Nå er det du som sammenlikner utslipp av kjemisk våpen med en hendelse der opprørerne trodde de skjøt ned et ukrainsk fly med konvensjonelle våpen, men det viste seg å være et sivilt passasjerfly. Hårreisende sammenlikning.
"De løy åpenbart og med vitende vilje" - det er en påstand du umulig kan vite noe om.
Selvsagt ville aldri flyselskapet flydd hvis de visste at det befant seg avanserte våpensystem på bakken, men borgerkrig er uoversiktelig og kaos råder . De må ta høyde for uforutsette hendelser. USA skjøt i sin tid ned iransk passasjerfly med rakett fra krigsskip. Så feilidentifiseringer foregår. Og våpensystemer er mulig å skaffe. Stormakter forsyner opprørere her og der. Og våpenlagre blir tømt
Igjen... sammenlikningen din er tåpelig. Utslipp av kjemiske våpen ... feilidentifisering av sivilt fly. samme greie liksom. stutdumt!
Hvor vanskelig er det å forstå er det at jeg ikke likestiller de to hendelsene men snarere dine og andres hobbyanalyser av begge? Hendelsene har lite eller ingenting med hverandre å gjøre. Men det synes å være et påfallende stort samsvar mellom dem som mente at Putin umulig kunne ha vært ansvarlig for MH17 som nå mener Assad heller ikke kunne ha vært ansvarlig for gassbombene i Syria. Om du ikke hadde vært så sterkt programmert for å forsvare Putin og Assad hadde du skjønt at jeg ikke sidestilte dem og disse hendelsene. Jeg sidestiller derimot deg, Terje-puste-i-bakken-og-tenke-seg-om-A og andre som har argumentert på akkurat samme måte for hvorfor russerne ikke kunne ha vært involvert i MH17 som Assad med gassbomber.
Klart (jeg og) alle (andre) som fulgte med på (og også var tilstede) hva som faktisk skjedde i Donbas i den perioden vet at de løy.
Vi visste også fra starten at Putin løy om Krimhalvøyen. Til tross for at han var sprekkeferdig av stolthet over okkupasjonen. Men han måtte holde seg i skinnet helt til Dumaen hadde godkjent og ratifisert den såkalte folkeavstemmingen om innlemmelse i den russiske føderasjon. Først da kunne han "innrømme" at det selvsagt var russiske spesialstyrker som med makt hadde tatt over alle institusjoner på halvøyen. Den samme makt og vold de også brukte til å undertrykke all motstand mot okkupasjonen, ikke minst fra halvøyens opprinnelige befolkning; krimtartarene. Det vil si dem som var igjen etter at Putins forbilde Stalin og hans brutale deportasjon flere tiår tidligere, og som etterfylte med russere på samme måte som i Estland og Latvia for å endre demografien. At det nettopp var Stalin som var den siste som brukte militærmakt for å okkupere og annektere europeisk land (Baltikum) før Putin er ikke noe sistnevnte skjemmes over.
Selv uavhengig av Krim er det klart at Putin og Kremlin løy og har løyet om Donbas. Jeg tror ikke du er stutdum og tror du er smartere enn at du kjøper at alle russiske militære i Donbas, inklusive dem som fraktet og opererte BUK-batteriet som skjøt ned MH17, bare tilfeldig valgte å legge sin perm og RnR til Donbas og ikke Kypros det året. Tror heller ikke du er stutdum nok til å tro at Moskva tillot at en så viktig konflikt som Donbas ble overlatt til de lokale mafioso i Donetsk og Luhansk uten kommandolinje til og fra Kremlin. Hvilket naturligvis heller ikke var tilfelle.
Det var ingen internasjonale luftfartsmyndigheter som frarådet eller forbød Malaysia eller andre å fly i den høyde eller luftrom de gjorde da de ble skutt ned. I motsetning til din løgnaktige fremstilling av at Malaysia var eneste flyselskap som tok en risiko, og dernest nærmest kunne takke seg selv, var det flere hundre fly som fløy i samme rute og høyde i dagene før. Til tross for at russerne hadde skutt ned et ukrainsk transportfly noen dager tidligere, hvilket tårnet i Rostov-on-Don selvsagt visste om, så var det ingen grunn til at Malaysia eller de mange andre flyselskapene skulle mistenke at det var utrygt å fly 7000 fot
over hva det ukrainske flyvåpens turboproper kunne fly. Ikke minst siden Aeroflot ikke så noen grunn til å fly rundt området heller, inklusive dagen MH17 ble skutt ned.
Tror heller ikke du er stutdum nok til å hevde at de som bemannet det russiske BUK-batteriet 17 juli hadde problemer med å se forskjell på et ukrainske AN-26 og en Boeing 777, men ikke mellom AN-26 og en Aeroflot A320. At MH17 ble skutt ned ved en tabbe er en ting. At Putin og Russland ikke hadde noe å tjene på at MH17 ble skutt ned og 298 uskyldige mennesker mistet deres liv betyr ikke at de ikke hadde noe ansvar for at det skjedde.
Forøvrig, det er bare en uke siden jeg sist så ned på det tilsynelatende ugjestmilde terrenget i Afghanistan fra omtrent samme høyde som MH17 hadde over Donbas. I følge din logikk hadde jeg bare hatt meg selv å skylde om jeg hadde blitt skutt ned.