Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    @Armand68 du skal vite at alle som utfordrer deg her inne nå ønsker deg alt godt. Vi synes også du er modig som står i det.
    en skal jo ønske nesten alt godt, men denne nesten er ikke modig. det er en feig sak som ikke tar sjansen på å tenke selv. selvforskyldt kolportering av usannhet har intet med mot å gjøre!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    en skal jo ønske nesten alt godt, men denne nesten er ikke modig. det er en feig sak som ikke tar sjansen på å tenke selv. selvforskyldt kolportering av usannhet har intet med mot å gjøre!
    Jeg synes han er modig så lenge han blir her. Dette er nok ganske tøft. Psykisk ubehag av det slaget som tar mye energi. Det er heller ikke gitt at vi har servert argumenter som treffer han hjemme.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    psykisk ubehag? hen ler seg vel kvekk ihjel av all den tasting som brukes på noe som aldri vil kunne treffe hen hjemme. hen er borte!
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg er ganske sikker på at du tar feil der, doktor.

    Jeg synes forøvrig at hfs sine off-topic diskusjoner er sabla gode, og det inkluderer ikke minst at @Armand68 tas på alvor.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel et sentralt poeng å se hvilke kilder man forholder seg til - eller rettere sagt velger å forholde seg til. Vi har vel ikke et tilsvarende løypekart for norske forhold, men for amerikansk virkelighet - som vel denne tråden handler om - er jo denne analysen og oversikten fra "Ad fontes media" all grunn til å ha for øye.

    De nyhetskanalene som forhenværende president promoterer befinner seg i nedre, høyre hjørne. Document.no vil befinne seg i de samme høgga. Les klassifiseringen! Samtidig er de som er rangert høyest i forhold til balanse og faktarapportering konsekvent blitt indoktrinert som "fake news" og "enemies of the people" av forhenværende president. Utøver man bare et bittelite snev av analyse og refleksjon - aktivere de små grå - bør man skjønne at dette indoktrineres fordi edruelig analyse og fakta ikke er å foretrekke. At så mange går i denne høyst banale fella, er forstemmende.En sammenligning til fascismen er åpenbar.

    Allerede en seriøs påstand om at det er en "stor konspirasjon" gående som er iscenesatt av fæle mainstream media og eliten, som vil oss ondt og hjernevaske oss - og at noen snille og omsorgsfulle gærninger nede i høyre (eller venstre) hjørne sitter på den egentlige sannheten - er for meg et av naturens faresignaler og diskvalifiserende.

    Skjermbilde.JPG
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det er vel et sentralt poeng å se hvilke kilder det er å forholde seg til - eller rettere sagt å velge å forholde seg til. Vi har vel ikke et tilsvarende løypekart for norske forhold, men for amerikansk virkelighet - som vel denne tråden handler om - er jo denne analysen og oversikten fra "Ad fontes media" all grunn til å ha for øye.

    De nyhetskanalene som forhenværende president promoterer befinner seg i nedre, høyre hjørne. Document.no vil befinne seg i de samme høgga. Les klassifiseringen. Samtidig er de som er rangert høyest i forhold til balanse og faktarapportering konsekvent blitt indoktrinert som "fake news" og "enemies of the people" av forhenværende president. Utøver man bare et bitte, lite snev av analyse og refleksjon - aktivere de små grå - bør man skjønne at dette indoktrineres fordi edruelig analyse og fakta ikke er å foretrekke. At så mange går i denne høyst banale fella, er forstemmende.

    Allerede en seriøs påstand om at det er en "stor konspirasjon" gående som er iscenesatt av fæle mainstream media og eliten, som vil oss ondt og hjernevaske oss - og at noen snille og omsorgsfulle gærninger nede i høyre (eller venstre) hjørne sitter på den egentlige sannheten - er for meg virkelig et av naturens faresignaler og diskvalifiserende.

    Vis vedlegget 693272
    Viste ikke at det fantes noen til høyre og lenger ned enn Newsmax. Kanskje man må teste "before it's news";):)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Infowars f.eks. er vel gærningen som mente at Sandy Hook-massakren var iscenesatt og at foreldrene som hadde mistet sine barn var skuespillere. Er jo et analogisk ressonement som føres - bl.a. her inne - om at skuespillere ble brukt i stormingen av kongressen. Er jo rimelig lett å gjennomskue.... For de som har vettet i behold.
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Infowars f.eks. er vel gærningen som mente at Sandy Hook-massakren var iscenesatt og at foreldrene som hadde mistet sine barn var skuespillere. Analogisk ressonement om skuespillere brukes jo rundt stormingen av kongressen, så er jo noenlunde lett å gjennomskue.... For de som har vettet i behold.
    Problemet er at det er så mange som bare konsumerer den søpla, og at det har blitt legitimert fra toppen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Infowars f.eks. er vel gærningen som mente at Sandy Hook-massakren var iscenesatt og at foreldrene som hadde mistet sine barn var skuespillere. Analogisk ressonement om at skuespillere brukes jo rundt stormingen av kongressen, så er jo noenlunde lett å gjennomskue.... For de som har vettet i behold.
    Jeg så nettopp en dokumentar om han. Sjokkerende å se hva han lirte av seg ... og like sjokkerende å se at DjT gjentok de villleste påstander dom president stadig vekk.
    Hvis det er en rød tråd i Trump sin tid som politiker då er det at han har teeetet og sagt hvasomhelst som har gitt oppmerksomhet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Ønske en som bevisst sprer løgner alt godt? Nahh...
    Hvor bevisst det er, undrer jeg faktisk på. Han har åpenbart ikke forstått konsekvensene av egne holdninger, ei heller forstått hvorfor de nordiske samfunn fungerer såpass bra som de faktisk gjør. I det hele tatt er det veldig mye han forstår veldig lite av.
    Og da mener jeg helt oppriktig at jeg ønsker ham alt godt, så han selv kan se hvor det egentlige problemet her ligger. Sånn generelt ønsker jeg egentlig ingen noe vondt, når jeg tenker over det. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Hvor bevisst det er, undrer jeg faktisk på. Han har åpenbart ikke forstått konsekvensene av egne holdninger, ei heller forstått hvorfor de nordiske samfunn fungerer såpass bra som de faktisk gjør. I det hele tatt er det veldig mye han forstår veldig lite av.
    Og da mener jeg helt oppriktig at jeg ønsker ham alt godt, så han selv kan se hvor det egentlige problemet her ligger. Sånn generelt ønsker jeg egentlig ingen noe vondt, når jeg tenker over det. :)
    Edel tanke, men de som sprer slik løgnaktig informasjon og med det indirekte oppfordrer til vold har jeg ikke mye sympati med.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    3.514
    Torget vurderinger
    4
    Igjen fasinerende


    Det er nok en del som er greitå si men det blir nok noen år bak murene nå
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er veldig lite som tyder på at trumpistene som lot seg lure til å løpe Trumps ærend utmerker seg ved høy intelligens eller alminnelig vett. Og Trump selv (og tullingene hans) var formodentlig de eneste som virkelig trodde at valgresultatet kunne settes til side i opptellingen 6 januar, hvis bare Pence var villig til å gjøre det og/eller kunne presses til å gjøre det. Det kan også ha påvirket beredskapen utenfor Kongressen. Definitivt et forsøk på statskupp ved å sette til side det lovlige valgresultatet, men uttenkt og utført av klovner.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Edel tanke, men de som sprer slik løgnaktig informasjon og med det indirekte oppfordrer til vold har jeg ikke mye sympati med.
    Jeg har heller ingen sympati med holdningene. Det er ikke det samme som at jeg ønsker folk vondt.
    Tenk forsvarer i rettssaker. Det er ikke handlingene som forsvares, det er mennesket. Ingen mennesker er såpass endimensjonale som de meningene peker på. Bruk gjerne ex-Frp'er Per Sandberg som et eksempel, mange av oss elsker å hate den fyren, men selv om han er en bøs møkkamann med mye dårlige historier i bagasjen, er han også en bløthjertet hjelper for mange svake i samfunnet, som sagt er vi mennesket alt mulig rart, selv om vi alle har litt drittsekk i oss.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    3.514
    Torget vurderinger
    4
    ^ Det er veldig lite som tyder på at trumpistene som lot seg lure til å løpe Trumps ærend utmerker seg ved høy intelligens eller alminnelig vett. Og Trump selv (og tullingene hans) var formodentlig de eneste som virkelig trodde at valgresultatet kunne settes til side i opptellingen 6 januar, hvis bare Pence var villig til å gjøre det og/eller kunne presses til å gjøre det. Definitivt et forsøk på statskupp ved å sette til side det lovlige valgresultatet, men uttenkt og utført av klovner.
    Er jo enig men de ble jo fortalt løgner over en lav sko
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    I håp om at den kan hjelpe noen til å komme ut av ubalansen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I håp om at den kan hjelpe noen til å komme ut av ubalansen.
    Jeg har lest den, allerede før jeg spurte om hvorfor du oppfordret oss til å lese den. Forfatteren kommer med en serie påstander av typen «venstresiden er besatt av forestillinger om Trump og fascisme» uten å legge frem noen argumenter eller bevis utover de rene påstandene. Tvert imot avfeier han bare Hagtvedts resonnement om det samme som «mye om og men», uten å gå inn i substansen i det hele tatt. En tekst som dette imponerer ikke. Bare løse påstander.

    Dr dong og jeg selv hadde en opphetet diskusjon her inne for en tid tilbake om hvorvidt Trump kan betegnes som en fascist eller ikke. Mitt syn er at det kan han ikke, men han er en autoritær kleptokrat i Putin-stilen som ikler seg fascismens symbolikk fordi han tror det går hjem hos «basen» hans. «Performative fasiscm» er en bra beskrivelse. Det Trump mangler for å kvalifisere som fascist er denne «blod og jord»-dimensjonen som du selv målbærer. Trump har ikke Mussolinis patos om «nasjonens legeme». I stedet handler alt bare om ham selv, narcissisten, og hvordan han selv skal kunne raske til seg mest mulig fortest mulig. Det er knapt en eneste beslutning i hele hans presidentperiode som ikke først og fremst handlet om ham selv og hans egne interesser (inkl gjenvalg), gjennomkorrupt som han er. Selve definisjonen på korrupsjon er å misbruke stilling eller tillitsverv til egen vinning, og Trump har normalisert den adferden fra første til siste dag i stolen.

    Nå, din tur: Tesen i artikkelen du linket til er at venstresiden er besatt av en feilaktig sammenligning mellom Trump og fasiscmen. Grei ut, som det heter i stiloppgaver. Hvorfor er ikke fascisme en relevant sammenligning for det Trump, Bannon etc holder på med? Hvilke kjennetegn ved fascismen er det de ikke oppfyller? Og hvorfor er dette en «besettelse» for venstresiden heller enn en høyst relevant diskusjon om hvordan man skal beskrive fenomenet trumpisme?
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    For meg representerer Demokratene - og den globale agendaen (ref Agenda 2030) osv - helt klart en politikk som går mye mer i retning av fascisme. Men mange klarer ikke å se det forbi de fine, velpolerte ordene hva de egentlig styrer mot. Demokratenes vilje til å få kjeltringer ut på gatene ifm BLM protestene, massiv innvandring (for å rive opp samfunnet innenfra, men de selger det som «humanisme») - så det gir de mer makt (når samfunnet sliter har de ikke tid eller evne til å ta opp kampen med makta), løgner om klima, alt føyer seg inn i rekken av en farlig utvikling hvor demokratene (som også er globalister) styrer mot et samfunn styrt av en elite mer og mer fjernt fra folket. Det er nettopp det de er ute etter. Er det noen som er gjennomkorrupt er det demokratene. Trump gikk imot globalismen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, så start med å forklare oss hva ordet «fascisme» betyr i din verden. Fint universalskjellsord for politikk man ikke liker, men det har faktisk en reell betydning. Hva betyr «fascisme» for deg, og hva skiller det fra f eks autoritær sosialisme?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    For meg representerer Demokratene - og den globale agendaen (ref Agenda 2030) osv - helt klart en politikk som går mye mer i retning av fascisme. Men mange klarer ikke å se det forbi de fine, velpolerte ordene hva de egentlig styrer mot. Demokratenes vilje til å få kjeltringer ut på gatene ifm BLM protestene, massiv innvandring (for å rive opp samfunnet innenfra, men de selger det som «humanisme») - så det gir de mer makt (når samfunnet sliter har de ikke tid eller evne til å ta opp kampen med makta), løgner om klima, alt føyer seg inn i rekken av en farlig utvikling hvor demokratene (som også er globalister) styrer mot et samfunn styrt av en elite mer og mer fjernt fra folket. Det er nettopp det de er ute etter. Er det noen som er gjennomkorrupt er det demokratene. Trump gikk imot globalismen.
    Igjen viser du med all mulig tyelighet at du er langt, langt utenfor dine kunnskapsfelter.
    Det er ikke så vanskelig å plukke fra hverandre så å si hver eneste påstand innlegget over består av. At USA's Demokratisk parti for deg fremstår som fascister, sier veldig lite om realitetene, i det minste.

    Vær gjerne uenig i mål og meninger, men forhold deg i det minste til en virkelighet som kan kjennes igjen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For meg representerer Demokratene - og den globale agendaen (ref Agenda 2030) osv - helt klart en politikk som går mye mer i retning av fascisme.
    Venter på svar om hva du legger i ordet «fascisme». Om jeg skal gi et lite hint fra Wikipedia-artikkelen om fascisme:
    Fascists believe that liberal democracy is obsolete and regard the complete mobilization of society under a totalitarian one-party state as necessary to prepare a nation for armed conflict and to respond effectively to economic difficulties.[9] A fascist state is led by a strong leader such as a dictator and a martial law government composed of the members of the governing fascist party to forge national unity and maintain a stable and orderly society.[9]

    Fascism rejects assertions that violence is automatically negative in nature and views imperialism, political violence and war as means that can achieve national rejuvenation.[10][11] Fascists advocate a mixed economy, with the principal goal of achieving autarky (national economic self-sufficiency) through protectionist and economic interventionist policies.[12]

    The extreme authoritarianism of fascism often involves a belief in racial "purity" or a "master race", usually synthesized with some variant of racism or bigotry; the idea of "purity" has motivated fascist regimes to commit massacres, forced sterilization, genocides, mass killings or forced deportations against a perceived other.[13][14][15]
    (Min uthevelse.) Hvordan får du dette til å gå ihop med at en globaliseringsagenda «går mye mer i retning av fascisme»? Du er åpenbart i stand til å formulere en setning eller to. Da er det kanskje ikke for mye forlangt at du tenker gjennom hva ordene du leser og skriver betyr heller?
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    For meg representerer Demokratene - og den globale agendaen (ref Agenda 2030) osv - helt klart en politikk som går mye mer i retning av fascisme. Men mange klarer ikke å se det forbi de fine, velpolerte ordene hva de egentlig styrer mot. Demokratenes vilje til å få kjeltringer ut på gatene ifm BLM protestene, massiv innvandring (for å rive opp samfunnet innenfra, men de selger det som «humanisme») - så det gir de mer makt (når samfunnet sliter har de ikke tid eller evne til å ta opp kampen med makta), løgner om klima, alt føyer seg inn i rekken av en farlig utvikling hvor demokratene (som også er globalister) styrer mot et samfunn styrt av en elite mer og mer fjernt fra folket. Det er nettopp det de er ute etter. Er det noen som er gjennomkorrupt er det demokratene. Trump gikk imot globalismen.
    Hvis jeg forstår det riktig er dette resonnementet ditt:

    • Demokratene (det amerikanske politiske partiet) har som mål å overta makten over hele verden
    • Demokratenes tiltak for å oppnå dette er (blant annet?):
      • å støtte opp under FNs bærekraftsmål ("Agenda 2030")
      • å støtte BLM og egge til voldelig protest
      • å støtte massiv innvandring for å ødelegge USAs nasjonale renhet
    • Trumps hovedmål var å unngå at Demokratene skulle ta over verden.
    Forstår jeg det riktig? Oppriktig spørsmål.
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg forstår det riktig er dette resonnementet ditt:

    • Demokratene (det amerikanske politiske partiet) har som mål å overta makten over hele verden
    • Demokratenes tiltak for å oppnå dette er (blant annet?):
      • å støtte opp under FNs bærekraftsmål ("Agenda 2030")
      • å støtte BLM og egge til voldelig protest
      • å støtte massiv innvandring for å ødelegge USAs nasjonale renhet
    • Trumps hovedmål var å unngå at Demokratene skulle ta over verden.
    Forstår jeg det riktig? Oppriktig spørsmål.
    Du setter det litt på spissen, men tendensen er riktig, ja om du utvider «demokratene» med «globalistene»/deres likesinnede i andre land.
    Man ser tydelig hvordan disse mer og mer rotter seg sammen, legger seg flate for Kina, WHO osv.
    Jeg vil ellers ikke ta alle demokrater i USA over en kam, men mener å se at den indre kjernen går i retning av noe som i verste fall kan ende med ettparti-styre. Obama / Clinton / Pelosi / Biden - klanen har null tillit hos meg for å si det slik.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, og så var det hva du legger i begrepet «fascisme», da. Les beskrivelsen av målene med fascistisk politikk som jeg klippet inn fra Wikipedia over. Hvordan får du en globaliserings- og innvandringsvennlig politikk til å være noe «mer i retning av fascisme»?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn