Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    F.o.m i morgen er jeg fast ansatt hos Pianoservice AS, har vært lærling der i tre år - Fy som tiden har gått fort synes jeg!

    Så fra i morgen kan jeg med rette kalle meg for pianostemmer/teknikker!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.547
    Antall liker
    7.871
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med fast jobb og overstått læretid. ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    HoJ skrev:
    Skjønner deg godt. Men trodde først du hadde fått nytt piano.
    Gratulerer !
    Nei, det har jeg ikke. Men det kan nok hende det "detter" inn et flygel her om noen år. Må bare vente til ungene vokser litt opp først.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her fanget jeg opp en teknikker fra Kawai fabrikken, som jobbet med en SK-7. Intonering stod på dagsplan

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.547
    Antall liker
    7.871
    Torget vurderinger
    0
    Nå som du har papirer på at du er fagmann HoJ har jeg et liet spørsmål.

    Jeg er belemret med en datter som har overskudd av kunstnerisk talent. Utrolig dyktig som bildende "kunstner" og innenfor "skulptur" - alder og opplæring tatt i betraktning. Nå har det også kommet fram at hun også har talent for piano. Hun har sett på en venninde som spiller og ga sin gamle far sjokk da jeg hørte hva hun kunne uten noen form for trening. Jenta fikk derfor et CASIO CTK3200 av storebror i julegave. Egentrening på dette instrumentet i jula har avslørt at hun har et stort talent. Framgangen er enorm bare ved at hun fikk tilgang til et instrument. Nå blir det selvsagt innmelding på Kulturskolen slik at hun kan få profesjonell opplæring. Men det som er helt innlysende er at om hun ikke mister interessen må hun få et "ordentlig" instrument å spille på, og da er spørsmålet, hva skal man kjøpe?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Oi, brukt eller nytt ?
    Makspris / minimumpris ?
    Jeg kan ikke fortelle hva du skal kjøpe, men muligens fortelle hva du bør holde deg unna..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.547
    Antall liker
    7.871
    Torget vurderinger
    0
    For å være helt ærlig har jeg ingen anelse om hva man bør evt MÅ legge ut på noe slikt. Ei heller om det er fordeler med nytt i forhold til brukt. Det jeg mener å ha fått med meg er at man vel bør styre unna alt for gammelt.

    Det eneste jeg har litt peiling på er priser på flygel, men da ut fra en "møbel betraktning" og ikke ut fra musikalske kvaliteter. Har alltid hatt lyst på et flygel, men dog kun ut fra at det er et stilig møbel å sette familifotografier på. :-[ Har aldri selv hatt anlegg for slikt, men slike talenter hopper jo gjerne over en generasjon. Min far var en meget talentfull maler og mor var habil på piano slik døttre av "bedrestillte hjem" var på den tiden hun vokste opp. Vi hadde også en meget dyktig konsertpianistinne i familien, - men selvsagt karrieren ble avbrutt av et giftemål,- slik var vanlig på den tiden. Ser ut til at "liten frøken" har arvet talent fra flere i forgangne generasjoner. ;)

    Okke som er jeg av den oppfatning at når talentet er tilstede bør det pleies og da må nok pappa gripe dypt i ( bankens ) pengebinge. ;D Planen så langt er at hun får ta timer i pianospill et års tid før jeg legger mye penger på bordet. Hun må vise at dette er litt mer enn en forbigående dille. Men er dette noe det ser ut til at hun vil fortsette med følger jeg opp på utstyrssiden.

    Men som sagt er jeg helt blank på dette området, så vi kan gjerne begynne med hva jeg bør styre unna.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    hmm.. tror jeg skal svare i kveld engang, så jeg slipper å bruke mobilen.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har et antikk Pleyel Piano som står i Leiligheten til min mor. Vi må prøve og bli kvitt det snarest. Hvem kan ha interesse for noe slikt. Mangler desverre lysstakene. De har blitt kaste/mistet den tiden det ble flyttet på. mvh Guit
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.001
    Antall liker
    726
    Guit skrev:
    Har et antikk Pleyel Piano som står i Leiligheten til min mor. Vi må prøve og bli kvitt det snarest. Hvem kan ha interesse for noe slikt. Mangler desverre lysstakene. De har blitt kaste/mistet den tiden det ble flyttet på. mvh Guit
    Pleyel var Chopin's førstevalg Spiralis.........
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Guit skrev:
    Har et antikk Pleyel Piano som står i Leiligheten til min mor. Vi må prøve og bli kvitt det snarest. Hvem kan ha interesse for noe slikt. Mangler desverre lysstakene. De har blitt kaste/mistet den tiden det ble flyttet på. mvh Guit
    Pleyel var Chopin's førstevalg Spiralis.........
    Han valgte ofte det merket p.g.a lyden på det flygelet.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    HoJ skrev:
    Gubra skrev:
    Guit skrev:
    Har et antikk Pleyel Piano som står i Leiligheten til min mor. Vi må prøve og bli kvitt det snarest. Hvem kan ha interesse for noe slikt. Mangler desverre lysstakene. De har blitt kaste/mistet den tiden det ble flyttet på. mvh Guit
    Pleyel var Chopin's førstevalg Spiralis.........
    Han valgte ofte det merket p.g.a lyden på det flygelet.
    Det er god klang i pianoet også. Det har treramme, så det må stemmes oftere. mvh Guit
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Guit skrev:
    HoJ skrev:
    Gubra skrev:
    Guit skrev:
    Har et antikk Pleyel Piano som står i Leiligheten til min mor. Vi må prøve og bli kvitt det snarest. Hvem kan ha interesse for noe slikt. Mangler desverre lysstakene. De har blitt kaste/mistet den tiden det ble flyttet på. mvh Guit
    Pleyel var Chopin's førstevalg Spiralis.........
    Han valgte ofte det merket p.g.a lyden på det flygelet.
    Det er god klang i pianoet også. Det har treramme, så det må stemmes oftere. mvh Guit
    Bare ikke selg det til noen med villavent...
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    HoJ skrev:
    Guit skrev:
    HoJ skrev:
    Gubra skrev:
    Guit skrev:
    Har et antikk Pleyel Piano som står i Leiligheten til min mor. Vi må prøve og bli kvitt det snarest. Hvem kan ha interesse for noe slikt. Mangler desverre lysstakene. De har blitt kaste/mistet den tiden det ble flyttet på. mvh Guit
    Pleyel var Chopin's førstevalg Spiralis.........
    Han valgte ofte det merket p.g.a lyden på det flygelet.
    Det er god klang i pianoet også. Det har treramme, så det må stemmes oftere. mvh Guit
    Bare ikke selg det til noen med villavent...
    Det er i et rom på luftfuktighet på mellom 40 og 50 % og ingen vifteavsug ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.547
    Antall liker
    7.871
    Torget vurderinger
    0
    Da passer det ikke hos meg. Lufta i Finnmark er i utgangspunktet meget tørr og jeg har i tillegg en DC10 motor på taket som suger lufta ut av huset. Om det heter Villavent eller ei husker jeg ikke, det er en Elektroluxgreie. Vi har elektrisk oppvarming, støvfri luft og slik sett et greit inneklima hvis man er alergiker, ulempen er høy strørmegning og meget tørr luft.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Da passer det ikke hos meg. Lufta i Finnmark er i utgangspunktet meget tørr og jeg har i tillegg en DC10 motor på taket som suger lufta ut av huset. Om det heter Villavent eller ei husker jeg ikke, det er en Elektroluxgreie. Vi har elektrisk oppvarming, støvfri luft og slik sett et greit inneklima hvis man er alergiker, ulempen er høy strørmegning og meget tørr luft.
    Da ville jeg ikke kjøpt et brukt piano. De har stabilisert seg til en type luftfuktighet og i bestefall har du kjøpt grei ved..
    Av nye pianoer er de fleste greie. Men jeg ville holdt meg borte fra de fleste fra Kina, og alle fra Indonesia slik som f.eks Yamaha B-serie. og Kawai k1 (og enkelte k2 )
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Grusomt piano - rett og slett.

     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Tenkte jeg kunne vise noen bilder av det gamle Pleyel pianoet. Så kan dere intersserte finne ut av det ;) Det er vel ikke av det mest ettertraktet typen, men det er et klenodium. Vil bli lagt ut på Finn.no. Mvh Guit
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.665
    Antall liker
    103.361
    Torget vurderinger
    23
    HoJ skrev:
    Grusomt piano - rett og slett.

    Jeg må si at denne var egentlig bæltøff, og vil utvilsomt være et smykke i det rette miljøet. Men det passer nok ikke inn i tante Bam's dagligstue i den av Riksantikvaren fredete Frogner-villa fra 1830....

    Hvordan dette spiller er dog en annen sak. Som designkonsept et godt utgangspunkt, så kan man ta det noe ned i utførelse, men bibeholde enkelte trekk og linjer.

    Edit; SlukBantad versjon vill ikke hatt alle de stag og wirer som sees, det bakre tårnet som holder plexiplata oppe ville vært kun akkurat høy nok og smalere, det som jeg antar er notebrettet ville vært langt smekrere... DA tenker jeg dette hadde vært mer spiselig. Matt sort som option.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som det blir en tre-ukers tur til Schimmel fabrikken etter hvert også. Det kan bli spennde - og krevende.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.001
    Antall liker
    726
    Guit skrev:
    Tenkte jeg kunne vise noen bilder av det gamle Pleyel pianoet. Så kan dere intersserte finne ut av det ;) Det er vel ikke av det mest ettertraktet typen, men det er et klenodium. Vil bli lagt ut på Finn.no. Mvh Guit
    Serienr. indikerer at det er bygd en gang i perioden 1854-61. Jeg skal være forsiktig med bombastiske utsagn men jeg tror jeg har lest et sted at Pleyel begynte å bygge pianoer rundt 1855. Isåfall er ditt piano en tidlig utgave fra Pleyel. Trerammer var vanlig på denne tiden (kanskje enerådene?), Steinway kom (som den første?) med jernrammer i 1860-årene. Jernrammene var selvfølgelig langt mer motstandsdyktige enn trerammene og holdt stemming lengre, men de forandret samtidig tonen i instrumentet. Trerammer ble brukt lenge bl.a. fordi mange kunder ikke likte "metallklangen" i "moderne" pianoer og flygler.
    Pleyel var kjent i samtiden for sin nydelige klang (bl.a. Chopin's favoritt) så selv om det temmelig sikkert trenger en større gjennomgang, håper jeg du ikke sender det på dynga om responsen er mager på Finn. Slike instrumenter er på et vis en forbindelse til en svunnen tid og en svunnen klang, en klang datidens og tidligere komponister hørte når de skapte sine små og store mesterverk.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Genialt, at jeg ikke har tenkt på det.. :cool:

    Litt gøy på jobben må en jo ha også..

    grandtilt.jpg
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hele linjen av flygler, tatt med HDR og tilt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.624
    Antall liker
    35.640
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En liten tur på Yamaha event, deres C-serie blir fornyet, den nye ser ut til å være en hel del bedre...

    2012-09-26 18.20.18.jpg 2012-09-26 17.41.04.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn