Det korte svar til start spørgsmålet er ja, referencen betyder alt.
Der findes stort set ikke musik som ikke er masteret/behandlet, skal man have ubehandlet musik må man gå til små entusiaster eller meget tilbage i tiden, eller man må selv foranstalter optagelse med to eller tre mikrofoner uden efterbehandling.
Disse plader lyder generelt adhelvede til på 95% af alle anlæg uanset pris, og vil på ingen måde normalt komme i top ti over ens bedst lydende plader.
Det er også vældig morsomt på diverse udstillinger at bede om at få disse helt uminipulerede plader spillet, forhandlerne laver hurtigt nogle typiske grimasser som fortæller at det var dog en usædvanlig dårlige lyd.
Men det ses/høres også at kontrasten er voldsom når der vendes tilbage til Patrica Barber eller hvad det nu var som blev spillet , så kan alle tilhører inklusiv forhandleren meget tydeligt hører hvor latterligt og kunstigt den type indspilninger er , og den manipulerede plade er slet ikke den samme oplevelse som før den uminipulerede plade kom på.
Det er muligt at bruge den rene umanipulerede musik som reference (live eller optaget) og arbejde mod at det skal lyde rigtigt, det har jeg selv forsøgt, man vil så opdage at alt indspillet musik bliver bedre, Og man vil opdage at der faktisk tit er en del naturlig instrument klang tilbage, instrumenters lyd er ikke nem at slå ihjel , den kan genkendes i en telefon, men besynderligt nok ikke altid på et super hi-fi anlæg, som afspiller en typisk hifiiiii.... plade, er hi-fi ved at bleve en lyd i sig selv , håber det ikke .
Som sagt er det muligt at den rene umanipulerede musik som reference (live eller optaget) Og det eneste som faktisk på en måde bliver dårligere, eller jeg vil snarer lidt latterligt og kunstigt at hører på er de typiske hifiiiii..... plader skrotfish, KKV med flere.... , dem hvor der lagt et fernis-lag af elektronisk tilsætning på ,ekko efterklang EQ osv, tit så meget at der ikke er en eneste naturlig tone tilbage, det gør man bl.a for at sikre at lyden er fornuftig/fed/og lækker på det gennemsnitlige stereoanlæg, eller det som er være, og ikke mindst at lyden er rimelig ensartet fra anlæg til anlæg, det kommer til at lyde ensartet på de forskellige anlæg fordi at hi-fi anlæg har nemmere ved at gengive elektronisk lyd, end naturlig instrument-lyd.
Men endelig lyde disse hifiiii.. plader også hi-fi mæsigt bedre, de har fået større præcision osv, men alt andet musik specielt klassisk som ikke lider så meget under manipulering bliver langt langt bedre end før og mere naturligt at hører på.
Man opdager også at det ikke er muligt at få det til at lyde rigtigt og naturtroet uden at man sikre høj kvalitet i elektronikken, strømforsyninger , højtaler , komponenter osv. på et niveau hvor selv dyrt hi-fi har svært ved at følge med, og basreflex kan naturligvis ikke bruges, kort sagt der er ingen nemme genveje, god hi-fi kræver kvalitet og koster penge.
En kommentar til de anlæg hvor man typisk forsvarer den dårlige lyd med shit ind shit ud osv, disse anlæg mener jeg tit har alt for meget "kontrast" og alt for lidt udklingning og det bunder grundlæggende i at anlægget vil for meget , men har ikke den fonødende præcision til det, det kan bl.a. skyldes underdimensionerede strømforsyninger blandt mange andre ting. Der er simpelthen tale om et hi-fi niveau, en overgang på hi-fi stigen som man skal over.
Jeg kan konstaterer at jeg har ikke kunnet købe mig til den lyd jeg vil have, og er derfor selvbygger, lyden kan ikke købes på grund af økonomi og de prioriteringer og de referencer hi-fi branchen har valgt at bruger.
Når gengivelse er rigtig og naturtro kan ens musik-interesse simpelthen gå hen og skifte retning, man hører andre plader og typisk plader med et langt højre musikalsk kvalitet end de typiske hi-fiiiii plader, og live indspilninger vil få en langt større plads, og blive foretrukket frem for studio-indspilninger på grund af den højre troværdighed.
Der vil stadigvæk være stor forskel på de enkelte plader , ja større end nogensinde, men det vil typisk bare være noget man konstaterer, og eventuelt diskuterer, det bliver ikke et spørgsmål om man kan holde ud at hører pladen eller ej/ikke.
Ved hi-fi er skal der ikke skabes noget men kun gengives, laves en kopi af en indspilning, af en begivenhed, den begivenhed skal naturligvis ikke ødelægges af gengivelsen eller optagelsen, og derfor har hi-fi et facit. Som dog har nogle indbyggede begrænsninger i forhold til den oprindelige begivenhed.
Når gengivelse er tæt på originalen/live/naturtro (det vi alle stræber efter) , så er ingen i tvivl, kabel skeptikere eller ikke, tweak skeptikere eller ikke, dyrt hi-fi tilhænger eller ikke.
En masse delelementer med hver sin overføringsfunktion er sat samme, det kan give tusinde og atter tusinde af kombinationer for den samlede overføringsfunktion, afhængig af ens valg.
Det eneste som ikke er muligt er den perfekte overføringsfunktion for et hvert spændings-niveau og frekvens.
Men man kan få noget som er tæt på hvis man har valgt eller sammensat delelementer/komponenter/apparater med minimum fejl , og valgt den "rette fejlstruktur" for de fejlkilder som ikke er mulige at undgår.