Gubra skrev:
HoJ skrev:
Jøgga skrev:
..Litt motsatt respons av et typisk Yamaha, slik jeg husker det.
Der har vi et problemet til Yamaha, de sier at pianoene deres er ferdig stilt fra fabrikken de er da i tipp topp stand fra fabrikk. Her snakker vi altså om et merke som bare skal pakkes ut, stemmes og selges. Men jeg opplever klaviaturet rett som det er, er så dårlig at jeg t.o.m sliter å stemme pianoet, ekstremt tungspillt og med en så godt som ikke respons. Det er et stort problem siden de også gir mange andre butikker rett til å selge deres pianoer, uten noe som helst trygghet om at de har kompetanse med å klargjøre pianoer. Da får man et Yamaha piano som er så godt som ubruklig, sett i mine øyne.
Det samme gjelder sikkert andre merker også. Den lokale musikkhandleren har et Kawai-piano stående, ustemt og mekanikken er "stum og rar". For å gjøre det helt vellykket er det plassert ved siden av inngangsdøra.........
Ikke god reklame for akustisk piano.
Nå vil han jo helst selge digitalpianoer, ("Like god lyd, mange funksjoner, ingen stemming....)
Itilegg blir de rimeligste modellene fra Yamaha (og Kawai) bygd i Kina og Indonesia og har neppe samme kvalitet som "ekte" vare.
Ja, det er triste greier, vi (eller jeg) går over alle pianoene som står i butikken hele tiden, dvs. at et piano som vi selger ofte har vært stemt både to og tre ganger før de leveres ut. Jeg kan ikke noe om billige Kawaier men regner med at det du sier stemmer. Ang. Yamaha så har du helt rett de billigste er bygd i Indonesia, og noen en kombinsejon av indonesia og england.. Disse har grei mekanikk men resenansebåndet er i kryssfinèr, noe som gjør at lyden er kvass og "elektisk" i bånn for å kompensere for fylden den ikke kan få.
Hos oss så selger vi 90% akustisk piano, og det går som "hakka møkk". Like god lyd - er han døv..
Når det gjelder digital piano så mener jeg personlig at det finnes bare en grunn til å kjøpe seg det. Det er hvis en bor slik til at det plager naboer osv. hvis en spiller piano, da kan det være "rett" med digital-piano.
Digital-piano\flygel manger så utrolig mye vs. akustisk - i spillestilen at en kan bruke dette som øvingsinstrument hvis en vil bli en god pianist.
Digitale instrumenter faller fort i pris, så på den måten kan en si at det heller ikke lønner seg økonomisk å kjøpe det.
Mitt piano kjøpte jeg i 2001 for 32.000,- når jeg selger det nå så kan jeg regne med å få ca. 28.000,- - om ikke mer.
Wolfgang Plagge sa det så enkelt i butikken våres for en tid tilbake.
"det er ikke noe problem for meg å sette meg ned med et digital instrument og spille, ja t.o.m ha det ganske greit, men.. jeg hadde aldri blitt en habil pianist med å ha digitalt instrument når jeg øver, det hadde bare ikke fungert."