Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En ting er jeg helt sikker på - at det vil skje ting med forsett eller tastefeil og korrigeringer fra begge leire.
    Noe annet er utopi, da det er mennesker involvert. Det vil være uærlige folk, det finnes de som gjør feil - men det er et system som skal begrense dette i størst mulig grad slik at det blir rettferdig til slutt.

Men svikter DET systemet eller man velger å la være å stole på det så er "all bets off".
    Si meg, hvilken part har det siste året vært mest frempå mtp å utfordre nettopp dette systemet?
    Det er nok mer enn bare tastefeil. Vi har for det første stemmer som er stjålet. Sikkert på begge sider så det er sagt. Under har du en person som er så dum at han filmer det og legger det ut.

Så vet vi at valgobservatører ikke har fått riktig innsyn. Og det fremstår definitivt som mistenksomt at plutselig at alle stemmer av en viss størrelse går til Biden. At det har foregått uregelmessigheter ved dette valget er det liten tvil om. Spørsmålet er egentlig bare hvor store de er og hvordan det har påvirket valget.

Dette er derfor ikke avgjort og trolig får vi ikke svar før om et par uker. Mitt stalltips er at Trump fortsatt vinner pga fusk og uregelmessigheter.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.319
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi vet jo ingenting av det du hardnakket påstår at vi vet. Ærlig talt, dette er lavmål på amerikansk nivå.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.756
    1. Du får vente å se.

2. Hele stemmesytemet der borte virker på meg nermest lagt opp til mulgheter for juks.
    Dette bør vere noe de tar tak i til neste valg.

3. Jeg tror det blir omtelling i mange stater. Og der må vere mengder av observatører som følger det tett.
    1. Som alltid. Hvorfor skal bisarre spekulasjoner ha noe som helst å si? Er det mistanke om noe fiffel, så må det underbygges, og det finnes prosesser for å avdekke/etterforske/behandle sånne problestillinger. Å kaste ut påstander uten grunnlag kan en hvilken som helst idiot gjøre, og det interessante er jo at det kun er idioter som gjør akkurat det.

2. Betyr det noe som helst for andre enn deg selv hvordan "noe virker på deg"? Bør USA gjøre noe med hvordan "ting virker på deg" til neste valg? Hvorfor det, i så fall?

3. Det er klare kriterier for hva som skal til for omtelling. Det kommer antakelig til å bli omtelling i et par stater, som det har vært mange ganger før. Og reglene som gjelder for omtelling kommer til å bli fulgt denne gangen også. Og det kommer til å bli en liten justering på noen hundre stemmer til slutt.

C

Cyber

Gjest
    Vi vet jo ingenting av det du hardnakket påstår at vi vet. Ærlig talt, dette er lavmål på amerikansk nivå.
    Måtte bare le av Rudy Giuliani i går som slet med å huske å nevne alle vippestatene Trump slet i som potensielle steder det blir jukset.

Og Eric Trump, my oh my - for et slitsomt menneske å høre på. Nok en person i USA som ror max med årene for å skape støy og uklarhet.

Skal bli deilig å få satt et punktum nå.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.319
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi må nok vente litt på punktumet, men i det minste tror jeg det er ganske klart hvor det til slutt blir satt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.756
    Det er nok mer enn bare tastefeil. Vi har for det første stemmer som er stjålet. Sikkert på begge sider så det er sagt. Under har du en person som er så dum at han filmer det og legger det ut.

Så vet vi at valgobservatører ikke har fått riktig innsyn. Og det fremstår definitivt som mistenksomt at plutselig at alle stemmer av en viss størrelse går til Biden. At det har foregått uregelmessigheter ved dette valget er det liten tvil om. Spørsmålet er egentlig bare hvor store de er og hvordan det har påvirket valget.

Dette er derfor ikke avgjort og trolig får vi ikke svar før om et par uker. Mitt stalltips er at Trump fortsatt vinner pga fusk og uregelmessigheter.
    Som forrige gang du hevdet at det ble bevist at mange stemmer var kastet i grøfta.
    Når det er så lett å bevise, da blir det ordnet i retten.

Fortsatt tror jeg ikke dette blir en sak, og fortsatt er det gode grunner til det, i så fall.

C

cruiser

Gjest

Igjen, nå må du ta deg sammen, den brennevideoen er fake og tilbakevist for lengst. Det er heller ikke noe som helst mistenksomt med at demokrater i urbane strøk har tatt corona på alvor og forhåndsstemt pr post.. at disse stemmene telles opp sist er ene og alene republikanernes verk. Det er lagt opp slik i noen stater helt bevisst, slik at man kunne bruke det til å hjernevask grønnskollinger om at noe måtte være feil.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Er redd for at dette ikke er punktum, men avslutningen på et lite kapittel i en lang krønike. Trump er et symptom på problemer som allerede fantes i USA, og som bare har blitt større under hans "styre".

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Det er nok mer enn bare tastefeil.
    Du hopper over at jeg også skrev "forsett".

Jeg er ganske sikker på at det i begge leire kan forekomme at noen, med forsett, prøver å påvirke valgresultatet av ideologiske grunner og dermed utfører en kriminell handling.
    Så jeg unnskylder overhode ikke all "feil" som ærlige tastefeil.

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    549
    Torget vurderinger
    1
    Forklar meg dette med den allmektige en gang til....
    Siterer fra kommentarfeltet i en norsk nettavis, kanskje blir det klarere da? ; )

"Gud har full kontroll og Han visste også dette valg resultatet lenge før Han skapte Jorden. Men det ville være underlig om Han lot Trump tape etter at Trump har:
    • Innført bønn i Det Hvite Hus – Biden vil stanse dette
    • Bekjenner Jesus som frelser – Biden gjør det ikke
    • Fører kristendommen inn i skoler igjen – Biden vil reversere dette
    • Fjernet støtten til barnedrapene i Planned Parenthood - Biden vil støtte grusomhetene
    • Anerkjente Jerusalem som Israels Hovedstad – Biden vil reversere dette
    • Anerkjente Golan som en del av Israel – Biden vil reversere dette
    • +++
    Jeg kan ikke forstå at Gud vil la Biden ødelegge og reversere alt dette - men jeg må si at Herren gjør dette valget ulidelig spennende. Jeg merker ånskampen raser som aldri før."

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    det fremstår definitivt som mistenksomt at plutselig at alle stemmer av en viss størrelse går til Biden.
    Skjønner ikke helt hva dette betyr, men vil bare minne om at det var én av kandidatene som oppfordret velgerne til å stemme på alle tilgjengelige måter. Den andre mente poststemming var suspekt. De fleste tellesentrene teller poststemmer for seg. Ikke så merkelig at de overveiende går til Biden da, og at de kommer i rykk og napp.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Er redd for at dette ikke er punktum, men avslutningen på et lite kapittel i en lang krønike.
    Det er jeg helt enig i, Trump har i all hovedsak vært katalysatoren her.

DT kom inn pga mistillit til Demokratene i 2016 og om JB vinner så er dette en av de største oppgavene han må møte.
    Sånt sett, tror jeg, vil JB ha en vanskeligere jobb foran seg som president enn DT vil ha om han får sin andre periode.

Men DT har definitivt mest å tape om han må forlate WH, rent personlig men også økonomisk.
    Det gjør DT også til den meste desperate av de to.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For all del, hestepære. Demonteringen ble planlagt sent på 60-tallet, begynte med Reagan og har siden fortsatt, også under DEM-presidenter. Dersom de nå klarer å unngå despotisme kan de muligens dele kortene på nytt. Utfordingen er å få revet styresettet løs fra finans igjen. Begge partier er eid av kapitalinteressene nå.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De to siste linjene er gull. Kunne vært i et Monty Python-skript.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Dette valget er fortsatt ikke avgjort. Biden ser ut til å fortsatt være avhengig av å vinne Nevada, og leder med bare 0,6 % der, og bare 75 % av stemmene er telt.
    Faktisk er det bare i en valgkrets i Nevada at Biden har flertall. Trump har stort flertall i hele resten av staten.
    Denne ene valgkretsen hvor Biden har flertall er Clark County. Og de fleste velgerne i Clark bor i Las Vegas.

Litt av en funfact at dette valget ser ut til å bli avgjort i den største gamblerbyen... Og kan man stole på dem?

U

Utgatt24668

Gjest
    Det er per i dag større sannsynlighet for en hårfin / knapp seier til Biden. Det blir i så fall fint med mer ro fra den kanten. Men, det er faktiske en del positive ting med Trump:

- Rekordhøy deltakelse i valget. Folk ser mer verdien av demokratiet.

- Alle som har mistet jobbene sine eller lever i fattigdom fikk en stemme via Trump. Byråkrater i Washington D.C må ta disse på alvor framover. Jeg tror Biden har forstått dette nå.

- Press på Kina - både mht klima og uetisk adferd er skjerpet og vil fortsette med Biden. Han fikk derimot en god plattform å forhandle på. Det samme mht Parisavtalen. Den kriminelle adferden og frikort til India og Kina er uholdbart.

- Fredsforhandlingene i midt østen er svært positivt - men jeg tviler på at Biden og Harris får dette i mål.

- Trump har demonstrert at klimakutt kan gjøres parallelt ved å beholde jobber innen olje og gass.

- Skaden ved å legge til rette for vaksine- og abortmotstandere (og konspirasjonsteoretikere) både på delstatsnivå og inn i høyesterett er det mest alvorlige med Trump - og vil skade USA i flere tiår framover.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    For all del, hestepære. Demonteringen ble planlagt sent på 60-tallet, begynte med Reagan og har siden fortsatt, også under DEM-presidenter. Dersom de nå klarer å unngå despotisme kan de muligens dele kortene på nytt. Utfordingen er å få revet styresettet løs fra finans igjen. Begge partier er eid av kapitalinteressene nå.
    Absolutt.

Nå får vel antisosialistene vann på mølla, men det er rimelig lett å peke på at kapitalistisk dynamikk har gjort mest for å grave gropa som USA ligger i for tida. Økonomisk ulikhet har blitt styrket med eksponensiell fart siden 60-tallet, utdanning, helsetjenester, fritid og fremtidsutsikter har blitt privilegier for de rike – og den amerikanske drømmen sikrer at de som ikke "make it" føler at det er deres egen feil.

I det landet må folk velge sine foreldre med den største omhu.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^BT/Vegas.

Now, the roving gambler he was very bored
    Trying to create a next world war
    He found a promoter who nearly fell off the floor
    He said, "I never engaged in this kind of thing before
    But yes, I think it can be very easily done
    We'll just put some bleachers out in the sun
    And have it on Highway 61

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er et par ting jeg ikke helt skjønte med innlegget ditt, men jeg velger ut et punkt:
    (...) Men, det er faktiske en del positive ting med Trump:

- Alle som har mistet jobbene sine eller lever i fattigdom fikk en stemme via Trump. Byråkrater i Washington D.C må ta disse på alvor framover. Jeg tror Biden har forstått dette nå.
    Dette føler jeg er litt som å si at alle som har blitt utsatt for overgrep fra politiet fikk en stemme via Trump.
    Trump har da virkelig ikke gjort det enklere å være fattig i USA, men han har fortsatt å gjøre det ulevelig, at de har lært å rope høyt.
    Klart, at mange av de faktisk tror at Trump kan være veien til frelse for dem som fattige er jo ikke så veldig oppløftende, men det er en annen sak.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.364
    Presidentvalget i USA gir mengde med underholdning. Neste å glede seg til er at Biden tar 270 valgmenn og rettmessig blir neste president. Vil Trump akseptere dette og ringe Biden og gratulere ham?
    Kanskje Trump vil klore seg fast i det hvite hus til januar?

Trump lever av egoet sitt og at folk hyller ham. Min spådom er at etter han er kastet ut av det hvite hus blir han frontfigur for en ny bevegelse/organisasjon utenfor det republikanske partiet.
    Kan vanskelig se for meg at han blir sittende på et kontor og drive eiendomsvirksomhet, ved siden av å skrive bøker og møte i rettssaler for kommende søksmål.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette valget er fortsatt ikke avgjort. Biden ser ut til å fortsatt være avhengig av å vinne Nevada, og leder med bare 0,6 % der, og bare 75 % av stemmene er telt.
    Faktisk er det bare i en valgkrets i Nevada at Biden har flertall. Trump har stort flertall i hele resten av staten.
    Denne ene valgkretsen hvor Biden har flertall er Clark County. Og de fleste velgerne i Clark bor i Las Vegas.

Litt av en funfact at dette valget ser ut til å bli avgjort i den største gamblerbyen... Og kan man stole på dem?
    Nei, så derfor er det sikkert best å stoppe opptellingen nå og la det foreløpige resultatet bli stående, ikke sant? ;)

U

Utgatt24668

Gjest
    Er et par ting jeg ikke helt skjønte med innlegget ditt, men jeg velger ut et punkt:

Dette føler jeg er litt som å si at alle som har blitt utsatt for overgrep fra politiet fikk en stemme via Trump.
    Trump har da virkelig ikke gjort det enklere å være fattig i USA.
    Det stemmer nok at de ikke har fått det nevneverdig bedre - men han har gitt dem en stemme og de føler seg sett. Han har overraskende stor støtte i folket, og spesielt blant denne gruppen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.573
    Torget vurderinger
    2
    Og de bør virkelig være ordentlig hvite, med DNA-test som viser at det ikke er blandet inn noe som helst urent. (Var litt morsomt med amerikanske, hvite nasjonalister som fikk det for seg at de måtte ta slik tester, for å bevise hvor hvite og ubesudlede de var. Det gikk fort av moten - folk er mer blandet enn de tror).

Tucker, selvsagt.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Det gjenstår en del opptelling her ja, JB har ledelse kun i 2 counties. Men disse to har ca 1mill stemmeberettigede alene mens de øvrige counties totalt har ca 150k. Og om tendensen med at poststemmene har overvekt mot D så drar han det i land her. Men langt fra avgjort!

Jeg tror, JB står igjen med 290 valgmenn (NV+PA) når alt er talt opp og ettergått.
    Men putter ikke penger på det ;)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.319
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Tror du virkelig at dette er en realistisk mulighet? At GOP, som nå ligger i grus og har kastet alle andre prinsipper enn "FØLG TRUMP, ADLYD TRUMP!! fullstendig på båten, har tilstrekkelig kapasitet, moral og ryggrad tilbake til å stable på bena noe som ligner på et seriøst politisk parti? Spesielt med tanke på at det nå er åpenbart at andelen amerikanere som villig vekk svelger enhver konspirasjonsteori og løgn ligger farlig nær 50%.

Å bygge videre på dette vil være langt enklere og mindre tidkrevende enn en root & branch omkalfatring og gjenfødelse som et nytt, seriøst, konstruktivt og respektabelt republikansk parti. Ikke bare det, det vil trolig være mer effektivt i form av stemmesanking gitt amerikas endrede sammensetning og at den tradisjonelle republikanske politikken har gått såpass ettertrykkelig ut på dato.

Personlig tror jeg ikke de har det i seg å forandre partiet i noen positiv retning, men at de vil basere seg på Trumpismen i overskuelig fremtid.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.573
    Torget vurderinger
    2
    Da har Associated Press også satt AZ for Biden. Det er flest utestående stemmer å telle i PA, men også ganske stor margin å hente inn - i motsetning til GA, der den er snau.

Utsettelsen i NC fremstår regissert og får kritikk. Der får man vente til 12. november.

Men Biden kan hanke inn 42 valgmenn og da ligger han på 306. PA er vel mest usikkert, pga at de stanset opptellingen på 89%, men det er byene som kommer inn og da vil det være samme tendens som i GA, med flest demokratiske stemmer. NC er det litt "jordskjelv" over om den går til Biden.

Ser ut som om Bidens valgstrateg, Jennifer Dillon, får sine ord i behold fra gårsdagens briefing. Ny briefing i kveld.

Skjermbilde 2020-11-05 kl. 13.00.20.png

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.273
    Torget vurderinger
    4
    Mitt Romney har vel posisjonert seg for å ta over etter Trump med å ha noen prinsipper

U

Utgatt24668

Gjest
    For øvrig savner jeg en kommentar på alle de feilslåtte meningsmålingene som er kopiert inn her over flere måneder med klokkertro på at «denne gang har man lært og har kontroll».

Man bruker mye tid på tall og beregninger her - så det er for meg merkelig at dette ikke er tatt opp for lenge siden.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker på meningsmålinger som værvarsling. Det er en prognose basert på ufullstendig kunnskap, uttrykt i sannsynlighet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn