PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg måtte bare spørre siden du formulerte deg slik(det hevdes o.s.v.)...begge er jo studiomonitorer konstruert av/for proffer.
    NB! jeg spør ikke for å gjøre noe poeng av hvilken som er "best", bare nysgjerrig på hvilke forskjeller som eventuelt finnes:)
    Mvh.
    Rolf
    Rolfb: Ellers hadde jeg ikke kunne foreslå sammenligningen...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Rolfb: Studiomonitorer låter ikke 100% likt...da hadde vi hatt EN type lydbilde, uanset musikk.;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Rolfb: Studiomonitorer låter ikke 100% likt...da hadde vi hatt EN type lydbilde, uanset musikk.;)
    Noen studiemonitorer låter så aldeles inn i granskauen jævelig at jeg undres over at det blir musikk av det overhodet, de som bruker disse som verktøy. Men, er jo nettopp det de er - verktøy - de må høre etter andre ting under innspillingen disse teknikerne enn vi hjemme i stua. Når det er sagt, har forsøkt å lytte til Genelec sine (flotte å se på) studiemonitorer i de mindre klassene - ufattelig stygg lyd i disse...
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel derfor mye av innspillt musikk også låter crap. Nok av slike eksemplarer, desverre. Har en god del musikk som jeg overhodet ikke gidder spille, pga helt jævlig lyd.

    Mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear, Uttern: ...hvis du ikke vet å håndtere dem. Kombiner dem med Meridian og Kimber, slik jeg har gjort med mine , så blir du plutselig veldig glad i dem;) Hvis du ikke hører ALT like klart som dagen selv i en monitor til studiobruk, vil den ikke oppfylle kravene til jobben sin. Og følgelig være helt ubrukelig dertil. Om du har ei innspilling som låter helt jævlig på et generelt OK system, er det som regel pga en av følgende faktorer:

    -Teknikeren har lagt lyd- og lydbilde- slik det er for BEVISST å få en bestemt sound, stil. Lyden SKAL RETT OG SLETT VÆRE om den er. Fordi den er en integral del av både budskap og produksjon

    - Musikken er mastret i utgangspunktet for et helt annet format, som Spotify, Tidal, og er komprimert til det ugjenkjennelige for å skape opplevd dynamikk der.

    -Feilmatch eller feilpress

    Til info:
    I et studios kontrollrom er det satt opp FLERE STØRRELSER på monitorene. Dette er helt bevisst, da et materiale som funker på små høyttalere- som Acoustic Energy AE1 i originalversjon eller PMC Result 6/ DB1 Gold- nær sagt automatisk da funker på større konstruksjoner. Yamaha NS10 var i sin tid "den bærbare referansen", med en lyd som i studiokretser ble beskrevet som tett opptil det du opplever fra en ghettoblaster. Nevnte AE er en legende som definerte begrepet "engelsk lyd" i studiosetting , forøvrig sammen- ikke samtidig- med Rogers LS 3/5A.

    Teknikere og produsenter VEKSLER MELLOM DISSE kontinuerlig. For å hele tida tweake balanser, sjekke total og i siste instans komme opp med den ferdige pakka. I tillegg har vi noe som heter MONOKOMPATIBILITET i et studio, og stemmer ikke den absolutt hele tida, vil ikke materialet fungere i monosettinger. Det ALLER første du gjør i kontrollrommet etter setup av opptagere, instrumenteringen og deres mics, før opptakene begynner, er å gainsjekke ALLE innkommende signaler på bordet, sette dem slik de skal være for å unngå vreng og overstyringer noen vei. Så ender du opp- via ørene, enkeltkanalene og signalbehandlingen- med- som regel- en tokanals master nedmix, liggende på et valgt masterformat. DAT, for eksempel. For å få til den masteren, er så avslørende monitorer en absolutt nødvendighet.
    Samme er klang- og effektmaskiner/kompressorer/noisegates/mixere/mics/opptaksutstyr/akustikk i toppkklasse. Som også, hver på sitt vis, oppyller profesjonelle industrikrav og -standarder.. Alt for å hjelpe tekniker, produsenter og musikere til å få ut mest mulig av en gitt session eller et gitt set. Og for at musikkelskeren skal få valuta for sine penger. "Feilen med moderne musikk" det refereres til i tidligere innlegg her oppe, ligger med andre ord IKKE i studio. Den finner du andre steder i kjeden.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    MusicBear: ...hvis du ikke vet å håndtere dem. Kombiner dem med Meridian og Kimber, slik jeg har gjort med mine , så blir du plutselig veldig glad i dem;) Hvis du ikke hører ALT like klart som dagen selv i en monitor til studiobruk, vil den ikke oppfylle kravene til jobben sin. Og følgelig være helt ubrukelig dertil.
    Hehehe, av og til er suppa så tjukk at man ikke vet i hvilken ende å starte med, så man lar være :rolleyes:
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Det blir spennende. Du får poste når de er innspilt [emoji106]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    MB2 SE @ Hifi Lounge

    mb2sehl.jpg


    Fra Paul Clark - "I’ve got a lot of love for these speakers as they are directly responsible for the creation of HiFi Lounge as we had a pair at home around 10 years ago which inspired me to leave my job as a printer and to become a HiFi dealer".
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.677
    Torget vurderinger
    6
    Det blir spennende. Du får poste når de er innspilt [emoji106]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Jeg legger ut når dem kommer.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Espen L: Så fleksible som PMC er, bør det definitivt bli heftig nok, ja. Den Dieter-blokka der er jo ikke akkurat lita, da..hehe..og godt er forresten det. Selv Der Dieter ville mest sannsynlig likt det resultatet:rolleyes:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.376
    Antall liker
    63.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekk tråd å følge med på. Har ikke den største kjennskapen til PMC, men fikk positivt hakaslepp på München messen i år :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler en tur innom Morten for en lytt til twenty5-serien. Absolutt noe av det bedre man får kjøpt, til en en "relativt rimelig" penge. Men ta en prat med Morten, han har sikkert et forslag.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er noe macho over dem. Bortsett fra det er de gyselige etter min smak. Lyder sikkert helt Konge, dog.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe macho over dem. Bortsett fra det er de gyselige etter min smak. Lyder sikkert helt Konge, dog.
    Jeg hadde fått noen reaksjoner i heimen hvis jeg hadde dratt inn disse. Men jeg tror de ville vært for store for rommet. Jeg hadde nok satset på noe mer kone- og stuevennlig, og twenty5 er jo en favoritt for min del i den sammenhengen.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tror de aller fleste hadde fått reaksjoner i heimen, bortsett fra de som bor alene eller har eget lytterom. Det nærmeste man kommer MB2se i lydkvalitet, og med en design som passer inn i de fleste stuer er PMC Fact 12. Slanke og nydelige høyttalere med oser av kvalitet både utseendemessig og lydmessig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Første gang jeg så BB5(ca 2004) tenkt jeg; Hvem i alle dager drar noe så stygt/merkelig inn i huset?? 10 år senere kjøpte jeg MB2I for så i 2016 og kjøpe BB5se. Har full forståelse over at mann har delte meninger om utseende på disse, men etter og ha levd med PMC siden 2013(?) har jeg aldri sett meg tilbake.


    IMG_3521.jpg



    Ja, de er store, men også deilige!:cool:
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Dine BB5se passa jo som hånd i hanske i det rommet. Nydelig oppsett :cool: Må være en drøm å høre på musikk der.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Dine BB5se passa jo som hånd i hanske i det rommet. Nydelig oppsett :cool: Må være en drøm å høre på musikk der.
    Takker! Ja jeg koser meg. Hadde sikkert klart meg helt glimrende med de mindre modellene, men jeg fikk en gyllen anledning, og det valget har jeg som sagt ikke angret på. Fact 12 er faktisk den eneste modellen jeg ikke har hørt. Nydelig konstruksjon!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn