsoller osv. har (god) analog multikanal ut.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.242
Antall liker
1.118
Torget vurderinger
1
Er her nokon som kan forklare meg heilt kort og konsist korleis eg skal koble parasound p5 opp i min framtidige heimekino? Og korleis den praktisk er i bruk når ein skal gå fra musikklytting til film og heimekino. Har ikkje kjøpt surroundreceiver enda. har velodyne dd18 og hegel h4s + div høgtalarar
Når du kjøper surroundreceiver må du passe på at den har pre-out, i hvertfall for frontkanalene. Du sender signalet fra H/V pre-out på receiveren til inngangen "Home Theater Bypass Input" på Parasound P5. Hvis du bruker subwoofer i hjemmekinoen, har du mulighet for å også involvere den i stereoen. Da bør du tilsvarende sende signal fra sub-out på receiveren til en av subwooferinngangene på P5.

Signalet fra de andre kanalen behandles av innebygde effektforsterkere i receiveren.
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Nå har jeg planer å kjøpe Hegel HD25, men etter å ha lest dine uttalelser Jonas begynner jeg og tvile.
Har enda ikke prøvd en selv på anlegget, kjøper derfor en DAC etter alle lovord disse har fått. Er det sånn at det må en A og B testing for å finne forskjeller?
Burde jo vært åpenbare forskjeller på disse to, iallefall på mesteparten av parametrene. Men stemmer dette sparer jeg jo 10.000,-
Bare det er en glede i seg selv:)
 
Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Nå har jeg planer å kjøpe Hegel HD25, men etter å ha lest dine uttalelser Jonas begynner jeg og tvile.
Har enda ikke prøvd en selv på anlegget, kjøper derfor en DAC etter alle lovord disse har fått. Er det sånn at det må en A og B testing for å finne forskjeller?
Burde jo vært åpenbare forskjeller på disse to, iallefall på mesteparten av parametrene. Men stemmer dette sparer jeg jo 10.000,-
Bare det er en glede i seg selv:)
Om du kan så deponer begge samtidig fra Soundgarden. Begge er så gode at det avgjøres på smak, matching og romakustikken.
 

eirik89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
65
Antall liker
35
Hei! Noen her som har peiling på hvordan Parasound P5 vil låte kontra Yamaha receiver brukt som forforsterker på Klipsch? Bruker 1 stk A21 på høyttalerne.
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hei! Noen her som har peiling på hvordan Parasound P5 vil låte kontra Yamaha receiver brukt som forforsterker på Klipsch? Bruker 1 stk A21 på høyttalerne.
Jeg brukte også en Yamaha som forforsterker på min A 21 noen år før jeg gikk til kjøp av en Parasound P7, denne løftet for øvrig lydbildet så betraktelig at jeg investerte i nye høyttalere.
Du vil altså få mer detaljer, bassen går dypere og mer kontrollert. For å si det kort, hele lydbildet vil få ett utrolig løft.
 

eirik89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
65
Antall liker
35
Er det den beste måten å kople Oppo spilleren til P5 via analoge ut og innganger? Ser P5 har optisk inngang også. Denne må nok da brukes ilag med tv. Har innebygd rikstv i den. Vil da alt av lyd som er koplet inn på tv via hdmi kunnes ta ut via den optiske utgangen på tv og inn på P5? Takker for svar :)
 

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Innlegg
260
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
Eneste som forundrer meg litt med P5 er at de ikke har integrert fasejustering til subben også. Ikke noe problem for min del, da jeg uansett har en MiniDSP liggende som kan ta seg av det - men hadde vært deilig å slippe enda en boks.

Ellers lurer jeg litt på klangen i P5. Vil denne (sannsynligvis kombinert med en A21/A23) matche bra med første generasjons Klipsch Reference høyttalere? Tenker på RF-7 MKI og RB-75 (litt usikker på hva som blir brukt i 2.1 oppsettet enda) - samme diskant i disse to, er litt redd det kan bli skrikete og slitsomt i toppen for som mange vet er disse veldig kresne på elektronikken. Må ha noe med mørk/varm klang.

RS232/IP kontroll er også et savn!
 
Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Ville koblet digitalt fra Oppo siden DAC-en mest sannsynlig er bedre i P5.
 
Topp Bunn