Pass ACA - Amp Camp Amp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Prøvde aca på mine klipsch rf7,ble imponerende bra lyd og ingen støy,skulle ikke tro den var noen få usle watt...
    Er jo enkelte som påstår at rf7 en trenger ufattelig mange watt for å spille bra,men vet ikke helt jeg:confused:;)
    Er litt morro å dra såpass med høyttaler med den! :)

    Du nevner Aleph Mini.
    Har sett litt på den. Den har dual rail PSU og avgir vel omtrent dobbelt så mye varme som ACA.
    At den låter bedre tviler jeg ikke på :)

    Bygde du den etter skjema her?
    Aleph Mini.gif


    Den må ha matchede inngangs transistorer?
    Ellers ser den jo ganske beint frem ut. Ingen justeringer, den ordner opp i DC på utgang av seg selv etc. slik jeg forstår det?
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Prøvde aca på mine klipsch rf7,ble imponerende bra lyd og ingen støy,skulle ikke tro den var noen få usle watt...
    Er jo enkelte som påstår at rf7 en trenger ufattelig mange watt for å spille bra,men vet ikke helt jeg:confused:;)
    Er litt morro å dra såpass med høyttaler med den! :)

    Du nevner Aleph Mini.
    Har sett litt på den. Den har dual rail PSU og avgir vel omtrent dobbelt så mye varme som ACA.
    At den låter bedre tviler jeg ikke på :)

    Bygde du den etter skjema her?
    Vis vedlegget 486694

    Den må ha matchede inngangs transistorer?
    Ellers ser den jo ganske beint frem ut. Ingen justeringer, den ordner opp i DC på utgang av seg selv etc. slik jeg forstår det?
    Aca er god forsterker,men aleph er bedre på det meste,men også veldig anderledes og en del mer oppløst i diskant,har kjøpt harris irfp fra ine og resten har jeg matchet så nært jeg klarte.
    Bias tror jeg ligger rett under 2amp per transistor,målte bare noen mv på utgangene.
    Er det skjema kina kortene mine bruker...
    Kan hende jeg husker feil,var mye som skjedde den tiden den ble bygget...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Like før du fikk en telefon på Harris ;)
    Men...kom frem til at det skrotebygget jeg baler med er pokkern ikke verdt det..
    Bedre at andre får de gode transistorene!

    Hos meg er det Vishay mener jeg.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.865
    Antall liker
    4.764
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Har kjøpt Harris irfp fra ine
    Løp og kjøp ! Begynner virkelig å bli tynt i rekkene her nå, på gode matchinger.

    Mvh.
    Johnny
    Hei :)
    Må bare korrigere meg litt selv her: Jeg har fortsatt gode muligheter med å levere kombinasjonen IRFP240/IRFP240 . Det er kombinasjonen IRFP240/IRFP9240 som nå begynner å tynnes ut. Send meg en P.M hvis du lurer på hva som fortsatt er mulig å få kjøpt :)

    Mvh.
    Johnny
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    963
    Antall liker
    665
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    IMG_20180630_191445.jpg

    Da har iallefall kabinett ankommet. Litt 'italiensk' presisjon hva passform angår. Dog.. Absolutt innenfor! :cool:
    Forøvrig.. Fedex ville ha kr 763 for fortolling.
    Interessant å vite om noen av dere som også har fått to kabinetter har fått andre satser.
    Blir moro å høre hvordan kitt spiller i brokoblet modus! :)
    Mvh Arild D
     

    Nybynnern

    Fersking
    Ble medlem
    17.07.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei alle sammen :)

    Jeg er helt ny på bygging bygging av hifi, så håper og tror dette kan være plassen for å få gode tips om byggingen og annet til amp camp ampen. Tenkt på å bygge et anlegg de siste 30 årene, så er vel på tide å begynne nå.

    Jeg fikk bestilt 2 sett, som tidligst kommer i oktober, tenker å bruke en til hver kanal. Ventetiden har jeg tenkt å bruke til å bygge et par Lancetta 3" eller TABAQ 3", da det ut fra hva jeg har lest meg til i denne tråden kan være greie/gode høyttalere til amp camp ampene?

    Hvilken forforsterker-kit vil dere anbefale? Kunne godt tenkt meg noe med rør hvis det passer dette oppsettet (behøver ikke koste skjorta).

    Spiller forskjellig musikk: Dylan, Winnerbäck, Roger Waters, Pink Floyd, ACDC, Florence & the Machine, litt klassisk, for å nevne noe :)

    På forhånd takk.

    Mvh
    Nybynnern
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.955
    Antall liker
    1.556
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 499186
    Da har iallefall kabinett ankommet. Litt 'italiensk' presisjon hva passform angår. Dog.. Absolutt innenfor! :cool:
    Forøvrig.. Fedex ville ha kr 763 for fortolling.
    Interessant å vite om noen av dere som også har fått to kabinetter har fått andre satser.
    Blir moro å høre hvordan kitt spiller i brokoblet modus! :)
    Mvh Arild D
    Fedex regningen min sier "å betale" 586kr
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    963
    Antall liker
    665
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei, bruker selv Aikido rør forforsterker med First Watt F6 og snart First Watt M2.
    Se Aikido Line-Stage Amplifiers
    Min Aikido er all-in-one med 4 6CG7 rør. Lyder godt og har moderat gain. Andre rør kan bla. gi mer mer gain.
    ......... Hvilken forforsterker-kit vil dere anbefale? Kunne godt tenkt meg noe med rør hvis det passer dette oppsettet (behøver ikke koste skjorta).

    Spiller forskjellig musikk: Dylan, Winnerbäck, Roger Waters, Pink Floyd, ACDC, Florence & the Machine, litt klassisk, for å nevne noe :)

    På forhånd takk.

    Mvh
    Nybynnern
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.955
    Antall liker
    1.556
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Min pakke med deler kom for 2 dager siden. Blir det en sen fredagskveld med loddebolt tro...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.955
    Antall liker
    1.556
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Pokker.. knakk så klart det ene beinet av R10 332kOhm motstaden...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hmm, Kjell & co har ikke. 332 kohm er litt spesiell, den dukker først opp i E48 utvalget. Sjekk med radio & tv verksted om de kan ha "332 kohm, 1/4 watt, 1 %. Hvis de ikke har, så kan du bruke 330 kohm + 2 kohm i serie. Det blir ikke så fint, men-men...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og 330 kohm burde finnes på etthvert radio & tv verksted...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, ja det var det da.. :)
    Det veit jeg ikke.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    20180901_201224.jpg

    Test av strømforsyning. 2x120 VA trafoer, 2x18V i parallell, 4x22000uf. 23,4 V dc med 2x10w lyspærer som last. Samme spenning på begge kanalene. Da blir det ledningstrekking og sammenbygging i morgen...
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    20180902_203437.jpg
    20180902_203452.jpg
    20180902_203517.jpg
    20180902_205631.jpg

    Drar nok mer strøm enn jeg regnet med, får bare drøye 22 V dc. Setter bias til 1/2 parten, dvs omlag 11 V. Ble mye ledninger, men den kan nå kjøres på 3 forskjellige måter:
    1. Bryter ned, vanlig stereo, omlag 8 W.
    2. Bryter opp, brokoblet ubalansert, input venstre phono, ut de 2 svarte skruterminalene.
    3. Brokoblet balansert, input på XLR, output på Speakon, omlag 15 W.
    Og den blir varm ja, kan såvidt holde på skruen til utgangene...

    Og ja, en kan benytte Speakon også ved ubalansert brokobling...
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.241
    Antall liker
    9.103
    Torget vurderinger
    1
    Er effekten ut den samme uavhengig av balansert eller ubalansert ved brokobling?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og der ble det jammen lyd gitt. Første oppstart ble på en "bruk & kast" høytaller, just in case. Men det var ingen ulyder osv. Driver å samler deler til et høytalleroppsett, så jeg kunne ikke dy meg. En elgammel skikkelig dårlig cdspiller inn i en passe dårlig Denon AVR ett-eller-annet, preout og inn i ACA'en. Lampettledning (!) til høytalleren (koblet bare opp en). Inn med George Benson / Al Jarreu. Og der ble jeg sittende gitt. Siden høytalleren er det den er, så er det ingenting under 300 Hz eller så. Og lite over 8-10 kHz. Men det i mellom. Det var mye detaljer jeg ikke har hørt før. Og det var HELT tyst mellom sporene. Ingen sus, ingen brum, ingenting (selv med det rottereiret av kabler jeg koblet sammen). Det ble mer en høyt nok med bare en kanal, skal bli interessant å høre hvordan det blir når jeg brokobler den. Nå vet jeg hvorfor den blir ganske varm, den drar 2,5 amp, så det blir omlag 55W pr. kanal.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Og der ble det jammen lyd gitt. Første oppstart ble på en "bruk & kast" høytaller, just in case. Men det var ingen ulyder osv. Driver å samler deler til et høytalleroppsett, så jeg kunne ikke dy meg. En elgammel skikkelig dårlig cdspiller inn i en passe dårlig Denon AVR ett-eller-annet, preout og inn i ACA'en. Lampettledning (!) til høytalleren (koblet bare opp en). Inn med George Benson / Al Jarreu. Og der ble jeg sittende gitt. Siden høytalleren er det den er, så er det ingenting under 300 Hz eller så. Og lite over 8-10 kHz. Men det i mellom. Det var mye detaljer jeg ikke har hørt før. Og det var HELT tyst mellom sporene. Ingen sus, ingen brum, ingenting (selv med det rottereiret av kabler jeg koblet sammen). Det ble mer en høyt nok med bare en kanal, skal bli interessant å høre hvordan det blir når jeg brokobler den. Nå vet jeg hvorfor den blir ganske varm, den drar 2,5 amp, så det blir omlag 55W pr. kanal.
    Heisann! :)
    ACA er kjempebra med tanke på støy. Den er helt stille!
    Den er også fin i oppstarten, forsinkelse i kretsen og en slipper "power on thump" mener jeg å huske fra den jeg hadde?
    Mosfet transistorene liker både spenning og bias, låter bedre og bedre, inntil det lukter svidd...

    Forstår det slik at du har 2stk 120VA trafo med 18v sekundær?
    Etter likeretting og passering av motstander i PSU så sitter du igjen med 22VDC til krets.
    Med denne spenningen, når du har justert senter til halve spenningen, så trekker kretsen 2,5A tomgangsstrøm.
    Dette blir 55w pr side.

    I all høflighet så har du desverre for lite kjøling til dette.
    First Watt F5 er et eksempel, denne avgir 60w pr kanal når en beregner tomgangsstrøm og tilført spenning.
    Ser en på kabinettene som må til for å kjøle en F5 så er de desverre ganske store.

    Men det fins løsninger! :)

    En metode som du kan prøve er å senke bias. Det kan du ganske enkelt gjøre med å la motstand R15 stå åpen.
    Neste er rett og slett senke spenning, da må det desverre nye trafoer til. Bias vil og synke da i takt med det en tar ned spenning.
    Anbefalt trafo størrelse er på absolutt minimum 2xvarmeutvikling. Helst gjerne 2,5x.
    Der har du akkurat nok slik det er nå.

    Et siste forslag er vifte. Det fins vifter som er ganske stillegående. Men dette er kanskje ikke noe du ønsker.
    Litt beskjeden plass til det også.

    Se om du får tak i en slik Laser temp måler, ganske kjekk å ha. Da kan du måle temp. på kjøleribber etter et par timers drift.
    Bør ikke gå over 60 grader.

    Men at den låter bra slik den er nå med høy spenning og bias, det tviler jeg ikke på! :)


    Bæltøft horn du har!
    Må bare spørre, er det et JMLC200 med eldre lowther driver i?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hei !
    Kjøling: etter en drøy time så kunne jeg fortsatt holde på kjøleribbene. Skruene til utgangene måtte jeg slippe etter 5-6 sekunder. Det blir omtrent som 55-60 grader, og kjøleribbene noe kaldere. Så inntil videre så lar jeg de være som de er. Skal se om jeg kan få koblet opp et scope på matespenningen, greit å sjekke om det er mye rippel.
    Og ja, det er JMLC 200 med 40 år gamle Lowther PM 6 (ferrite). Noe av tanken er å se hva en kan få til på et begrenset budsjett, men med en god dose egeninnsats. Da både lodding og snekkring...
    /PerJ
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og det er ingen power on thump, men det er "fzzzz" det første sekundet eller to. Det er helt normalt og er den store ladelytten som lader seg opp. Når jeg skrudde av kunne jeg ikke høre noe som helst. Så da utgår softstart og høytallersikring. Til helgen setts sammen den andre og kanskje det blir tid til å gjøre ferdig forforsterkeren...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da har du kontroll på kjøling, pass på om sommeren.

    Tror det er C2 (1000uF) som gjør at den får en rolig oppstart.

    Soft start har mer med oppstart av PSU, dvs trafo først og fremst men og ladelytter.
    CL60 thermistor i serie med trafo på 230v siden. Men er det ikke noe problem så går det nok fint uten :)


    Hva skal du ha i tillegg til JMLC? 15" i kasse er jo en fin løsning. :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    På psukortet sitter det en CL60 på hver halvdel. Og jeg tenkte softstart mest for ladelyttene. Har en annen mosfet sak, og den tar sikringen innimellom, funderer på en softstart til den. Og ja, det blir 15", GPA-515 8G...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    De CL60 ene på psukortet, går ikke de mellom minus og jord?
    Slik som på standard FW PSU?

    big_monosupply.jpg


    Om sikring ryker så pleier det å være pga stor trafo, eller oppstart av flere forsterkere samtidig.
    Trafoen krever litt når skal magnetiseres. Stor lyttekapasitet forlenger bare startstrømmen, øker den ikke.

    Du kan helt sikkert prøve med CL60 på mosfet forsterkeren. :)
    Så lenge der er en del tomgangsstrøm så vil det funke.
    På en QSC PA-forsterker jeg hadde var det thermistor før trafo som soft start, det fungerte fint det.

    GPA 515 er gode drivere!! Det blir bra!! Du må legge ut bilder av høyttalerne når du blir ferdig! :D
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det glemte jeg, har et par T90A som også skal kobles opp. Kommer til å kjøre passivt mellom Lowther og T90A, aktivt under Lowther (ca.350 Hz). GPA'ene kommer til å rulle av rundt 90-100 Hz, TBD hva som skal under der...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn