Plinius venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.016
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Dette ble fantastisk flott og forseggjort Newton. Gratulerer! :)
    Bare å sette seg ned å nyte både musikk,lyd og synet der ser jeg.

    Mvh Jonas
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Takker Jonas,

    Var virkelig morro å mekke noe selv så det skal kanskje repeteres for en kompis. Musikk nytes nå "as I type" i lange drag mens fruen ser siste episode av "Downtown Abbey" eller hva det heter. Yppelig mulighet for å stikke ned å se Peter Gabriel - Live fra London fra den siste "SO" turneen :)

    N


    Dette ble fantastisk flott og forseggjort Newton. Gratulerer! :)
    Bare å sette seg ned å nyte både musikk,lyd og synet der ser jeg.

    Mvh Jonas
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.016
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Liten oppdatering fra Innherred og Nettverksspilleren Tiki fra Plinius :)
    Har fått brukt denne i noen måneder nå og kan ikke få rost spilleren nok.
    Siden kablene ble koblet til i midten av desember, har jeg ikke rørt selve spilleren.
    Ingen betjeningsknapper etc på denne, den står i Standby 24/7, alltid klar for å yte 100% musikkglede!
    Som styringsverktøy bruker jeg PC med "Linn Kazoo", på Apple bruker jeg "Lumin App".
    Har koblet spilleren opp mot Qnap Nas'en min, så der henter den både Highres musikk og Tidal tjenesten

    Har til dags dato ikke hatt nettverksspiller,som har fungert så til de grader sømløst og uten noe som helst driftsutfordringer/problemer.
    (Har hatt Sonos og Slimdevice Transporter tidligere)

    Plinius= 100% Musikkglede og 100% Eierglede;)

    Mvh Jonas

    Plinius Tiki.jpg
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Interessant lesing Jonas. Har selv en "Eple boks" som jeg bruker med ekstern DAC og den funker ok - dog konket media disken for en stund siden. Så akkurat nå brukes det god gammel CD og dertil Vinyl. Rekker ikke mange ganger ned i furtebua for tiden da det er bolle i ovnen som er ferdig bakt om ikke lenge. Desto herlig er det når man får tid til å snikke seg ned for en "lytt" slik som nå :)
    N
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Har fått tilbud om en SA-103 i innbytte og jeg er usikker om det er noe jeg selv vil få bruk for.. Noen som kan si noe om markedspris for en strøken slik en og er de kurrante å få solgt?
     

    henjaer

    Banned
    Ble medlem
    09.05.2012
    Innlegg
    224
    Antall liker
    61
    Torget vurderinger
    7
    Har en Plinius 301 på test. Den løste første utfordringen med glans (Var ikke fornøyd med bassen)
    Utrolig deilig med riktig attack bass som er så klart definert. Den er også utrolig dynamisk all over. Må få testet den mere, men det er vell stor fare ;D for at jeg blir permanent Plinius venn.

    Viggo
    synes den sa 103 er den beste den er også bedre en den største av de i den sa serien har hatt dem begge så 103 er en av mine favoritt forsterkere uten tvil
     

    henjaer

    Banned
    Ble medlem
    09.05.2012
    Innlegg
    224
    Antall liker
    61
    Torget vurderinger
    7
    På tide med noen bilder igjen i denne tråden også :cool:
    Gikk fra 2 ned til 1 x SA-103 i oppsettet i høst. Da 1 hadde stålkontroll på Cardeas.
    Så da åpnet mulighetene seg for omdisponering av Haifai midlene...2 kildekomponenter kom inn i oppsettet forleden dag.

    Plinius Koru Riaa:
    Vis vedlegget 354906

    Plinius Tiki Nettverkstreamer:
    Vis vedlegget 354907

    Plinius Komplett setup:
    Vis vedlegget 354908

    Jonas
    fantastisk bra oppsett det må låte bra gratulerer
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.016
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    På tide med noen bilder igjen i denne tråden også :cool:
    Gikk fra 2 ned til 1 x SA-103 i oppsettet i høst. Da 1 hadde stålkontroll på Cardeas.
    Så da åpnet mulighetene seg for omdisponering av Haifai midlene...2 kildekomponenter kom inn i oppsettet forleden dag.

    Plinius Koru Riaa:
    Vis vedlegget 354906

    Plinius Tiki Nettverkstreamer:
    Vis vedlegget 354907

    Plinius Komplett setup:
    Vis vedlegget 354908

    Jonas
    fantastisk bra oppsett det må låte bra gratulerer
    Takk Henjaer :)

    Koser meg gløgg med oppsettet.
    Plinius er fantastiske komponenter for "alle sanser".

    Jonas
     

    henjaer

    Banned
    Ble medlem
    09.05.2012
    Innlegg
    224
    Antall liker
    61
    Torget vurderinger
    7
    På tide med noen bilder igjen i denne tråden også :cool:
    Gikk fra 2 ned til 1 x SA-103 i oppsettet i høst. Da 1 hadde stålkontroll på Cardeas.
    Så da åpnet mulighetene seg for omdisponering av Haifai midlene...2 kildekomponenter kom inn i oppsettet forleden dag.

    Plinius Koru Riaa:
    Vis vedlegget 354906

    Plinius Tiki Nettverkstreamer:
    Vis vedlegget 354907

    Plinius Komplett setup:
    Vis vedlegget 354908

    Jonas
    fantastisk bra oppsett det må låte bra gratulerer
    Takk Henjaer :)

    Koser meg gløgg med oppsettet.
    Plinius er fantastiske komponenter for "alle sanser".

    Jonas
    Helt enig Plinius har blitt mitt favoritt merke har dessverre ikke hørt noe annet en de SA Forsterkerne de har jeg hørt alle av og vært eier av dem så jeg må skaffe meg en nå og det blir nok en 103 som jeg synes er best,det hadde vært veldig moro å hørt på de oppsettet ditt.
    Dette var en interesant tråd å følge så kos dere med Plinius

    mvh
    henjaer
     

    henjaer

    Banned
    Ble medlem
    09.05.2012
    Innlegg
    224
    Antall liker
    61
    Torget vurderinger
    7
    Solgte dessverre alle Plinius forsterkerne jeg eide på grunn av at jeg skulle prøve alt mulig den vanlige hi fi viruset som man blir lett smittet av:)
     

    henjaer

    Banned
    Ble medlem
    09.05.2012
    Innlegg
    224
    Antall liker
    61
    Torget vurderinger
    7
    Ett spørsmål til menigheten : Siden jeg har vært igjennom mitt lille preamp "eureka" som beskrevet her oppe for noen poster siden - kan jeg spørre hvilken preamps folket bruker? Er det slik at alle kjører nativ Plinius Pre eller er det gode erfaringer med andre komboer? Har lite lyst å starte en "kjøp og test - mislykket - selg igjen" runde på preamps...
    N
    Det en skal være klar over ved matching av pre med Plinius er at f.eks SA102 som jeg hadde en stund har et gain på vanvittige 38db ved ballansert drift. Det som er "normalt" og vanligvis problemfritt er ca.26db. Dette medfører ofte at en får så høyt gain at en ikke får brukt volumpot før lyden blir for høy, og gir heller ikke optimal kvalitet på lyden. Derfor bør en finne en pre som har svært lav gain ut, og en bør muligens prøve en Plinius pre? Jeg solgte min etter kort tid da den ikke kunne brukes med egf.eks ARC pre p.g.a for høyt gain.....
    Jeg brukte B.AT VK-52SE OG 32SE PRE sammen med Sa 103 og Reference perfekt¨match det funket også meget bra med Pass Lab
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.016
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Spennende og lekkre saker fra Plinius på gang,ny Reference serie kan det se ut som kommer :cool:
    Plinius RM10 Preamp og RA300 kl.A power amp.
    Denne håper jeg det blir mulig å få en lytt til i Munchen.
    Står noe info på Acoustic Tuning.

    Jonas
    Plinius-RA-300.jpg
    Plinius-RM-10.jpg
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    335
    Antall liker
    246
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Da får jeg melde meg inn i Plinius klubben jeg og :) Jeg har kastet ut en Hegel H200 til fordel for en Plinius SA103 kjøpt av SOS her på forumet. Og hvilken formidabel forbedring det ble!!! Dette er den beste amp'en jeg har hatt i hus, uten sidestykke. Endelig spiller anlegget musikk igjen og det er mulig å lene seg tilbake og nyte musikken.

    Nå trenger jeg bare en matchende (i lydkvalitet) preamp, men må nok ta til takke med noe mindre kostbart til å begynne med. Finnes det gode preamp forslag mlm 10k-20k der ute som vil kunne fungere bra med SA103? Gjerne brukt, balansert og med mulighet til å justere gain iom den har så høy gain (32/38dB)?
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.016
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer med kanonforsterker Salmacis :)
    Som du har opplevd er det lett å bli glad i Plinius,når man først har hatt det i hus.
    Musikkglede er som du skriver en dekkende bekrivelse ja.

    Håper du får mange gode timer med denne.

    Kan ikke komme med selvprøvde tips til Pre da jeg kun har kjørt Plinius.
    Men en Plinius M8 pre bør være innenfor pris du skriver da :rolleyes:

    Jonas
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Salmacis: Langtfra umulig med en M8.. Men finner du ikkke Plinius kan du prøve Bladelius Idun:rolleyes:
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    335
    Antall liker
    246
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar :)

    Ja, denne gir virkelig musikkglede og det har blitt noen timer på gutterommet i det siste. Tenker jeg sparer til en Kaitaki og heller skaffer en rimelig men grei pre i mellom tiden.

    En ting...er det vanlig med en god del elektronisk during fra denne forsterkeren eller har jeg støy på nettet?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Mest sannsynlig støy på nettet, Salmacis. Kan være lurt å se på nettfilter samtidig.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da kan jeg straks melde meg inn i tråden her jeg også, skal hente et Plinius Koru riaa trinn i morgen.
    Er det noen her som har noen erfaringer med det?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Cbarth1: Vurderte det for etpar år siden. Tar det meste av pickups, og vil nok dra det beste ut av den Schlencoen du holder på med..
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.677
    Antall liker
    3.890
    Torget vurderinger
    96
    Takk for svar :)

    Ja, denne gir virkelig musikkglede og det har blitt noen timer på gutterommet i det siste. Tenker jeg sparer til en Kaitaki og heller skaffer en rimelig men grei pre i mellom tiden.

    En ting...er det vanlig med en god del elektronisk during fra denne forsterkeren eller har jeg støy på nettet?
    Det var et vanlig problem på absolutt alle tidligere Plinius effektforsterkere, de med en enkelt trafo. Kraftig trafosnerr var en Plinius greie. Etter at de reviderte SA serien med doble trafoer og andre oppgraderinger ble det redusert kraftig. Så litt rart at du opplever det som et problem med SA 103, men kan hende din har fått en sen barnesykdom. Hvis du ikke har opplevd denne støyen med andre effektforsterkere, så er det Pliniusen som er problemet og ikke nettstøy. Alle forsterkere burde kunne lages for å fungere problemfritt i det strømnettet de er beregnet for.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Polka: Gremlins er i nettet uansett. Og enkelte forsterkere er mer følsomme for det enn andre. Doxa og Plinius er bare to eksempler. ALLE forsterkere kan ha trafosnerring. Dog har strømpadder forskjellig effekt fra husnett til husnett. Hva de gjør i et bestemt anlegg avhenger av kvaliteten på råstrømmen de skal jobbe med. Samt eksterne forstyrrelser som TV, nettverk, speilstøy++. Så ei padde som funker her kan være helt feil hos deg. Og omvendt.

    Salmacis: Skal du ha strømfilter, husk på at det skal være dimensjonert til sin oppgave. Shunyata, Transparent og IsoTek e gode startpunkter.
    Jeg har selv hele tre padder i hovedsettet. Dessuten: Selv strømkabler og deres kontakter har mye å si. Stikkord da: Furutech.

    www.norskaudioteknikk.no
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Cbarth1: Vurderte det for etpar år siden. Tar det meste av pickups, og vil nok dra det beste ut av den Schlencoen du holder på med..
    Jeg håper det. Pickupen jeg begynner med er en modda dj mm sak med 8mv signal. Anbefalt 47kohm og 400pF.
    Satser på at jeg finner en innstilling som funker...
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    335
    Antall liker
    246
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    @Polka;
    Ifølge forrige eier var forsterkeren helt tyst hos ham. Det stoler jeg på er riktig. Jeg tror nok det er mye støy på mitt nett (div frysere, kjølerom, jacuzzi, dimmere, varmekabler ...you name it). Jeg har hatt både litt trafosnerring på en gammel forsterker jeg hadde, mens en annen forsterker, som også var noe nyere, var helt stille.

    Tenker jeg skal prøve å skru av alt jeg kan og koble fra kablene mlm amp og pre/høyttalere og se om den da blir stille. I så fall er det vel bare å investere i nettstøyfilter av god kvalitet.

    @Auditor; Takk for tips Sjekker først som nevnt over, så får vi se om pengene får bein å gå på
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Salmacis: Dimmere er verdens verste støydyr!!!! Vannrør, frysere og kjøleskap likeså!!

    Cbarth: ÅTTE MILLIVOLT??? Det var noe så j... høyt, da...Selv ville jeg vurdert M97XE der.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, 8mV of DJ POWER!
    Fra spøk til moro, så har jeg hatt kontakt med Thomas Schick, jeg har bestilt arm og pickup derfra.
    Det skal visstnok være en ganske spesiell kombinasjon det der...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Vel,,han veit hva han gjør..
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kan du ha noe dc på nettet som skaper duren kanskje?? teste med Dc filter kanskje??
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.677
    Antall liker
    3.890
    Torget vurderinger
    96
    Polka: Gremlins er i nettet uansett. Og enkelte forsterkere er mer følsomme for det enn andre. Doxa og Plinius er bare to eksempler. ALLE forsterkere kan ha trafosnerring. Dog har strømpadder forskjellig effekt fra husnett til husnett. Hva de gjør i et bestemt anlegg avhenger av kvaliteten på råstrømmen de skal jobbe med. Samt eksterne forstyrrelser som TV, nettverk, speilstøy++. Så ei padde som funker her kan være helt feil hos deg. Og omvendt.

    Salmacis: Skal du ha strømfilter, husk på at det skal være dimensjonert til sin oppgave. Shunyata, Transparent og IsoTek e gode startpunkter.
    Jeg har selv hele tre padder i hovedsettet. Dessuten: Selv strømkabler og deres kontakter har mye å si. Stikkord da: Furutech.

    Norsk Audio Teknikk AS
    Mer følsomme = feil/dårlig konstruksjon. Har hatt mange forsterkere som er helt tyste. Verstingene som duret og snerret mye var Electrocompaniet og Plinius. Klarer andre, så klarer de. Du kan ikke skylde på veiene om en bil laget for det norske markedet blir ødelagt av og kjøres på kommunale og statlige veier. Da er det bilen som er for dårlig. En forsterker som snerrer mye er for dårlig laget, så enkelt er det.

    DC filter på store forsterkere dreper dynamikk, bør absolutt styres unna. Har prøvd flere, opplever det samme hver gang.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har også testet SA-103 hjemme, den hadde trafoduring. Noe de fleste har her hjemme i varierende grad. Så her er det nokk strømnettet som har varierende kvalitet. Den samme SA-103 var helt stille til en annen person.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Polka: Det har lite og ingenting med bil å gjøre. Et ideelt strømnett har akkurat samme egenskaper overalt, minimale spenningsvariasjoner og er totalt ufølsomt for noen som helst forstyrrelse. Noe sånt finnes ikke. Ferdig snakka. Dog er det noe i nærheten av det ideelle som er målet med et velkonstruert paddekabinett.
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.016
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Har også Sa-103 i oppsettet (har også hatt 2 stk i mono).
    Har overhodet ikke hatt sjenerende støy. Ja, har en meget svak sus om man legger øret helt inntil element.
    Men dette høres ikke utover dette. :)

    Kjører anlegget på egen kurs i stua.

    Jonas
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    JonasH: Egen kurs hjelper litt, men ikke alle har den muligheten. Det er også grunnen til at du har kunnet kjøre to SAer i mono såpass tyst. Eller en av de. Brokobling hever som du kanskje vet støygulvet markant. Nettopp av den grunn bør det unngås såvidt mulig. Bruk heller monoblokker, stereotrinn som sterotrinn- evt i bi- eller triamping. Og da helst i horisontal konfigurasjon. Det begrenser støy.
     
    Sist redigert:

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    335
    Antall liker
    246
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    @JonasH/Auditor; Vil det være fordelsaktig å få lagt opp egen kurs for anlegget eller er det ikke verdt pengene? Vil det kunne forbedre utfordringer med nettstøy?
    Hvilke andre muligheter er det (med untak av DC-/nettfilter)?

    Forøvrig, så lyttet jeg litt til musikk i går og periodevis var det stille og fantastisk å høre på musikk, masse musikkglede og frysninger :) Men så i neste øyeblikk ble det produsert støy som er tydelig i stille/rolige partier av musikken. Jeg klarte ikke finne ut hva om forårsaket støyen.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Salmacis: Kombiner begge deler. Både egen 16A kurs og dedikerte padder. Det er effektivt som få andre ing.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    335
    Antall liker
    246
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Ok. Hvis det blir mer during i fremtiden, blir det slik du foreslår Auditor :)

    MEN i dag har amp'en dog vært helt tyst. Ikke annet enn nydelig godlyd og musikk har blitt formidlet! Og den eneste variabel som er endret, er at amp'en nå står på konstant (i class AB idle). Kanskje det var bare det som skulle til...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.351
    Torget vurderinger
    1
    Salmacis: Bra plan. De der er konstruert for å stå på hele tida. Og det er faktisk sånn at nettet støyer mer til visse tider på døgnet. Gjerne mest når alle naboene dine er våkne, bruker alt de har av elektronikk og det er størst press på nettet generelt..Da har du også de største variasjonene. OG: Jo mindre variasjonen pluss/minus idealspenning er. desto minsre støy og lenger levetid på utstyret. Ei korrekt dimensjonert/spesifisert padde vil også sikre mot den kommende Guds grillsesong:cool:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.677
    Antall liker
    3.890
    Torget vurderinger
    96
    Polka: Det har lite og ingenting med bil å gjøre. Et ideelt strømnett har akkurat samme egenskaper overalt, minimale spenningsvariasjoner og er totalt ufølsomt for noen som helst forstyrrelse. Noe sånt finnes ikke. Ferdig snakka. Dog er det noe i nærheten av det ideelle som er målet med et velkonstruert paddekabinett.
    Jeg skjønner jo at strømnettet byr på utfordringer, men jeg ser det altså som produsentens oppgave å ta dette i betraktning og ikke overlate det til sluttbruker.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Trafomekanisk støy eller da brum er ikke lett å bli kvitt. Jeg hadde et dyrt naimoppsett som støyet noe helt for jæ.... og i tillegg valgte produsenten å overse problemet. Jeg solgte sakene. Tør ikke spørre om problemet fortsatte. I ettertid har jeg forstått at det var ringkjernetrafoene som ikke boldt mål.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn