H
Audiophile-Arve skrev:
Jøgga skrev:
Gubra skrev:
Dette er eksempel på konstruksjoner jeg ikke skjønner har livets rett.
Det koster like mye som et akustisk piano, ser (nesten) likt ut, tar like stor plass, er nesten like tungt ,men lyden er kunstig.
Hvorfor iallverden kjøper man ikke da et ordentlig piano? Det er himmelvid forskjell i lyd og følelse.
Jeg er redd for at svaret er enkelt: du kan spille lydløst, sånn at ingen merker det. Mange foreldre hater å høre sine barn øve, for ikke å snakke om søsken og naboer. Men å ha piano som møbel, det liker jo alle, og da skal det helst være stort.
Det sies at det er et marked for utleie av piano/flygler til eiendoms-visning. Noen regner at det bys 100-150k mer hvis det står et flygel i huset. En cello hjelper visst også godt.
Heilt forferdeleg kva kvinnfolka let seg imponere av. Medan salssummen går ned med noko tilsvarande dersom eit nokonlunde anstendig høgtalaroppsett dominerer stova.
Glad eg ikkje skal selje noko....
Elles fekk yngstejenta ein raptus på å øve piano. Ho har eit utmerka tangentbrett frå Roland vi kjøpte for ti år sidan for 3,5 kkr. Dersom denne øvingsgreia ikkje går over innan sommaren bør eg kanskje tenke på eit piano? Men det er eit kjempeproblem dersom pianoet ikkje lenger kan gøymast under senga. Altså er eit nytt tangentbrett det mest aktuelle....finnest det noko som innfrir sånn nokonlunde eit øvingsbehov?
(Ein må alltid prioritere, veit de. Og i vår stove skal det ikkje vere noko flygel, sjølv om det innimellom kunne føre til godlyd. Med unntak av Knut Vadseth sitt lytterom er det svært få hifi-lytterom som eignar seg til felles installering av hifi saman med instrument. Og her i huset...)
eilt forferdeleg kva kvinnfolka let seg imponere av. Medan salssummen går ned med noko tilsvarande dersom eit nokonlunde anstendig høgtalaroppsett dominerer stova.
Glad eg ikkje skal selje noko....
Elles fekk yngstejenta ein raptus på å øve piano. Ho har eit utmerka tangentbrett frå Roland vi kjøpte for ti år sidan for 3,5 kkr. Dersom denne øvingsgreia ikkje går over innan sommaren bør eg kanskje tenke på eit piano? Men det er eit kjempeproblem dersom pianoet ikkje lenger kan gøymast under senga. Altså er eit nytt tangentbrett det mest aktuelle....finnest det noko som innfrir sånn nokonlunde eit øvingsbehov?
(Ein må alltid prioritere, veit de. Og i vår stove skal det ikkje vere noko flygel, sjølv om det innimellom kunne føre til godlyd. Med unntak av Knut Vadseth sitt lytterom er det svært få hifi-lytterom som eignar seg til felles installering av hifi saman med instrument. Og her i huset...)
[/quote]
Hvis instrumentet
må passe under senga så blir det nok tangentbrett (bra norsk ord forresten) resten av karrieren.
Imidlertid, etter min mening er det lite som er mer drepende for pianospilleinteressen (kort, fyndig ord) enn et rimelig (og ofte dyrere og) dig.piano. Anslaget er følelsesløst, lyden tynn og syntetisk og helhetsinntrykket oser av billig plastikk. Altså ikke mye å bli inspirert av.
Mitt velmente råd er at du kjøper et (godt) akustisk piano. Du får gode brukte for 20.000 og oppover (mindre enn en fillepickup). Kjøper du et nogenlunde kurant merke, får du pengene tilbake om VesleKnardahl mister interessen og du vil selge det. Kjøp hos en forhandler som har gjennomgått pianoet og så bør du vurdere å innstallere en fukter/avfukter i det. Etter som jeg har forstått bor du ute ved kysten, og der er det kanskje ikke de store variasjoner i luftfuktighet, men her i innlandet er høy/lav luftfuktighet drepen for pianoer/flygler.
Hvorfor vil du ikke ha piano i stua/lytterommet? Strengene er jo dempet. Har selv flygel i lytterommet (furterommet) og har ikke merket noe problem med det.
Itillegg, som du selv nevner, damene lar seg imponere av piano/flygel så den uka du går til anskaffelse trenger du ikke vente til freddan....... ;D