Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    De har jo hatt butikk i Norge, bare ikke navnet Steinway har blitt brukt..

    Essex = Young Chang....
    Boston = Kawai...
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    De har jo hatt butikk i Norge, bare ikke navnet Steinway har blitt brukt..

    Essex = Young Chang....
    Boston = Kawai...
    Joda joda, men nå blir det en årntli Steinway-sjappe
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vi får håpe på litt snillere priser også...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Plutselig så ser det ut som Silent er blitt populært, den siste uken har det vært mange innom butikken for å teste Silent - veldig mange..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Plutselig så ser det ut som Silent er blitt populært, den siste uken har det vært mange innom butikken for å teste Silent - veldig mange..
    Tror kanskje jeg kjenner noen av de som har spurt....Det tar vel litt tid før det går opp for folk hva det egentlig er, og at det er pålitelige greier.
    Kan man forresten montere Silent-system i flygel?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja det kan man, men det er ikke å anbefale ( å gjøre det selv ) Det eneste systemet på flygel som fungerer er Yamaha sitt ( ferdig fra fabrikk ) Grunnen til dette er regulering av ettertrykk og avnikk på klaviaturet.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Stusser litt på dette her, "pledd" for strenger og tangenter, hva er vitsen? Hindre støv? Da er det vel lettere å lukke panseret? Kan man spille med teppe på strengene? Utrykket ullen lyd får ny betydning. Det er forresten 100% ull. Nydelig flygel er det og, sukk.

    Dagens eksistensielle spørsmål.
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Et perfekt eksempel på noen som har misforstått det, både "teppe" på klaviaturert samt over strengene burde vært strengt forbudt.. La oss si det havner støv på teppet, hva skjer når en tar teppet av?

    Jeg har ikke sett det over strengene før, men over tangentene ser jeg mange bruker det, og vi forteller at det beste er å ikke har noe der, en kan lokke igjen lokket hvis en er redd for støv.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Kanskje et rart spørsmål å stille, men er det noen spessielle tresorter som ofte er brukt i pianoer?

    (lyst treverk under lokket)

    Mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Question:
    What types of wood are used in the piano?
    Answer:
    There are several different types of wood used in the piano. Each one is chosen for its particular suitability for the application in question. The list below illustrates some of the different woods used and their purpose.Maple and Hornbeam
    Action parts - Very strong and can be moulded to form the intricate action parts
    Beech
    Wrest Plank or Pin Block - Normally laminated into 17 layers with the grain at 90 degrees to the previous layer so there is alternate end grain against the tuning pin to form a very tight fit.
    Also used to form the soundboard bridges.
    Bass Wood
    Keys - Light and strong and can be easily cut to form the keyboard.
    Spruce
    Soundboard - Strong and flexible
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser ikke noe om gran der. Har hørt at det er mye av det i fine flygler. Eller jeg har hørt feil, som så ofte før.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gran er jo det mest vanlige i resonansbunnen, det er som regel gran eller kryssfinèr.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Trist. Har vært en del i Salle Pleyel og lyttet til konserter, den vil bestå. Var en reportasje i radioen der en jazz pianist sa at Pleyels pianoer ikke hang med i forhold til den lyden musikere ønsket.
    Ja, hørte den reportasjen, men nå har jeg vel aldri sett på Pleyel som et typisk jazzflygel.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er trist når symboler som Pleyel forsvinner, det bekrefter tendensen vi har kjent til lenge.
    Noen beskriver begivenheten som et resultat av konkurranse fra Asia, først og fremst Kina, men Pleyel har vel aldri produsert piano i det lavere prissegmentet. Konkurrentene har vært navn som Steinway, Bösendorfer, Schimmel, Bechstein, og der har Pleyel ikke klart å henge med. Når total-salget av dyre piano krymper må noen gi tapt.
    Men trist er det, spesielt syns jeg når dette var verdens eldste pianoprodusent, og det framstår som Pleyel har vært blant de mest konservative og holdt på stilen og klangen de har vært kjent for.
     
    Sist redigert:

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    De jeg har pratet med i bransjen sier at markedet for kostbare flygler og pianoer over 50k holder seg brukbart. Billige pianoer og flygler har konkurranse fra de digitale, og stuper.
    Løsningen blir kanskje en app så man kan spille fra mobilen......:(
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden jeg har vært innom denne tråden. Må bare uttrykke min begeistring over Fazioli. Disse flyglene låter så klart meget bra, og har i motsetning til de andre flyglene jeg har vært borti evnen til å beholde sin karakter så og si samme hvor kraftig en spiller på dem. Helt utrolige flygler som alt for mange glemmer i konkurranse med andre dyre merker ved kjøp av flygler.

    fazioli.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Må bare fortelle at fra nå av jobber jeg ikke lenger hos Piano Service. Jeg starter for meg selv 01.09.15
    Johansen Pianoteknikk heter foretaket.
    LogoColorTextBelow.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Må bare fortelle at fra nå av jobber jeg ikke lenger hos Piano Service. Jeg starter for meg selv 01.09.15
    Johansen Pianoteknikk heter foretaket.
    Vis vedlegget 335363
    Lykke til, Johansen!
    Håper å bli kunde igjen en dag. Blir du forhandler også, eller agent for noen merker?

    /Jørgen
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet om pianostemmer som tar oppdrag på Averøya på Nordmøre?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet om pianostemmer som tar oppdrag på Averøya på Nordmøre?
    Hvis du klarer å samle opp en del stemminger så burde det ikke være noen problem med å få tak i stemmere.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har kontaktet en lokal som skal komme tilbake når han er i området. Jeg regner med at det løser seg.
     

    Galakse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2004
    Innlegg
    120
    Antall liker
    0
    Sted
    Lier
    Det er godt å se at det finnes lidenskap for musikkinstrumenter her!

    Jeg lever for tiden greit med et Yamaha-elpiano i stua, og 80-talls Petrof i kjellerstua. Spiller en hel del nå i pappaperm, og dattera på 8 mnd koser seg med begge pianoene (dog litt for spennende med alle knappene på elpianoet). Sønnen på 3 har ikke den store interessen for piano, han liker bedre at jeg tar en trall med gitar. Helst noe Sabeltann... Håpet er at et av barna gjerne vil lære å spille, slik at far kan investere i noe til både min og podens glede.

    Er det lov å drømme om flygel hjemme selv om en ikke akkurat er noen konsertpianist? Et piano passer liksom ikke inn i stua pga. vinduer og form. Et flygel hadde lettere funnet sin plass. Hva er passe størrelse for hjemmebruk, sånn tatt i betraktning lydvolum og unngå overdimensjonering?

    Pianoet i kjellerstua ble stemt for en stund siden, men jeg er ikke helt fornøyd med resultatet. Var mange år siden sist, så tonen lå litt lavt over hele linja. Etter hevingen synes jeg det er noe som ikke stemmer, særlig i G-dur. Litt kjedelig...må vel ha en ny stemming seinest til høsten.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ......
    Er det lov å drømme om flygel hjemme selv om en ikke akkurat er noen konsertpianist? Et piano passer liksom ikke inn i stua pga. vinduer og form. Et flygel hadde lettere funnet sin plass. Hva er passe størrelse for hjemmebruk, sånn tatt i betraktning lydvolum og unngå overdimensjonering?
    .......
    Ja det syns jeg må være lov både å drømme om og å realisere.
    For jeg drømmer om det samme.
    Slå ut en vegg i stuen, fjerne et soverom, og et lite flygel vil passe fint inn.
    Tror de minste flyglene passer til hjemmebruk, men kanskje HoJ har tips?
    Et lite Kawai flygel f.eks. koster vel det samme som et stort stående Schimmel.

    Foreløpig klimprer jeg på et Yamaha Clavinova (med Beyer 770 på hodet) gjemt vekk på et gjesterom.
     

    Galakse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2004
    Innlegg
    120
    Antall liker
    0
    Sted
    Lier
    Takk for svar, ottone.

    Blir godt å komme ut av gjesterommet da, ikke det artigste stedet i huset. Har du noen planer selv for hvilken retning du går ved neste piano?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar, ottone.

    Blir godt å komme ut av gjesterommet da, ikke det artigste stedet i huset. Har du noen planer selv for hvilken retning du går ved neste piano?
    Ikke noe konkret enda, og det er nok minst et par år fram i tid.
    Hadde det vært idag ville jeg vurdert et nytt Kawai av de minste, eller kanskje et pent restaurert tysk.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    På generelt grunnlag så anbefaler jeg flygler på 180cm eller lengre hvis en er ute etter go'klang på flygler. Det vil si at jeg ofte forteller de jeg møter på som har disse spørsmålene det på denne måten. Jeg ville heller kjøpt et nytt piano til 100.000 en et flygel til samme pris. Det er når det snakkes om klangen, når det gjelder spilleart reaksjon i mekanikken så er det en annen sak.

    Så klart finnes det flygler som er mindre enn 185cm, men de koster...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Av ren nysjerrighet, hva ligger det på sånn veldig ca å få stemt et piano i Oslo om dagen? Instrumentet det er snakke om har nok betydelig høyere affeksjonsverdi enn musikalsk verdi, men det hadde vært fint å få det sånn noenlunde i vater i det minste...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hang ikke helt med på spørsmålet, men hvis det var hvor mye du må regne med å betale for en stemming så er fasitsvaret ca. 1700,- inkl. mva. Dette er prisen for en vanlig stemming.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.856
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her driver jeg med triste sysler; demontering og kasting av et Förster Leipzig pianola. Pianoladelen er fullstendig herpet, den har vært "reparert" et utall ganger, og kostnaden både i tid og penger ville være urealistisk. Pianodelen kunne kanskje vært berget, men jeg måtte i såfall ha skiftet filt på alle hammerne, og byttet de fleste stemmenaglene til overdim. I tillegg er pianoet DIGERT, og bærer preg av mange års vanskjøtsel, med oppsprukket lakk/ Bengalac. Ringve Museum ville ikke ha det for reservedelene, og jeg ser ingen annen råd enn å demolere det. Jeg gruer for harpa, den kan være tung som fy.
    piano1.jpg piano2.jpg piano3.jpg piano4.jpg

    Litt trist, da det ble kjøpt til meg som 5-åring. (Nei, jeg er ikke så gammel at det var nytt da...)


    Å fy fankern så mange skruer det er i tingesten. Smale rettspor gjør det omtrent umulig å bruke skrumaskin.

    B
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn