Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 1)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    6

65finger

Gjest
    Dersom Komfen og Fjærnisen er samme person så er han en meget stor skuespiller. Det er nok å lese to innlegg fra hver for å skjønne at det er to forskjellige personer.
    jeg tror fjernes sine innlegg ble skrevet av to personer eller to forskjellige sinnstilstander.......

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel mange med flere sinnstilstander her. Blant annet de som har et svært liberalistisk syn på alt som gagner de selv. Liberalismen strekker ikke like langt når det gjelder annet enn å tenne seg en joint i fred for hva andre måtte mene.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.230
    Torget vurderinger
    4
    Presidentskapet er visst bra for TrumpBissniss.

E7A81BF6-D537-4518-9FB0-E616E8CB80B5.jpeg

Og jammen skal ikke neste G7 en av Trump sine resorter også. Mannen gir rett og slett føkkfaen.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det mest skremmende er jo at Trump faktisk er edru og avholdsmann !
    Ikke sant!
    Trodde aldri en full russer skulle være mer å satse på enn en edru amerikaner ....
    Tenk deg Trump full da? DET er en skremmende tanke. Mannen er en bulldozer i glasshus i edru tilstand. Sorry, i edru stabilt geni-tilstand.
    Med bakgrunn i det som skjedde med broren blir det nok ingen inntak av rusmidler der i gården.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.093
    Torget vurderinger
    2
    Jada, jada, jada. Hva vet vel en tidligere admiral og leder for Special Op's om hva slags lederegenskaper en president bør ha? Ærlig talt!

Fra NYTimes:

Our Republic Is Under Attack From the President
    By William H. McRavenOct. 17, 2019

Last week I attended two memorable events that reminded me why we care so very much about this nation and also why our future may be in peril.

The first was a change of command ceremony for a storied Army unit in which one general officer passed authority to another. The second event was an annual gala for the Office of Strategic Services (O.S.S.) Society that recognizes past and present members of the intelligence and Special Operations community for their heroism and sacrifice to the nation. What struck me was the stark contrast between the words and deeds heralded at those events — and the words and deeds emanating from the White House.

On the parade field at Fort Bragg, N.C., where tens of thousands of soldiers have marched either preparing to go to war or returning from it, the two generals, highly decorated, impeccably dressed, cleareyed and strong of character, were humbled by the moment.

They understood the awesome responsibility that the nation had placed on their shoulders. They understood that they had an obligation to serve their soldiers and their soldiers’ families. They believed in the American values for which they had been fighting for the past three decades. They had faith that these values were worth sacrificing everything for — including, if necessary, their lives.

Having served with both officers for the past 20 years, I know that they personified all that is good and decent and honorable about the American military with genuineness of their humility, their uncompromising integrity, their willingness to sacrifice all for a worthy cause, and the pride they had in their soldiers.

Later that week, at the O.S.S. Society dinner, there were films and testimonials to the valor of the men and women who had fought in Europe and the Pacific during World War II. We also celebrated the 75th anniversary of D-Day, recognizing those brave Americans and allies who sacrificed so much to fight Nazism and fascism. We were reminded that the Greatest Generation went to war because it believed that we were the good guys — that wherever there was oppression, tyranny or despotism, America would be there. We would be there because freedom mattered. We would be there because the world needed us and if not us, then who?

Also that evening we recognized the incredible sacrifice of a new generation of Americans: an Army Special Forces warrant officer who had been wounded three times, the most recent injury costing him his left leg above the knee. He was still in uniform and still serving. There was an intelligence officer, who embodied the remarkable traits of those men and women who had served in the O.S.S. And a retired Marine general, whose 40 years of service demonstrated all that was honorable about the Corps and public service.

But the most poignant recognition that evening was for a young female sailor who had been killed in Syria serving alongside our allies in the fight against ISIS. Her husband, a former Army Green Beret, accepted the award on her behalf. Like so many that came before her, she had answered the nation’s call and willingly put her life in harm’s way.

For everyone who ever served in uniform, or in the intelligence community, for those diplomats who voice the nation’s principles, for the first responders, for the tellers of truth and the millions of American citizens who were raised believing in American values — you would have seen your reflection in the faces of those we honored last week.

But, beneath the outward sense of hope and duty that I witnessed at these two events, there was an underlying current of frustration, humiliation, anger and fear that echoed across the sidelines. The America that they believed in was under attack, not from without, but from within.

These men and women, of all political persuasions, have seen the assaults on our institutions: on the intelligence and law enforcement community, the State Department and the press. They have seen our leaders stand beside despots and strongmen, preferring their government narrative to our own. They have seen us abandon our allies and have heard the shouts of betrayal from the battlefield. As I stood on the parade field at Fort Bragg, one retired four-star general, grabbed my arm, shook me and shouted, “I don’t like the Democrats, but Trump is destroying the Republic!”

Those words echoed with me throughout the week. It is easy to destroy an organization if you have no appreciation for what makes that organization great. We are not the most powerful nation in the world because of our aircraft carriers, our economy, or our seat at the United Nations Security Council. We are the most powerful nation in the world because we try to be the good guys. We are the most powerful nation in the world because our ideals of universal freedom and equality have been backed up by our belief that we were champions of justice, the protectors of the less fortunate.

But, if we don’t care about our values, if we don’t care about duty and honor, if we don’t help the weak and stand up against oppression and injustice — what will happen to the Kurds, the Iraqis, the Afghans, the Syrians, the Rohingyas, the South Sudanese and the millions of people under the boot of tyranny or left abandoned by their failing states?

If our promises are meaningless, how will our allies ever trust us? If we can’t have faith in our nation’s principles, why would the men and women of this nation join the military? And if they don’t join, who will protect us? If we are not the champions of the good and the right, then who will follow us? And if no one follows us — where will the world end up?

President Trump seems to believe that these qualities are unimportant or show weakness. He is wrong. These are the virtues that have sustained this nation for the past 243 years. If we hope to continue to lead the world and inspire a new generation of young men and women to our cause, then we must embrace these values now more than ever.

And if this president doesn’t understand their importance, if this president doesn’t demonstrate the leadership that America needs, both domestically and abroad, then it is time for a new person in the Oval Office — Republican, Democrat or independent — the sooner, the better. The fate of our Republic depends upon it.

William H. McRaven, a retired Navy admiral, is a former commander of the United States Special Operations Command and former chancellor of the University of Texas system.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.093
    Torget vurderinger
    2
    Stabssjefen meldte at "slik er det bare" og hevdet, med tyngde, at Trump selvsagt hadde holdt tilbake midler til Ukraina til han fikk et løfte om at den nye statssjefen ville gi ham informasjonen han ville ha om Biden.

Noen timer etter mente stabssjefen at han ikke hadde sagt det han hadde sagt, nærmest med neven i talerstolen.

Spennende tider. Morsomme forsider.

Og Trump la G7-møtet til golfklubben sin. Den sliter økonomisk, så dette vil nok hjelpe. Drain the swamp. To storavisers forsider:

Washington Post:

Skjermbilde 2019-10-18 kl. 07.57.23.jpg

New York Times:

Skjermbilde 2019-10-18 kl. 07.58.18.jpg

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Setter en hundrings på at komfort ≠ fjernis, noen i mot?
    Ja, jeg kan sette en hundrings i mot:)
    Aight. Det er vel bare moderatorer som kan sjekke hvilke IP-adresser brukere poster fra, men fjernis og komfort har helt forskjellig skrivestil. Vet ikke om det er innafor å be moderator om å sjekke.
    Da får vi moderator til å sjekke, og deretter blir det vipps en eller annen vei. Jeg tror jeg vinner:)
    Se der ja, nå begynner det å handle om min person. Ikke overraskende i denne tråden i det hele tatt. Tråden går da over til det meningsløse for min del og på tide å sette en strek. Jeg lurer også på hvilken type personer/troll det skjuler seg bak div innlegg :) Mange blir ekstra tøffe bak anonymitetens høyborg ;) Anders Lindskog har en psykologisk teori som stammer fra bilist/syklist tematikken og kan sammenlignes med tonen i denne tråden til tider:

"I bilens trygge skall (anonymt forum) er man herre over situasjonen. Når man forstyrres av en syklist (debatant i forumet), kommer sinnet, og bilen (forumet) blir en arena for å få ut frustrasjon og aggresjon.

Et slikt sinne oppstår bare i nære relasjoner, eller om man har følt seg tråkket på over lang tid. Man kan være mobbet på jobb, ha et elendig forhold til kona, føle seg motarbeidet av samfunnet. Rett og slett ikke få til livet. Dette er ofte redde personer, som ikke tør å bli sint på sjefen, eller gå i konflikt med kona."

Med dette takker jeg for undeholdningen og for meg i denne tråden (kan hende jeg dukker opp hvis Trump gjenvalgt :)

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.351
    @ komfort:

Her deler jeg din oppfatning; det ble meningsløst fokus omkring hvem du er, i stedet for å diskutere sak. Bånn i bøtta.

På den annen side vil jeg hevde at du dessverre heller ikke besvarte et eneste argument, men også har holdt ditt fokus på at de som deltar i off-topic debattene er nettroll og fremmer en lynsjestemning. Dersom du opplever at tidenes mest tragiske president i USA blir gjenvagt, vil jeg foreslå å diskutere fakta og politikk, fremfor tonen i debattene. Vil man endre verden, er det enklest å begynne med seg sjøl.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...og sjansen for at han faktisk blir gjenvalgt er jo absolutt tilstede, så jeg tror ikke det er urealistisk at debatten kommer tilbake igjen for fire nye år (eller hvor lenge han skulle holde ut før han ryker ut)
    Ellers enig med Disq. At man synes Komfort driver trolling og er en lite konstruktiv debattant er jo greit nok, men å mase om hans identitet er unødvendig. For meg er det åpenbart at han _ikke_ kan være Fjernis, men hva så om det faktisk var samme person? Argumentene blir ikke noe sterkere eller svakere av den grunn.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.564
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke argumenter? Det er da for øvrig helt likegyldig om det er samme person, vi vet at det finnes mange slag av sorten det ute, som synes at den gode greia med Trump er at han ikke er en del av et establishment som de hater, og ellers driter en lang marsj i om han er uegnet, eller i å komme med etterrettelige fakta.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.230
    Torget vurderinger
    4
    Kan vi vennligst ta diskusjoner om doble identiteter, multiple ID'er, små og store troll, evt. forfølgelsesvanvidd også bortetter i egen tråd ?

Jeg har mer enn nok med å ta inn over meg den forholdsvis utfordrende personligheten til hovedpersonen i denne tråden.

S

Slubbert

Gjest
    Dersom Komfen og Fjærnisen er samme person så er han en meget stor skuespiller. Det er nok å lese to innlegg fra hver for å skjønne at det er to forskjellige personer.
    jeg tror fjernes sine innlegg ble skrevet av to personer eller to forskjellige sinnstilstander.......
    Tullball, Fjernis sine innlegg har alltid vært gjenkjennelige på mils avstand. Ellers var poenget mitt nettopp å dra personfokuset ut i meningsløsheten, for det er der det hører hjemme. Enten det er snakk om Fjernis eller Gjestemedlem eller hvem som helst. Knock it off.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.093
    Torget vurderinger
    2
    Mulvaneys innrømmelse, han er stabssjef, har detonert noen miner i USA. At han senere forsøkte å påstå at han ikke hadde sagt det han sa blir bare underholdende typisk for administrasjonens modus operandi.

Kurt Eichenwald med en grei gjennomgang.

Skjermbilde 2019-10-18 kl. 09.44.46.jpg

Skjermbilde 2019-10-18 kl. 09.45.05.jpg

Skjermbilde 2019-10-18 kl. 09.45.16.jpg

Skjermbilde 2019-10-18 kl. 09.45.26.jpg

Skjermbilde 2019-10-18 kl. 09.45.35.jpg

Skjermbilde 2019-10-18 kl. 09.45.58.jpg

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.762
    Torget vurderinger
    1
    Imens har hovedpersonen med sine konstante drypp av løgner, halvsannheter, frekke peronkarakteristikker og generelt bisarre oppførsel, gjort oss immune mot det meste som dukker opp. Vi er blitt "comfortably numb" og snart vet ingen hva som er rett/sant eller svart/hvitt. Jeg har full respekt for de fleste politiske standpunkt dersom de er basert på en konsistent intern logikk. Dette er jo totalt fraværende i dagens politiske klima. Det er kun en årsak til at man kan støtte dagens politikk og det er at man er enig i målene og samtidig gir totalt blanke i veien dit. Det er det som er skremmende. "Hello, is there anybody in there?"

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.093
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere forsvarssjef Mattis kritiserte Trump (som selvsagt straks kritiserte Mattis som "overrated").

Mattis tok brutalt igjen. (Spurs viser til bensporer som Trump brukte som påskudd for å slippe å dra til Vietnam).

"I earned my spurs on the battlefield. He earned his spurs from a doctor."

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.075
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja, nå begynner det å handle om min person. Ikke overraskende i denne tråden i det hele tatt. Tråden går da over til det meningsløse for min del og på tide å sette en strek. Jeg lurer også på hvilken type personer/troll det skjuler seg bak div innlegg :) Mange blir ekstra tøffe bak anonymitetens høyborg ;) Anders Lindskog har en psykologisk teori som stammer fra bilist/syklist tematikken og kan sammenlignes med tonen i denne tråden til tider:

"I bilens trygge skall (anonymt forum) er man herre over situasjonen. Når man forstyrres av en syklist (debatant i forumet), kommer sinnet, og bilen (forumet) blir en arena for å få ut frustrasjon og aggresjon.

Et slikt sinne oppstår bare i nære relasjoner, eller om man har følt seg tråkket på over lang tid. Man kan være mobbet på jobb, ha et elendig forhold til kona, føle seg motarbeidet av samfunnet. Rett og slett ikke få til livet. Dette er ofte redde personer, som ikke tør å bli sint på sjefen, eller gå i konflikt med kona."

Med dette takker jeg for undeholdningen og for meg i denne tråden (kan hende jeg dukker opp hvis Trump gjenvalgt :)
    Se der, du er jo i stand til å formulere hele og logisk sammenhengende setninger med noenlunde grammatikalsk struktur når du vil. Altså er du neppe Fjernis likevel.

Men jeg noterer meg at du svarer med egne personkarakteristikker og så løper din vei heller enn å ta diskusjonen. Det er nokså Fjernis-aktig, det også. Vi har ennå ikke greid å hale et eneste sammenhengende resonnement ut av den figuren, heller ikke på direkte spørsmål om hans egne selvmotsigelser og logiske non sequiturs.

Det krever en helt egen mental fleksibilitet for å være Trump-tilhenger, og en evne til å tro på to eller flere gjensidig utelukkende konspirasjonsteorier samtidig uten å legge merke til at de begge er forskjellige fra gårsdagens konspirasjonsteorier ser ut til å være en av de viktigste egenskapene. Da blir det jo vanskelig å diskutere på noen meningsfylt måte utover å hive brannfakler og så løpe sin vei.

S

Slubbert

Gjest
    Det krever en helt egen mental fleksibilitet for å være Trump-tilhenger...
    Ja og nei. Jeg fatter ikke at noen kan høre på fyren tale eller lese hans Twitter og fortsatt tro at han er riktig navla, men utover det så later folk til å glemme at høytsvevende op-eds, analyser, rettskjennelser og uttalelser fra mer eller mindre obskure folk i embetsverket og staben er noe de aller fleste velgere verken leser eller bryr seg en dritt om.

Jeg har allerede flere ganger påpekt underfundigheten i at Norge er fullt av selverklærte "USA-eksperter", som faktisk (og jeg kødder ikke) har lest mer om og vet langt mer om amerikanske høyesterettsdommere, riksadvokater, embetspersoner og stabspersoner enn de gjør om ditto norske. Det er flere som vet hvem Trumps chief of staff er enn som vet hvem Erna Solbergs statssekretær er. Om jeg tipper at flere her kan ramse opp en haug amerikanske delstatsguvernører uten å vite navnet på en eneste norsk fylkesmann.

Face it, det meste som diskuteres her av analyser og uttalelser og politiske hus som brenner, er ting som bryr gjennomsnittsvelgeren midt på ryggen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er mange som fortsatt støtter Trump. Han har høyere oppslutning i dag enn i 2017. Ser ut for meg som han ligger og vaker rundt 40% oppslutning til tross for eller kanskje nettopp for det han gjør.
    Det er 10% analfabeter i USA men jeg tror flertallet av disse enten ikke stemmer eller ikke har stemmerett.....Forklaringen er med andre ord ikke der.

Do you approve or disapprove of the way Donald Trump is handling his job as president?

1. Kolonne er Approve, 2. Kolonne er Disapprove, 3. Kolonne er No opinion.

2019
    2019 Oct 1-13 39 57 5
    2019 Sep 16-30 40 56 3
    2019 Sep 3-15 43 54 4

2018
    2018 Oct 1-7 43 53 5 5
    2018 Sep 24-30 42 53 5
    2018 Sep 17-23 40 56 5

2017
    2017 Oct 2-8 38 56 6
    2017 Sep 25-Oct 1 37 58 5
    2017 Sep 18-24 38 55 6

https://news.gallup.com/poll/203198/presidential-approval-ratings-donald-trump.aspx

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    241
    Det er mange som fortsatt støtter Trump. Han har høyere oppslutning i dag enn i 2017. Ser ut for meg som han ligger og vaker rundt 40% oppslutning til tross for eller kanskje nettopp for det han gjør.
    Det er 10% analfabeter i USA men jeg tror flertallet av disse enten ikke stemmer eller ikke har stemmerett.....Forklaringen er med andre ord ikke der.

Do you approve or disapprove of the way Donald Trump is handling his job as president?

1. Kolonne er Approve, 2. Kolonne er Disapprove, 3. Kolonne er No opinion.

2019
    2019 Oct 1-13 39 57 5
    2019 Sep 16-30 40 56 3
    2019 Sep 3-15 43 54 4

2018
    2018 Oct 1-7 43 53 5 5
    2018 Sep 24-30 42 53 5
    2018 Sep 17-23 40 56 5

2017
    2017 Oct 2-8 38 56 6
    2017 Sep 25-Oct 1 37 58 5
    2017 Sep 18-24 38 55 6

https://news.gallup.com/poll/203198/presidential-approval-ratings-donald-trump.aspx
    Ta det gjerne med en klype salt, men leste for mange år siden at ca. 40% stemte republikansk og ca. 40% stemte demokratene samme hvem som var presidentkandidat, Trump, en hund eller en dobørste. Det er de resterende 20% presidentkandidatene kjemper om. I mange familier kan man nok risikere å bli gjort arveløs om man stemmer noe annet enn pappa :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.075
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det krever en helt egen mental fleksibilitet for å være Trump-tilhenger...
    Ja og nei. Jeg fatter ikke at noen kan høre på fyren tale eller lese hans Twitter og fortsatt tro at han er riktig navla, men utover det så later folk til å glemme at høytsvevende op-eds, analyser, rettskjennelser og uttalelser fra mer eller mindre obskure folk i embetsverket og staben er noe de aller fleste velgere verken leser eller bryr seg en dritt om.

Jeg har allerede flere ganger påpekt underfundigheten i at Norge er fullt av selverklærte "USA-eksperter", som faktisk (og jeg kødder ikke) har lest mer om og vet langt mer om amerikanske høyesterettsdommere, riksadvokater, embetspersoner og stabspersoner enn de gjør om ditto norske. Det er flere som vet hvem Trumps chief of staff er enn som vet hvem Erna Solbergs statssekretær er. Om jeg tipper at flere her kan ramse opp en haug amerikanske delstatsguvernører uten å vite navnet på en eneste norsk fylkesmann.

Face it, det meste som diskuteres her av analyser og uttalelser og politiske hus som brenner, er ting som bryr gjennomsnittsvelgeren midt på ryggen.
    Du kan dessverre ha mye rett i det. Det er så man kan begynne å sympatisere med Edmund Burke's skepsis til demokratiet og dets sårbarhet for demagoger. Allerede Platon beskrev utviklingen fra demokrati->demagogi->tyranni og var minst like skeptisk til almenn stemmerett som Burke, men vi har ennå ikke funnet noe bedre alternativ heller. Det er ihvertfall sikkert at folk som argumenterer med at "I alone can save you from mortal threats that only I can see, just give me absolute power first" bør man være veldig, veldig skeptisk til.

Når alt dette er over, på den ene eller andre måten, vil Trump-epoken bli undervist som skrekkeksempel i samfunnsfagundervisningen på gymnasnivå i flere hundre år fremover på samme måte som årsakene til første verdenskrigs utbrudd.

G

Gjestemedlem

Gjest
    "I alone can save you from mortal threats that only I can see, just give me absolute power first" bør man være veldig, veldig skeptisk til.
    Det er i alle fall 100% beskrivende for den nyreligiøse dødskultismen omkring klima, plast og botsgang for innbilte synder.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    U

Utgatt24668

Gjest
    Aight. Det er vel bare moderatorer som kan sjekke hvilke IP-adresser brukere poster fra, men fjernis og komfort har helt forskjellig skrivestil. Vet ikke om det er innafor å be moderator om å sjekke.
    Da får vi moderator til å sjekke, og deretter blir det vipps en eller annen vei. Jeg tror jeg vinner:)

Du glemte av at noen har snev av personlighetsforstyrrelse i tillegg til de normale plagene 🤔

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.730
    Sted
    Bartistan
    'Tråden går da over til det meningsløse' ytra han, troller'n, som ikke greide å hoste opp ett eneste argument av noe slag.
    Flink gutt!

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et lyspunkt for Trump. Demokratene har startet prosessen med å selvdestruere i valgkampen.

https://www.theguardian.com/us-news...ooming-tulsi-gabbard-as-third-party-candidate
    Bl.a.
    Hillary Clinton has said Russia, which interfered in the US election she lost in 2016, is “grooming” a Democratic candidate for a third-party run next year, signalling she believes congresswoman Tulsi Gabbard could fill the role.
    The goal of this would essentially be to divide the US electorate and help Donald Trump win re-election, Clinton said. In the interview, Clinton also said she believes Russia had compromising information, or kompromat, on Trump.

“I’m not making any predictions but I think they’ve got their eye on somebody who’s currently in the Democratic primary, and they’re grooming her to be the third-party candidate,” the former secretary of state told David Plouffe in his “Campaign HQ” podcast without providing evidence.

“She’s the favorite of the Russians. They have a bunch of sites and bots and other ways of supporting her so far.”

Gabbard later responded on Twitter, accusing Clinton of trying to destroy her reputation.
    “Great! Thank you HillaryClinton. You, the queen of warmongers, embodiment of corruption, and personification of the rot that has sickened the Democratic Party for so long, have finally come out from behind the curtain.”

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.093
    Torget vurderinger
    2
    Russia's propaganda machine discovers 2020 Democratic candidate Tulsi Gabbard

Experts who track websites and social media linked to Russia have seen stirrings of a possible campaign of support for Hawaii Democrat Tulsi Gabbard.

Feb. 2, 2019, 6:03 AM CST

By Robert Windrem and Ben Popken

The Russian propaganda machine that tried to influence the 2016 U.S. election is now promoting the presidential aspirations of a controversial Hawaii Democrat who earlier this month declared her intention to run for president in 2020.

An NBC News analysis of the main English-language news sites employed by Russia in its 2016 election meddling shows Rep. Tulsi Gabbard of Hawaii, who is set to make her formal announcement Saturday, has become a favorite of the sites Moscow used when it interfered in 2016.

Several experts who track websites and social media linked to the Kremlin have also seen what they believe may be the first stirrings of an upcoming Russian campaign of support for Gabbard.

Since Gabbard announced her intention to run on Jan. 11, there have been at least 20 Gabbard stories on three major Moscow-based English-language websites affiliated with or supportive of the Russian government: RT, the Russian-owned TV outlet; Sputnik News, a radio outlet; and Russia Insider, a blog that experts say closely follows the Kremlin line. The CIA has called RT and Sputnik part of "Russia's state-run propaganda machine."

All three sites celebrated Gabbard's announcement, defended her positions on Russia and her 2017 meeting with Syrian President Bashar Al-Assad, and attacked those who have suggested she is a pawn for Moscow. The coverage devoted to Gabbard, both in news and commentary, exceeds that afforded to any of the declared or rumored Democratic candidates despite Gabbard's lack of voter recognition.
    https://www.nbcnews.com/politics/20...0-democratic-candidate-tulsi-gabbard-n964261?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.075
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke det vært nokså åpenbart lenge? Det er ingen ting som tyder på at Gabbard har gjort noe galt selv, men det har vært en del påfallende støtte til henne som tross alt er en sjanseløs kandidat i nominasjonen. Vi så jo også en del slikt i denne tråden omtrent på det tidspunktet det vises til her. Hun blir ikke nominert, men om hun deretter velger å stille som "independent" med stor støtte fra russiske nettroll vil det være et klart overtramp. Det kan godt hende at Hillary forhindret det ved å si ting i klartekst nå. Det virket ganske gjennomtenkt, og Hillary er en troverdig budbringer her.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så er da spørsmålet: Er støtten som trollfabrikkene tilbyr, ment som en genuin støtte til kandidaten, eller er det gjort så åpenbart at det er meningen at den skal avsøres, og på den måten splitte og svekke demokratene enda mer, slik at Trump vil fremstå som enda sterkere i forhold?

Kan bli mye artige konspirasjonsteorier ut av slikt. Bare det i seg selv er jo en seier for konkurrenten, at ingen lenger vet hva de skal tro på.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.075
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Det er jo selve kjernen i Putins metode, å slenge opp så mye støy og så mange ulike konspirasjonsteorier at ingen vet hva de skal tro på, og sannheten bare blir en historiefortelling blant et utall andre konkurrerende fortellinger. Det har aldri vært et krav om logisk sammenheng eller konsistens over tid i produktene derfra. De kan gjerne hevde et halvt dusin gjensidig utelukkende konspirasjonsfortellinger i samme sending.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.093
    Torget vurderinger
    2
    Det er gått noen år siden 2015-2016. Da gjennomførte Putins trollfabrikker den mest vellykkede agitprop-operasjonen i historien, mot USA og Storbritannia. Målet var å destabilisere NATO og nøkkelnasjonene i NATO, som hevn for sanksjonene mot Russland etter anekteringen av Krim. Russland ble kastet ut av G8, russiske ledere fikk formue i utlandet beslaglagt eller frosset og økonomiske sanksjoner ble innført for å tvinge Russland i kne.

Putin svarte ved å utnytte sterk polarisering i UK og i USA, ved å sabotere etablissementkandidater i sistnevnte og fyre opp under misnøyen i landet vha koordinerte kampanjer i sosiale medier. Samme teknikk ble benyttet i UK, da Cameron leverte et åpent mål for trollfabrikkene med folkeavstemningen.

Det de gjør nå, med Tulsi Gabbard, er sammenlignbart med hva de gjorde mot Trumps republikanske motstandere under GOPs nominasjonsvalg. Ta ned etablissementkandidatene og promovere outsideren, gjennom individrettet påvirkning i sosiale medier. GOP klarte ikke å stanse Trump, mens demokratenes partiapparat klarte å stanse Sanders. Begge var/er outsidere som ville skapt stor uro i amerikansk "styre og stell". Da Clinton likevel ble demokratenes kandidat undergravde man henne til fordel for Trump. Clinton var en klart større trussel mot Russland enn hotellmagnaten.

Målet er å destabilisere, øke polariseringen og undergrave demokratiske prosesser. Tar man fasit for de siste fire årene må man sette nesa i grusen i beundring.
    Den mest vellykkede agitprop noensinne, som har dannet skole for andre nasjoners tilsvarende bruk av SoMe.

En av flere rapporter om emnet, også nyttig for den som fortsatt har hodet stukket godt ned i sanden og tror dette er "folkets vilje" som må få utløp. RAND som står bak (vi snakker ikke feminazier, altså). Merk at fokus faktisk har vært i Øst-Europa, for å sikre at NATOs ekspansjon stanses:

PDF - https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR2200/RR2237/RAND_RR2237.pdf

This research was sponsored by the Office of the Secretary of Defense’s Rapid Reaction Technology Office and conducted within the International Security and Defense Policy Center of the RAND National Defense Research Institute, a federally funded research and development center sponsored by the Office of the Secretary of Defense, the Joint Staff, the Unified Combatant Commands, the Navy, the Marine Corps, the defense agencies, and the defense Intelligence Community.
    Her en rapport om hvordan man skal imøtegå agitprop i USA:

PDF - https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR2700/RR2740/RAND_RR2740.pdf

Jeg la merke til en kommentar i tråden om at demokratene nå var i ferd med å ødelegge for seg selv, med Clintons utspill. Vedkommende som skrev kan stusse over hvor i denne kjeden den fortolkningen kom fra.

Skjermbilde 2019-10-20 kl. 11.55.55.jpg

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Demokratene burde heller holdt kjeft, når Hillary advarer mot kandidaten fra Hawaii gjør hun det som Putin ønsker. Skaper forvirring på demokratisk side. Kandidaten fra Hawaii er ikke kjøpt og betalt av trollene de bare løfter henne frem. Velgerne på demokratisk side vet ikke lenger hva de skal tro, og Trump får 4 nye år.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.075
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er nokså uskadelig å si klart fra nå. Gabbard er sjanseløs i nominasjonen og har ikke engang stor nok oppslutning til å være en "spoiler" mellom topp tre-fire. Hun vil bli slått ut av prosessen ganske tidlig. Skaden ville oppstått hvis Gabbard deretter trodde hun ville ha noen sjanse som tredjekandidat i selve valget og stilte opp der som "independent". Det kunne dratt en del stemmer bort fra demokratenes kandidat og vippet en eller flere stater i Trumps favør. Nå skjer nok ikke det.

For den som måtte være i tvil: Selvfølgelig var Jill Stein også en av kandidatene som fikk "hjelp" i 2016. Trump i GOP, Sanders hos demokratene, og Stein som uavhengig. Bare å fyre på. Det betyr ikke at Sanders eller Stein selv gjorde noe galt (i motsetning til Trump), men det tjente russiske interesser å skape mest mulig blest om de "alternative" kandidatene. Som Fela skriver: En særdeles vellykket agitprop-kampanje.

Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn