PKS' anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Jeg skjønte at jeg manglet en god kilde, hifiguiden var min venn, budsjettet var toppen 3000, og jeg lånte med Audio Aero Prima til 5000 kroner, og en Audionet ART V2 for å verifisere for meg sjøl at kilde var litt oppskrytt.

    Nå hadde jeg min første blindtest, en kamerat switcha mens jeg lyttet blindt. Jeg fikk oppgitt 1,2 og 3.

    1 og 3 låt for meg helt identisk, mens 2 skilte seg ut på alle parametere. Dette måtte jo gå galt selvsagt var det spilleren til 12000 brukt som knuste de andre to. Jeg forbauser meg stadig over hvor likt pioneeren til 2000 og Primaen til 17000 låt i mine ører identisk. ART V2 råkte jeg alltid på i "blindtesten".

    Jeg kjøpte ART V2 for 1,5 mnd lønning og satt fornøyd hjemme og spilte plater som aldri før.

    Pk
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Audionet ble en aldri så liten besettelse som kan leses i Audionet-tråden. Jag solgte AW 60 og kjøpte etter hvert AMP III fra svergie. enda en skikkelig STOR oppgradering.

    På denne tiden var jeg også på hifi-besøk for første gang hos Valentino, og en ny opplevelse var nærfelt.

    Det prøvde jeg ikke, men jeg slet littegrann elektrisk mellom Cyber 50 og AMP III, så jeg byttet ut 50'n med en Classé CP ett eller annet. Denne skulle jeg ha til jeg fikk råd til en Audionet PRE G2.

    Jeg satte meg i nærfelt, såpass nært at jeg stilte inn høytalerplassering fra lytteposisjon ;D Dette slår faktisk alle andre oppgraderinger. Ikke noe som var som dette. Det som skjedde her var at lydbildet ble presist, samt at bassen ble en helt anna.. mye tørrere.

    Jeg dro så til en mann kjent som theStig på forumet, og sitter jo i dag ed gamleanlegget hass ;D

    Thats the story, godt å mimre litt... Skal se om jeg finner noen gamle bilder å selnge ut.. Det er vel bildeavdelingen vi er i ? ;D


    PK
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig å høre at dere kara på andre si'a har det gøy også. ;)

    Å sub i taket...den var spes må jeg si..har du bilder av denne.

    Ellers skjønner jeg du koser deg med anlegg som gir bra trøkk ;D. Stig'n kan sine saker han....
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Morsom historie PKS.
    Subben i taket var best da... :eek:

    Hyggelig å høre at du har vært innom Vincent du også.

    Jamo concert 8 blir bare babyen ifra det du har nå da. 8)

    MVH Johnny
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Noen som gadd å lese, og :D

    Sub i taket, ja.. Har vel ingen bilder, men bygde i 19 mm spon i form som en sånn vanlig monitor som står på scene opp mot artistene.. Vaer vel en 10" som satt i..

    Først var den på gølvet, men pga vibrasjoner (skjønner ikke hvordan det oppston ::) ), når jeg var lei klagene, tok jeg ut elementet å skrudde det rett i taket med ti meget lange skruer.. Det værste var at dette spilte bedre, samt at alle i etasjen under var fornøgd.. ;D Husker egentlig itte øssen det spelte i bunn å grunn, men alle venner syns det var kult :cool:

    Pk

    Nå er det et skikkelig anlegg nr 2 som er i byggefasen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    2.750
    Torget vurderinger
    4
    pks skrev:
    Jeg skjønte at jeg manglet en god kilde, hifiguiden var min venn, budsjettet var toppen 3000, og jeg lånte med Audio Aero Prima til 5000 kroner, og en Audionet ART V2 for å verifisere for meg sjøl at kilde var litt oppskrytt.
    Hehe, dette er vel noe som mange kjenner igjen. Budsjett maks 3000, og så låner du med deg en spiller til 5000 og en til 12000. Og ikke nok med det, du kjøper den til 12000 :)
    Herlig ;D
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    kjoenik skrev:
    pks skrev:
    Jeg skjønte at jeg manglet en god kilde, hifiguiden var min venn, budsjettet var toppen 3000, og jeg lånte med Audio Aero Prima til 5000 kroner, og en Audionet ART V2 for å verifisere for meg sjøl at kilde var litt oppskrytt.
    Hehe, dette er vel noe som mange kjenner igjen. Budsjett maks 3000, og så låner du med deg en spiller til 5000 og en til 12000. Og ikke nok med det, du kjøper den til 12000 :)
    Herlig ;D
    Det var på en måte da det "tok litt av", men moro er det ;D

    Pk
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Husker da jeg slengte ut Sneller til 7 og kjøpte Sf til 14. Den tonale balansen var lik but the rest was not the same.

    Artig hifihistorikk, unge mann!
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    For den somm velger å tro at bassere best bæres med ren mannekraft: Du tar feil ;D

    Hadet bra til trofaste partnere i et års tid.
     

    Vedlegg

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Endelig litt maskulin hifi :) Følger ikke med hvite silkehansker her nei :)
    (Gleder meg til så se fortsettelsen)
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Siden de vakre forsterkerstativene (les:subbene) har dratt, og de nye blir betydelig mindre.... så... måtte je bygge forsterker stativer...

    Eneste plan var at disse skulle bli maskuline og tunge!

    Hadde noe 2"*8" liggende, dette ble brukt. Hadde noen 12 mm spon liggende, dette ble brukt. Hadde noen hobbyplater og noen greie plattenger liggende, dette ble også brukt. Hadde 50 kk fin sandblåsersand liggende, og jeg brukte jaggu det å.

    Stativene havna på rundt 30 kg stk, og når de blir svarte så blir det her virkelig bra :D

    Tatt noen bilder av det ferdige produktet. Det er litt klaring til forsterkeren.

    PK
     

    Vedlegg

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    På tide med bilder av det som kommer til å være anlegget en god stund framover.

    Jeg har fått krympet størrelse og vekt maksimalt, uten at det skal gå ut over lydkvalitet.

    Bassene har blitt satt inn i ELF-kasser bygd av en snekker, så kvaliteten skal det ikke være noe galt med. Lavenste stående bølge skule i følge theStig være på 500 Hz, så i tilegg til dempemateriale, så skal basskassene være bra nok for meg! Men kansje det skulle vært en til på toppen?

    De nye kassene måler ca 80 liter inni, og er 65*40*52 cm (h*d*b).

    Basskassa:



    Basskasse med litt av HT og forsterker med sitt nye stativ:



    Venstre side litt før alt er ferdig satt opp:



    Og til slutt høyre side, alt ferdig plassert:




    Jeg ratta litt bassEQ på øret, så je fikk et visst nivå, men utover dette låter det litt rart, eller honkey....

    Neste uke er forhåpentligvis akustikkplater på plass, og alt er målt opp på nytt. ;D

    PK
     

    Vedlegg

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Se der ja! Flott ble det!
    Takker!

    Kablene er også betydelig slanket pga at de gamle ble for korte.

    Nå mangler jeg bare litt krympestrømpe, så skal utseendet også henge på greip.

    PK
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Det skjer litt av hvert på Hedmarken ser jeg!

    Har du lagt noe dempematerial mellom basskassene og høyttalerne? F.eks. en plate med bitumen?

    Hva består den lydmessige forandring av?
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Karma skrev:
    Det skjer litt av hvert på Hedmarken ser jeg!

    Har du lagt noe dempematerial mellom basskassene og høyttalerne? F.eks. en plate med bitumen?

    Hva består den lydmessige forandring av?
    Her skjer det alltids noe :)

    Eneste jeg har brukt mellom sub og gulv-HT og sub er filtputer fra biltema. Da sklir ting på en elegent måte, som gjør plassering enklere, samt at alt holder seg pent.

    Det lydmesiige forandringen foreløpig er strammere bass, men det er masse rart som skjer siden EQ'n er for de gamle kassene, og dette er ikke noe jeg tar på øret...... Så inntil EQ er justert så leder gamlekassene 1-0 ;)

    MEN!! Jeg har fått lyd igjen, etter å ha gått en uke uten, og det er behagelig!
    Pk
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Prøv +28dB ved 20Hz ref. 100Hz, PK. Det er ca. anbefalt grunninnstilling ved ELF.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Prøv +28dB ved 20Hz ref. 100Hz, PK. Det er ca. anbefalt grunninnstilling ved ELF.
    Jeg har lagt til litt i bånn ;) Gjort etter slik jeg trodde det skulle være :)

    men havna på rundt 12 db opp tror jeg. Hvordan skal de to andre innstillingene være?

    Jeg har nok bass, men det låter rart...

    Pk
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hos meg er det vel båndpass med q=2, +28 dB, Fc=20Hz.
    Du kan kjøre et annenordens lavpassfilter (12dB/okt) med Fc=20Hz i stedet. Da blir det teoretisk flatt (uten rombidrag).
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    jeg havna på to EQ-innstillinger jeg...

    En: q=1 + 6 dB, Fc=20
    to: q=2 + 6 dB, Fc=20

    Pk

    Edit: Da syntes jeg nivået var riktig, men det låter fortsatt rart.. Og fjerne all EQ ellers er jo en mulighet.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Prøv å fjerne all annen bassEQ (men ikke "delefilteret") og legg på det lavpassfilteret jeg skisserer over. Du har for lite nivå i bånn...
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Prøv å fjerne all annen bassEQ (men ikke "delefilteret") og legg på det lavpassfilteret jeg skisserer over. Du har for lite nivå i bånn...
    Greit, takk...

    Da skal jeg prøve det i kvæll når alle har lagt seg :D

    Pk
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.522
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pks skrev:
    Valentino skrev:
    Prøv å fjerne all annen bassEQ (men ikke "delefilteret") og legg på det lavpassfilteret jeg skisserer over. Du har for lite nivå i bånn...
    Greit, takk...

    Da skal jeg prøve det i kvæll når alle har lagt seg :D

    Pk

    :eek: ;D ;D

    Stå på PK!!!
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    emotikon skrev:
    pks skrev:
    Valentino skrev:
    Prøv å fjerne all annen bassEQ (men ikke "delefilteret") og legg på det lavpassfilteret jeg skisserer over. Du har for lite nivå i bånn...
    Greit, takk...

    Da skal jeg prøve det i kvæll når alle har lagt seg :D

    Pk

    :eek: ;D ;D

    Stå på PK!!!
    ;D det skal jeg!
    Og med mld fra Maxbo der det står at orderen min kan hentes, så blir det noen sene natterstimer med mine nye akustikkplater de neste dagene!

    PK
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.522
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pks skrev:
    emotikon skrev:
    pks skrev:
    Valentino skrev:
    Prøv å fjerne all annen bassEQ (men ikke "delefilteret") og legg på det lavpassfilteret jeg skisserer over. Du har for lite nivå i bånn...
    Greit, takk...

    Da skal jeg prøve det i kvæll når alle har lagt seg :D

    Pk

    :eek: ;D ;D

    Stå på PK!!!
    ;D det skal jeg!
    Og med mld fra Maxbo der det står at orderen min kan hentes, så blir det noen sene natterstimer med mine nye akustikkplater de neste dagene!

    PK
    Du får passe på at volumet på arbeidsmusikken er såpass at folket ikke hører saging og hamring i natt da ;D
    Tross alt bedre med musikk til "nattesøvnen"..... ;)
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Prøv å fjerne all annen bassEQ (men ikke "delefilteret") og legg på det lavpassfilteret jeg skisserer over. Du har for lite nivå i bånn...
    Mye bedre med å fjerne all gammal EQ. Havna på 24 dB opp Fc=20 og q=2.. 28 dB ble voldsomt :p

    PK
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    I dag har jeg hengt opp akustikkplater! ;D

    En mye større ro i lydbildet nå, men synes det klinger veldig uvvant.. Litt mørkt (sikkert pga svarte plater)...

    Mangler platene i taket, men har snekra ei ramme, så trenger bare noen kroker, så er det på plass :D

    Bilder kjæm.

    PK
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Mørkt er deilig. Når det måler like flatt før og etter, men oppleves mørkere etter, noterer jeg en forbedring.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Mørkt er deilig. Når det måler like flatt før og etter, men oppleves mørkere etter, noterer jeg en forbedring.
    Det er nok en god forbedring her, ja..

    Men jeg blir definitivt ikke enig med bassen :p Har dempet mer ned...
    Stig erik kommer til uka og skal måle, da skal det meste falle på plass igjen ;D

    PK
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    De HT dine så seriøs ut.... ;)(-veier litt tenker jeg.

    Akustikk plater ja...de har jeg planlagt i mange måneder nå.
    Visst du viser litt bilder PKS kanskje det smitter litt motivasjon over denne veien også :)

    MVH Johnny
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    johnnygrandis skrev:
    De HT dine så seriøs ut.... ;)(-veier litt tenker jeg.

    Akustikk plater ja...de har jeg planlagt i mange måneder nå.
    Visst du viser litt bilder PKS kanskje det smitter litt motivasjon over denne veien også :)

    MVH Johnny
    Hehe.. disse platene skulle opp før jul :D

    Bilder kommer.
    Høytalerene veier endel, ja, men har slanka vekk over 200 kg i basskasser, så nå er dette et lettvektersystem :)

    PK
     
    K

    kbwh

    Gjest
    pks skrev:
    Valentino skrev:
    Mørkt er deilig. Når det måler like flatt før og etter, men oppleves mørkere etter, noterer jeg en forbedring.
    Det er nok en god forbedring her, ja..

    Men jeg blir definitivt ikke enig med bassen :p Har dempet mer ned...
    Stig erik kommer til uka og skal måle, da skal det meste falle på plass igjen ;D

    PK
    Gjør et notat om hvor mye han skrur i forhold til settingen din da, sånn for læringens skyld. Min altså.
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    pks skrev:
    Valentino skrev:
    Mørkt er deilig. Når det måler like flatt før og etter, men oppleves mørkere etter, noterer jeg en forbedring.
    Det er nok en god forbedring her, ja..

    Men jeg blir definitivt ikke enig med bassen :p Har dempet mer ned...
    Stig erik kommer til uka og skal måle, da skal det meste falle på plass igjen ;D

    PK
    Gjør et notat om hvor mye han skrur i forhold til settingen din da, sånn for læringens skyld. Min altså.
    Det kommer nok en kort rapport.
    Jeg har i tilegg til alt annet satt høytalerene litt bredere, fordi plassen tillatet det. Høytalerene er også 5 cm nermere riktig høyde i forhold til før. Altså jeg sitter mer on-axis vertikalt i forhold til før. I EQ'n hadde vi lagt til litt ekstra over 15 k pga dette, det har jeg alt fjernet.

    Nå skal jeg forhåpentligvis få opp platene i taket. Får se om jeg finner det som skal til.

    PK
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Da er endelig anlegget i den stand det skal være! ;D

    Konstruktøren har akkurat dratt, og var meget fornøyd. Han sa han mente anlegget mitt nå, låt bedre enn det gjorde hos han :eek: Det var en uttalelse som sjokkerte meg litt :-*

    Jeg trodde vi skulle måle litt rare kurver når han kom, basert på mitt øre, kunne det oppleves litt skarpt, det viste seg at diskanten min var betydelig dempet :-\ flere dB på hele diskanten faktisk, flatt var det, men mellomtonen har spllt høyere i en viss tid. Dette opplevde jeg som spissere i toppen, merkelig nok.

    Bassen hang selvsagt ikke på greip, og nivået jeg hadde var altfor høyt, tross Valentino's anbefalinger :) Hadde en kjempedipp ved 40 Hz og en kjempetopp ved 80, bortsett fra det var det stort sett 2 db opp og ned i hele spekteret.

    Rommet generellt har nok sett penere ut :p

    har tatt noen bilder.

    Pk
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan låter det? stor overgang...

    Er de kledd med noe?

    MVH Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn