U
Utgatt24668
Gjest
Godt innspill og til ettertanke - men jeg må gjenta og presisere litt:Eh, nei, det har vi ikke. Fått med deg Statoils økonomiske utsikter, fallet i lønnsomheten i Nordsjøen?Vi har nok olje og gass til å holde liv i dagens etablerte sosialdemokratiske system i både 50 og hundre år - men hvis vi ikke snart klarer å etablere flere lønnsomme næringer som monner så vil tjenestene gradvis bli dårligere. Vi vet jo allerede om pensjonen der nå selv offentlige nyansatte på sikt mister ytelsespensjon til fordel for innskudd. Vi i privat sektor har mistet denne svært gunstige pensjonen for lenge siden - kun innskudd.SSB har laget en grei animasjon. (Trykk på Start animasjon)
Nordmenn lever for lenge og lager ikke nok unger. Har skrevet en del om hvor tåpelig det er å tro at årene 1970-2000 er representative for hvordan man skal ha det de neste hundre årene; både folk flest og politikerne tror jo det.
https://www.ssb.no/befolkning/befolkningspyramide
Folketrygden ble innført i 1967. Den kommer ikke til å bli langlivet og folk vil måtte klare seg slik man gjorde før den kom.
Både 50 og hundre år, der ikke det ganske stort spenn, dersom det skulle vært en risikoanalyse? Vet du at bare forpliktelsene i pensjoner til personer i offentlig tjeneste overgår Oljefondet?
Hva gjør Norge om vi utsettes for internasjonale sanksjoner dersom vi fortsetter å utvinne olje og gass for salg, i strid med Parisavtalen og andre konvensjoner? Fornybart har allerede en lønnsomhetsgrad som setter spørsmålstegn ved fossilt; jeg kan fylle tanken for en femtilapp eller for femhundre kroner, for samme kjørelengde, hva vil folk etterhvert velge?
Norsje oljelobbyister reiser til Brüssel for å få forsikringer om at EU fortsatt vil ha behov for norsk olje og gass, og påstår at vår olje er renere enn andres, og at den derfor bør bli blant kvotene som fortsatt utvinnes, når andre land ikke får ta opp sin. Hvor lenge varer det argumentet, tror du?
Beklager, men dette innspillet klarer jeg ikke å ta seriøst.
Og da uten å kikke på hva det koster å sende gigantplattformer ut i vanskelige leteområder. De første brønnene i Pennsylvania produserte olje fra 18 meter og ned; nå ligger vi på dypt vann, senker borestrenger gjennom et par tusen meter hav og kjører dem gjennom kilometer med fjell. Når blir det dyrere å utvinne oljen enn vi får igjen for å ha utvunnet den?
En klisjé, som likevel er sann - steinalderen tok ikke slutt fordi det ble slutt på stein.
Så jeg gjentar: Folketrygden ble innført i 1967. Den kommer ikke til å bli langlivet og folk vil måtte klare seg slik man gjorde før den kom.
Lønnsomheten i Nordsjøen er dårlig på flere felter grunnet manglende behov for å effektivisere i de gode dagene med høy pris på oljen. Flere og flere selskaper evner å effektivisere og gjøre upstream og downstream lønnsom på 40-50 dollar - i mellomtiden spår selskaper som McKinsey at prisen går helt opp til 80 dollar fatet på sikt mens det blir svært lønnsomt allerede på 55 med effektivisering og standardisering.
Olje og gass vil alltid være et bedre alt til kull slik at vår eksport vil være gunstig for klimasaken.