Pelsdyrnæringen!

ThorR

Medlem
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
13
Antall liker
0
Men i bunn og grunn trenger vi bare noen aminosyrer for å leve. Men som sakt, hvis vi har en slik utvikling i 5000år mister vi vel tennene.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
ThorR skrev:
Men i bunn og grunn trenger vi bare noen aminosyrer for å leve. Men som sakt, hvis vi har en slik utvikling i 5000år mister vi vel tennene.
Fint du tok opp dette, glemte det litt.

Protein er MELLOMMANNEN, ikke kilden til aminosyrer. Det er aminosyrer kroppen bruker til å bygge muskelmasse.

Når man konsumerer komplette, sammensatte protein må kroppen bryte ned proteinet til aminosyrer, for så å bruke disse. Det er tregt og bruker mye energi.

Hel, uprossesert vegetabilsk mat inneholder lite komplett protein, men store mengder aminosyrer. Disse er lettere tilgjengelig for fordøyelsesystemet. Folk glemmer at "alt" man spiser inneholder aminosyrer eller kilder til aminosyrer. Min frokostsmoothie inneholder alle aminosyrer kroppen min trenger, og dekker nesten hele dagsbehovet mitt.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.581
Antall liker
7.116
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Kverkar du noko, bør du ete det etterpå.
Med dette som grunnregel, hadde en fort fått slutt på krig ;D

For å ta en annen vri:
Ihuga jeger: "Jeg spiser ikke annet enn det jeg skyter selv"
"Mamma - nårtid er det middag? Jeg er så sulten!"
"Ganske straks - Far skal bare skyte potetene først..."

Johan-Kr
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.805
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fenalaar skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Kverkar du noko, bør du ete det etterpå.
1. Med dette som grunnregel, hadde en fort fått slutt på krig ;D

For å ta en annen vri:
2. Ihuga jeger: "Jeg spiser ikke annet enn det jeg skyter selv"
"Mamma - nårtid er det middag? Jeg er så sulten!"
"Ganske straks - Far skal bare skyte potetene først..."

Johan-Kr
1. Iallfall heilag krig....det hadde vel gått over til noko meir matnyttig.
2. Mitt poeng var det motsette. Poteter kan med fordel langpinast over open flamme, eller i kokande vatn.
2.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.805
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tubesnake skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Korleis driv ein eigentleg fotosyntese, sånn på eiga hand?
Oppklarande. Det hadde vore litt av eit tilvære...berre trekkje vatn og sporstoff opp gjennom rota. Ut over det berre stå i ro, og erkjenne.... noko anna å bruke tida til ville vel vere vanskeleg? Kommunikasjon ville vere heilt unødvendig. Intelligens vil eigentleg vere eit problem - vil ein ikkje verte veldig frustrert av eit slikt tilvære, som endåtil kanskje kunne komme til å vare like lenge som levetida til eit furutre? Og kva skulle drive oss til action om vi ikkje hadde kjøtsvolt?
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
C. Alshus skrev:
Hva inneholder smoothien?

Oppskrift?
Jeg juicer to epler, en selleristang eller to, og en skrellet lime.

Blender sammen med en liten eller halv stor banan, en halv avacado, 1ss gresskarkjerner, 1ss sesamfrø, et par ferske dadler, en håndfull frosne jordbær og to håndfuller frosne blåbær. Hender også jeg har en ss Udos Choice oppi: http://www.power-nutrition.no/Fettsyrer/udos_choice.html - fåes på sunkost etc.

Høres ut som mye styr og en vill sammensetning av kræsjende smaker. Tar meg ca 10min å lage den, inkludert vask av juicer og blender. Smaker hovedsaklig blåbær, med friskt innspill av lime. Et par av tinga kan sløyfes, selvfølgelig.

Sitter å drikker'n nå, faktisk;)

Edit: Man burde ha en sterk blender, slik at man får knust kjernene og frø skikkelig.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Vakre kvinner vakrere med pels

Andy skrev:
Kjenner jeg blir kvalm hver gang jeg leser om denne næringen. Legg den ned! Sponheim er tøff, han er en politiker jeg har fått sans for når det gjelder en del ting.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=570875
En vakker kvinne i en pen pels er en pryd å se. Skal vi slutte å spise pølser fordi noen bønder vanrøkter dyrene sine? Nei, naturligvis ikke. Skinn, lær og pels er bærekraftig og riktig påkledning.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.805
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vakre kvinner vakrere med pels

BBking skrev:
Andy skrev:
Kjenner jeg blir kvalm hver gang jeg leser om denne næringen. Legg den ned! Sponheim er tøff, han er en politiker jeg har fått sans for når det gjelder en del ting.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=570875
En vakker kvinne i en pen pels er en pryd å se. Skal vi slutte å spise pølser fordi noen bønder vanrøkter dyrene sine? Nei, naturligvis ikke. Skinn, lær og pels er bærekraftig og riktig påkledning.
Du gløymde å kommentere Sponheim...
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Vakre kvinner vakrere med pels

Audiophile-Arve skrev:
Du gløymde å kommentere Sponheim...
Ja, Sponheim kan være underholdende i små doser. Bruker han saueskinnspels?
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.782
Antall liker
5.194
Sted
Nøtterøy
Vakre kvinner vakrere med pels

BBking skrev:
Andy skrev:
Kjenner jeg blir kvalm hver gang jeg leser om denne næringen. Legg den ned! Sponheim er tøff, han er en politiker jeg har fått sans for når det gjelder en del ting.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=570875
En vakker kvinne i en pen pels er en pryd å se. Skal vi slutte å spise pølser fordi noen bønder vanrøkter dyrene sine? Nei, naturligvis ikke. Skinn, lær og pels er bærekraftig og riktig påkledning.

Forstår hensikten din, men tror ikke du greier å provosere noen med dette røret her. :-*
 
U

utgatt60135

Gjest
Vakre kvinner vakrere med pels

BBking skrev:
Andy skrev:
Kjenner jeg blir kvalm hver gang jeg leser om denne næringen. Legg den ned! Sponheim er tøff, han er en politiker jeg har fått sans for når det gjelder en del ting.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=570875
En vakker kvinne i en pen pels er en pryd å se. Skal vi slutte å spise pølser fordi noen bønder vanrøkter dyrene sine? Nei, naturligvis ikke. Skinn, lær og pels er bærekraftig og riktig påkledning.
Folk som behandler dyr dårlig burde bli behandlet like dårlig til de ber på sine knær om å ikke gjøre det igjen.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Vakre kvinner vakrere med pels

Lyngen skrev:
Folk som behandler dyr dårlig burde bli behandlet like dårlig til de ber på sine knær om å ikke gjøre det igjen.
Ja, strenge straffer må til. Ingen snillisme her. Hvorfor ikke la svinebønder og muslimer sone sammen!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.894
Antall liker
29.318
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Så når eg har katten ut om kvelden......?
Lurte bare litt.
Betyr det at du selv ønsker å bli sluppet ut om kvelden, eller ville det ansees som A-Arve- plageri?

mvh
 
U

utgatt60135

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Så når eg har katten ut om kvelden......?
Hvis den dreper en mus, så gjør du det samme med den. Og da kommer en bjørn og tar deg like før en jeger får kula i den like før jeg "uheldigvis" dytta han over broen. Jeg tar selvmord i fengslet. Livet er herlig dere.
 
U

utgatt60135

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Eigentleg ein ganske søkt streng, denne her....
Jeg kan i et svakt øyeblikk innrømme at den kanskje var littegrann streng ja.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.805
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er usikker. Med tanke på biodiversiteten bør vi eigentleg ta vare på desse dyra. Men dei er sannsynlegvis ikkje i stand til å klare seg i naturen. Vi står altså med eit vanskeleg val; å utrydde dyra, eller å halde dei i fangenskap.
Nokre dyr skapar ekstra problem, som mink som har stukke av. Dei høyrer ikkje heime i norsk fauna, og bør eigentleg fjernast.
Det kan kanskje vere best å halde på pelsdyroppdretta, men det må vere ein føresetnad at slike skandaleaktige tilstandar som no var i media vert stengde med ein gong.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.687
Antall liker
1.449
Dersom mangfold er et ønske er det vel bedre å ha de i dyrehager med store arealer de kan bevege seg på og ha sosial omgang med andre av samme art i stedet for å ha de i bur hvor de venter på å bli slaktet og sydd om til en jakke eller kåpe ?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.894
Antall liker
29.318
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
Dersom mangfold er et ønske er det vel bedre å ha de i dyrehager med store arealer de kan bevege seg på og ha sosial omgang med andre av samme art i stedet for å ha de i bur hvor de venter på å bli slaktet og sydd om til en jakke eller kåpe ?
Meg bekjent er rev ikke et flokkdyr. Sosial omgang som voksen begrenser seg stort sett til paringsadferd.

mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.805
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Roberten skrev:
Dersom mangfold er et ønske er det vel bedre å ha de i dyrehager med store arealer de kan bevege seg på og ha sosial omgang med andre av samme art i stedet for å ha de i bur hvor de venter på å bli slaktet og sydd om til en jakke eller kåpe ?
Kanskje, Men det er ikkje sikkert at det er noko alternativ.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.687
Antall liker
1.449
Audiophile-Arve skrev:
Kanskje, Men det er ikkje sikkert at det er noko alternativ.
Det kan godt hende du har rett i det, jeg synes bare at det burde være bedre måter å bevare en rase på enn å bure den inne og lage klær av pelsen dens. Men som du sier, det er ikke sikkert det er det. Jeg er hverken biolog eller veterinær.
 
U

utgatt60135

Gjest
Har dere selv sett disse dyrene i burene sine? Hvis det kommer frem at noen holder en katt eller en hund i et bur i hele sitt liv blir det vel ramaskrik. Kjæledyr reddes med brannmenn og skaper masse følelser for oss tobeinte. Andre fireføttere bryr vi ikke oss om og avler de frem som det måtte passe oss for derretter å spise de fordi de smaker godt. Folk er rare for å si det mildt.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Det kalles artssjåvinisme.

Det er så patetisk å forfekte biodiversitet og manfold når oppavlede raser lider under tortur og terror.

Synes dere virkelig det er viktigere at en rase av mink eller rev finnes på denne jorda, når alt den gjør er å lide? Jeg ser heller rasen utdødd en at den skal fortsette sin skjebne i fangenskap av denne sort.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.805
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
emokid skrev:
Det kalles artssjåvinisme.

Det er så patetisk å forfekte biodiversitet og manfold når oppavlede raser lider under tortur og terror.

Synes dere virkelig det er viktigere at en rase av mink eller rev finnes på denne jorda, når alt den gjør er å lide? Jeg ser heller rasen utdødd en at den skal fortsette sin skjebne i fangenskap av denne sort.
Eg er nok ueinig med deg. Tenk kor mange skapningar som burde vore kverka dersom dei ikkje fekk ha eit tilvære som var utan menneskleg påverknad.

Skulle eg vere litt stygg, hadde eg sagt: Nei, det er ikkje enkelt å velje mellom biodiversitet og bambisyndrom....
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Audiophile-Arve skrev:
Eg er nok ueinig med deg. Tenk kor mange skapningar som burde vore kverka dersom dei ikkje fekk ha eit tilvære som var utan menneskleg påverknad.

Skulle eg vere litt stygg, hadde eg sagt: Nei, det er ikkje enkelt å velje mellom biodiversitet og bambisyndrom....
Det handler ikke om tilværelse uten menneskelig påvirkning, det handler om bestialitet og terror. Dette er så langt fra bambisyndrom det kan bli, og det krever sykelig apati å ikke kunne se det. Beklager, men det gjør deg faktisk litt stygg;)
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
360
Antall liker
86
In vitero menneskekjøtt.

Det kan du banne på at japanerene vil tilby. hehe

"Eat your girlfriend" vil få en ny betydning.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.805
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
emokid skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eg er nok ueinig med deg. Tenk kor mange skapningar som burde vore kverka dersom dei ikkje fekk ha eit tilvære som var utan menneskleg påverknad.

Skulle eg vere litt stygg, hadde eg sagt: Nei, det er ikkje enkelt å velje mellom biodiversitet og bambisyndrom....
Det handler ikke om tilværelse uten menneskelig påvirkning, det handler om bestialitet og terror. Dette er så langt fra bambisyndrom det kan bli, og det krever sykelig apati å ikke kunne se det. Beklager, men det gjør deg faktisk litt stygg;)
Du har nok eit poeng (ikkje når det gjeld apati, tykkjer eg)....men er bestialitet ein menneskeleg eigenskap, eller er det også bestialsk når ein ulv/bjørn/jerv fylgjer sitt instinkt når dei finn ein saueflokk? Berre sånn prinsippmessig, meiner eg....
Ein annan problemstilling er når dyr som ikkje høyrer heime i eit mijø stikk av, og påverkar dei lokale biotopar i ein grad som kan vere øydeleggjande...bør ein då få utrydda/avskote slike artar?
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
360
Antall liker
86
Bare at japanerene generelt har en svakhet for litt syke ting.
 
Topp Bunn