^^ "... er i ferd med å avslutte Trumps presidentperiode." teoretiserer du.
Svært interessant utgangspunkt; kan du utdype litt?
Cheers!
Republikanerne har en helt grei innbytter i Pence. Han har vært guvernør og vet hvordan statsstyret fungerer. I tillegg er han på ytterspor når det gjelder konservativ politikk.
Nylig overhørte man en republikansk og demokratisk senator diskutere Trump. De var ikke klar over at mikrofonen var på og de snakket rett ut om at mannen er ukyndig, på vei mot en budsjettkatastrofe og "crazy". Ordet ble brukt og senatorene uttrykte frykt over situasjonen.
Den samtalen foregår hundrevis av steder i det amerikanske etablissementet. Landet tåler ikke fire år med Trump, knapt nok seks måneder. Presidenten er nå i panikk over avsløringene som venter og angriper sine egne fordi de ikke beskytter ham, men man kan ikke beskytte noen mot lovbrudd uten å selv bli medskyldig, og det Trump ønsker at man skal gjøre strider mot forfatningen, mot landets lover og mot etablerte spilleregler. Presidenten ønsker å avsette ledelsen i justisdepartementet fordi disse ikke bryter landets lover ...
Det kan ikke bli verre, sett utfra behovet for å bevare landets institusjoner og respekten for samme.
La meg si at jeg mener vel heller at man har en temmelig ugrei innbytter i form av Pence. Men han er i det minste en man kan være skarpt uenig med politisk (og, ikke minst, religiøst!!), ettersom han i det minste har en politikk og en idé, han har kunnskap, og han forstår det politiske spillet. Alt han behøver å gjøre nå, er å styre skuta pent og diplomatisk mot smult farvann, hans tid kommer, det er temmelig sikkert.
Det som jeg i dag, og i all framtid, skal forsøke å ta som lærdom fra dette burleske skuespillet jeg ser utspille seg i sann tid, er hvor genuint lettmanipulerte vi mennesker er. Tidligere verdenskriser blir med ett mer forståelige nå som jeg med selvsyn opplever at en stor gruppe mennesker faktisk forsvarer denne onde klovn som huserer i det hvite hus.
Han har ingen politikk
Han fremstiller seg som et politisk alternativ (Han er ikke det, han kan intet om politikk)
Han går løs på det diffuse han kaller "makteliten" og deres medløpere "den løgnaktige pressen" (Pressen lyver selvsagt ikke med overlegg. Presisjonsnivået kan nok være så som så, men stort sett gjør de en svært viktig samfunnsoppgave, ikke minst i disse dagers USA)
Han pretenderer å forsvare "mannen i gata" (Han gjør ikke det, han angriper dem direkte)
Han påstår han har enkle løsninger på alt (Enkle løsninger finnes ikke i et komplekst samfunn)
Han har klart å fremstille seg som frittalende, og kalle en spade en spade (Han vet ikke hva en spade er. Men han kaller i hvert fall fitte med det folkelige navnet, i motsetning til Bill Clinton)
Han påstår han er vellykket, personifiseringen av "the american dream", og at det er noe alle kan få til. (Det kan ikke folk få til. Det er lenge siden Klondyke. Og et hvert velfungerende samfunn er avhengig av betydelige reguleringer og forordninger for å unngå det "økonomi-diktaturet" som i dag er USA)
I virkeligheten er han kun opptatt av seg selv og sin egen posisjon.
En urovekkende stor del av folket lar seg villig blinde av den onde klovnens annerledeshet, de forsvarer ham derfor også blindt, og jeg tror mange kan være villige til å følge ham inn i en grusomhet av dimensjoner, dersom ikke dette teateret nå snart regisseres litt annerledes. USA's demokrati står overfor sin hittil største prøve siden revolusjonen. Det er å håpe at de kommer styrket ut av dette, om nødvendig med et mellomspill med den ugreie innbytteren Mike Pence.
Disqutabel