Brukte du den AE TD12M i lukket eller OB. Bruker selv AE TD15M opptil 500 hz og lurer på om det kanskje er lurere å dele litt lavere. Deler jo mot noe annet en horn, altså moreller. De har meget godt nivå ned til under 300 hz. Faktisk et par db mer følsomme der en ved 5-600 hz.ja er imponert over hvor bra DCM50 takler 400hz, og synes den låter bedre der nede enn AE TD12M - er selvfølgelig åpen for besøk om noen vil komme å høre på.
Å forandre delefrekvenser og steilhet på flanker uten å ha en ny måling funker jo ikke. Å måle synes jeg ikke er så raskt som du sier fordi jeg pakker alt som er innenfor en viss avstand til mic. med isolasjon så det ikke forekommer uheldige artefakter på målingene. Min greie er å måle så mye direktelyd som mulig, iberegnet baffeldiffraksjoner.lukket - med AL går det jo så kjapt å teste lavere deling, så du har ingen grunn til å la være
så lenge du har målt med god margin på flankene til de aktuelle driverene, så går det fint å bytte delefrekvens uten å måle på nytt.
du kan jo sjekke hvor dypt du har målt morellene, og om du har nok å gå på til å flytte XO med hundre hz eller mer.
vil det ikke bli ørite feil korreksjon om du pakker ting inn i isolasjon når du måler for deretter å fjerne det?
for den ultimate korrigeringen så vil du vel ha så likt rom som vanlig, inkludert skavanker som bord, stoler osv på sine vanlige plasser?
Audiolense måler en oktav over/under tenkt delefrekvens og bass og midbass er satt til å måle til 1k i default innstilling. Dette kan vel utvides mer manuelt?så lenge du har målt med god margin på flankene til de aktuelle driverene, så går det fint å bytte delefrekvens uten å måle på nytt.
du kan jo sjekke hvor dypt du har målt morellene, og om du har nok å gå på til å flytte XO med hundre hz eller mer.
vil det ikke bli ørite feil korreksjon om du pakker ting inn i isolasjon når du måler for deretter å fjerne det?
for den ultimate korrigeringen så vil du vel ha så likt rom som vanlig, inkludert skavanker som bord, stoler osv på sine vanlige plasser?
Interessant hva du er inne på her Oks , som du sikkert vet bruker jeg nå T110/T200/Jmlc 600/tweeter med deling 550/1300/9000 . Saken er jo at i i et oppsett med T200 og Jmlc 600 , burde 2490 passe veldig fint ( sikkert også alle alternativer B&C osv.) spesielt i mitt tilfelle som har vært et stort sett JBL system.Dette er interressant
Har lite erfaring og burde kanskje holdt kjeft...men noen må da skrive på dette forumet!
Den 2490 driveren ser ut som ha høy følsomhet, ut i fra spec og kurver gjerne en driver fra 400-2k rundtom.
Men...ut i fra egen studie og det lille har erfart med det jeg har balt med så ramler desverre 2490 litt gjennom som kompresjonsdriver til hifi.
Sammenheng mellom å få en kompresjonsdriver til å gå greit nedover i frekvens sammen med å låte bra har jeg funnet være lav membranvekt og høy fluxtetthet.
Det vises igjen på PWT impedansekurvene. Samtidig så må en glemme litt membranstørrelse og ikke se for mye på det.
Et eksempel er GPA 288, den har mindre membran enn JBL storformatene, dermed lavere membranvekt.
Mindre diameter på spolegapet (2,8" membran) tyder til å gi høyere fluxtetthet på 2,05T. JBL 2446 som eksempel har 1,9T.
288 har finere PWT impedans enn 2446 fra 1k og nedover.
Et annet eksempel er vel ALE, er det 7550 den heter som er sammenlignbar med generelle storformat?
Denne har membran på 3" eller rundtom der? Sluk må korrigere
Driveren har da membranstørrelse lignende 288 og vekta er dermed lav. Flux er skyhøy, man må vel dra til en annen planet om en skal finne materialer for å komme høyere. Driveren er slik jeg forstår benyttet under 300hz?
2490 blir da litt "bastard" imo.
Høy membranvekt pga stort titan membran og noe lav flux.
En ser også på PWT måling at impedansen øker allerede den passerer 1k på vei nedover.
Svartens ikke meningen å ødelegge lørdagen permorten!!!
Det er selvsagt diskutabelt det jeg skriver!! Bare litt egne tanker dette!
Motbevis meg gjerne!
Kan jeg få komme med et innspill til 6-veis med litt frie tanker?
Subber, det som måtte passe en opp til 80hz.
Kardiode eller midbasshorn 80-400hz.
JMLC 200 med kanskje GPA 288 400-1k. Er kanskje JBL CMCD et alternativ eller den B&C driveren som Hornlyd balte med?
JMLC 400 1k-3k med standard storformat JBL, enten 2" eller 1,5".
JMLC 1000 3k-9k med småformat 1" driver.
Supertweeter 9k ->
Oppi alt dette kommer vel egne preferanser og lyster, og ingenting er med fasit Bortsett fra gjerne laaang lytteavstand til noe slikt
Mvh
oks
For JBL tipper jeg kostnad også spiller rolle, 2169 koster vell ca 1/5 av hva 2490 gjordeJbl selv forkastet jo 2490 til fordel for 2169 ( 8" driver med tilhørende faseplugg) - med langt mer membran og kapasitet, spørsmålet for meg er om en 4" titan membran er mer definert .
Det blir jo for min del basert mye på teorier permorten
Har lyttet og målt JMLC 350 med 288, og sett en god del målinger av JMLC 400 med 288 da jeg har lekt god samaritan i et forsøk på å hjelpe haavard.
Med hvordan 2446 er oppbygd og hvordan jeg kjenner den har jeg tenkt at JBL sine 2"storformatdrivere burde passe JMLC 400 bra.
Nedre grense 800-1khz eller noe slikt. Så er det å finne fornuftig deling oppover en eller annen plass.
Å benytte 2451 i JMLC600 er sikkert ikke dårlig, gjerne en storformat passer bra siden du deler 1300.
Gjerne øke til 2k om du skal benytte småformat?
Tenekr du sette 2490 på Tractrix 200? Er det gjerne ikke toskete i det hele tatt med tanke på frekvensområdet.
Gøy å prøve noe nytt! Men vil du da kjøre adapter med innsnevring? Hvordan blir det?
Mvh
oks
Shy:
Dem AE15 som du har er nok temmelig gode drivere og burde dra 600hz uten problemer imo.
En ting er kanskje at C/C avstand blir litt stor mellom driverne ved 600hz uten at jeg veit helt...?
Kanskje Morellene vil levere litt bedre med tanke på det?
Burde gå fint å senke deling litt og lytte
Mvh
Enig i det med at høyere deling enn 1300 fører oss inn i 1" driver -land, men føler ikke det mangler noe med storformat og beryllium ! Tenker nok fortsatt samme type driver i Jmlc 400 , men der vil jo selvsagt hornet har større begrensinger oppover ift 600 horn
2490 sammen med 2482/85 er Jbl driverne som har mest å gjøre i nedre området, 3" exit gir jo et kortere horn og en opplagt hifi mod vil jo være større bakkammer !
En god 1" driver i jmlc 1000 burde fungere der , tad 2001 eller 2002 hvis jeg skulle bli spesifikk !Dette er veldig interessant, her leses hvert innlegg.
Jeg har nok desverre ikke så mye å bidra med, har altfor liten kompetanse og erfaring til det.
Men jeg har muligens noen av de samme utfordringene.
Har i dag "ventebass" til 90 Hz (dette blir et prosjekt for neste år...), så GPA 515 i FLH 90-350 Hz, Lowther PM 6 8" i JMLC 200 350-10 000 Hz og Fostex T90A 10KHz og opp.
Når Lowtherene beveger seg oppover i frekvens, så spiller de forsåvidt ok, men sweetsport er ikke akkurat stort.
Så jeg har fundert på hva som kunne gjøres i la oss si 2500-3000 og til 10 000.
Så her følger jeg med på hva som diskuteres.
Kommer til å prøve litt forskjellig. Senteravstand på de to ytterste morellene er helt lik senteravstand på de to ytterste AE TD15mShy:
Dem AE15 som du har er nok temmelig gode drivere og burde dra 600hz uten problemer imo.
En ting er kanskje at C/C avstand blir litt stor mellom driverne ved 600hz uten at jeg veit helt...?
Mvh
Ser jo at det ligger Radian 1" med be på brukten, burde være et bra alternativ.En god 1" driver i jmlc 1000 burde fungere der , tad 2001 eller 2002 hvis jeg skulle bli spesifikk !Dette er veldig interessant, her leses hvert innlegg.
Jeg har nok desverre ikke så mye å bidra med, har altfor liten kompetanse og erfaring til det.
Men jeg har muligens noen av de samme utfordringene.
Har i dag "ventebass" til 90 Hz (dette blir et prosjekt for neste år...), så GPA 515 i FLH 90-350 Hz, Lowther PM 6 8" i JMLC 200 350-10 000 Hz og Fostex T90A 10KHz og opp.
Når Lowtherene beveger seg oppover i frekvens, så spiller de forsåvidt ok, men sweetsport er ikke akkurat stort.
Så jeg har fundert på hva som kunne gjøres i la oss si 2500-3000 og til 10 000.
Så her følger jeg med på hva som diskuteres.
Ellers tror jeg dine Jmlc 200 er glimrende - way to go !
Virker på papiret som begge kan jobbe i nevnte område, Morel har kapasitet i massevis - holder en liten knapp på lavere deling, men følte ikke det ble feil da jeg var hos deg. Det var lavere deling mellom Morel og Amt jeg ville ha - men det maset begynner du vel å bli lei !Kommer til å prøve litt forskjellig. Senteravstand på de to ytterste morellene er helt lik senteravstand på de to ytterste AE TD15mShy:
Mvh
Du har lyst til å prøve 2490, du skal gjøre det du har lyst til!Som sagt tidligere, det er nok ikke BARE Altec eller B&C eller 2490, men innenfor mine rammer dvs. sammen med en annen jbl storformat oppover - ser jeg på JBL først, litt morsomt med et gjennomgående brand !
Dessuten morsomt med 2490, utskjelt og nedvurdert - skikkelig underdog ! - i utgangspunktet en forsterket titanmembran med lenger slaglengde.. , mistenker bakkammeret å være laget for lite av belastningshensyn, et opplagt objekt for forsiktige modifiseringer til hifi formål og uansett en spennende driver.
I de videre forsøkene ( jmlc 400/jmlc 1400/ tweeter) håper jeg å få til samme gjennomgående greie , da kun TAD !