Alt til hus og bolig Powertools-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    3.859
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det kan dog være praktisk med både noe smått i en 10,8 V-serie og noe større i en 18 V-serie.
    Tiltredes. Jeg har basert meg på 10.8V blå Bosch og 18V Makita (+ en montasjedrill fra Festool med vinkel- og eksenterchuck). Uansett smart å holde seg til en serie siden verktøy uten lader og batterier kan anskaffes svært rimelig dersom man allerede har lader og tilstrekkelig med batterier. 10.8V sakene veier ingen ting, tar liten plass og er kraftige nok til nesten alt det daglige i heimen.
    Hvor får en billigst kjøpt Bosch 10,8V-batterier for privat bruk? Jeg trenger et par.

    B
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    berxter skrev:
    nb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Det kan dog være praktisk med både noe smått i en 10,8 V-serie og noe større i en 18 V-serie.
    Tiltredes. Jeg har basert meg på 10.8V blå Bosch og 18V Makita (+ en montasjedrill fra Festool med vinkel- og eksenterchuck). Uansett smart å holde seg til en serie siden verktøy uten lader og batterier kan anskaffes svært rimelig dersom man allerede har lader og tilstrekkelig med batterier. 10.8V sakene veier ingen ting, tar liten plass og er kraftige nok til nesten alt det daglige i heimen.
    Hvor får en billigst kjøpt Bosch 10,8V-batterier for privat bruk? Jeg trenger et par.

    B
    De fleste/alle forhandlere av blått Bosch elektroverktøy selger vel i hvert fall til kampanjeprisene i "Bosch Håndverkeravis", også kalt Blå avis? Du finner for øyeblikket noe på side 4 i nr. 3 2011 for perioden 01.05.-05.08.2011:
    http://catalog.bosch-product.com/Bosch/PTNorge/Salgstur32011NO/Blavissalgstur32011NO/

    Du finner (inntil neste endring) disse kampanjeavisene på http://www.bosch-professional.com/no/no/startside/elektroverktoy.html under "News & Extras" -> "Kampanjetilbud".

    I tillegg har kjeder og enkeltforhandlere (rettet mot det profesjonelle markedet) egne messedager, tilbudsperioder m.m. Hvis man har tålmodighet og anledning til å vente, kommer det meste før eller senere på tilbud. Husk at prisene ofte oppgis eks. mva.

    Det kan lønne seg å følge med på kjedenes vevsider, f.eks.:
     
    N

    nb

    Gjest
    berxter skrev:
    Hvor får en billigst kjøpt Bosch 10,8V-batterier for privat bruk? Jeg trenger et par.
    USA. Ligger på rundt 35 dollar på ebay - da er du (såvidt) under mva-grensen. Blir fort dyrt om det blir tollgebyrer og slikt i tillegg. De kaller det 12V i USA, men det er samme greia. (Li-ion-celler er 4V ved fullading og i snitt 3.6V over utladingssyklusen. (3*4V = 12V og 3*3.6V = 10.8V)

    I England koster de rundt 300 + mva stykket.

    Som et eksempel kjøpte jeg en batteridreven blå Bosch multikutter med sagblad, koffert, lader (amerikansk) og to batterier fra USA for 100 dollar... Da tilkommer selvsagt frakt og moms, men det var en del av en større bestilling. Grønn Bosch finnes ikke i USA, de kaller det "european Bosch"...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    berxter skrev:
    Hvor får en billigst kjøpt Bosch 10,8V-batterier for privat bruk? Jeg trenger et par.
    USA. Ligger på rundt 35 dollar på ebay - da er du (såvidt) under mva-grensen. Blir fort dyrt om det blir tollgebyrer og slikt i tillegg. De kaller det 12V i USA, men det er samme greia. (Li-celler er 4V ved fullading og i snitt 3.6V over utladingssyklusen. (3*4 = 12 og 3*3,6 = 10.8V)

    I England koster de rundt 300 + mva stykket.

    Som et eksempel kjøpte jeg en batteridreven multikutter med sagblad, koffert, lader (amerikansk) og to batterier fra USA for 100 dollar... Da tilkommer selvsagt frakt og moms, men det var en del av en større bestilling.
    Gjelder disse (billigste) prisene maskiner uten batterier, lader og koffert? Det er (vel) i så fall bare relevant hvis man (det vil for øyeblikket si berxter) har maskiner i samme serie fra før(?)
     
    N

    nb

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Gjelder disse (billigste) prisene maskiner uten batterier, lader og koffert? Det er (vel) i så fall bare relevant hvis man (det vil for øyeblikket si berxter) har maskiner i samme serie fra før(?)
    Jeg snakker om prisen på batterier, som er hva han spurte om.... men maskinene med koffert, lader og batterier i USA er så billige at det er liten vits i å kjøpe bare batterier. Særlig om man allerede har europeisk lader.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Gjelder disse (billigste) prisene maskiner uten batterier, lader og koffert? Det er (vel) i så fall bare relevant hvis man (det vil for øyeblikket si berxter) har maskiner i samme serie fra før(?)
    Jeg snakker om prisen på batterier, som er hva han spurte om.... men maskinene med koffert, lader og batterier i USA er så billige at det er liten vits i å kjøpe bare batterier. Særlig om man allerede har europeisk lader.
    Beklager. Jeg hadde feillest det som batterimaskiner istedenfor batterier.
     
    N

    nb

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Beklager. Jeg hadde feillest det som batterimaskiner istedenfor batterier.
    Typebetegnelsene er annerledes i USA forresten, men det er selvsagt samme maskinene. Jeg har kjøpt multikutteren og et sett med drill og slagskrutrekker (alt i 10.8V/12V serien) for 100 + 125 dollar sånn ca. (+ mva og frakt). Det er garantert billigere enn hva fire løse batterier - som er hva jeg fikk med totalt - koster her til lands.
     
    N

    nb

    Gjest
    Da har jeg hatt overtagelse på hus. Blir en fin deathmatch ganske snart - stygg peis vs stor Hilti borhammer.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    Da har jeg hatt overtagelse på hus. Blir en fin deathmatch ganske snart - stygg peis vs stor Hilti borhammer.
    stor som i 905? uansett så må nok peisen bite i gresset!!
     
    N

    nb

    Gjest
    room skrev:
    stor som i 905? uansett så må nok peisen bite i gresset!!
    Nei, ikke så stor. Det er en sak som sikkert har 20 år på baken, faren til samboeren min kjøpte den for å borre ut hull til sprenging av tomten. Regner dog med at den sparker bra fra seg fortsatt - tror den er i 10-kilosklassen.

    Ellers er alltids slegge et velprøvd alternativ, men ikke like morro.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    nb skrev:
    Da har jeg hatt overtagelse på hus. Blir en fin deathmatch ganske snart - stygg peis vs stor Hilti borhammer.
    Lykke til med alt.
    Her planlegges liknende, med muligheter for framtidig ny hobby: knusing og fjerning av betonggolv i gammel kjeller. Tenker å holde på en stund, litt etter litt. Da er det kjekt å ha behagelig og effektivt maskineri. Noen konkrete anbefalinger til elektrisk innendørs bruk?
     
    N

    nb

    Gjest
    ottone skrev:
    Her planlegges liknende, med muligheter for framtidig ny hobby: knusing og fjerning av betonggolv i gammel kjeller. Tenker å holde på en stund, litt etter litt. Da er det kjekt å ha behagelig og effektivt maskineri. Noen konkrete anbefalinger til elektrisk innendørs bruk?
    Det mest effektive er nok å leie et monster fra Hilti el.l. eller kanskje endatil pressluftborr. Da går det bra unna, men fordrer at du kan jobbe intensivt. Dersom du kjøper en proffmaskin og bruker den til et prosjekt hjemme får du sannsynligvis en god pris for den når du selger den, det er nok betydelig billigere enn å leie om du skal ta det over langen. Det som tar tid i en kjeller er også å få ut og kjøre bort løsmassene. Stein er tungt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ottone skrev:
    nb skrev:
    Da har jeg hatt overtagelse på hus. Blir en fin deathmatch ganske snart - stygg peis vs stor Hilti borhammer.
    Lykke til med alt.
    Her planlegges liknende, med muligheter for framtidig ny hobby: knusing og fjerning av betonggolv i gammel kjeller. Tenker å holde på en stund, litt etter litt. Da er det kjekt å ha behagelig og effektivt maskineri. Noen konkrete anbefalinger til elektrisk innendørs bruk?
    Han tatt et par betonggulv med slik Kango - og med mindre du har noe helt unormalt tykt gulv, så pigger du greit 10-20 m2/timen. Kommer litt an på hvor fysisk sterk du er - men pigging innendørs er ofte mer plagsomt på støvsiden, enn det fysike med maskinen!

    Generellt - jo større jo bedre. Men Hilti sine maskiner slår godt, vibrerer lite og har grei vekt.
    Skaffet med nylig en Atlas Copco Cobra - bensindreven - den gjør også vei i vellinga. Men den er heller ikke på lang nær så effektiv som en god lufthammer!

    Men som alt annet bør verktøyet tilpasset jobben!

    Mvh
    OMF
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ett moment å være obs. på hvis man ikke er spesielt grovbygd:
    De store meiselhammerne er greie å håndtere så lenge de er nogenlunde i lodd. Når man nærmer seg 45 graders vinkel får operatøren merke en god del av energien (det sparker). Jeg er spinkel, men det gikk fint å meisle berg en hel lang dag i en grøft med en ca. 15 kilos Hitatchi meiselhammer så lenge den ikke nærmet seg 45 graders vinkel.

    Jeg syntes videre at en Milwaukee 5 kg SDS-Max borhammer (maks. 40 mm bor) ble litt for stor til å meisle puss av murvegger. Den ble (på en måte) både for tung og for lang. Det gikk mye greiere med en Bosch 3 kg SDS-Plus meiselhammer (kun meiselfunksjon). Den var selvsagt lettere, men både maskinen og meislene var dessuten kortere. Til sammen utgjorde det ganske mye både for opplevd vekt og kontroll. Bosch' bøyde meisler laget for fjerning av fliser var utmerket til dette arbeidet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    N

    nb

    Gjest
    Siden jeg er i gang med et ganske omfattende prosjekt og har en del som skal tas til våren har jeg anskaffet meg "litt" leketøy i det siste.

    - Makita gipsautomat (fått)
    - Hilti stor borhammer (låner på ubestemt tid)
    - Fein supercut. Kanskje den mest geniale ting som er oppfunnet.
    - Overfres, høvel, slipemaskiner, pluggfres og en del annet fra Festool.
    - Bosch inspeksjonskamera (genialt når man skal finne ut hvor trekkrør går og hvordan det ser ut inni vegger)

    Jeg kan for øvrig bekrefte at det er dyrt å prøve noe fra Festool. At ikke alle andre produsenter har klart å tenke ut en lignende systemtenkning der alt passer sammen med alt fremstår for meg som et mysterium. Det finnes sikkert bedre enkeltsaker (og ikke minst rimeligere) men helhetskonseptet er intet mindre enn genialt. Så da er det bare å punge ut...

    Heldigvis har jeg funnet et sted i utlandet hvor man kan få kjøpt grønnsort herlighet til en betydelig rimeligere penge enn her til lands. Ellers ville dette blitt i overkant dyrt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    - Fein supercut. Kanskje den mest geniale ting som er oppfunnet.
    Hjulet og kunsten å gjøre opp og kontrollere ild skal ikke undervurderes.

    Jeg kan for øvrig bekrefte at det er dyrt å prøve noe fra Festool. At ikke alle andre produsenter har klart å tenke ut en lignende systemtenkning der alt passer sammen med alt fremstår for meg som et mysterium. Det finnes sikkert bedre enkeltsaker (og ikke minst rimeligere) men helhetskonseptet er intet mindre enn genialt. Så da er det bare å punge ut...
    Festools systemtenkegang er god.

    Heldigvis har jeg funnet et sted i utlandet hvor man kan få kjøpt grønnsort herlighet til en betydelig rimeligere penge enn her til lands. Ellers ville dette blitt i overkant dyrt.
    Hvor?
     
    N

    nb

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Hva gjør du med amerikansk spenning på verktøy som har strømkabel?
    Lar være å kjøpe det;) Kun batterimaskiner og assesoarer fra USA for min del. Har en transformator jeg bruker på laderene.

    Ting som får mye julig og hvor motorene skal gå lenge i slengen (borhammer, slipemaskiner og Fein-sagen) kjøpte jeg i Norge. Ville vært noe å spare på å handle utenlands, men det var ikke allverden, så da gikk jeg heller for norsk garanti. Fein-saker er for øvrig rimelige i Norge om man sjekker litt priser. Jeg kjøpte min på Jegard i Oslo, de har for øvrig hatt eksemplarisk service på det jeg har handlet der så langt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    nb skrev:
    Fein-saker er for øvrig rimelige i Norge om man sjekker litt priser.
    Prisene gikk vel ned etter at det ble seriøs konkurranse fra i hvert fall Bosch(?) Det har også kommet alternative leverandører av sagblader.
     
    N

    nb

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Prisene gikk vel ned etter at det ble seriøs konkurranse fra i hvert fall Bosch(?) Det har også kommet alternative leverandører av sagblader.
    Mener de fallt fordi de begynte å selge det på Coop/SmartClub/Bauhaus o.l.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Må kjøpe meg stort sett det meste av verktøy på nytt for en ferieleilighet vi kjøpte tideligere i sommer hvor både noen store men ikke minst en rekke småjobber må tas etterhvert.

    Kommer til å kjøpe mer proffe ting etterhvert, go hadde vel peilet meg inn mot Festool go DeWalt, men jeg klarte ikke å motstå fristelsen til å slå til på en Makita-pakke jeg kom over i dag på et opphørssalg. Riktignok bare 12V og Ni-Cad, men 6271D kom ikke bare med ekstra batteri. Den kom med det som vel må beskrives som en verktøykommode. Tre skuffer med alt av bits og alle slags bor, samt en skuffe med basisverktøy som tenger, vater, skrutrekker etc. Det hele kom på 110 Euro, hvilket er 40 Euro mer enn hva jeg fikk oppgitt jeg måtte betale for å bestille ett nytt batteri til min tilårskomne Black & Decker batteridrill. Som sagt, kjøper nok bedre saker etterhvert, men har akkurat montert noen småsaker på badet, og boring i fliser og slikt gikk da som en lek. Makita er vel ikke regnet for å være helt oppe der blant de beste, og denne drillen er vel en av basismodellene i deres sortiment. Men for godt under tusenlappen norske så er jeg likefullt overrasket over hvor mye bra verktøy man kan få for lite penger om dagen!
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    noruego skrev:
    Må kjøpe meg stort sett det meste av verktøy på nytt for en ferieleilighet vi kjøpte tideligere i sommer hvor både noen store men ikke minst en rekke småjobber må tas etterhvert.

    Kommer til å kjøpe mer proffe ting etterhvert, go hadde vel peilet meg inn mot Festool go DeWalt, men jeg klarte ikke å motstå fristelsen til å slå til på en Makita-pakke jeg kom over i dag på et opphørssalg. Riktignok bare 12V og Ni-Cad, men 6271D kom ikke bare med ekstra batteri. Den kom med det som vel må beskrives som en verktøykommode. Tre skuffer med alt av bits og alle slags bor, samt en skuffe med basisverktøy som tenger, vater, skrutrekker etc. Det hele kom på 110 Euro, hvilket er 40 Euro mer enn hva jeg fikk oppgitt jeg måtte betale for å bestille ett nytt batteri til min tilårskomne Black & Decker batteridrill. Som sagt, kjøper nok bedre saker etterhvert, men har akkurat montert noen småsaker på badet, og boring i fliser og slikt gikk da som en lek. Makita er vel ikke regnet for å være helt oppe der blant de beste, og denne drillen er vel en av basismodellene i deres sortiment. Men for godt under tusenlappen norske så er jeg likefullt overrasket over hvor mye bra verktøy man kan få for lite penger om dagen!
    makita har kanonkvalietet på det vi bruker på jobb, knuser både dewalt og bosch
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.448
    Morsomt hvordan de som har minst bruk for verktøy stiller høyest krav. Henger verktøyet på endeveggen i garagen, synlig fra utsiden?

    ;D
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Det neste som står på innkjøpslisten er en god lasermåler.

    Finnes det noen gode alternative for bruk både innomhus (3D) og for å måle opp land, dvs avstander opp til noen hundre meter, eller er det bedre at jeg ser meg om etter forskjellig verktøy til disse to oppgavene?
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    pd 42 når vist bare opp til 200 meter.Jeg kjøper samme verktøy privat som på jobb, får allergisk utslett av billigverktøy
     
    N

    nb

    Gjest
    Julenissen skrev:
    makita har kanonkvalietet på det vi bruker på jobb, knuser både dewalt og bosch
    Ja, det er top notch. De har også det beste utvalget i maskiner på 18v så også et smart valg av den grunn. Billig fra USA er det også.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Pink_Panther skrev:
    Morsomt hvordan de som har minst bruk for verktøy stiller høyest krav. Henger verktøyet på endeveggen i garagen, synlig fra utsiden?

    ;D
    Ser poenget. Men når utstyret første trengs er det godt når det gjør jobben skikkelig.
    Når det er sagt har jeg sirkelsag fra Skil (?) som fungerer utmerket til mitt bruk, men jeg har også stikksag og vinkelsliper fra Kensington som ikke var verdt portoen. Portoen var forøvrig like mye som kjøpsprisen på netthandelen ;D
    Mine beste verktøy er er nok min Panasonic 14,4V drill og min Hitachi 24V slagdrill. Fein multi er jo nyttig, men den har jeg ikke benyttet veldig mye.

    Verktøy som går tomme for batteri og mangler nødvendig styrke er en tålmodighetsprøve, derfor er det ok å koste på litt tenker jeg.
     
    N

    nb

    Gjest
    Holmium skrev:
    Ser poenget. Men når utstyret første trengs er det godt når det gjør jobben skikkelig.
    Dersom man skal drive på en del så vil man uansett til slutt ende opp med å kjøpe ordentlige saker, derfor mener jeg at man like gjerne kan kjøpe ordentlige saker med en gang så slipper man utgiftene til ræl samt slipper fustrasjonen man kan få ved å ikke ha riktig utstyr tilgjengelig eller utstyr som ikke klarer jobben.

    Dessuten er det som amatør lettere å få til et godt resultat om man har skikkelig og presist utstyr.
     
    N

    nb

    Gjest
    noruego skrev:
    Finnes det noen gode alternative for bruk både innomhus (3D) og for å måle opp land, dvs avstander opp til noen hundre meter, eller er det bedre at jeg ser meg om etter forskjellig verktøy til disse to oppgavene?
    Jeg kjøpe meg en slik:



    Helt genial. Og meg bekjent den eneste som kaster 360 grader i tre retninger. Har også pulseringsfunksjon og mottager til bruk utendørs, men tror rekkevidden er maks 50 eller 100 meter om jeg ikke husker feil. Uansett nok og vel så det til min tomt. Kostet ca 4500 kroner på kampanje med laser, mottaker, en plastdings for å bedre se strålen i skarpt lys og i solid koffert.

    For store avstander ute ville jeg vurdert leie om du ikke trenger den over lang tid, slike saker er ganske dyre.
     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    nb skrev:
    noruego skrev:
    Finnes det noen gode alternative for bruk både innomhus (3D) og for å måle opp land, dvs avstander opp til noen hundre meter, eller er det bedre at jeg ser meg om etter forskjellig verktøy til disse to oppgavene?
    Jeg kjøpe meg en slik:



    Helt genial. Og meg bekjent den eneste som kaster 360 grader i tre retninger. Har også pulseringsfunksjon og mottager til bruk utendørs, men tror rekkevidden er maks 50 eller 100 meter om jeg ikke husker feil. Uansett nok og vel så det til min tomt. Kostet ca 4500 kroner på kampanje med laser, mottaker, en plastdings for å bedre se strålen i skarpt lys og i solid koffert.

    For store avstander ute ville jeg vurdert leie om du ikke trenger den over lang tid, slike saker er ganske dyre.
    Takk for det, etter litt fundering under dagen så har jeg kommet til samme konklusjon, får satse på en skikkelig en for leiligheten, og heller få noen til å gjøre jobben med landeiendommen.

    Løste meg en lisens på siste versjon av Live Interior 3D Pro, så dette skal bli et artig hobbyprosjekt utpå vinteren å sysle med.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    N

    nb

    Gjest
    noruego skrev:
    Er litt fristet til å slå til på den store 18v-pakken til Makita: http://www.amazon.com/Makita-LXT1500-Lithium-Ion-Cordless-15-Piece/dp/B001DNJ49Q
    Jeg vurderte den, men gikk heller for en av de mindre. Om du ser nøye etter så inneholder den største en del ting du neppe trenger (avhenger dog av øyet som ser), samt at den ikke har stikksag. Kjøp heller en av de mindre pakkene og suppler evt med såkallte "naked tools", dvs uten batteri og lader. Det fås billig i USA.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    nb skrev:
    noruego skrev:
    Er litt fristet til å slå til på den store 18v-pakken til Makita: http://www.amazon.com/Makita-LXT1500-Lithium-Ion-Cordless-15-Piece/dp/B001DNJ49Q
    Jeg vurderte den, men gikk heller for en av de mindre. Om du ser nøye etter så inneholder den største en del ting du neppe trenger, samt at den ikke har stikksag. Kjøp heller en av de mindre pakkene og suppler evt med såkallte "naked tools", dvs uten batteri og lader. Det fås billig i USA.
    Jeg hadde klint til - utrolig lettvint med 4 batterier....har kjøpt en litt mindre pakke selv, den hadde bare to batteirer, savner av og til et 3. (og 4.) batteri. Radioen er god og står på hele tiden og da har du bare et batteri og jobbe med. Mangler stikksag, men den er umulig å få billig. De fleste "naked tools" selges også uten batteri". Laderne går kun på 120V - så her må du ha en omformer, men med 2 ladere og 4 batterier og alt det verktøyet så er du i grunn sikret. skal ikke se bort i fa at du kan selge noe av det for en rimelig penge på FINN også - hvis du får for mye!

    Mvh
    OMF
     
    N

    nb

    Gjest
    Er da ikke noe problem å kjøpe flere batterier løst, så det er ikke et veldt vektig argument for å velge den største pakken.

    Jeg liker for øvrig godt å supplere med de 1.5Ah-batteriene for å få ned vekten på ting må skal holdes lenge - i praksis slagtrekkeren og drillen.
     
    N

    nb

    Gjest
    De bygde mer solid i gamle dager. Skulle ta ut litt av en vegg i huset mitt i dag og der var det over 7 cm tykt massivt tre i veggene. Not og fjær gjorde det vanskelig å bruke brekkjern. Når det er grove saker, omtrent null krav til presisjon og gamle, tykke nagler inne i bildet, da er en slik kjekk å ha.



    Kun 2300 kroner på Bauhaus, de ser ut til å ha fast lavpris på denne. Fås eller til 4500 (sikkert med klekkelige håndverkerrabatter eller rundt 3k), så her er Bauhaus billige. Med den batteridrevne hadde jeg holdt på ennå. 1500W motor og pendelfunksjon gjør at det går unna når noe skal rives opp eller bare grovkuttes. Kjøpte et lite lass med sagblad i ymse lengder fra Milwaukee, de tygger bra. Men det går en del av de.
     

    Vedlegg

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.448
    Når det gjelder skikkelig mannfolkarbeid så er det kun 240V som gjelder. Batteriverktøy er for småjobber.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn