Takk 32bit, har hatt noen gåsehudopplevelser allerede med musikk Og flere blir det helt sikkert ja, det er jeg ikke i tvil om.Gratulerer med nye Plinius komponenter JonasH Jeg har hatt sa-103 og m8 i fem år nå, de har gitt meg utrolig mange gåsehudopplevelser. Du har en fin tid i vente!
Takk, takkGratulerer med nyanskaffelsen. jeg er selv litt i tenkeboksen vedr et ett mulig bytte av Hegelen min i enten Bladelius eller Plinius.
Så alle inntrykk du ønsker å dele fremover mottas med takk
Tack för svar!Kjenner ikke høyttalerne dine så kan ikke si noe om matching.
Hautonga er fin forsterker og bra i sin klasse, men SA effekttrinnene er i en helt annen liga. Du bør vurdere å prøve ut feks SA-102 eller SA-103, men da trenger du pre i tillegg om ikke du styrer lyden digitalt i kjeden da. Ellers sies det Hiato er mye mer av alt Hautonga er, men jeg har ikke erfaring med den.
Plinius har generelt en fin klang og de store trinnene en utrolig "slam" i mellombassen, alt starter og stopper akkurat når det skal.
Den erfaringen jeg har med Karan og Plinius vitner om at de er ganske forskjellige. Karan er mye mørkere enn Plinius, men kombinerer man Karan med passende høyttalere låter det fantastisk. Setter man den sammen med mørktklingende høyttalere fungerer det på langt nær like godt.
Melder meg inn i klubben.
Kan dog oppdatere de som måtte lure : Min amp (250) blir ca 50´C på ribbene i klassa A - over selve driverkretsen (hvor innmaten er) har jeg vært oppe i 55`C. Kjekt for oss nordboere - slipper varmeoven her jeg sitter ;-)
Låter alright.
N
Sjønner begeistringen din Har en SA-100 til test på Infinity RS1, det er vanedannende Håper jeg ikke trenger en til, blir hett nokkI drømmemodus ikveld.
EN dag....
Skal anledningen komme, slik att "mode" velgeren bak på Sa-103'n kan skrus over til MONO!
Spiller overbevisende med 1, tør ikke å tenke på hva 2 gjør med formidlingen.
Sjønner begeistringen din Har en SA-100 til test på Infinity RS1, det er vanedannende Håper jeg ikke trenger en til, blir hett nokkI drømmemodus ikveld.
EN dag....
Skal anledningen komme, slik att "mode" velgeren bak på Sa-103'n kan skrus over til MONO!
Siden RS1 spiller bare ned til 150hz så er ikke effektbehovet veldig stort, men dukker det opp enda en SA-100 mk2 som er svart så kanskje.
Det er noen år siden jeg har hatt Plinius i hus, merker det er godt å ha merket i hus igjen.
Vis vedlegget 290545
Har du først fått en Plinius i hus så skjønner du hvorfor så få er tilsalgs.Har tilgode å høre Plinius, men omtalene gjør jo at man blir fristet. Ser det ligger en 301 ute på brukten nå, JonasH...Den har jeg sikla på en stund heh. Er vel ikke så ofte man finner de på brukten?
Har tilgode å høre Plinius, men omtalene gjør jo at man blir fristet. Ser det ligger en 301 ute på brukten nå, JonasH...Den har jeg sikla på en stund heh. Er vel ikke så ofte man finner de på brukten?
EN dag....
Siden RS1 spiller bare ned til 150hz så er ikke effektbehovet veldig stort, men dukker det opp enda en SA-100 mk2 som er svart så kanskje.
Det er noen år siden jeg har hatt Plinius i hus, merker det er godt å ha merket i hus igjen.
Vis vedlegget 290545
Målte på toppen på ribbene, innerst mot kroppen, det varierte noe. Men rimelig heit ja, den hadde ståpp på uten lyd noen timer, virker som den blir noen grader kaldere når jeg spiller Den liker seg vel best da.Steike, den lille tassen der blei jaggu varm... Min stoppet på 55´C på det varmeste - målte du på ribbene eller på "kroppen"? På min blei det varmest "på kroppen" - men så er jo ribbene en del større tipper jeg en 100´en...
Min er programmert til å gå tilbake til AB modus når den ikke detekterer musikk på inngangen etter en viss tid. Tiden kan justeres på ett av printkortene og på min begynner det blå lyset å blinke og så detter den ned til AB hvilestrøm og tempen går ned. Merket det når jeg fikk en tlf den ene kvelden jeg satt å koste meg med no kaldt i glasset og musikk..Målte på toppen på ribbene, innerst mot kroppen, det varierte noe. Men rimelig heit ja, den hadde ståpp på uten lyd noen timer, virker som den blir noen grader kaldere når jeg spiller Den liker seg vel best da.Steike, den lille tassen der blei jaggu varm... Min stoppet på 55´C på det varmeste - målte du på ribbene eller på "kroppen"? På min blei det varmest "på kroppen" - men så er jo ribbene en del større tipper jeg en 100´en...
Ang 2 stk i mono JonasH: Jeg er usikker på hvordan Plinius reagerer på impedans når de kjøres brokoplet, men har man noe som har lav impedans så bør man tenke seg om. Mener jeg leste en plass at Plinius ikke anbefalte impedanser lavere enn 4 Ohm når de brokoples. Tror nok jeg ville kjørt de i rein stereo på hver side - samme signal inn på hver kanal på hver side - og så brukt den ene kanalen til bass og den andre til diskant. Da slipper man å stresse ampen hvis impedansen går lavt.
Martin Logan dupper jo i enkelte modeller ned mot 1 Ohm (dog på høyere frekvenser) men det har ikke vært noe problem for min amp - enn så lenge. Har bare fått kjørt den i noen dager siden den kom på mandag....
Rock´On
Hei Newton
Dette skal undersøkes nærmere. Hører med Frode, eller via hjemmesiden om jeg ikke finner mer om det på nett.
Men virker veldig merkelig da Plinius har laget denne forsterkeren mtp på kunne kjøres som fullbalansert monotrinn.
Vis vedlegget 290617
I Manualen står kun:
MONO OUTPUT
400 Watts RMS 20Hz to 20kHz into 8 ohms
XLR BALANCED MONO: In this mode both channels of your Plinius SA-103 combine
to operate as a true balanced mono amplifier, from input to output. This configuration
provides the highest quality mono performance from a balanced line input connected
to the RIGHT BALANCED XLR INPUT.
Jonas
Ang 2 stk i mono JonasH: Jeg er usikker på hvordan Plinius reagerer på impedans når de kjøres brokoplet, men har man noe som har lav impedans så bør man tenke seg om. Mener jeg leste en plass at Plinius ikke anbefalte impedanser lavere enn 4 Ohm når de brokoples. Tror nok jeg ville kjørt de i rein stereo på hver side - samme signal inn på hver kanal på hver side - og så brukt den ene kanalen til bass og den andre til diskant. Da slipper man å stresse ampen hvis impedansen går lavt.
Martin Logan dupper jo i enkelte modeller ned mot 1 Ohm (dog på høyere frekvenser) men det har ikke vært noe problem for min amp - enn så lenge. Har bare fått kjørt den i noen dager siden den kom på mandag....
Rock´On
Plinius ligger bestandig å ulmer på innsidenDu er altså inne på Plinius igjen Leikis Hvordan opplever du Sa100 i forskjell til Holton du da?
Den du testet het 500R2, nå har jeg 500L Den er meget bedre oppover i frekvens, fra mellomtone og opp er det mere luft og liv, litt mot klasse A lyden.Ja Plinius scorer høyt på de fleste kriterier. Hvilken Holton er det du har nå?
Hei NewtonForresten JonasH - så litt på ditt oppsett og det så jo aldeles nydelig ut. Lurte dog på å gjøre det samme som deg - mekke meg eget møbel men da slo det meg - burde ikke bunnplaten på "racket" til din SA103 være like stor som "kroppen" på ampen? Da løfter du ampen opp og ribbene kommer opp fra gulvet og dermed burde få god lufting... ? Hva ligger tempen på din amp på?
Var bare en tanke som slo meg når jeg skulle fram med blyant og papir ;-)
N
Fin sak Seagaten, Newton,Kjører selv en MacMini med all musikken rippet der. Røyk på meg en NAS fra Clasern Seagate Central nettverksharddisk - SEAGATE | Clas Ohlson som dukker opp på TVn uten at jeg har gjort så mye som ett pip. Lydløs og funker fint som snus - legger bare inn filmer og snacks på denne så kan det sees over hele huset via app på tlf eller pad + at det dukker opp på TVn. Vet ikke om TIKIen vil snuse på Seagate duppeditten, men kanskje verdt å sjekke.
N