Ja, det er jo slik. Min erfaring er at hvis jeg går innom Platekompaniet og impulskjøper en 7-8 CDer slik som jeg pleide å gjøre for ti år siden, har mer enn halvparten så dårlig lydkvalitet at de i høyden spilles en gang før de går til loppemarkedet. Så jeg har sluttet å gjøre det, dessverre.Tilbake til OP tema; jeg har ikke satt meg inn i hverken "loudness war" eller andre debatter, men kortfattet - er det slik at nesten all ny musikk man kjøper er "skrudd i hjel" lydmessig? Ser kommentaren om at Hifi er dalende da musikk bransjen ødelegger opptakene med å overkjøre nivåene så mye at det bare låter dårlig...
Jeg observerte dette for første gang i går da jeg ikke har hatt tid til musikk på lang tid pga en liten krabat på 9mnd, men akk skal skuffelsen komme for hver gang jeg skal høre noe nytt så vet jeg ikke hva jeg gjør... Får børste støvet av vinylen kanskje ...
Vinyl er ikke så dum løsning, ettersom det ikke er teknisk mulig å presse lydnivået på en LP like hardt som på en CD. Mange band gir også ut nyinnspillinger i en vinylutgave mastret for lydkvalitet. Ett eksempel: Prøv Florence + the Machine "Lungs" (2009) eller "Ceremonials" (2011) på hhv CD og LP. Forskjellen i lydkvalitet har egentlig ingen verdens ting med mediet CD og LP å gjøre, det er bare mastringen som er forskjellig.
Røntgenbilde av første spor på "Lungs" fra hhv CD og LP: