Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    396
    Antall liker
    156
    Fikk mine B410 mkII i helga.
    Kjøpt på netthandelen.no. Høyttalerene har ikke serienummer. Ble litt overrasket, enormt bassterke.
    Gleder meg til de har "løsnet" litt.
    Uansett, en klar forbedring. Hadde Dali 808.
    //y
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Hvor stort rom skal de stå i, og hvor mye bass ønsker du?

    Symphonic 2 nyeste versjon har forbedrede elementer og spiller nok mer oppløst og pent.
    Symphonic 3, eldre versjon har mer bass.

    Tror jeg hadde gått for 2'erne dersom rommet ikke er større enn 20-25 m2.
     

    PearlJam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Veggen skrev:
    Hvor stort rom skal de stå i, og hvor mye bass ønsker du?

    Symphonic 2 nyeste versjon har forbedrede elementer og spiller nok mer oppløst og pent.
    Symphonic 3, eldre versjon har mer bass.

    Tror jeg hadde gått for 2'erne dersom rommet ikke er større enn 20-25 m2.
    De skal stå i en 36 m2 vinkelstue hvor det også er åpen løsning inn til kjøkken og gang. Har i dag Patos Lyric 502 som jeg er fornøyd med men ønsker en oppgradering. Hadde Symphonic 3 vært av den nyeste modellen hadde jeg ikke vært i tvil, men vet ikke om jeg gidder å kjøpe en som er 5 år gammel.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Kan nok bli lite bass med 2'erne i en såpass stor stue. Spørs hvordan du liker det selvfølgelig, men i forhold til 502 blir det helt klart slankere. Selv 3'erne blir vel noe mindre fete enn 502.

    Har selv Symphonic 3 i en stue på 44 m2, og synes det gir nok trøkk, men er heller ikke av de som liker mye bass. Hadde 302 i samme stue tidligere og da savnet jeg litt skyv i de nedre områdene.
     

    PearlJam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Veggen skrev:
    Kan nok bli lite bass med 2'erne i en såpass stor stue. Spørs hvordan du liker det selvfølgelig, men i forhold til 502 blir det helt klart slankere. Selv 3'erne blir vel noe mindre fete enn 502.

    Har selv Symphonic 3 i en stue på 44 m2, og synes det gir nok trøkk, men er heller ikke av de som liker mye bass. Hadde 302 i samme stue tidligere og da savnet jeg litt skyv i de nedre områdene.
    Problemet med en så stor høytaler som Lyric 502 er at den bør stå ca 1 meter ut i fra veggen. Jeg kan maks sette den 50 cm ut i fra veggen ellers kommer den nesten midt ut på gulvet. Om noen vet om noen som skal selge en Symphonic 3 av det nyere slaget er det bare å sende en PM. Har også lurt på disse http://www.polkaudio.com/homeaudio/products/individual/floorstanding/lsi15/ uten at jeg har hørt på dem før. Har bare lest Rewievs.
     

    PearlJam

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Er det stor forskjell fra Symphonic III til Symphonic III AMT lydmessig? Vet at det er diskanten som er forskjell, men er det vesentlig forandring lydmessig?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.232
    Antall liker
    37.653
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Av jord er du kommet.
    Til jord skal du bli.
    Av jorden skal du igjen oppstå.
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Er det som har noen gode forslag til en integrerte forsterkere som jeg burde prøve ut mot mine Patos L402. Det skal spille sammen med en Usher CD-1.

    (Kan også være åpen for forslag på preamp+poweramp)

    Prisleie: 15-25k+, gjerne brukt.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.268
    Antall liker
    1.398
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    picpac skrev:
    Er det som har noen gode forslag til en integrerte forsterkere som jeg burde prøve ut mot mine Patos L402. Det skal spille sammen med en Usher CD-1.

    (Kan også være åpen for forslag på preamp+poweramp)

    Prisleie: 15-25k+, gjerne brukt.
    Hei jeg ville gått for pre/power løsning i den prisklassen du leter i. Vil anbefale deg å se etter eldre dp forsterkere f eks 6,4 P (250 W effektrinn) og en BPC 7,3 (passiv pre). Dette bør du få for ca 15 K. Ca 10-12 k for 6,4 P og ca 4k for BPC 7,3. Mener at dette settet også er av såpass kvalitet at det kan følge deg videre oppover på stigen.... Vil garantert ikke være det svakeste leddet i kjeden!
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    picpac skrev:
    Er det som har noen gode forslag til en integrerte forsterkere som jeg burde prøve ut mot mine Patos L402. Det skal spille sammen med en Usher CD-1.

    (Kan også være åpen for forslag på preamp+poweramp)

    Prisleie: 15-25k+, gjerne brukt.
    Roar selv anbefaler Densen forsterkere, integrert/effekt.
    Han liker også Abrahamsen, Thule og Sugden til Patos, om jeg ikke husker helt feil.........

    Mvh
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Takk for tips :)
    Noen som har testet McIntosh, en av de integrerte, på Patos? Eller kanskje Mc 275? Blir det helt feil?
    Hva med Parasound A21? sammen med hvilken pre?
    Eller Bat VK-300SE (som ligger på bruktbørsen)?
    Ble mye spørsmål, men håper noen har noen erfaringer med noe av dette mot Patos
     

    staker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    504
    Antall liker
    43
    Etter min erfaring vil Mcen kanskje bli litt for mye av det gode når det gjelder varme. Da bør i alle fall alt annet være svært lysbringende.
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Hvem av de jeg nevner er det du refererer til da?
     

    staker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    504
    Antall liker
    43
    Så det ble feil, og har rettet det. Det var i alle fall snakk om Mcen. Parasound vet jeg passet godt før i tidligere tider i alle fall..
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    picpac skrev:
    Takk for tips :)
    Noen som har testet McIntosh, en av de integrerte, på Patos? Eller kanskje Mc 275? Blir det helt feil?
    Hva med Parasound A21? sammen med hvilken pre?
    Eller Bat VK-300SE (som ligger på bruktbørsen)?
    Ble mye spørsmål, men håper noen har noen erfaringer med noe av dette mot Patos
    BAT'en er et kjempekjøp!
    Men personlig synes jeg transistortrinnene til BAT er litt for "kjølige". Om du så hva Roar nevnte av forsterkeralternativer, var det litt "varme" transistorsaker.
    Noe av det mest nøytrale du kan få mht rør, er BAT's SE-utgaver (55SE (finnes vel knapt brukt enda), 60SE, 75SE). Men da trenger du en pre i tillegg........
    RIAA-delen i 300SE er forøvrig "anstendig"........... ;)
    Mvh
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Hmm, nå blir det mye å gruble på... :-\
    Det som er synd er at det er så vanskelig å få prøvd de forskjellige tingene hjemme.
    Men noen ganger må man jo bare hoppe i det.
     

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    picpac skrev:
    Takk for tips :)
    Noen som har testet McIntosh, en av de integrerte, på Patos? Eller kanskje Mc 275? Blir det helt feil?
    Hva med Parasound A21? sammen med hvilken pre?
    Eller Bat VK-300SE (som ligger på bruktbørsen)?
    Ble mye spørsmål, men håper noen har noen erfaringer med noe av dette mot Patos
    Har kjørt mine Symphonic III AMT en stund nå på Parasound P3/A21, og synes denne kombinasjonen fungerer bra. Diskanten er meget bra, uten at den blir påtrengende og skrikende, og denne kombinasjonen gir også fint skyv i bassområdet.
    Disse forsterkerne synes jeg fungerer utmerket mot Patos. Anbefales 8)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.607
    Antall liker
    154
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    picpac skrev:
    Hmm, nå blir det mye å gruble på... :-\
    Det som er synd er at det er så vanskelig å få prøvd de forskjellige tingene hjemme.
    Men noen ganger må man jo bare hoppe i det.
    Hvor i dette vidstrakte land bor du? ;)
    mvh
     

    staker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    504
    Antall liker
    43
    Hva er det som skjer med Patos?

    Ser i nyeste Fidelity at godeste Moen stilte på messe med nytt design. Er de konk, eller der de ikke?
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Picpac: Tror jeg ville att en laang titt på Sugden A21SE som ligger på bruktbørsen nå. Legendarisk musikalsk forsterker.

    Alternativt kan du få kjøpe en AVI S21M 2x 175w til en god pris av meg, om du er typen som liker stålkontroll i bassen, noe Patos har godt av mener jeg. Har selv brukt denne på symphonic 3 AMT med godt resultat.
    Se http://www.avihifi.co.uk/IntAmp/Integrated Amp.html
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    olaps skrev:
    picpac skrev:
    Hmm, nå blir det mye å gruble på... :-\
    Det som er synd er at det er så vanskelig å få prøvd de forskjellige tingene hjemme.
    Men noen ganger må man jo bare hoppe i det.
    Hvor i dette vidstrakte land bor du? ;)
    mvh
    I Skien bor jeg.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    picpac skrev:
    Takk for tips :)
    Noen som har testet McIntosh, en av de integrerte, på Patos? Eller kanskje Mc 275? Blir det helt feil?
    Jeg synes 275'en låter fint på mine gamle 401 i hvert fall. Men jeg liker det varme da. Mye man kan gjøre med rørene også.
     
    T

    timc

    Gjest
    Holmium skrev:
    picpac skrev:
    Takk for tips :)
    Noen som har testet McIntosh, en av de integrerte, på Patos? Eller kanskje Mc 275? Blir det helt feil?
    Jeg synes 275'en låter fint på mine gamle 401 i hvert fall. Men jeg liker det varme da. Mye man kan gjøre med rørene også.


    Patos er gode høyttalere, men dette er i mine ører missbruk av en god forsterker. Sammen med symphonic II derimot er det en kanonmatch.


    -Tim
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    timc skrev:
    Holmium skrev:
    picpac skrev:
    Takk for tips :)
    Noen som har testet McIntosh, en av de integrerte, på Patos? Eller kanskje Mc 275? Blir det helt feil?
    Jeg synes 275'en låter fint på mine gamle 401 i hvert fall. Men jeg liker det varme da. Mye man kan gjøre med rørene også.


    Patos er gode høyttalere, men dette er i mine ører missbruk av en god forsterker. Sammen med symphonic II derimot er det en kanonmatch.


    -Tim
    Nye høyttalere kommer til sommeren, hadde ikke råd til å kjøpe alt på en gang. Men ting vil skje.
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Har kjøpt en Parasound A21, som jeg håper vil fungere sammen med Patos.
    Men trenger nå en pre-amp :)

    Noen som har noen meninger om hvordan det ville fungert med f.eks. Abrahamsen V3.0 eller Primara pre30?
    (Og dette fortsatt sammen med en Usher CD-1 inntil videre)
     

    halux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    270
    Antall liker
    4
    picpac skrev:
    Har kjøpt en Parasound A21, som jeg håper vil fungere sammen med Patos.
    Men trenger nå en pre-amp :)

    Noen som har noen meninger om hvordan det ville fungert med f.eks. Abrahamsen V3.0 eller Primara pre30?
    (Og dette fortsatt sammen med en Usher CD-1 inntil videre)
    Du har ikke vurdert å bruke Parasound sin egen forforsterker, Halo P3? ?

    Bruker selv denne og A21, synes det fungerer helt greit. Ikke er den spesiellt dyr heller... Ellers er det jo en del spennende ting på bruktbørsen, det hele kommer vel an på hvor mye du vil legge i det da...
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Jo, har vurdert det, men vet ikke om jeg har lyst ;)
    Tenkte jeg kanskje fikk en bedre pre for den summen brukt.
     

    dominus

    Fersking
    Ble medlem
    25.05.2008
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    hvilke elementer sitter i basic 310MK1? diskanten ser ut som det er en Morel men diskanten er jeg veldig usikker på... noen som vet?
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kommer til å flytte i løpet av sommeren og lurer i den forbindelse på å gjøre endringer på HIFI-fronten. Jeg er relativt godt fornøyd med oppsettet jeg har i dag (Hegel H1 / Audiovector Mi3), men savner engasjementet og musikaliteten fra Patos-høyttalerene jeg hadde tidligere.

    Jeg har litt begrensninger når det gjelder plassering i den nye leiligheten og vil derfor satse på en høyttaler som er lett å få til. Den fremst kandidaten jeg har per i dag er Patos Lyric 302 mkII/III. Hvordan vil denne prestere i forhold til Audiovectorene jeg har nå og hvordan er denne modellen plasseringsmessig?

    Jeg kommer også til å bytte ut forsterker og cd-spiller og setter også pris på råd på dette området. Kommer til å kjøpe brukt og kandidatene sålangt er:

    * Primare I21 eller Primare A30.1
    * Arcam FMJ A32
    * Naim Nait 5i

    Hvilken av disse vil være best match tror dere? Progrock -og metal er de musikksjangrene jeg primært lytter til.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hei alle,

    Jeg er ikke Patos eier, men har hatt gleden av å ha et par Symphonic 3 til låns i påvente av nye ht. Dette er ikke siste modell, men den med internt kimber kabler.

    De spiller nå meget bra i mitt oppset; med stor holografi og et dynamisk og homogent lydbilde.
    De trives med godt kableri og kanskje best når volumet er på et moderat til høyt nivå.



    Paul
     

    J.Haugen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2006
    Innlegg
    182
    Antall liker
    0
    Jeg kommer også til å bytte ut forsterker og cd-spiller og setter også pris på råd på dette området. Kommer til å kjøpe brukt og kandidatene sålangt er:

    * Primare I21 eller Primare A30.1
    * Arcam FMJ A32
    * Naim Nait 5i

    Hvilken av disse vil være best match tror dere? Progrock -og metal er de musikksjangrene jeg primært lytter til.
    Jeg bruker selv Arcam A32 på Lyric 402mkII akkurat nå, og har tidligere brukt den på Symphonic II og III. Forholdet kan best klassifiseres som "super-match". Du må bare ringe til Moen, han vil bekrefte at Arcam A32 og Patos går som "hand i hanske". Primaren fungerer også, men den har litt mindre "boogie-woggie"-faktor enn Arcam A-32. Spesielt på heavy-metal, som også jeg hører mye på. Naim spiller også svært engasjernede, men "problemet" er at det først og fremst er de litt dyre naim-produktene som spiller "drivende godt".

    Min skarve anbefaling går derfor på Arcam A32 (spesielt de utgavene som ble produsert i tidsrommet 2002-2005).
     

    Theater

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    J.Haugen skrev:
    Jeg bruker selv Arcam A32 på Lyric 402mkII akkurat nå, og har tidligere brukt den på Symphonic II og III. Forholdet kan best klassifiseres som "super-match". Du må bare ringe til Moen, han vil bekrefte at Arcam A32 og Patos går som "hand i hanske". Primaren fungerer også, men den har litt mindre "boogie-woggie"-faktor enn Arcam A-32. Spesielt på heavy-metal, som også jeg hører mye på. Naim spiller også svært engasjernede, men "problemet" er at det først og fremst er de litt dyre naim-produktene som spiller "drivende godt".

    Min skarve anbefaling går derfor på Arcam A32 (spesielt de utgavene som ble produsert i tidsrommet 2002-2005).
    Takk for et bra og utfyllende svar. Så snart jeg har fått solgt de siste delene av stereoanlegget mitt begynner jakten på en A32! Ser at disse dukke opp på brukmarkedet med jevne mellomrom og i tillegg 'dumpes' de i England i disse dager, så jeg satser på at det bør gå greit å skaffe seg et eksemplar. Tar sikte på å skaffe meg en Arcam cd-spiller i samme slengen, da gjerne en CD192. Disse bør vel kunne gi et par Patos-høyttalere brukbare arbeidsforhold :)
     

    trebla2

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Innlegg
    43
    Antall liker
    1
    hei der.
    har akkurat kjøpt meg patos 302 og er veldig fornøyd.
    lurer på om noen har noen tips om plassering\vinkling.
    eventuelt andre tips.
    jeg har abrahamsen forsterker og marantz 5001 cd spiller,men tenker å få meg en bedre spiller med bedre oppløsning.noen tips
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Da har jeg funnet meg en preamp, en Copland CTA 305. Denne står i kjede med Usher CD-1 og en Parasound A-21 effekt.
    Fungerer som fy etter min smak ;)
     

    Goggen50

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    3
    Hei!
    Har fått tak i demobrukt Patos Lyric 10" sub. Spiller vanvittig bra med Patos 402 mkIII. Bruker Denon 2807 og Denon 3930. Grunnen for at jeg investerte i subben var fordi stuen vår er vel stor ca 45 m2 tar en i betraktning takhøyden. Nå er trøkket formidabelt. 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn