Preges lyden i anlegget av hvilke innspillinger som er brukt til optimering av lyden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.166
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake til OP tema; jeg har ikke satt meg inn i hverken "loudness war" eller andre debatter, men kortfattet - er det slik at nesten all ny musikk man kjøper er "skrudd i hjel" lydmessig? Ser kommentaren om at Hifi er dalende da musikk bransjen ødelegger opptakene med å overkjøre nivåene så mye at det bare låter dårlig...
    Jeg observerte dette for første gang i går da jeg ikke har hatt tid til musikk på lang tid pga en liten krabat på 9mnd, men akk skal skuffelsen komme for hver gang jeg skal høre noe nytt så vet jeg ikke hva jeg gjør... Får børste støvet av vinylen kanskje ...
    Ja, det er jo slik. Min erfaring er at hvis jeg går innom Platekompaniet og impulskjøper en 7-8 CDer slik som jeg pleide å gjøre for ti år siden, har mer enn halvparten så dårlig lydkvalitet at de i høyden spilles en gang før de går til loppemarkedet. Så jeg har sluttet å gjøre det, dessverre.

Vinyl er ikke så dum løsning, ettersom det ikke er teknisk mulig å presse lydnivået på en LP like hardt som på en CD. Mange band gir også ut nyinnspillinger i en vinylutgave mastret for lydkvalitet. Ett eksempel: Prøv Florence + the Machine "Lungs" (2009) eller "Ceremonials" (2011) på hhv CD og LP. Forskjellen i lydkvalitet har egentlig ingen verdens ting med mediet CD og LP å gjøre, det er bare mastringen som er forskjellig.

Røntgenbilde av første spor på "Lungs" fra hhv CD og LP:

01 - Florence + The Machine - Dog Days Are Over.gif

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    Lavede et lille eksperiment som måske viser at masteren godt kan være ens for CD og LP , men selve produktions processen og afspilning giver simpelthen en anden og højre DR værdi for vinyl, "musikken bliver genskabt".

nerds.dk • Vis emne - stinker den digitale lyd som aldrig før? og dette: nerds.dk • Vis emne - stinker den digitale lyd som aldrig før?

Spørgsmålet udsprang af en producer som var stensikker på at masteren for LP og CD var den samme for en plade, da han selv havde mikset den og afleveret masteren til dem som skulle producerer vinyl udgaven, han forstod tilsyneladende heller ikke selv helt hvordan forskellen var opstået. https://www.youtube.com/watch?v=n-AE9dL5FG8

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Lavede et lille eksperiment som måske viser at masteren godt kan være ens for CD og LP , men selve produktions processen og afspilning giver simpelthen en anden og højre DR værdi for vinyl, "musikken bliver genskabt".
    Dette er riktig, og forskjellen skyldes at avspilling av vinylen dreier fasen aldri så lite, og da blir en rå analyse av peak og rms for å finne crest feil.
    I ekspempelet over så er dog forskjellen så stor at det virker lite sannsynlig at det er samme master.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik
    Jo bedre anlegget er, jo bedre låter det - uansett innspilling. Det er faktisk så enkelt.
    Nemlig!

Så kan man jo diskutere hva "bedre" er. Men, det er fullstendig unødvendig og meningsløst. Bedre komponenter, byggekvalitet osv. = bedre lydkvalitet, uansett innspilling. En dårlig innspilling blir selvfølgelig avslørt i et slikt anlegg, i motsetning til noe billig dritt. Og, jeg gidder ikke være med på noen tullediskusjoner. Da blir det bare "oppad stolper og nedad vegger" igjen.
    Over hodet ikke enig med deg. Les post 38. På kjøkkenbenk anlegget til kona var jeg ikke i nærheten å høre at stemmen og innspillingen over hodet ikke holdt mål - på CD'n. På mine Stax headset så låter dette ulidelig dårlig og jeg slo av med en steiking.... Har du ett avslørende anlegg med topp komponenter så låter bæsj opptak - bæsj, ikke bedre enn kjøkkenbenk oppsettet da topp anlegget avslører hver minste detalj av de feilene som er gjort i innspillingen. Dette er ofte problemene i referanse høyttalere da de er så avslørende at det ikke står på høyttaleren men hvordan opptaket er gjort og mixet, kabler og annet ræl som kan gjøre noen og en hver sprø. Trenger du link til en test av høyttalere som er i denne kategorien så si i fra!
    Nå dreier diskusjonen seg allerede mye om annet enn det som står i headingen til trådstarter, og det det ble spurt om, men for å svare på ovenstående kommentar - litt grovt (ellers blir det flisespikkeri og det orker jeg ikke):

1. Et drittanlegg gjengir topp innspillinger dårligere enn et topp anlegg.

2. En reiseradio, f.eks., kan gjengi en dårlig innspilling like godt som et topp anlegg.

Og for å omformulere pkt. 2 en smule:

3. Et topp anlegg avslører en dårlig innspilling og kan høres verre ut enn avspilling på et dårlig anlegg (jfr. pkt. 2).

Det verste, evt. beste, er at jeg er enig med deg i det du skriver, Newton. Tror dette er litt flisespikkeri og at vi nå og da snakker forbi hverandre. Uansett, kos deg med anlegg, både store og små. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Preges lyden i anlegget av hvilke innspillinger som er brukt til optimering av lyden?

Synes "Impulse" stilte et treffende spørsmål i en annen tråd for en tid tilbake. Det var noe liknende dette: "Hvordan spiller anlegget vårt den musikken vi virkelig elsker?"

At anlegget gjør favorittmusikken så bra som mulig må være et naturlig mål og siden favorittmusikken varierer fra menneske til menneske vil nok anlegget gjøre det samme.

At gode anlegg gjør dårlige innspillinger dårligere synes jeg bare er tull. Da er det noe annet som er galt.
    Forskjellig musikk har ulikt bassnivå og det kan være lurt med justeringsmuligheter hvis man spiller innspillinger med lite eller mye bass.
    Komprimert musikk blir for meg omtrent som oppløsning på bilde. Når man er vant til Blueraykvalitet kan det være litt kjedelig å gå tilbake til DVD, men innholdet er det viktigste og det skal være skikkelig dårlig før det blir plagsomt for meg.
    Alle de fullfrekvente anleggene jeg har hørt med kontroll på frekvensresponsen og med homogen etterklang i lytterommet har spilt "dårlige innspilinger" bra. Jeg tror det meste ligger der.
    Tidligere har jeg vært fasinert over at de elektroniske etterklangene vi legger på kan låte så bra og naturlig i studio, men låte så dårlig når man hører på en kopi hjemme. Sånn er det heldigvis ikke lenger.

Anlegget mitt var tiltenkt mange funksjoner fra begynnelsen av. Først og fremst skal det spille min favorittmusikk bra for nytelse, men det skal også fungere som analyseverktøy for ulike mikser jeg har med fra studio, la meg komme tett på mine idoler at det lære så mye som mulig av deres musikalske triks og så skal det være lett høre alle detaljer for å plukke ned musikk jeg lager arrangementer fra.

Jeg spiller hovedsakelig klassisk musikk på anlegget og bruker stort sett solo klaver for å tune anlegget. Klaver er det vanskeligste instrumentet å gjengi og avslører farginger og maskeringer nådeløst. Jeg veksler mellom flere innspillinger siden nesten alle innspillinger har egne farginger fra mikrofoner og mikrofonplasseringer.
    Når det sitter fungerer det aller meste.

Gode innspillinger kan låte magisk med trøkk, luftige detaljer, god realisme og stort rom mens dårlige innspillinger låter ofte bare mindre av det samme. Enkelte brickwall-mastringer låter tøft, mens noen få er rett og slett bare ikke til å høre på.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo

Synes "Impulse" stilte et treffende spørsmål i en annen tråd for en tid tilbake. Det var noe liknende dette: "Hvordan spiller anlegget vårt den musikken vi virkelig elsker?"

At anlegget gjør favorittmusikken så bra som mulig må være et naturlig mål og siden favorittmusikken varierer fra menneske til menneske vil nok anlegget gjøre det samme.

.
    Som sagt mange ganger tidligere. Hobbien er mangfoldig, noen holder på med anlegg, andre holder på med musikk, de fleste av oss befinner oss på skalaen et sted imellom, ofte tiltrukket mot en pol, men dog. Ingenting er feil heldigvis, og livet er stort sett subjektivt.

Problemet oppstår nå ytterpunktene av fløyene skal synse å mene om noe de egentlig ikke er så veldig interessert i, eller har kunnskap om, se det skaper unødvendig mange sider opp og ned med klubber hit og dit i ymse bakhuer her på sentralen.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Pt. Høvik

Jeg spiller hovedsakelig klassisk musikk på anlegget og bruker stort sett solo klaver for å tune anlegget. Klaver er det vanskeligste instrumentet å gjengi og avslører farginger og maskeringer nådeløst. Jeg veksler mellom flere innspillinger siden nesten alle innspillinger har egne farginger fra mikrofoner og mikrofonplasseringer.
    Når det sitter fungerer det aller meste.
    Interessant.

Vi musikklyttere kjøper jo anlegg som skal gjengi musikken, best mulig. Jeg hører for det meste på Rock´n´Roll (som et samlebegrep) med mye gitarbass og tilsv. trommer. Pluss masse vokal, og også klaver/piano/keys.

Jo mer jeg har lest innleggene i denne tråden (jeg har lest dem flere ganger for å prøve å forstå hva den enkelte mener), jo mer synes jeg det hele er opplagt, og faktisk intet problem og noe å diskutere i det hele tatt; det er å være bevisst på hva man skal høre på når man anskaffer HT, forsterkere osv. til formålet.

Da er det bare én ting som teller: Dine egne ører. :)

Jeg har anskaffet mye ny HiFi de siste ukene, og for å ta beslutningene når det gjaldt HT, så sendte jeg ut min fortreffellig sønns 24-årige ører. De ørene stoler jeg 100% på. Han kom hjem med fortreffelige HT.

Så, dette er litt tullediskusjon. Som ofte sklir ut i kurver og annet (som hører hjemme annet steds).

Spill musikk og ikke gjør dette til noe annet enn det det er; nemlig å høre på musikk man liker.

Forøvrig jobber jeg hjemme og hører på en reiseradio 3 - 4 timer hver dag. Veksler mellom en Tandberg, Radionette, Schaub Lorenz og B & O. Digger reiseradioer! Rock på anlegget starter ved 17-tiden; orker ikke tidligere.

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    Det ser ut som om det deler seg i to leire her.
    De som mener at et godt anlegg gjengir alt av innspillinger omtrent like godt (dårlig?), og de som mener at et godt anlegg skiller nådeløst mellom dårlige og gode innspillinger.

Jeg tror at dette avhenger av hvor transparent og nøytralt anlegget er, og hvilke innspillinger som er brukt for å fintune lyden.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hjemme hos meg er det ikke spesielle innspillinger som har gitt føringene for hvordan jeg har satt sammen og tunet inn anleggene mine - men heller de musikkgenrene som jeg i hovedsak lytter til. Hvilket i klartekst betyr at jeg har tre anlegg som spiller klassisk, jazz, blues og pop/rock i den "lette" enden av skalaen på en - etter min smak - utmerket måte.

Dårlige innspillinger har jeg ikke så mange av - men de låter greit nok. Det gjør for såvidt også musikk som jeg så å si aldri spiller - f.eks. Metallica og lignende musikk, som jeg har fått overført en del av fra juniors musikkbibliotek. Når jeg ikke spiller f.eks. sistnevnte i mer enn et par sekunder ad gangen, er det ikke fordi det teknisk sett låter spesielt ille - men dette er musikk som jeg blir utrolig fort lei av. Sånn sett har jeg det som junior - bare med motsatt fortegn - han tåler ikke mer enn et par sekunder av f.eks. Händel før han svitsjer over til noe mer hardtslående.

Sånn sett har både junior og jeg landet på anlegg som til en viss grad er tilpasset hver vår ganske forskjellige musikksmak. Sagt på en annen måte: hvis jeg hadde hatt en annen musikksmak og andre klangpreferanser, ville jeg antageligvis hatt tre ganske annerledes oppsett her hjemme.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.744
    Nå har jeg lest hele tråden, samtidig med at jeg ser på Le Mans, har spist frokost og ryddet litt ... kaffe har jeg også ...
    Kortvarig skrev mye jeg synes høres fornuftig ut, men andre har også gode poenger ...

Selv driver jeg ikke med "hifi". Ikke er jeg "audiofil" heller.
    Likevel synes jeg det er viktig med et så godt anlegg som mulig.

Et godt anlegg gjengir musikken på en givende og engasjerende måte.
    Jo bedre anlegget er, desto bedre kan det gjengi dårligere innspillinger. Synes jeg.
    Og, jo bedre anlegget er, desto bedre gjengir det gode innspillinger. Synes jeg.
    Jeg bygger stort sett alt selv, for mine ører.

Jeg hører stort sett på jazz og klassisk, så er ikke så plaget av moderne møkkautgivelser.
    Likevel, jeg holder meg unna det meste av "remastered" nyutgivelser av gamle jazzplater på CD eller liknende.
    "Remastered" er stort sett dårligere enn originalt. Særlig på CD. Selv når det gjelder jazz.
    Hører stort sett på vinyl.
    Et interessant eksempel er Miles Davis: Jazz at the Plaza. Lyder ganske bra på vinyl, men på CD lyder det håpløst.
    CD-mixen er muligens mer "hifi"..........

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.166
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke det om "to leire": Såvidt jeg kan se er vi rørende enige om at svaret på trådstarters spørsmål i trådtittelen er "ja". Sånn sett kunne vi sikkert avsluttet tråden etter det første svaret, siden alle er enige, men det blir jo ikke rare diskusjonsforumet på den måten. "Sklir ut i grafer og annet", harduhørtpåmaken. ;)

En annen dimensjon hvor innspillingene vi bruker til å "optimere" anlegget vil ha stor påvirkning er eq-profil. Forskjellige produsenter og mastering-hus har tildels sin egen "house sound", kanskje farget av klangbalansen fra monitorene i kontrollrommet og vedkommendes egne hørselsskader. Et anlegg som er optimert for å spille knakende godt på gamle MFSL-innspillinger kan låte litt nakent på DCC-plater. Vredensgnag la ut en utmerket graf hvor han sammenlignet eq-profilen på forskjellige utgivelser av samme plate for en tid siden. Anlegg som tunes etter den ene eller andre kurven vil låte forskjellig.

Floyd Toole kaller dette "the circle of confusion", hvor platene mastres for å låte bra på ukalibrerte monitorer, lytteren tilpasser avspillingskjeden for å få de innspillingene til å låte bra, osv. Klart det må være en graf inni der ett eller annet sted for å hindre at vi skrur oss helt bort.
    http://seanolive.blogspot.no/2009/10/audios-circle-of-confusion.html

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Der kom musikken i fokus; anlegget skal spille favorittmusikken min så bra som mulig. Slik er det her også. Det hele handler om bevegelse, om å bli beveget. Ikke "tune" inn en hifi etter spesielle plater. "Jordskjelvmålinger" er helt uinteressant her i huset. Det sagt, jeg er veldig glad i god lyd men jeg spiller aldri en plate for lydens skyld og jeg har aldri kjøpt et komponent i anlegget som favoriserer spesielle plater.

8

8x12_TOM

Gjest
    Nå har jeg lest hele tråden, samtidig med at jeg ser på Le Mans, har spist frokost og ryddet litt ... kaffe har jeg også ...
    Kortvarig skrev mye jeg synes høres fornuftig ut, men andre har også gode poenger ...

Selv driver jeg ikke med "hifi". Ikke er jeg "audiofil" heller.
    Likevel synes jeg det er viktig med et så godt anlegg som mulig.

Et godt anlegg gjengir musikken på en givende og engasjerende måte.
    Jo bedre anlegget er, desto bedre kan det gjengi dårligere innspillinger. Synes jeg.
    Og, jo bedre anlegget er, desto bedre gjengir det gode innspillinger. Synes jeg.
    Jeg bygger stort sett alt selv, for mine ører.

Jeg hører stort sett på jazz og klassisk, så er ikke så plaget av moderne møkkautgivelser.
    Likevel, jeg holder meg unna det meste av "remastered" nyutgivelser av gamle jazzplater på CD eller liknende.
    "Remastered" er stort sett dårligere enn originalt. Særlig på CD. Selv når det gjelder jazz.
    Hører stort sett på vinyl.
    Et interessant eksempel er Miles Davis: Jazz at the Plaza. Lyder ganske bra på vinyl, men på CD lyder det håpløst.
    CD-mixen er muligens mer "hifi"..........
    Ser du nevner "hifi" et par ganger med negativ tone. Hifi betyr jo bare høy troverdighet, og at noen velger bort dette synes jeg er noe merkelig. Men for all del, det er lov å lage sin egen virkelighet å kose seg med den.

I mine øye takler gode anlegg, dårlige innspillinger ganske bra og gjør gode innspillinger helt magiske:)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.744
    Ser du nevner "hifi" et par ganger med negativ tone. Hifi betyr jo bare høy troverdighet, og at noen velger bort dette synes jeg er noe merkelig.
    Jeg prøver å ikke være for negativ, men av og til skinner det nok igjennom. ;)
    Det er nok stor forskjell på "hifi" og "hifi", hvis jeg får lov til å si det på den måten.

Men for all del, det er lov å lage sin egen virkelighet å kose seg med den.
    Vi har alle vår versjon av "virkelig". I min verden er det min "virkelighet" som gjelder.

I mine øye takler gode anlegg, dårlige innspillinger ganske bra og gjør gode innspillinger helt magiske:)
    Helt enig. ;)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Enig med siste innlegg her, gode anlegg (imo) skal takle og gjøre det beste ut av dårlige innspillinger også, for min egen del så bruker jeg begge deler når jeg har gjort
    forandringer eller tester ut nye ting i kjeden. hvis begge deler høres og oppleves bedre ut er man imo på riktig spor

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    Hjemme hos meg er det ikke spesielle innspillinger som har gitt føringene for hvordan jeg har satt sammen og tunet inn anleggene mine - men heller de musikkgenrene som jeg i hovedsak lytter til. Hvilket i klartekst betyr at jeg har tre anlegg som spiller klassisk, jazz, blues og pop/rock i den "lette" enden av skalaen på en - etter min smak - utmerket måte.

Dårlige innspillinger har jeg ikke så mange av - men de låter greit nok. Det gjør for såvidt også musikk som jeg så å si aldri spiller - f.eks. Metallica og lignende musikk, som jeg har fått overført en del av fra juniors musikkbibliotek. Når jeg ikke spiller f.eks. sistnevnte i mer enn et par sekunder ad gangen, er det ikke fordi det teknisk sett låter spesielt ille - men dette er musikk som jeg blir utrolig fort lei av. Sånn sett har jeg det som junior - bare med motsatt fortegn - han tåler ikke mer enn et par sekunder av f.eks. Händel før han svitsjer over til noe mer hardtslående.

Sånn sett har både junior og jeg landet på anlegg som til en viss grad er tilpasset hver vår ganske forskjellige musikksmak. Sagt på en annen måte: hvis jeg hadde hatt en annen musikksmak og andre klangpreferanser, ville jeg antageligvis hatt tre ganske annerledes oppsett her hjemme.
    Formoder så også at du har flere fjernsyn med hver sine egenskaber, et til sport , et til underholdning, og et til nyheder, håber selv du kan se årsagen til dit udsagn, synes det er helt i orden som sådan at der indgås komprimer, det skal bare ikke ophøjes til det rigtige/sandheden om hi-fi.
    Da det vil medfører at definitionen på hi-fi bliver: hi-fi er hvad hver enkelt kan lide, som ved musik, mad og vin, det mener jeg er et skråplan , og den direkte vej væk fra hi-fi som mål, hi-fi og smag bør grundlæggende ikke have noget med hinanden at gøre.

Eller mere præcist udtrykt af J Gordon Holt Stereophiles grundlægger kort for hans død:

"Do you still feel the high-end audio industry has lost its way in the manner you described 15 years ago?
    Not in the same manner; there's no hope now. Audio actually used to have a goal: perfect reproduction of the sound of real music performed in a real space. That was found difficult to achieve, and it was abandoned when most music lovers, who almost never heard anything except amplified music anyway, forgot what "the real thing" had sounded like.
    Today, "good" sound is whatever one likes...
    "

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.744
    Da Mariss Jansons dirigerte Oslo Fil. var jeg og hørte på opp til 2 ganger i uken.
    Det var jo interessant hvordan lyden i konsertsalen var helt forskjellig ettersom hvor man satt i salen.
    Selv likte jeg meg ganske godt midt foran på 10. rad. Det hørtes mest "virkelig" ut for meg.
    Av og til satt jeg helt foran, men det ble for "mye detaljer og for lite kropp" for meg.
    Noen eldre damer jeg snakket med i pausen en gang synes det lød alt for høyt og bråkete der,
    så de likte seg bedre på balkongen. Pent og pyntelig.

Vi legger vekt på forskjellige ting, selv når vi forholder oss til virkeligheten.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    og virkeligheten er som oftest forsterket, ikke akkustisk.
    Må si dette er ett poeng. Hva skal man med et anlegg som låter "helt magisk" på kammermusikk og sarte kvinnestemmer hvis 99% av det man hører på er rock og anlegget faller helt igjennom når det begynner å "dra på" litt?

Så kan man jo si at "et anlegg som låter bra på det ene låter også bra på det andre", men det er vel i så fall enn sannhet med visse modifikasjoner. Et par minimonitorer med 6,5" bass/mellomtone + diskant vil aldri noensinne klare å gjengi en elektrisk stadionkonsert med såkalt "høy troverdighet", uansett pris og hvor gode de er på enkel akustisk musikk. Satt litt på spissen vil et par gulvstående Cerwin Vega være mer "hi-fi" hvis kildematerialet er en Slayer konsert.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.166
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, som oftest for de fleste av oss. Men det er en nyttig referanse å ha levende musikere i sin egen stue, midt i stereoperspektivet, slik at man kan sitte i lyttestolen og høre hvordan virkelige instrumenter låter i samme akustikk. Klarinett, nylonstrenget gitar, tverrfløyte, tuba, trombone, stålstrenget gitar, trommesett (!). Det er også interessant å plugge pedalbrettet fra en el-gitar rett i anlegget for å høre hvordan det låter. Hvis gode opptak av akustiske instrumenter ligner på samme instrumenter i egen stue, er sannsynligvis noe riktig.

Crusty har et godt poeng, som også er hele grunnen til at jeg nå bygger nye høyttalere. Realistisk gjengivelse av mellombass og grunntone i (ukomprimert) rytmisk musikk krever tyngre skyts. Hadde et punkeband i stua i fjor. 100W 4x12" gitarforsterker, 250W 15" bassforsterker, trommesett, og anlegget som PA for vokalen via miksepult. Hmmmm.....

Sist redigert:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    Må si dette er ett poeng. Hva skal man med et anlegg som låter "helt magisk" på kammermusikk og sarte kvinnestemmer hvis 99% av det man hører på er rock og anlegget faller helt igjennom når det begynner å "dra på" litt?
    Du forstår tilsyneladende ikke at hvis du skal have et kirkeorgel på fuldt tryk i slutningen af et nummer, eller et piano, en fløjte, eller en opera sanger som synger igennem til at lyde rigtig , så er rockmusik ikke den store udfordring, bl.a. fordi lyden for en stor del er elektrisk, er det lykkes at få de akustiske instrumenter til at lyde rigtigt , så kan man også glæde sig over den helt rigtige fede guitar tone , basguitar lyd og tromme lyd som ellers kun opleves live, eller i et øvelokale.

Alt lyd til fra instrumenter om de er akustiske eller elektriske er valgt af mennesker/musikere og de er kun interesseret i en god "fed" lyd som kan underholder deres publikum og den instrumentlyd er faktisk tit fanget på plade.
    En musiker gå ikke ind i musik foretningen og siger jeg skal have en guitar der lyder rædselsfuldt som negle på tavle eller flamingo eller lignede.

Men vi er enige om at en to vejs med en 6.5" bas ikke kan løse opgaven , men jeg har selv klaret med trevejs med 10" bas.

Det er ikke nemt at opnår den fyldighed/mørkhed i lyden som der skal være over hele frekvensområdet, kombineret med en til tider voldsom lys-hed i lyden når dette er påkrævet ,ubegrænset dynamik, og en opløsning hvor der ingen "detaljer" er, den ekstremt høje opløsning høres ikke umiddelbart , den gør ikke opmærksom på sig selv på anden måde end ved en naturtro gengivelse af musikinstrumenter, og en næsten naturstridig ændring af perspektivet fra plade til plade.

Men det er der man havner hvis man er heldig, og man bruger akustiske live instrumenter som reference.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.761
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Crusty har et godt poeng, som også er hele grunnen til at jeg nå bygger nye høyttalere. Realistisk gjengivelse av mellombass og grunntone i (ukomprimert) rytmisk musikk krever tyngre skyts. Hadde et punkeband i stua i fjor. 100W 4x12" gitarforsterker, 250W 15" bassforsterker, trommesett, og anlegget som PA for vokalen via miksepult. Hmmmm.....
    +1 har selv started byggeprosjekt av nye subber 2 stk a 4*13" Scan Speak i hver. Trykkammer løsning i 2m høyde for å matche mine Adyton 2.0TC.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Du forstår tilsyneladende ikke at hvis du skal have et kirkeorgel på fuldt tryk i slutningen af et nummer, eller et piano, en fløjte, eller en opera sanger som synger igennem til at lyde rigtig , så er rockmusik ikke den store udfordring, bl.a. fordi lyden for en stor del er elektrisk, er det lykkes at få de akustiske instrumenter til at lyde rigtigt , så kan man også glæde sig over den helt rigtige fede guitar tone , basguitar lyd og tromme lyd som ellers kun opleves live, eller i et øvelokale.

Alt lyd til fra instrumenter om de er akustiske eller elektriske er valgt af mennesker/musiker og de er kun interesseret i en god "fed" lyd som kan underholder deres publikum og den instrumentlyd er faktisk tit fanget på plade.
    En musiker gå ikke ind i musik foretningen og siger jeg skal have en guitar der lyder rædselsfuldt som negle på tavle eller flamingo eller lignede.

Men vi er enige om at en to vejs med en 6.5" bas ikke kan løse opgaven , men jeg har selv klaret med trevejs med 10" bas.

Det er ikke nemt at opnår den fyldighed/mørkhed i lyden som der skal være over hele frekvensområdet, kombineret med en til tider voldsom lys-hed i lyden når dette er påkrævet ,ubegrænset dynamik, og en opløsning hvor der ingen "detaljer" er, den ekstremt høje opløsning høres ikke umiddelbart , den gør ikke opmærksom på sig selv på anden måde end ved en naturtro gengivelse af musikinstrumenter, og en næsten naturstridig ændring af perspektivet fra plade til plade.

Men det er der man havner hvis man er heldig, og man bruger akustiske live instrumenter som reference.
    Jeg forstår det første poenget ditt 100%. Mitt poeng var jo nøyaktig det som du sier at vi er enige om.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Formoder så også at du har flere fjernsyn med hver sine egenskaber, et til sport , et til underholdning, og et til nyheder, håber selv du kan se årsagen til dit udsagn, synes det er helt i orden som sådan at der indgås komprimer, det skal bare ikke ophøjes til det rigtige/sandheden om hi-fi.
    Da det vil medfører at definitionen på hi-fi bliver: hi-fi er hvad hver enkelt kan lide, som ved musik, mad og vin, det mener jeg er et skråplan , og den direkte vej væk fra hi-fi som mål, hi-fi og smag bør grundlæggende ikke have noget med hinanden at gøre.
    Vel - til en viss grad er det jo slik at jeg har forskjellige TVer til forskjellige behov. Jeg har en ekstra TV på arbeidsrommet som er grei nok til nyheter og sjakk, og når jeg vil se på noe annet enn det kona vil se på. Skal vi se en film, tar vi heller en tur til eldstemann og tyvtitter på hans TV - den er overlegen til denslags. På mange måter har jeg også en TVskjerm på PCen og på mobilen - men de dekker et helt annet behov. Felles for alle disse dingsene - også juniors gampesvære HD-skjerm - er at de - i likhet med musikkanleggene mine - leverer en nedskalert versjon av virkeligheten. Ingen TV kan bringe the real thing inn i stuen - selv fantastiske bilder av Grand Canyon eller Niagarafossen forblir bare beskjedne illusjoner av virkeligheten.

Livet er fullt av kompromisser - musikkanlegg er sånn sett intet unntak. Jeg har verken råd eller plass til å komme i nærheten av å få konsertsalen eller konsertarenaen inn i stuen gjennom høyttalerne - og da har jeg valgt å konsentrere meg om å få til løsninger som passer best mulig til min lommebok og musikksmak. Selvsagt ikke noen evig og objektiv hifi-sannhet - men jeg har bare forsøkt å beskrive hvordan jeg har tenkt. Jeg er fullt klar over at anleggene mine ikke er de råeste når det gjelder f.eks. Metallica - der har jeg hørt en del andre anlegg som gjør akkurat dét adskillig bedre - men det ville jo være ganske bakvendt å bruke en masse tid og penger på å tilpasse anlegget mitt til musikk som jeg aldri hører på. Derimot spiller alle anleggene mine ganske allright på musikk som jeg pleier å lytte til - men hvis vi skal sette det på spissen, er det neppe den ypperste hifi som har vært i fokus, eller har vært målet for meg, når jeg har gjort mine valg. Denslags overlater gladelig til dem som er bitt av basillen.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    @Crusty Ok sprogproblemer fra min side. Jeg har misforstået hvad du skrev, beklager.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.178
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes jeg aner en tendens til at enkelte her mener at lydkvaliteten på innspillingene er underordnet, og at det er musikkgleden som er viktig.
    Jeg er 100% enig i at musikkgleden er viktigst. Men det er litt av et paradoks at enkelte legger 6-sifrede beløp i avspilleutstyret for å oppnå best mulig lyd, og samtidig er lite opptatt av kvaliteten på innspillingene. Forskjellen i lydkvalitet mellom innspillinger er dramatisk mye større enn forskjellen i lydkvalitet mellom kvalitets hifi-greier er.

I beste mening
    mvh
    larkus
    +1 :eek:
    Jeg bruker studiomonitorer som "hifi". Her i heimen resulterer det i at så og si hvert eneste album låter helt forskjellig.
    Synes det er mye fokus på hva som er dårlig og bra lyd på innspillinger her, jeg ser den, men jeg vil heller si at mye låter "annerledes" .
    Ikke nødvendigvis dårligere eller bedre.
    Det låter til og med svært forskjellig av og til på samme album.
    Eksempel; Nyeste til Springsteen, High Hopes har mye varierende lydkvalitet i mine ører.

Mvh. Bergfinn

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Litt av problemet med å diskutere dette temaet, er at det kan være litt forskjellig syn på hva gode og dårlige innspillinger er. Flere her inne spiller i all hovedsak vinyl. Andre er relativt unge, og baserer seg kanskje mest på streamingtjenester? Genre er jo også et tema. Selv er jeg 40, og lytter i all hovedsak til CDer anskaffet gjennom de siste 25 årene. For meg fremstår det relativt klart hva som er gode og dårlige innspillinger hva CD-mediet angår. Jeg var vel ca. midt i livet når the loudness war begynnte ca. midten på 90-tallet. Selv merket jeg kanskje klarest forskjellen når utgivelser fra artister jeg liker, plutselig ble mindre interessante å lytte til jo nyere de var. Ikke at jeg forstod hele sammenhengen tidligere, men å kjøre deler av samlingen gjennom MasVis/loudness-war-tråden sementerte det jeg i praksis opplevde.

Denne tråden startet like etter at jeg svarte på spørsmål i Tannoy-tråden hvor en nybakt eier av høyttalerne lurte på om det kunne være innspillingskvaliteten som gjorde at utstyret ble oppfattet som mindre bra enn forventet. Og det bringer iallefall meg til det jeg oppfatter som sakens kjerne: Nemlig at anlegget ikke kan låte fremragende hvis kildematerialet er dårlig. Man kan selvsagt også bringe debatten inn på et parallellt spor, hvor man diskuterer om forskjellig utstyr er mer eller mindre tilgivende i forhold til dårlig kildemateriale. Jeg tror nok at enkelte anlegg fungerer bedre enn andre i så måte, uten at jeg helt har klart for meg hvordan det rent teknisk fungerer. Kunne jo vært en interessant debatt i seg selv.

L

larkus

Gjest
    Ser at Bergfinn rakk å sitere innlegget mitt før jeg slettet det. Jeg fikk det for meg at innlegget muligens ville virke provoserende på enkelte, så for husfredens skyld tok jeg det vekk. Men ok. Du kan la sitatet stå, Bergfinn:)Det hevdes at mye låter annerledes, og ikke nødvendigvis dårlig, og det er jeg enig i. Men når det gjelder ihjelkomprimerte "loudness war" utgivelser, så synes jeg at de uten unntak låter elendig . Tidligere i tråden nevnte jeg første plata til The Real Thing som et eksempel på god lyd. Akkurat nå hører jeg på "Pleasure Is An Attitude" fra samme gjengen. Jeg har ikke kjørt denne igjennom masvis for å sjekke, men jeg skal banne på at den er temmelig komprimert den også. Det er rikelig med trøkk, men hele lydbildet er flatt og kompakt, høytropende og altfor "pågående" etter min smak. Den lettflytende diskanten på "The Real Thing" (den første plata) der symbalene omtrent svever i luften mellom og bak høyttalerene er totalt fraværende på denne. Det finnes omtrent ikke oppløsning og rominformasjon i diskanten på PIAA. Hvis noen har begge platene er det bare å sammenligne

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Vi er på et lydforum så jeg tror ikke at lyden er underordnet hos noen som engasjerer seg her inne. Vi er bare forskjellige med forskjellig "approach" til det hele. Når alt kommer til alt så ønsker vi oss til Rom hele gjengen tenker jeg. På forskjellige måter.

Ellers så synes jeg at mannen fra Karmøy-vest har noen poeng som er viktige å ta med seg.

Sist redigert:

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.570
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Vi er på et lydforum så jeg tror ikke at lyden er underordnet hos noen som engasjerer seg her inne. Vi er bare forsjellige med forskjellig "approach" til det hele. Når alt kommer til alt så ønsker vi oss til Rom hele gjengen tenker jeg. På forskjellige måter.

Ellers så synes jeg at mannen fra Karmøy-vest har noen poeng som er viktige å ta med seg.[/QUOTE

hvem er fra karmøy?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.178
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du vil jeg skal fjerne sitatet larkus, så gjør jeg det.
    Men du satte ting litt på spissen her, jeg likte det. Jeg må også innrømme at jeg velger bort "råtne" innspillinger, enda jeg liker musikken. Men det er jo så mye og velge i, så jeg ser ikke på det som et stort problem.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.744
    Liker man en artist, så har man jo ikke noe særlig annet valg enn å godta kvaliteten på innspillingene. Selv om det er et helvete av og til.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Realistisk gjengivelse av mellombass og grunntone i (ukomprimert) rytmisk musikk krever tyngre skyts.
    Det gjør det, og lyttevaner og musikk har selvsagt avgjørende betydning for hva slags kapasitet som trengs, spesielt i bassområdet, både mht lydnivå og frekvensmessig utstrekning nedover.

Et godt bassfundament er selve grunnlaget for realisme og opplevelse av musikken.
    Men det er stor forskjell på hva som trengs for kammermusikk, forsåvidt alt av akustiske instrumenter inkl kirkeorgel, i forhold til det mest saftige dub, IDM++.
    Også film er mye mer krevende enn akustisk musikk.

Spiller du bare akustisk musikk kan det være bra nok å ha fullt frekvensområde, med begrenset dynamikk nedover i frekvens.
    Skal du ha Panda Dub med den saftige punchen som strekker seg ned under 20Hz og oppleves som om musikken blåser rett gjennom kroppen, så trengs det kapasitet helt til bunns, og det trengs mye av den.

Til å begynne med så hører du et lydbilde med kraftig og saftig bass, og diverse stort sett samplede instrumenter.
    Så skrur du opp.
    Bassen blir fysisk, dynamikken i lyden kommer frem på en mye mer kraftfull måte.
    Så drar du på enda mer, og opplever at spesielt basskarakteren endrer seg til å kjennes på hele kroppen, og det føles som om klær blåses i bevegelse for hvert basslag.
    Hva skjer om du drar på enda et par hakk til.
    Da begynner det å bli ganske høyt, og det føles som om hele huset flytter seg for hver transient.
    Det er ikke noe kirkeorgel som er slik.
    Ikke i nærheten engang.

På mere tradisjonell rock så er midbass og smekk viktig, mens dypbass ikke nødvendigvis trenger å prioriteres.
    Jeg håper bass med smekk er på vei tilbake, prøv fx Daft Punk, fremdeles "moderne" lyd med tildels kraftig bassnivå, men det er faktisk antydning til anslag.

På film er vel faktisk alt sammen like viktig, men det spesielle her er nødvendigheten av nok kapasitet til å få realisme og dimensjon på lydeffektene, og det krever både kapasitet og presisjon hvis det skal bli bra, og det betyr fullt nivå langt ned under 20hz.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.314
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes jeg aner en tendens til at enkelte her mener at lydkvaliteten på innspillingene er underordnet, og at det er musikkgleden som er viktig.
    Jeg er 100% enig i at musikkgleden er viktigst. Men det er litt av et paradoks at enkelte legger 6-sifrede beløp i avspilleutstyret for å oppnå best mulig lyd, og samtidig er lite opptatt av kvaliteten på innspillingene. Forskjellen i lydkvalitet mellom innspillinger er dramatisk mye større enn forskjellen i lydkvalitet mellom kvalitets hifi-greier er.

I beste mening
    mvh
    larkus
    Også i beste mening:

For å svare på åpningsinnlegget først så kan jeg for egen del si at jeg bruker det som jeg regner som gode opptak. Ikke nødvendigvis bare derfor, forresten, men fordi jeg kjenner dem. F.eks. bruker jeg den gamle traveren "brothers in arms". Hva angår musikken, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er så lei av den at jeg kunne spy.
    Men jeg kjenner hver en tone etter å ha hørt den på utallige egne og fremmede anlegg, bilradio, boombox og whatnot, og for mitt indre øre har jeg en ganske klar forestilling om hvordan det skal låte.

Til det andre innlegget ditt som jeg har som sitat over her, så synes jeg at svaret er ganske enkelt: En har jo musikalske favoritter, både i sjangre og i enkeltartister. Skal man høre den musikken en liker å høre på, er en jo på en måte gissel. En er nødt til å ta det en nå engang blir tilbudt.

Føler meg forøvrig ikke det miste tråkket på tærne, tvert imot. Interessant tema, IMO.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.166
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På mere tradisjonell rock så er midbass og smekk viktig, mens dypbass ikke nødvendigvis trenger å prioriteres.
    Jeg hører mest på rock, blues og jazz i "mainstream"-tradisjonen, så dine betraktninger stemmer godt overens med mine prioriteringer. De nye høyttalerne får 2x12" + 1x10" bass/mellombass, men kommer likevel til å rulle av ganske bratt under 30-40 Hz. Jeg forsøker ikke engang å ha fullt nivå ved 16-20 Hz. "Kompromissløse" høyttalere finnes ikke, dessverre. Får spe på med noen ekstra subwoofere hvis det trengs mer dypbass. :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg synes de siste betraktningene fra Kvålsvoll og Asbjørn er interessante: Dypbass og midbass. Jeg hadde en stund en rimelig heftig bassløsning med 2x15" i bassrefleks/side. Kapasiteten var vel rimelig heftig over ca. 35-40Hz. Gitt prinsipp, så var dypbassen ned mot 20Hz rimelig fraværende. Etter å ha gått over til IB, går bassriggen i praksis så dypt som elektronikken tillater. Jeg har heller ikke flat respons helt ned, men man merker forskjell fra bråstup @ 35-40Hz og tilstedeværelse @20Hz. Ikke umulig at man får litt roomgain-hjelp helt der nede.

Anyway: Egen erfaring tilsier at hvis man har fullfrekvent bass (og gjerne midbasskapasitet), så er det lettere å lytte til/ha glede av lavere lydnivåer - hvilket i mitt hode er en stor fordel hvis man skal spille av komprimert musikk. Så det kan være en av de forskjellene mellom hvordan anlegg oppleves sympatiske i forhold til innspillingskvalitet?

Ulempen er at denne fullfrekvente responsen synes å være ofret av de fleste kommersielle aktører. Eneste som tilbys er rimelig daffe subwooferløsninger uten nødvendig fleksibilitet, eller noe som koster skjorta og vel så det. Eller kanskje at mange er litt for konservative i forhold til ulike løsninger?

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes spørsmålsstillingen i trådens tittel blir å snu realiteten litt på hodet. Det er vel eierens preferansene som er styrende for hvordan anlegget lyder. De samme preferansene er styrende for hva anleggets eier spiller av musikk og innspillinger. Dette blir da to sider av samme smak. At et anlegg lyder i henhold til eierens preferanser må vel være en selvfølgelighet.

Når det er sagt synes jeg åpningsinnlegget også er litt merkelig. Det er vel ikke noe som er korrekt eller gal lyd. Så lenge eier er fornøyd med lyden selv må vel det være bra uavhengig av om det er tunet til å låte på den ene eller andre måten.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    L

larkus

Gjest
    Det er naturligvis ikke noe galt i å like lyden av ihjelkomprimerte utgivelser. Men det blir litt meningsløst å bruke 6-sifrede beløp og mer på utstyr for å gjengi slik lyd.

Spørsmål: Kan egentlig definisjonen av hva som er god lyd i det hele tatt diskuteres?

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Ulempen er at denne fullfrekvente responsen synes å være ofret av de fleste kommersielle aktører. Eneste som tilbys er rimelig daffe subwooferløsninger uten nødvendig fleksibilitet, eller noe som koster skjorta og vel så det. Eller kanskje at mange er litt for konservative i forhold til ulike løsninger?
    Digre subwoofere er vel knapt salgbare.
    De blir for store, dyr frakt, håpløst å flytte på.
    Fleksibilitet har jeg tro på - fx flere mindre kabinetter, og fokus på plassering og kalibrering i forhold til rom.

Enig i at det også blir mye bedre på lavt nivå med bedre bassrespons, med jevnere respons så får en med seg bassen likevel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn