Takk! Tapemerkene er fra de forrige høyttalerne. Har ikke fjernet dem ennå, for jeg regner med å justere litt på de nye før jeg finner optimal plassering. De skal uansett vinkles mer ut enn ProAc-ene jeg hadde før!Gratulerer!
lekt med toe-in?
13 år med samme høyttalere, da bør du være godt fornøyd Bulter.Takk for det, @Espen L Det er 13 år siden forrige høyttalerbytte, så det var kanskje på tide?
Dette så da virkelig så bra ut! Blir spennende å høre resultatet en gangMye tyder på at dette blir et langvarig forhold, @Auditor . Borte er tapemerkene fra forgjengeren. Etter 75 timer oppmykning, størstedelen med XLO Burn-In Track, er det tid for seriøs lytting.
Borte er også den noe svulstige og overdrevne bassen som var hovedgrunnen til høyttalerbyttet. Rommet var nok litt for lite for forgjengerne. Det jeg har fått, er en tight, kontant og veldefinert bass, kontrollert og fortsatt kjellerdyp og bunnsolid når det kreves.
Borte er dessuten en tendens til hardhet i øvre mellomtone. Mellomtonen er korrekt, nøytral, aldri skarp og gjengir instrumentene slik de skal lyde. Helge Liens piano får det attakket det fortjener. Toppen er crisp og luftig. Lydbildet er stort og tredimensjonalt i bredde, høyde og dybde, med imponerende detaljering og perfekt pinpointing av instrumentene i rommet. Dette er vel PMCs største fortrinn, i tillegg til den kontante bassen.
Disse høyttalerne er mindre enn forgjengerne, men spiller med minst like stor autoritet. Jeg tør ikke tenke på hvordan det blir etter 200 timer, hvis det utvikler seg slik som @R.E.S. opplevde med en mindre modell i serien. Han mente alt falt på plass med et brak der omkring. Jeg gleder meg!
Vis vedlegget 799863
Mine spiller veldig bra på Accuphase og Vera Audio.Da er mine 23i byttet ut med 24i. Ventet ankomst er uken etter påske. Er det noen her som har slike og kan dele erfaringer med ulike forsterkere? 23i drev jeg helt fint i mitt rom med 40w. De er jo vesentlig mindre følsomme enn 24i (86 mot 89db). Spiller nesten aldri veldig høyt (en av grunnene til at jeg liker pmc er at de klarer kunststykket å låte veldig bra på lavt volum).
Så, mine herrer, forsterkeranbefalinger! La oss i første omgang si at det må være transistor og at prisen er underordnet. Jeg er interessert i effektforsterker, da jeg bruker Lumin P1 som streamer/dac/pre.
Om du ikke skulle kun ha en effektforsterker? Så ville jeg anbefalt denne:Da er mine 23i byttet ut med 24i. Ventet ankomst er uken etter påske. Er det noen her som har slike og kan dele erfaringer med ulike forsterkere? 23i drev jeg helt fint i mitt rom med 40w. De er jo vesentlig mindre følsomme enn 24i (86 mot 89db). Spiller nesten aldri veldig høyt (en av grunnene til at jeg liker pmc er at de klarer kunststykket å låte veldig bra på lavt volum).
Så, mine herrer, forsterkeranbefalinger! La oss i første omgang si at det må være transistor og at prisen er underordnet. Jeg er interessert i effektforsterker, da jeg bruker Lumin P1 som streamer/dac/pre.
Ventet på denOm du ikke skulle kun ha en effektforsterker? Så ville jeg anbefalt denne:
http://norskaudioteknikk.no/project/pmc-cor/
Låter ekstremt bra på både 23i og 24i
PMC kan fint klare metal med kronisk raske taktskifter. Når forvrengningen er lav og mulighet for høy SPL samt god linearitet i driverene så svinger detHvordan er PMC på metal og kronisk raske taktskifter o.l.?
Ligger en del tester der ute på den:Ventet på den
Høy SPL er ikke et kriterie egentlig, mer bare at høyttalerne klarer å henge med i svingene uten å låte tynt og skarpt og/eller rote til lyden. Noen høyttalere høres jo rett og slett litt trege ut hvis man gir dem f.eks. Metallica eller andre ting med litt 'kanter'.PMC kan fint klare metal med kronisk raske taktskifter. Når forvrengningen er lav og mulighet for høy SPL samt god linearitet i driverene så svinger det
For å kunne takle store dynamiske kontraster. Så er det også viktig å kunne takle høy SPL med lav forvrengning når ting går tøft for seg...Høy SPL er ikke et kriterie egentlig, mer bare at høyttalerne klarer å henge med i svingene uten å låte tynt og skarpt og/eller rote til lyden. Noen høyttalere høres jo rett og slett litt trege ut hvis man gir dem f.eks. Metallica eller andre ting med litt 'kanter'.
Skjønner, men jeg spiller ofte på ganske moderate nivåer og er derfor ikke så opptatt av lydtrykksnivå i seg selv. Men aldri feil med headroom, nei.For å kunne takle store dynamiske kontraster. Så er det også viktig å kunne takle høy SPL med lav forvrengning når ting går tøft for seg...
Naim supernait 3 med Hicap DR skal være en god match med twenty5.i serien.Da er mine 23i byttet ut med 24i. Ventet ankomst er uken etter påske. Er det noen her som har slike og kan dele erfaringer med ulike forsterkere? 23i drev jeg helt fint i mitt rom med 40w. De er jo vesentlig mindre følsomme enn 24i (86 mot 89db). Spiller nesten aldri veldig høyt (en av grunnene til at jeg liker pmc er at de klarer kunststykket å låte veldig bra på lavt volum).
Så, mine herrer, forsterkeranbefalinger! La oss i første omgang si at det må være transistor og at prisen er underordnet. Jeg er interessert i effektforsterker, da jeg bruker Lumin P1 som streamer/dac/pre.
Jada, masa!Ligger en del tester der ute på den:
Home review
PMC’s first stand-alone domestic amplifier is a superbly musical performer.www.whathifi.comSoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com - PMC Cor Integrated Amplifier
www.soundstagehifi.comPMC Cor Integrated Proves That Tone Controls Matter | The Ear
From the moment I learned that the PMC cor integrated was coming to market I was wondering what this amplifier would be likewww.the-ear.netPMC Cor
Celebrated for its loudspeaker designs, PMC has developed its first integrated amplifier for home audio fans. HFC powers up...If asked to come up with the British loudspeaker manufacturer most likely to move into the amplifier sector, PMC might not be the first to come to mind.www.hifichoice.com
Kun til infoJada, masa!
Ja, og det synspunktet respekterer jeg. Jeg er ikke sååå glad i opera selv, men liker godt å høre litt klassisk innimellom.Har sluttet å høre på metall for (veldig) lenge siden. Men utfordringene med å gjengi metall er peanøtter ift opera, som jeg spiller mye av. Når orkester og kor på 300 personer flesker til i et fortissimo, blir heavy-musikk nokså puslete i forhold.
Og opera spiste 23i (den minste gulvstående) til frokost. Selv i kraftige passasjer kunne jeg f.eks lett plukke ut de ulike instrumentgruppene i orkesteret
Pinpointing var en av disse høyttalernes store fortrinn.
Tror egentlig vi er på samme bane her, bambi. Sikkert bare meg som er dårlig til å forklare. Flyttet fra en stor leilighet med eget lytterom, McIntosh mc2kw og Magico høyttalere til en mye mindre leilighet der anlegget står i stuen. Er derfor avhengig av anlegg som leverer på lave lydnivåer. Og med levere mener jeg å henge med i svingene, uansett musikk. Jeg er gigafan av Zappa og har alt han har spilt inn. Noen av hans mer avanserte låter er jo Nobelprisen i dynamikk, raske taktskifter osv... Også her var 23i veldig bra. Transmissionline-bassen gjør også at du får forbausende bra bass på lavt volum. Det er jo ofte det første som forsvinner når man reduserer volumet. Men ta med deg Metallica ned til Morten på NAT hvis du har mulighet, så kan du avgjøre selvJa, og det synspunktet respekterer jeg. Jeg er sååå glad i opera selv, men liker godt å høre litt klassisk innimellom.
Allikevel virker det som vi snakker om litt forskjellige ting her. Det høres ut som du snakker om lydmessige klimakser i form av økt styrke? Jeg snakker egentlig mest om at høyttaleren skal klare å holde koken underveis i raske takter, noe som jeg syns kan få en del høyttalere til å høre trege eller litt 'sluggish' ut. Jeg oppfatter dette som to forskjellige ting, eller tar jeg feil?
Ser forøvrig også mye film, og der er det dere snakker om med SPL og lignende mye mer relevant, så det er klart det også er viktig. Men jeg jakter vel egentlig etter en type høyttaler som klarer det raske, samtidig som det låter fyldig og tilfredsstillende på moderate volumer. Sikker på at det finnes, kanskje bare ikke innenfor mitt budsjett.
Forstår godt hva du mener!Ja, og det synspunktet respekterer jeg. Jeg er ikke sååå glad i opera selv, men liker godt å høre litt klassisk innimellom.
Allikevel virker det som vi snakker om litt forskjellige ting her. Det høres ut som du snakker om lydmessige klimakser i form av økt styrke? Jeg snakker egentlig mest om at høyttaleren skal klare å holde koken underveis i raske takter, noe som jeg syns kan få en del høyttalere til å høre trege eller litt 'sluggish' ut. Jeg oppfatter dette som to forskjellige ting, eller tar jeg feil?
Ser forøvrig også mye film, og der er det dere snakker om med SPL og lignende mye mer relevant, så det er klart det også er viktig. Men jeg jakter vel egentlig etter en type høyttaler som klarer det raske, samtidig som det låter fyldig og tilfredsstillende på moderate volumer. Sikker på at det finnes, kanskje bare ikke innenfor mitt budsjett.
Ja, og det er litt de samme forutsetningen jeg har når jeg flytter i løpet av sommeren til en leilighet med åpen stue/kjøkkenløsning, anlegget må stå i stua og ikke i eget lytterom som jeg hadde før. Og egentlig ikke ønsker meg igjen heller, syns musikk og film er noe som nytes best i et trivelig stuemiljø hvor man ellers slapper av og rekreèrer seg.Tror egentlig vi er på samme bane her, bambi. Sikkert bare meg som er dårlig til å forklare. Flyttet fra en stor leilighet med eget lytterom, McIntosh mc2kw og Magico høyttalere til en mye mindre leilighet der anlegget står i stuen. Er derfor avhengig av anlegg som leverer på lave lydnivåer. Og med levere mener jeg å henge med i svingene, uansett musikk. Jeg er gigafan av Zappa og har alt han har spilt inn. Noen av hans mer avanserte låter er jo Nobelprisen i dynamikk, raske taktskifter osv... Også her var 23i veldig bra. Transmissionline-bassen gjør også at du får forbausende bra bass på lavt volum. Det er jo ofte det første som forsvinner når man reduserer volumet. Men ta med deg Metallica ned til Morten på NAT hvis du har mulighet, så kan du avgjøre selv
Det er her jeg blir litt usikker igjen, for jeg har levd en del med høyttalere som har høy oppgitt følsomhet (ingen premie for å gjette hvilket merke, men det rimer på schmipsch), og oppfatter som regel følsomme systemer som et hestehode foran på akkurat det med opplevd hurtighet. Noen PA høyttalere jeg hørte en gang var ekstreme på dette, men låt mer eller mindre elendig på de fleste andre parametere.Forstår godt hva du mener!
Ofte kan forvrengning misoppfattes med dynamikk. Som en kunde forklarte det så enkelt, men forstårlig. Akkuratt som musikken går saktere når man fjerner støyen og forvrengningen og fortere med høyttalere med høy forvrengning (typisk høyttalere som blir beskrevet som best på rock)
Det er ikke slik at det låter dårlig eller tamt med mindre krefter. Og mine mer beskjedne Twenty.22, som jeg ga 14.000 for på bruktmarkedet, kommer langt på vei opp mot lydsignaturen til Fact.8. Det er bare snakk om mindre skala og mindre vekt nedover. Begge låter fint med "normal" forsterkerkraft, men blir morsommere med mer krefter. Som heller ikke trenger koste all verden. Jeg plukket opp min m6 500i pent brukt for 25.000, og Audiocompaniet selger den ny for 28 500.^Fact.8 er nok waaaay out of my league, og kanskje ikke helt det jeg ser etter uansett hvis man må ha så mye krefter for at de skal våkne. Men takk for innspill.
Kanskje ikke helt enig i at enkelte typer musikk ikke kan nytes på lavt volum heller, men kan hende jeg bare har veldig sensitiv hørsel.
Satser i første omgang på å beholde mest mulig av det jeg har fra før, så Twenty.22 kan kanskje være omtrent noe i det området jeg er på utkikk etter. Eller noe større, hvis jeg har plass og finner noe brukt. Men er på planlegginsstadiet enda, og det er fortsatt et par-tre andre ting jeg er nysgjerrig på også.Det er ikke slik at det låter dårlig eller tamt med mindre krefter. Og mine mer beskjedne Twenty.22, som jeg ga 14.000 for på bruktmarkedet, kommer langt på vei opp mot lydsignaturen til Fact.8. Det er bare snakk om mindre skala og mindre vekt nedover. Begge låter fint med "normal" forsterkerkraft, men blir morsommere med mer krefter. Som heller ikke trenger koste all verden. Jeg plukket opp min m6 500i pent brukt for 25.000, og Audiocompaniet selger den ny for 28 500.