Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 1)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    R

rr30629

Gjest
    Ja jeg var sikker på at det var en som hadde kjørt copy paste fra et deffe innlegg på HFS og latt det passere igjennom Google translate før han la det ut.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Slik jeg oppfatter det ble avtalen brutt etter at USA trakk seg fra den samtidig som de andre partene i avtalen ønsket å stå ved den? Men uansett er vel kanskje det viktigste at Trump signaliserte at han ville trekke seg fra avtalen lenge før evt funn om brudd på den kom til overflaten. Ref mitt punkt om å spisse konflikter i stedet for å samarbeide med sine allierte.
    Nå er du fyktelig optimistisk og feilinformert.Å stå ved en avtale Iran notorisk bryter vitner om handlingslammelse spør du meg.
    Ser du ikke tegninga, fint for Iran å ha en avtale som letter sanksjonene, for så å bryte den og gjøre som de vil, pose og sekk!
    Du bør nok sette deg litt inn i den avtalen, samt spørre deg selv hvorfor de øvrige nasjonene, Kina inkludert, ønsket å bevare den. Israel og USA fant en formell feil i avtalerapporten, i forbindelse med en aktivitet Iran forlengst hadde avsluttet, men som ikke ble oppgitt i den detaljerte oversikten over tidligere forsøk på å forske i atomfysikk. Den utelatelsen, som var helt irrelevant i forhold til avtalens formål, ble brukt av Trump som påskudd for å bryte avtalen.
    På det tidspunktet hadde IEA 3000 inspeksjonsdøgn i året inne i Iran, på samtlige av Irans institutter, laboratorier og sentra med noen som helst, til og med perifer, kobling til eventuell atomforskning eller utvikling av bomber.
    Ville du inngått noen avtale med Iran...? Temmelig naivt.
    Ville du inngått noen avtale med Donald Trump...? Temmelig naivt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg oppfatter det ble avtalen brutt etter at USA trakk seg fra den samtidig som de andre partene i avtalen ønsket å stå ved den? Men uansett er vel kanskje det viktigste at Trump signaliserte at han ville trekke seg fra avtalen lenge før evt funn om brudd på den kom til overflaten. Ref mitt punkt om å spisse konflikter i stedet for å samarbeide med sine allierte.
    Nå er du fyktelig optimistisk og feilinformert.Å stå ved en avtale Iran notorisk bryter vitner om handlingslammelse spør du meg.
    Ser du ikke tegninga, fint for Iran å ha en avtale som letter sanksjonene, for så å bryte den og gjøre som de vil, pose og sekk!
    Du bør nok sette deg litt inn i den avtalen, samt spørre deg selv hvorfor de øvrige nasjonene, Kina inkludert, ønsket å bevare den. Israel og USA fant en formell feil i avtalerapporten, i forbindelse med en aktivitet Iran forlengst hadde avsluttet, men som ikke ble oppgitt i den detaljerte oversikten over tidligere forsøk på å forske i atomfysikk. Den utelatelsen, som var helt irrelevant i forhold til avtalens formål, ble brukt av Trump som påskudd for å bryte avtalen.
    På det tidspunktet hadde IEA 3000 inspeksjonsdøgn i året inne i Iran, på samtlige av Irans institutter, laboratorier og sentra med noen som helst, til og med perifer, kobling til eventuell atomforskning eller utvikling av bomber.
    De naive nasjonene. Jeg kjenner flere adm.dir. i norske virksomheter som inngikk avtaler med Iran, etter at denne ble inngått. De så frem til å gjøre utstrakt handel med landet og satte stor pris på hvordan de ble mottatt.

De naive, i utvalg. (Det er også mulig at det er du som er naiv, komfort).

Skjermbilde 2019-09-23 kl. 11.52.23.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke sant. Iran etterlevde sine forpliktelser ihht avtalen til USA trakk seg fra den. Deretter ventet Iran ganske lenge før de annonserte at de ikke lenger anså seg som bundet av avtalen og at de hadde til hensikt å bryte den.

Trump trakk USA ut av avtalen bare fordi den hadde blitt inngått av Obama, ikke av noen saklig grunn.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke sant. Iran etterlevde sine forpliktelser ihht avtalen til USA trakk seg fra den. Deretter ventet Iran ganske lenge før de annonserte at de ikke lenger anså seg som bundet av avtalen og at de hadde til hensikt å bryte den.

Trump trakk USA ut av avtalen bare fordi den hadde blitt inngått av Obama, ikke av noen saklig grunn.
    Vel, de fant altså ett tilfelle der en aktivitet ved Iran, mange år tilbake, ikke var blitt rapportert i forbindelse med inngåelse av avtalen, i en rapport der alt skulle med. Aktiviteten var avsluttet og hadde ikke avgjørende betydning, men ble brukt av USA og Israel som "bevis" på at Iran ikke fullt ut hadde oppfylt avtalens betingelser. De øvrige avtalelandene ble opprørt over dette, men kunne ikke hindre at USA trakk seg.

Som du skriver, har Iran deretter gradvis opptrappet aktivitetene de avsluttet pga avtalen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.821
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og Trump har igjen gjort verden til et farligere sted. Hvor naiv må man være for ikke å forstå det?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Nivået på Trump-rævdilterne er skuffende.

Vis vedlegget 554631

Vet ikke hva som er verst.
    Å falle så moralsk lavt at man sammenligner Greta Thunberg sitt engasjement med nazipropaganda ?
    Eller at han tror nazistene var "lefties", når i realiteten var langt over på den høyreradikale siden hvor han selv har slått rot.

Kanskje han tar en "Larsson" og tror nazzene var lefties fordi partiet kalte seg NSDAP, "Det nasjonalSOSIALISTISKE tyske arbeiderparti" ?

Jeg tror nok Trump lar den tweeten få stå uimotsagt fra hans side.
    Det samme har Gjestemedlem gjort her inne, gjentatte ganger, med tilsvarende bilder.
    Er det meg du tenker på da du sa "Larsson", Trane? Tror du må blande folk nå. bare fordi noen kaller seg selv for sosialister, gjør dem ikke til sosialister.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4

Vis vedlegget 554631

Å falle så moralsk lavt at man sammenligner Greta Thunberg sitt engasjement med nazipropaganda ?
    Eller at han tror nazistene var "lefties", når i realiteten var langt over på den høyreradikale siden hvor han selv har slått rot.

Kanskje han tar en "Larsson" og tror nazzene var lefties fordi partiet kalte seg NSDAP, "Det nasjonalSOSIALISTISKE tyske arbeiderparti" ?

Det samme har Gjestemedlem gjort her inne, gjentatte ganger, med tilsvarende bilder.
    Er det meg du tenker på da du sa "Larsson", Trane? Tror du må blande folk nå. bare fordi noen kaller seg selv for sosialister, gjør dem ikke til sosialister.
    Jeg var da så sikker på det var du som insisterte på at nazistene var sosialister fordi de kalte seg det, men dersom jeg minnes feil så ber jeg om unnskyldning, for som du skriver "bare fordi noen kaller seg selv for sosialister, gjør dem ikke til sosialister" og jeg er for en gangs skyld enig med deg! :p

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Leonhardt i dagens NYTimes. Et fantastisk forbilde, virkelig en mann å se opp til og forsvare!
    https://www.nytimes.com/2019/09/22/opinion/trump-ukraine-whistle-blower.html

Donald Trump vs. the United States of America
    Just the facts, in 40 sentences.

Sometimes it’s worth stepping back to look at the full picture.

He has pressured a foreign leader to interfere in the 2020 American presidential election.

He urged a foreign country to intervene in the 2016 presidential election.

He divulged classified information to foreign officials.

He publicly undermined American intelligence agents while standing next to a hostile foreign autocrat.

He hired a national security adviser whom he knew had secretly worked as a foreign lobbyist.

He encourages foreign leaders to enrich him and his family by staying at his hotels.

He genuflects to murderous dictators.

He has alienated America’s closest allies.

He lied to the American people about his company’s business dealings in Russia.

He tells new lies virtually every week — about the economy, voter fraud, even the weather.

He spends hours on end watching television and days on end staying at resorts.

He often declines to read briefing books or perform other basic functions of a president’s job.

He has aides, as well as members of his own party in Congress, who mock him behind his back as unfit for office.

He has repeatedly denigrated a deceased United States senator who was a war hero.

He insulted a Gold Star family — the survivors of American troops killed in action.

He described a former first lady, not long after she died, as “nasty.”

He described white supremacists as “some very fine people.”

He told four women of color, all citizens and members of Congress, to “go back and help fix the totally broken and crime-infested places from which they came.”

He made a joke about Pocahontas during a ceremony honoring Native American World War II veterans.

He launched his political career by falsely claiming that the first black president was not really American.

He launched his presidential campaign by describing Mexicans as “rapists.”

He has described women, variously, as “a dog,” “a pig” and “horseface,” as well as “bleeding badly from a facelift” and having “blood coming out of her wherever.”

He has been accused of sexual assault or misconduct by multiple women.

He enthusiastically campaigned for a Senate candidate who was accused of molesting multiple teenage girls.

He waved around his arms, while giving a speech, to ridicule a physically disabled person.

He has encouraged his supporters to commit violence against his political opponents.

He has called for his opponents and critics to be investigated and jailed.

He uses a phrase popular with dictators — “the enemy of the people” — to describe journalists.

He attempts to undermine any independent source of information that he does not like, including judges, scientists, journalists, election officials, the F.B.I., the C.I.A., the Congressional Budget Office and the National Weather Service.

He has tried to harass the chairman of the Federal Reserve into lowering interest rates.

He said that a judge could not be objective because of his Mexican heritage.

He obstructed justice by trying to influence an investigation into his presidential campaign.

He violated federal law by directing his lawyer to pay $280,000 in hush money to cover up two apparent extramarital affairs.

He made his fortune partly through wide-scale financial fraud.

He has refused to release his tax returns.

He falsely accused his predecessor of wiretapping him.

He claimed that federal law-enforcement agents and prosecutors regularly fabricated evidence, thereby damaging the credibility of criminal investigations across the country.

He has ordered children to be physically separated from their parents.

He has suggested that America is no different from or better than Vladimir Putin’s Russia.

He has called America a “hellhole.”

He is the president of the United States, and he is a threat to virtually everything that the United States should stand for.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det å kalle nazistene for sosialister er ikke noe jeg vil beskylde noen i nærheten av norsk venstreside for...

A6F6AED2-6B25-40AF-919E-5E77E133CEB6.jpeg

Johan-Kr

R

rr30629

Gjest
    Tipper at talen i Aulaen og ikke minst vinkingen fra Grand hadde satt sine spor i Nobel historien.

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    R

rr30629

Gjest
    Trump: – Jeg fortjener Nobels fredspris

USAs president Donald Trump sier at han ville ha fått Nobels fredspris dersom prisen ble delt ut på en rettferdig måte.

https://www.nrk.no/urix/trump_-_-jeg-fortjener-nobels-fredspris-1.14715116
    Ja da, så gi ham forhelvede den PRIS, vis det kan stoppe ham,
    fra at sette verden i Brand.
    Idioten som kunne fått det til er heldigvis fjernet fra Nobelkomiteen.
    Ikke riktig, han er fortsatt medlem men ikke leder.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    16

Vis vedlegget 554631

D'Souza er en såpass stor idiot at han ble satt inn for "Campaign finance violations". Vi snakker om et system rigget for lovlig korrupsjon, men Dinesh klarte likevel på mest stupide vis å bryte reglene. Benådet av Trump naturligvis.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Ville du inngått noen avtale med Donald Trump...? Temmelig naivt.
    Ja heller det enn Iran.

De naive nasjonene. Jeg kjenner flere adm.dir. i norske virksomheter som inngikk avtaler med Iran, etter at denne ble inngått. De så frem til å gjøre utstrakt handel med landet og satte stor pris på hvordan de ble mottatt.

De naive, i utvalg. (Det er også mulig at det er du som er naiv, komfort).

Vis vedlegget 554634
    Noen politikere en fornøyd med en "avtale" selvom den ikke blir fulgt eller brutt regelmessig, så klarer de å fortsette å være fornøyd med den....likegyldighet kalles det!!

he he, ja sikkert :-D

Og Trump har igjen gjort verden til et farligere sted. Hvor naiv må man være for ikke å forstå det?
    Han kunne ha gjort det, men har ikke gjort det!

Trump: – Jeg fortjener Nobels fredspris

USAs president Donald Trump sier at han ville ha fått Nobels fredspris dersom prisen ble delt ut på en rettferdig måte.

https://www.nrk.no/urix/trump_-_-jeg-fortjener-nobels-fredspris-1.14715116
    Ja da, så gi ham forhelvede den PRIS, vis det kan stoppe ham,
    fra at sette verden i Brand.
    Jeg tror kontakten med virkeligheten er i ferd med å forsvinne fra Trump motstanderne her inne! Det er vår fremste alliert og de som skal "redde oss" hvis det skjer noe som beskrives....uhørt!!

R

rr30629

Gjest
    Jeg tror kontakten med virkeligheten er i ferd med å forsvinne fra Trump motstanderne her inne! Det er vår fremste alliert og de som skal "redde oss" hvis det skjer noe som beskrives....uhørt!!
    Dette betyr vel at du stoler på Trump, hva er det som gjør at du stoler på han?

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Lost case
    Jeg kommer til å slite ut BS knappene på tastaturet mitt med dine kommentarer i denne tråden.....og du lurer på det ble av trump tilhengerne i denne tråden? Ganske innlysende spør du meg.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    USA er selvfølgelig Norges viktigste allierte og er derfor veldig viktig for oss. Men jeg sliter veldig med Trump. Han har tydelige mentale problemer, og direkte uegnet til å være President. Når han forsnakket seg angående trusselen fra orkanen Dorian så kunne jo alle se problemene. Istedenfor og le det bort å deretter innrømme at han tok feil, alle normale mennesker gjør jo det. Men ikke Trump, han er som et barn, alle kunne jo se at den tusjstreken bare er tull. Dette er et bevis på at presidenten dessverre har store problemer og at hans nærmeste medarbeidere enten ikke bryr seg eller ikke tør å snakke med han om det han driver med. Mentalt ustabile personer er farlige, og han liker å sparke de som ligger nede, det er også et farlig trekk, enten det er Greta han mobber eller gamle kreftsyke John McCain. Det skremmer meg, takke meg til Nixon og Reagan.
    Og jeg er glad i USA, har livstidsvisum i fra gamle dager, har cruiset på Van Eyes Blvd.i L.A. og er mer kjent i Florida enn i Norge.
    Denne sier alt
    2248.jpg

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Lost case
    Jeg kommer til å slite ut BS knappene på tastaturet mitt med dine kommentarer i denne tråden.....og du lurer på det ble av trump tilhengerne i denne tråden? Ganske innlysende spør du meg.
    Veldig innlysende ja.
    Når du klarer å prise en som nærmest klarte å erte på seg hele NATO og som juger om hva Stoltenberg har sagt til han, så er virkelighetsforståelsen på et lavmål...

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    USA er selvfølgelig Norges viktigste allierte og er derfor veldig viktig for oss. Men jeg sliter veldig med Trump. Han har tydelige mentale problemer, og direkte uegnet til å være President. Når han forsnakket seg angående trusselen fra orkanen Dorian så kunne jo alle se problemene. Istedenfor å le det bort å innrømme at han at tok feil, alle gjør jo det. Men ikke Trump, han er som et barn, alle kunne jo se at den tusjstreken bare er tull. Dette er et bevis på at presidenten dessverre har store problemer og at hans nærmeste medarbeidere enten ikke bryr seg eller ikke tør å snakke med han om det han driver med. Mentalt ustabile personer er farlige, og han liker å sparke de som ligger nede, det er også et farlig trekk, enten det er Greta han mobber eller gamle kreftsyke John McCain. Det skremmer meg, takke meg til Nixon og Reagan.
    Og jeg er glad i USA, har livstidsvisum i fra gamle dager, har cruiset på Van Eyes Blvd.i L.A. og er mer kjent i Florida enn i Norge.
    Denne sier alt
    Vis vedlegget 554728
    Penis forlengelse?;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ganske sikker på at det første som ville skjedd hvis Norge ble angrepet av Russland og utløser Artikkel 5 i NATO-traktaten er at Trump først vil benekte at det er russere involvert, FAKE NEWS!!!, kanskje det er isbjørner, eller kanskje svensker, vi får se, og deretter kommer med antydninger av typen "Pent oljefond dere har der. Synd om noe skulle skje med det. Hvor stor andel får vi om vi hjelper dere?"

Tross alt, mannen holdt tilbake militærhjelp til Ukraina bevilget av Kongressen for å legge press på Ukraina for å etterforske Biden jr som valgkampstøtte til Trump personlig. Det er ingen som helst grunn til å fjeske med ham for å sikre fremtidig støtte i en krisesituasjon, og dermed stille seg vidåpen for utpressing.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.821
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ærlig talt komfort; Irans stadig økende involvering i tvilsomme handlinger og oppbygging av et atomarsenal kommer som et åpenbart og direkte resultat av at Trumf - av særdeles tynne årsaker som flere har påvist - brøt en inngått avtale, noe som resulterte i isolasjon av Iran og ingen spesiell interesse fra Irans side av å beholde et noenlunde fungerende forhold til omverdenen. Uansett hvor mye du og jeg avskyr mullahregimet synes jeg det er ufattelig merkelig at du ikke innser det. Hva har Iran nå å tjene på å beholde et noenlunde regulert forhold til omverdenen?

Du skal ha en særdeles spesiell verdensforståelse for ikke å se hvordan dette bidrar til å trappe opp spenningen.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, så Iran var kjipe og så trakk Trump USA ut av avtalen som en konsekvens av det. Iran slem. Trump flink.

Men dersom man spør enkelte om hvordan det var med den fantastiske avtalen som ble gjort med Nord-Korea derimot, så var det en great søkess og Nobelprismateriale. For den avtalen ble jo overholdt og har gitt masse resultater, så der er det bortimot too much winning. Nordkoreanerne er ærefulle og pålitelige folk. Iranerne derimot er noen skurkeaktige pøbler.

Best dealmaker ever.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.808
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så nettopp geniet på Dagsrevyen, fra FNs hovedforsamling..... Mannen er uomtvistelig åndsforstyrret,...... Åindsførporra, heter det nordpå...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Riksrett mot trump...
    Lov å håpe, men slik har man jo fabulert om siden dag 1 av presidentperioden. Dette har utvilsomt vært den merkeligste og minst egnede presidenten i landets historie, men jeg er redd vi må ha litt mer tålmodighet og vente det hele ut til neste valg kommer og krysse fingrene for at enten republikanerne finner en annen kandidat eller at demokratene ikke gambler med å presentere et alt for venstrevridd alternativ slik at faren for gjenvalg er tilstede utelukkende fordi det demokratiske alternativet ikke er spiselig for menigmann i USA og at man heller foretrekker en eksentriker enn en revolusjonær.

Vi må for alt i verden forhindre at neste valg blir et ja eller nei til en ekstrem venstrevridd demokrat og ikke ja eller nei til historiens så langt dårligste president.

Jeg håper på og ønsker meg en eller to moderate voksne og sentrumorienterte og samlende politikere og ikke noen glødende entusiaster fra ytterfløyene. Om det blir en demokrat eller en republikaner spiller ikke så stor rolle. Begge partier har gode solide kandidater, og noen som vil skremme fanden på flatmark.

Trump, Sanders og Warren må vi putte i resirkuleringbøtten og se oss om etter en samlende kommende president. Vi har sett nok galematias for lang tid fremover nå og vi må rykke tilbake til start og se etter enten nye gode krefter eller noen med sinnet i behold og ingen glødende revolusjoner agenda men bare ønske om å være en solid kaptein på skuten.

Sist redigert av en moderator:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Nå er det alvor. Det ser ut til at Pelosi har bestemt seg for å åpne riksrettssak etter historien om at Trump holdt tilbake forsvarsstøtte og la press på Ukraina for å etterforske Biden, slik at Trump selv skulle få argumenter mot Biden i valgkampen. Det er så dønn korrupt at det ikke er til å tro. Hvis man ikke åpner riksrett når slikt skjer mister Kongressen også all troverdighet.

Det er forøvrig ikke bare demokratene. Bill Weld er republikaner og var høyt respektert guvernør i Massachusetts mens jeg bodde der:
    https://edition.cnn.com/2019/09/23/...-weld-mark-sanford-joe-walsh-trump/index.html
    "Talk about pressuring a foreign country to interfere with and control a US election, it couldn't be clearer," Weld said in an interview on MSNBC's "Morning Joe." "And that's not just undermining democratic institutions, that is treason. It's treason pure and simple."

"The penalty for treason under the US code is death. That's the only penalty," Weld added. "The penalty under the Constitution is removal from office and that might look like a pretty good alternative to the President if he could work out a plea deal."
    Rent juridisk tar han feil, siden "treason" er snevert definert som støtte til et land i krig med USA, men det er ramsalt kost likevel.

C

cruiser

Gjest
    Hvor lavpanna må man egentlig være for å putte Warren i samme kategori som Trump?

G

Gjestemedlem

Gjest
    ^Nå er det alvor. Det ser ut til at Pelosi har bestemt seg for å åpne riksrettssak etter historien om at Trump holdt tilbake forsvarsstøtte og la press på Ukraina for å etterforske Biden, slik at Trump selv skulle få argumenter mot Biden i valgkampen. Det er så dønn korrupt at det ikke er til å tro. Hvis man ikke åpner riksrett når slikt skjer mister Kongressen også all troverdighet.

Det er forøvrig ikke bare demokratene. Bill Weld er republikaner og var høyt respektert guvernør i Massachusetts mens jeg bodde der:
    https://edition.cnn.com/2019/09/23/...-weld-mark-sanford-joe-walsh-trump/index.html
    "Talk about pressuring a foreign country to interfere with and control a US election, it couldn't be clearer," Weld said in an interview on MSNBC's "Morning Joe." "And that's not just undermining democratic institutions, that is treason. It's treason pure and simple."

"The penalty for treason under the US code is death. That's the only penalty," Weld added. "The penalty under the Constitution is removal from office and that might look like a pretty good alternative to the President if he could work out a plea deal."
    Rent juridisk tar han feil, siden "treason" er snevert definert som støtte til et land i krig med USA, men det er ramsalt kost likevel.
    Problemet er jo at "riksrett" i amerikansk forstand ikke er annet enn en politisk avgjørelse som krever et kvalifisert flertall for å ha noen effekt. Stort sett betyr det at 2/3 av de folkevalgte må stemme for dette for at det skal få noen effekt. Faren er jo derfor overhengende for at dette flertallet ikke manifesterer seg og at derfor presidenten kan henvise til at han ble frikjent fra anklagene fra politiske motstandere. Så å sette i gang en slik prosess uten at man på forhånd har sikret seg flertall for utfallet vil bare slå tilbake på dem som forsøker. Det er jo derfor Pelosi ikke har villet sette i gang noe slikt. Hun er hel ved.

Så at hun nå snur kan være et vendepunkt og kan indikere at nok republikanere er drittlei Trump og vi ha ham vekk før neste valg. Jeg har høye tanker om Pelosi så om hun mener at det er grunnlag for dette nå så er det kanskje det. Jeg håper det skjer og at det er vilje til å bli kvitt Trump og starte på ny med blanke ark. En oppegående kandidat fra begge partiene i neste valgrunde.

Slik jeg forstår Pelosi så ville hun ikke ha satt i gang dette uten å vite hvem hun har i ryggen. For første gang er jeg litt positiv til at noe godt kan komme ut av dette. Damn, jeg håper hun vet hva hun gjør.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvor lavpanna må man egentlig være for å putte Warren i samme kategori som Trump?
    De er jo veldig forskjellige, motpoler på en måte men så var det dette med at om man håper pendelen skal svinge langt nok i den andre retningen da. Det ser jeg på som unødvendig gambling. USA er ikke basert på sosialisme og har gått til nok kriger for å stoppe utbredelsen av den røde pesten i verden. Dette er jeg redd sitter hardt nok i menigmann i USA til at en rød aktivist kan bli valgt til president. Samme hvor mye våre hjemlige røde fabulerer om dette.

Det viktigste for min del er at Trump ikke blir gjenvalgt, og jo mer radikal en demokratisk motkandidat er jo større er sjansen for akkurat det. Det er for mye som står på spill denne gangen til at hasardspill med kandidater fra ytre vestre er en legitim strategi. Warren representerer identitetspolitikken og er en sint og sur Tante Sofie, noe som får blodet til å koke i ren ekstase hos de venstrevridde men som vekker avsky blant menigmann i USA.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn