Pioneer PLX 1000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    I aller beste mening, filt passer til tøfler og biljardbord. Det har ingenting på en platespiller å gjøre om poenget er å lokke så mye vellyd ut av spilleren som mulig. Og før noen bombarderer meg med det uunngåelige gnålet om at både Linn og Rega bruker filt, tør jeg minne om at herrene Gandy og Tiefenbrun også renser stiften med fingertuppen. Det finnes mye som funker som materiale i matter. Karbonfiber, gummiblandinger, papir og kork, bare kork, forskjellige kunststoffer... men ikke filt.
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Gummimatte er etter min erfaring mye bedre enn fillt.
    Hmm èn eller to L`r ?
    Både ift statisk elektrisitet og støv.
    Demper tallerken også.

    Bruk gummi :)

    Jørgen.

    Edit; Enig med Impulse ja.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Det beste mot slik statisk elektrisitet er mer fuktighet i rommet. En venta luftfukter/vasker er råbra for slikt. Har også bra resultat med en slik zerostat antistatic pistol (heter ikke den noe annet nå? )

    EDIT: Synes filt "trekker til seg" statisk el. Har du prøvd med bare gummimatte?
    Takk for tips :)
    Tidligere fikk man også kjøpt antistatiske filtmatter. Disse er en del tykkere og fastere enn normale filttyper. Bruker slike både på LP12 og Thorens 126 MkIII og opplever aldri noe problem med statisk elektrisitet. Vet ikke om disse er å få kjøpt lenger.

    Nå har alle mine plater hatt en runde med VPI 16.5 platevasker, noe som nok også bidrar positivt i så måte. Kjøpe nylig tre nye LP som var så full av elektrisitet at de nesten ikke ville ut av papircoverene. De tiltrakk seg også en god del støv før jeg fikk dem på spilleren for test og for første gang på lenge opplevde jeg at filtplata ville følge med. Platene ble deretter vasket og ble straks mer medgjørlige.
    Får høre med vår venn Tor om han har tilbud på VPI platevasker.
    Har du fått høyttalerne foresten, er litt spent på det? :)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.193
    Antall liker
    1.499
    I aller beste mening, filt passer til tøfler og biljardbord. Det har ingenting på en platespiller å gjøre om poenget er å lokke så mye vellyd ut av spilleren som mulig.
    Please; ikke bare kom med et slik bastant utsagn uten å legge til hva som fungerer for deg i ditt oppsett. Hr. Ghandi har sverget til filt i snart fire årtier, og det har høyst sannsynlig en årsak.
    Selv bruker jeg en 4 mm. tykk korkmatte, mest fordi jeg synes det er det som genererer minst statisk elektrisitet, og ser bedre ut enn støvete gammel gummi.
    Steen
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    I aller beste mening, filt passer til tøfler og biljardbord. Det har ingenting på en platespiller å gjøre om poenget er å lokke så mye vellyd ut av spilleren som mulig. Og før noen bombarderer meg med det uunngåelige gnålet om at både Linn og Rega bruker filt, tør jeg minne om at herrene Gandy og Tiefenbrun også renser stiften med fingertuppen. Det finnes mye som funker som materiale i matter. Karbonfiber, bummiblandinger, papir og kork, bare kork, forskjellige kunststoffer... men ikke filt.
    Det fulgte med gummimatte og noe jeg tror er filt, jeg trodde jeg skulle bruke begge ;D
    Skal fjerne "filt" matta med Pioneer logoen, kanskje det blir enda bedre lyd .... 8)
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    I aller beste mening, filt passer til tøfler og biljardbord. Det har ingenting på en platespiller å gjøre om poenget er å lokke så mye vellyd ut av spilleren som mulig. Og før noen bombarderer meg med det uunngåelige gnålet om at både Linn og Rega bruker filt, tør jeg minne om at herrene Gandy og Tiefenbrun også renser stiften med fingertuppen. Det finnes mye som funker som materiale i matter. Karbonfiber, bummiblandinger, papir og kork, bare kork, forskjellige kunststoffer... men ikke filt.
    Det fulgte med gummimatte og noe jeg tror er filt, jeg trodde jeg skulle bruke begge ;D
    Skal fjerne "filt" matta med Pioneer logoen, kanskje det blir enda bedre lyd .... 8)
    Gjør det, det er en slipmat for DJ bruk, tanken her er at man kan holde igjen plata, mens man venter på riktig beat, tallerken spinner mens plate og filt venter på action.

    Jørgen
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.172
    Antall liker
    1.162
    Torget vurderinger
    10
    Gummimatte er etter min erfaring mye bedre enn fillt.
    Hmm èn eller to L`r ?
    Både ift statisk elektrisitet og støv.
    Demper tallerken også.

    Bruk gummi :)

    Jørgen.

    Edit; Enig med Impulse ja.
    Uenig med dere begge i alle fall med hensyn til problemer rundt statisk elektrisitet. Benyttet en periode også mye omtalte Platter Matter, som vel er en form for gummi eller silikon. Den måtte vaskes titt og ofte pga. støvansamling. Likte ikke å legge ei rein plate på den med mindre den var nyvasket. Dette var riktignok før jeg anskaffet VPI 16-5 og da hadde jeg nok også mer problemer med at støv samlet seg på platene. Mener å huske det var slik i alle fall. Når det gjelder lydkvaliteten på gummi kontra filt er jeg mer usikker, men lever godt med mine filtmatter.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.172
    Antall liker
    1.162
    Torget vurderinger
    10
    Det beste mot slik statisk elektrisitet er mer fuktighet i rommet. En venta luftfukter/vasker er råbra for slikt. Har også bra resultat med en slik zerostat antistatic pistol (heter ikke den noe annet nå? )

    EDIT: Synes filt "trekker til seg" statisk el. Har du prøvd med bare gummimatte?
    Takk for tips :)
    Tidligere fikk man også kjøpt antistatiske filtmatter. Disse er en del tykkere og fastere enn normale filttyper. Bruker slike både på LP12 og Thorens 126 MkIII og opplever aldri noe problem med statisk elektrisitet. Vet ikke om disse er å få kjøpt lenger.

    Nå har alle mine plater hatt en runde med VPI 16.5 platevasker, noe som nok også bidrar positivt i så måte. Kjøpe nylig tre nye LP som var så full av elektrisitet at de nesten ikke ville ut av papircoverene. De tiltrakk seg også en god del støv før jeg fikk dem på spilleren for test og for første gang på lenge opplevde jeg at filtplata ville følge med. Platene ble deretter vasket og ble straks mer medgjørlige.
    Får høre med vår venn Tor om han har tilbud på VPI platevasker.
    Har du fått høyttalerne foresten, er litt spent på det? :)
    VPI 16-5 er etter min mening noe av det beste kjøp jeg har gjort. Ultralyd-vaskere er sikkert en del bedre, især hvis man skal rengjøre spesielt skitne plater, men til normalt bruk kommer du langt med en VPI.

    Høyttalere og forsterker er ikke kommet enda. Leveringstid oppgitt til rundt 8 uker fra 1. mai.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.171
    Antall liker
    8.285
    Torget vurderinger
    12
    Nå er det slik at uansett hva en matte er laget av så vil den dempe resonanser i det totale systemet, men noen materialer demper gjerne mere enn andre. Hvis man har en platetallerken med tydelige resonanser kan det være fornuftig å prøve en tung gummibasert matte med gode dempeegenskaper. Hva som fungerer best er nok enklest å teste hvis man har mulighet til det. Filt demper lite og er normalt ikke veldig egnet i denne sammenhengen.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    I aller beste mening, filt passer til tøfler og biljardbord. Det har ingenting på en platespiller å gjøre om poenget er å lokke så mye vellyd ut av spilleren som mulig.
    Please; ikke bare kom med et slik bastant utsagn uten å legge til hva som fungerer for deg i ditt oppsett. Hr. Ghandi har sverget til filt i snart fire årtier, og det har høyst sannsynlig en årsak.
    Selv bruker jeg en 4 mm. tykk korkmatte, mest fordi jeg synes det er det som genererer minst statisk elektrisitet, og ser bedre ut enn støvete gammel gummi.
    Steen
    Registrerer at du synes jeg var bastant, Steen. Jeg har virkelig aldri forstått britenes hang til filt, men så har jeg også prøvd endel matter. Filt kom aldri best ut, selv på en Rega. Det kan tenkes at Gandy bruker filt rett og slett på grunn av kost/nytte. Det betyr langtfra at det er optimalt. Bare billig. På min egen WB ACT bruker jeg en gummi/kunststoffmatte fra FoQ Components, Japan. På Rega funker denne svært godt, og får både bass og mellomtone til å fremstå med større ro og autoritet. Ellers har jeg brukt Plattermatter, Ringmat, korkmatte fra Slate Audio, karbon fra Boston, gummi fra Audioquest og Herbie´s og kork/skinn fra en britisk entusiastgjeng jeg ikke husker navnet på. Filt hadde lite å stille opp i dette selskapet.
    Ellers ser jeg at Trondmeg er inne på det vesentlige, nemlig mattens dempende egenskaper. Her er filt nærmest ubrukelig. Særlig på en DD-spiller, da det faktisk er endel mer å dempe, siden motoren er plassert rett under spindel og tallerken, og dermed transporterer endel vibrasjoner og resonanser den veien.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.171
    Antall liker
    8.285
    Torget vurderinger
    12
    Uten å ha studert Pioneer sin tallerken, men kun det ubenevnte forbildet (som jeg har eid i flere år), så er denne sannsynligvis relativt resonansrik. Jeg ville i første omgang prøvd en tung gummimatte, men bevares, et tungt materiale som f.eks. kobber kan sikkert også fungere godt. Da til en annen pris og belastning på lageret samt mulige utfordringer for VTA som er meget kritisk for den siste touchen og romfølelsen erfaringsmessig.

    Jeg er selv så heldig at min tallerken er så død at jeg ikke trenger tenke på det, men nok om det da det er et annet tema.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Du kan jo sjekke om undersiden på PLX er gummiert for demping. Om ikke er den veldig resonant. Selv om det er gummiert tallerken på SL så er den fortsatt resonant. Med tykk tung gummimatte så er det færre resonanser, men den drepte dynamikken. Så investerte jeg i en Funkplatter Achromat 1200 og den åpnet lyden veldig. Men mye skal ha mer. Oyaide MJ-12 med Oyaide BR-One (1 mm tynn butylmatte) under demper resonanser enda bedre, og lyden åpner seg og bassen strammes opp vesentlig. De er dyre, og vanskelige å få tak i for tiden. Men Oyaide har kommet med en tykkere matte i butyl som heter Oyaide BR-12, som ser ut som MJ-12 aluminium, men er i butyl.

    br12.jpg
    mj12.jpg
    ACHROMATRED.jpg
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Undrer meg at ingen setter disco kule på sentertapp det måtte jo ha blitt riktig så kult med så mye farga dioder som spraker rundt på den stakkars 1210'n .
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Undrer meg at ingen setter disco kule på sentertapp det måtte jo ha blitt riktig så kult med så mye farga dioder som spraker rundt på den stakkars 1210'n .
    Det er nok en grunn till at den var så populær på discoteket 8)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Av nysgjerrighet bare: hvis 1200 ikke er en DJ-spiller; hvorfor har den en enorm pitch-glidepot, som gjerne brukes for å sømløst matche takten i en låt med den foregående, belysning for bruk i mørke, og hyperrask oppstart da? Dette er jo de funksjonene DJ-er vil ha, og "alle" DJ-er bruker denne spilleren.

    Jeg liker 1200/1210, jeg. Det er en gedigen og tillitsvekkende spiller å operere, men hvorfor virker det som noe nedsettende at den åpenbart er tilpasset bruk med "PA" og kringkasting? Det gjør den jo ikke til en dårligere hifi-spiller.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.171
    Antall liker
    8.285
    Torget vurderinger
    12
    Hvis man er fornøyd selv, så blås i hva andre måtte si og mene. Billigere også, selv om det ikke gir like mye hifi-kred. Ugh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man er fornøyd selv, så blås i hva andre måtte si og mene. Billigere også, selv om det ikke gir like mye hifi-kred. Ugh
    Nå snakket jeg egentlig bare om Technics, og ikke Pioneer vs. Technics, da. Kan det være at 1200 som etter sigende var en hifi-spiller ble adoptert av DJ's, og så fikk MK2 pitch-slideren, etc?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Av nysgjerrighet bare: hvis 1200 ikke er en DJ-spiller; hvorfor har den en enorm pitch-glidepot, som gjerne brukes for å sømløst matche takten i en låt med den foregående, belysning for bruk i mørke, og hyperrask oppstart da? Dette er jo de funksjonene DJ-er vil ha, og "alle" DJ-er bruker denne spilleren.

    Jeg liker 1200/1210, jeg. Det er en gedigen og tillitsvekkende spiller å operere, men hvorfor virker det som noe nedsettende at den åpenbart er tilpasset bruk med "PA" og kringkasting? Det gjør den jo ikke til en dårligere hifi-spiller.
    Jeg har nok svart på det mange ganger før:) Kan svare igjen jeg:)

    Technics hadde som en av de store japanerne high end spillerne sine som SL-1000 også kalt SP-10mk2. Den er dyr og stor og mange hadde verken råd eller plass til en SP-10. Derfor laget Matsushita en rimeligere spiller, en rimeligere HIFI-spiller, som de kalte SL-1200. Den hadde teknologien på DD-motoren fra SP-10, men spart inn på armkabler, føtter, PSU og lager. Det var INGEN pitch-kontroll på denne. Men den låt knakende god og hadde et ekstremt godt chassis for prislappen. Og som amerikaner'n sier: build like a tank:). Dette var i 1972.

    Mange DJere verden oppdaget at denne SL-1200 var noe av det best de hadde brukt til DJ. Den tålte masse juling med opp- og nedpakking og ikke minst vibrasjoner fra omgivelsene. Tusenvis av DJere kjøpte denne første SL-1200, men den manglet en ting. Og det var en pitch-kontroll. De ba derfor Matsushita om å sette på dette.

    I 1979 (tror jeg) så kom SL-1200mk2 og SL-1210mk2, med en rekke forbedringer. Den var fortsatt i bunn og grunn en hifi spiller, men nå med pitch-glider. Til stor glede for DJere. I tillegg til at veldig mange kjøpte slike til hifi-bruk hjemme, solgte Matsushita ca. 4 mill SL-1200/1210, frem til de la ned produksjonen i 2010.

    Derfor er det feil å kalle akkurat SL-1200 en DJ-spiller, for dersom du leser mitt innlegg litt lengre opp, så bruker typiske DJ-spillere en enklere DD-motor med høyere wow and flutter. Lave wow and flutter-tall er ikke viktig på disco, men hjemme:)
    Her ser du den første SL-1200 hifi. Laget til hifi og hadde krav spec til hifi-bruk og ikke DJ.
    Ellers ser dere historien, hvor 1210M5G og 1200 Gold er de mest påkostede. Min spiller har f.eks alltid vært brukt til kun hifi og er således strøken.

    Håper det var greit svar. Så det er ikke det at techy-fans ikke liker at den kalles en DJ-spiller. Faktumet er at det er en hifi-spiller som ble brukt av DJ-er. Og det er en forskjell på det; og å bruke en DJ-spiller til hifi hjemme. Intet mindre:)
    image.jpg
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Ser ut til at det blir en Technics tråd ut av det, går greit det, er jo nesten samme spiller ;D

    Veldig kul den Oyade platen du har CA, går det an og få tak i den enda?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk. Grei oppklaring.

    ...Men da er det jo en skikkelig DJ-spiller. Det er ikke noe negativt i det, vel? Om det er en DJ-spiller med god motor... Ja, vel.

    Skjønte bare ikke aversjonen mot at den ble kalt DJ-spiller, for den er jo selve prototypen på det "alle" ser på som en DJ-spiller i dag.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.171
    Antall liker
    8.285
    Torget vurderinger
    12
    Hvis man er fornøyd selv, så blås i hva andre måtte si og mene. Billigere også, selv om det ikke gir like mye hifi-kred. Ugh
    Nå snakket jeg egentlig bare om Technics, og ikke Pioneer vs. Technics, da. Kan det være at 1200 som etter sigende var en hifi-spiller ble adoptert av DJ's, og så fikk MK2 pitch-slideren, etc?
    Da forsto jeg deg rett: Technics mot røkla ;)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ser ut til at det blir en Technics tråd ut av det, går greit det, er jo nesten samme spiller ;D

    Veldig kul den Oyade platen du har CA, går det an og få tak i den enda?
    Noen i England og ellers Ebay fra Japan:)

    Nei ikke ny Technics-tråd:) Det har vi. Noen sammenligninger og oppklaringer bare. Men pøs på med erfaringer på PLX:)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Ser ut til at det blir en Technics tråd ut av det, går greit det, er jo nesten samme spiller ;D

    Veldig kul den Oyade platen du har CA, går det an og få tak i den enda?
    Noen i England og ellers Ebay fra Japan:)

    Nei ikke ny Technics-tråd:) Det har vi. Noen sammenligninger og oppklaringer bare. Men pøs på med erfaringer på PLX:)
    Kommer tilbake til det senere, er opptatt med andre ting akkurat nå 8)

    image.jpg
     

    Vedlegg

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    God ide! Nettopp trent og skal etterhvert nyte et glass rødt. Kjøpt 10-12 vinylplater i dag som skal først få en runde på mr Okki Nokki....
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Har spilt flere plater i dag, og må si at Pioneer er knall for nybegynnere som meg.
    Det låter analogt og deilig 8)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Det er når du blir hekta på analogt at det blir farlig:)
    Det har en ro over seg jeg ikke har hørt med digital.
    Har jo hatt brukbare vinylrigger tidligere, men tror DD er min greie siden det er mest rytmisk musikk jeg spiller.
    Må innrømme at det har gitt mersmak, og det kan bli farlig 8)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kult at spilleren funker og at du er fornøyd med lyden, men hvorfor skulle direktedrift være bedre på "rytmisk musikk"?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.381
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    49
    Kult at spilleren funker og at du er fornøyd med lyden, men hvorfor skulle direktedrift være bedre på "rytmisk musikk"?
    Det svinger mer av DD, Alle vet jo det;)
     
    Sist redigert:

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.171
    Antall liker
    8.285
    Torget vurderinger
    12
    Min erfaring er at utførelsen er viktigere enn prinsippet. Lancia 037 vs Audi Quattro?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke akkurat at den kommentaren var 100% seriøs. ;-) Litt oversvømmende entusiasme kan vi vel leve med på en fredag. :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.171
    Antall liker
    8.285
    Torget vurderinger
    12
    Det er nok riktig, Dazed :). Men det er noe eget med overlevelsesevnen til slike "alle-vet"-sannheter.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kult at spilleren funker og at du er fornøyd med lyden, men hvorfor skulle direktedrift være bedre på "rytmisk musikk"?
    Det svinger mer av DD, Alle vet jo det;)
    Ja, akkurat DET er det ingen tvil om:)
    I en annen tråd er Rega RP10 drømmen din ChrisAndre.
    Jepp. Har tre rem-spillere jeg vil sjekke ut dersom det er en oppgradering; Rega RP-10, VPI Aries 3 og NAS Space 294 (og JR Transrotor).

    Men det er viden kjent at de mest rytmiske med mest PRaT er DD:) Andre spillere har kvaliteter de gjør anderledes og bedre enn DD på andre områder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn