Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Ellers, utifra det jeg har sett av videoopptak oppfordret ellers Trump aldri noen til å «innta» Capitol. Han oppfordret snarere tvert imot til ro og orden.
    Påstander om statskupp er derfor tatt ut av løse luften slik jeg ser det. Man vil laste Trump for en rekke gærningers oppførsel, som var en salig blanding av pro og ikke-pro Trump.
    Til og med du skjønner vel at det bare var prikken over i'en?
    At alt som var og er sagt, spesielt etter at han tapte valget, men også gjennom 4 år, bare har lagt opp til dette!
    Hvilke ikke-pro fant du inne i Capitol Hill sa du....?

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo slik at høyresiden har hatt regjeringsmakt i Norge i nesten 8 år...
    Har de? Jeg oppfatter det du omtaler som høyresiden til venstre for nullpunktet, i sine beste stunder rundt null... Sentrum representerer sentrum av venstrefløyen...

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    armand68: «Er det ikke ok at jeg ikke uttaler meg skråsikkert om valget? Det oppfordres jo til å være nyansert, så får jeg kritikk når jeg også er det? Henger ikke helt på greip...»

å snakke om at en ikke tar entydig stilling til valgfusket der borte, gitt det materialet som er fremkommet, spesielt med hensyn til alle de påstandene som ble avvist av retten, det har ingenting med å være nyansert å gjøre.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Der er vi nok ikke helt enig. Jeg forbeholder meg retten til å ha visse reservasjoner mht prosessen som har vært, selv om jeg respekterer den. Mistenker det fortsatt er begravde lik som kan forandre bildet lenger frem, uten at jeg er sikker som sagt. Time will tell...

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    armand68: «Det går an å være tilhenger av Trumps politikk uten å ha satt seg inn i alle detaljer ved gjennomføringen av selve valget.»

som om ikke forsøket på statskupp har med trumps politikk gjøre?

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    armand68: «Det går an å være tilhenger av Trumps politikk uten å ha satt seg inn i alle detaljer ved gjennomføringen av selve valget.»

som om ikke forsøket på statskupp har med trumps politikk gjøre?
    Nei, det har det ikke. Trump har tatt helt avstand fra det. Gærninger finner man overalt.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Hva? Hva slags non-MSM steder er det du frekventerer? :)

Det er jo litt morsomt at du ikke har fåttt med deg dette.

Timeline:
    Jeg venter på en kommentar på dette.

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt har jeg ikke satt meg inn i dette og har ikke noen interesse av å kommentere det. Jeg er ingen talsmann for Trump!
    Men etter et raskt google søk registrerer jeg at det er ulike oppfatninger her.

Sist redigert:

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Var det mens han heiet på de når det skjedde? Noe som flere har meldt at han gjorde.
    Tror du på alt du hører, da?

Og, hvis dette var et reelt kuppforsøk var det så dårlig planlagt og organisert at det uansett fremstår som svært lite sannsynlig.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    Har de? Jeg oppfatter det du omtaler som høyresiden til venstre for nullpunktet, i sine beste stunder rundt null... Sentrum representerer sentrum av venstrefløyen...
    Hvor definerer du det politiske nullpunktet på venstre høyre aksen ?

Mvh
    KJ

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Frps liberale fløy / Høyres konservative

ps. Men det er litt avhengig av hva man snakker om. F.eks. om man tar utelukkende økonomisk politikk vil jeg si at nullpunktet ligger noe lenger til venstre.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Og, hvis dette var et reelt kuppforsøk var det så dårlig planlagt og organisert at det uansett fremstår som svært lite sannsynlig.
    Det var nøye planlagt. Heldigvis fikk de ikke tak i maktpersonene de søkte. De ønsket å ta visepresidenten som gissel. De ønsket å ta senatsmedlemmer til gissel. Det kommer også frem at enkelte ytret at de ønsket å ta livet av hele senatet. "Turn on the gas".

Mobben var en avledningsmanøver. Den harde kjernen hadde nøye utvalgte mål.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Nei, jeg gjør ikke det. I motsetning til hva enkelte andre gjør, mener jeg at fakta er bedre å basere sine avgjørelser og tanker, enn rykter og alternative fakta.

Men det har litt med hvem som sier det og hvor mange som mener det samme. Det som kommer fra kilder på innsiden av det hvite hus har vist seg å stemme i svært høy grad.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det har det ikke. Trump har tatt helt avstand fra det. Gærninger finner man overalt.
    hva gjør en amerikansk president når mobben stormer capitol? har du tenkt over det?

noen timer etter at det startet – det førte ikke frem –, hiver han inn en liten videosnutt om at de bør gå hjem, med det søte uttrykket we love you, you're very special.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.482
    Korrupsjon i Norge er høy. Det er bare av en annen type en klassisk penga under bordet. Den er delvis hvitvasket og fremstår som legitim og/eller basert på bekjentskap.
    Altså: Det er så forbannet lett å slenge ut av seg påstander, men å underbygge dem er verre. Den typen påstander, enten de kommer fra høyre eller venstre side av politikken, er skadelige, med mindre de kan underbygges, og dermed gjøre noe med dem.

Du føler at det er sånn. Du kan finne noen avisoppslag som viser at det er sånn. Ergo finnes fenomenet. MEN: De som vet og kan noe om korrupsjon her i verden, kan fortelle og underbygge at du tar feil med hensyn til mengdeangivelse. Og dermed er din påstand ødeleggende for tillit i samfunnet.

Jeg har deltatt i såpass mange offentlige anbud, at jeg kan love deg at du er helt på jordet. Mekanismene for å begrense korrupsjon gjennomsyrer alle slike anbud.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.482

ps. Men det er litt avhengig av hva man snakker om. F.eks. om man tar utelukkende økonomisk politikk vil jeg si at nullpunktet ligger noe lenger til venstre.
    Jadda. På samme måte som at midtpunktet på en skålvekt er nesten helt over på den ene siden.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Altså: Det er så forbannet lett å slenge ut av seg påstander, men å underbygge dem er verre. Den typen påstander, enten de kommer fra høyre eller venstre side av politikken, er skadelige, med mindre de kan underbygges, og dermed gjøre noe med dem.

Du føler at det er sånn. Du kan finne noen avisoppslag som viser at det er sånn. Ergo finnes fenomenet. MEN: De som vet og kan noe om korrupsjon her i verden, kan fortelle og underbygge at du tar feil med hensyn til mengdeangivelse. Og dermed er din påstand ødeleggende for tillit i samfunnet.
    Jeg er ikke enig i at den er høy, men at det eksisterer en annen form for korrupsjon enn den vanlige, er jeg rimelig sikker på.
    Har jeg beviser? Nope. Men ingen røyk uten ild, og det er mye røyk. Ihvertfall her i denne kommunen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.399
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger kan det være verdt å stikke fingeren i jorda og sjekke hvor man selv står. Hvis du definerer «nullpunktet» som et sted utenfor høyre side av FrP er det kanskje ikke alle andre det er feil på. På samme måte som hvis du opplever at alle andre enn deg kjører i feil retning på motorveien kan det være lurt å stille seg selv noen enkle kontrollspørsmål.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke helt hvorfor du stiller meg disse spm. Uavhengig granskning er vel stikkord her. Ellers følge vedtatt rettspraksis. Er ingen jurist og har ikke så mye mer å tilføre der er jeg redd. Sikkert andre som kan svare mye bedre på det.
    Jeg ser at du skriver at du er for demokratiets prinsipper og har tillit til det juridiske og ønsker uavhengige granskninger. Du skriver at du ikke har satt deg inn i hva som skjedde på demonstrasjonen samtidig som du påstår at det ikke er Trump supportere som står bak.
    Etterforskningsresultater fra blant annet FBI viser at dette er feil.

Valgresultatene er blitt gjennomgått i 3 måneder og selv om Trump med sine har proklamert fra dag en at de har bevis på valgfusk har de ikke fremmet eller fått godkjent disse i rettssystemet som skriver til meg at du har tillit til. Hvordan kan du ha troverdighet til Trump og hans etter det?

Her er to videoer fra viktige republikanere og Trump-støttespillere i Kongressen om valgresultatet den 6 januar. Mconnells tale sagt før demoen og Graham etter demoen. De sier begge i klartekst at påstandene om valgfusk bare er tull og oppvilging av mobb. Jeg leser begge som at de sier dette fordi de er oppriktig bekymret for demokratiet.

Det mener og skrives så mye om Trumps intensjoner, men jeg mener at hans første tale etter valget alene viser klokkeklart angrep og undergraving av demokratiet. Han utroper seg til vinner før noen vet utfallet. Dette gjorde han for å skape klima for demoen den 6 januar.

Edit: beklager feil tale over. Det er denne jeg sikter til ved ca 7.00 minutter.

Oppskriften på å undergrave et demokrati er blant annnet å svekke troverdigheten til pressen, etterretningen og skape splittelse og polarisering. Er du enig at Trump har brukt mye av sin retorikk på dette?

Er det noe av det jeg har skrevet nå som du kan si deg uenig i?

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.482
    Du kan ikke med noen form for rimelighet mene at din egen opplevelse av politikken, skal avgjøre hvor balansepunktet befinner seg??
    Du har vist gjennom dine innlegg 2 tydelige saker:
    1. Du har lite peiling på politikk, og ligger svært langt ute på høyre fløy i flere av sakene du hevder
    2. Du evner ikke å se konsekvensene av de ønskene du har for samfunnet, og at mye av det du fremmer, vil radikalt ødelegge "den norske kulturen".

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1

Og hvor er du selv ift dette nullpunktet ?

mvh
    KJ

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.482
    Jeg er ikke enig i at den er høy, men at det eksisterer en annen form for korrupsjon enn den vanlige, er jeg rimelig sikker på.
    Har jeg beviser? Nope. Men ingen røyk uten ild, og det er mye røyk. Ihvertfall her i denne kommunen.
    Der er vi enige. Det finnes bekjentskaper og vennetjenester, og en del dritt her og der. Men i forhold til en del land jeg har jobbet med, er dette som en tur i parken her i landet. Takk og pris.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    After losing the White House and both chambers of Congress during former President Donald Trump’s single-term—and as his second impeachment trial looms over the Senate—the Republican Party is contemplating its future. Given all the above, it’s safe to describe this as, supposedly, a pivotal moment. Should the GOP continue to embrace white grievance and a cult of personality as its organizing ideology? Or should it try to pivot and become a political party with a policy platform and a commitment to governing beyond tax cuts for the wealthy and judges for the far right? Some have framed the internal debate as a civil war. “Trump stokes a civil war out the door,” Vanity Fair posited in early January. “Trump impeachment ignites a GOP civil war,” The Hill argued earlier this month. But that suggests a genuine reckoning is going on, and what this ignores is that all the most meaningful battles have already been fought and decided.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Det der kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i for å si det forsiktig! Jeg tar på det sterkeste avstand fra fascisme.
    Og jeg holder begrepene kultur og rase helt atskilt. Innholdet er ikke det samme der. Jeg er ikke imot samfunn med ulike raser, men tror at vi må samle oss om en felles kultur i landet, på tvers av etnisitet.
    Fra min synsvinkel har du gitt klar støtte til fascisme. Jeg respekterer at du tar avstand på overskriftsnivå - og det er jo på en måte fint at du gjør det.

Men du støtter fascistiske krefter ved å være superkritisk til et valgresultat som har blitt overvåket og etterprøvd i hue og ræva ... og ved å være super ukritisk til Trump sine mange forsøk på å beholde makta til tross for at han beviselig tapte valget ... og ved å lovprise den kanskje mest diktatoriske, opportunistiske og løgnaktige lederen vi har sett i den vestlige verden siden Hitler kuppet makta i Tyskland. Det var msnge dom tenkte som deg dengang...

Det du har skrevet om kulturelt mangfold kan isolert sett tolkes som noe annet enn rasistisk, men sammen med de andre tingene du har levert så får det rasistiske (og fascistiske) meninger.

Det er to muligheter her: 1) Du er fascist, men har ikke skjønt det selv enda. 2) du er ikke fascist, men du har falt for en fascistisk retorikk som du ikke forstår rekkevidden av.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.426

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Først, om meg selv: Konservativ, tidligere formann i Norges Konservative Studentforbund, tidligere medlem av Høyres sentralstyre, har vært med på å skrive partiets prinsipprogram sammen med bl.a. Kristin Clemet. Vokste opp på gård i en HV-familie med et mindre arsenal tilgjengelig. Har bodd i USA i fem år, har tidligere jobbet i Forsvaret, nå i privat sektor.

For en konservativ i den europeiske tradisjonen er det naturlig å ta utgangspunkt i individet. En person som kan og vil bidra skal også få muligheten til det. Individet bør også stå fritt til reise, studere og jobbe der man vil, og så videre. Statens viktigste oppgave er å beskytte individets rettigheter. Den viktigste individuelle rettigheten av dem alle er ytringsfrihet, siden det er sikkerhetsventilen i tilfelle brudd på noen av de andre rettighetene. Statsgrenser er et bare et nødvendig onde, ikke et mål i seg selv.
    Forbannede kommunist!
    Hvordan føles det der ute på ytterste venstre fløy, når majoriteten av oss IQ-bomber befinner oss trygt plantet i sentrum. Hvor mye får du forresten fra Soros for å poste dine udemokratiske og ondsinnede konspirasjonsteorier her? Tror pipa får en annen lyd når du og dine kamerater entrer Guantanamo. Bare vent å se om to uker, din kinaelskende pedo jæv… av en Hillary-fan, nei Obama, nei mener Biden. Alt går etter planen, Jes.. eehh Trump kan ikke feile.

Vennlig hilsen alle oss i Qan.. eehh Docum…, nei hva faen var det igjen. Jo, oss i sentrum.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.399
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han gjør sitt beste
    Den historien funker nok bedre i en episode av Steve Bannons podcast enn foran en dommer:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.399
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forbannede kommunist!
    Hvordan føles det der ute på ytterste venstre fløy, når majoriteten av oss IQ-bomber befinner oss trygt plantet i sentrum. Hvor mye får du forresten fra Soros for å poste dine udemokratiske og ondsinnede konspirasjonsteorier her? Tror pipa får en annen lyd når du og dine kamerater entrer Guantanamo. Bare vent å se om to uker, din kinaelskende pedo jæv… av en Hillary-fan, nei Obama, nei mener Biden. Alt går etter planen, Jes.. eehh Trump kan ikke feile.

Vennlig hilsen alle oss i Qan.. eehh Docum…, nei hva faen var det igjen. Jo, oss i sentrum.
    Jo, det er i det minste en interessant avveksling fra å stå på talerstolen i Studentersamfundet og kjenne raddisenes vrede stråle mot meg. Pleide å ha fast plass i høyre kvadrant av salen. M-l’erne på motsatt side, de rødgrønne fotformskoraddissene på gulvet. Andre og tredje kvadrant var almuen.

Det var også interessant å være gjenstand for en hel serie av Raud Fronts veggaviser, store flak med gråpapir dekorert med korslagte Kalashnikover øverst og klar beskjed om hva som ville skje når revv’lusjonen inntraff.

Tåler nok denne figuren også. I Samfundssalens politiske geometri ville han vært plassert godt utenfor bygningen, kanskje et sted ute på den gamle fengselstomta. Og han ville ment at det politiske nullpunktet lå ved sykkelstativet, sånn ca. :)

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Jeg tror ikke han hadde ikke tatt avstand fra det hvis de hadde tatt kontroll på kongressen og tilbudt han nøkkelen.

Trump har en lang historie for å tale med to tunger ... på en måte som gjør at rasistene og fascistene oppfatter at de har han i ryggen..., mens de som er litt skeptiske blir beroliget. Det er en farlig miks han serverer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn