Platespiller brukt under 30’?

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.527
Antall liker
4.963
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Alltid gøy å høre andres tanker.

HVIS jeg nå skulle se etter en arvtager til Clearaudio Concept og tenke brukt under 30’ og ikke dra på seg et ras av vedlikeholdskostnader…. Tips?

Skal matche Bladelius Ask, Whest Two.2 og Marten Parker Duo.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.511
Antall liker
8.052
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det fleste platespillere er vel ganske vedlikeholdsfrie så sant de er i god stand ved innkjøp. Når det er sagt finner du neppe noe mer vedlikeholdsfritt, eller for den del vellydende, enn en Nottingham. Det ligger tre av dem på Torget under 30K og de er alle supre spillere. Etter min mening og med allverdens forbehold om bias.

Matching med nevnt utstyr er vel egentlig en ikke-sak: enten er spilleren god eller ei, enten liker man den eller ei, helt uavhengig av øvrig stash.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.527
Antall liker
4.963
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Det fleste platespillere er vel ganske vedlikeholdsfrie så sant de er i god stand ved innkjøp. Når det er sagt finner du neppe noe mer vedlikeholdsfritt, eller for den del vellydende, enn en Nottingham. Det ligger tre av dem på Torget under 30K og de er alle supre spillere. Etter min mening og med allverdens forbehold om bias.

Matching med nevnt utstyr er vel egentlig en ikke-sak: enten er spilleren god eller ei, enten liker man den eller ei, helt uavhengig av øvrig stash.
Har sett på NA ja, men hva betyr alder 15-16 år på en sånn?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.089
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kanskje en Technics SL1000 mk2, på finn nå.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.511
Antall liker
8.052
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har sett på NA ja, men hva betyr alder 15-16 år på en sånn?

Ca. ingenting. Min forrige Spacedeck var ti år gammel når jeg kjøpte den, jeg spilte på den i ti år før jeg solgte den og eieren spiller på den ennå, etter nye ti år. Alle Nottinghams spillere har lager i bronse som vil vare veldig mye lenger enn du gjør selv og alt annet trenger du praktisk talt en slegge for å skade eller ødelegge.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
...Jeg har til og med kikket litt på vinylsnurre de siste dagene, som på sitt beste er industridesign på sitt vakreste. Men jeg orker ikke maset og kostnaden med å kjøpe vinyl, bytte PU, kjøpe RIIA etc., så det utgår...

HVIS jeg nå skulle se etter en arvtager til Clearaudio Concept og tenke brukt under 30’ og ikke dra på seg et ras av vedlikeholdskostnader….
Fra null til 30k på 10 uker 😆
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte en GT-2000 fra hifido og er strålende fornøyd.
Under er link til en GT-2000L, er smykke av en spiller med den sjeldne WE-407/GT tonearmen. Denne overskrider 30k med god margin, men en får en standard GT-2000 til mellom 15-20k NOK.
 
Sist redigert av en moderator:

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.534
Antall liker
4.344
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Jeg kjøpte en GT-2000 fra hifido og er strålende fornøyd.
Under er link til en GT-2000L, er smykke av en spiller med den sjeldne WE-407/GT tonearmen. Denne overskrider 30k med god margin, men en får en standard GT-2000 til mellom 15-20k NOK.


Dette støtter jeg 100 %. Har selv en GT-2000 kjøpt fra Hifido. Fantastisk spiller. Hifido er meget seriøse og det er ingen fare med å handle derfra. Dessuten pakker de alle produkter utrolig godt.
 
Sist redigert av en moderator:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.507
Torget vurderinger
2
Kommer med mitt vanlige mantra , før kjøp:
Sjekk hastigheten med stroboskop og variasjonen med telefon app. Utrolig mye dårlig presterende om selges uansett pris-

Hadde jeg begynt i dag hadde jeg startet med en Technics DD, stabil idiotsikker og praktisk og vedlikeholdsfri, du får en ny til halve prisen av ditt budjett
 
Sist redigert:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.527
Antall liker
4.963
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Pass no endeleg på å prioritere:
1. Pickup
2. Riaa
3. Arm
4. Drivverk
...og så må dei passe saman i tillegg.
1) Check
2) Check
3) Egentlig check, men må tenke det inn i kjøpet av ny spiller for å få solgt Clearaudioen til OK pris. Tror ellers at Satisfy armen ville være god nok til mange gode spillere.
4) Burde vært check (Concept), men der sikles det altså litt irrasjonelt på ny og litt mer stas
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Vil forøvrig også anbefale Nottingham spillerne.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vil forøvrig også anbefale Nottingham spillerne.
Nokre av dei beste drivverka som er å få. Men må skubbast i gong, noko som krev eit minimum av sporstånd. Det er også eit poeng å sjå seg om etter andre armar. Der har Nottingham forbetringspotensiale. Likevel, armane er greie nok, om pickupen passar.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.527
Antall liker
4.963
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Nokre av dei beste drivverka som er å få. Men må skubbast i gong, noko som krev eit minimum av sporstånd. Det er også eit poeng å sjå seg om etter andre armar. Der har Nottingham forbetringspotensiale. Likevel, armane er greie nok, om pickupen passar.
Da har jeg noe å sikle på i 2024 også (arm). Var ellers i ferd med å gå tom for regninger!
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.527
Antall liker
4.963
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Hva med TW Acustic Raven One som ligger til 30k på Finn?
Ser ingen på Finn, men det er en i innbyttesalg fra Gjallarhorn. 30' uten arm. Blir fort en del mer da.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.507
Torget vurderinger
2
Nå er det mer enn gangkonstansen som betyr noe for en platespiller.....
Ja mye mer men det er det eneste man kan sjekke ojektivt relativt enkelt.
Det viktigte er kanskje å ha mulighet til å justere hastigheten, dvs korriger avvik som oppstår over tid, om det ikke er en Technicd DD , de kan man stole på uansett
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.089
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Personlig ville jeg vurdert en oppgradert LP12, den med Ittok arm og AT Oc9 pickup. Da sparer du litt også. -og kan prute til deg en fin RIAA på kjøpet.
(Likner den jeg hadde, som jeg burde ha beholdt)
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.527
Antall liker
4.963
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Personlig ville jeg vurdert en oppgradert LP12 med Ittok arm og AT Oc9 pickup. Da sparer du litt også.
(Likner den jeg hadde, som jeg burde ha beholdt)
Og er identisk med den mest trøblete spilleren jeg noen gang har eid. Litt krigsskadet der må jeg innrømme.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.876
Torget vurderinger
23
Nottingham'en til @Cash 63 Nobrainer - fantastisk fin spiller, ikke noe hassle og det sitter en god arm på den allerede.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.112
Antall liker
1.358
Toyota Cololla, eller Technics DD som den kalles av fanboys, er jo selvsagt det fornuftige valget. Selv hadde jeg naturligvis gått for Citroen DS anytime.
Har trådstarter noen preferanser når det gjelder design/utseende?
Steen
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.507
Torget vurderinger
2
Nei. Stift> PU>Arm>Drivverk....

RIAA er et separat emne. Design av RIAA var ferdigutviklet for 50-60 årsiden, men støysvake deler er bedre nå enn før, men prisippene for RIAA er så enkle og velkjente at det er ingen kunst å lage en god RIAA, og det trenger ikke koste stort. For 5000kr får en en meget kompetent Cambridge Duo med MM/MC eller en med godt typisk utvalg av laster Musical Fidelity MX-VYNL, for ikke å snakke om min egen Parks Audio Puffin/waxing alle under 10k.De har Sub filter, noe som er viktig.
Ingen problemer å få tak i en god RIAA så jeg setter den sist i betydningsrekken. Valget av RIAA her mer med hvilke funksjoner og innstillinger den har og man ønsker , en interessant er er denne. Alle vanlige last valg + litt til, og pen design syns jeg, det kan man betale litt ekstra for

MoFi Electronics MasterPhono Phonostage

Men hvor er de Kapasative lastene?? ikke så bra allikevel?, Bare for MC snobber?
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.781
Antall liker
21.677
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Egentlig en artig diskusjon. Jeg heller til at transduceren er viktigst, meeeen så skal den jo ha gode arbeidsbetingelser da. Kjempekjekke diskusjoner om hva er en god pickup/arm/drivverk kan man også få. Derfor har jeg et 50 år gammelt drivverk, hehe. Og så har jeg noen slemme platesider i samlingen:

 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Egentlig en artig diskusjon. Jeg heller til at transduceren er viktigst, meeeen så skal den jo ha gode arbeidsbetingelser da. Kjempekjekke diskusjoner om hva er en god pickup/arm/drivverk kan man også få. Derfor har jeg et 50 år gammelt drivverk, hehe. Og så har jeg noen slemme platesider i samlingen:

Ja så lenge diskusjonen om «prioriteringsrekke» kun er overfladisk, og ikke går inn på hva som er viktig for å oppnå hva, så er den mest egnet til underholdning. Men for at utgiftene i størst mulig grad skal strekke til så er naturligvis alt like «viktig» (jf det «svakeste» ledd), med ekstra vekt på dyrest mulige slitedeler (PU), ledninger, accessoirer og pynt.

mvh
KJ
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.508
Torget vurderinger
8
Kunne selv hatt den Raven spilleren som ligger for salg, men jeg er for glad i den gamle denonen til å bytte den ut.
Tipset mitt er derfor farget av min egen erfaring:

Jeg hadde satset på en Denon DP-80 fra ebay og plint fra Acoustand eller diy. Resten hadde jeg brukt på en arm som passet til budsjettet.
Etter mitt syn hadde du da hatt et drivverk som er tyst, stabilt og tåler tunge matter. Det vil tåle å bli oppgradert med gode armer og pickuper - bare lysten og lommeboken som setter begrensningene.

Mvh
 
Sist redigert:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.527
Antall liker
4.963
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Hva med å oppgradere videre opp i Clearaudio? Er en Performance dc med arm og pu på torget.
Har god dialog med Alan (bra mann!), og på sikt er nok en Ovation høyt på ønskelista. Perf. DC blir ikke et vildsomt steg opp tror jeg.
 
Topp Bunn