Nei.
Eksemplene dine med Brexit og Trump, er eksempler på anti-globalisering, samt ødeleggelse av de bremsesystemene som faktisk ligger i flere av de nevnte institusjoner jeg ramset opp.
Det var nettopp poenget. De mente at de ikke er slike bremsesystemer!
En ødelegger ikke bremsesystemer som virker…
EU er fylt av rigide regelverk og demokratiske prosesser som forsøker å begrense frigang og tøylesløshet. Implisitt i det at et så stort system som EU har slike bremsesystemer og fordelingsordninger, må det nødvendigvis ligge en stor og sterkt politisk vilje. Det er dette UK nå forsøker å løsrive seg fra, uten å ha noen fornuftig plan for hvordan de skal erstatte ordningene som finnes i dagens system.
Prat her.
Den døde Rousseau snakket om volonté générale; det betyr selvfølgelig ikke at alle de facto er enige, men at den bør være resultat av prosesser som er tilgjengelig for alle. I dag snakker vi om gjennomsiktighet. Det meste er nå ugjennomsiktig. Eksempelvis har vi handelsavtalen som heter TTIP; kroneksemplet på ugjennomsiktelighet. Bremser på!
Og hvilken økonomisk politikk er det EU fører? Bremser på for fullt i forhold til finanskapitalen?
Institusjonene er der, men ikke praksis, og ikke viljen.
Her blandes intet. Det er poenget. Jeg er tilhenger av et EU, men ikke et EU styrt av en hvilken som helst økonomisk politikk.
Vi er nok gjerne mer enige enn det kan se ut ved første øyekast.
Nei, EU er ikke noen brutal brems på markedskreftene, og som nevnt i mitt forrige innlegg, kan man godt diskutere hvor harde bremser det skal være, og hvordan systemene også kan virke fordelende mellom nasjoner og folk.
Uansett er faktisk EU et rigid system som hindrer fullstendig frislipp av kapital og markedskrefter; de fordeler fra de rikeste land til infrastruktur og jordbruk i de fattigere. Så institusjonene er der, som du sier, for en stor del ogsåvilje, og dermed praksis (dette har jeg selv vært delaktig i, da i form av at EU fordeler store midler til utbygging av f.eks. renseanlegg og veier i land med svak økonomi).
Videre deler jeg ikke helt ut din oppfatning av gjennomsiktigheten; nasjoner som tilslutter seg internasjonale avtaler, tvinges også til å innføre harde sanksjoner og kontrollsystemer for å hindre korrupsjon. Utviklingen på korrupsjonssiden kan man følge på Transparency og andre organer som publiserer på nett, og nasjoner som ikke forholder seg til dette, kommer dårlig ut.
Så tilbake til Trump; han angriper usystematisk, men voldsomt alt som har vært bygget opp av nettopp denne typen bremsesystemer. At de kan oppfattes som for svake kan vi gjerne enes om, og de blir ikke akkurat sterkere av at det kommer en full bøffel og gyver løs på dem.
Disqutabel