PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bulter: Da håper vi de der blir til produsentens garanti går ut😊
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Gratulerer!
    lekt med toe-in?
    Takk! Tapemerkene er fra de forrige høyttalerne. Har ikke fjernet dem ennå, for jeg regner med å justere litt på de nye før jeg finner optimal plassering. De skal uansett vinkles mer ut enn ProAc-ene jeg hadde før!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bulter: Du har elektronikken til dem, så det bør være gode sjanser❤. De der er gode..
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    10.639
    Sted
    Skien
    Takk for det, @Espen L 😊 Det er 13 år siden forrige høyttalerbytte, så det var kanskje på tide?
    13 år med samme høyttalere, da bør du være godt fornøyd Bulter.
    Blir spennende å høre hva du synes V/S Proac som du hadde.
    Ser ut som det endelig blir messe i München så vi sees kanskje da ?
    Leste nå at det også ble messe i Stocholm i starten av april.
    Usikker på om jeg reiser på den, men hadde vært gøy :)

    Mvh: Espen L
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Se her, Proac er sendt på døren. Trodde det var den optimale høyttaleren....

    Gratulere med nye høyttalere! Du får komme med inntrykk etterhvert.

    Er det twenty5.26i ?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Mye tyder på at dette blir et langvarig forhold, @Auditor . Borte er tapemerkene fra forgjengeren. Etter 75 timer oppmykning, størstedelen med XLO Burn-In Track, er det tid for seriøs lytting.

    Borte er også den noe svulstige og overdrevne bassen som var hovedgrunnen til høyttalerbyttet. Rommet var nok litt for lite for forgjengerne. Det jeg har fått, er en tight, kontant og veldefinert bass, kontrollert og fortsatt kjellerdyp og bunnsolid når det kreves.

    Borte er dessuten en tendens til hardhet i øvre mellomtone. Mellomtonen er korrekt, nøytral, aldri skarp og gjengir instrumentene slik de skal lyde. Helge Liens piano får det attakket det fortjener. Toppen er crisp og luftig. Lydbildet er stort og tredimensjonalt i bredde, høyde og dybde, med imponerende detaljering og perfekt pinpointing av instrumentene i rommet. Dette er vel PMCs største fortrinn, i tillegg til den kontante bassen.

    Disse høyttalerne er mindre enn forgjengerne, men spiller med minst like stor autoritet. Jeg tør ikke tenke på hvordan det blir etter 200 timer, hvis det utvikler seg slik som @R.E.S. opplevde med en mindre modell i serien. Han mente alt falt på plass med et brak der omkring. Jeg gleder meg! :giggle:

    pmc.jpg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    6
    Mye tyder på at dette blir et langvarig forhold, @Auditor . Borte er tapemerkene fra forgjengeren. Etter 75 timer oppmykning, størstedelen med XLO Burn-In Track, er det tid for seriøs lytting.

    Borte er også den noe svulstige og overdrevne bassen som var hovedgrunnen til høyttalerbyttet. Rommet var nok litt for lite for forgjengerne. Det jeg har fått, er en tight, kontant og veldefinert bass, kontrollert og fortsatt kjellerdyp og bunnsolid når det kreves.

    Borte er dessuten en tendens til hardhet i øvre mellomtone. Mellomtonen er korrekt, nøytral, aldri skarp og gjengir instrumentene slik de skal lyde. Helge Liens piano får det attakket det fortjener. Toppen er crisp og luftig. Lydbildet er stort og tredimensjonalt i bredde, høyde og dybde, med imponerende detaljering og perfekt pinpointing av instrumentene i rommet. Dette er vel PMCs største fortrinn, i tillegg til den kontante bassen.

    Disse høyttalerne er mindre enn forgjengerne, men spiller med minst like stor autoritet. Jeg tør ikke tenke på hvordan det blir etter 200 timer, hvis det utvikler seg slik som @R.E.S. opplevde med en mindre modell i serien. Han mente alt falt på plass med et brak der omkring. Jeg gleder meg! :giggle:

    Vis vedlegget 799863
    Dette så da virkelig så bra ut! Blir spennende å høre resultatet en gang(y)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bulter: Jeg har alltid pleid å gi mine høyttalere FEM HUNDRE timer…😊 Men dette lover bra..
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Da er mine 23i byttet ut med 24i. Ventet ankomst er uken etter påske. Er det noen her som har slike og kan dele erfaringer med ulike forsterkere? 23i drev jeg helt fint i mitt rom med 40w. De er jo vesentlig mindre følsomme enn 24i (86 mot 89db). Spiller nesten aldri veldig høyt (en av grunnene til at jeg liker pmc er at de klarer kunststykket å låte veldig bra på lavt volum).

    Så, mine herrer, forsterkeranbefalinger! La oss i første omgang si at det må være transistor og at prisen er underordnet. Jeg er interessert i effektforsterker, da jeg bruker Lumin P1 som streamer/dac/pre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Da er mine 23i byttet ut med 24i. Ventet ankomst er uken etter påske. Er det noen her som har slike og kan dele erfaringer med ulike forsterkere? 23i drev jeg helt fint i mitt rom med 40w. De er jo vesentlig mindre følsomme enn 24i (86 mot 89db). Spiller nesten aldri veldig høyt (en av grunnene til at jeg liker pmc er at de klarer kunststykket å låte veldig bra på lavt volum).

    Så, mine herrer, forsterkeranbefalinger! La oss i første omgang si at det må være transistor og at prisen er underordnet. Jeg er interessert i effektforsterker, da jeg bruker Lumin P1 som streamer/dac/pre.
    Mine spiller veldig bra på Accuphase og Vera Audio.

    Roy
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    6
    Da er mine 23i byttet ut med 24i. Ventet ankomst er uken etter påske. Er det noen her som har slike og kan dele erfaringer med ulike forsterkere? 23i drev jeg helt fint i mitt rom med 40w. De er jo vesentlig mindre følsomme enn 24i (86 mot 89db). Spiller nesten aldri veldig høyt (en av grunnene til at jeg liker pmc er at de klarer kunststykket å låte veldig bra på lavt volum).

    Så, mine herrer, forsterkeranbefalinger! La oss i første omgang si at det må være transistor og at prisen er underordnet. Jeg er interessert i effektforsterker, da jeg bruker Lumin P1 som streamer/dac/pre.
    Om du ikke skulle kun ha en effektforsterker? Så ville jeg anbefalt denne:
    http://norskaudioteknikk.no/project/pmc-cor/

    Låter ekstremt bra på både 23i og 24i
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Spiller med AN OTO som innehar hele 9 w på PMC Fact 8, 89db. F8 har ingen store dropp i impedanskurven, så det går helt fint.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan er PMC på metal og kronisk raske taktskifter o.l.? :)
    PMC kan fint klare metal med kronisk raske taktskifter. Når forvrengningen er lav og mulighet for høy SPL samt god linearitet i driverene så svinger det :cool:
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    6
    Ventet på den :)
    Ligger en del tester der ute på den:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    PMC kan fint klare metal med kronisk raske taktskifter. Når forvrengningen er lav og mulighet for høy SPL samt god linearitet i driverene så svinger det :cool:
    Høy SPL er ikke et kriterie egentlig, mer bare at høyttalerne klarer å henge med i svingene uten å låte tynt og skarpt og/eller rote til lyden. Noen høyttalere høres jo rett og slett litt trege ut hvis man gir dem f.eks. Metallica eller andre ting med litt 'kanter'. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    6
    Høy SPL er ikke et kriterie egentlig, mer bare at høyttalerne klarer å henge med i svingene uten å låte tynt og skarpt og/eller rote til lyden. Noen høyttalere høres jo rett og slett litt trege ut hvis man gir dem f.eks. Metallica eller andre ting med litt 'kanter'. :)
    For å kunne takle store dynamiske kontraster. Så er det også viktig å kunne takle høy SPL med lav forvrengning når ting går tøft for seg...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For å kunne takle store dynamiske kontraster. Så er det også viktig å kunne takle høy SPL med lav forvrengning når ting går tøft for seg...
    Skjønner, men jeg spiller ofte på ganske moderate nivåer og er derfor ikke så opptatt av lydtrykksnivå i seg selv. Men aldri feil med headroom, nei.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Har sluttet å høre på metall for (veldig) lenge siden. Men utfordringene med å gjengi metall er peanøtter ift opera, som jeg spiller mye av. Når orkester og kor på 300 personer flesker til i et fortissimo, blir heavy-musikk nokså puslete i forhold. :)

    Og opera spiste 23i (den minste gulvstående) til frokost. Selv i kraftige passasjer kunne jeg f.eks lett plukke ut de ulike instrumentgruppene i orkesteret

    Pinpointing var en av disse høyttalernes store fortrinn.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Da er mine 23i byttet ut med 24i. Ventet ankomst er uken etter påske. Er det noen her som har slike og kan dele erfaringer med ulike forsterkere? 23i drev jeg helt fint i mitt rom med 40w. De er jo vesentlig mindre følsomme enn 24i (86 mot 89db). Spiller nesten aldri veldig høyt (en av grunnene til at jeg liker pmc er at de klarer kunststykket å låte veldig bra på lavt volum).

    Så, mine herrer, forsterkeranbefalinger! La oss i første omgang si at det må være transistor og at prisen er underordnet. Jeg er interessert i effektforsterker, da jeg bruker Lumin P1 som streamer/dac/pre.
    Naim supernait 3 med Hicap DR skal være en god match med twenty5.i serien.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Ligger en del tester der ute på den:
    Jada, masa! :D
     
    • Haha
    Reaksjoner: nat

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har sluttet å høre på metall for (veldig) lenge siden. Men utfordringene med å gjengi metall er peanøtter ift opera, som jeg spiller mye av. Når orkester og kor på 300 personer flesker til i et fortissimo, blir heavy-musikk nokså puslete i forhold. :)

    Og opera spiste 23i (den minste gulvstående) til frokost. Selv i kraftige passasjer kunne jeg f.eks lett plukke ut de ulike instrumentgruppene i orkesteret

    Pinpointing var en av disse høyttalernes store fortrinn.
    Ja, og det synspunktet respekterer jeg. Jeg er ikke sååå glad i opera selv, men liker godt å høre litt klassisk innimellom.

    Allikevel virker det som vi snakker om litt forskjellige ting her. Det høres ut som du snakker om lydmessige klimakser i form av økt styrke? Jeg snakker egentlig mest om at høyttaleren skal klare å holde koken underveis i raske takter, noe som jeg syns kan få en del høyttalere til å høre trege eller litt 'sluggish' ut. Jeg oppfatter dette som to forskjellige ting, eller tar jeg feil? :)

    Ser forøvrig også mye film, og der er det dere snakker om med SPL og lignende mye mer relevant, så det er klart det også er viktig. Men jeg jakter vel egentlig etter en type høyttaler som klarer det raske, samtidig som det låter fyldig og tilfredsstillende på moderate volumer. Sikker på at det finnes, kanskje bare ikke innenfor mitt budsjett. :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Ja, og det synspunktet respekterer jeg. Jeg er sååå glad i opera selv, men liker godt å høre litt klassisk innimellom.

    Allikevel virker det som vi snakker om litt forskjellige ting her. Det høres ut som du snakker om lydmessige klimakser i form av økt styrke? Jeg snakker egentlig mest om at høyttaleren skal klare å holde koken underveis i raske takter, noe som jeg syns kan få en del høyttalere til å høre trege eller litt 'sluggish' ut. Jeg oppfatter dette som to forskjellige ting, eller tar jeg feil? :)

    Ser forøvrig også mye film, og der er det dere snakker om med SPL og lignende mye mer relevant, så det er klart det også er viktig. Men jeg jakter vel egentlig etter en type høyttaler som klarer det raske, samtidig som det låter fyldig og tilfredsstillende på moderate volumer. Sikker på at det finnes, kanskje bare ikke innenfor mitt budsjett. :cool:
    Tror egentlig vi er på samme bane her, bambi. Sikkert bare meg som er dårlig til å forklare. Flyttet fra en stor leilighet med eget lytterom, McIntosh mc2kw og Magico høyttalere til en mye mindre leilighet der anlegget står i stuen. Er derfor avhengig av anlegg som leverer på lave lydnivåer. Og med levere mener jeg å henge med i svingene, uansett musikk. Jeg er gigafan av Zappa og har alt han har spilt inn. Noen av hans mer avanserte låter er jo Nobelprisen i dynamikk, raske taktskifter osv... Også her var 23i veldig bra. Transmissionline-bassen gjør også at du får forbausende bra bass på lavt volum. Det er jo ofte det første som forsvinner når man reduserer volumet. Men ta med deg Metallica ned til Morten på NAT hvis du har mulighet, så kan du avgjøre selv
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    6
    Ja, og det synspunktet respekterer jeg. Jeg er ikke sååå glad i opera selv, men liker godt å høre litt klassisk innimellom.

    Allikevel virker det som vi snakker om litt forskjellige ting her. Det høres ut som du snakker om lydmessige klimakser i form av økt styrke? Jeg snakker egentlig mest om at høyttaleren skal klare å holde koken underveis i raske takter, noe som jeg syns kan få en del høyttalere til å høre trege eller litt 'sluggish' ut. Jeg oppfatter dette som to forskjellige ting, eller tar jeg feil? :)

    Ser forøvrig også mye film, og der er det dere snakker om med SPL og lignende mye mer relevant, så det er klart det også er viktig. Men jeg jakter vel egentlig etter en type høyttaler som klarer det raske, samtidig som det låter fyldig og tilfredsstillende på moderate volumer. Sikker på at det finnes, kanskje bare ikke innenfor mitt budsjett. :cool:
    Forstår godt hva du mener!
    Ofte kan forvrengning misoppfattes med dynamikk. Som en kunde forklarte det så enkelt, men forstårlig. Akkuratt som musikken går saktere når man fjerner støyen og forvrengningen og fortere med høyttalere med høy forvrengning (typisk høyttalere som blir beskrevet som best på rock)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tror egentlig vi er på samme bane her, bambi. Sikkert bare meg som er dårlig til å forklare. Flyttet fra en stor leilighet med eget lytterom, McIntosh mc2kw og Magico høyttalere til en mye mindre leilighet der anlegget står i stuen. Er derfor avhengig av anlegg som leverer på lave lydnivåer. Og med levere mener jeg å henge med i svingene, uansett musikk. Jeg er gigafan av Zappa og har alt han har spilt inn. Noen av hans mer avanserte låter er jo Nobelprisen i dynamikk, raske taktskifter osv... Også her var 23i veldig bra. Transmissionline-bassen gjør også at du får forbausende bra bass på lavt volum. Det er jo ofte det første som forsvinner når man reduserer volumet. Men ta med deg Metallica ned til Morten på NAT hvis du har mulighet, så kan du avgjøre selv
    Ja, og det er litt de samme forutsetningen jeg har når jeg flytter i løpet av sommeren til en leilighet med åpen stue/kjøkkenløsning, anlegget må stå i stua og ikke i eget lytterom som jeg hadde før. Og egentlig ikke ønsker meg igjen heller, syns musikk og film er noe som nytes best i et trivelig stuemiljø hvor man ellers slapper av og rekreèrer seg. :)
    Og når du snakker om Zappa skjønner jeg plutselig at vi faktisk snakker om det samme allikevel, for det er jo egentlig prima eksempel på det jeg også mener. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Forstår godt hva du mener!
    Ofte kan forvrengning misoppfattes med dynamikk. Som en kunde forklarte det så enkelt, men forstårlig. Akkuratt som musikken går saktere når man fjerner støyen og forvrengningen og fortere med høyttalere med høy forvrengning (typisk høyttalere som blir beskrevet som best på rock)
    Det er her jeg blir litt usikker igjen, for jeg har levd en del med høyttalere som har høy oppgitt følsomhet (ingen premie for å gjette hvilket merke, men det rimer på schmipsch), og oppfatter som regel følsomme systemer som et hestehode foran på akkurat det med opplevd hurtighet. Noen PA høyttalere jeg hørte en gang var ekstreme på dette, men låt mer eller mindre elendig på de fleste andre parametere. :)
    Men ok, hvis det er som du sier, så kanskje man oppfatter en type forvrengning som at høyttalerne er mer rytmisk kapable, og at de derfor gir mer fot?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Kan bekrefte at PMC (har Twenty.22 og Fact.8 Signature) takler høye lydvolumer. Er glad i metal, techno, storslåtte symfonier og andre musikkformer som krever SPL og headroom. Slik musikk låter jo ikke skikkelig før du nærmer deg 90db i peakene.
    Rør og klasse A går sikkert helt fint, men selv har jeg best erfaring med kraftkarer. Brukte først en Lyngdorf TDAI2170/SDA-kombo i biamp-konfigurasjon. Det låt åpent og transparent, men jeg savnet trøkk i mellomgulvet. Det er jo slik at biamping stopper ved kraften til den minste forsterkeren, selv om det skal være en teoretisk gevinst i at diskant og mellomtone avlastes.
    Koblet så opp SDA2400 (2 x 200W klasse D) alene med TDAI2170 som pre. Det ble betydelig tøffere, ja. Men fortsatt litt åndenød når jeg "tok'n helt ut".
    Enden på visa ble en Musical Fidelity M6 500i, med 2 x 500 klasse AB watt i 8 ohm under panseret. Denne sparket virkelig liv i Fact.8-ene, og stikk i strid med både konvensjonell visdom og PMCs egne anbefalinger ble det enda bedre (åpnere topp, mer definert bass) da jeg biwiret (både M6 500i og PmC Fact.8 Signature har doble terminaler).
    M6 500i og Fact.8 Si fungerer også bra på nabovennlig volum. Jeg merker godt at kreftene trengs, uansett lyttenivå. Låter åpent og uanstrengt, og Fact-8ene bare elsker rene watt. Hadde forsåvidt samme erfaring med de små Twenty.22, men her har jeg så langt bare prøvd Lyngdorf-settet i de to konfigurasjonene nevnt ovenfor.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Fact.8 er nok waaaay out of my league, og kanskje ikke helt det jeg ser etter uansett hvis man må ha så mye krefter for at de skal våkne. Men takk for innspill. :)

    Kanskje ikke helt enig i at enkelte typer musikk ikke kan nytes på lavt volum heller, men kan hende jeg bare har veldig sensitiv hørsel. :)
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    ^Fact.8 er nok waaaay out of my league, og kanskje ikke helt det jeg ser etter uansett hvis man må ha så mye krefter for at de skal våkne. Men takk for innspill. :)

    Kanskje ikke helt enig i at enkelte typer musikk ikke kan nytes på lavt volum heller, men kan hende jeg bare har veldig sensitiv hørsel. :)
    Det er ikke slik at det låter dårlig eller tamt med mindre krefter. Og mine mer beskjedne Twenty.22, som jeg ga 14.000 for på bruktmarkedet, kommer langt på vei opp mot lydsignaturen til Fact.8. Det er bare snakk om mindre skala og mindre vekt nedover. Begge låter fint med "normal" forsterkerkraft, men blir morsommere med mer krefter. Som heller ikke trenger koste all verden. Jeg plukket opp min m6 500i pent brukt for 25.000, og Audiocompaniet selger den ny for 28 500.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er ikke slik at det låter dårlig eller tamt med mindre krefter. Og mine mer beskjedne Twenty.22, som jeg ga 14.000 for på bruktmarkedet, kommer langt på vei opp mot lydsignaturen til Fact.8. Det er bare snakk om mindre skala og mindre vekt nedover. Begge låter fint med "normal" forsterkerkraft, men blir morsommere med mer krefter. Som heller ikke trenger koste all verden. Jeg plukket opp min m6 500i pent brukt for 25.000, og Audiocompaniet selger den ny for 28 500.
    Satser i første omgang på å beholde mest mulig av det jeg har fra før, så Twenty.22 kan kanskje være omtrent noe i det området jeg er på utkikk etter. Eller noe større, hvis jeg har plass og finner noe brukt. Men er på planlegginsstadiet enda, og det er fortsatt et par-tre andre ting jeg er nysgjerrig på også. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn