PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo være at det vil friste med noen Twenty5 26(i) om ikke annet. Var først og fremst nysgjerrig på å teste ut PMC siden de skal klatre kunststykket å spille grei dypbass fra forholdsvis små høyttalere. Problemet mitt er vel at uansett hva det står på papiret om lavet frekvenser, og størrelse på høyttaler blir det alltid bedre med ett par godt integrerte subber. Men Twenty5 24 og ett par REL T9/i spiller godt på lag ved å dele på 35hz....

    Men ønsket er å kunne bli kvitt subber og fortsatt være fornøyd... selv om jeg tror den oppgaven er nær umulig. Har i grunn prøvd det meste snart.

    Uansett er gjør disse virkelig mye riktig, så det er jobben med å falle til ro med at det er godt nok som er problemet :)
    Forstår godt at du deler på 35 hz, da gjør ikke subbene noe ugang, kun tilførsel i et område hvor kanskje faserespons og timing ikke er like viktig? Vet ikke, kan ikke nok, men har endt opp med avrulling omtrent der på de subene jeg har og har hatt i ulike anlegg, justert med øra uten dsp. Ruller jeg av særlig høyere har jeg aldri klart integreringen skikkelig, blir rotete og ikke homogent under alle forhold og til alt. Artig å lese om nedgraderingen din. Bruker du fortsatt Nad i bunn, eller Accuphase fullfrekvent? Du skifter jo utstyr fortere enn andre tenker seg om:) Begynner snart å spørre deg til råds om jeg skal bytte ut noe.
    Enig med Beetlebug, gir deg to mnd:)
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Forstår godt at du deler på 35 hz, da gjør ikke subbene noe ugang, kun tilførsel i et område hvor kanskje faserespons og timing ikke er like viktig? Vet ikke, kan ikke nok, men har endt opp med avrulling omtrent der på de subene jeg har og har hatt i ulike anlegg, justert med øra uten dsp. Ruller jeg av særlig høyere har jeg aldri klart integreringen skikkelig, blir rotete og ikke homogent under alle forhold og til alt. Artig å lese om nedgraderingen din. Bruker du fortsatt Nad i bunn, eller Accuphase fullfrekvent? Du skifter jo utstyr fortere enn andre tenker seg om:) Begynner snart å spørre deg til råds om jeg skal bytte ut noe.
    Enig med Beetlebug, gir deg to mnd:)
    NAD gikk i retur til Hifiklubben siden jeg endte opp med å bytte høyttalere. Poenget med å starte nedgradering, eller nedskalering som jeg så gjerne vil kalle det er jo å bli kvitt bokser, ikke få ennå flere 😀 Men da må jeg ha høyttalere som ikke trenger ett kraftverk. MBL gjorde definitivt det.

    Graham Audio LS5/5 fungerte jo utmerket med Accuphase E-800 men de var jo større enn planen om å nedskalere skulle tillate.

    Så da er jeg over på PMC Twenty5 24, som Accuphase E-800 nok klarer å få det beste ut av. Så hva som skjer videre vet jeg ikke ennå 😁
     

    Lambert

    Medlem
    Ble medlem
    06.09.2014
    Innlegg
    26
    Antall liker
    132
    Melder meg med dette som ven av PMC etter å ha fått i hus eit par PMC IB2 SE.
    
Fantastisk moro å ha fått denne med på laget. Imponerer!!
    Veldig stort og detaljert, - utan at naboromma i huset blei «herja» av aktiv lytting. 

    Ei stor takk til Morten for hans bidrag til laget, - og for eksklusiv kaffekopp.


    
Her er det er berre å begynne på jobben med å spele gjennom heile musikksamlinga på nytt … :)
     
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Hei. I tradisjonens tro har eg nok et par uhørte/uprøvde høyttalere på vei. Skulle tro man lærte etterhvert, men neida…
    Så til saken; Vil min Hegel H120 gjøre en ok jobb med PMC Twenty5.22i?
    Skal høre å teste selv, og gjøre meg opp en mening når de er i hus, og det gleder meg til. Men alle erfaringer med disse høyttalerne og evt komboen mottas med takk!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Grei kontingent, de der..😊

    Flex: Burde gå, det😎 Den er relativt lettdreven, men vokser med forsterkeren. Og Hegel har respektable forsyninger. Svært presise og åpne forsterkere, men de KAN lyde litt skarpe i kanten. PMCer er heldigvis lette å matche opp, sålenge forsterker er kraftig nok. Og de der vil fortelle deg HVOR i kjeden feilen eventuelt ligger. Det er IKKE i høyttalerne, iallefall.
     
    Sist redigert:

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Grei kontingent, de der..😊

    Flex: Burde gå, det😎 Den er relativt lettdreven, men vokser med forsterkeren. Og Hegel har respektable forsyninger. Svært presise og åpne forsterkere, men de KAN lyde litt skarpe i kanten. PMCer er heldigvis lette å matche opp, sålenge forsterker er kraftig nok. Og de der vil fortelle deg HVOR i kjeden feilen eventuelt ligger. Det er IKKE i høyttalerne, iallefall.
    Det at Hegel er skarp i kantene er vel noe som henger igjen fra 1ste generasjon forsterkere. Jeg har testet H160 på mine PMC Fact8 med særdeles godt resultat.
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Hegel gjør det skarpt i markedet, men låter absolutt ikke skarpt med dagens modeller. Ikke siden H200 AE (hørt, ikke eid). Der går skillet.
    Har selv eid seks forskjellige Hegels; H80, 300, 160, 190, 120 og Røst.
    Så jeg har et brukbart grunnlag for å uttale meg ;)

    VHV - vennlig hilsen Vidar
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haifi, Cuckoo: Det ligger i deres DNA, den signaturen. Jeg veit å håndtere det OM det skjer også. Men, selvfølgelig har de blitt bedre, mer fleksible. Noe annet skulle bare mangle. Jeg oppfatter av og til den signaturen noe lys og uslepen selv, men så bruker jeg forsterkere her som kombinerer den Hegelske presisjonen med trekk fra Doxa og de beste britiske merkenes musikalitet. Forsyningsproblemer finnes ikke noen vei, hverken her, der eller hos Flex. Og det er bra. Det også.
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Haifi, Cuckoo: Det ligger i deres DNA, den signaturen. Jeg veit å håndtere det OM det skjer også. Men, selvfølgelig har de blitt bedre, mer fleksible. Noe annet skulle bare mangle. Jeg oppfatter av og til den signaturen noe lys og uslepen selv, men så bruker jeg forsterkere her som kombinerer den Hegelske presisjonen med trekk fra Doxa og de beste britiske merkenes musikalitet. Forsyningsproblemer finnes ikke noen vei, hverken her, der eller hos Flex. Og det er bra. Det også.
    Det er riktig at tidligere Hegelutgaver kunne låte noe lyst, uslepent og småskarpt. Men det er nå for lengst et avsluttet kapittel.
    Dagens Hegelmodeller har en noe fyldigere, bedre og mer nøytral klangbalanse og lydsignatur. Låter absolutt ikke tynt med dagens nyere modeller. Hadde sist Hegel H120, en forbedret utgave av Hegel Røst (som låt litt mer "hifi" og litt mindre som musikk...). Du har muligens ikke hørt mye på senere års Hegelforsterkere?
    Men Hegel har fremdeles en noe "tørr og korrekt" klangsignatur som ikke passer bra med helt nøytralt låtende høyttalere.
    Men kombinert med f. eks. Dynaudio låter det likevel aldeles utmerket. Hegel gir dynamikk,, grep og kontroll, Dynaudio gir kropp, sjel og varme.
    Mistenker sterkt at de AKM-baserte DAC-delene i Hegel er med på å skape den noe "tørre og korrekte" lydsignaturen.
    Har derfor brukt min meget gode Benchmark DAC 3B sammen med Hegel H190 og 120 - med markant forbedret resultat.
    Dvs har bypasset Hegels AKM-dac og kjørt balansert mellom Benchmark DAC og forsterkerdel i Hegel.
    Da låter det friskere, livligere og bedre, faktisk. :) Fremdeles ikke akkurat "varmt" men noe mer organisk og homogent.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cuckoo: Jeg oppfatter dem slik jeg har beskrevet, liker dem likevel og håndterer dem deretter. Slik jeg sier her oppe.Du har dessverre ikke øra mine…ei heller jeg dine..og preferansene varierer. Trodde du hadde lært det😊
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Ja, vi oppfatter utvilsomt "lyd" noe forskjellig, Og det er både helt greit og normalt ;)
    Som det er tros- og religionsfrihet i kongeriket Norge er og bør det selvsagt være helt fritt mht hvordan vi oppfatter og foretrekker lyd og hifi.
    Og at vi kan gi uttrykk på det på hver vår måte iht våre personlige preferanser og persepsjon.
    Men om du fortsatt mener at dagens Hegelforsterkere låter lyst, tynt og skarpt er du nok temmelig alene om akkurat det :giggle:
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    @Jazzmann
    Grattis med nye høyttalere. Jeg ser at de stær ganske nære bakveggen. Drar du dem frem når du hører på musikk?
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    @Jazzmann
    Grattis med nye høyttalere. Jeg ser at de stær ganske nære bakveggen. Drar du dem frem når du hører på musikk?
    Takker.
    Holder fortsatt på med best plassering. Står nærme bakvegg - ca 20 cm. Prøver å finne et ok kompromiss mellom optimal plassering samtidig som jeg ikke ønsker at høytalerne fyller hele stua visuelt. Jobber videre med dette og selvfølgelig gir større avstand bedre dybdeperspektiv.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Takker.
    Holder fortsatt på med best plassering. Står nærme bakvegg - ca 20 cm. Prøver å finne et ok kompromiss mellom optimal plassering samtidig som jeg ikke ønsker at høytalerne fyller hele stua visuelt. Jobber videre med dette og selvfølgelig gir større avstand bedre dybdeperspektiv.
    Denne kalkulatoren [http://noaudiophile.com/speakercalc/] er fin å bruke som utgangspunkt, men den prioriterer helt klart optimal plassering for lytting, ikke interiørdesign.

    Jeg har bare måttet akseptere at siden lytterommet mitt er i stua, må jeg ha to plasseringer – en praktisk en til bakgrunnslytting, altså forholdsvis nærme veggen, og en til ordentlige lytteøkter, der jeg drar høyttalerne ut og flytter lyttestolen ut i rommet. Det låter helt OK nærme veggen, men plassering nr. 2 gjør at det føles som om du får et nytt og bedre anlegg. Dybde, perspektiv, jevnhet i lyden – alt er bedre. Vi har teppe i stua, og høyttalerne står på granittheller med glatt underside, slik at de er lette å skyve på gulvet. I ditt tilfelle ville jeg vippet dem opp på et håndkle e.l.

    Edit: Lagt inn lenke til kalkulator.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Har også tenkt en slik løsning. Det må prøves ut men først når elementene har litt mer spilletid bak seg. Har kun hatt dem 5 dager.
    Har du link til kalkulatoren du nevner @parafinoksen?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bruker disse føttene under mine Fact 12, høyttalerne glir veldig lett på parketten og gjør det lekende lett å dra frem høyttalerne.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Det var det første jeg tenkte også.... :LOL:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cuckoo: Jeg sa ikke tynt. Jeg sa Hegel fortsatt KUNNE låte LITT skarpt i kanten. Vesens forskjell. Det er små tonale og balansemessige justeringer som skal til for å håndtere det..slik man gjør med Pro-Ject kontra Rega også. Ingen verdenskrig der. Men så ærlige deler som Hegel og PMC har evnene til å vise hvor det bør justeres..Det største poenget er dog at Hegel HAR både forsyningene og musikaliteten til å vekke merker som PMC, Dynaudio og Sonus Faber. SOM EN START..Personlig liker jeg dem godt, selv om de norske forsterkerne imo nok ikke er FULLT så komplette som enkelte konkurrenter..
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Takk for det, @Espen L 😊 Det er 13 år siden forrige høyttalerbytte, så det var kanskje på tide?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn