Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.039
    Torget vurderinger
    4
    De er kanskje ikke ferdig med å telle alle stemmer enda ?
    i 2020
    1730963669105.png
    I 2024
    1730963698759.png
    Skremmende drop i stemmer for Harris... hvis dette er sånn nogenlunde riktig

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.358
    Sted
    VestBredden
    https://x.com/Liz_Cheney/status/1854147758300733567

Our nation’s democratic system functioned last night and we have a new President-elect. All Americans are bound, whether we like the outcome or not, to accept the results of our elections. We now have a special responsibility, as citizens of the greatest nation on earth, to do everything we can to support and defend our Constitution, preserve the rule of law, and ensure that our institutions hold over these coming four years. Citizens across this country, our courts, members of the press and those serving in our federal, state and local governments must now be the guardrails of democracy.​

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.324
    Torget vurderinger
    8
    Har også jobbet noe i Kina, og en del i USA.
    Det finnes intet land jeg har besøkt som får meg til å føle meg mindre velkommen enn USA. For selv om Kineserne ikke vet eller forstår mye om dette med ytringsfrihet, så testet jeg det litt, og det eneste som skjedde når jeg sa noe kontroversielt, var at de ble veldig usikre og flakkende i blikket. I USA, derimot... Å si noe kontroversielt der, er fort en lek med liv og helse, så det sluttet jeg fort med.
    Var forresten i Kina (Beijing) første gangen DJ Trump ble valgt. Avsluttet undervisningsdagen med å fortelle en gruppe på ca. 100 kinesere at amerikanerne hadde valgt en komplett idiot til president, men da streiket tolken, gitt. Akkurat det nektet han å oversette. Litt usikre smil blant det fåtallet som forsto litt engelsk, ellers var det ikke mye reaksjoner å spore.
    At tolken gjorde jobben sin må da være greit når du absolutt ikke gjorde din

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.323
    At tolken gjorde jobben sin må da være greit når du absolutt ikke gjorde din
    Jeg har ingen problemer med at tolken håndterte saken slik han mente var det beste.
    Og hva angår meg selv, så var jeg ferdig med undervisningen, og jobben var dermed gjort. Så vi gjorde jobben vår, både tolken og undertegnede. :)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.643
    Sted
    Sunnmøre
    De er kanskje ikke ferdig med å telle alle stemmer enda ?
    i 2020
    Vis vedlegget 1072031
    I 2024
    Vis vedlegget 1072032
    Skremmende drop i stemmer for Harris... hvis dette er sånn nogenlunde riktig
    Ja. Sjølv om ikkje det er "popular vote" som avgjer, ser det ut som om valdeltakinga har vore avgjerande. Trump vann suverent med 1.3 mill færre røyster enn han tydeleg tapte med i 2020, og det var 13 mill færre som røysta på Harris enn på Biden.

Nokre kan sjølvsagt ha protestrøysta på Jill Stein (og evt. andre, eg har ikkje oversyn), og når all teljinga er ferdig får vi vel eit svar på kor mange. Det var ein del oppslag i norske media om at mange amerikanarar med muslimsk og/el arabisk bakgrunn røysta på Trump pga Bidens temmeleg heilhjarta Israel-støtte. Eg veit ikkje kor viktig det har vore, og er litt paff over at dei gløymde Trumps "muslim ban" så fort.

Eg har om lag ingen tillit til Seymour Hersh etter "avsløringa" av korleis US Navy og det norske Sjøforsvaret samarbeidde om å sprengja Nordstream, men trur likevel at han treff litt med denne kommentaren:

It wasn’t close.

Americans once again rejected a flawed female Democratic candidate in favor of Donald Trump, who comes to office with grievances and revenge on his mind, along with a welcome determination to end the war in Ukraine and a far less welcome commitment to continue the Biden policy of unfettered support for the murderous Benjamin Netanyahu, the Israeli prime minister.

Here are some day-after thoughts about an election I thought in my dotage that Trump would not win, especially because his campaign gave no sign of any regrets for his abysmal response to his defeat by Joe Biden four years ago.

There are lots of lessons here. First of all, Barack Obama continued a lousy precedent by picking a weak vice president after winning the primaries in 2008. Biden was considered by some of his peers in the Senate as a vain and lazy second-rater: a weak vice presidential choice who was publicly loyal but increasingly resentful of what he saw as Obama’s dismissive attitude toward him. Once elected to the presidency in 2020, he replayed the Obama mantra by selecting a vice president who posed no political threat. Kamala Harris, in turn, did the same by picking a political novice who added little to her campaign and, if elected, would be, at best, a White House liaison to high school football and America’s heartland...
    (OK, eg sjølv fall pladask for Walz som type, men kjøper argumentet om at han kanskje ikkje tilførte så mykje politisk kred til Harris).

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    2.975
    Sted
    Liten by
    Jeg ser at sofavitenskapsmennene med sin etterpåklokskapsvitenskap har kommet innom og at noen har navn som passer innleggene deres i stor grad. Du verden....

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.323
    @Tweedjakke ^
    I himmelens navn, hvordan kan Seymor Hersh titulere Tim Walz som "political novice", når dette her er tilfellet:
    Walz meldte seg som frivillig til John Kerrys presidentkampanje i 2004.[18] I 2006 valgte Walz å stille til kongressvalg og slo republikaneren Gil Gutknecht. I kongressen var han i kommitèen for veteraner, for jordbruk og for transport. [19] Walz markerte seg som motstander av flere tropper i Irak, for økning av minstelønnen, for stamcelleforskning og for å la Medicare forhandle medisinpriser. [20][21]

I 2008 ble Walz gjenvalgt til kongressen med 62 % av stemmene. Det samme skjedde i 2010, 2012, 2014 og 2016.

I 2018 stilte Waltz til guvernørvalg, et valg han vant.[22] 7. januar 2019 ble han innsatt som guvernør.
    Sammenlignet med den neste golfspilleren presidenten har han jo et hav av erfaring innenfor politikken!

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.015
    Torget vurderinger
    2
    Det telles fortsatt, men Harris lå under i oppslutning i forhold til 2020 overalt, inklusive i klare, blå delstater. USA ville ikke ha en kvinne med minoritetsbakgrunn som president. Enig i at kritikken fra Hersh mot Walz er merkelig, han hadde mye å tilføre.
    Nå må man innse at USA ville ha Trump og det han står for, mens Demokratene får finne ut av hva de ønsker å stå for. Det er som når Ap forsøker å kjøre høyrepolitikk, da velger folk Høyre.
    Keir Starmers sjefsstrateg var en kort tur innom hos The Rest is Politics i går. "Jeg så milliardærer, popstjerner, filmstjerner og toppolitikere, men hvor ble det av arbeiderne som partiet skal representere? Jo, de var hos Trump fordi Demokratene har sluttet å henvende seg til dem på en måte de forstår."

Scaramucci pekte på "identitetspolitikkens død". Han fortalte om en bekjent som var så sint at det stod røyk ut av hodet på henne. Hennes ti år gamle sønn var blitt sendt hjem fra skolen, og fra administrasjonen kom det bekymringsmelding om at sønnen gjentatte ganger hadde brukt pronomen feil i klassen, om en klassekamerat. "Hun var så sint at hun hadde vansker med å fortelle om hendelsen."

Bernie Sanders:

Bernie Sanders, en kjent senator som i flere tiår holdt hus godt til venstre i det demokratiske parti men som nå stilte som uavhengig, slaktet demokratenes valgresultat onsdag kveld:
    – Det bør ikke komme som noen stor overraskelse at det demokratiske parti, som har forlatt arbeiderklassen, nå innser at arbeiderklassen har forlatt dem. Først den hvite arbeiderklassen, og nå de latinamerikanske og svarte arbeiderklassene. Der demokratene forsvarer status quo, er det amerikanske folket sinte og vil ha forandring. Og det har de rett i.

Opptellingen som fortsetter:

We are not missing 15 million voters who didn't show up. I have no idea why outlets are repeating that. What IS true is you currently have a ~15 million difference between Biden 2020 popular vote and Harris 2024 popular vote because many large states have not finished counting and are only reporting partial totals. (By the way in the time it took me to collect this data it dropped to 13 million, because again, the numbers will keep going up).

California accounts for close to 8 million of your missing votes, with about 9 million counted of 50% reported. This would suggest they'll have about 9 million more votes coming in, split between Harris and Trump, with preference to Harris.

This is not to say it's all reporting. While the largest variances exist in "unfinished" states, the majority are all closed, and there is no avoiding that Harris underperformed in pretty much ALL of them. Hilariously, not Wisconsin.

Harris undershot Biden by 980K in NY, by 511K in NJ, and 620K in Florida. These changed nothing electorally, but partially explain the weak popular vote.

The collective 3rd party spoilers successfully swung Michigan for Trump. Harris underperformed Biden by 89K, which aligns almost exactly with the 3rd party vote count of Stein, Kennedy, and Insert Libertarian Here combined.

Taegan Goddard, fra Political Wire:

After last night, it became clear it was a mistake to dismiss Trump’s true political strength. He will win the 2024 election with at least 51% of the popular vote.

His win will not be the result of a constitutional quirk. It was not even the result of a bad campaign by Kamala Harris. His victory was so broad based I’m not sure any Democrat could have beaten him last night.

There’s a brutal clarity in this result.

The majority of Americans are not concerned with Trump’s blatant racism or sexism. They are not concerned with his vows of retribution on his political enemies. They are not concerned with warnings of “fascism” by his former top aides. They are not concerned with his extensive criminal and fraudulent behavior.

If there’s a takeaway from this election, it’s that this is who we are.

Not all of us, to be sure. But it makes clear what the rest of us are up against.

Calmati

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    610
    Sted
    Bærum
    Jeg har ingen problemer med at tolken håndterte saken slik han mente var det beste.
    Og hva angår meg selv, så var jeg ferdig med undervisningen, og jobben var dermed gjort. Så vi gjorde jobben vår, både tolken og undertegnede. :)
    Generell kommentar, ikke knyttet til at det var Trump du uttalte deg om:
    Det er nesten bare nordmenn som gjør sånne kulturelle blemmer. Tolken anser nok at han reddet deg fra å tape ansikt.
    Du skal ikke lenger enn til vårt naboland før en slik uttalelse i en slik kontekst blir møtt med fullstendig stillhet. (I beste fall kommer noen bort til deg og trøster deg/ sier seg enig i etterkant :) )

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.643
    Sted
    Sunnmøre
    ^ I himmelens navn, hvordan kan Seymor Hersh titulere Tim Walz som "political novice", når dette her er tilfellet:
    Skulle gjerne sett meir av resonnementet til Hersh, men sidan eg ikkje vil betala for å lesa det han skriv, var innleiinga alt eg fekk.

Kan ein ikkje lett seia det om både Vance og Walz? For så vidt politisk erfaring (Walz meir enn Vance), men likevel ikkje tungvektarar som styka kandidatane på felt der dei var svake? Det har, td, vore mange som har påpeikt (både før og etter tysdag) at Harris var påfallande vag «på økonomi», særleg når det galdt den opplevde økonomiske situasjonen for folk flest. Eg har ikkje sett nokon kontra med «slapp av, den tek Walz».

Han burde, sjølvsagt, vore det perfekte svaret på det @Hardingfele nemner:
    Keir Starmers sjefsstrateg var en kort tur innom hos The Rest is Politics i går. "Jeg så milliardærer, popstjerner, filmstjerner og toppolitikere, men hvor ble det av arbeiderne som partiet skal representere? Jo, de var hos Trump fordi Demokratene har sluttet å henvende seg til dem på en måte de forstår."
    Eg har ingenting imot Walz, tvert imot, korkje politisk eller som type, men greidde kampanjen å bruka han til å bøta på dette? Harris/Walz vann Minnesota, men som ein populær politikar der er det ikkje ei veldig stor bragd å vinna ein stat som i all hovudsak har vore Dem sidan Roosevelt.

Sist redigert:

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    221
    Jeg har tidligere tvilt litt på Choi.
    Det gjør jeg ikke lengre….
    «…Trumps sjarm og humor…»
    For det første ser jeg ingen av delene.
    For det andre så er det i dette tilffellet kvaliteter som er av marginal interesse.
    De står i ferd med å gi mannen kontroll over det største(?) militærvesenet i verden, og en stor del av verdens atomvåpenarsenal.
    Da veier ikke-eksisterende humor og sjarm på ingen måte opp i mot lang tids galskap, narsisime, svindelaltiviteter, systematiske løgner og rimelig fersk(?), men tiltagende demens.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.116
    Torget vurderinger
    1
    Det viktigaste amerikanarane kan gjera no er nok å la Trump-veljararane og heimesitjarane eiga resultatet sitt. Dei får det dei fortener av dette resultatet.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    2.975
    Sted
    Liten by
    Jeg må innrømme at jeg gleder meg til fred i Ukraina (bare en telefonsamtale unna), en gigantisk mur mot Mexico (som de selv betaler) og deportering av millioner av.......borgere? Dette blir morsomt og jeg skal sitte rolig i båten å bare se....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.502
    Sted
    Trondheim
    Jeg må si at jeg bryr meg lite om hvordfan det går med amerikanerne. De får det de har bedt om, så får de leve med det.
    Jeg er mer bekymret for effekten på resten av verden, spesielt Europa selvfølgelig. Hva skjer hvis han faktisk setter i gang den handelskrigen han har sagt han skal starte? Hva skjer med Ukraina? Nå skal det sies at Biden har ikke gjort mye for at den krigen skal stanse - han har gjort nok til at Ukraina kan tape langsomt, men ikke mye mer.
    Det positive er jo at det er blitt åpenbart for Europa at de må ta sin egen sikkerhet på alvor og ikke stole på USA lenger. Og at Russland er blitt såpass svekket at man faktisk har tid til å ruste opp og bedre egen forsvarsevne.

Calmati

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    610
    Sted
    Bærum
    Bernie Sanders er nok inne på noe.

Vis vedlegget 1072067
    Jeg tror også det. Globaliseringen, som Demokratene i større grad enn Republikanerne har støttet og fortsatt støtter, har gjort mye bra, men først og fremst for bedriftseierne. USA har ingen omfordelingsmekanismer eller godt økonomisk sikkerhetsnett for de som faller utenfor. Og reduksjonen i jobber, på grunn av utflytting av produksjon, samt tilførsel av billig arbeidskraft, har gjort tilbudssiden i arbeidsmarkedet har økt og prisene (lønningene) faller for blue-collar. Jeg tror dette forklarer mye av oppslutningen om Trump.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn