Preges lyden i anlegget av hvilke innspillinger som er brukt til optimering av lyden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Jo bedre anlegget er, jo bedre låter det - uansett innspilling. Det er faktisk så enkelt.
    Nemlig!

Så kan man jo diskutere hva "bedre" er. Men, det er fullstendig unødvendig og meningsløst. Bedre komponenter, byggekvalitet osv. = bedre lydkvalitet, uansett innspilling. En dårlig innspilling blir selvfølgelig avslørt i et slikt anlegg, i motsetning til noe billig dritt. Og, jeg gidder ikke være med på noen tullediskusjoner. Da blir det bare "oppad stolper og nedad vegger" igjen.

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Jo bedre anlegget er, jo bedre låter det - uansett innspilling. Det er faktisk så enkelt.
    Nemlig!

Så kan man jo diskutere hva "bedre" er. Men, det er fullstendig unødvendig og meningsløst. Bedre komponenter, byggekvalitet osv. = bedre lydkvalitet, uansett innspilling. En dårlig innspilling blir selvfølgelig avslørt i et slikt anlegg, i motsetning til noe billig dritt. Og, jeg gidder ikke være med på noen tullediskusjoner. Da blir det bare "oppad stolper og nedad vegger" igjen.
    Over hodet ikke enig med deg. Les post 38. På kjøkkenbenk anlegget til kona var jeg ikke i nærheten å høre at stemmen og innspillingen over hodet ikke holdt mål - på CD'n. På mine Stax headset så låter dette ulidelig dårlig og jeg slo av med en steiking.... Har du ett avslørende anlegg med topp komponenter så låter bæsj opptak - bæsj, ikke bedre enn kjøkkenbenk oppsettet da topp anlegget avslører hver minste detalj av de feilene som er gjort i innspillingen. Dette er ofte problemene i referanse høyttalere da de er så avslørende at det ikke står på høyttaleren men hvordan opptaket er gjort og mixet, kabler og annet ræl som kan gjøre noen og en hver sprø. Trenger du link til en test av høyttalere som er i denne kategorien så si i fra!

Zissou

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Shit in - shit out brukes vel om programmering, navigering og mange andre felt jeg ikke vet så mye om. Om en stiller inn en GPS feil kommer en ikke til rett sted uansett hvor bra den er.

Kjenner meg igjen i mye her, men påvirker ikke hvilken musikk som blir spilt hvor mye, bare hvor. Dårlige innspillinger i bil og på reise, så prøver en å spare litt på de gode til en er hjemme.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.535
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nemlig!

Over hodet ikke enig med deg. Les post 38. På kjøkkenbenk anlegget til kona var jeg ikke i nærheten å høre at stemmen og innspillingen over hodet ikke holdt mål - på CD'n. På mine Stax headset så låter dette ulidelig dårlig og jeg slo av med en steiking.... Har du ett avslørende anlegg med topp komponenter så låter bæsj opptak - bæsj, ikke bedre enn kjøkkenbenk oppsettet da topp anlegget avslører hver minste detalj av de feilene som er gjort i innspillingen. Dette er ofte problemene i referanse høyttalere da de er så avslørende at det ikke står på høyttaleren men hvordan opptaket er gjort og mixet, kabler og annet ræl som kan gjøre noen og en hver sprø. Trenger du link til en test av høyttalere som er i denne kategorien så si i fra!
    Det er mye logisk i dette. La lss angripe det fra en annen vinkel : the loudness war: "industristandarden" de siste 20-25 årene har vært å mastre musikk for at det skal låte "høyt og bra" i bilen eller på et billig kjøkkenanlegg. "Alle lyder" i miksen skrues opp mot maks lydnivå for overdøve annen bakgrunnsstøy. Dersom dette ble redselsfult å høre på via disse rimelige lydkildene ved normalt lydnivå (til kjøkken og bil bruk) så hadde det selvsagt ikke blitt gjort! Hvis du da spiller det samme over et high-end anlegg med fantastisk oppløsning og dynamikk så blir den komprimerte musikken avslørt i større grad. Fremdeles låter det bedre enn på kjøkkenanlegget ved lavt lydnivå, men når du drar skikkelig på så blir ikke lenger volumkontrollen en "pleasure control", men mer en "pain inflictor".

dermed, hvis du "voicer" et high-end anlegg ved bruk at ihelkomprimert musikk, så stilles det opp slik at komprimert musikk sine svakheter i mindre grad blir fremtredende, framfor å la musikken spille slik den er mastret. Min erfaring er at den beste medisinen for å dempe effekten av dynamisk kompresjon er å redusere nivå i øvre mellomtone og diskant, spesielt i presens området. Logikken bak dette er at hvis man komprimerer en perfekt sinuskurve til noe som ligner på en firkantpuls så induseres støy lengre opp i frekvens. Altså: desto mer dynamisk komprimering - desto mer indusert høyfrekvent forvrengning.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Man kan kanskje vri enda mer på det. Jo bedre oppsett man har, jo oftere velger man audiofile innspillinger, evnt gode innspillinger, for å få frem all go`lyden når man først setter seg ned. Eller at men velger ut gode innspillinger når man leter etter ny musikk.

Husker fra tidligere, da var det ny musikk og det å finne nye grupper/artister som var morro. Uten at jeg brydde meg altfor mye om kvaliteten på innspillingene. Det var heller om musikken "traff" meg som var viktig.
    Jeg skriver utifra egne opplevelser og ønsker ikke å komme med noen fasit som skal gjelde alle.

En intr tråd/spørsmål dette her.

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Monica Heldal "Boy from the north"
    Da jeg fikk denne skiva av min fru omtrent da den kom ut, da hun hadde snublet over et releaseparty-lignende opplegg på Platekompaniet på handleturen sin, og tenkte at dette kunne være musikk jeg kunne like. Jeg ble jeg sjokkert over at jeg rett og slett ikke klarte å spille den ferdig. Jeg måtte avbryte låtene etter maksimalt et minutt og skippe videre i håp om at det var bedre lengre ut i skiva, for det spilte så grusomt at jeg var sikker på at jeg hadde ødelagt noe i anlegget mitt.
    Etter testing på tre anlegg i heimen var konklusjonen ganske overraskende: Det gjør minst vondt på det dyreste anlegget, ved ca samme lydstyrke. Dette var litt overraskende. Altså, forvrengningen er like tydelig, men det gjør meg ikke fysisk uvel på samme måte som på de andre anleggene.
    Noe annet som overrasker er at dette er en helt bevisst handling fra produsentens side. Om du hører etter, så merker du at det KUN er på vokalen at forvregningen finnes. Det virker som at de har lagt på dette for å få det til å høres litt "kulere" ut. Snakket med en på Klubben i Oslo2, og han mente at det kunne være et forsøk på simulere en rør-aktig lyd. Noe som virkelig må ha vært feislått. Legg også merke til at de sporene som IKKE er produsert av samme fyren som har ansvaret for Boy from the north tydeligvis forsøker å gjenskape samme grusomme vokalforvregning, men klarer ikke å klippe signalet like grusomt, og gjør at det nesten går an å høre på plata.
    Men her er det virkelig en fyr som burde fått grisebank. For alt som går instrumentalt høres jo kjempefint ut. også kommer det plutselig en følelse av den verste ørebetennelsen kombinert med migrene når dama åpner munnen og slenger ut noen toner.
    Albumet, og spesielt tittelsporet har i utgangspunktet kjempepotensiale, men høres rett og slett så grusomt ut at det ikke nytter.

Det rare er at det ikke fantes noen skriverier på nett om dette, jeg søkte alt jeg var i stand til, men fant ikke en eneste kommentar om den grusomme lyden. Dette er faktisk første gang jeg har hørt noen andre kommentere det i det hele tatt.

Det gjør meg litt beroliget at jeg ikke er den eneste som har hørt dette. Kona ble seriøst bekymret da hun kom opp trappa og spurte bekymret "var det SÅ ille altså?" siden det hun hørte var en fur som spilte en låt ti til tretti sekunder og skippa videre til neste, og fortsatte slik igjennom hele plata...

For å trekke meg tilbake på trådstarters tema, så tror jeg ikke denne låta (og cden generelt) vil høres ræva ut uansett hvordan man setter opp anlegget sitt, men enkelte valg av komponenter vil tydeligvis gjøre opplevelsen mer smertefull enn andre.

Anders

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    Det hadde vært interessant med en Masvis-analyse av den plata

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.920
    på et skikkelig godt anlegg er innspillingskvaliteten underordnet ifht å kunne nyte musikken
    det låter bra uansett
    mvh
    Leif
    Det er sannelig det mest fornuftige jeg har lest herinne på lenge. På mitt oppsett nå, "registrerer" jeg at noen innspillinger er mindre gode, men det går ikke ut over musikkopplevelsen. For meg er et anlegg en gledesformidler - ikke et analyseverktøy.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.353
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Må ikke glemme å høre på musikken og ha glede av den, det er og må være første pri
    Setter en seg ner og analyserer allt, ender en opp med en håndfull plater som spilles
    Hva er da vitsen med anlegg, bedre med radio da :)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Larkus@ hvilken plate fra 'the real thing' er det snakk om ?
    Spør fordi jeg bruker selv live plata deres som er tatt opp på Rebekka west som en av mine demoplater.

Under en konsert her i Ålesund kom jeg i snakk med gutta i en av pausene, og der kom vi inn på hifi og lydkvaliteten på innspillinger.
    I denne sammenhengen nevnte jeg for dem at denne liveplata deres er fast når det skal evalueres lyd i heimen. Spes med tanke på tilsdedeværelse. Da nevte de i samme slengen at de hadde fått med seg at den ble brukt i diverse demoer rundt omkring.

Bassen på denne plata er preget av at den kommer fra Wangbergs Hammond B3, men generellt er det en meget levende og
    realistisk gjengivelse på denne plata. Så hvis det er denne live utgivelsen du har Larkus, da har du en ypperlig referanse når det kommer til realisme/tilstedeværelse.

Mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er da vitsen med anlegg, bedre med radio da :)
    Anlegg er også en hobby, ikke noe feil idet.
    Nei det er fint å ha noe fint å se på, men finnes andre ting å kjøpe som pynter bedre, hvis ikke spilling av musikk er meningen med stereoen
    For all del, men for meg er lydkvalitet et viktig poeng. Jeg kan fint høre musikk på kjøkkenradioen også, eller fra en iPhone via den gamle Grundig reiseradioen på hytta (overgangskabel med 3,5 mm hodetelefonjack i den ene enden og DIN-plugg i den andre), men poenget med hovedanlegget er å kunne glede seg over lydkvaliteten og de musikalske detaljene i kvalitetsinnspillinger. Jeg kan spille Roger Waters i mono på reiseradioen og ha glede av det, men det er noe annet å sitte i stua og høre effektene bre seg ut i lag på lag utover i rommet, langt forbi høyttalerposisjonene i alle retninger. Det ene utelukker ikke det andre, men hyperkomprimert drittlyd låter som hyperkomprimert drittlyd på hovedanlegget. Så får man bare prøve å finne pre-remaster-utgaver, da.

"Audiofile" innspillinger er (som det skrives lenger oppe) altfor ofte hardt komprimert for å låte "nært" og "varmt". Stockfisch Records er et kroneksempel, eller en del av Kari Bremnes' KKV-innspillinger. Det er ikke mine favoritter, på samme måte som jeg har vokst fra å strø MSG-krydder over fiskekakene.

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    på et skikkelig godt anlegg er innspillingskvaliteten underordnet ifht å kunne nyte musikken
    det låter bra uansett
    mvh
    Leif

100% enig. Men før JBL horna kom i hus levde jeg i en verden der jeg trodde som mange andre her at ett godt anlegg spiller bra på gode innspillinger og vise versa. Sef blir ikke dårlige innspillinger gode av å passere horna, men en opplever de som helt greie og foten begynner å gå på det meste som presenteres. Slik har det ikke alltid vært her.

L

larkus

Gjest
    Larkus@ hvilken plate fra 'the real thing' er det snakk om ?
    Spør fordi jeg bruker selv live plata deres som er tatt opp på Rebekka west som en av mine demoplater.

Under en konsert her i Ålesund kom jeg i snakk med gutta i en av pausene, og der kom vi inn på hifi og lydkvaliteten på innspillinger.
    I denne sammenhengen nevnte jeg for dem at denne liveplata deres er fast når det skal evalueres lyd i heimen. Spes med tanke på tilsdedeværelse. Da nevte de i samme slengen at de hadde fått med seg at den ble brukt i diverse demoer rundt omkring.

Bassen på denne plata er preget av at den kommer fra Wangbergs Hammond B3, men generellt er det en meget levende og
    realistisk gjengivelse på denne plata. Så hvis det er denne live utgivelsen du har Larkus, da har du en ypperlig referanse når det kommer til realisme/tilstedeværelse.

Mvh
    Den plata jeg nevnte er deres første som heter "The Real Thing". Men jeg har live-plata også.
    realthing.jpg

L

larkus

Gjest
    det låter bra uansett
    mvh
    Leif
    Joda. Musikken kan nytes som bare det på remastrede og komprimerte innspillinger også, hvis ikke det er altfor maltraktert. Det er bare det at musikknytelsen blir en helt annen når en oppdager hvordan samme ikke-remastrede utgivelse låter. Hvis ikke anlegget er istand til å avsløre denne forskjellen på en overbevisende måte, så er det bortkastede kroner med kostbare anlegg.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det korte svar til start spørgsmålet er ja, referencen betyder alt.

Der findes stort set ikke musik som ikke er masteret/behandlet, skal man have ubehandlet musik må man gå til små entusiaster eller meget tilbage i tiden, eller man må selv foranstalter optagelse med to eller tre mikrofoner uden efterbehandling.

Disse plader lyder generelt adhelvede til på 95% af alle anlæg uanset pris, og vil på ingen måde normalt komme i top ti over ens bedst lydende plader.

Det er også vældig morsomt på diverse udstillinger at bede om at få disse helt uminipulerede plader spillet, forhandlerne laver hurtigt nogle typiske grimasser som fortæller at det var dog en usædvanlig dårlige lyd.

Men det ses/høres også at kontrasten er voldsom når der vendes tilbage til Patrica Barber eller hvad det nu var som blev spillet , så kan alle tilhører inklusiv forhandleren meget tydeligt hører hvor latterligt og kunstigt den type indspilninger er , og den manipulerede plade er slet ikke den samme oplevelse som før den uminipulerede plade kom på.

Det er muligt at bruge den rene umanipulerede musik som reference (live eller optaget) og arbejde mod at det skal lyde rigtigt, det har jeg selv forsøgt, man vil så opdage at alt indspillet musik bliver bedre, Og man vil opdage at der faktisk tit er en del naturlig instrument klang tilbage, instrumenters lyd er ikke nem at slå ihjel , den kan genkendes i en telefon, men besynderligt nok ikke altid på et super hi-fi anlæg, som afspiller en typisk hifiiiii.... plade, er hi-fi ved at bleve en lyd i sig selv , håber det ikke .

Som sagt er det muligt at den rene umanipulerede musik som reference (live eller optaget) Og det eneste som faktisk på en måde bliver dårligere, eller jeg vil snarer lidt latterligt og kunstigt at hører på er de typiske hifiiiii..... plader skrotfish, KKV med flere.... , dem hvor der lagt et fernis-lag af elektronisk tilsætning på ,ekko efterklang EQ osv, tit så meget at der ikke er en eneste naturlig tone tilbage, det gør man bl.a for at sikre at lyden er fornuftig/fed/og lækker på det gennemsnitlige stereoanlæg, eller det som er være, og ikke mindst at lyden er rimelig ensartet fra anlæg til anlæg, det kommer til at lyde ensartet på de forskellige anlæg fordi at hi-fi anlæg har nemmere ved at gengive elektronisk lyd, end naturlig instrument-lyd.

Men endelig lyde disse hifiiii.. plader også hi-fi mæsigt bedre, de har fået større præcision osv, men alt andet musik specielt klassisk som ikke lider så meget under manipulering bliver langt langt bedre end før og mere naturligt at hører på.

Man opdager også at det ikke er muligt at få det til at lyde rigtigt og naturtroet uden at man sikre høj kvalitet i elektronikken, strømforsyninger , højtaler , komponenter osv. på et niveau hvor selv dyrt hi-fi har svært ved at følge med, og basreflex kan naturligvis ikke bruges, kort sagt der er ingen nemme genveje, god hi-fi kræver kvalitet og koster penge.

En kommentar til de anlæg hvor man typisk forsvarer den dårlige lyd med shit ind shit ud osv, disse anlæg mener jeg tit har alt for meget "kontrast" og alt for lidt udklingning og det bunder grundlæggende i at anlægget vil for meget , men har ikke den fonødende præcision til det, det kan bl.a. skyldes underdimensionerede strømforsyninger blandt mange andre ting. Der er simpelthen tale om et hi-fi niveau, en overgang på hi-fi stigen som man skal over.

Jeg kan konstaterer at jeg har ikke kunnet købe mig til den lyd jeg vil have, og er derfor selvbygger, lyden kan ikke købes på grund af økonomi og de prioriteringer og de referencer hi-fi branchen har valgt at bruger.

Når gengivelse er rigtig og naturtro kan ens musik-interesse simpelthen gå hen og skifte retning, man hører andre plader og typisk plader med et langt højre musikalsk kvalitet end de typiske hi-fiiiii plader, og live indspilninger vil få en langt større plads, og blive foretrukket frem for studio-indspilninger på grund af den højre troværdighed.
    Der vil stadigvæk være stor forskel på de enkelte plader , ja større end nogensinde, men det vil typisk bare være noget man konstaterer, og eventuelt diskuterer, det bliver ikke et spørgsmål om man kan holde ud at hører pladen eller ej/ikke.

Ved hi-fi er skal der ikke skabes noget men kun gengives, laves en kopi af en indspilning, af en begivenhed, den begivenhed skal naturligvis ikke ødelægges af gengivelsen eller optagelsen, og derfor har hi-fi et facit. Som dog har nogle indbyggede begrænsninger i forhold til den oprindelige begivenhed.

Når gengivelse er tæt på originalen/live/naturtro (det vi alle stræber efter) , så er ingen i tvivl, kabel skeptikere eller ikke, tweak skeptikere eller ikke, dyrt hi-fi tilhænger eller ikke.

En masse delelementer med hver sin overføringsfunktion er sat samme, det kan give tusinde og atter tusinde af kombinationer for den samlede overføringsfunktion, afhængig af ens valg.

Det eneste som ikke er muligt er den perfekte overføringsfunktion for et hvert spændings-niveau og frekvens.
    Men man kan få noget som er tæt på hvis man har valgt eller sammensat delelementer/komponenter/apparater med minimum fejl , og valgt den "rette fejlstruktur" for de fejlkilder som ikke er mulige at undgår.

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Mye fornuftig her Kortvarig.

Strømforsyninger i alt fra dac til power-amper er uhyre viktig. Underdimensjonerte strømforsyninger ødelegger det meste i gjengivelsen. De fleste lever lykkelig uvitende om hvor viktig dette er. Når en går fra standard dimensjonert forsyning til en som ved første blikk kan virke som overkill, skjer det dramatiske ting. Absolutt alle lydmessige parameter forbedres.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.435
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det korte svar til start spørgsmålet er ja, referencen betyder alt.

Ved hi-fi er skal der ikke skabes noget men kun gengives, laves en kopi af en indspilning af en begivenhed, den begivenhed skal naturligvis ikke ødelægges, og derfor har hi-fi et facit. Som dog har nogle indbyggede begrænsninger i forhold til den oprindelige begivenhed.

Når gengivelse er tæt på originalen/live/naturtro (det vi alle stræber efter) , så er ingen i tvivl, kabel skeptikere eller ikke, tweak skeptikere eller ikke, dyrt hi-fi tilhænger eller ikke.
    Ikke enig i alt du skriver i innlegget, men sitatet ovenfor er innertier slik jeg ser det. Anlegget er en gjengiver ikke et musikkinstrument, i det minste hvis vi snakker om begrepet HIFI.

Mange forsøker å bøte på feil et sted i kjeden, med motsatt feil et annet sted. Resultatet blir tilsynelatende god klangbalanse, men egenlyden som innføres reduserer transparans og gjør at kun noe musikk låter virkelig godt og mye blir uutholdelig.

I ett mest mulig transparent og nøytralt anlegg trer alle forskjeller tydelig frem. Det er stor forskjell på innspillinger, samtidig som svært lite musikk låter så forferdelig at man ikke orker å høre på.

L

larkus

Gjest
    I ett mest mulig transparent og nøytralt anlegg trer alle forskjeller tydelig frem. Det er stor forskjell på innspillinger, samtidig som svært lite musikk låter så forferdelig at man ikke orker å høre på.
    Et anlegg som får en totalt ihjelmastret utgivelse til å låte akseptabelt er neppe transparent og nøytralt.
    Det du skriver (uthevet skrift) er selvmotsigende.

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Monica Heldal "Boy from the north"
    Da jeg fikk denne skiva av min fru omtrent da den kom ut, da hun hadde snublet over et releaseparty-lignende opplegg på Platekompaniet på handleturen sin, og tenkte at dette kunne være musikk jeg kunne like. Jeg ble jeg sjokkert over at jeg rett og slett ikke klarte å spille den ferdig. Jeg måtte avbryte låtene etter maksimalt et minutt og skippe videre i håp om at det var bedre lengre ut i skiva, for det spilte så grusomt at jeg var sikker på at jeg hadde ødelagt noe i anlegget mitt.
    Etter testing på tre anlegg i heimen var konklusjonen ganske overraskende: Det gjør minst vondt på det dyreste anlegget, ved ca samme lydstyrke. Dette var litt overraskende. Altså, forvrengningen er like tydelig, men det gjør meg ikke fysisk uvel på samme måte som på de andre anleggene.
    Noe annet som overrasker er at dette er en helt bevisst handling fra produsentens side. Om du hører etter, så merker du at det KUN er på vokalen at forvregningen finnes. Det virker som at de har lagt på dette for å få det til å høres litt "kulere" ut. Snakket med en på Klubben i Oslo2, og han mente at det kunne være et forsøk på simulere en rør-aktig lyd. Noe som virkelig må ha vært feislått. Legg også merke til at de sporene som IKKE er produsert av samme fyren som har ansvaret for Boy from the north tydeligvis forsøker å gjenskape samme grusomme vokalforvregning, men klarer ikke å klippe signalet like grusomt, og gjør at det nesten går an å høre på plata.
    Men her er det virkelig en fyr som burde fått grisebank. For alt som går instrumentalt høres jo kjempefint ut. også kommer det plutselig en følelse av den verste ørebetennelsen kombinert med migrene når dama åpner munnen og slenger ut noen toner.
    Albumet, og spesielt tittelsporet har i utgangspunktet kjempepotensiale, men høres rett og slett så grusomt ut at det ikke nytter.

Det rare er at det ikke fantes noen skriverier på nett om dette, jeg søkte alt jeg var i stand til, men fant ikke en eneste kommentar om den grusomme lyden. Dette er faktisk første gang jeg har hørt noen andre kommentere det i det hele tatt.

Det gjør meg litt beroliget at jeg ikke er den eneste som har hørt dette. Kona ble seriøst bekymret da hun kom opp trappa og spurte bekymret "var det SÅ ille altså?" siden det hun hørte var en fur som spilte en låt ti til tretti sekunder og skippa videre til neste, og fortsatte slik igjennom hele plata...

For å trekke meg tilbake på trådstarters tema, så tror jeg ikke denne låta (og cden generelt) vil høres ræva ut uansett hvordan man setter opp anlegget sitt, men enkelte valg av komponenter vil tydeligvis gjøre opplevelsen mer smertefull enn andre.

Anders
    Mange gode diskusjoner her og personlig er min erfaring at billig anlegget til fruen fikk det til å låte helt alrigh ut. Det gjorde meg ivrig på å teste den på mitt anlegg da gitar og resten låt ok. Det gjorde det på ingen måte som nevnt tidligere da alt blei avslørt og det lått rett og slett forferdelig. Til og me kona fikk teste headsettet og syntes ja- stemmen hørtes forvrengt ut. Min teori er at respatex anlegget til kona på ingen måte har høyttalere som kan avsløre slik effekter da de er på str med boksen som skoa til Jr kommer i. Tror da det er en naturlig filtrering i disse og på den måten får man ikke med seg samme informasjonen som på ett godt oppsett. Effekten blir at det låter alright i bil, getoblasters og andre "lettere" lydkilder men blir fullstendig avkledd når man spiller det i ett godt oppsett. Noen nevnte kuttet sinuskurve som blir firkant - kan godt være men de harmoniske av firkant pulsen har i alle fall ikke konas anlegg mulighet til å gjengi - derfor låter det ok. At slik gjøres er skammelig da man burde kunne nyte musikken i ett godt anlegg og ikke i en bil eller på kjøkkenbenken.
    Var heller ikke klar over det du sier Anders at dette er gjort med vilje.... Det er jo sjokkerende. Evt må jo lydmixern hatt noen elendige studiomonitorer når han skrudde lyd.

Enda godt at det finnes plater som man kan nyte i ro og mak uten å måtte lide seg igjennom dem:) Har flere "The real thing" CDer - signert før Køhn gikk bort og er enig med han som postet bilde av CDene - det låter godt.

Burde kanskje vært lagd en "ikke kjøp denne CDn" liste en eller annen plass her, hvor de som ikke duger ramses opp ?

Fortsatt god helg og nyt musikken i lange drag ;-)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.435
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Et anlegg som får en totalt ihjelmastret utgivelse til å låte akseptabelt er neppe transparent og nøytralt.
    Det du skriver (uthevet skrift) er selvmotsigende.
    Noen ytterst få innspillinger blir for ille. De som bare er dårlige blir likevel levelige fordi anlegget bidrar med lite egenlyd.
    Final

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjentar tildels meg selv her, men det viktigste et anlegg kan gjøre for å maskere den knallharde forvrengningen av hyperkomprimert musikk er å tilføre store mengder andre- og tredjeordens forvrengning. Det oppleves stort sett som "varme" og "rik lyd", heller enn som "hardheten" fra høyereordens forvrengningskomponenter. Det gjøres enklest i små høyttalere som må jobbe med stor slaglengde, siden talespolen vil bevege seg ut og inn av den lineære delen av magnetfeltet. Det tilfører andre- og tredjeordens forvrengning i et blandingsforhold som avhenger av hvor symmetrisk magnetfeltet er, men ikke nevneverdige mengder høyereordens forvrengning. En skikkelig "BBC-dip" rundt 2-5 kHz hjelper også, ettersom det er der øret er mest følsomt for ulydene.

Masking-Threshold-500x269.png

En typisk hyperkomprimert og brickwall-limited CD inneholder kanskje 30-50 % høyereordens forvrengning i toppene, stort sett oddetalls, så det skal mye eufonisk lavereordens til for å feie det under teppet. Men high fidelity er det ikke...

Sist redigert:
    M

MPT

Gjest
    Jo bedre anlegg man har, jo dårligere spiller dårlige innspillinger.
    Hvis du har ett anlegg som sminker til ekra/skjuler feil på alt av innspillinger, da får man aldri høre hvordan musikken egentlig er på cd platene. Gode innspillinger vil høres kjedelig ut.
    Musikkopplevelsen/magien er i innspillingene på cd-platene/lp-platene, da etter min mening viktig å få fram alt på opptaket på platene for få full musikkopplevelse fra gode opptak.
    Jo mer ting og tang man bruker for få dårlige innspilling til å høres bra ut, jo meg gir man opp for god lyd etter min mening.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis anlegget er skikkelig bra, da oppdager en at innspillinger som en tidligere hadde avskrevet som dårlige faktisk ikke er så dårlige likevel. Snodige greier.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.535
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg gjentar tildels meg selv her, men det viktigste et anlegg kan gjøre for å maskere den knallharde forvrengningen av hyperkomprimert musikk er å tilføre store mengder andre- og tredjeordens forvrengning. Det oppleves stort sett som "varme" og "rik lyd", heller enn som "hardheten" fra høyereordens forvrengningskomponenter. Det gjøres enklest i små høyttalere som må jobbe med stor slaglengde, siden talespolen vil bevege seg ut og inn av den lineære delen av magnetfeltet. Det tilfører andre- og tredjeordens forvrengning i et blandingsforhold som avhenger av hvor symmetrisk megnetfeltet er, men ikke nevneverdige mengder høyereordens forvrengning. En skikkelig "BBC-dip" rundt 2-5 kHz hjelper også, ettersom det er der øret er mest følsomt for ulydene.

Vis vedlegget 265924

En typisk hyperkomprimert og brickwall-limited CD inneholder kanskje 30-50 % høyereordens forvrengning i toppene, stort sett oddetalls, så det skal mye eufonisk lavereordens til for å feie det under teppet. Men high fidelity er det ikke...
    Interessant punkt Asbjørn. Et relatert spm ift store elementutslag: la oss si at en sinustone på 100hz skal gjengis av hhv et stort basselement og et lite basselement (feks 15" og 5") på et noenlunde høyt lydtrykk (for et 5" element). Da vil 15" nesten oppleves som stasjonær, mens 5" elementet får 9x så stor vandring (eller der omkring). Hvis vi da samtidig ber elementet gjengi en sinustone som er av langt høyere frekvens, feks 1kHz, så blir det indusert betydelig forvrengning i lyden fra 5" elementet da membranvandringen forårsaker doppler effekter. Altså lydkilden til 1kHz signalet er ikke stasjonær. Blir dette riktig tenkt?

edit: logisk sett burde dette gi en frekvensforskyvning med høyere frekvens mens det lavfrekvente signalet er på vei "ut" og lavere frekvens når det lavfrekvente signalet er på vei inn (bort fra lytter).

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kort sagt: Ja.

Det skjer sannsynligvis flere ting på en gang. En er akustisk doppler-forvrengning hvor høyere frekvenser gjengis fra et element med varierende avstand og hastighet i forhold til lytteren. En annen er intermodulasjonsforvrengning når den høye frekvensen skal gjengis i et magnetfelt av varierende styrke og symmetri, avhengig av hvor i magnetfeltet spolen befinner seg i øyeblikket.
    Doppler Distortion in loudspeakers
    Red Shift: Doppler distortion in loudspeakers | Stereophile.com
    Linkwitz: Issues in loudspeaker design - Doppler distortion

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Var heller ikke klar over det du sier Anders at dette er gjort med vilje.... Det er jo sjokkerende. Evt må jo lydmixern hatt noen elendige studiomonitorer når han skrudde lyd.
    Jeg VET selvsagt ikke at det var gjort med vilje, men det må jo ha vært det. Alt annet høres jo tilsynelatende flott ut, og det er kun vokalen som blir berørt av dette. Det virker helt klart som et forsøk på en effekt, litt som ulike klangeffekter. Sikkert en som har tenkt på Eels og andre som har brukt vreng på vokalen, og har valgt en totalt grusom måte å oppnå det på.
    Det er lite trolig at en analyse vil gi oss noe spesielt god informasjon om hva som har blitt gjort, siden dette altså kun går ut over vokalen.

Jeg skulle godt ha betalt en solid pris for å få kjøpt den plata uten idioti-modus slått på i miksen. for et eller annet sted finnes det garantert et opptak som IKKE er forvrengt, og som dermed enkelt kunne ha blitt stappa inn i en vellydene miks i form av en ny utgivelse.
    Litt rart også, at artisten presenteres med en grusom vreng på det som skal være gjennombruddsplata hennes. Er ikke stemmen hennes solid nok på egenhånd?

En helt annen ting, som igjen er litt mer tilbake til det opprinnelige emnet; hva skjer om jeg setter opp anlegget mitt og får det til å spille bra. Ihvertfall så jeg er fornøyd, selv om jeg hører på suboptimale innspillinger. Dette vil jo ikke gjøre at en god innspilling lyder dårlig? Det vil jo sannsynligvis bare låte fantastisk. Jeg snakker ikke om DIY eller at man aktivt velger legendarisk dårlige løsninger fordi man vil oppnå håpløse resultater, jeg tenker mer på at jeg kjøper meg gode kvalitetskomponenter og setter de opp i lytterommet mitt basert på det jeg lytter meg frem til. Med absolute music 82 som referansemateriale.
    Det kan selvsagt hende at jeg dytter høyttalerne for tett på bakveggen. Men dette har ikke med dårlige innspillinger å gjøre, dette går på dårlig musikk.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.535
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

Det skjer sannsynligvis flere ting på en gang. En er akustisk doppler-forvrengning hvor høyere frekvenser gjengis fra et element med varierende avstand og hastighet i forhold til lytteren. En annen er intermodulasjonsforvrengning når den høye frekvensen skal gjengis i et magnetfelt av varierende styrke og symmetri, avhengig av hvor i magnetfeltet spolen befinner seg i øyeblikket.
    takker, en god grunn for å prioritere økt membran areal framfor å utnytte slaglengde, og i tillegg bruk av sub/basselement med avskjering mot mellomtonefrekvenser.

edit: sorry, ser det blir litt mye OT.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1

takker, en god grunn for å prioritere økt membran areal framfor å utnytte slaglengde, og i tillegg bruk av sub/basselement med avskjering mot mellomtonefrekvenser.

edit: sorry, ser det blir litt mye OT.

"size matters "

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Jeg gjentar tildels meg selv her, men det viktigste et anlegg kan gjøre for å maskere den knallharde forvrengningen av hyperkomprimert musikk er å tilføre store mengder andre- og tredjeordens forvrengning. Det oppleves stort sett som "varme" og "rik lyd", heller enn som "hardheten" fra høyereordens forvrengningskomponenter. Det gjøres enklest i små høyttalere som må jobbe med stor slaglengde, siden talespolen vil bevege seg ut og inn av den lineære delen av magnetfeltet. Det tilfører andre- og tredjeordens forvrengning i et blandingsforhold som avhenger av hvor symmetrisk magnetfeltet er, men ikke nevneverdige mengder høyereordens forvrengning. En skikkelig "BBC-dip" rundt 2-5 kHz hjelper også, ettersom det er der øret er mest følsomt for ulydene.

Vis vedlegget 265924

Jeg er enig i dette Asbjørn. Jeg synes ikke hifi er verdt investeringen fordi det er en byrde å hver gang måtte grave fram de gode dynamiske utgivelsene som ofte ligger dypt begravd i en haug av dynamisk komprimerte mikser og ellers datakomprimerte musikkfiler, bare for å høre på musikk. Hifi er fascinerende, men det er blitt til en hobby forbeholdt særinger sett fra den vanlige mann i gatas ståsted. Også plateselskapene har med sine handlinger tydelig demonstrert hva de mener er viktig og lydkvalitet har nesten aldri blitt prioritert. Tvert imot har de kjempet imot teknologiske fremstøt som har hatt som mål å forbedre lydkvaliteten. Trolig fordi folk flest ikke bryr seg om Hifi, og hvem kan klandre dem? Høyttalere som maskerer forvrengning fra youtube og spotify slik at man ikke hører ulydene får tommel opp fra meg. Det positive er at dette kan oppnås på et ekstremt lavt budsjett alle har råd til.

Det var ikke meningen å låte så deprimerende, men jeg tror det ligger noe sannhet i det. :mad: :)

Det ligger også mye glede i "varm" og "fyldig" lyd selv om det ikke er hifi. ;)

Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hmmmmmmmmm... Gammal Toto er digg i mine ører. Kanskje litt merkelig skrudd, men fett likavel.
    ...de er anerkjente lydteknikere:)
    Ja, vet vel ikke helt hva jeg mente med "merkelig". Innspilligene byr på bra dynamikk og er selvsagt mixet av de beste i bransjen. Noen vil kanskje synes at lyden er litt slank, men tror det har litt med den generelle sounden på den tiden når disse albumene ble laget. Før i tiden var det jo helt vanlig at normale stuehøyttalere hadde både 12" og 15" bass/mellombass-elementer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er enig i dette Asbjørn. Jeg synes ikke hifi er verdt investeringen fordi det er en byrde å hver gang måtte grave fram de gode dynamiske utgivelsene som ofte ligger dypt begravd i en haug av dynamisk komprimerte mikser og ellers datakomprimerte musikkfiler, bare for å høre på musikk. Hifi er fascinerende, men det er blitt til en hobby forbeholdt særinger sett fra den vanlige mann i gatas ståsted. Også plateselskapene har med sine handlinger tydelig demonstrert hva de mener er viktig og lydkvalitet har nesten aldri blitt prioritert. Tvert imot har de kjempet imot teknologiske fremstøt som har hatt som mål å forbedre lydkvaliteten. Trolig fordi folk flest ikke bryr seg om Hifi, og hvem kan klandre dem? Høyttalere som maskerer forvrengning fra youtube og spotify slik at man ikke hører ulydene får tommel opp fra meg. Det positive er at dette kan oppnås på et ekstremt lavt budsjett alle har råd til.

Det var ikke meningen å låte så deprimerende, men jeg tror det ligger noe sannhet i det. :mad: :)

Det er kanskje derfor hifi som bransje også er nokså død. Hva er poenget med high fidelity, hvis det bare avslører hvor forjævlig moderne innspillinger låter?

En annen påminnelse om hva som egentlig skjer på "moderne" CD-mastringer som er skrudd langt forbi max og toppkuttet: Vi tenker oss en enslig sinus ved 100 Hz og 0 dBFS. Så skrur vi den opp med ca 6 dB, og toppkutter den med en soft knee limiter ved ca -2 dBFS. Etter dagens standard er det forholdsvis mild behandling av signalet.

Slik ser det ut hvis vi viser det med grafer i tidsdomenet. Opprinnelig bølgeform i grønt, den "remastrede" i blått, differansen (dvs forvrengningskomponentene) i rosa:

time domain waveform (Small).jpg

(Tidsaksen er i sekunder, ikke millisekunder som det står på bildet.)

Hvis vi i stedet viser det i frekvensdomenet med grunntone og overharmoniske forvrengningskomponenter blir det slik:

distortion components frequency domain (Small).jpg

Oppskriften er 25 % tredjeordens forvrengning, 9 % femteharmonisk, 3 % sjuende, 1 % niende og 0,5 % ellevteordens. En forsterker eller høyttaler som gjør noe slikt er seriøst defekt. Vi skal også huske at ørets følsomhet er ca 10 dB høyere ved 1000 Hz enn ved 100 Hz, så de høyere forvrengningskomponentene vil høres ganske godt.

Dette gir likevel ganske runde skuldre på signalet. Hvis det skal klippes så tvert av som mange "moderne" innspillinger gjør, blir det desto mer høyereordens forvrengningskomponenter langt oppover i et forvrengningsspektrum som ser ut som det rene stakittet. Her er et lite snapshot av bølgeformen på en nyere innspilling:

MasVis - Detailed analysis.jpg

Det gir ingen mening å forvente at et anlegg skal få det der til å låte like bra som det uforvrengte signalet, og fortsatt kunne kalles high fidelity.

Personlig har jeg fortsatt glede av lydkvalitet og har ingen ting i mot å kjøpe ur-CD'er på EBay og litt sær musikk fra små plateselskaper, så får andre glede seg over "moderne" lyd på de avspillingsremediene som kan fordøye slikt. Jeg kommer aldri til å optimere et stereoanlegg for å få hyperkomprimert søppel til å låte brukbart.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.535
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er dette sakens kjerne? For å kompensere for dynamisk kompimert lyd med mye forvrengning oppover i frekvens må vi "varme" lyden for å overdøve dette?

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    Det er sakens kjerne for meg. Avrulling av de høyeste frekvensene og en boost i bunnen. Varm lyd kan maskere forvrengningsartefaktene på en veldig effektiv måte og dette kan fint gjøres uten rør og eksklusive "hifi" forsterkere. Det gjør utvalget musikk uendelig mye større, men går på bekostning av oppløsning og lydkvalitet. Det handler for meg om tilgjengelighet og jeg setter mer pris på Blue Coast Records, Chesky, Native DSD og de første CD-utgivelsene enn veldig mange andre, men Apple, Sony, Time Warner, EMI, Universal m.m. har sagt at de hater meg og at de ikke bryr seg om lydkvalitet. I tillegg forsøker de å selge meg komprimert lyd markedsført som "HD" musikk. Jeg er bare fryktelig lei av å bli lurt og tror bare jeg gir opp. Nå har også Apple kjøpt opp Beats Audio og trenden ser bare ut til å fortsette.

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Tilbake til OP tema; jeg har ikke satt meg inn i hverken "loudness war" eller andre debatter, men kortfattet - er det slik at nesten all ny musikk man kjøper er "skrudd i hjel" lydmessig? Ser kommentaren om at Hifi er dalende da musikk bransjen ødelegger opptakene med å overkjøre nivåene så mye at det bare låter dårlig...
    Jeg observerte dette for første gang i går da jeg ikke har hatt tid til musikk på lang tid pga en liten krabat på 9mnd, men akk skal skuffelsen komme for hver gang jeg skal høre noe nytt så vet jeg ikke hva jeg gjør... Får børste støvet av vinylen kanskje ...

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.535
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tilbake til OP tema; jeg har ikke satt meg inn i hverken "loudness war" eller andre debatter, men kortfattet - er det slik at nesten all ny musikk man kjøper er "skrudd i hjel" lydmessig? Ser kommentaren om at Hifi er dalende da musikk bransjen ødelegger opptakene med å overkjøre nivåene så mye at det bare låter dårlig...
    Jeg observerte dette for første gang i går da jeg ikke har hatt tid til musikk på lang tid pga en liten krabat på 9mnd, men akk skal skuffelsen komme for hver gang jeg skal høre noe nytt så vet jeg ikke hva jeg gjør... Får børste støvet av vinylen kanskje ...
    det er mest "radiomusikl" som er skrudd i hjel. Klassisk, Jazz og kanskje mindre komersielle sjangre lever rimelig bra.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Så klart at innspillingene har mye å si, og er helt sikker på at man har kasta bort en del lire på nyere utgivelser som er overkomprimerte!

Er også helt sikker på at valgte 'feil' høytalere en gang på grunn av at den medfølgende CD-en (Enigma)hørtes så bra ut i butikken!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn