Pioneer PLX 1000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    12
    Integrale er et ikon og en av de bilene jeg vil ha :). Poenget med referansen over at Lancia 037 med 2-hjulsdrift slo Audi Quattro i 83 til tross for at "alle visste" at 4-hjulstrekk var mye bedre ......

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Oppdatering av testen på Pioneer Plx 1000 i nyeste Stereophile, get your digital copy today 8)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Sluttsatsen sier vel allt :)

image.jpg

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette sier en hel del om hvor god lyd DD-spillere av kvalitet låter:) Ikke for å dreie det over til noe SL1210 igjen, men derfor vet jeg at en full-modda 1210 kan gå i ringen med nesten hva som helst av remdrevne:) DD gjort skikkelig låter så utrolig musikalsk, og det er konge at Pioneer har krav spesifisert sin Hanpin-spiller til å være en skikkelig musikk-maskin:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Fin test, men mistenker at tester er 25 år-ish, ved at han kanskje ikke vet hvor mange som foretrakk de store DD-spillerne fra Japan på 70-80-90-tallet. Og at disse lever i beste velgående:) Men her også, så slår en enkel DJ-spiller ut en VPI på ren musikalitet. Det er kanskje derfor en beltedrevet, til nå, ikke har klart å gi meg samme musikalit som en direct drive? Men fortsatt litt synd at de sammenligner den med mk2 som kom i 1979. Kunne heller sammenlignet den med 1210M5G som ble laget helt frem til 2010, og som er PLX-1000 sin inspirator hva gjelder design:)

L

Laban MK2

Gjest
    Gå å legg deg igjen Kråkerøybu det er enda et par timer til solen står opp over SL øya . :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Prøver og bli kjent med lyden i Pioneer, Shure og IFA for og gjennkjenne evntl forbedringer hvis jeg bytter på ting.
    Foreløpig skal jeg kjøpe meg noen flere Lp plater, i stedenfor og hive meg på oppgraderings toget.
    Har sikkert vært heldig med min spiller for det er ikke kast i plate talerken, virker ikke som det er noe slark i armen heller.
    Hvordan tester man det forresten, rikker man frem og tilbake?

Jeg har justert PU slik som beskrevet i innstruksjonen som fulgte med, avstand nål og headshell og nåle trykk(manuelt).
    Hvilke remedier foreslår dere for og gjøre innstillingene mer nøyaktige?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Boblevater for å legge oppå headshell (VTA/SRA) og digital vekt for VTF:) Dette er et must IMO.
    Og protraktor, så klart. Jeg bruker Bearwald.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Husk å nullstille antiskating når du justerer stifttrykk, ellers får du helt feil utslag !
    Gratulerer med fin spiller.;D Jeg skal sørge for å få tak i en til test, for denne virker interessant!

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.541
    Foreløpig skal jeg kjøpe meg noen flere Lp plater, i stedenfor og hive meg på oppgraderings toget.
    Det var befriende å lese. "If it works, don't fix it" Noen ganger virker det som om det er viktigere å dissekere mekanikk, enn å høre på musikk. Et par enkle anbefalinger fra meg er følgende:
    Conrad's Free Stuff
    3 linjer ned fra toppen har du en Arc Template, et lite program som gjør at du kan skrive ut en protractor som passer eksakt din spiller/arm.
    Slik ser det ut:
    Arc template.JPG

Jeg lover at du aldri får behov for andre protractor verktøy.
    Så et lite obs. Vær forsiktig med det anbefalte boble vater. De viser stort sett det samme som spådama i tivoli. Kjøp heller et gammelt Starret 4"machinist level til å rette opp plintet 100%
    Steen

L

Laban MK2

Gjest
    Sminkespeilet i handveska til hu Mor kan brukes til så mangt i demontert tilstand som VTA eks :D

Mvh

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Billige vater kan vise feil, men det er ikke verre enn å snu det 180 grader, og hvis bobla havner på samme sted, er vateret OK.

Et supernøyaktig verktøyvater er sikkert fint, det, men med litt nøyaktighet og tid, får man det bra nok med et billig vater også. Jeg er enig i at man bør bruke et "linjal"-vater med litt lengde på, heller enn en bitteliten rund libelle, men det funker, det også.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Takker for mange svar:)
    Tar meg en tur på youtube for og finne ut hvordan jeg bruker protractor tool.
    Tidligere har jeg fått spillere satt opp før jeg har tatt den hjem.
    Takk for tips ang antiskate på 0 før jeg finner ballansen på arm.
    Her er det tydeligvis mye som må læres :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker Conrad Hoffmans arc template generator, som Steen linket t il over. Da kan man lage en protractor til nøyaktig den monteringsavstanden man faktisk har, til den geometrien man vil bruke. Da trenger man kun den, til alle spillere og armer.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Takker for mange svar:)
    Tar meg en tur på youtube for og finne ut hvordan jeg bruker protractor tool.
    Tidligere har jeg fått spillere satt opp før jeg har tatt den hjem.
    Takk for tips ang antiskate på 0 før jeg finner ballansen på arm.
    Her er det tydeligvis mye som må læres :)
    Kan love deg at de som leverer ferdig oppsatte spillere stort sett har mye å lære de òg.
    Så det er bare å sette seg inn i dette først som sist.

Jørgen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    12
    Den mest nøyaktige og beste av dem alle er vel best protractor.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratis tips: For VTA, sett visakortet ditt oppå plata på tallerkenen, sett armen nedpå rett foran og sikt headshell/armrør/pickup ved og følge magnetstripa. Den er vater!
    SRA kan du ikke sjekke med en libelle, det krever hardere skyts!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hva gjør den bedre?
    ALT :cool:
    Du tror det ikke, før du får høre det.
    Jeg har vært igjennom ett titalls beregninger og svært mange utskrevne papirprotractor det siste året. Alle disse låter omtrent likt, best-tractor er i en egen klasse.

L

Larkus

Gjest
    I og med at avstanden fra spindel til arm-pivot på Pioneer PLX-1000 er fast (215 mm) så kan det hende at pickupen må vris i headshellet for å oppnå ønsket geometri.
    Armen på Pioneer PLX-1000 har samme verdier for effektiv lengde og overheng som armen på Technics SL-1210, og da er kanskje dette litt interessant for trådstarter.:)

Twisting your cartridge in the headshell - Vinyl Engine

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva gjør den bedre?
    ALT :cool:
    Du tror det ikke, før du får høre det.
    Jeg har vært igjennom ett titalls beregninger og svært mange utskrevne papirprotractor det siste året. Alle disse låter omtrent likt, best-tractor er i en egen klasse.
    Du har nok rett. ..i at jeg ikke tror det før jeg får høre det, altså. ;) nullpunkter er vel de samme enten de er utregnet og beskrevet på en pappskive eller vha. Et svinedyrt fikstur. Sannsynligvis er det lettere å jobbe med sistnevnte og å unngå feil når den først er innstilt, da.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    12
    Hva gjør den bedre?
    Den er mer nøyaktig da den er spesiallaget for den armen du vil (gjerne den du selv har ;)) og streken du justerer etter er ultratynn og dermed mer nøyaktig. I tillegg trengs et nøyaktig verktøy for azimuth, gjerne Fozgometer eller Adjust+. Vannrett headshell sideveis forutsetter at diamanten er nøyaktig montert i forhold til huset. Det er den ikke nødvendigvis.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den er mer nøyaktig da den er spesiallaget for den armen du vil (gjerne den du selv har ;)) og streken du justerer etter er ultratynn og dermed mer nøyaktig.
    Dette er jo tilfelle med Hoffman's Arc Template Generator også.

I tillegg trengs et nøyaktig verktøy for azimuth, gjerne Fozgometer eller Adjust+. Vannrett headshell sideveis forutsetter at diamanten er nøyaktig montert i forhold til huset. Det er den ikke nødvendigvis.
    Det er så, men det er jo en litt annen sak. Det finnes vel testplater der man kan ta det litt vha. ørene også.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    I og med at avstanden fra spindel til arm-pivot på Pioneer PLX-1000 er fast (215 mm) så kan det hende at pickupen må vris i headshellet for å oppnå ønsket geometri.
    Armen på Pioneer PLX-1000 har samme verdier for effektiv lengde og overheng som armen på Technics SL-1210, og da er kanskje dette litt interessant for trådstarter.:)

Twisting your cartridge in the headshell - Vinyl Engine
    Brukte protractor som fulgte med Shure, og den måtte vris ørlite grann.
    Justerte overhang på ny, det var litt feil.
    Stillte stiftetrykk på ny, her hadde jeg bommet litt.
    Det er dynamic stabelizer på Shure pickup, og med den i bruk skulle stiftetrykket være 1,75, jeg har hatt den på 1,25.
    Satte like godt denne stabelizeren i låseposisjon.

Hight adjust begynner på 19mm=posisjon 0
    Shure er bare 15,6mm, har det mye og si?

image.jpg

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Den er mer nøyaktig da den er spesiallaget for den armen du vil (gjerne den du selv har ;)) og streken du justerer etter er ultratynn og dermed mer nøyaktig.

I tillegg trengs et nøyaktig verktøy for azimuth, gjerne Fozgometer eller Adjust+. Vannrett headshell sideveis forutsetter at diamanten er nøyaktig montert i forhold til huset. Det er den ikke nødvendigvis.
    Det er så, men det er jo en litt annen sak. Det finnes vel testplater der man kan ta det litt vha. ørene også.
    Protractor for generell grunninstilling.
    Speil for grunninstling azimuth.
    Ørene for finjustering.

Testplater og elektronikk om man ikke stoler på ørene.
    Men da har man virkelig noe å slite med.

Jørgen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    12

Hoffmanns blir like nøyaktig som skriveren du bruker. Jeg stoler mer på den lasergraverte best. Ørene er fint det, men det er nok raskere og mer presist med målte verdier.

L

Larkus

Gjest

Vis vedlegget 326153
    Er armrøret parallellt med plata når armen er i laveste posisjon?
    Hvis avstanden mellom armrør og LP-plate er minst fremme ved headshellet må du til med mellomlegg mellom pickup og headshell.
    Eller en tjukkere platematte:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hoffmanns blir like nøyaktig som skriveren du bruker.
    Det er jo derfor den har kalibrerings-faktorer for X- og Y-retning i generatoren, så man kontrollmåler og justerer så det blir 100% riktig.

Forøvrig så klarer ingen å justere seg inn til mer en par tidelers nøyaktighet når man fester pickupen til headshellet uansett. ;)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49

Vis vedlegget 326153
    Er armrøret parallellt med plata når armen er i laveste posisjon?
    Hvis avstanden mellom armrør og LP-plate er minst fremme ved headshellet må du til med mellomlegg mellom pickup og headshell.
    Eller en tjukkere platematte:)
    Takker Larkus, skal sjekke dette litt senere :)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Noe av cluet med best-tractoren er også at det er ett speil. Og ved siden av nullpunktene finnes det streker som gjenspeiles under "neste lag" på protractoren. Så når man sikter kan man linje øynene perfekt etter disse strekene og dermed vite av man sikter rett på. Alt annet blir for meg bare ren gjetning etter jeg fikk best-tractoren.

(dette er jo litt off-topic, vi kan gjerne opprette en protractor-tråd :) )

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det er jo derfor den har kalibrerings-faktorer for X- og Y-retning i generatoren, så man kontrollmåler og justerer så det blir 100% riktig.

Forøvrig så klarer ingen å justere seg inn til mer en par tidelers nøyaktighet når man fester pickupen til headshellet uansett. ;)
    Det er det man har usb mikroskop til :D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    12

Jeg stoler uansett mer på en presisjonsgravert glassplate enn et stykke papir og en printer. Til den latterlig lave prisen ga det hvertfall meg en justering og lyd som var enestående. Men dette skal selvfølgelig den enkelte avgjøre selv.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En moderne laserplotter er nok temmelig nøyaktig. Det at en løsning er billig, gjør ikke i seg selv at den ikke er god. Hva får deg til å tro at en gravert plate er laget mer presist?

har du en url til denne protractoren? Når jeg googler "best protractor" får jeg mye rart.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    En moderne laserplotter er nok temmelig nøyaktig. Det at en løsning er billig, gjør ikke i seg selv at den ikke er god. Hva får deg til å tro at en gravert plate er laget mer presist?

har du en url til denne protractoren? Når jeg googler "best protractor" får jeg mye rart.
    MintLP kan du google :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.593
    Torget vurderinger
    49
    Justering av platespiller er viktig, kjør på med Protractor diskusjon :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

MintLP kan du google :)
    Takk. Der var den. Dette er jo nøyaktig samme sak som Hoffman, gravert på glass/speil i stedet for på fotopapir, såvidt jeg kan forstå. Tror jeg fortsetter med den.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.366
    Torget vurderinger
    12

Jeg tror ikke det du påstår. Som du ser er nøyaktigheten på graveringen til denne protractoren ca 1/100 mm og glass har (min påstand) temmelig sannsynlig vesentlig mindre fukt- og temperaturavhengig ekspansjon enn papir. I tillegg slipper man unøyaktigheten som kan oppstå ved manuell kalibrering. Glass vil heller ikke bule ved bruk.

Men kjære deg, bruk bare den du føler for selv. Det gjør jeg og min påstand er fremdeles at den henviste protractoren er bedre enn en DIY på papir. Veldig lite å krangle om. Det finnes en som man kan lage selv til veldig lav pris og det finnes en som er presisjonsgravert på glass til en høyere, men fremdeles lav pris.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn