pigg eller piggfritt ?

hva skal du skoe bilen med i år?


  • Totalt antall stemmer
    16

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.090
Antall liker
8.418
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Det som nok er en hyppigere årsak til at de bemidlede med slike biler ikke skjønner at det kan være "litt vanskelig" å stoppe på glatta er vel like gjerne det faktum at slike "cirkus to tonn SUV med V8 motor" er en "lille smule" tyngere enn den forrige bilen de hadde! Å stoppe en bil når det er glatt har visse lihetstrekk med å legge til kai med en båt. Er det din lille daycruiser på 21 fot blir det noe annet enn når det er en stor supertanker. Er det såpeglatt er propsjonene mellom en Golf og en 2tonn+ SUV omtrent som mellom den lille jolla og supertankeren, i allefall så lenge sjåføren av SUVen har større lommebok enn kjørferdighet. ;) Men de fleste bruker da å lære etter en to tre kollisjoner! ;D
En annen faktor er at farten gjerne er høyere med 4WD og man ikke merker tilstanden til underlaget like godt som med tohjulsdrift.
Jeg foretrekker forhjulsdrift på holka selv om firehjulsdrift er "bedre". Bedre føling med underlaget.
Ni av ti biler i grøfta er en SUV; det sier vel sitt....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.090
Antall liker
8.418
Torget vurderinger
1
novgarod skrev:
Det vitner vel bare om én ting, at vedkommende som har sittet bak rattet er en fullstendig ubrukelig sjåfør..! ::)
Næh. Det var to sjåfører bak rattet. Bilen gikk 10 000km den måneden, men det var Continental piggdekk og det er endel av årsaken... ::)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.090
Antall liker
8.418
Torget vurderinger
1
Fenalaar skrev:
Ser titt og ofte føre som dette, og er avhengig av å kjøre - dvs at det ikke er noe alternativ å la bilen stå.

Da er det tre ting som gjelder: Piggdekk, 4WD og ha med seg hodet...

Johan-Kr
Nei. Jeg pendler Tromsø/Lofoten (41 mil) èn gang i uka på piggfrie dekk og forhjulsdrift. Jeg har ingen problemer med å holde følge med trafikken; snarere tvert imot. Dette dreier seg om nordnorsk kystklima hvor det svinger mye rundt null. Speilholker er helt vanlig.

Det er en myte at du må ha pigg på holke. Piggfrire dekks svakhet er drenering på våt vei. De planer tidligere særlig i dyp sørpe.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.090
Antall liker
8.418
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Lurer på om det er noen sammenheng mellom en persons alder og valg av pigg/piggfritt..?

Mitt inntrykk generelt her på Vestlandet er at "eldre" sjåfører tviholder på piggene mens den yngre garde velger piggfritt.
Mitt inntrykk er at de som klager på piggfritt har aldri prøvd. De samme sier at dersom man glir på piggfrie dekk (som om noe dekk var sklifrie!) så er det dekkenes skyld. Sklir man med piggdekk skyldes det føret... ::)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Voff skrev:
bambadoo skrev:
Lurer på om det er noen sammenheng mellom en persons alder og valg av pigg/piggfritt..?

Mitt inntrykk generelt her på Vestlandet er at "eldre" sjåfører tviholder på piggene mens den yngre garde velger piggfritt.
Mitt inntrykk er at de som klager på piggfritt har aldri prøvd. De samme sier at dersom man glir på piggfrie dekk (som om noe dekk var sklifrie!) så er det dekkenes skyld. Sklir man med piggdekk skyldes det føret... ::)
Tja. Etter flere år med piggfritt kjøpte jeg pigger igjen, og jeg er fristet til å si at de som mener piggfritt er fullt på høyden vinterstid ikke kan ha kjørt samme bil på pigger på en stund.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.989
Antall liker
3.871
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
for meg ble avgjørelsen tatt i år...

vi skal besøke svigers i Berlin over jul med bilen- det er den eneste tiden i året som tyske tollvesenet faktisk stopper norske biler ved båten i Kiel... Har sett en del Nordmenn der med tang under bilen som dro ut piggene i snøslaps eller regn ::)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Voff skrev:
Det er en myte at du må ha pigg på holke. Piggfrire dekks svakhet er drenering på våt vei. De planer tidligere særlig i dyp sørpe.
Myte?
Kommer an på hva du legge i "må". Hvis du mener at man ikke kan kjøre på is/ holke med piggfritt så stemmer det jo.
Men det er vel ikke til å komme fra at det er nettopp på holke piggdekk virkelig er mye bedre enn piggfritt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Holmium skrev:
Voff skrev:
Det er en myte at du må ha pigg på holke. Piggfrire dekks svakhet er drenering på våt vei. De planer tidligere særlig i dyp sørpe.
Men det er vel ikke til å komme fra at det er nettopp på holke piggdekk virkelig er mye bedre enn piggfritt.
Ikke hvis en har støtdempere som har stått på bilen i 360 000km..
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Denne tråden minner meg på hvorfor jeg valgte å leve uten bil, etter å ha flyttet til det huset jeg bor i nå. Riktignok hjelper jeg sikkert far med såle om om noen uker, men det er jo bare en liten del av stresset med å ha bil. Å lese om skifte av dekk, og utgiftene med nye dekk, vinterføre og drit og lort så er jeg ganske fornøyd med å være aktiv bruker av Skyss-kort.

Kjører man to-tre tonn på vinterføre skal man ha mer enn is i magen, en ekstra "redsel" for å gjøre feil i trafikken bør man ha i tillegg. Å kjøre SUV er ikke bare noe man gjør med hodet, men man må faktisk legge hjertet i kjøringen også. Ansvarsfølelsen bør vokse med størrelsen på bilen, og det er vel endel av problemet. Yrkessjåfører har det forholdet til å kjøre tung bil, men den vanlige mann med førerkort til tung bil har ikke dette innprentet i seg på samme måte. Det er den holdningen man bør etterstrebe, å virkelig føle på ansvaret man har. Hvis man da opplever følbar nervøsitet bør man skifte til en mindre bil.

Btw: Har piggdebatten noen kime til å ende som en kabeldebatt? Bør jeg sjekke kjøkkenskapet for popcorn?  ;D
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
baluba skrev:
Btw: Har piggdebatten noen kime til å ende som en kabeldebatt? Bør jeg sjekke kjøkkenskapet for popcorn? ;D
;D
Man kan jo ane visse paraleller, men det er nok et stykke opp til kabeldebatt(enes) nivå!
Og heldigvis for det. ;)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
baluba skrev:
Btw: Har piggdebatten noen kime til å ende som en kabeldebatt? Bør jeg sjekke kjøkkenskapet for popcorn? ;D
Det er da ingen som har piggdekk der piggene ikke er titanbasert, oljefylt og satt inn av håndplukkede jomfruer?
Gummien er selvsagt produsert og cryobehandlet i et enmannsfirma som har forsket lenge på dette.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Voff skrev:
Jeg foretrekker forhjulsdrift på holka selv om firehjulsdrift er "bedre". Bedre føling med underlaget.
Ni av ti biler i grøfta er en SUV; det sier vel sitt....
??? Bedre føling med underlaget med drift på 2 hjul i stedet for 4...
Nå prater du sannelig mye tull her.
Hva slags biler sammenligner du egentlig da..?

At store SUVer havner i grøfta handler vel i de fleste tilfeller om høy fart kombinert med høy vekt, høyt tyngdepunkt og sjåførens feilbedømming av egne kjøreferdigheter. Ikke om at de har firehjulstrekk. Om de hadde hatt forhjulstrekk hadde de fortsatt havnet i grøfta.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Holmium skrev:
baluba skrev:
Btw: Har piggdebatten noen kime til å ende som en kabeldebatt? Bør jeg sjekke kjøkkenskapet for popcorn? ;D
Det er da ingen som har piggdekk der piggene ikke er titanbasert, oljefylt og satt inn av håndplukkede jomfruer?
Gummien er selvsagt produsert og cryobehandlet i et enmannsfirma som har forsket lenge på dette.
Du har åpenbart ikke opplevd skikkelige high end-dekk enda. De jeg hadde på Tahoen var innkjørt av fotomodeller fra Milano, i min egen bil, mens jeg var passasjer. Makan til veigrep har jeg aldri hatt på glatta, det kan jeg love deg. Så kan objektivistene få gnåle så mye de vil om bremselengder og andre målbare selvfølgeligheter. Men det er mer mellom himmel og jord enn gummi og lettmetall. (Heldigvis slapp jeg betale for det selv)

;D Nå?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Tror jeg nøyer meg med å si at jeg har kjørt piggfritt siden 91, kommer ikke til å kjøpe piggdekk (her på østlandet) mer.
91/95 Nissan Primera forhjulsdrift
95/10 Audi A6 Forhjulsdrift
og nå BMWX1 Xdrive.

Mvh.KW
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.561
Antall liker
7.887
Torget vurderinger
0
slartibartfast skrev:
for meg ble avgjørelsen tatt i år...

vi skal besøke svigers i Berlin over jul med bilen- det er den eneste tiden i året som tyske tollvesenet faktisk stopper norske biler ved båten i Kiel... Har sett en del Nordmenn der med tang under bilen som dro ut piggene i snøslaps eller regn ::)
Minner meg om en tysker som bodde i Berlevåg i 78 da jeg jobbet der. Han var servicemekaniker for et tysk firma som laget filetmaskiner til fiskeindustrien. Han hadde med sommerdekk på takgrinda da hen kjørte av ferja og det første han gjorde etter ilandkjøring var å tre på seg firmakjeledressen for å legge om før tollpassering. Han ble promte arrestert av grensepolitiet!!

Ikke på grunn av piggdekkene men på grunn av firmalogoen på kjeledressen; "BAADER" ! ;D
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Kjørte piggfritt i 10 år med Octavia, gikk over til Superb med pigg og håper de snart er utslitte så jeg kan skifte til piggfritt igjen.
Pokker å lei jeg blir det bråket.
En annen ting er at jeg tror pigger gir en litt falsk trygghetsfølelse.
De fleste med piggfritt bruker hodet litt ekstra når det er glatt og tenker på lang bremsestrekning etc.
Men med pigger er det lett å tro at det biter seg fast uansett. Litt som dette å få stoppet selv om man har firehjulsdrift.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.182
Antall liker
6.740
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Kjørt piggfritt i 15 år, og det er alltid like morsomt når man kjører forbi folk som står og spinner i bakkene opp til hytta på fjellet mens man durer forbi med bakhjulstrekk og piggfritt.

Det finnes underlag hvor pigg fungerer bedre, men det er jaggu ikke ofte man støter på :)

Så er det jo dette med å kjøre etter forholdene også da, det har jo ikke alle skjønt. :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.749
Antall liker
103.785
Torget vurderinger
23
baluba skrev:
Denne tråden minner meg på hvorfor jeg valgte å leve uten bil, etter å ha flyttet til det huset jeg bor i nå. Riktignok hjelper jeg sikkert far med såle om om noen uker, men det er jo bare en liten del av stresset med å ha bil. Å lese om skifte av dekk, og utgiftene med nye dekk, vinterføre og drit og lort så er jeg ganske fornøyd med å være aktiv bruker av Skyss-kort.

Kjører man to-tre tonn på vinterføre skal man ha mer enn is i magen, en ekstra "redsel" for å gjøre feil i trafikken bør man ha i tillegg. Å kjøre SUV er ikke bare noe man gjør med hodet, men man må faktisk legge hjertet i kjøringen også. Ansvarsfølelsen bør vokse med størrelsen på bilen, og det er vel endel av problemet. Yrkessjåfører har det forholdet til å kjøre tung bil, men den vanlige mann med førerkort til tung bil har ikke dette innprentet i seg på samme måte. Det er den holdningen man bør etterstrebe, å virkelig føle på ansvaret man har. Hvis man da opplever følbar nervøsitet bør man skifte til en mindre bil.

Btw: Har piggdebatten noen kime til å ende som en kabeldebatt? Bør jeg sjekke kjøkkenskapet for popcorn? ;D
For en dust!! Ingen som har pigger på kablene, vel!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
baluba skrev:
Denne tråden minner meg på hvorfor jeg valgte å leve uten bil, etter å ha flyttet til det huset jeg bor i nå. Riktignok hjelper jeg sikkert far med såle om om noen uker, men det er jo bare en liten del av stresset med å ha bil. Å lese om skifte av dekk, og utgiftene med nye dekk, vinterføre og drit og lort så er jeg ganske fornøyd med å være aktiv bruker av Skyss-kort.

Kjører man to-tre tonn på vinterføre skal man ha mer enn is i magen, en ekstra "redsel" for å gjøre feil i trafikken bør man ha i tillegg. Å kjøre SUV er ikke bare noe man gjør med hodet, men man må faktisk legge hjertet i kjøringen også. Ansvarsfølelsen bør vokse med størrelsen på bilen, og det er vel endel av problemet. Yrkessjåfører har det forholdet til å kjøre tung bil, men den vanlige mann med førerkort til tung bil har ikke dette innprentet i seg på samme måte. Det er den holdningen man bør etterstrebe, å virkelig føle på ansvaret man har. Hvis man da opplever følbar nervøsitet bør man skifte til en mindre bil.

Btw: Har piggdebatten noen kime til å ende som en kabeldebatt? Bør jeg sjekke kjøkkenskapet for popcorn? ;D
For en dust!! Ingen som har pigger på kablene, vel!
Henviser til mitt eget svar lenger oppe:

baluba skrev:
Du har åpenbart ikke opplevd skikkelige high end-dekk enda. De jeg hadde på Tahoen var innkjørt av fotomodeller fra Milano, i min egen bil, mens jeg var passasjer. Makan til veigrep har jeg aldri hatt på glatta, det kan jeg love deg. Så kan objektivistene få gnåle så mye de vil om bremselengder og andre målbare selvfølgeligheter. Men det er mer mellom himmel og jord enn gummi og lettmetall. (Heldigvis slapp jeg betale for det selv)

;D Nå?
;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.087
Antall liker
8.012
Torget vurderinger
12
novgarod skrev:
Voff skrev:
Jeg foretrekker forhjulsdrift på holka selv om firehjulsdrift er "bedre". Bedre føling med underlaget.
Ni av ti biler i grøfta er en SUV; det sier vel sitt....
??? Bedre føling med underlaget med drift på 2 hjul i stedet for 4...
Nå prater du sannelig mye tull her.
Hva slags biler sammenligner du egentlig da..?

At store SUVer havner i grøfta handler vel i de fleste tilfeller om høy fart kombinert med høy vekt, høyt tyngdepunkt og sjåførens feilbedømming av egne kjøreferdigheter. Ikke om at de har firehjulstrekk. Om de hadde hatt forhjulstrekk hadde de fortsatt havnet i grøfta.
Merkelig at SUV-førere skal være så mye dårligere enn førere av andre biltyper . . .
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.754
Antall liker
33.119
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Siden først på 90-tallet har jeg kjørt piggfritt ;)
Sånn blir det!!

gismo
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har ikke lest heile tråden, men også for meg er valget enkelt. Jeg kjører piggdekk.

Jeg bor og kjører i kystnært strøk i Nordland, og kjører mye - 30000 km pr. år, eller der omkring. De siste årene har det vært mye ustabilt vær, omskiftende føreforhold og holkeføre. Strøsanda blir skylt vekk av regnet, og funker dårlig. Da er det bare piggdekk som biter på.

En ting er at unødvendig piggdekk-kjøring på bare, tørre veier, bidrar sammen med kjettinger, til mye svevestøv og dritt i lufta. En anna ting er at piggfrie dekk, fører til økt bruk av veisalt og strøsand. Veisaltet fører til store rustskader på bilene, ødelagte bremseskiver, bremserør og -belegg, ødelagte hjullagre osv. Strøsanda ( som for det meste er knust stein ), fører til lakkskader, steinsprangskader i lykter, frontruter og lakk. Alt dette, må vi betale for. Så da er det kanskje ikke SÅ farlig...

Veisaltet forurenser grunnvannet og miljøet langs veiene. Langtidseffekten av dette, vet vi ikke. Saltet er tilsatt andre kjemikalier som skal hindre klumping. Hva dete har å si for miljøet, vites heller ikke. Det vi begynner å ane, er at det er all grunn til å stille spørsmålstegn ved den såkalte miljøgevinsten med å kjøre piggfritt. For min del tror jeg det blir som syklisten som dreit i buksa; det jevner seg ut, etterhvert.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.989
Antall liker
3.871
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
cybervision_ skrev:
Kjøpte nye piggdekk i dag, dyrt gitt...
ødelagt bil er dyrere ;)

ikke vits å spare på vinterdekk (men du har rett, det svir i lommeboka)
 
C

Cyber

Gjest
Anonym skrev:
cybervision_ skrev:
Kjøpte nye piggdekk i dag, dyrt gitt...
http://dekkonline.com/
Like dyrt der og de hadde ikke inne modellen jeg kjøpte, Nokia hakkapellita 7. :) Er kanskje ikke så dyrt når det kommer til stykke. 6000 for 4 stk. pålagt. Er bare vant med å kjøpe studentdekk til 2000 for 4 stk pålagt. (Og det var rimelig røtne dekk.)
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Trondmeg skrev:
novgarod skrev:
Voff skrev:
Jeg foretrekker forhjulsdrift på holka selv om firehjulsdrift er "bedre". Bedre føling med underlaget.
Ni av ti biler i grøfta er en SUV; det sier vel sitt....
??? Bedre føling med underlaget med drift på 2 hjul i stedet for 4...
Nå prater du sannelig mye tull her.
Hva slags biler sammenligner du egentlig da..?

At store SUVer havner i grøfta handler vel i de fleste tilfeller om høy fart kombinert med høy vekt, høyt tyngdepunkt og sjåførens feilbedømming av egne kjøreferdigheter. Ikke om at de har firehjulstrekk. Om de hadde hatt forhjulstrekk hadde de fortsatt havnet i grøfta.
Merkelig at SUV-førere skal være så mye dårligere enn førere av andre biltyper . . .
Det handler vel om at en stor tung bil med høyt tyngdepunkt faktisk krever mer av en "ordinær sjåfør" enn en mer normal bil. Men å si at en feks. VW Tiguan med forhjulsdrift ville gi bedre kontroll med underlaget og derved holde seg bedre på veien enn en med firehjulsdrift, blir jo det reneste svada... Om han som kjører firehjulstrekk kjører fortere enn han med kun forhjulstrekk, så vil det hele selvsagt endre seg, men da er det farten og ikke om bilen trekker på to eller fire som er avgjørende.

Har selv i en del år kjørt en Audi 100quattro (savner den bilen) av den gode gamle sorten uten ESP, ABS, EBC+++++, men som til gjengjeld hadde muligheten for sperre på mellom og bakaksel... En ekte mekanisk quattro. Til tross for en til tider frisk kjørestil har jeg tilgode å besøke grøftekanten med denne, men jeg vet ikke tall på hvor mange moderne for, bak og firehjulstrekkere jeg har hatt gleden av å dra opp av grøfta. Selv kjører jeg piggdekk, noe som til slutt ble Audiens død. Jeg bremset for to rådyr og fikk en svær Dodge Durango på piggfrie dekk rett i baken. Skadene ble så omfattende at bilen bare måtte skrotes. Jeg kjører fortsatt pigg for å slippe å være den som ikke greier å stoppe.

På Audien brukte jeg 195/65 15" dekk, noe som ga sylskarpe is, slaps og snø-egenskaper. Svært mange bruker for lav profil og brei dimensjon på dekkene (også på vinterføre). Noe som er av større betydning enn om de har pigg eller piggfritt imo. Breie dekk flyter opp på sørpe og slaps, og gir da tilnærmet null friksjon. At man taper litt feste på tørr asfalt får så heller være, når vi har en øvre fartsgrense på 100km/t.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Ettersom jeg er på fjellet jevnilg i hele vintersesongen blir det piggdekk. Det er utvilsomt det som har best feste på isete veier.
Dersom jeg hadde kun kjørt i sør-Norge ville jeg nok ha valgt piggfritt
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.090
Antall liker
8.418
Torget vurderinger
1
novgarod skrev:
??? Bedre føling med underlaget med drift på 2 hjul i stedet for 4...
Nå prater du sannelig mye tull her.
Hva slags biler sammenligner du egentlig da..?
Selvfølgelig har du bedre føling med underlaget med tohjulsdrift. Du føler føret bedre - firehjulsdrift isolerer deg mer fra underlaget (da jeg første gang kjørte Audi Quattro i 1986 - på nullføre forøvrig - var det plutselig ikke glatt lengre - til man måtte bremse da) noe som er forklaringen på alle 4WD som står i grøfta (jeg talte vinteren for to år siden - 9 av 10 hadde firehjulsdrift). Bilen er lettere å håntere på grensa. Har du prøvd en Subaru Legacy når den slipper på holka? Jeg er ikke Petter Solberg! Det er komplett umulig og kjøre en forhjuldrevet Audi (eller annen godt balansert og ikke overstyrende FWD) av veien uansett føre medmindre føreren er udugelig og/eller har totalt feilbedømt underlaget. En firehjulstrekker krever sin mann derimot (eller flaks) dersom de virkelig begynner å gli.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.090
Antall liker
8.418
Torget vurderinger
1
Holmium skrev:
Kommer an på hva du legge i "må". Hvis du mener at man ikke kan kjøre på is/ holke med piggfritt så stemmer det jo.
Men det er vel ikke til å komme fra at det er nettopp på holke piggdekk virkelig er mye bedre enn piggfritt.
Piggdekk har bedre grep på holke dersom bilen står i ro. Dersom biler ruller er grepet praktisk talt helt likt dersom piggdekkene er helt nye. Piggdekket på gjennomsnittsbilen i den norske bilparken har imidlertid dårligere grep på is enn de gode piggfrie isdekkene (slik som Continental) med lovlig mønster. Piggdekk er mye bedre enn piggfrie på dyp sørpe. De er også bedre på våt bar veibane med mye overflatevann slik som i slitasjespor. Det er min erfaring ved daglig kjøring opptil 90 000km per år på biler med både pigg og piggfritt.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Noen som kan anbefale gode vinterdekk (pigg)?

Ser jo selvsagt på Hakka-dekk, men fins det noen gode under 1000 kr. pr. stk., så hadde jo studentbudsjettet smilt stort :)

Hvis Hakka skulle være det beste valget: 5 eller 7?

Mulig dette burde vært i en egen tråd.. ?

PK
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Voff skrev:
Holmium skrev:
Kommer an på hva du legge i "må". Hvis du mener at man ikke kan kjøre på is/ holke med piggfritt så stemmer det jo.
Men det er vel ikke til å komme fra at det er nettopp på holke piggdekk virkelig er mye bedre enn piggfritt.
Piggdekk har bedre grep på holke dersom bilen står i ro. Dersom biler ruller er grepet praktisk talt helt likt dersom piggdekkene er helt nye. Piggdekket på gjennomsnittsbilen i den norske bilparken har imidlertid dårligere grep på is enn de gode piggfrie isdekkene (slik som Continental) med lovlig mønster. Piggdekk er mye bedre enn piggfrie på dyp sørpe. De er også bedre på våt bar veibane med mye overflatevann slik som i slitasjespor. Det er min erfaring ved daglig kjøring opptil 90 000km per år på biler med både pigg og piggfritt.

Hvem er det som tester dekk som ikke er i bevegelse? Og hva er hensikten?
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
pks skrev:
Noen som kan anbefale gode vinterdekk (pigg)?

Ser jo selvsagt på Hakka-dekk, men fins det noen gode under 1000 kr. pr. stk., så hadde jo studentbudsjettet smilt stort :)

Hvis Hakka skulle være det beste valget: 5 eller 7?

Mulig dette burde vært i en egen tråd.. ?

PK
Logg deg inn på naf.no og sjekk vinterdekktesten. Årets vinner var Continental. Men de er sikkert litt dyrere enn 1000-lappen din.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Ambings skrev:
pks skrev:
Noen som kan anbefale gode vinterdekk (pigg)?

Ser jo selvsagt på Hakka-dekk, men fins det noen gode under 1000 kr. pr. stk., så hadde jo studentbudsjettet smilt stort :)

Hvis Hakka skulle være det beste valget: 5 eller 7?

Mulig dette burde vært i en egen tråd.. ?

PK
Logg deg inn på naf.no og sjekk vinterdekktesten. Årets vinner var Continental. Men de er sikkert litt dyrere enn 1000-lappen din.
ca 1000-lapp blir det, ja.. men det er bedre enn 14-1600 som hakka 7-dekket koster..

Blir nok Continental :)

Takk skal du ha.
 
N

nb

Gjest
Sjekk finn.no, finnes mye billige svært lite brukte dekk på felg der. Selv har jeg betalt rundt 3000 kroner totalt for sommer + vinterdekk på felg som fremsto som så godt som nye.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Betalte nettopp 2000,- for nesten nye Yokohamas på eit sett svært snasne orignialfelger fra '99 MX-5 NB Sport.
Bare felgene er verdt den prisen.
 
C

Cyber

Gjest
pks skrev:
Noen som kan anbefale gode vinterdekk (pigg)?

Ser jo selvsagt på Hakka-dekk, men fins det noen gode under 1000 kr. pr. stk., så hadde jo studentbudsjettet smilt stort :)

Hvis Hakka skulle være det beste valget: 5 eller 7?

Mulig dette burde vært i en egen tråd.. ?

PK
7 er de nye. Så på Continental, men selger sa de slapp piggene mye tidligere enn Nokian.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
cybervision_ skrev:
pks skrev:
Noen som kan anbefale gode vinterdekk (pigg)?

Ser jo selvsagt på Hakka-dekk, men fins det noen gode under 1000 kr. pr. stk., så hadde jo studentbudsjettet smilt stort :)

Hvis Hakka skulle være det beste valget: 5 eller 7?

Mulig dette burde vært i en egen tråd.. ?

PK
7 er de nye. Så på Continental, men selger sa de slapp piggene mye tidligere enn Nokian.
ok.

Har jeg 15" felger blir det Hakka7, hvis det er 16" (jeg husker faktisk ikke), så blir det Continental.

Pk
 
C

Cyber

Gjest
pks skrev:
cybervision_ skrev:
pks skrev:
Noen som kan anbefale gode vinterdekk (pigg)?

Ser jo selvsagt på Hakka-dekk, men fins det noen gode under 1000 kr. pr. stk., så hadde jo studentbudsjettet smilt stort :)

Hvis Hakka skulle være det beste valget: 5 eller 7?

Mulig dette burde vært i en egen tråd.. ?

PK
7 er de nye. Så på Continental, men selger sa de slapp piggene mye tidligere enn Nokian.
ok.

Har jeg 15" felger blir det Hakka7, hvis det er 16" (jeg husker faktisk ikke), så blir det Continental.

Pk
Tør jeg spørre hvorfor det? Så ikke helt logikken i korrelasjonen mellom felgstørrelse og valg.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.561
Antall liker
7.887
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Tør jeg spørre hvorfor det? Så ikke helt logikken i korrelasjonen mellom felgstørrelse og valg.
Mest sansynlig en prisdifferanse avhengig av felgstørrelse. Dekkene er i praksis like gode.
 
Topp Bunn