Da er Halo Integrated testet ut noen dager og jeg lar meg fortsatt imponere av hva denne boksen får frem av godlyd og detaljer. Har en mistanke om at DACen er seriøst bra, det kommer stadig frem detaljer jeg ikke har hørt før (og dette er ikke den første jeg har på hjemlån). Sammen med ProAc låter musikk virkelig levende. Merker meg at med bånddiskant blir jeg noe mer var for komplekse låter (mange instrumenter og et slags kaotisk lydbilde) på høyt volum. Det kan rett og slett bli for mye. Men for musikk med ryddig, klart definerte instrumenter, gode vokaler, stort spenn fra bunn til topp, blir dette magisk. Har aldri vært så nært innpå artistene uten at anlegget var passert millionen som nå. På Dire Straits live-utgave av Once upon a time in the west (Alchemy Live) er det virkelig som å være med på konserten.
Med denne forsterkeren kom også lysten på ProAc D48 virkelig frem igjen. Den har så overskudd med krefter at egne ører og sannsynligvis også høyttalerne vil møte begrensningen før HINTen. Unødvendig å se at den har stålkontroll på selv de dypeste delene, det er ikke antydning til vansker selv helt i kjelleren (f.eks. Faithless - Sunday 8pm). Er overbevist om at en klart større høyttaler hadde blitt uproblematisk.
Så langt har jeg altså kun merket meg musikk med noe masete lydbilde som blir noe slitsomt. Godt mulig slike låter ikke var bedre tidligere heller og at forsterkeren ikke kan ta skylden alene. Tar jeg frem gamle mp3 (ned i 192kbps) fra NASen blir det faktisk ikke ulevelig. Og de fleste musikksjangre har nå fått en helt ny glede.
De seneste sammenligninger på forsterkersiden som er gjort, har vært med Hegel H160, Primare I22Dac og Creek Evolution 100A. H160 kom nærmest, men mangler noe på det storslåtte lydbildet som Parasounden gir, og ikke minst virker DACen å være i en helt annen liga. Creek er svært levende og detaljrik på D20, men manglet fylden og kraften i bunn. HINT kombinerer de sterkeste delene fra disse to konkurrentene. (For øvrig ble det også sammenlignet med en Pioneer SC-LX76 og en vintage JVC på 2x40w ca, men det ble egentlig ikke noe poeng i å sammenligne).
Nytt i heimen i går, da kona benyttet anledningen til å høre litt og satte på diverse fra Spotify hun mente ville være verdt en lytt. Michael Buble med storband ble helt utrolig. The Weeknd med Earned it (jada, fra 50 shades filmen) fikk meg til å rusle inn i stua og lure på hva i all verden. Musikk jeg tidligere ikke hadde interessen for (og ikke helt deler med konas smak) føles som en ny opplevelse og verdt å gi en sjanse. Moro. Veldig moro.