Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HoJ skrev:
    ....... er lærling.....
    Det der går fort over. ;)
    Fint med egen piano-konsulent på HFS, forresten, det liker vi!
    En gammel pianostemmer sa til meg en gang at det var best å stemme gamle piano om høsten. Spesielt hvis instrumentet står uheldig plassert mot yttervegg i et uisolert gammelt hus.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    HoJ skrev:
    ....... er lærling.....
    Det der går fort over. ;)
    Fint med egen piano-konsulent på HFS, forresten, det liker vi!
    En gammel pianostemmer sa til meg en gang at det var best å stemme gamle piano om høsten. Spesielt hvis instrumentet står uheldig plassert mot yttervegg i et uisolert gammelt hus.
    Ganske rett i det. Ikke midt på sommeren når det er "mye" fuktighet, ei heller når det er på det tørreste. Her hvor vi bor så er ikke sååå ekstremt noen av årstidene, det er derfor en del får problemer med piano de har kjøpt brukt på østlandet - og tar de med seg til vestlandet (dette gjelder gamle brukte)
    Blir det for ille i gamle hus, kan en montre inn elektrisk varmer / stabilisator, som hjelper til å holde det stabilt.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Jeg har et gammelt J J Wagner piano, hadde nettopp en pianostemmer her som så på det. Han mente det ikke ville svare seg å restaurere det, med mindre jeg kunne gjøre det selv. Alle skinnbånd måtte skiftes, noen knukne hammere fikses,lime en sprekk i bakplate, osv. Han mente det kunne la seg stemme, med en sjarmerende 1850 klang. Vanskelig å si hvor gammelt det er, rundt 1850 stemmer nok. Det er ikke fullt tastatur, skruene er festet til treramme men de virker som de holder, men må sette kammertonen lavt.

En kamerats sønn går i lære som pianostemmer. Kanskje jeg skal spørre ham om han vil ha dette som leke/øve/treningsprosjekt?
    Jeg synes at det er et flott møbel men vil ha det som instrument. Er det helligbrøde å gjøre det om til en digitalt piano? Jeg har prøvd å søke litt på dette på nettet men funnet lite. Er det noen som vet/har erfaring med å bruke et gammelt piano som kasse til et digitalt piano?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    Audiophile-Arve skrev:
    Er det dumt å kjøpe brukte austlandspiano for oss her vestpå?
    Det spiller ingen rolle hvor pianoet kommer fra, men det bør stå en måneds tid og godgjøre seg før du stemmer det. Problemet er at klangbunnen (som har form av en stor kule) presses ned av strengene via klangsteget. Er det tørt klima vil klangbunnen trekke seg sammen, strengene mister strekk og tonen går ned. Det motsatte skjer når det blir fuktigere vær. Klangbunnen beveger seg heller ikke helt jevnt over det hele, og dermed blir strekken innbyrdes mellom tonene feil (falskt).
    Du kan unngå hele problemet ved å innstallere en "Dampp chaser". Den holder fuktigheten konstant i pianoet/flygelet og levetiden blir lengre og du trenger heller ikke ringe så ofte til Hoj.
    Har selv montert en slik i Schimmelen og det fungerer utmerket.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nå gjelder ikke det alle pianoer, men vi har fått inn en del pianoer som har blitt kjøpt på østlandet hvor treverket rett og slett har gått opp i limingen. . Vi ser betydelig fler problemer med selve kabinette på disse gamle som kommer til vestlandet en de som altid har vært her. Problemet gjelder også der pianoet har stått lenge i et gammelt hus der å så få et nytt hjem i du nytt hus som har lite fuktighet, en del av disse har også opp i limingen. Dette er ikke noen fasit, men en observasjon som vi har sett over lengere tid.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Av fuktigets-stabilisatorer så anbefaler jeg slike som bruker elektrisitet. Det finner også rør som monteres i pianoet, men jeg har sett noen skrekkbilder når de ikke fungerer lenger. De har begynt å lekke vann, som har samlett seg på bunnen av pianoet.. Ikke et vakkert syn.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Tør man da dra den konklusjon at et piano/flygel eret "levende vesen" og må behandles som det ?

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Noen opplyste som vet hvilket flygel de bruker i øvingsrommene i den nye opraen i Oslo. Har kun testet de et kort øyeblikk og likte hva jeg hørte. Ble også svært imponert over lyden når, jeg testet Yamaha sine toppflygler i Tokyo for et å siden :)

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Så dere Andsnes programmet i går, det var også en måte å ta farvel til et flygel på. Idag kommer opptaket fra konserten i Risør.

Spørsmålet mitt fra noen poster ovenfor:

vet noen noe om det å digitalisere et eksisterende piano?

Fant en link, men de er basert i England og tror ikke de sender et gjør-det-selv-kit

http://www.valepianos.co.uk/pianos_didital_conversion_new_pianos.htm

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    John_Harald skrev:
    Noen opplyste som vet hvilket flygel de bruker i øvingsrommene i den nye opraen i Oslo. Har kun testet de et kort øyeblikk og likte hva jeg hørte. ....
    I følge artikkelen i linken fra HoJ er i hvert fall ett av dem Bösendorfer 214. Du er ikke den eneste som liker den lyden i så fall.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Audiophile-Arve skrev:
    Er Bøsendorfer verdas beste flygel? De som har greie på det....?
    Noen pianister mender at Bösendorfer er det perfekte musikkinstrument! Deres modeller har en helt spesiell romantisk klang. Tre mellomstore flygler er tatt i bruk i Den Norske Opera. Andre pianister nekter å spille på noe annet enn
    Steinway & Sons! Smaken er heldivis delt!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Audiophile-Arve skrev:

Er laks verdens beste fisk? De som har greie på det....?

;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    C. Alshus skrev:
    Audiophile-Arve skrev:

Er laks verdens beste fisk? De som har greie på det....?

;)
    Nei! Om lag som eit Steinway. Det beste er pez ezpada (sverdfisk) eller makrelstørje (tunfisk, den snart utrydda nordlege varianten, som vart fiska her i landet på 20-talet)
    Eit lite atterhald om at eg ikkje har smakt stillehavsvsfiskeslaga....
    Bøsendorfer då?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Bøsendorfer er et meget godt merke, med en spilleart som jeg personlig synes er fantasitsk, men som John_Harald sier, noen vil bare spille på Steinway & Sons, hvofor.. tja, jeg skal ikke uttale meg så bastant her, men jeg tror at Steinway & Sons er et mere "all-around" merke en resten (når det gjelder flygel).
    Om det er verdens beste.. tja.. det er muligens det selv om mange mener Fazioli er like bra.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    Audiophile-Arve skrev:
    Ett av de bedre iallefall, andre kandidater er Fazioli, Hamburg-Steinway, Steingräber, Blüthner, Bechstein og Stuart.
    Mener nu jeg......

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Steinway har også flere typer flygler som blir laget andre steder, som også er meget godt (men ikke i den klassen vi nå snakker om)
    Boston, blir laget i Japan (Kawai) - disse har jeg ikke hørt, men skal være ganske gode.
    Essex, blir laget i Korea (Young Chang), med Young Chang sin egen mekanikk, som faktisk er så god at Steinway går god for den. Har hørt, er god, men ikke så god som de vanlige Steinway\Bøsendorfer\Fazioli eller Shigeru Kawai

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Ett av de bedre iallefall, andre kandidater er Fazioli, Hamburg-Steinway, Steingräber, Blüthner, Bechstein og Stuart.
    Mener nu jeg......
    Ja, her er det nok personlige følelser som gjør at den ene virker bedre en den andre. Det er det som gjør flygel så vansklig vs. piano, der er det en del lettere å si hva som er best (rent teknisk).

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    Greit nok at Steinway markedsfører Boston og Essex, men de er kun samlebåndsprodukter fra Japan og Korea. Har ingenting med ekte Steinway å gjøre.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Greit nok at Steinway markedsfører Boston og Essex, men de er kun samlebåndsprodukter fra Japan og Korea. Har ingenting med ekte Steinway å gjøre.
    Der har du rett, men hvis du så Steinway dukumentaren som ble vis på tv'n, så gir nok ikke det et helt riktig bilde av Steinway heller.. F.eks. treverket blir ikke tørket i mange år lenger, hos dem så blir det hurtigtørket.. Det betyr ikke at Steinway har blitt dårligere, og de er ekstreme til finjustere mekanikken. De sender ut egene teknikkere som justerer flyglene osv. Det har de andre merkene også men Steinway er rett og slett "ekstreme"..

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Har et Friedrich Ehrbar stående i Budapest, med engelsk mekanisme og en ærverdig fremtoning. Masse historikk rundt fabrikanten finnes på nettet, og jeg har ganske god oversikt på dette ene instrumentets ferd gjennom livet.

Instrumentmakeren som fikk forskudd for å pusse opp flygelet fikk hjerneslag og logget ut.
    Dermed sitter jeg med et historisk instrument jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Det er spillbart, men trenger full gjennomgang.
    Slike instrument er høyt verdsatt blant samlere i USA ( ja det finnes selvsagt samlere) men fraktprisen blir høy, og arbeid med å få effektuert et salg dit er nok ikke noe man gjør unna i en fei. Her hjemme i stua vil det muligens bli noe dominerende, men hvis noen skulle fatte interesse kan vi sikkert snakkes ;)

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    Dette med tørking av materialer har vel også noe med produksjonsvolum å gjøre. Steingräber, Blüthner osv. lar vel materielene ligge under tak i ørten år. Dette er produsenter med årsproduksjon på noen hundre flygler og dermed blir ikke tørkingen så plasskrevende. Steinway, Schimmel osv. har produksjon på flere tusen i året og da er det neppe praktisk med "naturtørking".

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Så flott Gunzi.. den bør fikses og passet godt på
    Har ikke hørt den, men tror nok det låter meget godt.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Dette med tørking av materialer har vel også noe med produksjonsvolum å gjøre. Steingräber, Blüthner osv. lar vel materielene ligge under tak i ørten år. Dette er produsenter med årsproduksjon på noen hundre flygler og dermed blir ikke tørkingen så plasskrevende. Steinway, Schimmel osv. har produksjon på flere tusen i året og da er det neppe praktisk med "naturtørking".
    Det er rett, men Steinway hadde naturtørking frem til år 2002, og brukte det som et av deres store "trekk" ved å anbefale nettopp deres produkt, nå nevner de det ikke så høyt lenger ;)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    Litt på siden, leste at Schimmel desverre var konk. Konkurransen mot kinesiske plankestabler ble for hard. Bare det er billig er folk fornøyd.......

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Litt på siden, leste at Schimmel desverre var konk. Konkurransen mot kinesiske plankestabler ble for hard. Bare det er billig er folk fornøyd.......
    Det er helt sant, de har slitt lenge. Rönisch også som begynner å bli vandt til å ha nye sjefer.
    En av sjefene i Schimmel var på besøk hos oss i butikken sist år, han prøvde et av disse billige pianoene og ble rett og slett paff.. Han sa det slik.
    "Vi kan godt lage et like godt piano, men da blir prisen dobbelt så høy som disse pianoene her (fra Korea), så det vi må gjøre er å lage et ennå bedre piano, og tredobble prisen."

Nå skal det sies at Schimmel som ene-eier sliter, men de er oppe å går, og lager pianoer og flygler som bare det ennå. Det er flere som vil kjøpe opp Schimmel bla.a Pearl River, håper og tror at de bare hjelper til med økonomi, og ikke blander seg i hvordan Schimmel lages..
    Den andre som snuser på Schimmel er Xarpo Capital Partners som er et Sveitisk investorselskap.
    Mulig ennå flere men de to er de jeg har fått med meg.. Så Schimmel lever - uten tvil. Rönisch lever jo ennå, men har slitt i mange - mange år.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    OKA skrev:
    Jeg har et gammelt J J Wagner piano, hadde nettopp en pianostemmer her som så på det. Han mente det ikke ville svare seg å restaurere det, med mindre jeg kunne gjøre det selv. Alle skinnbånd måtte skiftes, noen knukne hammere fikses,lime en sprekk i bakplate, osv. Han mente det kunne la seg stemme, med en sjarmerende 1850 klang. Vanskelig å si hvor gammelt det er, rundt 1850 stemmer nok. Det er ikke fullt tastatur, skruene er festet til treramme men de virker som de holder, men må sette kammertonen lavt.

En kamerats sønn går i lære som pianostemmer. Kanskje jeg skal spørre ham om han vil ha dette som leke/øve/treningsprosjekt?
    Jeg synes at det er et flott møbel men vil ha det som instrument. Er det helligbrøde å gjøre det om til en digitalt piano? Jeg har prøvd å søke litt på dette på nettet men funnet lite. Er det noen som vet/har erfaring med å bruke et gammelt piano som kasse til et digitalt piano?
    Her: http://www.pianoverkstedet-h-b.no/p...ging-av-digitalpiano-i-fritt-valgt-modell.php

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det står et Sauter der, men jeg holder fast på at den Bøsendorfer som står der er av en helt annen klasse. Har prøvd Sauter sin 185cm, den var god.. men ikke noe mer.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Gubra skrev:
    OKA skrev:

Her: http://www.pianoverkstedet-h-b.no/p...ging-av-digitalpiano-i-fritt-valgt-modell.php
    Takker, jeg skal ta kontakt med dem.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    OKA skrev:
    Gubra skrev:
    OKA skrev:

Takker, jeg skal ta kontakt med dem.
    Så har du også denne mannen.
    http://www.oslomusikk.no/

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    Er det noen som har en god (lettvinn) måte å tørke støv under strengene på?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    795
    HoJ skrev:
    Gubra skrev:
    Støvsuge?
    Mja...det er ikke så lett å komme til under/mellom strengene med munnstykke, ikke blir det helt rent heller, jeg tenkte nærmest på om det fantes noen små koster e.l. Kan selvfølgelig lage noe mikkmakk selv, men så var det dette med makelighet da.....

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    Gubra skrev:
    Støvsuge?
    Mja...det er ikke så lett å komme til under/mellom strengene med munnstykke, ikke blir det helt rent heller, jeg tenkte nærmest på om det fantes noen små koster e.l. Kan selvfølgelig lage noe mikkmakk selv, men så var det dette med makelighet da.....
    Jeg bruker støvsuger på de som vi får inn, det som ikke forsvinner, blir sittende, så enkelt er det. Strengene skal berøres minst mulig. Hva med en linsekost (til fotokamera)? Har ikke prøvd det selv, da jeg ikke bryr meg så mye om støvet..

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.018
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Sjefen min snakket med en av sjefene på Schimmel i dag, de produserer for fult, og eierskapet er i trygge hender sa han. Det var da enda godt, hadde vært utrolig trist hvis et så godt merke måtte legges ned. Men det er ikke noe som helst tvil, de aller fleste europeiske piano\flygel-merker sliter voldsomt for tiden.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godt å høre at Schimmel fortsetter, det er fine instrumenter. Et klart alternativ dersom jeg skulle kjøpe nytt piano.

Et merke jeg ikke ser nevnt så ofte er tsjekkiske Petrof.
    Jeg hadde en gang en pianolærer som sverget til Petrof, og jeg husker med glede den åpne lyden og det lette, responsive klaviaturet. Litt motsatt respons av et typisk Yamaha, slik jeg husker det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn