Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.990
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Forstår tankegangen din, men stemmer likevel ikke helt. Jeg nyanserte nemlig og sa at det var tendenser til stigmatisering av meg (som person) da det kom et innlegg som halvveis insinuerte meninger jeg skulle ha om helt andre tema, f.eks. Covid-19, osv som var grunnløse.
    Gjennomgangsmelodien din har hele tiden vært å kritisere demokratene (eller norsk venstreside) for å være anti-konservativ, anti-rettferd og anti-folket. At den kommentaren som inneholdt ordet "stigmatisering" handlet om noe annet er tilfeldig.

Her er et par eksempler der du betegner venstreorienterte som en enhetlig gruppe med felles ansvar for å beskylde høyreorienterte for å være en enhetlig gruppe. For å si det på en annen måte: Du må få tatt deg en tur til optikeren, for den bjelken du har i øyet begynner å bli sjenerende for oss andre.

Eksempel 1:
    Biden sammenlignet nylig Trump-supportere med nazister og Nancy Pelosi sa at Trump-supportere hevder sin “hvithet” over demokratiske spilleregler… Farlig retorikk fra den kanten, for å si det mildt! De ønsker å skape motsetninger, forfølge og stemple alle som er uenig med deres politikk! Hva er dette? Demokratenes retorikk er så udemokratisk som det går an å tenke seg. Det minner farlig om fascisme. Gjelder å rense ut alle annerledes-tenkende!! - og media og teknologi benyttes flittig som våpen.
    Eksempel 2:
    Det finnes ellers utrolig mye materiale og utsagn om hvordan demokratene fyrer opp under å gå etter annerledes tenkende. Hvordan de hisset opp mobben til å gå løs på institusjoner og Trump i fjor er skremmende. Dette har aksellerert kraftig inn mot valget i høst. Bidens tale eksempelvis hvor han eksplisitt uttrykket «war» mot white supremacy er alarmerende. Det hadde ikke vært det om han da med white supremacy utelukkende mente rasisme, som vi alle bør være imot, men begrepet tøyes nå så langt at det rett og slett går altfor langt.
    Eksempel 3:
    Fordi de benytter voldelige metoder. Man kan sympatisere i sak, men ikke i metoder. Antifa er å betrakte som en terror-organisasjon. Der hadde Trump helt rett. Til syvende og sist handlet det heller ikke bare om rasisme lenger, men politikk, brenning av amerikansk flagg, bibler, dukker av Trump osv. Minnet om bilder vi har sett fra Midt-østen. Og demokratene hylte imot Trump som ville sette inn kraftig skyts mot vandalene. Ville beskytte sine egne vet du... for de tjente deres hensikt i opprøret mot Trump. Så enkelt. Man er naiv om man ikke ser det, etter min mening.
    Hvis dette ikke er "oss mot dem"-retorikk fra din side, så vet jeg ikke hva som kvalifiserer.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.911
    Torget vurderinger
    16
    Men slikt foregår minst like mye på venstresiden også.
    Siden vi er i Trump tråden, hva anser du som venstresiden i Amerikansk journalistikk? Bare slik at vi snakker om de samme aktørene når vi bruker samlebegreper som venstresiden og høyresiden.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Point taken, men du forstår sikkert også at når du skrev det du skrev, selv med spm.tegn bak, for så å si «Kjør på»... var det ikke rart at jeg opplevde som at du tilla meg en del ting... Men da er det glemt i min bok:)
    JEG HAR ALDRI SKREVET KJØR PÅ!!!!!!!

Dette skrev jeg:
    Feel free til å ta opp det du mener er en løgn som alle her inne har gått på?
    Var det at det ikke var MAGA fans og ekstremister som stormet CH?
    At DT hadde langt flere enn Obama på sin innsettting?
    At Kina og Fauchi står bak covid for å få DT til å tape?

Bare kom igjen!

Så vær så snill å ta opp det du mener er en løgn som alle her inne har gått på?
    Siden du gjentar det, så må det være den enkeleste saken i verden!

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Men tror du virkelig at Tucker bare var "litt for ivrig på avtrekkeren"? Tucker Carlson har et helt team rundt seg av faktasjekkere og taleskrivere som hjelper han med monologen og programmet. Min påstand er igjen at han visste nøyaktig hva han gjorde, at han har gjort lignende ting før og at det han driver med har lite med journalistikk å gjøre. Ser du ikke en enorm forskjell på Tucker Carlson og Chris Wallace?
    Tja, jeg synes også noe av det Tucker tok opp var legitimt, selv om han gikk litt for langt. Det virker jo helt opplagt at demokratene - og i kjølvannet av alle den siste tids sensur - nå som de har kommet til makten er på jakt etter å ta meningsmotstandere for enhver pris. De sender i hvert fall slike signaler. Men Tuckers team må holde hodet kaldt her så de ikke blander kortene når det plutselig dukker opp saker som er legitime midt i venstresidens øvrige sensurregime, for det er viktig at noen nå tør å heve sin røst mot det som ser ut til å være farlige tendenser mot politistat.

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Gjennomgangsmelodien din har hele tiden vært å kritisere demokratene (eller norsk venstreside) for å være anti-konservativ, anti-rettferd og anti-folket. At den kommentaren som inneholdt ordet "stigmatisering" handlet om noe annet er tilfeldig.

Her er et par eksempler der du betegner venstreorienterte som en enhetlig gruppe med felles ansvar for å beskylde høyreorienterte for å være en enhetlig gruppe. For å si det på en annen måte: Du må få tatt deg en tur til optikeren, for den bjelken du har i øyet begynner å bli sjenerende for oss andre.

Eksempel 1:

Eksempel 2:

Eksempel 3:

Hvis dette ikke er "oss mot dem"-retorikk fra din side, så vet jeg ikke hva som kvalifiserer.
    Jo, argumenterer naturligvis imot noe jeg er uenig i. Men det er vel greit. Det gjør vi alle! har litt problemer med å forstå at du ikke forstår det, eller at en debatt skulle inneholde det. Du får tilgi meg om jeg har misforstått deg...

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.482
    Jeg er nordmann. Jeg er veldig glad i Norge, og jeg jeg er rent ut sagt lykkelig fordi jeg var så sinnsykt heldig å bli født og vokste opp i dette fantastiske landet.
    Hvorfor?
    Fordi vi tillater folk som Armand68 å komme med så mye tøv, helt uten at noen skyter etter verken ham eller meg når vi kommer med våre greier. Fordi vi har en fordelingspolitikk som gjør at folk som Armand68 og meg kan komme veldig uheldig ut, uten å miste retten til sykehus, skole, tak over hodet, og mat. Fordi vi IKKE ødelegger vår kultur ved å fjerne fordelingspolitikk, ved å tillate våpen på hvert hjørne, fordi vi har en av verdens lykkeligste befolkninger, fordi vi har lav kriminalitet, sterk tillit til hverandre og storsamfunnet, og med god grunn, faktisk, videre fordi vi har en solid maktfordeling og et velfungerende demokrati, der vi ikke har politiske dommere og rettsvesen. Vi har en uhildet presse, som er fri!! Vi sliter ikke med stor korrupsjon og ekstrem makt fra samfunnet finansinstitusjoner. Vi tillater homser, utlendinger, raringer og skøyteløpere, vi nyter god mat og fantastisk natur!
    Men viktigst av alt: vi er et samfunn som er ALT ANNET enn det Armand68 tror at han ønsker seg.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.798
    Sted
    Sandefjord
    @Armand68

Dobbelsitering:
    Var Trump valgets rettmessige vinner?

- Det vet jeg faktisk ikke, men jeg har ikke utelukket det.
    Sitat slutt.

Hva krever du skal til før du skal kunne utelukke det? Jeg tror ingen av oss kan utelukke noe 100% men man må velge om man skal stole på prosessen eller ei. Prosessen i denne saken er omtellinger, innsyn/stikkprøver og rettslig bestridelse/rettsak.

Reglene for omtelling er jo klare nok, og ble brukt der det var berettiget. (som f.eks resultat har mindre enn 0,5% forskjell) Mindre avvik er rapportert avdekket, men ingenting som i antall skulle ha endret utfall eller signaliserer noe systemfeil eller direkte manipulasjon.
    Samtlige rettslige bestridelser er enten avslått eller tapt, unntatt 1 sak der en cut-off dato for postordrestemmer ble kortet noe ned (fra 9 til 6 dager?)

Altså, konkret:
    Omtelling ga ikke noe endring
    Rettlige skritt ga ikke noe gjennomslag og advokatene som frontet dette er enten ikke inne med DT lenger (Powell og Guiliani)
    Flere advokatfirma avsto å representere DT
    6.januar ratifiserte Senatet Biden som President Elect
    20.januar ble han sverget inn i embetet.
    Biden vant Popular vote med 8mill (DT tapte PV med 3mill mot H.Clinton)

Er ikke dette en ganske tungtveiende rekke av hendelser som bekrefter at "riktig" mann vant?

Sist redigert:

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi er i Trump tråden, hva anser du som venstresiden i Amerikansk journalistikk? Bare slik at vi snakker om de samme aktørene når vi bruker samlebegreper som venstresiden og høyresiden.
    Nesten all MSM ligger mot venstre, f.eks. CNN, New York Times m.m.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Du skrev «Bare kom igjen». Flisespikkeri, samme betydning... Som sagt, glemt i min bok.
    For det første, ord betyr noe. Det har ikke samme betydning i min bok.
    For det andre, hva slags betydning du får ut av innlegget ser ut til å være totalt forskjellig fra det jeg mente med innlegget.
    Så igjen og for tredje gang, kom med et eksempel på hva jeg og de fleste andre her inne har blitt lurt til å tro?
    I motsetning til deg, som tydeligvis ikke blir lurt.

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nordmann. Jeg er veldig glad i Norge, og jeg jeg er rent ut sagt lykkelig fordi jeg var så sinnsykt heldig å bli født og vokste opp i dette fantastiske landet.
    Hvorfor?
    Fordi vi tillater folk som Armand68 å komme med så mye tøv, helt uten at noen skyter etter verken ham eller meg når vi kommer med våre greier. Fordi vi har en fordelingspolitikk som gjør at folk som Armand68 og meg kan komme veldig uheldig ut, uten å miste retten til sykehus, skole, tak over hodet, og mat. Fordi vi IKKE ødelegger vår kultur ved å fjerne fordelingspolitikk, ved å tillate våpen på hvert hjørne, fordi vi har en av verdens lykkeligste befolkninger, fordi vi har lav kriminalitet, sterk tillit til hverandre og storsamfunnet, og med god grunn, faktisk, videre fordi vi har en solid maktfordeling og et velfungerende demokrati, der vi ikke har politiske dommere og rettsvesen. Vi har en uhildet presse, som er fri!! Vi sliter ikke med stor korrupsjon og ekstrem makt fra samfunnet finansinstitusjoner. Vi tillater homser, utlendinger, raringer og skøyteløpere, vi nyter god mat og fantastisk natur!
    Men viktigst av alt: vi er et samfunn som er ALT ANNET enn det Armand68 tror at han ønsker seg.
    Bra innlegg. For jeg er enig i veldig mye av det du skriver. Derfor tar du kanskje også litt feil av meg. Men det er greit:)
    Jeg er ikke, så det er sagt, for våpen i hvert hjørne, jeg er er glad at vi har en politikk og tradisjon for å ta vare på de svake i samfunnet, at vi har et ganske godt fungerende demokrati. Men er altså i mot og bekymret over det som jeg ser truer mye av det du og jeg i dag setter så stor pris på. For det jeg ser er at mye av dette er i ferd med å gå i oppløsning. kriminaliteten øker, tilliten vi har til hverandre er i ferd med å brytes ned osv. Det du nevner om korrupsjon er jeg ikke helt enig i. Jeg tror korrupsjon er mye mer utbredt i Norge enn vi aner.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.911
    Torget vurderinger
    16
    Tja, jeg synes også noe av det Tucker tok opp var legitimt, selv om han gikk litt for langt. Det virker jo helt opplagt at demokratene - og i kjølvannet av alle den siste tids sensur - nå som de har kommet til makten er på jakt etter å ta meningsmotstandere for enhver pris. De sender i hvert fall slike signaler. Men Tuckers team må holde hodet kaldt her så de ikke blander kortene når det plutselig dukker opp saker som er legitime midt i venstresidens øvrige sensurregime, for det er viktig at noen nå tør å heve sin røst mot det som ser ut til å være farlige tendenser mot politistat.
    Men hele poenget er at de vil ikke "holde hodet kaldt", de vil feilinformere deg og det du skriver over viser også at det virker. Selv om du innser at Tucker feilinformerte så kjøper du likevel konklusjonen, hvorfor? Grunnen til at jeg tidligere nevnte Chris Wallace er at han er en konservativ journalist som også jobber i Fox News, men i motsetning til Carlson så er Wallace meget etterrettelig. Jeg kan forstå at du i hovedsak søker deg mot konservative røster, men hvorfor ikke heller velge Wallace?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.398
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har med hele tankesettet å gjøre. Vår elite - som også journalistene er en del av (kultureliten) - radbrekker norsk kultur og verdier, selger ut landet til EU, osv osv. Folket forstår ikke at vi nå har en elite som har fjernet seg helt fra grasrota og vår norske kultur. Om du sier at du er nordmann og glad i Norge blir du jo nærmest stemplet for å være rasist - slik som man nå ser også i USA. Venstresiden later til å være så gode og snille, men de forstår bare ikke at nye landsmenn f.eks. må tilpasse seg norsk kultur, stilles ikke krav. Det blir kultur-krasj. Multikulturelt samfunn fungerer ikke. Har det med rasisme å gjøre? Nei, overhodet ikke, men det funker ikke rett og slett fordi kulturer har helt ulike verdigrunnlag og normer som kommer i konflikt med hverandre før eller senere.

Høyresiden i USA forstår dette. Og du må langt utpå høyresiden i Norge i dag for å finne de som forstår dette, da tyngdepunktet i norsk politikk ligger langt til venstre for nullpunktet.

Hva blir resultatet av en slik naiv go-fjott liksom-humanistisk politikk? Større forskjeller, mindre integrering, mer uro/avstand i folket. Mer makt til de som styrer osv osv. Når venstresiden er ved roret kjører de landet rett i grøfta. Og dessverre med journalistenes og medias hjelp. Ikke spør om eksempler, vær så snill, det er bare å ta summen av norsk arbeiderpartipolitikk de siste 50 åra, og nå også dessverre sentrum/høyre-politikken også de senere årene som har spilt seg helt ut de og.

Vi trenger noe helt nytt nå for å redde skuta før den forliser! D. Trump var virkelig en ledestjerne i så måte i USA, men som den etablerte eliten skydde som pesten for han så tvers igjennom falskheten og dobbeltmoralen og hadde ryggrad til å gjøre noe med det. Derfor startet de en politisk vendetta uten sidestykke med Obama i kulissene for å utmanøvre denne ubehagelige trusselen deres. Demokratene og også uheldigvis mye av eliten i Norge tjener ikke folket lenger, de tjener seg selv.
    Jeg tror kanskje ikke jeg vil greie å overbevise deg om noe som helst, men jeg velger likevel å svare på denne. Først, om meg selv: Konservativ, tidligere formann i Norges Konservative Studentforbund, tidligere medlem av Høyres sentralstyre, har vært med på å skrive partiets prinsipprogram sammen med bl.a. Kristin Clemet. Vokste opp på gård i en HV-familie med et mindre arsenal tilgjengelig. «Plakaten på veggen» hang på veggen i min onkels kjøkken. Har bodd i USA i fem år, har tidligere jobbet i Forsvaret, nå i privat sektor.

For en konservativ i den europeiske tradisjonen er det naturlig å ta utgangspunkt i individet. En person som kan og vil bidra skal også få muligheten til det. Individet bør også stå fritt til reise, studere og jobbe der man vil, og så videre. Statens viktigste oppgave er å beskytte individets rettigheter. Den viktigste individuelle rettigheten av dem alle er ytringsfrihet, siden det er sikkerhetsventilen i tilfelle brudd på noen av de andre rettighetene. Statsgrenser er et bare et nødvendig onde, ikke et mål i seg selv.

Det tankegodset du gjør deg til forkjemper for her er noe annet. Det er det nasjonalistiske «blod og jord», mest kjent fra fascismens tid, men også fra det autoritære russiske tsarveldet (nå gjenoppstått under Putin) og den tyske keisertiden. Det er basert på gruppetilhørighet, ikke individ. «Dem» vs «oss». Det er et farlig verktøy i hendene på demagoger. Vi har også sett det i Norge, først i de avskaffede grunnlovsbestemmelsene om at jøder og jesuitter ikke har adgang til riket, i Nasjonal Samlings fantasier, og senest i ABB’s «manifest» og læregutten Manshaus’ forklaring. (Full disclosure: Min fetter mistet sønnen sin på Utøya.) Nå snakker man oftere om «kultur» enn om «rase», men innholdet er det samme. Idéhistorisk plasserer du deg selv i riktig tvilsomt selskap her.

Det er ikke slik at bare ytterste høyre nå har «skjønt det», mens alle andre har beveget seg over mot noeslags kulturrelativistisk venstreside. Ytre høyre mener fortsatt det fascister alltid har ment, selv om de nå har funnet nye kommunikasjonskanaler og ny innpakning. «Mainstream media» står fortsatt i midten av landskapet slik de alltid har gjort. Europeiske konservative og liberale mener også det de alltid har ment. Det irriterer meg en hel del at amerikanske GOP har blitt infisert av radikale høyrepopulister, og at disse har lykkes med å redefinere begrepet «conservative» til noe helt annet. Gamle Edmund Burke ville sagt at se her, det var dette jeg advarte dere mot!

Hvis du virkelig mener at multikulturelle samfunn bare ikke kan fungere vil jeg anbefale deg en tur til Mauritius når verden engang blir normal igjen. Det er det mest multikulturelle samfunnet jeg noensinne har opplevd, og et velfungerende lite land. I mellomtiden vil jeg anbefale deg å se deg nøye i speilet og stille deg selv noen grunnleggende spørsmål om hvem og hva du ønsker å være.

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.990
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jo, argumenterer naturligvis imot noe jeg er uenig i. Men det er vel greit. Det gjør vi alle! har litt problemer med å forstå at du ikke forstår det, eller at en debatt skulle inneholde det. Du får tilgi meg om jeg har misforstått deg...
    Det handler om måten du gjør det på. Du forholder deg til at det finnes grupper som er bra (høyresiden/renhetsidealet) eller dårlige (venstresiden/multikulturalisme). Det er, i sin ytterste konsekvens, fascistisk tenking som gjør det veldig lett å ende opp med å anta at noen mennesker er mer verdt enn andre. Ja, det er så alvorlig.

Alternativet er å innse at begge disse gruppene inneholder så mange nyanser og så mye kaos at det er vanskelig å snakke om at det finnes én elite med étt mål for øye og at alle drar i én og samme retning.

Du tillater jo deg selv å være nyansert. Hvorfor ikke tillate disse andre gruppene det samme?

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Så igjen og for tredje gang, kom med et eksempel på hva jeg og de fleste andre her inne har blitt lurt til å tro?
    I motsetning til deg, som tydeligvis ikke blir lurt.
    Dette går jo på alt det som er høyre-politikk mot venstre-politikk, eksempelvis:
    - Feilslått innvandring
    - Feilslått kriminalpolitikk
    - Feilslått skatte- og avgiftspolitikk
    - Feilslått utenrikspolitikk (særlig mht EØS/EU)
    - Feilslått dekning av USA og Trump (tendert til ensidig psykotisk hat i norske medier fremfor sakligheter)
    Osv osv

Les ellers Demokratenes partiprogram om du vil vite mer om hva jeg står for (er dog ikke enig i alt, men de står nærmest, har ellers ingen bindinger eller medlemsskap i partiet)

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.911
    Torget vurderinger
    16
    Nesten all MSM ligger mot venstre, f.eks. CNN, New York Times m.m.
    Her mener jeg du tar feil og det er i hvert fall ikke det jeg anser som venstresiden i Amerikansk journalistikk. CNN, NYT, WAPO osv. er sentrum establishment, de er nærmere WSJ enn de er The Intercept. De liker ikke Trump og den siden av GOP som Trump representerer, men de er på ingen måte venstrevridde. Hvis du ønsker å lese/se hva venstresiden i Amerikansk politisk journalistikk er for noe så sjekk ut TYT, Sam Seeder, Jimmy Dore, The Intercept, The Atlantic osv. Da vil du finne at den faktiske venstresiden er meget kritiske til både MSM og mye av det demokratene driver med. Det er også store forskjeller mellom de forskjellige journalistene og organene på venstresiden. Jimmy Dore, som vel nærmest er som anarkist å regne nå, er f.eks sterkt kritisk til AOC.

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    ...Det tankegodset du gjør deg til forkjemper for her er noe annet. Det er det nasjonalistiske «blod og jord», mest kjent fra fascismens tid, men også fra det autoritære russiske tsarveldet (nå gjenoppstått under Putin) og den tyske keisertiden. Det er basert på gruppetilhørighet, ikke individ. «Dem» vs «oss». Det er et farlig verktøy i hendene på demagoger. Vi har også sett det i Norge, først i de avskaffede grunnlovsbestemmelsene om at jøder og jesuitter ikke har adgang til riket, i Nasjonal Samlings fantasier, og senest i ABB’s «manifest» og læregutten Manshaus’ forklaring. (Full disclosure: Min fetter mistet sønnen sin på Utøya.) Nå snakker man oftere om «kultur» enn om «rase», men innholdet er det samme. Idéhistorisk plasserer du deg selv i riktig tvilsomt selskap her.
    ...
    Det der kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i for å si det forsiktig! Jeg tar på det sterkeste avstand fra fascisme.
    Og jeg holder begrepene kultur og rase helt atskilt. Innholdet er ikke det samme der. Jeg er ikke imot samfunn med ulike raser, men tror at vi må samle oss om en felles kultur i landet, på tvers av etnisitet.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Dette går jo på alt det som er høyre-politikk mot venstre-politikk, eksempelvis:
    - Feilslått innvandring
    - Feilslått dekning av USA og Trump (tendert til ensidig psykotisk hat i norske medier fremfor sakligheter)
    Osv osv

Les ellers Demokratenes partiprogram om du vil vite mer om hva jeg står for (er dog ikke enig i alt, men de står nærmest, har ellers ingen bindinger eller medlemsskap i partiet)
    Takk for svaret. Endelig en som klarer å svare på spørsmål.
    Selv om jeg ikke er helt sikker på hva du egentlig mener, så er jeg nok litt uenig i fremstillinger som at Trump har fått hat i medier. Han har fått motbør for tildels farlig og sterkt høyrevridd tankegods. Det handler lite om hat!

Men du har fått mange glimrende innlegg å svare på, så jeg lener meg tilbake for å lese litt nå.

2

2xJ

Gjest
    Takk til @Hardingfele , @Asbjørn og @Dr Dong for og være villig til og dele slik at enn har kunnet lære noe om det systemet /evnt mangel på i US of A.
    Og selvfølgelig dere andre som er/var villig til og dele objektivt. :)
    Denne tråden er ferdig for min del.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    0
    Det vet jeg faktisk ikke, men jeg har ikke utelukket det. Jeg tror det var mye muffens som skjedde rundt valget, men har strengt tatt ikke grunnlag for å uttale meg om det. I det hele tatt synes jeg valgsystemet og dette med å sende inn stemmesedler per post legger opp til at det kan foregå valgfusk og bør endres.

Nei. Men også her vil jeg si at jeg ikke nødvendigvis har tilstrekkelig grunnlag for å vite.

Følgene for alle straffbare handlinger bør tilsi rettferdig dom etter loven.
    Takker! Borrer litt til.

Hvilke beviser skal til for at du skulle ha kunnet utelukke valgfusk?

Hvilke beviser skal til fra Trump for at perioden etter valget skulle kunne defineres som et kuppforsøk?

Hvilke institusjoner har du tillit til for å dømme deltakere, oppvilgere og planleggere etter loven?

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke helt hvorfor du stiller meg disse spm. Uavhengig granskning er vel stikkord her. Ellers følge vedtatt rettspraksis. Er ingen jurist og har ikke så mye mer å tilføre der er jeg redd. Sikkert andre som kan svare mye bedre på det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.398
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i for å si det forsiktig! Jeg tar på det sterkeste avstand fra fascisme.
    Og jeg holder begrepene kultur og rase helt atskilt. Innholdet er ikke det samme der. Jeg er ikke imot samfunn med ulike raser, men tror at vi må samle oss om en felles kultur i landet, på tvers av etnisitet.
    Les deg opp på hva fascisme er, og tenk deg om. Legg også merke til at jeg i andre diskusjoner her inne har advart mot å bruke «fascist» som skjellsord for det slike som Trump holder på med. Her forsøker jeg ikke å klistre den merkelappen på noen som helst, men jeg vil gjerne gjøre deg oppmerksom på hva slags selskap du omgås.

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Takk for omtanken. (Ikke ment som sarkasme, men oppriktig) For ja, dette er viktig.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Vet ikke helt hvorfor du stiller meg disse spm. Uavhengig granskning er vel stikkord her. Ellers følge vedtatt rettspraksis. Er ingen jurist og har ikke så mye mer å tilføre der er jeg redd. Sikkert andre som kan svare mye bedre på det.
    Bare kort innpå, hvorfor bekymrer du deg ikke like mye for hva republikanerene gjorde før valget? Med eksempelvis postvesenet?

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke satt meg så mye inn i det som har med valget å gjøre, opptellinger osv. Min tur å stille spm, hva sikter du til konkret?

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.623
    Torget vurderinger
    0
    Jeg stiller disse spørsmålene fordi jeg er interessert i svarene dine. Dette er kjernen i agendaen for og imot Trump.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.960
    Nå har det jo vært uavhengige valgobservatører tilstede, blant annet fra OSSE. Trumps egne folk som styrte med valget var klare på at det ikke var fusk i noen stor utstrekning. Trumps justisdepartementet konkluderte med at de ikke fant noe. De republikanskstyrte statene hvor Biden fikk flertall har sertifisert valget. Man har prøvd over 60 saker for domstolene, mange av dem med Trump utnevnte konservative dommere.

Hva er det egentlig som skal til?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.482
    Bra innlegg. For jeg er enig i veldig mye av det du skriver. Derfor tar du kanskje også litt feil av meg. Men det er greit:)
    Jeg er ikke, så det er sagt, for våpen i hvert hjørne, jeg er er glad at vi har en politikk og tradisjon for å ta vare på de svake i samfunnet, at vi har et ganske godt fungerende demokrati. Men er altså i mot og bekymret over det som jeg ser truer mye av det du og jeg i dag setter så stor pris på. For det jeg ser er at mye av dette er i ferd med å gå i oppløsning. kriminaliteten øker, tilliten vi har til hverandre er i ferd med å brytes ned osv. Det du nevner om korrupsjon er jeg ikke helt enig i. Jeg tror korrupsjon er mye mer utbredt i Norge enn vi aner.
    Poenget er:
    Dersom du er enig i mye av det jeg skriver, må du samtidig ta inn over deg, at det du argumenterer FOR, er eksakt det som river ned alt du sier du vil ha. Dessuten er mange av dine oppfatninger åpenbart bygget på feilinformassjon:
    Korrupsjonen er LAV i Norge, tro kan du gjøre i kjerka.

Kriminalstatistikkene er LAVE i Norge, og viser ingen signifikant økning.

Tiiliten i Norge er HØY, men holdninger og påstander som dine er medvirkende til å rive ned tillit, og altså basert på feilaktige oppfatninger.

Så de harde realiteter er at det er spredning av oppfatninger som dine, som reelt sett skaper den situasjonen du allerede innbiller deg eksisterer. Derfor er det ekstremt viktig å forholde seg til dokumenterbare fakta framfor ikke-dokumenterbare eventyr fra en eller annen politisk ekstremitet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.482
    - Feilslått innvandring
    Osv osv

Se over. Det eneste her som beviselig er feilslått, er din opplevelse av de faktiske forhold.
    Det finnes så å si INGEN LAND som har bedre statistikk på alt du nevner, enn akkurat Norge. Og du hevder du ønsker det samme samfunnet som meg???

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1

Sitat fra artikkelen: «For to uker siden la politiet fram statistikk som viser at ungdomskriminaliteten øker mye i Oslo – i fjor med 25 prosent, og året før med 20 prosent. Enda mer alvorlig blir det når politiet sier at den anmeldte kriminaliteten ikke gir et reelt bilde. Særlig når det gjelder vold og trusler og saker hvor kriminelle gjenger er inne i bildet, vil ingen snakke med politiet. Frykten for represalier og hevn er stor, og mye forblir skjult

Så bildet later til å være litt mer sammensatt.

Se ellers bare til Sverige og alle problemene der. Vi ligger ikke langt etter. Med tilnærmet samme politikk vil vi uungåelig høste de samme resultatene.

Og USA. Med Bidens nye liberale innvandringspolitikk vil det aksellerere utforbakke.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.482

Sitat fra artikkelen: «For to uker siden la politiet fram statistikk som viser at ungdomskriminaliteten øker mye i Oslo – i fjor med 25 prosent, og året før med 20 prosent. Enda mer alvorlig blir det når politiet sier at den anmeldte kriminaliteten ikke gir et reelt bilde. Særlig når det gjelder vold og trusler og saker hvor kriminelle gjenger er inne i bildet, vil ingen snakke med politiet. Frykten for represalier og hevn er stor, og mye forblir skjult

Så bildet later til å være litt mer sammensatt.
    Joda, det er ikke et rosenrødt bilde, og det finnes ingen perfekte samfunn. Gjengkriminalitet basert i utenforskap og rotløshet er farlig også i Norge. Det viktige i den saken er altså at maktapparatet kjenner til det, og gjør noe med det.
    Statistikkene viser helhetlig at vi ligger veldig godt an, så selv om enkeltgrupperinger og -statistikker går gal vei, er totalen meget bra. Dermed blir det veldig feil å hevde det motsatte.

EDIT (grunnet din endring av innlegg):
    Som du sier, bildet er ikke enkelt, men din artikkel er mer enn 2 år gammel, og det har skjedd noe deretter. Les artikkelen jeg linket til. Og NEI, vi er ikke i ferd med å bli som Sverige, langt derifra. Malmö er Europas mest kriminelle by(!), vi er ikke i den samme divisjon, og vi har god kontroll på utviklingen.
    Problemet med gjengjustis er jeg 100% enig i, og som sagt, det er ikke et rosenrødt bilde. Men fra det til å tro at vi har mye kriminalitet i et internasjonalt perspektiv, er fullstendig feilaktig.

Og USA. Med Bidens nye liberale innvandringspolitikk vil det aksellerere utforbakke.
    Dette er en påstand fullstendig uten dekning, og ingenting peker i retning av at det er reelt.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Med Bidens nye liberale innvandringspolitikk vil det aksellerere utforbakke.
    Jeg lurer på om du har statistikken med deg på dette.
    I følge denne:
    Så har New York mest kriminallitet og det er vel langt unna de verste innvandrer miljøene som da ifølge Trump er mexikanere og den slags.
    Og de mest voldlige er jo i Memphis og St. Lois og det er vel så kritthvitt som du kan få det?
    Jeg tror du tror mye som ikke helt kan bevises!

Et spørsmål, er du religiøs?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke satt meg så mye inn i det som har med valget å gjøre, opptellinger osv. Min tur å stille spm, hva sikter du til konkret?
    så en er tilhenger av trump!

enn mann som systematisk har hevdet at valget var stjålet fra før valget og frem til i dag;
    som har fått lansert den en rettsaken etter den andre og blitt ledd ut av salen av dommerne;
    som holdt tale for mobben og oppfordret til å innta capitol;
    som ble stormet av mobben i et forsøk på statskupp med flere døde;
    alt med bakgrunn i at valget var stjålet;

også greier tilhengeren å si at hen ikke har satt seg inn i det!

det er mer enn bare oppfatninger som burde kvalitetssikres.

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på om du har statistikken med deg på dette.
    I følge denne:
    Så har New York mest kriminallitet og det er vel langt unna de verste innvandrer miljøene som da ifølge Trump er mexikanere og den slags.
    Og de mest voldlige er jo i Memphis og St. Lois og det er vel så kritthvitt som du kan få det?
    Jeg tror du tror mye som ikke helt kan bevises!

Et spørsmål, er du religiøs?
    I USA er kriminaliteten høy, og har vært lenge. Det er vel hevet over enhver tvil. Og et annerledes sammensatt bilde enn hva vi har her.
    De har også en lengre og annerledes tradisjon som flerkulturelt samfunn. Så der vil det nok være mindre sammenheng mellom integrering og kriminalitet se litt annerledes ut enn her. Men det at det finnes andre problemer tilsier ikke at det kan bli verre ved feilslått integreringspolitikk. Med BLM bevegelsens mobilisering det siste er jeg redd Bidens politikk blir å hive bensin på bålet.

Jeg er ikke religiøs.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.426
    - Feilslått innvandring
    Osv osv

Nå er det jo slik at høyresiden har hatt regjeringsmakt i Norge i nesten 8 år...

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.911
    Torget vurderinger
    16
    Siden vi er i Trump tråden så la oss ta tak i denne "nye liberale innvandringspolitikken" Biden skal ha innført. Jeg ønsker at du er mer spesifikk. Hva har Biden endret på og hvorfor vil det føre til elendighet?

Armand68

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    så en er tilhenger av trump!

enn mann som systematisk har hevdet at valget var stjålet fra før valget og frem til i dag;
    som har fått lansert den en rettsaken etter den andre og blitt ledd ut av salen av dommerne;
    som holdt tale for mobben og oppfordret til å innta capitol;
    som ble stormet av mobben i et forsøk på statskupp med flere døde;
    alt med bakgrunn i at valget var stjålet;

også greier tilhengeren å si at hen ikke har satt seg inn i det!

det er mer enn bare oppfatninger som burde kvalitetssikres.
    Nei, nei. Her blander du kortene fullstendig.
    Det går an å være tilhenger av Trumps politikk uten å ha satt seg inn i alle detaljer ved gjennomføringen av selve valget. Og uttale seg skråsikkert om valget er stjålet eller ikke. Jeg utelukker ikke det, men kjøper heller ikke uten videre uttalelsene fra republikanerne som sier det.
    Jeg kan altså være litt nyansert jeg også. Din argumentasjon er det jeg mener med stigmatisering. Fordi jeg gir uttrykk for å være pro-Trump så behøver ikke det bety i ett og alt. Og at jeg ikke også vil vurdere og se an ting.

Er det ikke ok at jeg ikke uttaler meg skråsikkert om valget? Det oppfordres jo til å være nyansert, så får jeg kritikk når jeg også er det? Henger ikke helt på greip...

Ellers, utifra det jeg har sett av videoopptak oppfordret ellers Trump aldri noen til å «innta» Capitol. Han oppfordret snarere tvert imot til ro og orden.
    Påstander om statskupp er derfor tatt ut av løse luften slik jeg ser det. Man vil laste Trump for en rekke gærningers oppførsel, som var en salig blanding av pro og ikke-pro Trump.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn