Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Megaphone lady er i seriøst trøbbel på mange plan:
    Andre også:
    Bu-huuu:

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.055
    Sted
    Sortland
    Sitatet herfra:
    “Watkins has no known criminal convictions and has previously served in the military,” prosecutors note. “That said, she not only maintains, but has exhibited an extremist anti-government ideology that this Court has no reason to believe will abate if released. Watkins is also combat trained, known to possess firearms, is willing to incite and lead others, and harbors a doomsday mindset that, if anything, risks greater radicalization if released into a community of like-minded individuals whom she has been known to primarily associate with and that this Court cannot fashion a condition to prevent.”

Vet ikke helt - Jada, hun burde sperres inne, men rent juridisk høres dette ut som en tynn argumentasjon.
    Og når ble en ''extremist anti-government ideology'' en forbrytelse?
    Hun kan villede andre....? Nei - det er ikke fengslingsgrunn i et demokrati.
    ''she not only maintains, but has exhibited an extremist anti-government ideology that this Court has no reason to believe will abate if released''
    det er vel et grunnlag de bruker i Myanmar? - Hun kan komme til å fortsette sin argumentasjon om hun blir satt fri?
    Ja, det er hennes rett.
    Siste paragrafen er et profylaktisk argument - men ...
    man kan ikke fengsle folk for ting man antar at de kommer til å gjøre senere.

Nei - dette ser ikke bra ut.
    Og - Nei, jeg er ikke utdannet jurist.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke helt - Jada, hun burde sperres inne, men rent juridisk høres dette ut som en tynn argumentasjon.
    Og når ble en ''extremist anti-government ideology'' en forbrytelse?
    Hun kan villede andre....? Nei - det er ikke fengslingsgrunn i et demokrati.
    ''she not only maintains, but has exhibited an extremist anti-government ideology that this Court has no reason to believe will abate if released''
    det er vel et grunnlag de bruker i Myanmar? - Hun kan komme til å fortsette sin argumentasjon om hun blir satt fri?
    Ja, det er hennes rett.
    Siste paragrafen er et profylaktisk argument - men ...
    man kan ikke fengsle folk for ting man antar at de kommer til å gjøre senere.

Nei - dette ser ikke bra ut.
    Og - Nei, jeg er ikke utdannet jurist.
    Du misforstår. Det der er ikke tiltalepunktene om forbrytelse og straff. Det er argumentasjonen for hvorfor hun bør holdes i varetekt frem til rettssaken. Da er det høyst relevant å mene noe om hva hun kan finne på hvis hun settes på frifot. Bevisforspillelse, gjentagelsesfare, rømningsfare, «strider mot folks almene rettsfølelse».

P

parafinoksen

Gjest
    ^^^For noen fjols, de Fox-folka.

Makter forresten ikke stilen til verken Fox eller CNN. Sensasjonalisme, føleri og totalt ladede beskrivelser. Klarer ikke amerikanere å se på normale «tørre» nyheter?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.566
    Torget vurderinger
    2
    mens demokratene viser youtubevideoer, så er gop på møte med trumps advokater.
    helt klart at dette er amerikansk eksepsjonalisme – også kjent som banan – på sitt beste

IOKIYAR - It's OK If You Are Republican. Alle vet at det er slik det skal være!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.755
    ^^^For noen fjols, de Fox-folka.

Makter forresten ikke stilen til verken Fox eller CNN. Sensasjonalisme, føleri og totalt ladede beskrivelser. Klarer ikke amerikanere å se på normale «tørre» nyheter?
    Bånn tragisk. Men saken er at jeg jo er 100% enig med nåværende Fox-narrativ, nemlig at executive orders er en konge-greie, som ikke burde ha noen plass i en demokratisk normalprosess. Hele det politiske systemet over there blir jo bare mer og mer latterlig. Umulig å forholde seg til et lovverk som skifter avhengig av dagsformen i det hvite hus. Enda verre, "kongen" kan jo beviselig også endre internasjonale avtaler etter eget forgodtbefinnende, hvordan skal seriøse nasjoner kunne forholde seg til et sånt kaos?

P

parafinoksen

Gjest
    Bånn tragisk. Men saken er at jeg jo er 100% enig med nåværende Fox-narrativ, nemlig at executive orders er en konge-greie, som ikke burde ha noen plass i en demokratisk normalprosess. Hele det politiske systemet over there blir jo bare mer og mer latterlig. Umulig å forholde seg til et lovverk som skifter avhengig av dagsformen i det hvite hus. Enda verre, "kongen" kan jo beviselig også endre internasjonale avtaler etter eget forgodtbefinnende, hvordan skal seriøse nasjoner kunne forholde seg til et sånt kaos?
    Har ikke satt meg inn i materien, men det aner meg at den nåværende bruken av executive orders ikke er helt i tråd med det de opprinnelig var tenkt til. Eller? På tide å reformere hele det amerikanske politiske systemet.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.270
    Torget vurderinger
    4

What we're hearing: Trump's lawyers will focus on four key points about the impeachment:

1. It’s unconstitutional. They'll say removal is the requirement for impeachment, and Democrats cannot satisfy that requirement for someone who's already out of office.
    2. No due process. It was "impeachment by reflex," and the article of impeachment was hastily drafted before a thorough investigation took place.
    3. Violates First Amendment. President Trump's speech at the pre-riot rally doesn't meet "the Brandenburg test" — referring to Brandenberg v. Ohio — stating that any violence advocated by a speaker must be intended, likely and imminent.
    4. Won’t unify the country. The entire trial goes against President Biden's core campaign promise, and Democrats are further exacerbating the divisions in the country.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nr 1 og 4 er jo friske når vi ser hvilken ræv det var som feis, som vi sier det på mine kanter.

U

Utgatt24668

Gjest

What we're hearing: Trump's lawyers will focus on four key points about the impeachment:

1. It’s unconstitutional. They'll say removal is the requirement for impeachment, and Democrats cannot satisfy that requirement for someone who's already out of office.
    2. No due process. It was "impeachment by reflex," and the article of impeachment was hastily drafted before a thorough investigation took place.
    3. Violates First Amendment. President Trump's speech at the pre-riot rally doesn't meet "the Brandenburg test" — referring to Brandenberg v. Ohio — stating that any violence advocated by a speaker must be intended, likely and imminent.
    4. Won’t unify the country. The entire trial goes against President Biden's core campaign promise, and Democrats are further exacerbating the divisions in the country.
    Jeg synes dette er legitime argumenter, og vekter spesielt nr.4 som viktig. Det er noen sårede egoer med lite bakkekontakt som kjører på her. Selv Clinton har medlt seg på denne prosessen.

Argument.1 er svakest, fordi om Trump hadde blitt med mobben og selv ledet dem i angrep, så er jeg enig i at han burde ha blitt dømt og fratatt retten til å stille igjen. Jeg tror de aller fleste forstår at en slik tale ikke gjør deg skyldig i en forbrytelse, selv om Trump er farlig og har to tunger. Han brukte argumentet "å demonstrere fredelig" samtidig som han brukte argumentet "å kjempe for amerikas framtid" etc.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes dette er legitime argumenter, og vekter spesielt nr.4 som viktig. Det er noen sårede egoer med lite bakkekontakt som kjører på her. Selv Clinton har medlt seg på denne prosessen.
    «4. Won’t unify the country. The entire trial goes against President Biden's core campaign promise, and Democrats are further exacerbating the divisions in the country.»

det er trist å se at 4 år med intens foreningspolitikk fra gop og trump ikke blir videreført etter valget. veldig trist. så det er nok et kronargument, vil jeg tro.

(at reaksjoner på regulært kuppforsøk kategoriseres under sårede egoer, anser jeg som en nyvinning inne både juss og politisk teori.)

U

Utgatt24668

Gjest
    «4. Won’t unify the country. The entire trial goes against President Biden's core campaign promise, and Democrats are further exacerbating the divisions in the country.»

det er trist å se at 4 år med intens foreningspolitikk fra gop og trump ikke blir videreført etter valget. veldig trist. så det er nok et kronargument, vil jeg tro.

(at reaksjoner på regulært kuppforsøk kategoriseres under sårede egoer, anser jeg som en nyvinning inne både juss og politisk teori.)
    Vel, poenget er at en sak mot Trump fyrer opp under splittelsen. Dessuten stjeler saken tid fra Biden, som prøver å få landet til å se framover. Saken utsetter en del viktige beslutninger som nå blir forsinket. Argumentet er derfor å se framover og ikke utføre en symbolsk handling som uansett ikke får et ønsket utfall.

Om talen kan karakteriserer som et kuppforsøk eller ikke kan virkelig diskuteres, ikke minst med tanke på "the Brandenburg test", og rent teknisk og juridisk - hadde disse argumentene vært liv laga i en reell rettsak (og ikke en politisk prosess som denne). Er det noen som tror på det?

Jeg tror det er viktig å skille mellom det faktum at Trump er en drittsekk som vi ikke liker vs. å vurdere denne situasjonen isolert sett. Når de bruker "rettsaken" til å vise bilder av stormingen av Capitol, og mindre tid på å knytte Trump til de faktiske handlingene (foruten at noen ropte at de var invitert av Trump på video), så viser det at de ikke har noe sak.

F.eks. flere i Norge som misliker Frp vil hevde at de er moralsk delansvarlig for ABB sine handlinger, der de har ført en sort/hvit argumentasjon mht. våre ny landsmenn og stemplet AP på mange måter. Jeg synes selv at Frp tidvis spiller på fremmedfrykt, men betyr det at de juridisk kan knyttes til terrorhandlingene?

Sist redigert av en moderator:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vel, poenget er at en sak mot Trump fyrer opp under splittelsen. Dessuten stjeler saken tid fra Biden, som prøver å få landet til å se framover. Saken utsetter en del viktige beslutninger som nå blir forsinket. Argumentet er derfor å se framover og ikke utføre en symbolsk handling som uansett ikke får et ønsket utfall.
    hva trenger vel et samfunn en rettsorden til, hvor en holdes ansvarlig for (og dømmes for) ting en har gjort, når en heller burde bruke alle sine krefter på å se fremover…

retten ser bakover, vi vil se fremover: avskaff retten!

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.755

Argument.1 er svakest, fordi om Trump hadde blitt med mobben og selv ledet dem i angrep, så er jeg enig i at han burde ha blitt dømt og fratatt retten til å stille igjen. Jeg tror de aller fleste forstår at en slik tale ikke gjør deg skyldig i en forbrytelse, selv om Trump er farlig og har to tunger. Han brukte argumentet "å demonstrere fredelig" samtidig som han brukte argumentet "å kjempe for amerikas framtid" etc.
    "én slik tale...." En?? Hvor har du vært de siste 4 årene?

• Liker
    Reaksjoner: MML
    U

Utgatt24668

Gjest
    hva trenger vel et samfunn en rettsorden til, hvor en holdes ansvarlig for (og dømmes for) ting en har gjort, når en heller burde bruke alle sine krefter på å se fremover…

retten ser bakover, vi vil se fremover: avskaff retten!
    Dette er jo ikke en reell rettssak i rettsystemet, men en politisk prosess med et allerede avklart resultat. Formålet er å avskrekke framtidige presidenter til å føre samme retorikk.

Det er et langt skudd å tolke dette som at man skal avskaffe rettsystemet :) Men det er klart at Trump virkelig har utfordret hvor grensene skal gå, når det kommer til ytringsfrihet og hvordan en president kan oppføre seg.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Elden formulerte seg godt på Twitter der han presiserer at dette ikke er en rettsak, men må mer sammenlignes med et norsk mistillitsforslag.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.270
    Torget vurderinger
    4

og

A 'Scary' Survey Finding: 4 In 10 Republicans Say Political Violence May Be Necessary

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.270
    Torget vurderinger
    4
    Hva skjer ?

Former Ambassador to the United Nations Nikki Haley issued stunning remarks breaking with former President Trump, telling Politico in an interview published Friday that she believes he “let us down.”

“We need to acknowledge he let us down,” Haley, who served in her ambassador role under Trump, said. “He went down a path he shouldn’t have, and we shouldn’t have followed him, and we shouldn’t have listened to him. And we can’t let that ever happen again.”

Haley’s remarks are her strongest yet against the former president in the aftermath of the Jan. 6 Capitol riot and come as Trump's legal team is set to defend the former president on Friday in his second Senate impeachment trial.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hva hans støttespillere sier nå, kan det ikke rette opp at alle stilletiende aksepterte hans meningsløse rabling om valgfusk og stjålet valg i etterkant av presidentvalget. For ikke å snakke om hans usaklige oppførsel i årene før. (og ja - jeg har fulgt han på Twitter og selv gjort meg opp en mening uten direkte fra kilden).

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uansett utfall av voteringen i Senatet: GOP kommer til å bli møtt med video av QAnon-tullinger som banker politi med Trump 2020-flaggene sine hver gang de tør si ordene «law and order» i de neste 20 årene. Ditto hvis de sier noe sånt som «support the police». Og hvis de tør si noe slikt som «weak on crime» vil det bli vist video av Cruz, Hawley, Graham & co.

Taktikken i Senatet er tydeligvis å vise GOP at de kommer til å eie dette hvis de frikjenner Trump. Nikki Haley er smart nok til å se hvilken vei vinden blåser, og hvilken styrke den har på Beauforts skala.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda. De som tror dette er et slag i luften fra demokratene, tar feil.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    McConnell er en politisk kalkulator. Han er fanget i en lose-lose-situasjon, men kalkulerer på harde livet hvilken nedside som er minst: Å møte Trumps minioner i primærvalget, eller å bli utslettet av demokratene i det egentlige valget.

Ellers, i serien «dagens tulling»:

Mon tro om han blir sluppet ut mot kausjon. :rolleyes:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.315
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Niks. Hele samfunnet er jo gjennomsyret av melodrama og føleri. Alle politifolk, soldater og brannmannskap er"American Heroes", hvis du ikke er en "Patriot" kan du finne deg et annet sted å bo og alt som er ≥mildt uvanlig er fullstendig awsome.

Det er bare å se på mange av dokumentarene fra BBC etc. som kjøpes inn av PBS og div. amerikanske kanaler. Lydsporene fjernes omgående og den saklige britiske stemmen erstattes med med en amerikaner som konstant snakker som om enden er nær og nærmest fråder rundt kjeften.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.566
    Torget vurderinger
    2
    Ikke pent. McCarthy tryglet Trump om å be opprørerne avslutte stormingen. Trump meldte tilbake "de er mer opprørte over valgutfallet enn hva du er, synes det som".

Det tok timer før Trump gjorde som Kevin McCarthy ba om.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.755
    Blir bare mer og mer forvirret over at voksne folk som har holdt på med politikk et helt liv, ikke klarer å forstå at en drittsekk av verste skuffe helst ikke bør være president i en supermakt. GOP ser for meg ut til å være fylt av ryggradsløse slimåler, hvordan kom de så langt ut på viddene?
    (Det samme kan man vel forsåvidt si om hele USA's politiske virkelighet, når jeg tenker meg litt om)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn