Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune_pedersen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    3
    Er relativt altetende egentlig, men liker godt klassikerne fra 70 tallet, Yes, Genesis, Pink Floyd, Camel, og mye annet.
    Av nyere ting er Porcupine Tree en klar favoritt. Skal til å sette meg ned en Lagavullin og PTs Rockpalast nå faktisk.  :)
    Da har du god musikk smak ;D
    Jeg liker i tilegg til de du nevnte Marillion og Arena og må ikke glemme IQ å Pendragon.
    Liker også litt tyngere prog som Dream Theater og Symphony X
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Begynner å bli OT dette,men hvordan kunne jeg glemme Marillion, en favoritt det også, liker veldig godt mye av det nye, Brave og Marbles er veldig bra saker.
    Så Arena på cosmopolite i 97, på Oslo alternative rock day, har på T-skjorta defra i dag faktisk ::) Var bra det.
     

    Rune_pedersen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    3
    Var på konsert med Arena i Oslo 2003 tror det var på studentersamundet.
    Var også på de da de spilte på hønefoss får en par år siden veldig bra begge konsertene ;D
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har lest så mye gode ord om denne gode gammle Tandberg Huldra 10, at når jeg i helgen var hjemme til mine foreldre. Måtte jeg bare "låne" med meg den hjem, for åå høre hva de snakker om når de snakker om Tandberg lyden.
    Har enda bare koblet til å hørt litt, må si det lover godt :eek:
    Den trenger nokk en liten "vår puss", det skraper og knittrer litt når jeg vrir og trykker på knottene. Men det er vel en lett "vår puss" vill jeg tro.
    Blir vel litt flere inntrykk når jeg får hørt litt mere.
     

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    Da har anlegget hatt sin første fest og klarte det med glans. Dama hadde bursdagsparty så volumet var høyt og dårlig brente cder med trance jallet i stua, jeg gjemte meg på kjøkkenet hehe. Noen inspeksjonsrunder måtte jeg ha, og kunne ikke høre noe tegn til vreng eller andre ulyder så jeg er strålende fornøyd :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Jeg har lest så mye gode ord om denne gode gammle Tandberg Huldra 10, at når jeg i helgen var hjemme til mine foreldre. Måtte jeg bare "låne" med meg den hjem, for åå høre hva de snakker om når de snakker om Tandberg lyden.
    Har enda bare koblet til å hørt litt, må si det lover godt :eek:
    Den trenger nokk en liten "vår puss", det skraper og knittrer litt når jeg vrir og trykker på knottene. Men det er vel en lett "vår puss" vill jeg tro.
    Blir vel litt flere inntrykk når jeg får hørt litt mere.
    Ta kontakt med Ivar Midtskogen (Tandberg Radioservice tror jeg).. Han shinet opp Huldra 10en min og nå er den som ny! Trivelig kar som virkelig vet hva han driver med.. Tror han bruker original deler også.. Kan finne epostadressen/mobilnr hans dersom det er av interesse.. For øvrig så er Huldra 10en en artig sak som ihvertfall har imponert meg! Tror den kommer til å havne i ett anlegg nr. to etter hvert :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Heizann patos venner
    Var en lykkelig eier av 500 basic i mange år byttet de ut i lyric 402 for et år siden.
    Har satt in nye mellomtone elementer å byttet ut invendige kabler satt på jumpere i kobber å kledd de invendig med asfalt plater.
    Venter på nye delefilter fra moen men det tar tid, kommer nok symphonic i stua etter hvert.
    Kvalifiserer det til opptak i deres eksklusive klubb ;D
    Velkommen i klubben!
    Grom elektronikk du kjører på 402ene! Men det fortjener de så absolutt :)
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    havar:

    Med 402 mener jeg at det var vanlig å bare bytte ut det ene bass/mellomtone elementet. Men jeg opplevde høyttaleren som mere lineær når begge ble byttet. Vet ikke hva som er praksis med 502, men en mail til Bengt/Roar på Patos ville nok gi deg ett oppklarende svar...
     

    Rune_pedersen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    3
    Velkommen i klubben!
    Grom elektronikk du kjører på 402ene! Men det fortjener de så absolutt :)
    Takker for det
    Anlegge funker greit det men vincenten blir vel byttet ut snart.
    Noen som har noen forslag ? må være rein klasse A
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Min favoritt på Patos er Meridian 557 ;D Går brukt innimellom for 8-9k.. En super match med det meste spør du meg.. Men så er vel jeg litt inhabil også da....
     

    Rune_pedersen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    3
    Har hverken sett eller hørt den hvor mange watt er den på ? patosene er glad i en lys forsterker med møe strøm
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Mulig en kompis av meg skal selge en 557. Hvis du er interessert, så kan jeg høre med ham.
    Han har selv 302, og det spiller helt konge sammen.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Har hverken sett eller hørt den hvor mange watt er den på ? patosene er glad i en lys forsterker med møe strøm
    Forsterkeren er på 2x200w i 8 ohm og har en 1600 VA trafo. Strøm er m.a.o. ikke det største problemet..

    Klangmessig er den ganske nøytral og vil matche bra med det meste av annet utstyr.

    Info:
    http://www.meridian-audio.com/data/557.pdf

    In real life:
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har kjøpt meg et par Patos 401 eller 402. Er ikke helt siker på typen. Har ikke fått høyttaleren i hus, så jeg får egentlig bare vente og se. Skal bruke høyttaleren i anlegg nr. to i stua sammen med Musical Innovations MI5 150W transistor effekttrinn (med en meget adekvat strømforsyning) og en Audio Experience Symphonies V2R tube line preamp. Jeg hat to spørsmål til erfarne Patos eiere:
    1. Går det an å oppgradere 401 til 402? Evt. hvor mye koster det (har tatt i en loddebolt og mekket delefilter og slikt før)
    2. Jeg har en forestilling fra tidligere lytteseanse med disse høyttalerene (jeg har kjøpt fra en kompis så jeg har hørt akkurat disse høyttalerne før) om at en rør-pre/transistor effekttrinn kan være en god match, da jeg tidligere har opplevd dem som litt harde i øvre mellomtone/diskant. Nå kan dette meget godt skyldes en dårlig cd spiller, eller dårlig forsterkermatch hos kompisen (begge deler er gammelt og velbrukt). Har noen andre erfaringer med rør/transistor komboer på disse høyttalerne??
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Det er ikke mulig å oppgradere fra 401 til 402 ettersom 401 bruker en 8", mens 402 har to 6,5".
    Antagelig kan du bruke 8" fra 502 til 401 men hvordan det blir med delefilter vet jeg ikke.
    Tror nok en telefon til Patos er lurt.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    gut_man:

    1. Veggen har helt rett. Det eneste 401 og 402 har til felles er diskanten. Mulig du kunne få det til ved å bygge ny frontplate, men det er nok ikke verdt bryet!

    2. Kjørte Ming Da MC7R/Meridianen 557 på 402ene mine. En fantastisk deilig kombinasjon spør du meg, savner den preampen altså.... :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takker Veggen og Raist, da vet jeg at det er 401 jeg får i hus. Burde jo sett at det bare er ett element i den ja... Får skylde det på pussestøvtåka fra oppussinga av stua ;) Jeg er fryktelig nyskjerrig på hvor godt jeg kan få dette til å låte? Time will show ;D Preampen går fra Hong Kong i dag, så jeg har den vel i løpet av en ukes tid... Skal hente Patos'ene i begynnelsen av neste uke, men må si at det hadde vært litt kult å hente dem litt tidligere for å prøve dem med "gromelektronikken" i lytterommet. Får se hva jeg får tid til!
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    401 er en super høyttaler, den beste Moen har lagd har jeg hørt. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Lyric 401mkII er absolutt en artig høyttaler. Men kan nok kreve sitt i forhold til matching. Lydmessig skiller den seg litt fra 402 som (med fare for å gjenta meg selv) virker mer lineær. 402 oppleves IMO også noe åpnere og større enn 401.. Men at slektskapet er der er det liten tvil om :)

    gut_man:
    Har du hørt denne preampen? Så ganske interessant ut, da jeg er på utkikk etter en god rørpre til hovedanlegget som ikke koster en arm og ett bein!
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Litt OT:

    Bestilte en bøling med Isonode komponent føtter.. Kan anbefale disse på det sterkeste.. Tok vekk en skarphet i toppen hos meg som fort førte til lyttetretthet (komponentene mine står på glass)...
     

    Rune_pedersen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    3
    Mulig en kompis av meg skal selge en 557. Hvis du er interessert, så kan jeg høre med ham.
    Han har selv 302, og det spiller helt konge sammen.
    Du må gjerne sjekke ut om han skal selge den å pris. Den så interesant ut.
     

    Rune_pedersen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    3
    Takker for info å bilde Raist den så grei ut vet du om den er møe bedere en Vincent ?
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Takker for info å bilde Raist den så grei ut vet du om den er møe bedere en Vincent ?
    Vanskelig å si, men det jeg har hørt av Vincent (SA-31 & SV-236) har tiltalt meg.. Du kommer ikke til å gå mye feil med en 557 m.a.o.! Noe direkte sammenligningsgrunnlag har jeg desverre ikke, men tror nok at vi er i en annen klasse! (dette er subjektiv synsing og det er ikke meningen å tråkke noen på tærne ;))
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    gut_man:
    Har du hørt denne preampen? Så ganske interessant ut, da jeg er på utkikk etter en god rørpre til hovedanlegget som ikke koster en arm og ett bein!
    Nei har ikke hørt preampen ennå. Har bestilt den ut i fra specs og tilbakemeldinger fra fornøyde kunder. Så var filosofien også at den er så billig, at det finnes vel egentlig ikke så mange alternativer her på berget med fjernkontroll og greier. Passer den ikke inn i oppsettet mitt, selger jeg den og prøver en annen Hong Kong variant! Skal holde dere oppdatert når den kommer og jeg får lyttet litt til den.

    Hadde forøvrig en hyggelig seanse med Patos 401 forspent med elektronikk til 100k + nede i lytterommet i går kveld. Jeg likte det jeg hørte. En varm, velbalansert lyd om enn ikke med oppløsning i særklasse som en egenskap som var slående. Jeg koste meg, og tror at høyttaleren vil bli en slager i stueanlegget (som primært benyttes av kona) Kompisen min, som solgte meg høyttalerne, fortalte at de ble litt harde og spisse i klangen for hans smak. Mitt inntrykk av høyttalerne, er motsatt. De er varme og låt ikke det spøtt harde og spisse med skikkelig elektronikk i et dedikert lytterom. Faktisk låt det såpass varmt, at jeg er litt usikker på om rør er det disse høyttalerne vil trives best med. Time will show! Kompisen min sine problemer må ligge annetsteds i signalkjeden, eller i lytterommet.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Hadde ikke han en 502 også?
    Nei, ikke som jeg vet. Han spiller på 302.
    Han hadde også ett sett av forrige modell symphonic4 inntil nylig. Kanskje de du tenker på?

    EDIT: NÅÅÅ skjønner jeg. MERIDIAN 502 du mente, ikke Patos 502 ;D ;D
    Sorry.
    Joda, det stemmer nok det.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hehe, glemte at vi var i Patos tråden, og at 502 lettere assosieres med Lyric enn Meridian... ;D

    Men har du hørt hvordan 557/502 komboen spiller på 302ene?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Ja visst. Spiller råbra. Skikkelig trøkk, varm og fin mellomtone.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Nei har ikke hørt preampen ennå. Har bestilt den ut i fra specs og tilbakemeldinger fra fornøyde kunder. Så var filosofien også at den er så billig, at det finnes vel egentlig ikke så mange alternativer her på berget med fjernkontroll og greier. Passer den ikke inn i oppsettet mitt, selger jeg den og prøver en annen Hong Kong variant! Skal holde dere oppdatert når den kommer og jeg får lyttet litt til den.
    Jepp, det må du gjøre! Blir spennende å høre om inntrykkene dine på denne! :)

    Hadde forøvrig en hyggelig seanse med Patos 401 forspent med elektronikk til 100k + nede i lytterommet i går kveld.
    Hehe, slikt er morro!! Kommer nok til å gjøre nytten i stueanlegget! ;) ;D
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Satan disse Patosene begynner å låte himmels her nå, nesten så jeg har besøk her nå. De første ukene var jeg litt hmmmm skeptisk, men nå begynne r jeg å få roen i meg. Det låt nokk non hakk bedre etter at jeg fikk fjerna den Emble pre one, som jeg brukte for å få fjernkontroll på volumet. Nå må jeg trimme :p Håper og tror brikkene faller på plass med ny pre 8)
    Jeg er nå lit mere Patos venn ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Satan disse Patosene begynner å låte himmels her nå, nesten så jeg har besøk her nå. De første ukene var jeg litt hmmmm skeptisk, men nå begynne r jeg å få roen i meg. Det låt nokk non hakk bedre etter at jeg fikk fjerna den Emble pre one, som jeg brukte for å få fjernkontroll på volumet. Nå må jeg trimme :p Håper og tror brikkene faller på plass med ny pre 8)
    Jeg er nå lit mere Patos venn ;D
    Godt å høre.
    Snart noe lakkering på gang? Gleder meg syyyyykt til å se resultatet.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Godt å høre.
    Snart noe lakkering på gang? Gleder meg syyyyykt til å se resultatet.


    Tiltredes ;D Detta blir virkelig kult! Bra at det går seg til med Patosene.. Er heller ikke helt overbevist om Embla Pre One.. Den spiller tøft, men kan bli ganske pågående i toppen!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Vanvittig mye å gjøre på jobben for tiden, så det spørs om jeg rekker å lakke de før påska ja. Holder på å lakke kommplett JBL surr høyttalerpakke også.
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Jeg har nettopp fått meg L 402. Hørte jeg gratulasjoner! De er fantastiske. Men jeg må ha noen spikes. Tenkte litt på soundcare superspikes, Men lurer litt på gjengestørrelse på høytalerne. Er det M6? Forslag til andre spikes?
    ::)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Rune_pedersen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    3
    Jeg har nettopp fått meg L 402. Hørte jeg gratulasjoner! De er fantastiske. Men jeg må ha noen spikes. Tenkte litt på soundcare superspikes, Men lurer litt på gjengestørrelse på høytalerne. Er det M6? Forslag til andre spikes?
    ::)
    Heizann
    Har prøvd det meste på mine 402er nå står de på gummi puter det funka best hos meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn