Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hva med Audi sitt flygel..

Det er egentlig en Bösendorfer, men det er en "hyllest" til Audi-bil.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Kjøper man noe sånt har man for mye penger til overs :p Kan stå i garasjen sammen med alle luksusbilene man da også har råd til.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Og jeg skal banne på at det der låter dårlig som skvipet smaker!
    Ut i fra de informasjonene jeg kan hente via jobben, så er schimmel pegasus et meget godt flygel - men ja, det ser litt sært ut.. Men regner man med prisen en betaler for den så er den dyr - selv om den ikke er større en 208cm
    For dere som lurer mer på den så heter den Schimmel K 208 Pegasus, den er under deres Art Collection -serien.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Piano-tråden (en egoistisk dag på jobb)

Da har jeg valgt ut mitt piano, det ble en Albert Weber. Jeg har en meget egoistisk dag på jobb, har gått igjennom 12 Albert Weber, funnet den jeg liker best, har tatt klargjøring, opptrekk + stemming, samt tatt litt intonasjon på den får å få den helt slik jeg vil ha den.

Kan bli bra dette, nå mangler det bare å få det gamle ut av huset og det nye inn! (det ble jo en fin dag på jobb i dag også ;) )

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Her er en annen kreasjon fra Schimmel.
    Kanskje noe for vrange unger som ikke vil øve.

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Dette er eksempel på konstruksjoner jeg ikke skjønner har livets rett.
    Det koster like mye som et akustisk piano, ser (nesten) likt ut, tar like stor plass, er nesten like tungt ,men lyden er kunstig.
    Hvorfor iallverden kjøper man ikke da et ordentlig piano? Det er himmelvid forskjell i lyd og følelse.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gubra skrev:
    Det koster like mye som et akustisk piano, ser (nesten) likt ut, tar like stor plass, er nesten like tungt ,men lyden er kunstig.
    Hvorfor iallverden kjøper man ikke da et ordentlig piano? Det er himmelvid forskjell i lyd og følelse.
    Jeg er redd for at svaret er enkelt: du kan spille lydløst, sånn at ingen merker det. Mange foreldre hater å høre sine barn øve, for ikke å snakke om søsken og naboer. Men å ha piano som møbel, det liker jo alle, og da skal det helst være stort.

Det sies at det er et marked for utleie av piano/flygler til eiendoms-visning. Noen regner at det bys 100-150k mer hvis det står et flygel i huset. En cello hjelper visst også godt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jøgga skrev:
    Gubra skrev:
    Jeg er redd for at svaret er enkelt: du kan spille lydløst, sånn at ingen merker det. Mange foreldre hater å høre sine barn øve, for ikke å snakke om søsken og naboer. Men å ha piano som møbel, det liker jo alle, og da skal det helst være stort.

Det sies at det er et marked for utleie av piano/flygler til eiendoms-visning. Noen regner at det bys 100-150k mer hvis det står et flygel i huset. En cello hjelper visst også godt.
    Heilt forferdeleg kva kvinnfolka let seg imponere av. Medan salssummen går ned med noko tilsvarande dersom eit nokonlunde anstendig høgtalaroppsett dominerer stova.
    Glad eg ikkje skal selje noko....

Elles fekk yngstejenta ein raptus på å øve piano. Ho har eit utmerka tangentbrett frå Roland vi kjøpte for ti år sidan for 3,5 kkr. Dersom denne øvingsgreia ikkje går over innan sommaren bør eg kanskje tenke på eit piano? Men det er eit kjempeproblem dersom pianoet ikkje lenger kan gøymast under senga. Altså er eit nytt tangentbrett det mest aktuelle....finnest det noko som innfrir sånn nokonlunde eit øvingsbehov?
    (Ein må alltid prioritere, veit de. Og i vår stove skal det ikkje vere noko flygel, sjølv om det innimellom kunne føre til godlyd. Med unntak av Knut Vadseth sitt lytterom er det svært få hifi-lytterom som eignar seg til felles installering av hifi saman med instrument. Og her i huset...)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Audiophile-Arve skrev:
    Jøgga skrev:
    Gubra skrev:

Heilt forferdeleg kva kvinnfolka let seg imponere av. Medan salssummen går ned med noko tilsvarande dersom eit nokonlunde anstendig høgtalaroppsett dominerer stova.

Elles fekk yngstejenta ein raptus på å øve piano. Ho har eit utmerka tangentbrett frå Roland vi kjøpte for ti år sidan for 3,5 kkr. Dersom denne øvingsgreia ikkje går over innan sommaren bør eg kanskje tenke på eit piano? Men det er eit kjempeproblem dersom pianoet ikkje lenger kan gøymast under senga. Altså er eit nytt tangentbrett det mest aktuelle....finnest det noko som innfrir sånn nokonlunde eit øvingsbehov?
    (Ein må alltid prioritere, veit de. Og i vår stove skal det ikkje vere noko flygel, sjølv om det innimellom kunne føre til godlyd. Med unntak av Knut Vadseth sitt lytterom er det svært få hifi-lytterom som eignar seg til felles installering av hifi saman med instrument. Og her i huset...)
    Hvis det gjelder å trene på "tagent-trening" så kommer en ikke utenom vanlig akustisk piano\flygel - vel du har jo de dyre digitale med flygelmekanikk i osv. men de er ganske dyre. (beat-for-beat flygel)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Audiophile-Arve skrev:
    Så der er ikkje håp....no kan det hende jenta får meir sans for fotball igjen i staden for piano. Vi får sjå kva som skjer til hausten.
    Tja, du får ikke ødelegge hennes interesse..

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    H
    Audiophile-Arve skrev:
    Jøgga skrev:
    Gubra skrev:

eilt forferdeleg kva kvinnfolka let seg imponere av. Medan salssummen går ned med noko tilsvarande dersom eit nokonlunde anstendig høgtalaroppsett dominerer stova.

[/quote]

Hvis instrumentet passe under senga så blir det nok tangentbrett (bra norsk ord forresten) resten av karrieren. Imidlertid, etter min mening er det lite som er mer drepende for pianospilleinteressen (kort, fyndig ord) enn et rimelig (og ofte dyrere og) dig.piano. Anslaget er følelsesløst, lyden tynn og syntetisk og helhetsinntrykket oser av billig plastikk. Altså ikke mye å bli inspirert av.

Mitt velmente råd er at du kjøper et (godt) akustisk piano. Du får gode brukte for 20.000 og oppover (mindre enn en fillepickup). Kjøper du et nogenlunde kurant merke, får du pengene tilbake om VesleKnardahl mister interessen og du vil selge det. Kjøp hos en forhandler som har gjennomgått pianoet og så bør du vurdere å innstallere en fukter/avfukter i det. Etter som jeg har forstått bor du ute ved kysten, og der er det kanskje ikke de store variasjoner i luftfuktighet, men her i innlandet er høy/lav luftfuktighet drepen for pianoer/flygler.

Hvorfor vil du ikke ha piano i stua/lytterommet? Strengene er jo dempet. Har selv flygel i lytterommet (furterommet) og har ikke merket noe problem med det.
    Itillegg, som du selv nevner, damene lar seg imponere av piano/flygel så den uka du går til anskaffelse trenger du ikke vente til freddan....... ;D

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Audiophile-Arve skrev:
    Så der er ikkje håp....no kan det hende jenta får meir sans for fotball igjen i staden for piano. Vi får sjå kva som skjer til hausten.
    Dette gjør det jo mye mer alvorlig. Foreldre burde gjøre (og bruke) hva som helst for å holde ungene unna fotball..........

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Velmeinande, gode råd, slik eg forventa. Men:
    Det er rett og slett ikkje plass på stova til noko piano her i heimen. Stova er utpønska slik at hifi skal kunne fungere nokonlunde bra utan at det går ut over kvardagslivet. Eg kunne sette det i lytterom #2, men då vert det temperaturvariasjonar frå 8-10 grader om vinteren til over 30 om sommaren, og det trur eg ikkje er lurt. Dessutan er jenta meir enn middels interessert i fotball også.....ho har vore krinsmeister, medan pianospelet har vore relativt avgrensa (noko som sjølvsagt ville vorte stimulert av eit skikkeleg instrument, ei tid framover iallfall. Men til hausten skal ho på vidaregåande, og då veit vi ikkje kva som skjer)
    Men takk uansett.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Javel, jeg misforsto, jeg trodde du ikke ville ha piano i stua av "hifi-ideologiske" grunner, men er det ikke plass så.
    På den annen side, rom nr. 2 er ikke helt "hinsides". Det viktigste for pianoet er at det er jevn luftfuktighet, så får heller pianisten spille i henholdsvis varmedress eller underbuksa.........

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Landets eneste pianostemmer linje gir seg - trist for alle som liker stemte pianoer på østlandet (og ellers i Norge)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Et flygel trenger ikke nødvendigvis å være svart og kjedelig...

Vedlegg

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Kawai sin K169 er flotte de.. Men når folk i Norge skal ha flygel så tipper jeg 99% velger helsvart - og ikke noe annet..

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ooops hodet hang ikke med..

Schimmel så klart, vi får en ny "lading" av Schimmel neste mnd. K169 vil da være en av de. Schimmel samt Vogel får vi. Vogel har vi ikke prøvd før så det kan bli spennende.
    De fører også May Berlin laget i Kina, som de ville selge til oss. Vi testet det merket på en messe i Frankfurt - og takket pent nei..

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Vogel blir produsert i Polen. Schimmel og Renner produserer de fleste delene. Tror det stort sett er gamle konstruksjoner fra Schimmel.
    Jeg har aldri prøvd de, men de får skryt på nettet i USA.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Vogel blir produsert i Polen. Schimmel og Renner produserer de fleste delene. Tror det stort sett er gamle konstruksjoner fra Schimmel.
    Jeg har aldri prøvd de, men de får skryt på nettet i USA.
    Jeg har heller ikke prøvd den, men vet om flere som har prøvd de og sier at de er like gode som Schimmel.. ikke vet jeg..

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd å få greie på dette gjennom andre tråder på nettet, men..

Hadde kontakt med en av ledelsen i en pianofabrikk i tyskland, han mente at Rönish hadde solgt sine maskiner og lagt ned produksjonen (eller flyttet det til en annen fabrikk). Det synes jeg hørtes rart ut da vi hadde kontakt med ledelsen hos Rönish rett før jul og de nevnte ikke noe om det...

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Var en tur i byen i dag, for å prøve noen pianoer. Vårt Schimmel produsert på slutten av 50-tallet er modent for utskifting. Må si at det var ett som utmerket seg, Schimmel 116 til nesten 100K. Sammenlignet med Yamaha U1, en Vogel-modell til ca 65K samt et par Petrof til rundt 60K. Dat av de rimeligere som kom nærmest, var et Grotrian-Steinweg til ca 75K. Prøvde også et Gr-Steinw til 160+K og dette var vel kanskje noe bedre. Hva besto forskjellen i, da: Schimmelet har en særdeles krisp klang, med en overtone-fylde som etter min mening parkerte de andre. En kvint i mellombassen gir et hav av struktur, og pianoet har veldig bra dynamiske egenskaper. Så hva gjør en stakkar, da, som tenkte å bruke 50-60 tusen? Frustrerende å kjøpe noe man ikke er sikker på man blir fornøyd med.... Ikke særlig mange gode Schimmel på brukt-markedet heller for tiden....

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Godalive skrev:
    Var en tur i byen i dag, for å prøve noen pianoer. Vårt Schimmel produsert på slutten av 50-tallet er modent for utskifting. Må si at det var ett som utmerket seg, Schimmel 116 til nesten 100K.
    Mitt favoritt-piano til under 100k er nettopp Schimmel C 116T - utrolig bra piano.. Men 100k for det hørtes meget dyrt ut..
    Et lite tips.. http://www.ranumpiano.no/hXGYCmMRjI3d.8.idium Schimmel har tilbud på deres 116 for tiden. Det burde alle butikkene følge.

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    HoJ skrev:
    Godalive skrev:
    Var en tur i byen i dag, for å prøve noen pianoer. Vårt Schimmel produsert på slutten av 50-tallet er modent for utskifting. Må si at det var ett som utmerket seg, Schimmel 116 til nesten 100K.
    Mitt favoritt-piano til under 100k er nettopp Schimmel C 116T - utrolig bra piano.. Men 100k for det hørtes meget dyrt ut..
    Et lite tips.. http://www.ranumpiano.no/hXGYCmMRjI3d.8.idium Schimmel har tilbud på deres 116 for tiden. Det burde alle butikkene følge.
    Takk for tipset! Har ikke vært inne på Ranum sine sider og sett tidligere. Ser her at det faktisk var C116M vi (jeg og min yngste håpefulle) prøvde. Er dette det samme pianoet som 116T, bare i en annen innpakning?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Godalive skrev:
    HoJ skrev:
    Godalive skrev:
    Takk for tipset! Har ikke vært inne på Ranum sine sider og sett tidligere. Ser her at det faktisk var C116M vi (jeg og min yngste håpefulle) prøvde. Er dette det samme pianoet som 116T, bare i en annen innpakning?
    Ja, innmaten er lik, 116T står for tradisjonel, mens 116M står for moderne, den er har rette kanter osv. etter min mening utrolig fin. Ryktet sier at 116 fra 2009\2010 er litt tammere i lyden en de før 2009mod. Det vet jeg ikke, den vi hadde i butikken var fra 2008 og den likte jeg ekstremt godt, vi får inn et nytt lager av Schimmel om to mnd. så etter det kan jeg svare på om det stemmer eller ikke. Det som overrasker meg mest ang. 116 er den ekstremt klare og sterke bassen til tross for et lite piano. Helt utrolig!

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg håpet på... Takk for svar, godt å ha slike kapasiteter innenfor rekkevidde :)
    Dette pianoet ligger meget godt an for plassering i vår stue. Bør jeg se etter piano med produksjonsår før 2009, kanskje? Det er vel kanskje mulig å sjekke mot serienummer.... Det var nettopp krispheten og den rike klangstrukturen som fascinerte meg.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Godalive skrev:
    Det jeg håpet på... Takk for svar, godt å ha slike kapasiteter innenfor rekkevidde :)
    Dette pianoet ligger meget godt an for plassering i vår stue. Bør jeg se etter piano med produksjonsår før 2009, kanskje? Det er vel kanskje mulig å sjekke mot serienummer.... Det var nettopp krispheten og den rike klangstrukturen som fascinerte meg.
    Tja, jeg tror du blir godt fornøyd uansett, jeg kan tenke meg at de har mykere hammerhode på de nye, noe som bare betyr at den blir mer krispy i lyden etterhvert, den rike klangstrukturen er der uansett.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Jeg kjøpte et 116T med silentfunksjon i 1995 og kan bare slutte meg til Godalive's lovprisning. Det er et utrolig godt piano (bestselger til Schimmel). På de fleste Kina-kassene "forsvinner" lyden "oppe og nede", men ikke på Schimmel (ei heller på de andre tyske pianoene). Her kan man virkelige føle at klangbunnen jobber.
    Det samme gjelder mekanikken, med Schimmel får du Renner fra øverste hylle.
    Som sagt har jeg hatt mitt piano i snart 15 år og utallige timer med "banking", men mekanikken er fortsatt like "tait" og uten antydning til "svamp" eller klapring.
    Et piano er en investering for livet, og jeg vil heller anbefale å spare en stund til, heller enn å kjøpe noe man angrer på senere.
    Dessverre ser de fleste seg blinde på prisen, og velger ei billig kasse fra Kina e.l.

Uansett, prisen på 100.000 synes høy, tror du kan finne en bedre pris. F.eks. hos Aspheim selger de 116T nå for 81.000.
    Hvis du vil kjøpe brukt, finner du serienr. på gamle modeller hos Schimmel.de

Lykke til!

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    Jeg kjøpte et 116T med silentfunksjon i 1995 og kan bare slutte meg til Godalive's lovprisning. Det er et utrolig godt piano
    Som sagt har jeg hatt mitt piano i snart 15 år og utallige timer med "banking", men mekanikken er fortsatt like "tait" og uten antydning til "svamp" eller klapring.

Uansett, prisen på 100.000 synes høy, tror du kan finne en bedre pris. F.eks. hos Aspheim selger de 116T nå for 81.000.
    Hvis du vil kjøpe brukt, finner du serienr. på gamle modeller hos Schimmel.de

Lykke til!

Takk for dèt!
    Som sagt var det 116M (Modern) jeg prøvde, og det er vist en litt dyrere versjon. Tror også jeg vil gå for det jeg liker best, selv
    om prisen er litt høyere enn forutsatt.
    Verdt å vente på....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn