Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Snadderbilder det der.. Hvis det er elfenbentangenter på den (som ser pen ut) så bør du ta vare på de...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sprettet av det meste av elfenbenet og ibenholten. Jeg regner med det er elfenben, ettersom det var i to deler pr. tangent. Hva angår harpa, hadde jeg et håp om at profilene var hule, men nei; det medførte at jeg måtte til med vinkelsliperen på stua. Ghu veit når jeg blir kvitt alt støvet. Vett nok til å bruke støvmaske hadde jeg i hvertfall. Med rett kopp på drillen gikk stemmenaglene kvikt. Jeg tror jeg tok ut 8 kg skruer ;) .

    B
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om jeg skal bygge meg nytt verktøyskap...
    core77._com__blog__sustainable_design__secret_spaces_repurposing_a_piano_into_a_hidden_workbench.jpg
    Så må jeg bygge på stuen for å få plass til denne...
    ffab78bef51c68fa32c122badc04dab1.jpg
    Lurer på hvor lang denne er?? :confused:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker alle piano/flygel elskere en riktig god jul og et godt nytt år!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kloke ord fra Joakim som alltid... I Norge var toppåret for salg av piano i 1976, etter det så har salget sunket sakte men sikkert. Men det er ingen tvil angående kvaliteten på mange av de som spiller nå for tiden, den er høy.

    Et norskprodusert piano som har eller hadde god kvalitet er fra Moss, usikker på om det merket eksisterer den dag i dag.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.622
    Antall liker
    931
    Kloke ord fra Joakim som alltid... I Norge var toppåret for salg av piano i 1976, etter det så har salget sunket sakte men sikkert. Men det er ingen tvil angående kvaliteten på mange av de som spiller nå for tiden, den er høy.

    Et norskprodusert piano som har eller hadde god kvalitet er fra Moss, usikker på om det merket eksisterer den dag i dag.
    Var det Brødrene Hals??
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kloke ord fra Joakim som alltid... I Norge var toppåret for salg av piano i 1976, etter det så har salget sunket sakte men sikkert. Men det er ingen tvil angående kvaliteten på mange av de som spiller nå for tiden, den er høy.

    Et norskprodusert piano som har eller hadde god kvalitet er fra Moss, usikker på om det merket eksisterer den dag i dag.
    Var det Brødrene Hals??
    Absolutt ikke... Jeg snakker om Welmar-piano.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Intonering og service på et eldre Schimmelpiano. Rennermekanikk er kjekt å jobbe med.
    IMG_20170927_162927_609.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Artig, så ikke denne saken før nå. Veldig fan av Kawai, digitalpianoene deres er IMO de beste på markedet. (med unntak av avantgrand N2 fra yamaha, som fortsatt er det beste som er å få). Når de teamer opp med ekstra lydgjengivelses-kompetanse fra Onkyo kan det jo ikke bli annet enn bra. Veldig spent på denne modellen!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig Olav2, Kawai sine digitalpianoer er utrolig gode, og har noe Yamaha ikke kan skryte av (på sine digitalpianoer) flott vekt på tangentene. Og når lyden også er bra, så må det jo bli bra.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette pianoet som er over hundre år gammelt var for litt siden så og si ubrukelig. Nå (med hjelp av isboks med vann i, service på mekanikk og stemming) har det blitt et kjekt instrument stemt i 440hz.

    Alt for mange "perler" blir bare kastet for tiden.
    20171108_122901-01.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint å se liv i denne tråden igjen.
    Godt at HoJ tar vare på kulturarven.
    Det siste der minner meg om mitt kjære Bogs&Voigt som fulgte gamlehuset da vi solgte.
    Heldigvis var det siviliserte mennesker som overtok.

    Jeg koser meg inntil videre med vårt lille Yamaha Clavinova på gjesterommet. Har begynt på Haydn-sonatene, noter kjøpt hos Liv.
    Men langtidsplanen om flygel ligger fast :cool:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Fint å se liv i denne tråden igjen.
    Godt at HoJ tar vare på kulturarven.
    Det siste der minner meg om mitt kjære Bogs&Voigt som fulgte gamlehuset da vi solgte.
    Heldigvis var det siviliserte mennesker som overtok.
    Gamlepianoet ditt lever greit det👍
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Litt trist å måtte gi slipp på et piano som har vært i familiens eie i over hundre år og jeg selv lærte å spille på, men har man ikke plass så har man ikke plass.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Javisst, og det på flere måter, og det er nok noe av begrunnnelsen for valget. Det var nok heller ingen av de andre instrumentene som ble vurdert som bedre av dem som vurderte alle kandidatene. Flygelet er forresten det eksemplaret Chick Corea valgte ut for konserten i Operaen for et par år siden.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Her ute i provinsen er det ikke flust med pianostemmere så man tager hva som reiser rundt. "Min" stemmer gjennom mange år har begynt å trappe ned, men heldigvis har en pianostemmer etablert seg ikke langt herfra. Det skulle vise seg å være et godt bytte.
    "Gammelstemmern" likte å intonere, derimot holdt han seg unna mekanikken. Hentydninger om "slappe" tangenter gjorde ikke særlig inntrykk, og man venner seg jo til det meste.
    Den nye (damen) derimot erklærte etter en kort prøvespilling at her trengtes forbedringer.
    Tangentene holdes på plass av stifter på undersiden. Disse stiftene går opp i filtkledde hull på tangentene og skal være glatte.....disse var ikke glatte. Tvert imot var de ganske så klebrige. Alle tangentene måtte ut og stiftene rengjort og innsatt med "glatt guffe". En støvsuging var heller ikke avveien. Etter 25 år hadde rommet under tangentene mest konsistens av ullteppe.
    I tillegg var noen hammere slarkete, og fikk byttet stiften de svinger rundt.
    Hun brukte lang tid på selve stemmingen, men resultatet var bra. Spesielt "oppe" og "nede". Diskanten er nå virkelig klokkeklar helt opp til siste tone, og bassen har fått en ordentlig "punsch".
    Det ble nesten et nytt piano, og vi er ikke ferdige. Pianoet er blitt spilt mye på, og hammerne har dype spor etter strengene. Når det passer slik, skal hun ta med hele mekanikken hjem til seg. Det blir bytte slarkete hammerstifter, sliping av filten og tilslutt montering på piano med retting av hammere.

    Jeg skrev denne epistelen mest som en påminning om at det er forskjell på stemmere også. Har du mulighet så varier hvem du bestiller, du kan bli positivt overrasket.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, service på piano er ikke til å forakte, jeg har ukentlig minst en mekanikk stående i verkstedet. Jeg kjenner bare tre kvinnelige pianostemmere i Norge, det vil si ho ene har flyttet til Østerrike, bor du på Sørlandet eller i Rogaland? Litt rart å intonere ett piano med dype spor på hammerne (slik den gamle stemmeren gjorde)

    DSC_0571.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Etter å ha fundert i det digitale kjøpte vi for en stund siden et (etter vår standard) flott Piano fra Yamaha. Meget godt fornøyd! (Det ble akustisk.)

    Ble nylig stemt og fagmannen mente vi hadde fått et av de bedre han hadde vært borti av typen.

    Et annet godt valg var "silent system" slik at arvingen kan øve i stillhet også noen ganger.

    piano2.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Den amerikanske sterkt undervurderte pianisten Herman Chittison insisterte på å ha med seg sitt eget piano, et Mason & Hamlin fra tidlig 20-tallet visstnok. Mason & Hamlin var et ærverdig gammelt merke, startet i 1854 opprinnelig med orgel (levert bl.a. til Franz Liszt...) og utvidet etterhvert med piano.

    Herman Chittison, i godt driv...

    herman.png





    ScrewStringer2.jpg

    "By the turn of the 20th century, the Golden Age of the Piano was in full force and the most illustrious concert artists of the day aligned themselves with piano manufacturers including Sergei Rachmaninoff[7] whose 1924 recording of his Second Piano Concerto was made using a Mason & Hamlin. Composer Maurice Ravel said of Mason & Hamlin pianos, "While preserving all the qualities of the percussion instrument, the Mason & Hamlin pianoforte also serves magnificently the composer's concept by its extensive range in dynamics, as well as quality of tone. It is not short of being a small orchestra. In my opinion, the Mason & Hamlin is a real work of art. "
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn