Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Jøgga skrev:
    Godt å høre at Schimmel fortsetter, det er fine instrumenter. Et klart alternativ dersom jeg skulle kjøpe nytt piano.

Et merke jeg ikke ser nevnt så ofte er tsjekkiske Petrof.
    Jeg hadde en gang en pianolærer som sverget til Petrof, og jeg husker med glede den åpne lyden og det lette, responsive klaviaturet. Litt motsatt respons av et typisk Yamaha, slik jeg husker det.
    Ved et petrof kan man lett sitte i timevis uten å bli sliten hverken i øra eller fingrene! :) Og i tillegg til at det spiller klart og åpent. Jeg forundrer meg stadig over folk som ikke har hørt om petrof når de lurer på hva jeg spiller på. ::)

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    282
    Gubra skrev:
    Er det noen som har en god (lettvinn) måte å tørke støv under strengene på?
    Det beste er å riste klaveret/pianoet kraftig i 10 minutter... ;D
    Spøk til side, dette er en meget interessant tråd! Det jeg visste om pianoer kan skrives på baksiden av et frimerke. Artig å få litt "inside information". Et piano er altså ikke et piano.
    Når det gjelder fremføring så kan jeg muligens prestere fri-jazz verket "Psykedelisk ansamling av toner" ved hjelp av pannebrasken ::) (vil helst slippe...)
    //y

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    shaunv skrev:
    Jøgga skrev:
    Godt å høre at Schimmel fortsetter, det er fine instrumenter. Et klart alternativ dersom jeg skulle kjøpe nytt piano.

Et merke jeg ikke ser nevnt så ofte er tsjekkiske Petrof.
    Jeg hadde en gang en pianolærer som sverget til Petrof, og jeg husker med glede den åpne lyden og det lette, responsive klaviaturet. Litt motsatt respons av et typisk Yamaha, slik jeg husker det.
    Ved et petrof kan man lett sitte i timevis uten å bli sliten hverken i øra eller fingrene! :) Og i tillegg til at det spiller klart og åpent. Jeg forundrer meg stadig over folk som ikke har hørt om petrof når de lurer på hva jeg spiller på. ::)
    Petrof er et meget greit piano. Det er et merke som er mest kjent på østlandet, med de finnes her i regionen også. Petrof er nå europas største pianofabrikk, minnes jeg.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    ..Litt motsatt respons av et typisk Yamaha, slik jeg husker det.
    Der har vi et problemet til Yamaha, de sier at pianoene deres er ferdig stilt fra fabrikken de er da i tipp topp stand fra fabrikk. Her snakker vi altså om et merke som bare skal pakkes ut, stemmes og selges. Men jeg opplever klaviaturet rett som det er, er så dårlig at jeg t.o.m sliter å stemme pianoet, ekstremt tungspillt og med en så godt som ikke respons. Det er et stort problem siden de også gir mange andre butikker rett til å selge deres pianoer, uten noe som helst trygghet om at de har kompetanse med å klargjøre pianoer. Da får man et Yamaha piano som er så godt som ubruklig, sett i mine øyne.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    yellow skrev:
    Når det gjelder fremføring så kan jeg muligens prestere fri-jazz verket "Psykedelisk ansamling av toner" ved hjelp av pannebrasken ::) (vil helst slippe...)
    //y
    Oi, det høres nok flott ut! ;)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    Jøgga skrev:
    Der har vi et problemet til Yamaha, de sier at pianoene deres er ferdig stilt fra fabrikken de er da i tipp topp stand fra fabrikk. Her snakker vi altså om et merke som bare skal pakkes ut, stemmes og selges. Men jeg opplever klaviaturet rett som det er, er så dårlig at jeg t.o.m sliter å stemme pianoet, ekstremt tungspillt og med en så godt som ikke respons. Det er et stort problem siden de også gir mange andre butikker rett til å selge deres pianoer, uten noe som helst trygghet om at de har kompetanse med å klargjøre pianoer. Da får man et Yamaha piano som er så godt som ubruklig, sett i mine øyne.
    Det samme gjelder sikkert andre merker også. Den lokale musikkhandleren har et Kawai-piano stående, ustemt og mekanikken er "stum og rar". For å gjøre det helt vellykket er det plassert ved siden av inngangsdøra.........
    Ikke god reklame for akustisk piano.
    Nå vil han jo helst selge digitalpianoer, ("Like god lyd, mange funksjoner, ingen stemming....)
    Itilegg blir de rimeligste modellene fra Yamaha (og Kawai) bygd i Kina og Indonesia og har neppe samme kvalitet som "ekte" vare.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    Jøgga skrev:

Det samme gjelder sikkert andre merker også. Den lokale musikkhandleren har et Kawai-piano stående, ustemt og mekanikken er "stum og rar". For å gjøre det helt vellykket er det plassert ved siden av inngangsdøra.........
    Ikke god reklame for akustisk piano.
    Nå vil han jo helst selge digitalpianoer, ("Like god lyd, mange funksjoner, ingen stemming....)
    Itilegg blir de rimeligste modellene fra Yamaha (og Kawai) bygd i Kina og Indonesia og har neppe samme kvalitet som "ekte" vare.
    Ja, det er triste greier, vi (eller jeg) går over alle pianoene som står i butikken hele tiden, dvs. at et piano som vi selger ofte har vært stemt både to og tre ganger før de leveres ut. Jeg kan ikke noe om billige Kawaier men regner med at det du sier stemmer. Ang. Yamaha så har du helt rett de billigste er bygd i Indonesia, og noen en kombinsejon av indonesia og england.. Disse har grei mekanikk men resenansebåndet er i kryssfinèr, noe som gjør at lyden er kvass og "elektisk" i bånn for å kompensere for fylden den ikke kan få.
    Hos oss så selger vi 90% akustisk piano, og det går som "hakka møkk". Like god lyd - er han døv..
    Når det gjelder digital piano så mener jeg personlig at det finnes bare en grunn til å kjøpe seg det. Det er hvis en bor slik til at det plager naboer osv. hvis en spiller piano, da kan det være "rett" med digital-piano.

Digital-piano\flygel manger så utrolig mye vs. akustisk - i spillestilen at en kan bruke dette som øvingsinstrument hvis en vil bli en god pianist.
    Digitale instrumenter faller fort i pris, så på den måten kan en si at det heller ikke lønner seg økonomisk å kjøpe det.
    Mitt piano kjøpte jeg i 2001 for 32.000,- når jeg selger det nå så kan jeg regne med å få ca. 28.000,- - om ikke mer.

Wolfgang Plagge sa det så enkelt i butikken våres for en tid tilbake.
    "det er ikke noe problem for meg å sette meg ned med et digital instrument og spille, ja t.o.m ha det ganske greit, men.. jeg hadde aldri blitt en habil pianist med å ha digitalt instrument når jeg øver, det hadde bare ikke fungert."

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Silent er bra, schimmel sitt system kan jeg ikke, men mellom yamaha og kawai så er jeg ikke i tvil. Yamaha har digitalfølerne under tagentene, mens Kawai har den ved hammerpartiet, det betyr en kan også regulerer den digitale-respons tiden.. Utrolig bra. Jeg tror også Schimmel har lik Kawai, uten at jeg skal si det for sikkert.

Men for noen så holder ikke det heller, vi hadde en kunde som kjøpte seg silent-system, han bodde i blokk og tenkte at det var den optimale løsningen, men pedal og makanikk lyden gikk rett ned til naboen, dermed måtte han bytte den inn med digital-piano, fyren var sur, jeg kan godt forstå - og tror nok jeg hadde brukt litt penger på å få disse naboene vekk også.. Men nå har han flyttet til eget hus, første han gjorde var å kjøpe flygel med silent. ;D

Makofoed

Medlem
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    0
    Heh,

Jeg fikk inn et digital piano på service for mekanikken bråket for mye til naboene!
    Tror fyren begynte å bli desperat, han hadde visstnok pianoet stående på en gummimatte for å isolere det fra gulvet.
    Endte vel med å lett modifisere mekanikken. Var et Yamaha piano.
    Jeg begynner å lure på hva enkelte naboer hører?

Forresten HoJ, har du noe erfaring med å jobbe med Yamaha CP-70/CP-80?
    Har en knekt hammer...

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Magnus K. skrev:
    Heh,

Jeg fikk inn et digital piano på service for mekanikken bråket for mye til naboene!
    Tror fyren begynte å bli desperat, han hadde visstnok pianoet stående på en gummimatte for å isolere det fra gulvet.

Forresten HoJ, har du noe erfaring med å jobbe med Yamaha CP-70/CP-80?
    Har en knekt hammer...
    Yamaha CP-70/80 her helt normal makenaikk, tror de bruker samme som i GB 1.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Magnus K. skrev:
    Heh,

Hva gjorde dere med pianoet?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Du Hoj, du flyr vel rundt halve dagen og tørker fingermerker av pianoer. Har du et passende vidundermiddel for dette?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Fingerfettet da? Blir det ikke bare klint utover?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare pusseskinn og varmt vann som blir brukt i butikken, det holder det rent.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Da ser det ut som vi får nytt piano i hus, kona har testet en del og plukket ut sin favoritt. Så rett over nyttår så får vi det i huset.

Det stod mellom tre kandidater, men etter en god time med testing så var hun ikke lenger i tvil

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    HoJ skrev:
    Da ser det ut som vi får nytt piano i hus, kona har testet en del og plukket ut sin favoritt. Så rett over nyttår så får vi det i huset.

Det stod mellom tre kandidater, men etter en god time med testing så var hun ikke lenger i tvil
    Hvilke kandidater sto det mellom og hva endte dere på?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    HoJ skrev:

Hvilke kandidater sto det mellom og hva endte dere på?
    Det stod mellom Kawai K3, Weber 121 og Albert Weber 121 - hun ville ha sistnevnte

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Gratulerer, men hva er forskjellen mellom Weber og Albert Weber?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Gratulerer, men hva er forskjellen mellom Weber og Albert Weber?
    Egentlig ganske mye, begge to er fra Young Chang konsernet.
    Weber er laget i Kina mens Albert Weber er laget i Korea, og er deres topp-modell. Weber har blitt utrolig gode den siste tiden, og har U121 som deres topp-modell. Som er en kopi av Yamaha U1, men etter min mening låter mye bedre en U1, men henger litt etter på klaviatur-følelsen.
    Albert Weber sin 121 er laget etter tegninger av Pramberger, dvs. en tysk mekanisk og lydmessig rettning. Kona mi er klassisk utdannet og dermed passer den mere hennes spille-stil, mens jeg som er mere "fri" i spillestilen ville nok heller valgt Weber U121, men for all del, jeg kan kose meg masse med Albert Weber også. Gleder meg stort!

Håper det var en grei og enkel forklaring, det er en del i det mekaniske også, men "orker" ikke å gjøre det nå..

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Piano-tråden (Vinter i piano-norge)

Etter jul-nyttårsferie, så var det på tide å komme i gang igjen med jobben. Og det som var merkelig her i Stavanger distriktet var å merke hvor tørt været har blitt, samtlige pianoer/flygler i buttiken må stemmes opp på nytt. Enkelte merker klarte overgangen til tørt vær ganske godt mens andre merker sliter som bare det..

Får si som Jan Egum.. Så er det på'an igjen...

Hos oss så venter vi på et nytt piano, men vi lurer også på om vi heller skal slå til med et flygel.. Men vi har unger i hus så det spørs om det er så lurt..

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Thumper skrev:
    Er det en kostbar affere å få stemt et piano?
    Jeg kan ikke svare for "alle", men for en autorisert pianostemmer så tror jeg det nå ligger på 1100,- +moms (+,-) Vet om en del som ikke er autorisert, som ligger på 100-200,- under den prisen. (Men som jeg så klart ikke anbefaler)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    Etter jul-nyttårsferie, så var det på tide å komme i gang igjen med jobben. Og det som var merkelig her i Stavanger distriktet var å merke hvor tørt været har blitt, samtlige pianoer/flygler i buttiken må stemmes opp på nytt. Enkelte merker klarte overgangen til tørt vær ganske godt mens andre merker sliter som bare det..

Får si som Jan Egum.. Så er det på'an igjen...

Hos oss så venter vi på et nytt piano, men vi lurer også på om vi heller skal slå til med et flygel.. Men vi har unger i hus så det spørs om det er så lurt..
    Aller først, er det tillatt å spørre hvilke merker som klarte seg godt/dårlig?

Og nr. 2, Hvis du har plass og (god) råd, skal du ikke nøle med å kjøpe flygel framfor et piano. Alt er bedre, lyd, mekanikk, følelse, eierglede.

Go HOJ, GO!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Aller først, er det tillatt å spørre hvilke merker som klarte seg godt/dårlig?

Og nr. 2, Hvis du har plass og (god) råd, skal du ikke nøle med å kjøpe flygel framfor et piano. Alt er bedre, lyd, mekanikk, følelse, eierglede.

Go HOJ, GO!
    Det er lov å spørre..
    Kawai RX og S.Kawai flygler klarte seg også meget godt. Det samme gjorde flyglene fra Albert Weber (som er mye rimeligere)
    I piano så klarte Schimmel og Rönisch seg meget godt, men de er jo ganske dyre. Kawai K-serien klarte seg også godt, det samme med Albert Weber pianoene. Weber klarte seg også greit. Mens samtlige av Yamaha sine produkter (piano og flygler) klarte seg rett og slett dårlig.

Når det gjelder piano vs. flygel så står det rett og slett om plass, da vi har unger og de må også få lov til å leke i huset. Jeg er enig i at det meste er bedre på et flygel, men ikke nødvendigvis lyden, et godt piano kan låte vel så godt som et greit flygel. Men når en kommer opp i gode flygler - ja da er det noe helt annet.

At det kommer et flygel inn i huset etter hvert det er det ikke noe tvil om. Jeg regner med å komme over et og annet godt kjøp når jeg begynner for fult i arbeid. Jeg jobber også med å få i stand et lite piano/flygel-verksted i hobbyrommet mitt. Der kan jeg gjøre alt minus lakering. Det blir nok bare plass til et flygel eller to pianoer om gangen, men det får holde.

V

vredensgnag

Gjest

HoJ skrev:
    Og det som var merkelig her i Stavanger distriktet var å merke hvor tørt været har blitt, samtlige pianoer/flygler i buttiken må stemmes opp på nytt. Enkelte merker klarte overgangen til tørt vær ganske godt mens andre merker sliter som bare det..
    Det er utrolig som tre reagerer på variasjoner. Hos meg har luftfukteren gått uavbrutt siden kulden kom, og likevel er det vanskelig å få nok fuktighet i luften.

Det er levende materie!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.387
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2

vredensgnag skrev:
    Det er utrolig som tre reagerer på variasjoner. Hos meg har luftfukteren gått uavbrutt siden kulden kom, og likevel er det vanskelig å få nok fuktighet i luften.

Det er levende materie!
    Heldigvis

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    HoJ skrev:
    Thumper skrev:
    Er det en kostbar affere å få stemt et piano?
    Jeg kan ikke svare for "alle", men for en autorisert pianostemmer så tror jeg det nå ligger på 1100,- +moms (+,-) Vet om en del som ikke er autorisert, som ligger på 100-200,- under den prisen. (Men som jeg så klart ikke anbefaler)
    Om man sammenligner med en enkel service på bilen er det slett ikke noe å si på en slik pris!

Man må huske på at det faktisk er en fagmann som kommer hjem til deg! Be bilmekanineren komme hjem til seg og fikse bilen i din garasje!?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Lurer på hva min bedre halvdel hadde sagt om jeg hadde plassert en slik i stuen...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Lurer på hva min bedre halvdel hadde sagt om jeg hadde plassert en slik i stuen...

"Obi Wan may the force be wtih you ! Men få det vite romskipet der ut av huset !!!

Den tilhører Imperiet og er fyllt av den mørke kraften!!

Ingen kos på deg det blir før ute den tingen er !"

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    BT skrev:
    Jeg lurer ikke et sekund på hva reaksjonen her hadde blitt. Forbannet skrot. Og så fra Schimmel, da.
    Hvem er det som ønsker et flygel som ikke ser ut som et flygel? Det er like tåpelig som å drikke alkoholfri vin.
    Og jeg skal banne på at det der låter dårlig som skvipet smaker!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn