Parks Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Parks Audio må vel også ha en egen vennetråd. Det er flere av oss som venter på underverkert Puffin Phono DSP.

    Spørsmål, svar, erfaringer og innstillinger må på plass.

     
    Sist redigert:

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Veldig spennende produkt og følger med på denne tråden:)
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Har spilt noen platesider på min etter at den ble pakket ut i går. Kjempegøy! Den er muligens ikke like god som min Valab LCR eller NLE 17, men jeg har ikke hatt tid til å leke med innstillinger enda.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Har spilt noen platesider på min etter at den ble pakket ut i går. Kjempegøy! Den er muligens ikke like god som min Valab LCR eller NLE 17, men jeg har ikke hatt tid til å leke med innstillinger enda.
    Spennende! Jeg skal snart i gang med å modde min med noen enkle inngrep.

    -BB-
     

    Loui

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.08.2007
    Innlegg
    190
    Antall liker
    113
    Sted
    Skudeneshavn
    Torget vurderinger
    13
    Noe som har prøvet å kjøre musikk fra Mac/Pc gjennom denne Puffin:confused:
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Mer info, please!

    Har spilt noen platesider på min etter at den ble pakket ut i går. Kjempegøy! Den er muligens ikke like god som min Valab LCR eller NLE 17, men jeg har ikke hatt tid til å leke med innstillinger enda.
    Spennende! Jeg skal snart i gang med å modde min med noen enkle inngrep.

    -BB-
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Prosjekt PIMP my PUFFIN stage 1

    Hei alle Parks Audio venner,

    I kveld var tiden kommet til å ta en nærmere titt på Puffin da jeg utifra noen bilder jeg har sett av Puffin mente jeg kunne gjøre noen enkle inngrep som kanskje ville ha en positiv effekt.

    Tid: ca 2 timer

    Verktøy: unbrako sett med små størrelser, krympestrømper, varmepistol, o-ringer, bitumen, saks

    Drikke: Alkoholfri IPA

    Musikk: Til denne jobben foretrakk jeg Frank Zappa`s fantastiske Hot Rats

    Å åpne Puffin er lett som en plett og riktig unbrako blir levert med i esken den kommer i:

    X%J1FL9CTym5RCBpwzSmtg.jpg


    JZaVMuanTZat3ToPwBkseA.jpg


    Ut3rTEKWQYeGpgdnZM1lnw.jpg


    Før jeg begynte veide jeg den:

    03EabSg7R4+ZUEV9mCrA9Q.jpg


    Og slik ser den altså ut på innsiden:

    Ttg+uv5sRGCx6cmD+me6Bw.jpg


    IDL60lGqTzujDz3GZUz%kw.jpg


    IoMISGTJSPeKXL3+VGPBPQ.jpg


    sZ+X5JwpQy+0MJtUCHw7Kg.jpg


    fiTGJwWySSmY52GNaWrHlA.jpg


    1F1eR3jMR+qBQlEJ2iD0uw.jpg


    Det første jeg gjorde var å isolere metallboksen med bitumen. Jeg varmer alltid bitumen i ovnen først får å gjøre den enklere å jobbe med:

    2%xEprlmQTenH6XgZRMN1Q.jpg


    Deretter ville jeg forsøke å isolere kretskortet fra topplaten. Den er skrudd rett i toppen og skruene er låst fast med locktite så vær litt obs og evnt bruk litt varme på dem først:

    +00hh0noTwmPub1P7V8W0A.jpg


    R0WBl5f7Si+tsbILUIACBA.jpg


    IT+LNF77RRiMAKafBQfNug.jpg


    EObab+ziRmOkmDpGPeQ3iw.jpg


    8Whxsg3HRiGp9jj+u7i+Aw.jpg


    2asiN2asSzySy45csv0HnA.jpg


    EK9EHVc9QW+5pGwSOztg%w.jpg


    Dette veide den etter jobben:

    iO9R3CkFRbC34o0DbcAe5g.jpg


    Det siste jeg gjorde var å legge en vulkaniseringstape mellom topplokk og boks for å isolere den ytterligere. Her kan man gå enda lengre mener jeg men da må man også benytte lengre skruer til lokket:

    tIACPV4cQ7WlYsY9YyDysg.jpg


    K3J5eSnqRb+NcDLxnHhJBg.jpg


    goiYhidAQ6+xH+OOyWa7Pw.jpg


    Så merker jeg noen forskjeller? Svaret er ja. Den er blitt enda stillere og er ikke lenger like følsom på de mest ekstreme gain settingene (68 - 72db). Fortsatt kan jeg høre når jeg tapper i ledningene på input siden ved ekstremt høyt volum og høy gain så jeg kommer til å se litt nærmere på dem ved en senere anledning.

    Ser dere noe mer jeg kunne gjort så gi meg gjerne tilbakemeldinger.

    Mvh
    -BB-
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Hva med feks noe a la flytende tape? Vil noe slikt ha noe effekt tror dere?



    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tipper en mer avansert strømforsyniog vil gjøre underverker. Det du søker en løsning på ifm følsom inngang er nok mer komplisert en bare å isolere. Mr. Parks kan sikkert bidra eller komme med hva utfordringen egentlig er. Ikke plagsont dette, men jeg skjønner deg! Noen av oss er veldig nøye med saker og ting. Sånn er det bare. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    I og med at denne konstruksjonen nødvendigvis har en eller annen form for strømforsyning innvendig, den har jo både en ARM-prosessor, ADC og DAC-er og i tillegg en del følsomme analoge kretser som må være ganske godt isolerte fra hverandre, tviler jeg på at man vil få noen stor reell gevinst ved å bruke en ekstrem strømforsyning.

    Siden jeg nå har jukset og snakket med deg pr telefon i dag tror jeg mest på en skjerming i stål, gjerne 2-lags. Prøv gjerne å lage en skjermingsplate mellom frontplata og kretskortet også, jeg tror det er det aller svakeste punktet. Det beste materialet til skjerming er stål fra venstre bakskjerm på 1983 Porsche 911.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Helst en 911 Turbo med lav km. slik at stålet ikke er for mye stresset.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg liker generelt konseptet. Slik jeg ser det er produktet i utgangspunktet bygget opp av 3 ulike deler. Det er DSP-modulen, som etter hva du forklarte meg er ARM-drevet av alle ting. Videre er det selve hovedkortet som jeg vil tippe huser både ADC, DAC, alle strømforsyninger og all analog elektronikk, i tillegg til at den fungerer som et slags "motherboard" for de andre komponentene. Til slutt er det selve displayet.

    Til prisen er dette produktet svært fornuftig. Men så er det jo interessant å tenke hva man kunne gjort om man flyttet lista opp en smule. Så hva om man tok kontakt med fyren og foreslo et samarbeid? Her er hva jeg kunne tenkt meg å gjøre:
    1: Bygge helt nytt MB med mer påkostet analogdel, nye ADC og DAC-er der man, spesielt på lavsignalsiden, tar i bruk en del ideer fra måleinstrumentenes verden.
    2: Legge til en hel del features, for eksempel flere gaintrinn, alternativer for jording av signalene, balansert og ubalansert, samt digital utgang. Og selvsagt enda flere impedansvalg.
    3: Bygge en mer omfattende strømforsyning med presisjonsregulatorer både for lavsignal, signal og digitaldelen.
    4: Bytte skjermen til noe litt mer sexy (siden man allerede har laget et dyrere produkt ut av det hele, og slikt er ganske lett å få tak i).
    5: Sette det hele i et kabinett som passer bedre å ha stående ved siden av vinylsnurraren.
    6: Videreutviklet softwaren slik at det blir enkelt å lage custom-kurver, og kanskje med en mulighet for at slike også kan deles.

    Det vil i prinsippet si at man ender opp med å bare beholde selve det digitale signalkortet, men det er jo også den elementære kjernen i produktet.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Veldig hyggelig å lese at du også liker konseptet. Jeg har fått spilt noen timer på min Puffin i løpet av helgen og må si at jeg bare blir mer og mer imponert over den kompakte tassen.

    Shannon Parks fremstår som hyggeligheten selv og du skal ikke se bort ifra at han kunne vært interessert i en "eagle" versjon (puffin = lundefugl) men som alltid vil jeg tro at spørsmålet før eller senere kommer fra han: what`s in it for me?

    Jeg mener Puffin er et innovativt produkt som gjør noe bra til en fin pris som burde selge i bøtter i spann så lenge han klarer å holde momentet oppe. Selv kunne jeg vært interessert i en forbedret versjon med de kvalitetene du ramser opp over her og helt ideelt hadde det vært med et grensesnitt som man kunne betjent fra lytteposisjon via en app. Hvor lang tid vil det ta før Pro-Ject kopierer dette tror vi?

    Du har hans mailadresse og han svarer som regel ganske raskt på alle henvendelser. Han har også tatt en titt i denne tråden og gitt meg tommel opp for mine enkle DIY modifikasjoner.

    -BB-
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Kanskje litt spesielt at man må begynne med såkalt ''Petter Smart løsninger'' som Simen kalte det,( en lokal guru:) )for å forbedre konstruksjonen. Det virker som Hr, Parks er en fornuftig mann. Da kan han sikkert høre litt på kundene også. Nå vet jeg ikke om han har noen lokal forum som han kan forholde seg til. Det å bli hørt, kan sikkert være bra, hvis en kan forbedre produktet ytterligere. Det vil selvsagt fordyre. Da er det kankje bedre å gjøre det selv? Separat strømforsyning er en av fordelene som jeg har god erfaring med, når det gjelder nettstøy. Det blir liksom mere ro over det hele. Som snicers-is nevner, så er det enkelte som liker en mere ''liggend design'' som også passer bedre inne i et rack. Da får man også skjult disse ''stygge'' ledningene. Det er slik jeg ser det nå. Blir morro å se hvor dette utvikler seg:)
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Syns egentlig at dette designet er tøft på denne måten. Alle boksene må nødvendigvis ikke ha samme fasong eller ledningsføring. :)

    Ja, ening med deg "Motorhome", spennende med dette prosjektet og med all kreditt til BB som evner å plukke spennende produkter. Det blir veldig hyggelig for denne hobbyen at noen bidrar på denne måten.

    Det er sikkert flere av oss som venter i spenning på en "Puffin".
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Og hva tror dere om en slik strømforsyning til Puffin?



    -BB-
    Jeg er nesten 100% sikker på at en avansert PS vil endre karakter i positiv retning. Har vært igjennom flere slike PS-oppgraderinger igjennom tidene. Naim, Aralic, AudioNote, Graham Slee, IFI osv... Selv PS for motorstyring for platespillere funker! Eks. REGA, Michell osv...

    Fellesnevner er "lengere innpå beiet", "Luftigere og større rom", "Klarere presentasjon", "Macro og micro dynamikk" øker!

    Tipper noe av hemmeligheten i et godt PS'et er god regulering og at kapasiteten og denne reguleingselektronikken er uten kompressjoen ifm transient strømtrekket. Ellers kan regulereing virke motsatt av sin hensikt lydmessig.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Syns egentlig at dette designet er tøft på denne måten. Alle boksene må nødvendigvis ikke ha samme fasong eller ledningsføring. :)

    Ja, ening med deg "Motorhome", spennende med dette prosjektet og med all kreditt til BB som evner å plukke spennende produkter. Det blir veldig hyggelig for denne hobbyen at noen bidrar på denne måten.

    Det er sikkert flere av oss som venter i spenning på en "Puffin".
    Wow, tusen takk for fine ord men det er nå en gang slik at jeg ble tipset om Puffin i den andre riiatråden her inne og bare tok sjansen og hoppet i det. Angrer overhodet ikke på den avgjørelsen i ettertid. Jeg håper den faller i smak hos deg på samme måte som Kinki :)

    -BB-
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Mottok en mail fra Shannon i går kveld i forbindelse med at jeg kontaktet han vedrørende oppgradering av strømforsyningen og svaret hans er helt i samsvar med posten til Snickers-is:

    Han mener det ikke det er noe å hente med en oppgradert strømforsyning da det er den interne strømforsyningen og spesifikasjonen på pre-amp seksjonen som er de begrensende faktorene.

    En annen ting han nevnte i sin mail er jo at det er svært enkelt å måle effektene på modifikasjoner da Puffin har mulighetene til å vise deg støynivå på både inn og utgangene. At jeg ikke tenkte på dette før jeg målte er jo ene og alene min egen feil.

    -BB-
     

    coab

    Medlem
    Ble medlem
    21.07.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    3
    Har bestillt en. kommer den 21/2.
    Hur måler man støynivå på både inn og utgangene
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Har bestillt en. kommer den 21/2.
    Hur måler man støynivå på både inn og utgangene
    Det finner du enkelt ut ved å lese manualen;

    Puffin Manual

    Du blar deg frem i menyen du har tilgjengelig i displayet til du kommer til Signal levels:

    The Puffin signal levels can be monitored between Set and Volume. These show a dB full scale (dBFS) value, so +00dBFs is the max signal the Puffin can handle at that stage in the Puffin, and this is normally a negative value. The more negative, the smaller it is.

    The Puffin routes the signal in the follow way:

    Input -> Adjustable Analog Gain -> ADC (Analog-Digital Converter) -> DSP (Digital Signal Processing) -> DAC (Digital-Analog Converter) -> Output

    - If +00dBFS peak signals regularly occur at either the left or right ADC, lower the Puffin's Gain.
    - If +00dBFS peak signals regularly occur at either the left or right DAC, lower the Puffin's Gain or Volume.

    The Select button can change between the Average and Peak signal mode. Peaks can easily happen with vinyl pops, and these clip events don't harm the Puffin and are handled gracefully and not set downstream. Any DAC clipping is handled in the DSP floating point math and causes no issues other than small amounts of higher order distortion. The main goal is to avoid distortion caused from constant clipping. For reference, -20dBFS to -10dBFS is a typical Average signal level range at the DAC.


    -BB-
     

    coab

    Medlem
    Ble medlem
    21.07.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    3
    Tack BB
    Borde ha lest manualen på nettet
     

    Loui

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.08.2007
    Innlegg
    190
    Antall liker
    113
    Sted
    Skudeneshavn
    Torget vurderinger
    13
    Kan du forklare denne målingen til en som ikke har peiling på dette:confused:
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Kan du forklare denne målingen til en som ikke har peiling på dette:confused:
    Takk som spør. Klart jeg kan forsøke å forklare dette og så får kapasiteter som Snicker-is korrigere meg hvis det er behov.

    Puffin kan måle støynivå/støygulv begge veier hvor følgende er:

    - Helt støyfritt/stille: -100 db(fs)
    - Maks støynivå: 0 db(fs)

    Og signalet (musikken) går følgende vei:

    Input -> Adjustable Analog Gain -> ADC (Analog-Digital Converter) -> DSP (Digital Signal Processing) -> DAC (Digital-Analog Converter) -> Output

    Med begge veier mener jeg støy INN (ADC) til Puffin fra platespiller, kabler, brum, knitring fra platerillene, strømforsyning, rillestøy og også støy fra den interne forsterkningen av signalet. Den er faktisk så følsom at den også registrerer når du går på gulvet. Støy UT (DAC) fra Puffin er etter at signalet har vært igjennom DSP filtreringen og DAC på vei til forsterkeren din.

    Puffin viser deg enten en måling i nå-tid med tall som da endrer seg hele tiden etter hvordan støynivået endrer seg eller en peak måling som viser høyeste støymåling over en periode. Dette er et glimrende verktøy som er ganske unikt i riia verdenen. DSP funksjonen til Puffin har også den egenskapen at den kan filtrere bort ekstreme peaker (feks hakk i plata) og denne funksjonen er stadig under utvikling hvor konstruktøren jobber med å videreutvikle egenskapene og legger ut en oppdatert programfil som du enkelt laster ned og oppdaterer din Puffin med.

    Mvh
    -BB-
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    dBfs står vel for "dB below full scale".

    Hvis du har 16 bit så skal du teoretisk ha ca 96dB dynamikkområde, og det teoretiske støygulvet skal ligge et par dB lavere enn det. Men har du 24 bits AD/DA og DSP så har du jo 144 teoretiske dB å gå på. -100dB går vel ikke naturlig opp med noen naturlig matematikk på området, men det kan være det er satt som en maksverdi i produktet. Det kan også hende de har laget seg et lite headroom for å være helt sikre på å ikke klippe digitalt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    dBfs står vel for "dB below full scale".

    Hvis du har 16 bit så skal du teoretisk ha ca 96dB dynamikkområde, og det teoretiske støygulvet skal ligge et par dB lavere enn det. Men har du 24 bits AD/DA og DSP så har du jo 144 teoretiske dB å gå på. -100dB går vel ikke naturlig opp med noen naturlig matematikk på området, men det kan være det er satt som en maksverdi i produktet. Det kan også hende de har laget seg et lite headroom for å være helt sikre på å ikke klippe digitalt.
    Fra manualen:

    "Puffin digital conversion done with 24 bit resolution at 96kHz sampling rate"

    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Da er den på plass hos meg. Plages ikke av feedback selv på 72db. Dette er den mest "stille" riaan jeg har hatt. CD følelse på dette nivået. Tipper litt innkjøring må til for å komme med noen betraktninger. Spiller ganske sympatisk rett ut av boksen. Mangler noe "trøkk" nedover og dybde.

    parks audio puffin 1.jpg
     
    Sist redigert:

    Loui

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.08.2007
    Innlegg
    190
    Antall liker
    113
    Sted
    Skudeneshavn
    Torget vurderinger
    13
    Venter i spenning på din dom over Puffin:confused:

    Da er den på plass hos meg. Plages ikke av feedback selv på 72db. Dette er den mest "stille" riaan jeg har hatt. CD følelse på dette nivået. Tipper litt innkjøring må til for å komme med noen betraktninger. Spiller ganske sympatisk rett ut av boksen. Mangler noe "trøkk" nedover og dybde.

    Vis vedlegget 529630
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Puffin kommer seg! Dette er noe av det beste kjøpet i RIAA-sammenheng jeg har hatt. Har en MM/Tafo løsning som koster 15K og den er allerede slått med i støvlene. Puffing er utstrakt og behagelig å lytte til. Den sminker ikke lyden, men presenterer en lyttevennlig variant. Den favoriserer ikke enkelte innspilleringer som jeg er vant med, men baner sin egen «vei». Dårlige innspillinger, dem har jeg mange av, kommer til sin rett og lar seg lytte til. Fleksibiliteten i Puffin er eksepsjonell. Her kan du stille diskant og bass etc... Du kan legge inn "Tube"- presentasjon og andre frekvensmessige tilpassninger. Jeg var redd for at Puffin hadde en generell lydkvalitet som ikke kom til å like. Der tok jeg faktisk feil. Den er «god» på en god måte og heldigvis finnes de enda bedre RIAA'er, men da til en langt høyere pris.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det er veldig hyggelig å lese om dine inntrykk av Puffin. Kan jeg spørre hvilken PU du benytter? Puffin har et signal/støynivå som langt overgår de fleste vanlige riia trinn så det forklarer tildels hvorfor du opplever den som relativt støyfri sammenliknet med andre trinn du har prøvd.

    Jeg morrer meg med nnstillngsmulighetene og da liker jeg spesielt air og tilt. Disse to funksjonene kan få liv i hvilken som helst innspilling og spesielt nyttig finner jeg dem på nyere 180 grams vinyl som jeg ofte syntes mangler en del dynamikk.

    Mangler Puffin noe sammenliknet med andre og dyrere riiatrinn jeg har prøvd? Jeg mener svaret er nei. Låter Puffin digitalt? Mitt svar på det spørsmålet er også nei.

    Sett på fantastiske Satchmo Plays King Olivier, skru opp volumet og sett deg i godstolen - fantastisk!

    99C58618-2D75-4B1D-9E10-8E17AF634530.jpeg


    -BB-
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    En bedre strømforsyning kan potensielt skille boksen bedre fra strømnettet og gi mindre brum hvis man har problem med dette. En enkel måte å sjekke dette på er å teste med batteridrift. Det står ikke i manualen hva som er maksimal spenning, så man bør i så fall bruke et batteri som er i nærheten av 12V. Sett gjerne på en 1000uF kondis med lav ESR parallellt for å senke støy.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    En bedre strømforsyning kan potensielt skille boksen bedre fra strømnettet og gi mindre brum hvis man har problem med dette. En enkel måte å sjekke dette på er å teste med batteridrift. Det står ikke i manualen hva som er maksimal spenning, så man bør i så fall bruke et batteri som er i nærheten av 12V. Sett gjerne på en 1000uF kondis med lav ESR parallellt for å senke støy.
    Brum er totalt fraværende. Tro meg, jeg er nøye på slikt. Puffin er et RIAA trinn en supert kan leve med uansett. Den låter ikke digitalt og er fullt på høyde med lagt dyrere phonotrinn. Jeg vurderer IKKE å bytte på en stund. Eksterne PS er jeg veldig nysgjerrig på. Har alt for mange positive erfaringer i så måte. Dette vil bli testet ut uansett.

    Jeg bruker Dynavector XX2 MKII på en Rega RP8.
     
    Sist redigert:

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Var det noengang noen som spurte konstruktøren om mulighet for digital ut på denne?

    Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Var det noengang noen som spurte konstruktøren om mulighet for digital ut på denne?

    Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk
    Ja, var noen som spurte, og han likte ideen. Så er vel egentlig blitt hintet om i en eventuell oppgradert versjon.:)

    Det lar seg sikkert greit gjøres med litt DIY og
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn