Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenker det er på tide for de trofaste Trump tilhengere å bidra økonomisk til de legale kostnader ved å kjøre rettssaker.
    Jepp, Stop the STEAL!! Men ikke si det til dem at pengene går til Trumps eget slush fund som han kan bruke som han vil, ikke til rettssakene hans. Send MONEY!!!
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    De henter ut valgurner som har blitt fraktet inn til opptellingssenteret, åpner konvoluttene og teller stemmesedlene. Det er vel i grunnen det som skal skje ved en stemmetelling, er det ikke? Trump-minionene må gjerne fortsette å dumme seg ut med mer "avsløringer i denne gaten fremover". Vær så snill, kom med mer, det er ganske morsomt.



    Giuliani boasts about finally providing evidence of fraud (which doesn’t appear to be evidence of fraud)
    De ga beskjed om at de skulle stoppe tellingen.
    Noe de gjorde helt til alle observatører var vekke. Da passet det bra å begynne på igjen med juksestemmer.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har jo nettopp lagt inn en video av det.

    Men det er flott å se hvordan dere forholder dere til juks.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ved å sjekke om det er juks eller bare løse påstander, mener du?
    Gabriel Sterling, a Republican and Georgia's voting system implementation manager, told Lead Stories during a phone call on December 3, 2020 that what can be seen on the video is normal procedure and nothing looks "bizarre or odd."

    Election workers known as "cutters" because their job was to open absentee ballot envelopes and verify ballots for eventual scanning and counting were dismissed for the night sometime after 10 p.m. on November 3, 2020, because their work for the evening had been completed, he explained. Those workers who remained were responsible for conducting the scanning portion of the process, since ballots could not be left without being scanned overnight. He said:

    If you look at the video tape, the work you see is the work you would expect, which is you take the sealed suitcase looking things in, you place the ballots on the scanner in manageable batches and you scan them.
    Frances Watson, chief investigator for the Georgia secretary of state, told Lead Stories during a phone call on December 3, 2020, that the ballots were in standard containers, and the work during the time in question had nothing to do with pulling ballots from under a table. She said:

    There wasn't a bin that had ballots in it under that table. It was an empty bin and the ballots from it were actually out on the table when the media were still there, and then it was placed back into the box when the media were still there and placed next to the table.
    There was never an announcement made to the media and other observers about the counting being over for the night and them needing to leave, according to Watson, who was provided information by the media liaison, who was present. She said they just followed the "cutters" as they left.

    She said:

    Nobody told them to stay. Nobody told them to leave. Nobody gave them any advice on what they should do. And It was still open for them or the public to come back in to view at whatever time they wanted to, as long as they were still working.
    In addition, she explained that the only ballots that were scanned after the media and other observers had left were those that had already been opened in front of these observers.
    For ordens skyld: Disse sitatene er fra republikanere. Giuliani har allerede blitt ledd ut av flere rettsaler med disse påstandene. Det blir ikke mer juks av at noen legger en voiceover med påstander på en video som viser normal opptellingsprosedyre.

    Send mer penger til Trump, du. Han kan behøve det, stakkars.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    De ga beskjed om at de skulle stoppe tellingen.
    Noe de gjorde helt til alle observatører var vekke. Da passet det bra å begynne på igjen med juksestemmer.
    Høres ut som skiftarbeid/skifte.
    Har de som var der og telte avgitt forklaring?
    Hvem ga beskjed om de skulle stoppe å telle og hvorfor? Er det noe svar på noe av dette?

    Det må jo være det første man må få avklart før man kavurdere hva som foregikk eller?

    Så hva har de involverte fortalt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som skiftarbeid/skifte.
    Har de som var der og telte avgitt forklaring?
    Hvem ga beskjed om de skulle stoppe å telle og hvorfor? Er det noe svar på noe av dette?

    Det må jo være det første man må få avklart før man kavurdere hva som foregikk eller?

    Så hva har de involverte fortalt?
    At alt gikk riktig for seg.
    A state election board monitor, who asked for his name not to be used due to safety concerns, told Lead Stories on the phone on December 3, 2020, that he was present at the vote counting location beginning at 11:52 p.m., after leaving briefly at earlier in the evening. He then stayed until about 12:45 a.m., when the work that night was completed.

    The deputy chief investigator for the secretary of state's office was present beginning at 12:15 a.m. November 4, he said.

    The election monitor also told Lead Stories that between 8 p.m. on November 3, 2020, and 12:43 a.m. on November 4, 2020, the scanners had scanned about 10,000 ballots.

    According to the Georgia Secretary of State's office, Biden received 2,474,507 votes, while Trump received 2,461,837 -- a winning margin of 12,670 votes for Biden.

    Sterling said when he looked at the results, "there was nothing abnormal in the distribution of votes."

    Section § 21-2-408 of the Code Of Georgia, which addresses poll watchers, explains that political bodies and parties are "entitled" to have official poll watchers. The secretary of state's chief counsel told Lead Stories it was not a requirement that observers be present for counting to continue -- only that it is their right to be there is they choose.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Jeg har jo nettopp lagt inn en video av det.

    Men det er flott å se hvordan dere forholder dere til juks.
    For n'te gang: Da er det jo lett. Ta med den videoen til en rettssal, og legg det fram for en dommer, så er jo saken i boks. Eller? Hvorfor tror du at det ikke har skjedd? Tenker du at det er fordi mange millioner amerikanere, inkludert presse, politikere, maktapparat og domsstoler har gått sammen om dette her? Hvis sistnevnte er ditt narrativ, oppsøk fastlegen.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har jo nettopp lagt inn en video av det.

    Men det er flott å se hvordan dere forholder dere til juks.
    Å, søren, der dummet jeg meg ut. :rolleyes:

    Himla synd for Demokratene at de dumme stemmetellerne valgte å telle juksestemmene midt i glaninga, rett foran overvåkningskameraene. :unsure:

    :ROFLMAO:
    .
    .
    .
    😂
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Satser på det kommer mer avsløringer i denne gaten fremover:

    Hvorfor satser du på det?
    Er du virkelig så sikker på juks?
    Og hva bygger du dette på?
    Jeg bare må spørre.
    Ettter å ha sett video:
    Dette er bare mer av det samme surret.
    De blir gang etter gang avvist av de forskjellige rettinstansene.
    Sier det deg ingenting? Er dommerne i USA idioter, men du vet bedre?
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    På hvilken måte vil USA's forfall og eventuelle kollaps påvirke og ramme oss, spesifikt?
    Hvis en av verdens største økonomier krasjer så vil det få kolosale globale konsekvenser. Det har vi sett flere tilfeller av etter langt mindre hendelser enn om USA skulle gå på trynet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, og en fullskala tre-veis utveksling av atomvåpen mellom USA, Kina og Russland vil også føre til en del trøbbel.

    Men jeg tror ikke jeg fikk noe svar på hvordan en slik økonomisk nedsmeltning og kollaps skulle gå til. Scenariet vil være grimt, men spørsmålet er hvordan man kommer dit. Noen ganger er det nyttig å tenke gjennom hva man må tro på for å tro at dette vil skje f eks i løpet av de neste 5-10 årene. Jeg har dessverre lettere for å forestille meg hendelsesforløp som ender opp med atomsopper.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor satser du på det?
    Er du virkelig så sikker på juks?
    Og hva bygger du dette på?

    Han bygger det på at han vil at det skal være sånn og at det derfor er sånn. Mer solid grunnmur enn det trenger man ikke når man allerede er oppdratt til å tro på eventyrfortellinger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    Joda, og en fullskala tre-veis utveksling av atomvåpen mellom USA, Kina og Russland vil også føre til en del trøbbel.

    Men jeg tror ikke jeg fikk noe svar på hvordan en slik økonomisk nedsmeltning og kollaps skulle gå til. Scenariet vil være grimt, men spørsmålet er hvordan man kommer dit. Noen ganger er det nyttig å tenke gjennom hva man må tro på for å tro at dette vil skje f eks i løpet av de neste 5-10 årene. Jeg har dessverre lettere for å forestille meg hendelsesforløp som ender opp med atomsopper.
    Hvordan kommer man dit?

    Nå som du mener at "institusjonene holdt", kan vi kanskje puste ut, eller?
    Vi er ikke ferdige med dette valget enda og vi får mye uro fremover, som funksjon av at ekstremt mange ikke aksepterer valgutfallet. Vi har aldri sett maken i USA, selv ikke etter Bush-Gore. Presidenten sprer fortsatt tvil, arrangerer protestmøte i Georgia, angriper delstatens guvernør og har stor oppslutning. Vi kan le av at "tullinger" sender ham penger, men disse tullingene er overbeviste om at demokratene og Deep State har stjålet valget.

    Det vil gi etterdønninger.

    USAs økonomi er råtten. Det er sendt billioner (norske) av dollar til aksjemarkedet, mens folk flest sliter tungt. Det som skjer på Wall Street har null kobling til hva som skjer på Main Street. Det vi kan være helt sikre på, er at en Biden-administrasjon vil stå overfor store forventninger og små muligheter til å innfri dem. Det vil skape ytterligere uro.

    Det er store spenninger i og mellom delstater i USA, disse kan vi ikke ignorere. Det spekuleres åpent i om landet er i stand til å bevare føderasjonen eller om det kan unngå kollaps. Jeg får trekke den stakkars professoren frem igjen, selv om du velger å se på situasjonen med andre øyne. Han er ikke alene om dette:


    Ekstremhøyre i USA omfatter mange flere enn her og motstanden mot Bidens "multikulturelle" administrasjon mobiliseres allerede.

    Jeg ser USA som en kruttønne som er klar til å eksplodere. Og det er før man legger inn at forsikringsindustrien har erklært store soner som "uninsurable" pga klimaendringer (som den ene politiske fløyen lukker øynene for), før ytterligere påkjenninger pga stormer, tørke, svikt i landbruket.

    Om landet ikke var stint av våpen på private hender, om folk flest ikke var forgjeldet, om de hadde grei tilgang til godt arbeid, om infrastrukturen var i god stand, om de hadde solidarisk tilgang til helsevesenet, om de hadde tiltro til sine politikere og media, om de var villige til å betale skatt til føderasjonen, om de ikke var totale konspiranutters, osv.

    Men la meg heller vise dette bildet:

    Singa.jpg

    MERKIN PATRIOT sa - kort og greit - WE NO LONGER WORLD FIST.

    Et land som trenger over 30% av verdens ressurser og som må betale for disse med gjeld, ligger dårlig an, Asbjørn.

    Det er mange veier til det sammenbruddet som venter i USA og når det kommer vil det ha harde konsekvenser utenfor landets grenser -- grenser vil, faktisk, bli flyttet, som følge av det. I USA og mellom nasjoner utenfor USA.

    Her vil tiden vise. Dessverre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, ikke uenig i noe av det, men det er et stykke derfra til å utløse kollaps.

    Ja, jeg mente at institusjonene kom til å holde etter valget. Det gjorde de. Trump og hans minioner har blitt kastet ut av den ene dommeren etter den andre, inkludert en rekke dommere Trump selv har utnevnt. Delstatsforsamlingene har ikke vist den minste interesse for å gjøre statskupp på Trumps vegne. Det er ingen ting som tyder på at valgmennene vil la seg bestikke, eller at Kongressen hverken vil eller kan blokkere opptellingen av valgmannsstemmer. Jeg kan bare håpe at Trump lykkes i å anke et eller annet til Høyesterett for å gjøre ydmykelsen total. Til tross for alle spådommer om nært forestående statskupp skjedde det ikke. Det betyr selvsagt ikke at Trump vil "go quietly into that good night", men institusjonene holdt. Vræling på OANN regnes ikke som en institusjon.

    Her skulle jeg også gjerne sett en litt mer konkret beskrivelse av scenariet. Jeg ser fortsatt en økonomisk kollaps av dollaren og den føderale statskassen som en forutsetning for en eventuell oppløsning av unionen. Hva eksakt må hende for at kollapsen skal utløses? Jeg ser du sier det er mange veier. Beskriv et par av dem, for oss tungnemme.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om man isolert ser på interne forhold i USA tror jeg det skal mye til før unionen sprekker. Veldig mye.

    Et mer sannsylig scenario er vel kanskje at a) videre forfall i det amerikanske samfunnet (tiltagende uro, opptøyer, væpnede sammenstøt, whatever) fører til at "verden" etterhvert mister tilliten til USAs stabilitet, med det resultat at b) investeringer og pengeplasseringer tørker inn og flyttes, som igjen fører til at c) dollaren tanker og erstattes som verdens ledende valuta og valutareferanse. USA vil da d) ikke lenger kunne opprette gjeld i egen valuta, statskassen tømmes og e) kollapset er et faktum.

    For eksempel. Jeg tenker at det nok er lengre enn 5-10 år dit, men at det kan skje tror jeg er ganske så sannsynlig.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Joda, og en fullskala tre-veis utveksling av atomvåpen mellom USA, Kina og Russland vil også føre til en del trøbbel.

    Men jeg tror ikke jeg fikk noe svar på hvordan en slik økonomisk nedsmeltning og kollaps skulle gå til. Scenariet vil være grimt, men spørsmålet er hvordan man kommer dit. Noen ganger er det nyttig å tenke gjennom hva man må tro på for å tro at dette vil skje f eks i løpet av de neste 5-10 årene. Jeg har dessverre lettere for å forestille meg hendelsesforløp som ender opp med atomsopper.
    Vi ser at det amerikanske samfunnet er svært splittet i dag, og har mange militante grupperinger.
    Når vi blander dette med sentrale politkere som er mer interessert i egen agenda, enn å samle landet, så kan vi fort komme i en posisjon med stor sosial uro.
    Vi har allerede sett harde sammenstøt mellom ytterpunktene, og eksperter (ja, jeg vet ... ) peker på muligheten for borgerkriglignende situasjoner.
    Jeg tror heller ikke at dette nødvendigvis skjer nå snart, men at det er farlige tendenser er det ingen tvil om.
    Tendenser som i ytterste konsekvens kan føre til store konsekvenser. Også internasjonalt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvem visste hva som utløste revolusjonen der i frankerland, eller krigen den første, før det skjedde.

    hva en kan, med god grunn, si noe om, er den tilstand som gjør en gnist til en brann.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, du har jo et vesentlig poeng. Det er forholdsvis lett å si noe om hvilke krefter som virker og hvilken retning utviklingen formodentlig vil ta, men det er nesten umulig å si noe fornuftig om tidsperspektivet eller hvilket vingeslag som utløser kjedereaksjonen.

    Jeg jobbet på Forsvarets Forskningsinstitutt på slutten av 1980-tallet. Høsten 1989 hadde vi en intern tippekonkurranse om når et antall mer eller mindre plausible hendelser ville inntreffe, som Berlinmurens fall, Sovjetunionens oppløsning, osv. Jeg tror svarfristen var fredag 3 nov. Da var konsensus at Muren ville falle, men først om 20-30 år. Vel, den falt påfølgende torsdag, 9 november 1989. Det viste seg også at sikkerhetsanalytikere, offiserer og ingeniører var omtrent like langt ute på jordet i sine besvarelser.

    Notert lærdom fra den opplevelsen: Lett å forutsi retning, vanskelig å forutsi hastighet. Men det er også derfor jeg er litt opptatt av hvilke kjeder av hendelser som må inntreffe for at skredet skal løsne. Det kan i det minste si noe om hvor hardt det henger.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Nei, du har jo et vesentlig poeng. Det er forholdsvis lett å si noe om hvilke krefter som virker og hvilken retning utviklingen formodentlig vil ta, men det er nesten umulig å si noe fornuftig om tidsperspektivet eller hvilket vingeslag som utløser kjedereaksjonen.

    Jeg jobbet på Forsvarets Forskningsinstitutt på slutten av 1980-tallet. Høsten 1989 hadde vi en intern tippekonkurranse om når et antall mer eller mindre plausible hendelser ville inntreffe, som Berlinmurens fall, Sovjetunionens oppløsning, osv. Jeg tror svarfristen var fredag 3 nov. Da var konsensus at Muren ville falle, men først om 20-30 år. Vel, den falt påfølgende torsdag, 9 november 1989. Det viste seg også at sikkerhetsanalytikere, offiserer og ingeniører var omtrent like langt ute på jordet i sine besvarelser.

    Notert lærdom fra den opplevelsen: Lett å forutsi retning, vanskelig å forutsi hastighet. Men det er også derfor jeg er litt opptatt av hvilke kjeder av hendelser som må inntreffe for at skredet skal løsne. Det kan i det minste si noe om hvor hardt det henger.
    Jeg tok også mye av min lærdom av murens fall.
    Jeg befant meg i Kiel da muren falt, og det kom som et sjokk på alle.
    I det tilfelle mest positivt, men uventet.

    Jeg håper derfor at vi er oppmerksomme på at store omveltninger med potensielt uoverskuelige konsekvenser kan skje svært fort, og med forholdsvis lite forvarsel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    President Trump called Georgia Gov. Brian Kemp (R) on Saturday morning to urge him to persuade the state legislature to overturn President-elect Joe Biden’s victory in the state and asked the governor to order an audit of absentee ballot signatures, the latest brazen effort by the president to interfere in the 2020 election.

    Hours before he was scheduled to hold a rally in Georgia on behalf of the state’s two GOP senators, Trump pressed Kemp to call a special session of the state legislature for lawmakers to override the results and appoint electors who would back the president at the electoral college, according to a person familiar with the conversation who spoke on the condition of anonymity to describe the private call.

    Trump also asked the governor to demand an audit of signatures on mail ballots, something Kemp has previously noted he has no power to do. Kemp declined the president’s entreaty, according to the person.
    A handful of GOP lawmakers have called for a special session, but the idea has been shot down by Kemp and other top Republican leaders.

    Lawyers for Raffensperger have determined that current law gives Georgia legislators no role in seating electors. And the governor does not think the legislature has the power to change the law with retroactive effect, according to people familiar with his views.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dr Darwin jobber utrettelig videre...

    Helt forferdelig. Krisen blir bare verre og verre med økende dødsfall og sprengt sykehuskapasitet, og likevel driver Trump på med disse massemøtene. Det sier ikke rent lite om mangelen på skrupler hos mannen. Og om dumheten og/eller ignoransen blant de som møter opp. Står der uten munnbind og som sild i tønne. Disse fortjener helt ærlig ikke å bli behandlet av helsepersonell hvis de skulle bli smittet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Det er jo begredelig at det ikke er mulig å stoppe dagens antidemokratiske og helsemessige livsfarlige (bokstavelig talt!) adferd fra landets president. Noe så grenseoverskridende har vel aldri vært sett fra en president i et demokratisk land noensinne. Det ser ikke ut til at konstitusjonen har noen virkemidler mot dette fullstendig avskyelige skuespillet mannen bedriver i disse dager.
    Bånn trist.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Når du ser hvordan de kjører på med propaganda og fyrer opp massene, er det omtrent som å se Hitlers massesamlinger i Nuremberg før krigen. Dette skjer rett for øynene på oss, i USA.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand

    Når du ser hvordan de kjører på med propaganda og fyrer opp massene, er det omtrent som å se Hitlers massesamlinger i Nuremberg før krigen. Dette skjer rett for øynene på oss, i USA.
    Dette er noe av grunnen til at jeg er bekymret for at statskupp, borgerkrig eller andre former for oppløsning av USA som vi et stabilt demokrati faktisk kan skje.
    Og det det vil i så fall bli et globalt jordskjelv.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    fra art

    Just 27 congressional Republicans acknowledge Joe Biden’s win over President Trump a month after the former vice president’s clear victory of more than 7 million votes nationally and a convincing electoral-vote margin that exactly matched Trump’s 2016 tally.

    Two Republicans consider Trump the winner despite all evidence showing otherwise. And another 220 GOP members of the House and Senate — about 88 percent of all Republicans serving in Congress — will simply not say who won the election.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    ^Alt er som det skal være i Amerikas forente stater.
    Ganske utrolig hvordan GOP i D.C. er blitt rabiate. Glasser skriver i New Yorker om skillet mellom dem og republikanere i styre og stell i delstatene. SIstnevnte utsettes for drapstrusler og sjikane fordi de insisterer på å følge loven.

    Noen uker tilbake opplevde vi at det stod folk og skrek "Stop the count!" utenfor valgsenteret i en delstat, mens en gruppe fra samme politiske fløy stod utenfor et valgsenter i en annen delstat og skrek "Count the votes!"
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo begredelig at det ikke er mulig å stoppe dagens antidemokratiske og helsemessige livsfarlige (bokstavelig talt!) adferd fra landets president. Noe så grenseoverskridende har vel aldri vært sett fra en president i et demokratisk land noensinne. Det ser ikke ut til at konstitusjonen har noen virkemidler mot dette fullstendig avskyelige skuespillet mannen bedriver i disse dager.
    Bånn trist.

    Den amerikanske grunnloven er jo ikke bare veeeldig gammel og lite egnet for den moderne verden, men også helt bevisst veldig begrenset. Når man så, på toppen av dette, har et common law heller enn statute law system og loven dermed blir til etterhvert som veien gås og terrenget forandres så ender man opp som de har gjort: helt uten lover og regler som kan tøyle oppførsel som i normalt fungerende land ville medført avskjedigelse ganske kjapt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ^Alt er som det skal være i Amerikas forente stater.
    Ganske utrolig hvordan GOP i D.C. er blitt rabiate. Glasser skriver i New Yorker om skillet mellom dem og republikanere i styre og stell i delstatene. SIstnevnte utsettes for drapstrusler og sjikane fordi de insisterer på å følge loven.

    Noen uker tilbake opplevde vi at det stod folk og skrek "Stop the count!" utenfor valgsenteret i en delstat, mens en gruppe fra samme politiske fløy stod utenfor et valgsenter i en annen delstat og skrek "Count the votes!"

    Selv om systemet denne gangen faktisk har fungert er jo det store spørsmålet hvorvidt dette vil gjelde særlig lenge fremover. Ære være de republikanske funksjonærer, embedsmenn og dommerere som denne gangen har vist prinsippfasthet og moralsk ryggrad, men om to eller fire år skal veldig mange av dem opp til gjenvalg. Da vil de etter all sannsynlighet bli møtt ikke bare av demokratiske motkandidater, men også motkandidater fra den rabiate siden av sitt eget parti.

    Om myten om et stjålet valg og et embedsverk som kun er "republican in name only" da fremdeles står - noe den selvsagt gjør, kanskje mye sterkere enn i dag - kan situasjonen være veldig, veldig annerledes ved og etter neste valg. Selv i dag har det vært dommere og embedsmenn som har valgt å ignorere grunnlov og statlig lov til fordel for Trump, men de har vært et lite mindretall og har lett blitt nedstemt av sine hederlige/sinnsfriske kollegaer.

    Neste gang kan det veldig lett være omvendt og det å nå puste lettet ut fordi "the system worked" er til de grader prematurt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Over the past week, President Trump posted or reposted about 145 messages on Twitter lashing out at the results of an election he lost. He mentioned the coronavirus pandemic now reaching its darkest hours four times — and even then just to assert that he was right about the outbreak and the experts were wrong.

    Moody and by accounts of his advisers sometimes depressed, the president barely shows up to work, ignoring the health and economic crises afflicting the nation and largely clearing his public schedule of meetings unrelated to his desperate bid to rewrite the election results. He has fixated on rewarding friends, purging the disloyal and punishing a growing list of perceived enemies that now includes Republican governors, his own attorney general and even Fox News.

    The final days of the Trump presidency have taken on the stormy elements of a drama more common to history or literature than a modern White House. His rage and detached-from-reality refusal to concede defeat evoke images of a besieged overlord in some distant land defiantly clinging to power rather than going into exile or an erratic English monarch imposing his version of reality on his cowed court.
    “This is classic Act V behavior,” said Jeffrey R. Wilson, a Shakespearean scholar at Harvard who published the book “Shakespeare and Trump” this year. “The forces are being picked off and the tyrant is holed up in his castle and he’s growing increasingly anxious and he feels insecure and he starts blustering about his legitimate sovereignty and he starts accusing the opposition of treason.”
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn