Stemmer det. Og en stor grunn til at jeg sitter her hjemme med et par Piega med Coax-elementer nåMener det var 80.2 Erik fra Duet brukte når de avholdt classic album kveldene. Da i samspill med Soulution
Stemmer det. Og en stor grunn til at jeg sitter her hjemme med et par Piega med Coax-elementer nåMener det var 80.2 Erik fra Duet brukte når de avholdt classic album kveldene. Da i samspill med Soulution
De store Coax elementene med bånd i mellomtone som spiller fra 500 Hz i kombinasjon med bånddiskanten er helt magiske...så utrolig luftig og detaljert og gir musikken et livaktig preg. Ikke hørt andre høytalere som får til dette like bra80.2 har det store Coax elementet og det er der mye av magien ligger i disse konstruksjonene i mine ører. For meg så gir coax mellomtone og bånddiskanten til Piega assosiasjoner til gode elektrostater i gjengivelse. Jeg har aldri hørt noen Piega høyttalere med coax som har vært frempå. Palladium P38f har jeg ikke hørt så jeg kan ikke si noe om de vs 80.2.
Mener det var 80.2 Erik fra Duet brukte når de avholdt classic album kveldene. Da i samspill med Soulution
Stemmer det. Mine brukes i stue på ca 25 kvm. Fungerer fint det. Selv om rommet sikkert burde vært litt større. Men det er ikke overdrevent mye bass iaf. Heller ikke hissig mellomtone/diskant.80.2 har det store Coax elementet og det er der mye av magien ligger i disse konstruksjonene i mine ører. For meg så gir coax mellomtone og bånddiskanten til Piega assosiasjoner til gode elektrostater i gjengivelse. Jeg har aldri hørt noen Piega høyttalere med coax som har vært frempå. Palladium P38f har jeg ikke hørt så jeg kan ikke si noe om de vs 80.2.
Mener det var 80.2 Erik fra Duet brukte når de avholdt classic album kveldene. Da i samspill med Soulution
Jeg endte opp med løsning hvor jeg kjørte Vera Audio P400/1000 på bassene mens jeg kjørte Conrad Johnson Premier 12 rør på coax alementet. Det fungerte meget bra på 80.2Mine 80.2 står i et rom på ca 28kvm og de oppleves overhodet ikke som for store. Men tror de tjener på at det er en del luft rundt dem, hos meg spiller de mye bedre på alle måter mot langvegg ift kortvegg.
Har brukt veldig mange forskjellige forsterkere på dem, jeg synes de er mer vriene å få til skikkelig enn oppgitte data tyder på. Coaxen er ingen problem, blir aldri slitsomt uansett. Men bassene krever mye strøm for å få skikkelig liv i.
Er vel veldig likt mine Klipsch Palladium på denne måten- Hadde vært morsomt å testet.Mine 80.2 står i et rom på ca 28kvm og de oppleves overhodet ikke som for store. Men tror de tjener på at det er en del luft rundt dem, hos meg spiller de mye bedre på alle måter mot langvegg ift kortvegg.
Har brukt veldig mange forskjellige forsterkere på dem, jeg synes de er mer vriene å få til skikkelig enn oppgitte data tyder på. Coaxen er ingen problem, blir aldri slitsomt uansett. Men bassene krever mye strøm for å få skikkelig liv i.
Klasse D er tingen for å få kontroll i bassen Jeg driver mine Coax 90.2 med hybrid monoblokker som yter1200W i 4 ohm, du verden for en forskjell i dyp og kontrollert bass sammenlignet med min forrige klasse AB forsterker som tross alt ytet 250W.Rør på Coax er bare magiskJeg endte opp med løsning hvor jeg kjørte Vera Audio P400/1000 på bassene mens jeg kjørte Conrad Johnson Premier 12 rør på coax alementet. Det fungerte meget bra på 80.2
Tviler ikke på klasse D til bassen. Vera Audio hadde vert kjekt å testet.Klasse D er tingen for å få kontroll i bassen Jeg driver mine Coax 90.2 med hybrid monoblokker som yter1200W i 4 ohm, du verden for en forskjell i dyp og kontrollert bass sammenlignet med min forrige klasse AB forsterker som tross alt ytet 250W.Rør på Coax er bare magisk
Hadde det ikke vært for MBL, så hadde jeg fortsatt hatt PiegaKlasse D er tingen for å få kontroll i bassen Jeg driver mine Coax 90.2 med hybrid monoblokker som yter1200W i 4 ohm, du verden for en forskjell i dyp og kontrollert bass sammenlignet med min forrige klasse AB forsterker som tross alt ytet 250W.Rør på Coax er bare magisk
Husk at det finnes noen MBL amper der ute som får den Codan i baklommaHar hatt begge deler, dette handler nok mer om strøm enn om watt. Min nyanskaffede Coda 15.5 gjør jobben bedre enn alt annet jeg har vært borti. Og det gjelder absolutt alle sider av lyden, ikke minst bassen. Røraktig topp, kolossal dynamikk og basskontroll. Kommer aldri til å tørre å ha noe annet enn Coda slik det oppleves for tiden.
Ja, har sett dem. Fy flate for noen beist Hadde tenkt å ha en Vera til LF, men har ikke tenkt tanken etter at Codaen kom i hus.Husk at det finnes noen MBL amper der ute som får den Codan i baklomma
Er veldig enig i det du skriver. Og skal man holde seg til en amp, eller i det minste en amp per høyttaler så er det nok veien å gå.
Men som en sånn "billigløsning" som jeg har valgt fungerer det jo finfint å kjøre klasse D på bassen Bedre enn noen annen løsning jeg har prøvd.
Kan tenkes at førstnevnte hadde vært ett alternativ om jeg hadde hatt plass
De er helt syke. Artig at noen strekker strikken helt ut.Ja, har sett dem. Fy flate for noen beist Hadde tenkt å ha en Vera til LF, men har ikke tenkt tanken etter at Codaen kom i hus.
Hvor i landet bor du?Er veldig fristet til å prøve Piega... har ikke vært borti båndelementer tidligere.
Men litt langt å kjøre til nærmeste forhandler og litt mye penger til å kjøpe uhørt.
Båndelementene til Piega er fantastiske så håper du får mulighet til å høre de..kanskje noen på forumet med Piega som bor i nærhet slik at du kan få hørt de?Er veldig fristet til å prøve Piega... har ikke vært borti båndelementer tidligere.
Men litt langt å kjøre til nærmeste forhandler og litt mye penger til å kjøpe uhørt.
Molde-ishHvor i landet bor du?
Skulle du forville deg til Asker er du velkommen!Molde-ish
Det er en av styrkene til Piega, og en av grunnene til at jeg havnet på Classic 80.2. Alternativet var Coax 711 som har den samme coaxen. Kjenner ikke hele serien, men er ganske sikker på at mine 80.2 har en ørliten heving i området øvre bass / nedre mellomtone. Dette kombinert med en coax som aldri låter spisst tror jeg er med på å gjøre Piega til rockehøyttalere med high-end egenskaper. Eller motsatt, avhengig av hvordan man ser detHvordan spiller Piega rock med litt dårlig lydkvalitet og er det forskjeller på det mellom seriene?
Ok, er de nøytrale eller har de en liten grad av varme? Classic serien er da litt varmere/mykere enn Coax serien?Piega med Coax spiller veldig luftig og åpent i diskanten og oppleves ikke som spisst, men åpenheten avslører også dårlig innspillinger.
Coax 711 er litt mer nøytral og litt mer livlig enn 80.2. C711 var mitt førstevalg, men klarte ikke å strekke meg helt dit sist. Vurderer å bytte nå snart, men har også fått hvisket i øret at I det prisleiet bør muligens Focal Sopra 3 vurderes. Duet har begge inne så når Coviden roer seg skal jeg høre på begge.Så Piega har litt varme
Ok, er de nøytrale eller har de en liten grad av varme? Classic serien er da litt varmere/mykere enn Coax serien?
Coax serien har kabinetter i aluminium som er helt dødt materiale, dvs tilfører ikke noe mhp farging av lyden. Så ja jeg vil absolutt si de er nøytrale og gjengir musikken slik den høres ut live. Classic serien har jeg ikke hørt...Så Piega har litt varme
Ok, er de nøytrale eller har de en liten grad av varme? Classic serien er da litt varmere/mykere enn Coax serien?
På mine C511 har jeg brukt 2x48 klasse A watt og nå 2x100. Begge rør.Piega coax låter aldri spisst eller blodfattig. De har en varme og samtidig klarhet som jeg ikke har hørt med andre høyttalere. Jeg bruker en klasse a forsterker på 2x30 watt og har aldri opplevd at det har vært for lite.
Jeg tror evnen til å levere konstant strøm med lav forvrengning i ulike laster er viktigere enn max antall watt. Men jeg pleier heller ikke å spille høyt, så kanskje det er annerledes hvis man drar på skikkelig.På mine C511 har jeg brukt 2x48 klasse A watt og nå 2x100. Begge rør.
Aldri følt at det har manglet noe effekt, men spiller sjelden ekstremt høyt.
Piega Master One er bare sykt bra>Hei
Det som er viktigst når det kommer til Piega høyttalere. Kabinettet bør være i aluminium. I starten hadde de ingen høyttalere i tre varianter. Eller mdf om du vil. Det er kabinettene som gjør Piega unike. Jeg vet at Elac også har hatt aluminium. Og visse andre produsenter. Jeg foreslår at du leser deg opp på dette. Classic serien er budsjett Piega. Jeg vil foreslå at du kjøper deg et par som du har ut livet. Det har jeg gjort. Sitter idag med Master One. Det er de samme som konstruktøren har hjemme. Jeg sparte i 15 år.
Coax elementet er også viktig. Mellom tone og diskant som få andre produsenter kan matche. Lykke til med valget.
Kan legge til at jeg har hatt Piega siden de kom for salg i Norge.
Lykke til med kjøpet
MLS3 og 711 er fosåvidt 2 helt forskjellige HT, og med vidt forskjellig konstruksjon.Coax 711 er litt mer nøytral og litt mer livlig enn 80.2. C711 var mitt førstevalg, men klarte ikke å strekke meg helt dit sist. Vurderer å bytte nå snart, men har også fått hvisket i øret at I det prisleiet bør muligens Focal Sopra 3 vurderes. Duet har begge inne så når Coviden roer seg skal jeg høre på begge.
Men ja, min mening er at C711 er bedre enn mine 80.2 på de fleste parametere, kanskje bortsett fra ren råskap/trøkk. Personlig synes jeg C711 er den beste Piegaen, og det inkluderer også MLS 3 som jeg synes var skuffende tam. Har ikke hørt de to største..:
MLS3 er mindre følsom for stående bølger mellom gulv og tak i.o.m.den korte linesource, dette synes jeg er klart hørbart ved a/b testing.... tipper noe som gjør at MLS3 kanskje vil fungere bedre i mange ”normal” rom ... IMHOMLS3 og 711 er fosåvidt 2 helt forskjellige HT, og med vidt forskjellig konstruksjon.
711 er nok en mer dynamisk komplett HT for folk flest, da MLS3 ikke har samme kapasitet i bunn, naturlig nok.
Men MLS3 har dog mye større kapasitet i toppregister, og en formiddlingsevne langt over 711. Når det er sagt, så har nok MLS3 godt av å kombineres med et godt integrert sub oppsett, så de ikke mister pusten. Da er vi også i kroer og ører mye mye høyere enn 711, og forstår derfor godt at 711 vil være et bedre valg i mange tilfeller. Da 711 er en råtass og en bauta med kaliber, og takler det meste med glans.
Helt enig, du vil nok få bedre lyd i en vanlig stue med MLS3 som du sier. Og potensielt vill du nok også få mye bedre lyd om man har mulighet økonomisk og plassmessig.MLS3 er mindre følsom for stående bølger mellom gulv og tak i.o.m.den korte linesource, dette synes jeg er klart hørbart ved a/b testing.... tipper noe som gjør at MLS3 kanskje vil fungere bedre i mange ”normal” rom ... IMHO
jeg har aldri hørt MLS3 med gode subwoofere men lurer på om det kan ta bra av
Rart de ikke lager dette selv all den tid MLS 3 er såpass mye svakere i bassen enn feks C711 som er meget god her.Helt enig, du vil nok få bedre lyd i en vanlig stue med MLS3 som du sier. Og potensielt vill du nok også få mye bedre lyd om man har mulighet økonomisk og plassmessig.
Hovedproblemet med sub til Piega vil være å matche hurtigheten. Vil derfor fort bli kostbart mtp effekt og membranareal. Men er ikke i tvil om at det vil løfte HT prestasjon betraktelig.