Asbjørn
Rubinmedlem
Neida, jeg blir ikke så lett fornærmet, og jeg synes vel heller ikke Reichs artikkel var spesielt genial, men han påpeke noen tegn i tiden som jeg opplever som en reell disturbance in the force, om du vil. Hvis man først skal bruke begrep som "maktanalyse" bør man vel også legge merke til hvordan reell makt og innflytelse er i ferd med å forskyve seg. Og det er ikke til Trumps favør. Han holder på å miste grepet. Som nevnt synes jeg vi har diskutert maktfordelingen i det amerikanske samfunnet siden Fela startet American Revolution-tråden for ganske mange år siden, så det må da være lov å konstatere at Trumps seneste innfall (hva det nå enn er den dagen) er nok et bevis på at mannen er splitter pine uten å gjenta hele resonnementet om i hvilken grad presidentens personlige uegnethet har eller ikke har betydning for reell politikk.er det nå blitt en asbjørnsfornærmelse å etterlyse maktanalyser og analyser over maktpolitikk i stedet for disse evindelige trump er dum?
lettvinte ideer? det er vel et spørsmål om hvilket perspektiv vi gidder å diskutere ut fra. ikke at jeg sitter inne med noen løsning. men jeg forstår at jeg tråkket på en tå når jeg omtalte en artikkel du likte som møl. det er møl i betydningen som jeg tidligere har fortalt. den eneste tanken som du tviholder i den som genial innsikt, ut over å si at trump avviker fra normen, er at kanskje noen nå også faller fra, litt som en liten bisetning i det hele. og det var mer som en magefølelse. det er ikke som du sier at en trenger å skrive 300 siders analyser; en kan like gjerne skrive korte innlegg og henvisninger som angår andre perspektiv, enn de 300 innlegg om at fyren er en idiot. intet er lettere enn å si at trump er dum. slik sett kreves det ikke mye. det et vel der vi er uenige.
her er mer:
Interessant twitter-tråd. Legg merke til hvilke presidentkandidater som har uttrykt interesse ("Warren. Harris. Castro. Biden. Buttigieg. Bernie in 2016.") og legg merke til hva Trump-administrasjonen gjorde med tilsvarende initiativer nokså fort etter at de overtok. Ikke f..n om at føderale myndigheter skal holde på med noe slikt. Da blir det mest å skrive det opp på ting-som-må-gjøres-listen for den dagen mer normale mennesker har hendene på rattet igjen, eller å håpe at enkelte byer har tilstrekkelig kontroll på eget politi til å kunne gjøre slikt lokalt.
Trump's scrapping of Obama-era reforms hinders police reform
Trump’s justice department has dropped the use of consent decrees to bring federal oversight of troubled police departments
www.theguardian.com
Sist redigert: