De skal stå i en 36 m2 vinkelstue hvor det også er åpen løsning inn til kjøkken og gang. Har i dag Patos Lyric 502 som jeg er fornøyd med men ønsker en oppgradering. Hadde Symphonic 3 vært av den nyeste modellen hadde jeg ikke vært i tvil, men vet ikke om jeg gidder å kjøpe en som er 5 år gammel.Veggen skrev:Hvor stort rom skal de stå i, og hvor mye bass ønsker du?
Symphonic 2 nyeste versjon har forbedrede elementer og spiller nok mer oppløst og pent.
Symphonic 3, eldre versjon har mer bass.
Tror jeg hadde gått for 2'erne dersom rommet ikke er større enn 20-25 m2.
Problemet med en så stor høytaler som Lyric 502 er at den bør stå ca 1 meter ut i fra veggen. Jeg kan maks sette den 50 cm ut i fra veggen ellers kommer den nesten midt ut på gulvet. Om noen vet om noen som skal selge en Symphonic 3 av det nyere slaget er det bare å sende en PM. Har også lurt på disse http://www.polkaudio.com/homeaudio/products/individual/floorstanding/lsi15/ uten at jeg har hørt på dem før. Har bare lest Rewievs.Veggen skrev:Kan nok bli lite bass med 2'erne i en såpass stor stue. Spørs hvordan du liker det selvfølgelig, men i forhold til 502 blir det helt klart slankere. Selv 3'erne blir vel noe mindre fete enn 502.
Har selv Symphonic 3 i en stue på 44 m2, og synes det gir nok trøkk, men er heller ikke av de som liker mye bass. Hadde 302 i samme stue tidligere og da savnet jeg litt skyv i de nedre områdene.
Kjipt! :'(C._Alshus skrev:
Hei jeg ville gått for pre/power løsning i den prisklassen du leter i. Vil anbefale deg å se etter eldre dp forsterkere f eks 6,4 P (250 W effektrinn) og en BPC 7,3 (passiv pre). Dette bør du få for ca 15 K. Ca 10-12 k for 6,4 P og ca 4k for BPC 7,3. Mener at dette settet også er av såpass kvalitet at det kan følge deg videre oppover på stigen.... Vil garantert ikke være det svakeste leddet i kjeden!picpac skrev:Er det som har noen gode forslag til en integrerte forsterkere som jeg burde prøve ut mot mine Patos L402. Det skal spille sammen med en Usher CD-1.
(Kan også være åpen for forslag på preamp+poweramp)
Prisleie: 15-25k+, gjerne brukt.
Roar selv anbefaler Densen forsterkere, integrert/effekt.picpac skrev:Er det som har noen gode forslag til en integrerte forsterkere som jeg burde prøve ut mot mine Patos L402. Det skal spille sammen med en Usher CD-1.
(Kan også være åpen for forslag på preamp+poweramp)
Prisleie: 15-25k+, gjerne brukt.
BAT'en er et kjempekjøp!picpac skrev:Takk for tips
Noen som har testet McIntosh, en av de integrerte, på Patos? Eller kanskje Mc 275? Blir det helt feil?
Hva med Parasound A21? sammen med hvilken pre?
Eller Bat VK-300SE (som ligger på bruktbørsen)?
Ble mye spørsmål, men håper noen har noen erfaringer med noe av dette mot Patos
Har kjørt mine Symphonic III AMT en stund nå på Parasound P3/A21, og synes denne kombinasjonen fungerer bra. Diskanten er meget bra, uten at den blir påtrengende og skrikende, og denne kombinasjonen gir også fint skyv i bassområdet.picpac skrev:Takk for tips
Noen som har testet McIntosh, en av de integrerte, på Patos? Eller kanskje Mc 275? Blir det helt feil?
Hva med Parasound A21? sammen med hvilken pre?
Eller Bat VK-300SE (som ligger på bruktbørsen)?
Ble mye spørsmål, men håper noen har noen erfaringer med noe av dette mot Patos
Hvor i dette vidstrakte land bor du?picpac skrev:Hmm, nå blir det mye å gruble på... :-\
Det som er synd er at det er så vanskelig å få prøvd de forskjellige tingene hjemme.
Men noen ganger må man jo bare hoppe i det.
I Skien bor jeg.olaps skrev:Hvor i dette vidstrakte land bor du?picpac skrev:Hmm, nå blir det mye å gruble på... :-\
Det som er synd er at det er så vanskelig å få prøvd de forskjellige tingene hjemme.
mvh
Jeg synes 275'en låter fint på mine gamle 401 i hvert fall. Men jeg liker det varme da. Mye man kan gjøre med rørene også.picpac skrev:Takk for tips
PM til degpicpac skrev:I Skien bor jeg.olaps skrev:Hvor i dette vidstrakte land bor du?picpac skrev:Hmm, nå blir det mye å gruble på... :-\
mvh
Holmium skrev:Jeg synes 275'en låter fint på mine gamle 401 i hvert fall. Men jeg liker det varme da. Mye man kan gjøre med rørene også.picpac skrev:Takk for tips
Nye høyttalere kommer til sommeren, hadde ikke råd til å kjøpe alt på en gang. Men ting vil skje.timc skrev:Holmium skrev:Jeg synes 275'en låter fint på mine gamle 401 i hvert fall. Men jeg liker det varme da. Mye man kan gjøre med rørene også.picpac skrev:Takk for tips
Patos er gode høyttalere, men dette er i mine ører missbruk av en god forsterker. Sammen med symphonic II derimot er det en kanonmatch.
-Tim
Du har ikke vurdert å bruke Parasound sin egen forforsterker, Halo P3? ?picpac skrev:Har kjøpt en Parasound A21, som jeg håper vil fungere sammen med Patos.
Men trenger nå en pre-amp
Noen som har noen meninger om hvordan det ville fungert med f.eks. Abrahamsen V3.0 eller Primara pre30?
(Og dette fortsatt sammen med en Usher CD-1 inntil videre)
Jeg bruker selv Arcam A32 på Lyric 402mkII akkurat nå, og har tidligere brukt den på Symphonic II og III. Forholdet kan best klassifiseres som "super-match". Du må bare ringe til Moen, han vil bekrefte at Arcam A32 og Patos går som "hand i hanske". Primaren fungerer også, men den har litt mindre "boogie-woggie"-faktor enn Arcam A-32. Spesielt på heavy-metal, som også jeg hører mye på. Naim spiller også svært engasjernede, men "problemet" er at det først og fremst er de litt dyre naim-produktene som spiller "drivende godt".Jeg kommer også til å bytte ut forsterker og cd-spiller og setter også pris på råd på dette området. Kommer til å kjøpe brukt og kandidatene sålangt er:
* Primare I21 eller Primare A30.1
* Arcam FMJ A32
* Naim Nait 5i
Hvilken av disse vil være best match tror dere? Progrock -og metal er de musikksjangrene jeg primært lytter til.
Takk for et bra og utfyllende svar. Så snart jeg har fått solgt de siste delene av stereoanlegget mitt begynner jakten på en A32! Ser at disse dukke opp på brukmarkedet med jevne mellomrom og i tillegg 'dumpes' de i England i disse dager, så jeg satser på at det bør gå greit å skaffe seg et eksemplar. Tar sikte på å skaffe meg en Arcam cd-spiller i samme slengen, da gjerne en CD192. Disse bør vel kunne gi et par Patos-høyttalere brukbare arbeidsforholdJ.Haugen skrev:Jeg bruker selv Arcam A32 på Lyric 402mkII akkurat nå, og har tidligere brukt den på Symphonic II og III. Forholdet kan best klassifiseres som "super-match". Du må bare ringe til Moen, han vil bekrefte at Arcam A32 og Patos går som "hand i hanske". Primaren fungerer også, men den har litt mindre "boogie-woggie"-faktor enn Arcam A-32. Spesielt på heavy-metal, som også jeg hører mye på. Naim spiller også svært engasjernede, men "problemet" er at det først og fremst er de litt dyre naim-produktene som spiller "drivende godt".
Min skarve anbefaling går derfor på Arcam A32 (spesielt de utgavene som ble produsert i tidsrommet 2002-2005).