Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer nok at de ikke har fått det nevneverdig bedre - men han har gitt dem en stemme og de føler seg sett. Han har overraskende stor støtte i folket, og spesielt blant denne gruppen.
    Da skjønner jeg hva du mente. Og jeg er dessverre helt enig. Selv om jeg ikke synes det er spesielt positivt, da denne stemmen de har fått stort sett brukes til å spre spinnville konspirasjonsteorier og hat, eller bare å legge skylda alle andre steder enn der den hører hjemme.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg tenker på meningsmålinger som værvarsling. Det er en prognose basert på ufullstendig kunnskap, uttrykt i sannsynlighet.
    Værvarslet er langt mer treffsikkert enn disse valgmålinger. Gitt den klokkertro man har sett mht disse, så tenker jeg at dette virkelig fortjener en kommentar.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    Kunne vært interessant få HFS-Trumpistenes forsvar for hva DeJoy gjorde da han ble utnevnt til å lede postvesenet i USA.

Han beordret at sorteringsmaskiner skulle tas ut av tjeneste, reduserte tempo i postgangen og presterte til og med å forsinke overleveringen av poststemmer nå helt på tampen. GOP visste selvsagt at med Covid ville antallet poststemmer øke stort og gjorde hva de mente måtte til for å undergrave disse.

Etter høring i Kongressen og avgjørelse fra en føderal dommer, gjorde man en innsats for å forsøke å få noen av sorteringsmaskinene i gang igjen, men størstedelen var demontert.

U

Utgatt24668

Gjest
    Da skjønner jeg hva du mente. Og jeg er dessverre helt enig. Selv om jeg ikke synes det er spesielt positivt, da denne stemmen de har fått stort sett brukes til å spre spinnville konspirasjonsteorier og hat, eller bare å legge skylda alle andre steder enn der den hører hjemme.
    Enig i at det ikke er positivt med konspirasjon, vaksinemotstand, hat, kristenfundamentalisme og rasisme. Men, det er positivt at byråkrater i Washington må ta disse velgerne mer på alvor. Clinton sin nedlatende kommentar om disse velgerne sier sitt.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Værvarslet er langt mer treffsikkert enn disse valgmålinger. Gitt den klokkertro man har sett mht disse, så tenker jeg at dette virkelig fortjener en kommentar.
    Enig i at værvarselet er mer treffsikkert, men logikken er den samme. Tilgjengelig informasjon opp- og nedskaleres, ekstrapoleres, og konsekvenser antydes. 538 er prisverdig tydelig på dette, men det når ikke helt frem til journalistikken likevel.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    Biden is trailing Trump by 326,000 votes in the Keystone State with 85 percent of ballots counted, according to the AP. The outstanding ballots are mostly mail-in votes from Democratic areas, state officials have said.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig i at det ikke er positivt med konspirasjon, vaksinemotstand, hat, kristenfundamentalisme og rasisme. Men, det er positivt at byråkrater i Washington må ta disse velgerne mer på alvor. Clinton sin nedlatende kommentar om disse velgerne sier sitt.
    En ting er å ta fattige og diskriminerte mennesker på alvor, men hvordan skal man f.eks gå frem med å ta på alvor folk som faktisk tror demokratene er djeveldyrkende, pedofile kannibaler?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Nå har Trumpistene brukt 4 år på å påstå at all Trump-kritikk er hevn for at Dem tapte valget i 2016.

Selv har de allerede begynt å "hevne seg" for noe som ikke en gang har skjedd. På seg selv innbiller man seg tydeligvis å kjenne andre. Trumpistene har allerede malt seg inn i hjørnet, og kommer i all framtid til å hardnakket og faktaresistent påstå at hele valget var svindel.

Gratis utdannelse til alle i USA begynner å bli overmodent, tydelilgvis.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.316
    Sted
    Oslo
    Kunne vært interessant få HFS-Trumpistenes forsvar for hva DeJoy gjorde da han ble utnevnt til å lede postvesenet i USA.

Han beordret at sorteringsmaskiner skulle tas ut av tjeneste, reduserte tempo i postgangen og presterte til og med å forsinke overleveringen av poststemmer nå helt på tampen. GOP visste selvsagt at med Covid ville antallet poststemmer øke stort og gjorde hva de mente måtte til for å undergrave disse.

Etter høring i Kongressen og avgjørelse fra en føderal dommer, gjorde man en innsats for å forsøke å få noen av sorteringsmaskinene i gang igjen, men størstedelen var demontert.
    Hva forventer man seg av en politiker, som sier hans beste forutsetning for å være politiker,
    er nettopp at han ikke er politiker?
    Jo, å utnevne en postmester som ikke prioriterer å levere post.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.277
    Torget vurderinger
    4
    Trump kunne jo ha økt mistelønna hvis han mente noe med å hjelpe de fattigste

U

Utgatt24668

Gjest
    Enig i at værvarselet er mer treffsikkert, men logikken er den samme. Tilgjengelig informasjon opp- og nedskaleres, ekstrapoleres, og konsekvenser antydes. 538 er prisverdig tydelig på dette, men det når ikke helt frem til journalistikken likevel.
    Stokastiske modeller vil f eks få forskjellige utfall for hver kjøring - sant - da det er basert på sannsynlighet. Men , utfallene slår uansett feil ut når modellen er dårlig. De målingene som er publisert i media og hyppig kopiert her - er beviselig langt ute å kjøre. Det stemmer ikke at man har lært, åpenbart.

Dette er problematisk da det dessverre underbygger påstander om fake News. Det er også problematisk da mange spissformulerte påstander her er basert på disse feilslåtte målingene som ikke fanger opp virkeligheten. Det er synd om vi ikke lærer på dette, ved å unngå temaet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.864
    Sted
    Trondheim
    Han er da ikke interessert i å hjelpe de fattige? Han vil hjelpe seg selv og gi skattelette til de som ikke har behov for det. "Poor people? Not my problem!"

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    Det rare er at dersom Trump hadde tatt Covid-19 alvorlig og kjørt en klok linje tidlig i pandemien, ville han fått et valgskred i sin favør. Han skjøt av seg begge føttene med sin elendige håndtering.

Forøvrig nå jevnt over 100.000 tilfeller om dagen i USA. Skal visstnok føre til at de blir immune innen jul, påstås det i Corona-tråden her.

U

Utgatt24668

Gjest
    En ting er å ta fattige og diskriminerte mennesker på alvor, men hvordan skal man f.eks gå frem med å ta på alvor folk som faktisk tror demokratene er djeveldyrkende, pedofile kannibaler?
    Jeg tenker først og fremst å sikre dem jobber og levedyktige vilkår. Når folk sitter hjemme med YouTube så dukker det opp mye rart. Det er et problem at «eliten» ikke har sett disse.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.864
    Sted
    Trondheim
    Det rare er at dersom Trump hadde tatt Covid-19 alvorlig og kjørt en klok linje tidlig i pandemien, ville han fått et valgskred i sin favør. Han skjøt av seg begge føttene med sin elendige håndtering.

Forøvrig nå jevnt over 100.000 tilfeller om dagen i USA. Skal visstnok føre til at de blir immune innen jul, påstås det i Corona-tråden her.
    De ligger konstant på mellom 850 og 1000 døde pr. dag. Så de når nesten 300 000 døde før jul. :(

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenker først og fremst å sikre dem jobber og levedyktige vilkår. Når folk sitter hjemme med YouTube så dukker det opp mye rart. Det er et problem at «eliten» ikke har sett disse.

Joa, jobber og levedyktige vilkår - og helst også gratis voksenutdannelse - er selvsagt en god start. Men hvordan få til det i et land der halvparten av befolkningen, statene innkludert, ser ethvert snev av føderal innblanding som kommunisme?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.013
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror du virkelig at dette er en realistisk mulighet? At GOP, som nå ligger i grus og har kastet alle andre prinsipper enn "FØLG TRUMP, ADLYD TRUMP!! fullstendig på båten, har tilstrekkelig kapasitet, moral og ryggrad tilbake til å stable på bena noe som ligner på et seriøst politisk parti? Spesielt med tanke på at det nå er åpenbart at andelen amerikanere som villig vekk svelger enhver konspirasjonsteori og løgn ligger farlig nær 50%.

Å bygge videre på dette vil være langt enklere og mindre tidkrevende enn en root & branch omkalfatring og gjenfødelse som et nytt, seriøst, konstruktivt og respektabelt republikansk parti. Ikke bare det, det vil trolig være mer effektivt i form av stemmesanking gitt amerikas endrede sammensetning og at den tradisjonelle republikanske politikken har gått såpass ettertrykkelig ut på dato.

Personlig tror jeg ikke de har det i seg å forandre partiet i noen positiv retning, men at de vil basere seg på Trumpismen i overskuelig fremtid.
    Nei.
    Dersom DEM (etter å ha sikret et par valg) klarer å frigjøre seg fra lommebøkene, eller får lommebøkene med på at et folk som klarer seg med én jobb for å få endene til å møtes faktisk vil være bra for lommebøkene også er det håp.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.013
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Realistisk-pessimistisk. Hengende snøre i svart hav er jeg redd.
    Men: Dersom DEM dvinner disse valgene slipper vi i det minste flere tørn på despotisme-skruen for en stund. Det er da noe.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by
    Han er da ikke interessert i å hjelpe de fattige? Han vil hjelpe seg selv og gi skattelette til de som ikke har behov for det. "Poor people? Not my problem!"
    At de rike tjener fett på Trump er ihvertfall noe de rike er veldig enige om!
    Bare så synd de fattige ikke klarer å åpne øynene...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er da noe.

Det er helt klart noe.

Når det gjelder å frigjøre seg fra lommebøkene så tror jeg det er så godt som umulig. Det amerikanske valgsystemet er bygget på en solid grunnmur av korrupsjon, hvor ingen kan gjenvelges uten betydelig finansiell støtte. Jeg tror det PEW-instituttet som for en del år siden anslo at kongressmedlemmer og senatorer i de to siste årene av sine perioder brukte ca 70% av kontortiden sin på å tigge penger og kun det resterende på nasjonens bissniss.

En substansiell forandring på dette punktet vil kreve en endring av grunnloven, som selvsagt vil være umulig i både overskuelig og ikke-overskuelig fremtid.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Stokastiske modeller vil f eks få forskjellige utfall for hver kjøring - sant - da det er basert på sannsynlighet. Men , utfallene slår uansett feil ut når modellen er dårlig. De målingene som er publisert i media og hyppig kopiert her - er beviselig langt ute å kjøre.
    Jeg har forholdt meg mest til FiveThirtyEight som hele tiden opererer med sannsynligheter eller resultater fra kjøringene. Like før valget varslet de at Biden ville vinne valget 89 av 100 kjøringer. I seg selv er dette verken riktig eller galt. I 89 av kjøringene vinner Biden valget, og i ti vinner Trump. Begge er varslede utfall, men ett av dem er mer sannsynlig enn det andre. Så er selvfølgelig utfordringen å skaffe gode nok data å kjøre modellene på, og det er nok ikke så lett. Mennesker er mindre forutsigbare enn luft- og vannstrømmer…

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kunne være fristet til å si at USoFA er tvers igjennom korrupt der hvor alt av illegale og legale acts kan kjøpes med penger eller skaffes med vold og trusler.

Siden USoFA ikke er et land, ei heller en nasjon selv om de påberoper seg å ha en TrunkLaw....styres nå vel, (dette) eller-hva-det-nå-er, denne bandittstaten av et bandittwelde. Det er det nærmeste jeg kommer på i FART1.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.581

Får håpe de blir immune mot propaganda og løgn også.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg har forholdt meg mest til FiveThirtyEight som hele tiden opererer med sannsynligheter eller resultater fra kjøringene. Like før valget varslet de at Biden ville vinne valget 89 av 100 kjøringer. I seg selv er dette verken riktig eller galt. I 89 av kjøringene vinner Biden valget, og i ti vinner Trump. Begge er varslede utfall, men ett av dem er mer sannsynlig enn det andre. Så er selvfølgelig utfordringen å skaffe gode nok data å kjøre modellene på, og det er nok ikke så lett. Mennesker er mindre forutsigbare enn luft- og vannstrømmer…
    Med et såpass tett race som vi ser i dag - så er denne modellen helt feil og beviselig ubrukelig. Man bør både se på datainnput og modellen i seg selv - kanskje aller best: Begynne helt på nytt. Den største feilen ligger muligens i å trekke forhastede slutninger basert på målingene, for så å underbygge et argument. Man kommer raskt i utakt med virkelighetsbildet. Ekkokammereffekten blir så stor at man blir mer enn overrsket når fasiten innhenter deg. Dette er et svært interessant tema - og fortjener litt tid her på forumet - tenker jeg.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Begynne på nytt er nok det beste, men jeg tror det er relativt uoverkommelig å konstruere en modell som i det hele tatt er i nærheten av å være nøyaktig i et land som USA per i dag. Mange av Trumpistene skyr media som pesten og pollsters = media. Og av de av dem som svarer på spørsmål svarer mange feil med vilje, for å føkke med systemet.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Heisenberg kommer jo også inn i bildet når meningsmålingene i seg selv påvirker folks stemmeadferd.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    ^Tror ikke Heisenbergs uskarphetsrelasjon er relevant på det planet, men om noe burde "poll fatigue" spille inn. Amerikanske velgere må være blant de mest meningsmålte på planeten.

Silver så flere veier til valgskred, men også neglebitere. Det varslet han dagen før valget -- kanskje en hedge.

Interessant at Biden ikke har "coat tails" -- han har ikke dratt med seg flere demokrater inn i mandater. Senatet er usikkert og i Huset har de tapt seter. Det sier noe om at på presidentplan stemte folk vekk Trump, mens de ellers misliker hvordan demokratene er koblet til bevegelser som BLM.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er selvsagt det som ligger bak nedbyggingen av skolevesenet. Nå har man jo imidlertid ettertrykkelig oppdaget at ved ett eller annet punkt blir befolkningen ganske enkelt for dum.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by
    Får håpe de blir immune mot propaganda og løgn også.
    Akkurat det er like vanskelig for alle. Det er lett å komme inn i et spor som man ikke kommer ut av og vi må huske at Il Drumpfht er symptomet på noe som er forferdelig galt i USA. Noe som går utover politiske retninger og som handler mere om en økomisk elite og store konserner som har fått for mye makt. Våpen, tobakk, mais og legemiddel industriene er eksempler på det.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    ^Tror ikke Heisenbergs uskarphetsrelasjon er relevant på det planet
    Nei, det har du rett i, så der tok jeg feil. Det jeg tenkte på var at meningsmålingene muligens kan påvirke valgmønstre og -motivasjon, og prinsippet om at man alltid på en eller annen måte vil påvirke det man måler.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    Er du gal? Da kunne man få en mengde av intellektuelle som tenker selv og det er farlig. Bedre å ha en befolkning som er føyelige overfor makten.
    En amerikansk venn i slutten av 50-årene sa det greit. Da han gikk på skolen var det fri tilgang til kunnskap og fokus på vitenskap stod i høysetet. Man arbeidet for å utvikle elevenes kritiske sans fordi ingeniørkunst, matematikk, teknologi og forskning ble sett på som nøkkelfaktorer for å utvikle landet. Og slik var det i alle skoler -- nå skal du ha tilgang til eliteskoler, fra barnehagen av, for å kunne drømme om noe tilsvarende.

Og vitenskap er blitt en trussel mot virksomhetenes kortsiktige profittmotiver, så fuck vitenskap for folk flest. Men om du har nok penger:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hva forventer man seg av en politiker, som sier hans beste forutsetning for å være politiker,
    er nettopp at han ikke er politiker?
    Jo, å utnevne en postmester som ikke prioriterer å levere post.
    Ja, postmesteren gjorde nøyaktig hva han fikk beskjed om. Legg ned postvesenet slik at poststemmer ikke kommer frem.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Denne podcasten var svært interessant, synes jeg.

The Key to Trump's Appeal

Jeg har aldri hørt på en Sam Harris podcast før, men jeg kom over linken og klikket. Makes perfect sense to me.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En amerikansk venn i slutten av 50-årene sa det greit. Da han gikk på skolen var det fri tilgang til kunnskap og fokus på vitenskap stod i høysetet. Man arbeidet for å utvikle elevenes kritiske sans fordi ingeniørkunst, matematikk, teknologi og forskning ble sett på som nøkkelfaktorer for å utvikle landet. Og slik var det i alle skoler -- nå skal du ha tilgang til eliteskoler, fra barnehagen av, for å kunne drømme om noe tilsvarende.

Og vitenskap er blitt en trussel mot virksomhetenes kortsiktige profittmotiver, så fuck vitenskap for folk flest.

Jeg skylder delvis på internett.

Før internett, Google, chatrooms etc slo man opp i et leksikon (alle hadde jo Aschehoug eller Gyldendal stående i bokhylla) om det var noe man ikke visste. Så leste man svaret og var blitt litt klokere.

I dag taster man inn spørsmålet i Google og velger det svaret man helst vil skal være sant fra de 1.473.672 treffene som kommer opp og har blitt litt dummere. Helst skal det selvsagt komme fra en blogg, for hvem gidder å lese tørre fakta fra en renommert kilde.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn