PARASOUND

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du vil få mer glede av parasound hint da denne har integrert dac , du kan bruke av by pass altså bruke den som effekt forsterker i et hjemmekino oppsett. Ville heller ha brukt penger på hint enn p5 og a21 da dette koster nermere 40000 kr , hint koster 30000 kr du sparer jo 10000 kr hva med og bruke di en annen plass i kjeden.


    Imagine
    P5 har vel også både DAC og bypass..
     

    Insignia

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2015
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Sted
    Notodden
    Du vil få mer glede av parasound hint da denne har integrert dac , du kan bruke av by pass altså bruke den som effekt forsterker i et hjemmekino oppsett. Ville heller ha brukt penger på hint enn p5 og a21 da dette koster nermere 40000 kr , hint koster 30000 kr du sparer jo 10000 kr hva med og bruke di en annen plass i kjeden.


    Imagine
    Nå har jo P5 også integrert dac og bypass også, vet ikke om Hint har samme dac eller en forbedert utgave. Nå har jeg riktignok ikke hørt Hint, vet den har fått meget god omtale, men med P5 og A21 så har man jo mulighet til å bytte ut pre senere hvis det skulle bli aktuelt, mens man fremdeles har en god og kraftig effekt stående.

    Insignia
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    P5 har vel Burr-Brown 1798, mens HINT har ESS Sabre 9018k2m (for øvrig samme som står i Mark Levinsons 130k kroners integrerte).
    Ellers er det mye av samme funksjonalitet som bypass, sub ut, riia m.m.
     

    Insignia

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2015
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Sted
    Notodden
    P5 har vel Burr-Brown 1798, mens HINT har ESS Sabre 9018k2m (for øvrig samme som står i Mark Levinsons 130k kroners integrerte).
    Ellers er det mye av samme funksjonalitet som bypass, sub ut, riia m.m.
    Takk, da var det oppklart:)
     

    ulf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    får melde meg inn i vennegjengen for Parasound jeg også.
    Etter mange år med Primare i30 kom «skulle vært gøy med mere power tanken» snikende.
    Samt det å ha en noe mer fremtidsrettet forsterker, med flere tilkoblingsmuligheter.
    Etter en times lytt hos OHC før jul, var jeg egentlig solgt. Kjøpe med en HINT hjem.
    Er kjempefornøyd med hva den presterer.
    Blåste virkelig nytt liv i mine gamle B&W 805S. Og sub justering foran er genialt.
    Om jeg skulle peke på noe negativt for min egen del, må det være at hodetelefon utgang er minijack.
    Jeg må bruke adapter.
     
    Sist redigert:

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Gratulerer med en herlig godsak. :)
    Et liiite drawback med hodetelefonutgangen ja, og jeg hadde kanskje ventet at headampen skulle være hakket vassere. Men den er meget bra, bare ikke super.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har eid P5/A21, ville gått for HINT. A21 var knallbra, P5 var avhengig av massiv strømrens i forkant for å lyde bra.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Nå har hint sin dac samme som står i mark levison sin integrert forsterker som koster nesten 140000 kr det er langt fra p5 har, hint har nok av krefter til og dra di fleste høyttalere , helt utrolig egentlig hva di har fått plassert i parasound hint.
    Jeg bruker exposure 3010 s2 dac denne har 2x110 watt men har drevet magnepan 1.7 uten og svette en gang , skulle selv gå for hint men følte exposure spilte litt fastere over hele registeret på høyttalerne.


    Imagine
     

    ulf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med en herlig godsak. :)
    Et liiite drawback med hodetelefonutgangen ja, og jeg hadde kanskje ventet at headampen skulle være hakket vassere. Men den er meget bra, bare ikke super.
    Takk for det. Har ikke så mye å sammenligne med når det gjelder headamp, så har ikke stusset på at det er mer å gå på her. Er godt fornøyd egentlig. Men bruker en nokså lettdreven hodetelefon da, Sennheiser HD598. Dac brukes til tv lyd, blu ray, og musikk fra pc.
    MEn det meste av musikk spiller jeg fra CD.
    Er en multikunstner denne HINT, mangler kanskje kun streaming mulighet. Hadde vært kjekt.
    Eneste jeg mangler å teste ut, er platespiller. Har en platespiller liggende som ikke har vært i bruk på 20 år, så vi får se om jeg får liv i den:)
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Si noen ord her om du får testet med platespiller ja. Kan ikke huske å ha lest noen erfaringer med riia-trinnet i den så langt.

    Gratulerer med en herlig godsak. :)
    Et liiite drawback med hodetelefonutgangen ja, og jeg hadde kanskje ventet at headampen skulle være hakket vassere. Men den er meget bra, bare ikke super.
    Takk for det. Har ikke så mye å sammenligne med når det gjelder headamp, så har ikke stusset på at det er mer å gå på her. Er godt fornøyd egentlig. Men bruker en nokså lettdreven hodetelefon da, Sennheiser HD598. Dac brukes til tv lyd, blu ray, og musikk fra pc.
    MEn det meste av musikk spiller jeg fra CD.
    Er en multikunstner denne HINT, mangler kanskje kun streaming mulighet. Hadde vært kjekt.
    Eneste jeg mangler å teste ut, er platespiller. Har en platespiller liggende som ikke har vært i bruk på 20 år, så vi får se om jeg får liv i den:)
     

    ulf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    DSC_0264.jpg
    Jammen var det liv i platespilleren. Fant ut at denne ble kjøpt inn i 1992-93. En Pioneer PL-445. Er nok ikke all verden denne spilleren, men foten går til Dire Straits akkurat nå. Morsomt!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Nå har hint sin dac samme som står i mark levison sin integrert forsterker som koster nesten 140000 kr det er langt fra p5 har, hint har nok av krefter til og dra di fleste høyttalere , helt utrolig egentlig hva di har fått plassert i parasound hint.
    Jeg bruker exposure 3010 s2 dac denne har 2x110 watt men har drevet magnepan 1.7 uten og svette en gang , skulle selv gå for hint men følte exposure spilte litt fastere over hele registeret på høyttalerne.


    Imagine
    Etter hva jeg leser rundt så får jo ikke Hint så bra omtale på dac siden men det gjør vel P5 ?
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    256
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Hei Paravenner !

    Hva var det som skjedde med CD1 siden den gikk ut av produksjon , eller discontinued som det står på hjemme siden deres .

    Noen som har hørt noe ? ? ?

    Mvh

    Morten.
     

    TTT

    Fersking
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Vestfold
    Noen som vet hvor jeg får fiksa volumkontrollen, har skeiv balanse og det irriterer meg grønn. Har en NC2100 forforsterker.
    Parasound selv svarer jo aldri, for jeg kunne bare trengt potmeteret, resten kan jeg fikse sjæl... Kanskje det er noe upgrades eller bedre deler jeg kunne erstattet med? Noen som har noe ideer?

    mvh
    TTT
     

    titerjesen

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    2
    Sted
    Arendal
    Etter at min P5 var på service i oktober 2015 for skurr på volumkontroll for andre gang, er den nå igang igjen verre enn noen gang føler jeg. Da jeg fikk den igjen sist skrev importøren følgende:
    "Skiftet volum pot. testet ok: Litt skurr ved justering av volum samtidig som man spiller musikk med mye energi i bass er normalt med analoge pot og vil ikke bli 100% fri for skurr så lenge volumpotet også skurrer ved null"
    Skal det virkelig være slik ???? Skurrer selv når jeg spiller Unni Willhelmsen og der er det ikke mye bass!!!
    På en så dyr forforsterker med så mye positive omtaler og lovord skal en virkelig få masse spraking og skurr (les støy) i høytaleren når en justerer volumet på moderate volum (kl 9-11) og samtidig si at det er normalt. Har aldri opplevd liknende på verken billige eller dyre forsterkere.
    Nå kommer jeg til å ta den til butikken der den er solgt og si at jeg ønsker å reklamere på hele forforsterkeren. Jeg mener at slike ulyder skal en ikke forvente i denne prisklassen. Hvis det er normalt burde kjøperne bli informert om det ved salg, men da hadde de nok ikke solgt noen av disse heller. Så inntil videre er min kommentar "Styr unna denne velspillende forforsterkeren pga dårlig byggekvalitet"

     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Virker som at Parasound har hatt noen parti med dette problemet ja :(. Synd. Du burde helt klart få ny :).
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Noen som vet hvor jeg får fiksa volumkontrollen, har skeiv balanse og det irriterer meg grønn. Har en NC2100 forforsterker.
    Parasound selv svarer jo aldri, for jeg kunne bare trengt potmeteret, resten kan jeg fikse sjæl... Kanskje det er noe upgrades eller bedre deler jeg kunne erstattet med? Noen som har noe ideer?

    mvh
    TTT
    Jeg leverte min til forhandleren og fikk den fikset på garanti for en god stund siden.
    Tror de byttet et potmeter, ja.
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    310
    Antall liker
    346
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Er det noen som har opplevd problemer med 12 volt trigger opplegget på A21\P3?
    A21'en begynte plutselig å skru seg av i er par sekunder , med ujevne mellomrom. Kunne høre releet klikke
    Problemet forvant når jeg koblet vekk trigger kabelen og satte bryteren bak til Manuell.

    Mvh
    Joar
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    310
    Antall liker
    346
    Torget vurderinger
    3
    Hmm, da var problemet der igjen, så det har ikke noe med trigger systemet å gjøre sannsynligvis.

    Jeg tullet litt med noen spader på HT kablene før problemet dukket opp første gangen. Hadde spadene på forsterkeren og banan pluggene i HT, da klikket det i et relee hele tiden. Når jeg så nærmere etter så var + og - såvidt i kontakt med hverandre på den ene kanalen, det jeg hørte var nok kortsluttnings beskyttelsen som slo inn. Kanskje noe tok skade i forsterkeren likevel?

    Har sendt mail til NCMS nå
     

    Sveimo2

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2012
    Innlegg
    43
    Antall liker
    43
    Sted
    Skjervøy, Norge
    Torget vurderinger
    5
    Hvilke høyttalere bruker du på Parasound Hint?

    Spiller selv med Canton Chronos 509 og er i og for seg greie høyttalere til prisen. Har også prøvd noen Diy Troels Gravesen og det låt nydelig, men de er for små til stua mi. Sømløst mellom diskant, mellomtone og bass, men litt blodfattig i en stor stue. Hadde vært artig å høre hvilke høyttalere dere bruker?
     

    BjarneG

    Medlem
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    4
    Sted
    Modum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Som fersk eier av b&w 805D og en Parasound Hint, må jeg si at dette er en fantastisk kombinasjon. Uten å være den mest erfarne hifi bruker/misbruker, så kan jeg ikke skjønne annet enn at hint leverer hifi på high end nivå.
    Her ser jeg at det er mange dyktige audiofile, å noen har kanskje også erfaring med Hint.
    Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å få forklart betydningen av lav og høypass filter i praksis.
    Jeg har en Paradigm Seismic 110 til rådighet.
    For dem som vil begi seg utpå dette trenger jeg nærmest en forklaring på barneskole nivå :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Høypassfilter: Filterere bort bass ifra satt hz. (men det kapper ikke rett av altså, kommer ann på brattingen/slope)
    Lowpassfilter: Filterere bort høyere frekvenser etter satt hz. Samme som over kapper ikke rett av.. :).

    Målet er vel å få en deling(frekvens og bratting) som gjør at du beholder en så flat frekvenskurve som mulig.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hei!
    Som fersk eier av b&w 805D og en Parasound Hint, må jeg si at dette er en fantastisk kombinasjon. Uten å være den mest erfarne hifi bruker/misbruker, så kan jeg ikke skjønne annet enn at hint leverer hifi på high end nivå.
    Her ser jeg at det er mange dyktige audiofile, å noen har kanskje også erfaring med Hint.
    Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å få forklart betydningen av lav og høypass filter i praksis.
    Jeg har en Paradigm Seismic 110 til rådighet.
    For dem som vil begi seg utpå dette trenger jeg nærmest en forklaring på barneskole nivå :)
    1. Koble til subben din fra f.eks 1 på Sub output på din HINT.
    2. Sett crossover på MAX på subben din.
    3. Sett Sub output og crossover på On og vri på kontrollen ved siden av til 80 hz på din HINT.
    4. Sett Pre Out crossover til On og vri tilsvarende til 80 hz på din HINT.

    Subben vil i prinsippet spille opp til 80 hz og dine 805 vil i prinsippet ikke spille lavere toner enn 80 hz. Dine 805 vil da tåle mer og slipper å gjengi dypbass. Typisk 12 db avrulling oppover og nedover.
    Husk å sett begge deler tilbake til off hvis du kun vil bruke dine 805 alene uten sub.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    4.203
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Her vil subplassering være avgjørende for hvor høyt du kan dele uten at du "føler"hvor sub spiller fra.
    Du kjøpte jo den subben du har fra meg:) Jeg endte opp med deling på 55hz i samme oppsett som deg med hjørneplassering utenfor venstre ht. Men det var også med rk. i lyngdorfen koblet inn vel å merke.

    Foreslår du prøver deg frem, men det avhenger også av hvor høyt du pleier spille.
     

    BjarneG

    Medlem
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    4
    Sted
    Modum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå drevet å prøvd litt forskjellig, har foreløpig havnet på ca 60Hz, med samme plassering du hadde Alphamale.
    På 80Hz føles det litt for "boomy"
    Jeg føler kanskje på meg at jeg ikke får det optimalt i stua mi.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    4.203
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har du kjørt pbk. på sub? Sub er myyye jobb! Ei låt sitter det, neste bare svada. Jeg har funnet ut at det må være minst 2 til sterero for å idet hele tatt komme i nærheten. Men det er i mitt rom. Du får nesten leke litt.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Som fersk eier av b&w 805D og en Parasound Hint, må jeg si at dette er en fantastisk kombinasjon. Uten å være den mest erfarne hifi bruker/misbruker, så kan jeg ikke skjønne annet enn at hint leverer hifi på high end nivå.
    Her ser jeg at det er mange dyktige audiofile, å noen har kanskje også erfaring med Hint.
    Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å få forklart betydningen av lav og høypass filter i praksis.
    Jeg har en Paradigm Seismic 110 til rådighet.
    For dem som vil begi seg utpå dette trenger jeg nærmest en forklaring på barneskole nivå :)
    Bli skikkelig kjent med dine 805D og Parasound HINT før du blander inn subben.
     

    BjarneG

    Medlem
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    4
    Sted
    Modum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prøvd meg litt frem med høy/lavpass filter. Sub har jeg brukt pbk på. Sliter litt med å spille musikk uten sub, den er med uansett innstilling. Uansett så føler jeg at jeg får best resultat hvis jeg kobler ut sub. Derfor vil jeg prøve å følge strømling sitt tips.
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Bruker Hint på mellomtone/diskant(HF) og A 23 på bass(LF) biamping altså. Har Usher Mini Dancer 2 DMD og mangler noe dypbass. Har ett bastant kjellerrom og kommer til å kjøpe 2 subber etterhvert. Disse skal drives av pre out på Hint sånn at det blir en dedikert sub til hver kanal. Har prøvet å bruke 1 sub, men får ikke lyden til å henge sammen fordi man samler all bass på ett sted. Skal man beholde stereoperspektivet må man bruke 2 subber og plassere disse i nærheten av hver sin høyttaler.
     
    Sist redigert:

    ulf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    Noen med HINT som har fått problemer med USB driver etter Windows 10 oppdatering?
    Finner ikke driver står det.
    Er ikke veldig datakyndig, så om noen har et tips for dummies hadde det vært fint!
     

    ulf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Sjekka på Parasound sine sider nå, og der ligger en mappe for nedlasting. Og det var jo en veldig prosedyre for Windows 10 brukere.
    6 siders dokument :)
     

    BjarneG

    Medlem
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    4
    Sted
    Modum
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen av dere som har hatt problemer med støy på HT bypass på HINT?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde mye støy da jeg brukte HT bypass på HINT. Har også støy på Peachtree grand integrated x-1 som jeg bruker nå. Det er nok kilden/forforsterker/avr som sender ut for mye støy. Om jeg kobler til en laptop så blir støyen betydelig mindre. Stasjonære pc'er gir mest støy hos meg.
     

    BjarneG

    Medlem
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    4
    Sted
    Modum
    Torget vurderinger
    1
    Men bruker du laptop i bypass? Det er kun bypass til film jeg har dette problemet.
     

    BjarneG

    Medlem
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    37
    Antall liker
    4
    Sted
    Modum
    Torget vurderinger
    1
    Det merklige et at når jeg slår av TVen blir det stille
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    455
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har laptop tilkoblet yamaha a2050, så fra a2050 til peachtree ht bypass.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Sjekka på Parasound sine sider nå, og der ligger en mappe for nedlasting. Og det var jo en veldig prosedyre for Windows 10 brukere.
    6 siders dokument :)
    Ja, vi kan takke Microsoft for den ekstremt forsiktige driverhåndteringen nå. Alle tredjeparts drivere blir behandlet som styggedom.
    Det hjalp heller ikke at rett etter oppdatering til Win10 Anniversary ville den ikke leke med HINT-driverne i det hele tatt. Det ble rollback raskt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn