Hvorfor det?Det er naturligvis ikke noe galt i å like lyden av ihjelkomprimerte utgivelser. Men det blir litt meningsløst å bruke 6-sifrede beløp og mer på utstyr for å gjengi slik lyd.
Mvh
Roysen
|
Hvorfor det?Det er naturligvis ikke noe galt i å like lyden av ihjelkomprimerte utgivelser. Men det blir litt meningsløst å bruke 6-sifrede beløp og mer på utstyr for å gjengi slik lyd.
Det er aldrig klogt at bekymre sig for meget om det man alligevel ikke kan gøre noget ved.Det er naturligvis ikke noe galt i å like lyden av ihjelkomprimerte utgivelser. Men det blir litt meningsløst å bruke 6-sifrede beløp og mer på utstyr for å gjengi slik lyd.
Spørsmål: Kan egentlig definisjonen av hva som er god lyd i det hele tatt diskuteres?
Der er jeg nok mer enig med kortvarig. Poenget med hifi er å kunne reprodusere med høy troverdighet det som ligger på opptaket. Det finnes faktisk en fasit, selv om vi sjelden har tilgang til den ved å sammenligne direkte med lyden i studio og kontrollrom under innspillingen. Å gjengi den "fasiten" i lytterommet er likevel korrekt, alle avvik fra det er mer eller mindre galt. Eierens smak og behag er noe annet. En interessant konsekvens av det standpunktet er at alle tilstrekkelig gode komponenter (for ikke å snakke om kabler) låter klin likt - de farger ikke lyden i hørbar grad i hverken den ene eller andre retningen.Det er vel ikke noe som er korrekt eller gal lyd. Så lenge eier er fornøyd med lyden selv må vel det være bra uavhengig av om det er tunet til å låte på den ene eller andre måten.
Hvorfor det er meningsløst å bruke hundretusener for å lytte på hyperkomprimert musikk, vel, vi kan starte med at denslags innspillinger ikke inneholder noen dynamikk som utfordrer forsterkere og høyttalere. At denslags også låter best på små høyttalere som genererer kopiøst med forvrengning er en annen side. Resultatet er at du ikke utnytter noe av det som vanligvis gjør et hifianlegg dyrt (kraftreserver i høyttalere og forsterkere), men i stedet "tuner" anlegget med lineær og ulineær forvrengning for å emulere lofi i stedet. Det holder i massevis med et lite kompaktanlegg for å spille slikt.Hvorfor det?
Hvis man følger det resonnementet og setter det på spissen, så kan man ta all studioprodusert musikk med i samme spørsmålet.Det er naturligvis ikke noe galt i å like lyden av ihjelkomprimerte utgivelser. Men det blir litt meningsløst å bruke 6-sifrede beløp og mer på utstyr for å gjengi slik lyd.
Du kan vælge at spille noget vinyl, der er ikke så mange problemer Vinyl vs CD - Harbeth Audio's owner Alan A. Shaw compares - YouTubeEn sammenligning av en godtlydende CD-utgivelse fra midten av 1980-tallet med samme utgivelse i en ihjelkomprimert "anniversary"-versjon fra 2000-tallet gir et overbevisende svar på spørsmålet ditt, AtleT.
Svaret ditt på mitt neste spørsmålet gir deg kanskje svaret på "hvorfor det?"Hvorfor det?Det er naturligvis ikke noe galt i å like lyden av ihjelkomprimerte utgivelser. Men det blir litt meningsløst å bruke 6-sifrede beløp og mer på utstyr for å gjengi slik lyd.
Mvh
Roysen
Loudnesswar? Ødelagte innspillinger som bare skurrer? Helt enig. Styggedom. Få det bort!En sammenligning av en godtlydende CD-utgivelse fra midten av 1980-tallet med samme utgivelse i en ihjelkomprimert "anniversary"-versjon fra 2000-tallet gir et overbevisende svar på spørsmålet ditt, AtleT.
Forvrengningsstrukturen i anlegget er et viktig poeng der. Høyereordens forvrengning vil være maskert av alt annet som skjer inntil et visst punkt, hvor den plutselig dukker opp over hørbarhetsterskelen og blir til ubehagelig hardhet. Med mine Seas Excel mellomtoner er det en oppbrytningsstruktur i øvre mellomtone som gir lav toleranse for ytterligere forvrengning fra hvor som helst i kjeden. Å skifte fra de passive delefiltrene med 24 dB/oktav Linkwitz-Riley til digitale delefiltre med 60 dB/oktav lineær fase og aktiv drift klemmer de oppbrytningsfenomenene et godt stykke lenger ned, og da tåler jeg kanskje litt mer av "vanlig komprimert" musikk uten at det låter hardt. Men skrekkinnspillingene er det ingen ting å gjøre med, annet enn å sende dem til loppemarkedet.
Litt usikker på hva du spør om her?Blandes begrepene "komprimering" og "loudness war" litt i denne debatten? De innspillingene jeg sikter til er de som på masvis waveformen ser ut som et stakittgjerde med nøyaktig avkappede gjerdeplanker og de som ikke er noe annet enn enn massiv svart strek. Med andre ord der nivået er presset over det CD'ens 16 bits kan takle.
Kan en innspilling være komprimert uten at nivået er skrudd til klippegrensen, og dermed ikke låte fullt så ille?
Hva jeg måtte velge er ikke styrende for hva andre må få velge.Svaret ditt på mitt neste spørsmålet gir deg kanskje svaret på "hvorfor det?"Hvorfor det?Det er naturligvis ikke noe galt i å like lyden av ihjelkomprimerte utgivelser. Men det blir litt meningsløst å bruke 6-sifrede beløp og mer på utstyr for å gjengi slik lyd.
Mvh
Roysen
Ville du bruke 6-sifrede beløp på utstyr for å spille av mp3-filer?
Dette blir vel begrepsforvirring, Asbjørn? Det du beskriver er objektive sannheter. Sett fra et overordnet perspektiv er dette vel og bra men når noen skal finne noe til eget eie tror jeg alle og enhver gir blaffen i allmenngyldige sannheter til fordel for egne preferanser dersom det ikke matcher overens. Da er vi inne på individuelle subjektive vurderinger.Der er jeg nok mer enig med kortvarig. Poenget med hifi er å kunne reprodusere med høy troverdighet det som ligger på opptaket. Det finnes faktisk en fasit, selv om vi sjelden har tilgang til den ved å sammenligne direkte med lyden i studio og kontrollrom under innspillingen. Å gjengi den "fasiten" i lytterommet er likevel korrekt, alle avvik fra det er mer eller mindre galt. Eierens smak og behag er noe annet. En interessant konsekvens av det standpunktet er at alle tilstrekkelig gode komponenter (for ikke å snakke om kabler) låter klin likt - de farger ikke lyden i hørbar grad i hverken den ene eller andre retningen.Det er vel ikke noe som er korrekt eller gal lyd. Så lenge eier er fornøyd med lyden selv må vel det være bra uavhengig av om det er tunet til å låte på den ene eller andre måten.
Hvorfor det er meningsløst å bruke hundretusener for å lytte på hyperkomprimert musikk, vel, vi kan starte med at denslags innspillinger ikke inneholder noen dynamikk som utfordrer forsterkere og høyttalere. At denslags også låter best på små høyttalere som genererer kopiøst med forvrengning er en annen side. Resultatet er at du ikke utnytter noe av det som vanligvis gjør et hifianlegg dyrt (kraftreserver i høyttalere og forsterkere), men i stedet "tuner" anlegget med lineær og ulineær forvrengning for å emulere lofi i stedet. Det holder i massevis med et lite kompaktanlegg for å spille slikt.Hvorfor det?
Den første de ga ut, "The "Real Thing" låter mye bedre. Lydbildet på Pleasure is An Attitide er flatt og kompakt sammenlignet med den. Prøv å sammenlign hvis du har begge. Lytt f. eks. til symbalene.Pleasure is an attitude er i mine ører godt hørbar og nytbar. Kanskje ikke førstevalget søndag morgen, men nok (lydmessig) sving i forhold til stil og genre imo. Da synes jeg f.eks. Bugge Wesseltoft/NCoJ er verre.
Jeg kan tilføje. Komprimering er man udsat for alle vegne, i elektronik , højtaler, mikrofoner, næroptagelse, gamle optagelser, så det er til at leve med med hvis det ikke overdrives.Litt usikker på hva du spør om her?Blandes begrepene "komprimering" og "loudness war" litt i denne debatten? De innspillingene jeg sikter til er de som på masvis waveformen ser ut som et stakittgjerde med nøyaktig avkappede gjerdeplanker og de som ikke er noe annet enn enn massiv svart strek. Med andre ord der nivået er presset over det CD'ens 16 bits kan takle.
Kan en innspilling være komprimert uten at nivået er skrudd til klippegrensen, og dermed ikke låte fullt så ille?
99,99% av alle studioinnspillinger er komprimerte. Loudnesswar er samlebegrepet på krigen om å få musikken til å høres høyest ut på radio og tv.
Det er faktisk ganske stor lydmessig forskjell på "mursteinsproduksjonene".
Vet ikke hvordan "Pleasure is an attitude" ser ut på masvis, men jeg opplever den som langt fra ødelagt. Jeg opplever at den plata var mer et stilskifte for RealThing og at de ønsket et litt annet sound enn tidligere.
Et anlegg med ujevn frekvensrespons vil farge lyden mere på komprimerte innspillinger enn på dynamiske innspillinger. Man kan tenke seg at "masked sound" i figuren over er en puls på musikksignalet som er komprimert ned 20 dB, mens "masker" en frekvenstopp i avspillingskjeden. Dette samspillet mellom komprimering og ujevn frekvensrespons vil føre til at musikken låter helt feil.
Godt poeng. Tilstrekkelig hardt komprimerte opptak nærmer seg "pink noise" med like mye energi i hver oktav hele tiden. Pink noise er det mest "avslørende" testsignalet man kan bruke for å finne ujevnheter i klangbalanse. Da blir det slik som du sier.Et anlegg med ujevn frekvensrespons vil farge lyden mere på komprimerte innspillinger enn på dynamiske innspillinger. Man kan tenke seg at "masked sound" i figuren over er en puls på musikksignalet som er komprimert ned 20 dB, mens "masker" en frekvenstopp i avspillingskjeden. Dette samspillet mellom komprimering og ujevn frekvensrespons vil føre til at musikken låter helt feil.
Når crest-faktoren blir lav nok, blir høyttalerens egenlyd dominerende uansett hva som spilles - så lenge den har en egenlyd. Men når komprimeringen blir eliminert kan en farget høyttaler gjengi (et live) instrument med ganske troverdig instrumentklang - fordi kontrastene i overtonestrukturen er så krarftig at den overskygger høyttalerens fargelegging.
Et virkelig godt anlegg kan man bruke til både nytelse og som analyseverktøy. Jeg mener: Skal det bli ordentlig bra må man jo måle og lytte og skru og måle og lytte og skru litt omattat og omattat noen ganger. Nyte en Bachkantate kan jeg gjøre på alt fra stueanlegget til en Youtubesnutt.amenFor meg er et anlegg en gledesformidler - ikke et analyseverktøy.
Det tror jeg gjerne. Pleasure... er kanskje i grenseland for hvornår det bikker over og blir for "hot". Har desverre ikke tidligere album av The Real Thing. Reddes nok litt av at det er ganske funky musikk som gjerne ledsages av en kald øl.Den første de ga ut, "The "Real Thing" låter mye bedre. Lydbildet på Pleasure is An Attitide er flatt og kompakt sammenlignet med den. Prøv å sammenlign hvis du har begge. Lytt f. eks. til symbalene.Pleasure is an attitude er i mine ører godt hørbar og nytbar. Kanskje ikke førstevalget søndag morgen, men nok (lydmessig) sving i forhold til stil og genre imo. Da synes jeg f.eks. Bugge Wesseltoft/NCoJ er verre.
Siktet til "Film ing" fra 2004.Snakker vi kun CD i denne tråden også? Vet ikke hvilken Bugge/NCoJ det refereres til men hør på vinyl utgaven av "Moving", den låter kanon bra.
Den som du har kvernet gjennom Masvis der, er "The Real Thing Live"Pleasure is an attitude er i mine ører godt hørbar og nytbar. Kanskje ikke førstevalget søndag morgen, men nok (lydmessig) sving i forhold til stil og genre imo. Da synes jeg f.eks. Bugge Wesseltoft/NCoJ er verre.
Vis vedlegget 266383
AmenEt virkelig godt anlegg kan man bruke til både nytelse og som analyseverktøy. Jeg mener: Skal det bli ordentlig bra må man jo måle og lytte og skru og måle og lytte og skru litt omattat og omattat noen ganger. Nyte en Bachkantate kan jeg gjøre på alt fra stueanlegget til en Youtubesnutt.amenFor meg er et anlegg en gledesformidler - ikke et analyseverktøy.
Det slår meg hvordan lyd kan skrus for både å låte så naturtro som mulig og for å (forhåpentligvis) selge så mye som mulig. Jeg har en tendens til å handle førstnevnte.
Hvis du kan spille hvilken som helst skive på realistiske nivåer så er det ikke bare anlegget som må være i balanse for å si det slik. Da bør gjerne rommet være egnet også.Fikk lyst til å vekke denne tråden litt til liv. Anlegg som tunes med og kun spiller audiophile plater tilfredsstillende har etter min erfaring store svakheter. Egenlyd er synderen.
Et godt anlegg gjør det mulig å spille alle typer innspillinger med godt resultat. Innspillinger du kanskje trodde var dårlige blir til å høre på. Skal man utvikle anlegget og bytter komponenter er det oftest et kvalitetstegn at man etter byttet kan spille høyere enn før uten at det blir anstrengende.
En innspilling jeg absolutt kan anbefale for å sjekke ut anleggets kvaliteter er La Traviata med Muti. Her er det vektlagt mye dynamikk i fremførelsen. Forskjellen på sterke og svake partier er stor. Kan du spille denne på tilnærmet realistisk nivå er det en indikasjon på god balanse i anlegget. Crescendoene her gir mange platespillere alvorlige sporingsproblemer. Jitter i digitalmediet høres godt som knust glass i intense sopranpartier og koret rotes sammen. Uvergelig spretter man frem og skrur ned volumet.
Stemmer det, ja så låter denne imidlertid absolutt bra.Dette er ikke verdens beste innspilling men som testplate brukt på den rette måte er den vesentlig mer verdifull enn topp audiofile innspillinger IMO.
Vis vedlegget 316988
Final
Tvert i mot.....en dårlig innspilling ER og vil ALLTID være dårlig.........Et godt anlegg gjør det mulig å spille alle typer innspillinger med godt resultat.....
Anlegget skal selvfølgelig ikke maskere, tvert imot. Det må imidlertid være mest mulig nøytralt og legge til minst mulig feil. Er det nøytralt og med liten egenlyd blir dårlige innspillinger også til å høre på, selvom deres begrensninger trer tydelig frem. Forskjellen mellom gode og dårlige innspillinger blir ikke mindre men større.Tvert i mot.....en dårlig innspilling ER og vil ALLTID være dårlig.........Et godt anlegg gjør det mulig å spille alle typer innspillinger med godt resultat.....
Har du et anlegg som "maskerer" rund baut - så alt låter bra.....?
Ærlig og fornuftig erkjennelse det der. Og som enkelte innleggere har erkjent (jf. Arve), påvirkes også smaken av hva slags anlegg man har. Ikke rart at folk bytter og bytter og sjelden greier å holde på anleggene over tid.Har nok beveget meg såpass langt til en side i tidligere oppsett. Såpass langt at jeg ikke hørte på musikken min lenger. Spillte bare plater med god lyd.
Tok derfor en beslutning for ca 1 år siden. Og solgte alt, og gikk for noe helt annet. Angrer ikke på det. Jeg koser meg mer nå enn før. Selv om enkelte sjanger var langt bedre med gamleoppsettet, så et totalen og min type musikk mye mer engasjerende.
Tror nok jeg en stunder ble litt for opptatt av hva andre mente, gjør ikke det på samme måten lenger.
Så ja, jeg tror musikken eller musikksmak og eller kvaliteter på innspilling i stor grad bestemmer hvilket anlegg man sitter med.